Op verzoek van de motie Hachchi c.s. (Kamerstukken II 2011/12, 33000 IV, nr. 28) wordt jaarlijks een overzicht van alle rijksuitgaven aan Caribisch Nederland (met uitzondering van de vrije uitkering ofwel het BES-fonds) toegevoegd aan de begroting en het jaarverslag van Koninkrijksrelaties.
Naar aanleiding van de voorlichting van de Afdeling Advisering van de Raad van State (RvS) en het Interdepartementale Beleidsonderzoek Koninkrijksrelaties (IBO) volgt het kabinet de aanbeveling op om het overzicht Rijksuitgaven aan Caribisch Nederland (CN) aanzienlijk uit te breiden (Kamerstukken II 2019/20, 35300 IV, nr. 11). Doel hiervan is om de rol van het Ministerie van BZK te verstevigen en een meer integrale afweging van de Rijksuitgaven aan Caribisch Nederland te bevorderen.
Onderstaand is eerst een totaaloverzicht te vinden met alle Rijksuitgaven die voor Caribisch Nederland in de (departementale) jaarverslagen staan. Vervolgens zijn de Rijksuitgaven aan Caribisch Nederland per (departementale) begroting afzonderlijk weergegeven, uitgesplitst per instrument. In de overzichten en de bijbehorende toelichtingen wordt aangegeven of het uitgaven zijn ten behoeve van eilandelijke taken of rijkstaken en of er sprake is van incidentele of structurele bekostiging. Bedragen boven € 0,1 mln. worden toegelicht.
In de kabinetsreactie is aangekondigd dat naast deze toelichting ook een toelichting gegeven zou worden op de wijze van financiering welke gekoppeld is aan de beoogde beleidsdoelen (Kamerstukken II 2019/20, 35300 IV, nr. 11). Deze uitbreiding zal vanaf het jaarverslag 2022 in de bijlagen van de (departementale) begrotingen worden opgenomen.
Deze overzichten zijn opgesteld op basis van de verstrekte informatie van de betreffende departementen. De uitgebreidere en meer inhoudelijke toelichtingen op de instrumenten zijn bij de begrotingen van de betreffende departementen te vinden.
Begroting | Realisatie | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
Totaal Rijksuitgaven | 306.521 | 369.244 | 402.644 | 534.564 | 557.083 | |
IIB | Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad | 0 | 0 | 0 | 339 | 365 |
IV | Koninkrijksrelaties | 13.793 | 45.204 | 28.168 | 14.975 | 16.548 |
VI | Justitie en Veiligheid | 36.950 | 39.681 | 39.720 | 41.651 | 44.720 |
VII | Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 1.809 | 2.248 | 3.366 | 3.411 | 5.382 |
VIII | Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 55.503 | 48.807 | 56.915 | 59.432 | 67.059 |
IX | Financiën en Nationale Schuld | 16.126 | 16.191 | 17.308 | 14.808 | 18.068 |
X | Defensie1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
XII | Infrastructuur en Waterstaat | 8.566 | 34.515 | 67.545 | 61.327 | 36.489 |
XIII | Economische Zaken en Klimaat | 1.625 | 6.658 | 8.915 | 30.177 | 62.177 |
XIV | Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | 1.902 | 1.391 | 3.555 | 3.002 | 4.065 |
XV | Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 33.592 | 32.886 | 38.024 | 82.906 | 56.995 |
XVI | Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 136.655 | 141.663 | 139.128 | 222.536 | 245.215 |
Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB)
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | Realisatie | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
Totaal uitgaven | 0 | 0 | 0 | 339 | 365 | ||
Artikel 3 Nationale ombudsman | 0 | 0 | 0 | 339 | 365 | ||
Institutionele inrichting | R | S | 0 | 0 | 0 | 339 | 365 |
Toelichting
Artikel 3 Nationale ombudsman
Institutionele inrichting
De Nationale ombudsman heeft voor het uitvoeren van haar werkzaamheden, die rijkstaken betreffen, op Caribisch Nederland vanaf 2018 een structureel budget beschikbaar van € 0,4 mln.
Koninkrijksrelaties (IV)
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | Realisatie | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
Totaal uitgaven | 13.793 | 45.204 | 28.168 | 14.975 | 16.548 | ||
Artikel 1 Versterken rechtsstaat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken | R | S | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. | ||||
Artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur | 13.793 | 37.880 | 22.345 | 11.630 | 14.031 | ||
Subsidies (regelingen) | R | I | 707 | 459 | 693 | 3.854 | 3.558 |
Opdrachten | E | I | 1.014 | 558 | 836 | 478 | 786 |
Inkomensoverdrachten | R | S | 1.385 | 26.501 | 3.017 | 2.263 | 2.138 |
Bijdrage aan medeoverheden | E | I | 10.045 | 10.016 | 17.799 | 5.035 | 7.549 |
Bijdrage aan agentschappen | E | I | 392 | 336 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken | R | I | 250 | 10 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 8 Wederopbouw Sint Maarten1 | 0 | 7.324 | 5.823 | 3.345 | 2.517 | ||
Bijdrage aan medeoverheden | E | I | 0 | 7.324 | 5.823 | 3.345 | 2.517 |
Toelichting
Artikel 1 Versterken rechtsstaat
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
De rechterlijke macht is een rijkstaak. De Openbaar Ministeries en het Hof werken naast voor de landen ook voor Caribisch Nederland. Alleen de uitzendtoelages worden door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) structureel vergoed.
