De Dienst Justitiële Inrichtingen levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen.
I. Staat van Baten en Lasten
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3 = 2 – 1) | Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 1.958.593 | 2.126.177 | 167.584 | 2.029.990 |
Omzet overige departementen | 0 | 11.930 | 11.930 | 5.667 |
Omzet derden | 84.216 | 71.901 | – 12.315 | 76.215 |
Rentebaten | ||||
Vrijval voorzieningen | 0 | 14.635 | 14.635 | 10.780 |
Bijzondere baten | 0 | 79.091 | 79.091 | 19.385 |
Totaal baten | 2.042.809 | 2.303.734 | 260.925 | 2.142.037 |
Lasten | ||||
Apparaatkosten | 1.098.228 | 1.200.269 | 102.041 | 1.104.371 |
– Personele kosten | 957.315 | 1.077.164 | 119.849 | 992.911 |
Waarvan eigen personeel | 866.567 | 892.684 | 26.117 | 853.770 |
Waarvan inhuur externen | 65.000 | 132.062 | 67.062 | 103.410 |
Waarvan overige personele kosten | 25.748 | 52.418 | 26.670 | 35.731 |
– Materiële kosten | 140.913 | 123.105 | – 17.808 | 111.460 |
Waarvan apparaat ICT | 52.709 | 52.522 | – 187 | 38.471 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 33.017 | 28.253 | – 4.764 | 27.988 |
Waarvan overige materiële kosten | 55.187 | 42.330 | – 12.857 | 45.001 |
Materiële programma kosten | 895.207 | 967.776 | 72.569 | 931.350 |
Rentelasten | 457 | 0 | – 457 | 501 |
Afschrijvingskosten | 13.875 | 20.967 | 7.092 | 19.763 |
– Materieel | 8.625 | 16.692 | 8.067 | 15.682 |
Waarvan apparaat ICT | 0 | 10.000 | 10.000 | 0 |
– Immaterieel | 5.251 | 4.275 | – 976 | 4.081 |
Overige lasten | 35.042 | 97.550 | 62.508 | 72.076 |
– Dotaties voorzieningen | 35.042 | 97.550 | 62.508 | 66.476 |
– Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 5.600 |
Totaal lasten | 2.042.809 | 2.286.562 | 243.753 | 2.128.061 |
Saldo van baten en lasten reguliere bedrijfsuitoefening | 0 | 17.172 | 17.172 | 13.976 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 17.172 | 17.172 | 13.976 |
Het positieve exploitatie resultaat ad € 17,172 mln. wordt met name veroorzaakt door de bijzondere baten en vrijval van voorzieningen. Deze baten zijn in overleg met het moederdepartement ingezet voor (extra) investeringen in personeel (waaronder vakmanschap) en ICT.
Jaarlijks wordt door DJI beoordeeld of bepaalde activiteiten onder de Vpb-plicht vallen. Er vindt momenteel een inventarisatie plaats naar mogelijk VPB-belaste activiteiten in 2018 binnen DJI.
Baten
Omzet moederdepartement
Omzet moederdepartement | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Bijdrage | 2.083.596 | 1.993.954 |
diverse posten Overig JenV | 31.516 | 29.775 |
diverse posten Agentschap JenV: | 11.065 | 6.261 |
Totaal | 2.126.177 | 2.029.990 |
De stand van de departementale verantwoording bedraagt in 2018 € 2.051 mln. Op deze stand is een aantal mutaties verantwoord om tot de omzet moederdepartement te komen zoals deze in de Staat van baten en lasten is verantwoord. De voornaamste mutatie betreft de nog te ontvangen bijdrage frictiekosten (€ 36,062 mln.).
