Vastgestelde begroting (1)1 | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | Realisatie 2020 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | ||||
waarvan omzet moederdepartement | 27.272 | 29.838 | 2.566 | 29.093 |
waarvan omzet overige departementen | 35.946 | 104.876 | 68.930 | 79.251 |
waarvan omzet derden | 20.330 | 13.345 | ‒ 6.985 | 19.505 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 17 | 17 | 4 |
Bijzondere baten | 0 | 61 | 61 | 22 |
Totaal baten | 83.548 | 148.136 | 64.588 | 127.875 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
- Personele kosten | 17.029 | 20.419 | 3.390 | 17.244 |
waarvan eigen personeel | 16.029 | 17.463 | 1.434 | 15.626 |
waarvan inhuur externen | 1.000 | 2.090 | 1.090 | 836 |
waarvan overige personele kosten | 0 | 866 | 866 | 782 |
- Materiële kosten | 66.520 | 126.526 | 60.006 | 109.214 |
waarvan apparaat ICT | 7.013 | 5.754 | ‒ 1.259 | 5.606 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële kosten | 59.507 | 120.772 | 61.265 | 103.608 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 19 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 6 | 6 | 3 |
Totaal lasten | 83.548 | 146.951 | 63.403 | 126.481 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 1.185 | 1.185 | 1.394 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten* | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 1.185 | 1.185 | 1.394 |
* Agentschap DPC valt niet onder de VPB plicht |
Toelichting:
Media-inkoop is de belangrijkste component binnen de totale baten en daarmee samenhangende lasten. DPC heeft in 2021 een positief saldo behaald van € 1.185.000. Het positieve resultaat is grotendeels in de normale bedrijfsvoering gerealiseerd. DPC heeft ook in 2021 extra kosten voor COVID-19-gerelateerde werkzaamheden moeten maken. De eigenaar heeft DPC hiervoor compensatie gegeven. Daarbij is de afspraak gemaakt dat een positief resultaat van DPC over 2021 volledig wordt afgedragen aan de eigenaar. Het eigen vermogen blijft onder de grens van 5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen drie jaar, zoals voorgeschreven in de Regeling Agentschappen.
Omzet moederdepartement
De opbrengst van het moederdepartement heeft met name betrekking op de Taakbijdrage Gemeenschappelijke Diensten. Dit betreft de bijdrage aan DPC, zoals deze in het jaarverslag van Algemene Zaken onder begrotingsartikel 1 is opgenomen. Hier tegenover wordt de prestatie geleverd door het agentschap aan alle opdrachtgevers. Ook de media-inkopen voor het moederdepartement zijn in deze baten opgenomen.
Omzet moederdepartement | 29.838 |
---|---|
Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten | 29.838 |
Omzet overige departementen
Naast de taakbijdrage wordt een deel van de kosten in rekening gebracht bij de afnemers. Dit betreft specifieke tarieven (mediafee, deelnemerstarief en campagnetarief bij elf departementen) en het doorbelasten van ingekochte materiële kosten. Ook de doorberekende media-inkopen voor de overige departementen zijn in deze baten meegenomen. De hogere omzet in 2021 ten opzichte van de oorspronkelijke raming wordt veroorzaakt doordat met name de mediabestedingen fors zijn gestegen ten opzicht van de eerdere ramingen, mede als gevolg van COVID-19.
Omzet derden
De omzet derden betreft het deel van de kosten dat in rekening is gebracht aan organisaties buiten de rechtspersoon van de Staat der Nederlanden. Dit betreft specifieke tarieven (mediafee) en het doorbelasten van ingekochte materiële kosten. Ook de doorberekende media-inkopen zijn in deze baten meegenomen. De lagere omzet in 2021 ten opzichte van de oorspronkelijk raming wordt veroorzaakt door een daling in de Media-inkoop bij derden.
Personele kosten
Voor 2021 gold het goedgekeurde formatieplan 2021 met een fte kader van 182 fte op basis van de ontwerpbegroting 2021. Rekening houdend met de wijzigingen samenhangend met de reguliere in- en uitstroom was de totale bezetting in 2021 180,4fte.
Materiële kosten
De materiële kosten bevatten tevens de kosten in het kader van de media-omzet. Door hogere media-omzet zijn de materiële kosten hoger dan geraamd.
Bijzondere baten
De bijzondere baten hebben met name betrekking op verrekeningen van kosten uit 2020.
Bijzondere lasten
De bijzondere lasten betreffen nagekomen facturen waar geen reservering tegenover stond.