Onderbouwing omzet overige departementen
Omzet overige departement | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Dienstverlening overige ministeries | 11.930 | 5.667 |
Totaal | 11.930 | 5.667 |
Product | Bedragen x € 1 mln. |
---|---|
Intramurale sanctiecapaciteit (inclusief reserve- en in stand te houden capaciteit) | 983,5 |
Extramurale sanctiecapaciteit | 9,6 |
Intramurale forensische zorg in GW (PPC) | 119,6 |
FPC’s / forensische zorg | 275,9 |
Intramurale forensische zorg in GGz-instellingen | 321,9 |
Inkoop ambulante forensische zorg | 92,3 |
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (inclusief reservecapaciteit) | 81,7 |
Jeugdplaatsen (inclusief reserve en aan te houden capaciteit) | 128,0 |
Subtotaal volgens p*q | 2.012,5 |
Substantieel Bezwarende Functie (SBF) | 26,7 |
Frictiekosten – VanWerkNaarWerk (VWNW), incl. doorlopende salariskosten | 5,1 |
Frictiekosten afkoop boekwaarde RVB | 32,6 |
Voorziening Afwikkeling Belasting controle 2013–2017 | 10,7 |
Overige frictiekosten / voorzieningen | 7,8 |
Vreemdelingencapaciteit Veldzicht (COA en bestuursrechtelijk) | 8,0 |
Inkoop gedragsinterventies | 4,0 |
Bijdrage OC&W i.v.m. afbouw aan gesloten JJI's verbonden scholen | 9,3 |
Capaciteit Caribisch Nederland (BES) | 9,1 |
Kosten Sint Maarten | 4,9 |
Subsidies (gevangenismuseum en EFP) | 1,4 |
Positief exploitatieresultaat 2018 | – 17,2 |
Overige kosten niet bij p*q inbegrepen | – 31,3 |
Totaal bijdrage moederdepartement | 2.083,6 |
Overige opbrengsten vanuit JenV | 42,6 |
Totaal omzet moederdepartement | 2.126,42 |
Omzet derden
Omzet derden | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Opbrengst arbeid | 20.942 | 17.971 |
Opbrengst Verdrag Noorwegen | 18.246 | 26.750 |
Opbrengst verhuur overig | 800 | 3.598 |
Opbrengst afrekeningen inkoop forensische zorg 2011–2013 | – 113 | – 144 |
Opbrengst exploitatie VN en ICC plaatsen | 4.454 | 4.363 |
Opbrengst verhuur celcapaciteit (inc. cellen politie) | 2.791 | 2.529 |
Opbrengst IT dienstverlening | 496 | 363 |
Opbrengsten bewakings- en beveiligingsdiensten | 7.612 | 5.588 |
Opbrengsten vervoer | 450 | 1.581 |
Opbrengst inning eigen bijdrage | 3.084 | 2.929 |
Opbrengst C.O.A / C.A.K. | 7.043 | 6.717 |
Afrekening Jeugdinstellingen | 689 | 0 |
Overige opbrengsten | 5.407 | 3.970 |
Totaal | 71.901 | 76.215 |
Opbrengst verdrag Noorwegen
Vanaf 1 september 2015 was er een verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Koninkrijk Noorwegen. Dit verdrag had betrekking op de tenuitvoerlegging van in Noorwegen opgelegde vrijheidsstraffen. In 2018 bedroegen de opbrengsten voor DJI € 18,2 mln.
De opbrengsten 2018 zijn lager ten opzichte van 2017 als gevolg van het in 2018 beëindigen van het verdrag met het Koninkrijk Noorwegen.
Opbrengsten arbeid
Het betreft hier de bruto externe opbrengst van de arbeid en de winkel ten behoeve van de gedetineerden (€ 20,9 mln.). De kosten van de arbeid zijn verdisconteerd in de programmakosten (inzet, grond- en hulpstoffen, kosten machines, vermindering onderhoudskosten etc.) en apparaatskosten voor wat betreft de personele inzet.
Vrijval uit voorzieningen
Bij de balanspost voorzieningen is een toelichting opgenomen op de vrijval uit de voorzieningen.
Bijzondere baten
Op basis van afrekeningen van het RVB heeft DJI voor een totaalbedrag van € 79,091 mln. aan incidentele opbrengsten opgenomen. Deze opbrengsten hebben betrekking op de Motie Van der Steur. Het betreft:
-
– de verkoop van PI Over Amstel (Bijlmer) € 72,0 mln.;
-
– PI Arnhem (Koepel) € 3,2 mln.;
-
– Oldenkotte € 0,540 mln.;
-
– voorlopige afrekening Amsterbaken (o.b.v. taxatie rapport) € 0,351 mln.;
-
– € 3 mln. uit meeropbrengsten verhuur voormalige panden.