Dotatie aan en vrijval van voorzieningen
Er hebben in 2021 geen dotaties aan voorzieningen plaatsgevonden, maar wel een kleine vrijval. Als gedragslijn hanteert DPC de zienswijze dat bijstellingen alleen plaatsvinden als op de balansdatum sprake is van nieuwe risico’s, waarvoor een voorziening moet worden gevormd.
Positief resultaat
Over 2021 heeft DPC een positief resultaat van € 1.185.000 geboekt. Dit positieve resultaat wordt volgens afspraak aan het moederdepartement afgedragen.
Balans 2021 | Balans 2020 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | ||
Immateriële vaste activa | 0 | 0 |
Materiële vaste activa | 0 | 0 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 0 | 0 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 0 | 0 |
Vlottende activa | ||
Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
Debiteuren | 6.478 | 7.905 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 2.377 | 3.887 |
Liquide middelen | 38.790 | 38.312 |
Totaal activa: | 47.645 | 50.104 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
Exploitatiereserve | 4.917 | 3.604 |
Onverdeeld resultaat | 1.185 | 1.394 |
Voorzieningen | 166 | 232 |
Langlopende schulden | ||
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Kortlopende schulden | ||
Crediteuren | 10.132 | 8.340 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Overige schulden en overlopende passiva | 31.245 | 36.534 |
Totaal passiva | 47.645 | 50.104 |
Toelichting
Debiteuren | Overige vorderingen en overlopende activa | |
---|---|---|
Media-inkoop* | 5.557 | 2.067 |
Algemene Zaken (kerndepartement) | 0 | 1 |
Overige departementen | 861 | 135 |
Overige agentschappen | 0 | 9 |
Derden | 60 | 165 |
Totaal | 6.478 | 2.377 |
Liquide middelen
Het betreft hier uitsluitend de rekening-courant bij de Rijkshoofdboekhouding van het Ministerie van Financiën. De liquide middelen zijn ten opzichte van 2020 zijn met circa € 0,5 mln. toegenomen. De oorzaak van deze relatief geringe stijging kan verklaard worden door het gebruikelijke verloop van ontvangsten.
Eigen vermogen
Met een gemiddelde omzet van € 134,1 miljoen over de laatste drie jaar mag het eigen vermogen maximaal € 6,7 miljoen bedragen. Door het positieve resultaat van € 1.185.000 in 2021 stijgt het eigen vermogen niet, vanwege een incidentele afspraak met het moederdepartement. DPC heeft in 2021 extra COVID-19-gerelateerde kosten moeten maken. De eigenaar heeft DPC hiervoor compensatie gegeven. Daarbij is de afspraak gemaakt dat een positief resultaat van DPC over 2021 volledig wordt afgedragen aan de eigenaar. Daarmee blijft het eigen vermogen ongewijzigd.
Voorzieningen
Voorzieningen bij DPC worden getroffen voor juridische of feitelijke verplichtingen die hun oorzaak vinden op of voor de balansdatum, waarbij voor afwikkeling van de verplichting een uitstroom van middelen zal gaan plaatsvinden waarvan de omvang nog niet vaststaat, maar die wel op betrouwbare wijze kan worden geschat. In het kader van reorganisaties wordt een voorziening getroffen in het kader van de in 2021 nog geldende «van werk naar werk afspraken». In navolgende tabel wordt het verloop van deze voorziening weergegeven.
2021 | 2020 | |
---|---|---|
Stand per 1 januari | 232 | 282 |
-/- Onttrekkingen | 50 | 65 |
-/- Vrijval | 17 | 4 |
+/+ Dotaties | 0 | 19 |
Stand per 31 december | 166 | 232 |
Crediteuren | Overige schulden en overlopende passiva | |
---|---|---|
Media-inkoop* | 6.768 | 23.442 |
VORA (opdrachtgever)* | 0 | 1.069 |
Algemene Zaken (kerndepartement) | 646 | 0 |
Overige departementen | 607 | 4.370 |
Overige agentschappen | 0 | 0 |
Derden | 2.111 | 876 |
Personeel DPC | 0 | 1.487 |
Totaal | 10.132 | 31.245 |
* Niet onder te verdelen |
Nog te betalen media-exploitanten
Dit saldo betreft de kostenfacturen van de media-exploitanten die per 31-12-2021 nog niet in rekening zijn gebracht bij het rijksmediabureau. In de loop van 2022 zal na facturatie van de media-exploitanten het creditsaldo afnemen en na doorbelasting aan de opdrachtgevers het saldo toenemen.
Nieuw in dit saldo is de technische fee. Dat is een toeslag op de media kosten. Per 31-12-2021 waren niet alle facturen voor technische kosten ontvangen en geboekt, terwijl deze kosten conform de leveringsafspraken al wel zijn doorbelast aan de opdrachtgevers. Hierdoor ontstaat er ook een creditsaldo.