Lasten
Apparaatskosten
a. Personele kosten
Personele kosten | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Waarvan eigen personeel | 892.684 | 853.770 |
Waarvan externe inhuur | 132.062 | 103.410 |
Waarvan overige personele kosten | 52.418 | 35.731 |
Totaal | 1.077.164 | 992.911 |
De personeelskosten zijn in 2018 verantwoord voor een bedrag van € 892,6 mln. en zijn ten opzichte van 2017 gestegen met € 38,8 mln. De CAO verhoging (3% per 1 juli 2018) en doorwerking op o.a. vakantiegeld, sociale lasten, eindejaarsuitkering en diverse premies bracht een stijging op de gemiddelde loonsom met zich mee. Sommige werkgeverslasten zijn gestegen, hetgeen vooraf niet bekend was. De kosten van externe inhuur zijn ten opzichte van 2017 gestegen met € 28,5 mln. De stijging van de kosten externe inhuur wordt vooral veroorzaakt door de inhuur van beveiligingspersoneel (flexibele schil) en automatiseringspersoneel in verband met enkele omvangrijke ICT-projecten. Verder wordt personeel tijdelijk ingehuurd op de momenten dat er in de inrichtingen onvoldoende eigen personeel beschikbaar is.
Eind 2017 heeft een herrubricering plaatsgevonden ten aanzien van de externe inhuur van beveiligingspersoneel. Op basis van eerdere afspraken vielen deze kosten buiten de definitie van externe inhuur. Met ingang van de jaarrekening 2017 worden deze kosten wel als externe inhuur verantwoord. De herrubricering kon echter niet meer in de Agentschapsbegroting 2018 worden verwerkt, aangezien deze reeds was vastgesteld.
De gemiddelde loonsom Ambtelijk Personeel van DJI is ten opzichte van 2017 gestegen met € 649/FTE. Voorcalculatorisch was nog uitgegaan van een stijging van € 739/FTE.
Omschrijving | Begroting 2018 | Realisatie 2018 | Verschil |
---|---|---|---|
Ambtelijk personeel excl. SBF (x 1 fte) | 13.440 | 13.731 | 291 |
Gemiddelde kosten per fte (x € 1,–) | 62.717 | 62.627 | – 90 |
Totale loonsom (x mln. €) | 843 | 860 | 17 |
(incl. toelagen en vergoedingen) |
In de berekening van de gemiddelde loonsom is geen rekening gehouden met o.a. de uitkeringen SBF 2e carrière en de betalingen voor wat betreft VWNW. Deze posten zijn wel verantwoord onder de personele kosten eigen personeel.
b. Materiele apparaatskosten
Materiële kosten | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Waarvan apparaat ICT | 52.522 | 38.471 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 28.253 | 27.988 |
Waarvan overige materiele kosten | 42.330 | 45.001 |
Totaal | 123.105 | 111.460 |
c. Materiele programmakosten
Materiële programma kosten | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Financiering particuliere instellingen Jeugd | 57.358 | 53.895 |
Inkoop forensische zorg | 613.866 | 594.336 |
Subsidies overig | 2.887 | 3.080 |
Gebruikersvergoeding RVB programma | 99.371 | 96.274 |
Overige huisvestingskosten programma | 75.477 | 75.179 |
Kosten justitieel ingeslotenen | 83.584 | 79.637 |
materiele kosten arbeid justitiabelen | 15.444 | 13.535 |
Kosten arrestanten politiebureaus | 659 | 710 |
Overige exploitatiekosten programma | 19.130 | 14.704 |
Totaal | 967.776 | 931.350 |
Bij de Voor- en Najaarsnota zijn aanvullende middelen toegekend voor de productiestijging die zich bij de inkoop van Forensische Zorg heeft voorgedaan. Extra instroom heeft geleid tot hogere kosten ten opzichte van 2017.
Rentelasten | 2018 | 2017 |
---|---|---|
0 | 501 | |
Totaal | 0 | 501 |
De rentelasten over 2018 bedroeg (afgerond) € 0. De rentelasten in 2017 hadden betrekking op uitstaande leningen bij het Ministerie van Financiën. In 2017 zijn alle leningen (vervroegd) afgelost.
Afschrijvingskosten | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Immaterieel vaste activa | 4.275 | 4.081 |
Materieel vaste activa | 16.691 | 15.682 |
Totaal | 20.967 | 19.763 |
Overige lasten | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Dotaties aan voorzieningen | 97.550 | 66.476 |
Bijzondere lasten | 0 | 5.600 |
Totaal | 97.550 | 72.076 |
Dotaties voorzieningen
De dotaties aan de voorzieningen zijn nader toegelicht bij de betreffende post in de balans (zie 10.1.15.).
Bijzondere lasten
Geen.
Saldo van baten en lasten
Over 2018 is een positief exploitatieresultaat ad € 17,2 mln. gerealiseerd. Dit komt overeen met circa 0,8% van de totale omzet in 2018.
II. Balans
31-12-2018 | 31-12-2017 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 49.748 | 52.437 |
Immateriële activa | 9.331 | 10.507 |
Materiële vaste activa | 40.417 | 41.930 |
– Grond en gebouwen | 720 | 1.121 |
– Installaties en inventarissen | 39.184 | 40.021 |
– Projecten in uitvoering | ||
– Overige materiële vaste activa | 513 | 788 |
Vlottende Activa | 529.299 | 498.891 |
– Voorraden en onderhanden projecten | 5.992 | 5.580 |
– Debiteuren | 20.618 | 16.842 |
– Overige vorderingen en overlopende activa | 168.641 | 143.107 |
– Liquide middelen | 334.048 | 333.362 |
Totaal Activa | 579.047 | 551.328 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 66.224 | 67.452 |
– Exploitatiereserve | 49.052 | 53.476 |
– Onverdeeld resultaat | 17.172 | 13.976 |
Voorzieningen | 123.610 | 95.261 |
Langlopende schulden | ||
– Leningen bij het Ministerie van Financiën | ||
Kortlopende schulden | 389.213 | 388.615 |
– Crediteuren | 40.725 | 47.306 |
– Schulden bij het Rijk | 3.465 | 2.671 |
– Belastingen en premies sociale lasten | ||
– Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | ||
– Overige schulden en overlopende passiva | 345.023 | 338.638 |
Totaal Passiva | 579.047 | 551.328 |
Omschrijving | 31-12-2018 | 31-12-2017 |
---|---|---|
Debiteuren | 28.038 | 24.279 |
–/– Voorziening dubieuze debiteuren | – 7.420 | – 7.437 |
Totaal | 20.618 | 16.842 |
Nadere specificatie | 31-12-2018 | 31-12-2017 |
Debiteuren moederdepartement | 3.798 | 5.228 |
Debiteuren andere ministeries | 2.993 | 1.005 |
Debiteuren derden | 21.247 | 18.046 |
Totaal | 28.038 | 24.279 |
Overige vorderingen en overlopende activa
Omschrijving | 31-12-2018 | 31-12-2017 |
---|---|---|
Vooruitbetaalde bedragen | 30.563 | 31.841 |
Personele (salaris)voorschotten | 77 | 120 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 138.001 | 111.146 |
Te vorderen BTW | 0 | 0 |
Totaal | 168.641 | 143.107 |
Nadere specificatie | 31-12-2018 | 31-12-2017 |
Overige vorderingen en overlopende activa van moederdepartement | 41.495 | 1.673 |
Overige vorderingen en overlopende activa van andere ministeries | 19.962 | 24.157 |
Overige vorderingen en overlopende activa van derden (buiten het Rijk) | 107.184 | 117.277 |
Totaal | 168.641 | 143.107 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 31-12-2018 | 31-12-2017 |
---|---|---|
Nog te ontvangen afrekeningen inzake Forensische zorg | 80.652 | 87.042 |
Nog te ontvangen eigen bijdrage | 3.095 | 3.085 |
Nog te ontvangen ESF Subsidies particuliere + rijksinstellingen | 6.095 | 12.660 |
Nog te ontvangen RVB inzake overname panden | 540 | 0 |
Nog te ontvangen bijdrage moederdepartement pilot doorzorgfunctionaris | 0 | 243 |
Nog te ontvangen bijdrage moederdepartement ihkv frictiekosten | 36.062 | 0 |
Nog te ontvangen kasbijdrage 2018 | 410 | 0 |
Nog te ontvangen bedragen inzake St. Maarten | 0 | 635 |
Nog te ontvangen ihkv verhuur celcapaciteit VN/ICC | 884 | 665 |
Overige voorschotten | 77 | 120 |
Vooruitbetaalde bedragen | 30.563 | 31.841 |
Overige vorderingen diverse inrichtingen | 10.263 | 6.816 |
Totaal | 168.641 | 143.107 |
Specificatie bij enkele passivaposten
Eigen vermogen
Jaar | Omzet | Eigen vermogen | % |
---|---|---|---|
2018 | 2.210.008 | 66.224 | 3% |
2017 | 2.111.872 | 67.452 | 3% |
2016 | 2.318.768 | 164.506 | 7% |
Exploitatiereserve | Onverdeeld resultaat | Totaal | |
---|---|---|---|
Stand 01-01-2018 | 53.476 | 13.976 | 67.452 |
Onverdeeld resultaat 2017 (+/–) | 13.976 | – 13.976 | 0 |
Toevoeging door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
Storting aan moederdepartement (–/–) | – 18.400 | 0 | – 18.400 |
Onverdeeld resultaat 2018 (+/–) | 0 | 17.172 | 17.172 |
Stand 31-12-2018 | 49.052 | 17.172 | 66.224 |
Het eigen vermogen bestaat uit de exploitatiereserve en het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar. Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2016, 2017 en 2018 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 110,7 mln. De berekening van het maximale eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen).