(1) Vastgestelde begroting1 | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | |
---|---|---|---|
Rekening-courant RHB 1 januari 2021 + stand depositorekeningen | 27.669 | 38.312 | 10.643 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 83.548 | 157.090 | 73.542 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | 83.548 | 156.612 | 73.064 |
Totaal operationele kasstroom | 0 | 478 | 478 |
Totaal investeringen (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 |
Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
Aflossingen op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 |
Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 |
Rekening-courant RHB 31 december 2021 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is 0,5 miljoen €. | 27.669 | 38.790 | 11.121 |
Toelichting
Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in 2021 beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen). De ontvangsten operationele kasstroom en de uitgaven operationele kasstroom hangen grotendeels samen met de media-inkopen en media-verkopen van de departementen en derden die via DPC lopen. Hoewel DPC hierop niet direct kan sturen, vormen zij een belangrijk onderdeel van de totale omzet van DPC alsmede van de operationele kasstroom. Doordat de media-omzet hoger is dan geraamd is ook de hieruit voortvloeiende kasstroom hoger. Het liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen. Daarnaast leidt een vaak relatief hoge media-omzet in het vierde kwartaal tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.
Realisatie | Vastgestelde begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2021 | |
Omschrijving Generiek deel | |||||
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 0,20% | ‒ 0,40% | 1,09% | 0,80% | 0,00% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 136,1 | 156,6 | 176,8 | 180,4 | 182 |
Ziekteverzuimpercentage | 4,50% | 3,10% | 3,30% | 3,78% | 2,60% |
Specifieke doelmatigheidsindicator | |||||
Aantal beantwoorde vragen per telefoon | 198.710 | 169.243 | 159.617 | 182.784 | 190.000 |
Service niveau telefonie | 82,00% | 81,80% | 73,80% | 64,80% | 80% binnen 40 sec. |
Burgertevredenheid telefonie | 4,5 | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4,0 |
Aantal beantwoorde vragen per e-mail | 73.590 | 79.785 | 134.880 | 151.860 | 80.000 |
Service niveau e-mail | 99,60% | 79,70% | 77,30% | 43,80% | 95% binnen 2 werkdagen |
Burgertevredenheid e-mail | 3,6 | 3,3 | 3,4 | 3,2 | 3,0 |
Media-index RTV | 19,30% | 33,90% | 44,50% | 28,10% | 12,50% |
Media-index Interactieve Media | 9,60% | 10,10% | 10,20% | 13,60% | 8,00% |
Media-index Print | 19,50% | 15,70% | 17,70% | 20,64% | 14,00% |
Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online | ‒ | 83,00% | 84% | 74% | 75% |
Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online | 99,90% | 100,00% | 99,99% | 100% | 99,99% |
Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl | 57.283.874 | 64.717.934 | 204.518.917 | 354.064.350 | 76.000.000 |
Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl | 7,3 | 7,1 | 7,1 | 5,9 | 7 |
Content toegankelijkheid Rijksoverheid.nl | ‒ | 100,00% | 78% | 86% | 75% |
Aantal bezoeken platformwebsites | 45.867.561 | 60.939.582 | 135.799.143 | 185.835.684 | 89.000.000 |
Toelichting
Saldo van baten en lasten
Over 2021 heeft DPC een positief resultaat behaald.
Fte totaal
DPC hanteert een formatie van 182 fte. Rekening houdend met de wijzigingen samenhangend met de reguliere in- en uitstroom was de totale bezetting in 2021 180,4fte.
Ziekteverzuimpercentage
Het feitelijk ziekteverzuim is niet binnen de norm gebleven, hetgeen grotendeels wordt veroorzaakt door een aantal langdurig zieken.
Aantal beantwoorde vragen per telefoon
Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal telefonie. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.
Service niveau telefonie
Deze indicator geeft aan dat 64,8% van de telefoongesprekken binnen 40 seconden is opgenomen. Het servicelevel op telefonie is lager omdat er vooral in januari en in de zomer veel meer vragen waren dan verwacht als gevolg van de COVID-19 pandemie en de wachttijden lang waren.
Burgertevredenheid telefonie
Resultaat van een continue uitgevoerd burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de telefonische vraagbeantwoording vanuit burgerperspectief beoordeeld en gemeten op een 5-puntsschaal waarbij 1 zeer ontevreden en 5 zeer tevreden is. Omdat de focus op kwaliteit ondanks de drukte niet is losgelaten is de burgertevredenheid boven norm gebleven.
Aantal beantwoorde vragen per e-mail
Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal e-mail. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.