In 2018 heeft het moederdepartement de exploitatiereserve voor in totaal € 18,4 mln. afgeroomd.
Het positieve exploitatie resultaat 2018 bedraagt € 17,172 mln. en is verantwoord als onverdeeld resultaat 2018 en zal in 2019 aan de exploitatiereserve worden toegevoegd.
Voorzieningen
De voorzieningen zijn ultimo 2018 verantwoord voor een bedrag van € 123,6 mln. De voorzieningen zijn als volgt te specificeren:
Omschrijving voorziening | Stand per 1-1-2018 | Vrijval in 2018 | Dotatie in 2018 | Onttrekking in 2018 | Stand per 31-12-2018 |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening SBF | 42.289 | – 492 | 27.171 | – 29.770 | 39.198 |
Reorganisatievoorziening | 1.756 | – 89 | 11.175 | – 917 | 11.925 |
Voorziening van Werk naar Werk | 21.889 | – 3.226 | 8.358 | – 14.056 | 12.965 |
Voorziening doorlopende salariskosten | 15.789 | – 6.698 | 6.682 | – 4.828 | 10.945 |
Voorziening afkoop boekwaarde gebouwen | 5.383 | – 53 | 32.695 | – 2.643 | 35.382 |
Voorziening witte-groene tabel (loonheffing) | 6.200 | – 4.060 | 779 | – 2.010 | 909 |
Voorziening verzelfstandiging Mesdagkliniek | 1.955 | – 17 | 4 | – 341 | 1.601 |
Voorziening Afwikkeling Belasting controle 2013–2017 | 0 | 0 | 10.685 | 0 | 10.685 |
Totaal | 95.261 | – 14.635 | 97.549 | – 54.565 | 123.610 |
Toelichting
Reorganisatievoorziening
De reorganisatievoorziening betreft de voorzieningen die zijn getroffen voor reorganisaties binnen DJI die niet vallen onder het Masterplan DJI. Het betreft onder meer reorganisaties van de locatie Heuvelrug in 2010, het hoofdkantoor in 2011, FPC Veldzicht in 2013, de Leuvense Poort/Corridor in 2015. Verder zijn 3 onderdelen toegevoegd aan deze voorziening in 2018. Dit betreft:
-
a. vaststellingsovereenkomsten
Deze voorziening is in 2018 gevormd voor medewerkers waarmee afspraken zijn gemaakt over een vrijwillig vertrek. Dit heeft geleid tot vaststellingsovereenkomsten met een bovenwettelijke uitkering. Deze lopen meerjarig.
-
b. salarissuppletie
Het «Van Werk Naar Werk» (VWNW) beleid bestaat uit verschillende financiële tegemoetkomingen op diverse tijdstippen. Er is een extra financiële reservering nodig vanwege garanties op het behoud van het salarisniveau vòòr de reorganisatie. De eerste 2 jaar kunnen medewerkers de VWNW salarisgarantieregeling aanvragen, indien zij na een reorganisatie in een lagere salarisschaal geplaatst zijn. Voor deze tweedejaars salariscompensatie periode wordt op individueel niveau een besluit opgesteld en zijn de financiële gevolgen in de VWNW voorziening zelf opgenomen. Echter vanaf het 3e jaar ontstaat het recht op aanvragen van de VWNW regeling «salarissuppletie».
-
c. beveiliging en sluiting Gevangeniswezen / Vreemdelingenbewaring.
-
d. Voor het leegstandsbeheer / objectbewaking wordt in 2019 in Almere, Zwaag en Zoetermeer gebruik gemaakt van inzet G4S. De inzet loopt vanaf 1 januari 2019 t/m het moment van sleuteloverdracht aan het RVB, waarna het RVB het leegstandsbeheer overneemt. De bedragen van de voorzieningen zijn gebaseerd op het gemiddeld tarief van G4S in 2018, aantal lijnen/fte en het aantal maanden tot aan de oplevering van de panden aan het RVB.
Voorziening afkoop boekwaarde
DJI heeft ten aanzien van een aantal leegstaande panden besloten deze af te stoten en dus de huurovereenkomsten met de RVB te beëindigen. Aan de beëindiging van de overeenkomsten zijn (contractueel) kosten verbonden, zoals nog resterende huren, kosten wederoplevering en eventuele sloopkosten. De dotatie (€ 32,6 mln.) betreft de 3 af te stoten panden van de locaties Almere, Zoetermeer en Zwaag.
Crediteuren
Omschrijving | 31-12-2018 | 31-12-2017 |
---|---|---|
Crediteuren | 37.543 | 17.278 |
Betalingen onderweg | 3.182 | 30.028 |
Totaal | 40.725 | 47.306 |
Openstaande crediteuren per jaar | 31-12-2018 | 31-12-2017 |
t/m 2014 | 538 | 538 |
2015 | – 26 | – 2 |
2016 | 1.100 | 813 |
2017 | – 230 | 15.929 |
2018 | 36.161 | |
Totaal | 37.543 | 17.278 |
Overige schulden en overlopende passiva
Omschrijving | 31-12-2018 | 31-12-2017 |
---|---|---|
Overige schulden: nog te ontvangen facturen/declaraties1 | 275.534 | 277.904 |
Terug te betalen bijdrage moederdepartement | 184 | 1.130 |
Vooruitontvangen bijdragen moederdepartement | 961 | 0 |
Vooruitontvangen bedragen | 5.846 | 1.360 |
Vakantiegeld | 27.174 | 26.032 |
Eindejaarsuitkering | 3.699 | 3.476 |
Niet opgenomen vakantiedagen | 31.625 | 28.736 |
Totaal | 345.023 | 338.638 |
Nadere specificatie | 31-12-2018 | 31-12-2017 |
Overige schulden en overlopende passiva aan moederdepartement | 6.277 | 2.653 |
Overige schulden en overlopende passiva aan andere ministeries | 25.288 | 33.562 |
Overige schulden en overlopende passiva aan derden (buiten het Rijk) | 313.458 | 302.423 |
Totaal | 345.023 | 338.638 |
Omschrijving | 31-12-2018 | 31-12-2017 |
---|---|---|
Inkoop forensische zorg | 176.704 | 187.899 |
Nog te betalen aan de RVB (servicekosten/gebruikerszaken en kosten PPS) | 19.219 | 28.094 |
Nog te betalen kosten VGZ | 6.504 | 5.173 |
Nog te betalen regeling SBF 2e carriere | 12.389 | 0 |
ESF-bijdrage particuliere inrichtingen | 6.161 | 9.935 |
Nog te betalen TOD en overwerk | 7.173 | 6.705 |
Nog te betalen kosten ARBO dienstverlening EC-OP | 283 | 6 |
Overige passiva | 2.325 | 2.401 |
Diverse overige nog te betalen (incl. ntb JenV) | 44.776 | 37.691 |
Totaal | 275.534 | 277.904 |
III. Kasstroomoverzicht
Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | |
---|---|---|---|
(1) | (2) | 3 = (2) – (1) | |
Rekening Courant RHB 1 januari 2018 +/+ stand depositorekeningen | 283.748 | 333.362 | 49.614 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+) | 1.926.209 | 2.770.886 | 844.678 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 2.052.809 | – 2.726.238 | – 673.429 |
Totaal operationele kasstroom | – 126.600 | 44.648 | 171.248 |
Totaal investeringen (–/–) | – 11.915 | – 25.965 | – 14.050 |
Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+) | 5.000 | 403 | – 4.597 |