Service niveau e-mail
Deze indicator geeft aan dat 43.8 % van de via e-mail gestelde vragen binnen twee werkdagen is afgehandeld. In 2021 was er na iedere persconferentie in verband met de COVID-19 pandemie sprake van een enorme piek in e-mails waardoor er steeds tijdelijk vertraging in afhandeling is geweest die het jaarcijfer substantieel hebben beïnvloed.
Burgertevredenheid e-mail
Resultaat van een continue uitgevoerd burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van vraagbeantwoording via e-mail vanuit burgerperspectief beoordeeld en gemeten op een 5-puntsschaal waarbij 1 zeer ontevreden en 5 zeer tevreden is. De burgertevredenheid is boven norm gebleven.
Media-Index RTV
Deze index geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever. De tarieven voor individuele opdrachtgevers worden bepaald op basis van een benchmark, waarover het rijksmediabureau beschikt. De index fluctueert als gevolg van schommelingen in jaarlijkse rtv-bestedingen. De gerealiseerde 2021 is vergelijkbaar met de jaren voor 2020, terug op gemiddeld niveau.
Media-Index Interactieve media
De index interactieve media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling. De gerealiseerde index 2021 is vergelijkbaar met vorige jaren en ligt daar iets boven. De bestedingen aan social en display zijn bovengemiddeld gestegen, dit zou het inkoopvoordeel moeten drukken omdat het leeuwendeel ervan inkoop via veiling is. De verhoudingen tussen de verschillende vormen van interactieve inkoop (display, video, social, etc.) en inkoopmethodes wijzigen licht. Het enorme volume dempt de schommelingen van de inkoopvoordeel cijfers.
Media-Index Print
Deze index geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden. Beide mediumtypen zijn nog steeds grotendeels traditioneel georganiseerd en hanteren een (bruto-)tariefkaart als uitgangspunt voor de tarief bepaling. Er komen steeds minder aanbieders door fusies en overnames, dit heeft nog geen effect op de inkoopvoordelen. In 2021 zijn de Print- en OOH bestedingen gestegen ten opzichte van 2020. Dit heeft een gunstig effect gehad op de inkoopvoordelen.
Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online
Het Platform Rijksoverheid Online wordt jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid geïnspecteerd door een kundige en onafhankelijke partij. De webpagina’s die worden getest zijn gebaseerd op een steekproef, aangevuld met pagina’s die na de laatste inspectie in technisch-functionele zin zijn aangepast. De bevindingen uit deze inspecties worden zo snel als mogelijk verwerkt.
Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online
Deze indicator staat voor de toegang tot online informatie voor bezoekers op het Platform. Het percentage is een gemiddelde van de beschikbaarheids-percentages van alle servers op het Platform Rijksoverheid Online die relevant zijn voor de buitenwereld.
In de begroting voor 2021 is per abuis de norm van 99,99% opgenomen, terwijl voor hosting een contractuele norm van 99,90% wordt gehanteerd met de externe leverancier. In de eerstvolgende begroting wordt deze norm gecorrigeerd.
Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl
Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan de website Rijksoverheid.nl. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting. Door de rol van Rijksoverheid.nl in de online communicatie over COVID-19 is de verwachting qua bezoek in 2021 ruimschoots overtroffen. De manier waarop de verwachting wordt berekend is aangepast vanwege de zeer hoge bezoekcijfers in 2020 en 2021.
Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl
Resultaat van een onafhankelijke meting via het online Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de website Rijksoverheid.nl vanuit bezoekersperspectief beoordeeld.
De redacteuren van het Coronateam gebruiken statistieken en feedback van bezoekers om de online informatie continu te verbeteren. Met een 5,9 is rapportcijfer in 2021 lager dan voorheen. De COVID-19-informatie op Rijksoverheid.nl is een belangrijke reden voor de lagere beoordeling. Ook het aantal bezoekers dat een 1 geeft is sterk toegenomen. Dit lijkt te maken te hebben met onvrede over het beleid en onduidelijke informatie met name rondom regels, vaccinatie, testen en reizen.
Content Toegankelijkheid Rijksoverheid.nl
De content op Rijksoverheid.nl wordt jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid geïnspecteerd door een kundige en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden direct verwerkt. De webpagina’s die worden getest, zijn gebaseerd op een steekproef die wordt aangevuld met pagina’s waarvoor specifieke voorwaarden voor toegankelijkheid gelden, zoals gebruik van tabellen, taalwissels, foto’s en infographics. Dit om er zeker van te zijn dat de eisen voor toegankelijkheid correct worden toegepast.
Aantal bezoeken Platformwebsites
Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan websites op het Platform Rijksoverheid Online, exclusief de bezoeken aan Rijksoverheid.nl. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting. De manier waarop de verwachting wordt berekend is aangepast vanwege de zeer hoge bezoekcijfers in 2020 en 2021.