Totaal investeringskasstroom | – 6.915 | – 25.562 | – 18.647 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 18.400 | – 18.400 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | 0 | ||
Aflossing op leningen (–/–) | – 6.950 | 0 | 6.950 |
Beroep op leenfaciliteit (+/+) | 0 | 0 | |
Totaal financieringskasstroom | – 6.950 | – 18.400 | – 11.450 |
Rekening-courant RHB 31 december 2018 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 143.283 | 334.048 | 190.765 |
IV. Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | ||
DJI totaal | ||||||
Fte’s totaal (ambtelijk) | 14.489 | 13.834 | 13.422 | 13.731 | 13.447 | 284 |
Saldo van baten en lasten in % | 3,0 | 4,4 | 0,7 | 0,8 | 0,0 | 0,8 |
Intramurale sanctiecapaciteit | ||||||
Aantal | 11.388 | 10.204 | 10.245 | 10.332 | 10.330 | 2 |
Verdeeld naar | ||||||
Direct inzetbare capaciteit: | ||||||
– strafrechtelijke sanctiecapaciteit | 10.877 | 9.498 | 9.591 | 9.605 | 9.603 | 2 |
– inbewaringgestelden op politiebureaus | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 0 |
– capaciteit ten behoeve van internationale tribunalen | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 0 |
Reservecapaciteit | 395 | 590 | 538 | 611 | 611 | 0 |
Prijs operationele capaciteit per plaats per dag | 240 | 237 | 244 | 268 | 249 | 19 |
Prijs reservecapaciteit per plaats per dag | 83 | 93 | 85 | 71 | 85 | – 14 |
Totaal p*q | 976 | 862,7 | 881,2 | 966,7 | 901,0 | 65,7 |
Bezettingsgraad | 73,5 | 79,9 | 79,4 | 82,5 | 91,3 | – 8,8 |
Toelichting De stijging van de dagprijs wordt voornamelijk veroorzaakt door de loon- en prijsontwikkeling (effecten nieuwe CAO). Verder heeft er een verschuiving plaatsgevonden van kosten tussen reservecapaciteit en in stand te houden capaciteit als gevolg van meer zuivere toerekening van met name huisvestingskosten. | ||||||
In stand te houden intramurale sanctiecapaciteit | ||||||
Aantal | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 0 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 0 | 31 | 30 | 46 | 31 | 15 |
Totaal p*q | 0 | 11,3 | 10,8 | 17,0 | 11,0 | 6,0 |
Extramurale sanctiecapaciteit | ||||||
Aantal | 444 | 454 | 441 | 426 | 400 | 26 |
Verdeeld naar | ||||||
(B)PP met of zonder ET | 444 | 454 | 441 | 426 | 400 | 26 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 64 | 80 | 70 | 62 | 62 | 0 |
Totaal p*q | 10,3 | 13,3 | 11,3 | 9,6 | 9,0 | 0,6 |
Toelichting | ||||||
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg (PPC’s) | ||||||
Aantal | 620 | 620 | 632 | 630 | 620 | 10 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 412 | 486 | 517 | 520 | 491 | 29 |
Totaal p*q | 93,2 | 102,5 | 116,3 | 119,6 | 111,0 | 8,6 |
Toelichting Uit een interne audit is gebleken dat de PPC’s gemiddeld hogere verblijfsintensiteiten leveren. De divisie Forensische Zorg heeft de contractafspraken voor 2018 daarop aangepast. Bovendien worden door de zwaardere populatie meer behandelminuten geregistreerd. Beide effecten leiden tot een stijging van de gemiddelde dagprijs. |
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | ||
FPC’s / forensische zorg Aantal | 1.630 | 1.491 | 1.396 | 1.310 | 1.323 | – 13 |
Verdeeld naar: | ||||||
Direct inzetbare capaciteit: | ||||||
– Rijks FPC’s | 296 | 206 | 206 | 172 | 175 | – 3 |
– Tbs-capaciteit bij particuliere instellingen | 1.334 | 1.285 | 1.196 | 1.138 | 1.148 | – 10 |
Prijs operationele capaciteit per plaats per dag | 504 | 547 | 564 | 577 | 575 | 2 |
Totaal p*q | 299,6 | 276,5 | 273,0 | 275,9 | 278,0 | – 2,1 |
Bezettingsgraad Justitiële Tbs-klinieken | 91,2 | 92,9 | 95,0 | 93,9 | 91,3 | 2,6 |
Toelichting Voor de tbs is de capacitaire taakstelling bij de 1e suppletoire begroting 2018 bijgesteld (tot 1.395 plaatsen). Gemiddeld waren 1.310 plaatsen bezet (93,9%). In de systematiek van prestatiebekostiging die geldt voor de forensische zorg wordt uitsluitend de daadwerkelijke bezetting bekostigd. | ||||||
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ instellingen | ||||||
Aantal | 2.150 | 2.359 | 2.602 | 2.739 | 2.241 | 498 |
Verdeeld naar: | ||||||
Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader | 1.940 | 2.202 | 2.460 | 2.609 | 2.079 | 530 |
Inkoop forensische zorg voor gedetineerden | 210 | 157 | 142 | 130 | 162 | – 32 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 315 | 320 | 309 | 322 | 323 | – 1 |
Totaal p*q | 246,9 | 275,5 | 293,5 | 321,9 | 264,0 | 57,9 |
Toelichting In verband met de hogere behoefte is bij de 1e en 2e suppletoire begroting 2018 de capacitaire taakstelling van de intramurale inkoopplaatsen bijgesteld tot 2.699 plaatsen. In de gerealiseerde productie heeft een verschuiving plaatsgevonden van dure klinisch plaatsen naar beschermd wonen. Hierdoor is de dagprijs lager uitgekomen dan begroot. De kosten voor ambulante zorg in 2018 bedroegen € 92,2 mln. | ||||||
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | ||||||
Aantal | 1.179 | 738 | 928 | 757 | 757 | 0 |
Verdeeld naar: | ||||||
Direct inzetbare capaciteit: | ||||||
– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 50 | 61 | 61 | 61 | 61 | 0 |
– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 1.129 | 560 | 691 | 696 | 696 | 0 |
Reservecapaciteit | 0 | 117 | 176 | 176 | 176 | 0 |
Prijs operationele capaciteit per plaats per dag | 198 | 246 | 263 | 274 | 261 | 13 |
Prijs reservecapaciteit per plaats per dag | 0 | 87 | 104 | 94 | 94 | 0 |
Totaal p*q | 85,0 | 59,5 | 78,7 | 81,7 | 78,0 | 3,7 |
Bezettingsgraad | 22,8 | 37,4 | 48,1 | 53,0 | 91,3 | 38,3 |
Toelichting De stijging van de dagprijs wordt voornamelijk veroorzaakt door de loon- en prijsontwikkeling (effecten nieuwe CAO). |
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | ||
Jeugdplaatsen | ||||||
Aantal | 777 | 634 | 609 | 609 | 609 | 0 |
Verdeeld naar | ||||||
Direct inzetbare capaciteit | ||||||
– rijks jeugdinrichtingen | 319 | 273 | 255 | 255 | 255 | 0 |
– particuliere jeugdinrichtingen | 328 | 250 | 250 | 250 | 262 | – 12 |
Reservecapaciteit | 130 | 111 | 104 | 104 | 92 | 12 |
Prijs operationele capaciteit per plaats per dag | 638 | 618 | 584 | 650 | 631 | 19 |
Prijs reservecapaciteit per plaats per dag | 125 | 125 | 89 | 77 | 89 | – 12 |
Totaal p*q | 156,7 | 123,0 | 111,0 | 122,7 | 122,0 | 0,7 |
Bezettingsgraad | 66,2 | 80,3 | 76,4 | 78,1 | 90,0 | – 11,9 |
Toelichting De stijging van de dagprijs wordt voornamelijk veroorzaakt door de loon- en prijsontwikkeling (effecten nieuwe CAO). Verder heeft er een verschuiving plaatsgevonden van kosten tussen reservecapaciteit en in stand te houden capaciteit als gevolg van meer zuivere toerekening van met name huisvestingskosten. | ||||||
In stand te houden jeugdplaatsen | ||||||
Aantal | 36 | 36 | 144 | 144 | 144 | 0 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 125 | 125 | 55 | 101 | 89 | 12 |
Totaal p*q | 1,6 | 1,6 | 2,9 | 5,3 | 5,0 | 0,3 |