Daarnaast opereert de KMar incidenteel op Caribisch Nederland op grond van het protocol voor de flexibele inzet van de Koninklijke Marechaussee (KMar). Dit valt echter onder de totale structurele bijdrage van het Ministerie van BZK aan de KMar.
Artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur
Subsidies (regelingen)
In 2021 heeft Bonaire International Airport, net als in 2020, een incidentele subsidie van € 3,1 mln. ontvangen voor gedorven luchthavenbelasting in het kader van de coronasteunpakketten. Daarnaast zijn er incidentele subsidies verstrekt aan onder andere UNICEF en WeConnect. Dit zijn voornamelijk rijkstaken.
Opdrachten
Er zijn incidentele opdrachten verstrekt met als doel om de kwaliteit en slagkracht van het openbaar bestuur te vergroten en de bestuurlijke kaders in CN te versterken. Het ging in 2021 dan onder andere om het trainen van de ambtelijke lokale apparaten en het gericht ondersteunen met kennis en expertise op het terrein van goed bestuur en gezonde overheidsfinanciën, onder meer voor het Talent Ontwikkel Programma (TOP) Bonaire. Dit zijn eilandelijke taken.
Inkomensoverdrachten
Uit deze middelen zijn de pensioenen van gewezen politieke gezagdragers van het land Nederlandse Antillen (bewindspersonen, statenleden en gezaghebbers) afkomstig van Bonaire, Sint Eustatius en Saba gefinancierd. Met het opheffen van het land Nederlandse Antillen in 2010 is bepaald dat deze pensioenen ten laste van Nederland komen (Stcrt. 2010, nr. 14723). Daarmee is dit een structurele rijkstaak.
Bijdrage aan medeoverheden
In afstemming met het lokaal bestuur in CN zijn incidentele bijzondere uitkeringen verleend om gerichte initiatieven te kunnen ondersteunen op het gebied van het ontwikkelen van goed openbaar bestuur en versterken van het financieel beheer. Zo is er € 2,3 mln. beschikt aan Sint Eustatius voor het ICT-project Good Governance, € 0,9 mln. beschikbaar gesteld voor versterking van het ambtelijk apparaat en € 1,0 mln. voor het versnellen van het verbeterplan financieel beheer. Aan Bonaire is een bedrag van ruim € 1,5 mln. uitgekeerd ten behoeve van de verdere uitvoering van afspraken in het Bestuursakkoord en € 0,3 mln. voor verbetering financieel beheer. Op Saba is ingezet op gerichte ondersteuning van de verdere uitwerking van afspraken in het meerjarenakkoord, de Saba Package, onder meer via bijdragen voor frictiekosten en goed bestuur van in totaal ca. € 1,2 mln. Dit bedraagt voornamelijk eilandelijke taken.
Artikel 8 Wederopbouw Sint Maarten
Bijdrage aan medeoverheden
Eind 2021 is er € 2,5 mln. beschikbaar gesteld voor additionele werkzaamheden aan de klif op Sint Eustatius in het kader van de wederopbouw. Dit bedrag is aanvullend op de bijdragen in eerdere jaren en bedraagt een eilandelijke taak.
Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI)
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | Realisatie | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
Totaal uitgaven | 36.950 | 39.681 | 39.720 | 41.651 | 44.720 | ||
Artikel 31 Politie | 23.075 | 23.085 | 24.519 | 22.996 | 24.630 | ||
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | R | S | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. | ||||
Bijdrage aan medeoverheden | R | S | 23.075 | 23.085 | 24.519 | 22.996 | 24.630 |
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding | 4.324 | 6.523 | 7.002 | 7.451 | 7.263 | ||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | R | S | 4.324 | 6.523 | 7.002 | 7.451 | 6.800 |
Opdrachten | R | S | 0 | 0 | 0 | 0 | 463 |
Artikel 34 Straffen en beschermen | 9.551 | 10.073 | 8.199 | 11.204 | 12.827 | ||
Subsidies (regelingen) | R | S | 0 | 0 | 0 | 1.726 | 1.684 |
Bijdrage aan agentschappen | R | S | 8.501 | 9.110 | 7.109 | 8.489 | 10.001 |
Bijdrage aan medeoverheden | R | S | 1.050 | 963 | 1.090 | 989 | 1.142 |
Toelichting
Artikel 31 Politie
Bijdrage aan ZBO´s/RWT's
Dit betreffen bijdragen aan de Nationale Politie ten behoeve van het Team Bestrijding Ondermijning (TBO) en witwassen en ten behoeve van het Recherche Samenwerkingsteam (RST). De middelen zijn bestemd voor het Caribisch deel van het Koninkrijk maar het is niet mogelijk om toe te wijzen hoeveel Caribisch Nederland precies hiervan ontvangt. Het betreft een rijkstaak met een structurele reeks.
Bijdrage aan medeoverheden
De Minister van Justitie en Veiligheid (JenV) is korpsbeheerder van het brandweer- en politiekorps CN. Ter bekostiging van de personele en materiële uitgaven van deze korpsen is een bijdrage verstrekt. Het betreft een rijkstaak met een structurele reeks.
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Nederland draagt op verschillende manieren bij aan het rechtsbestel in CN en de andere landen van het Koninkrijk. Naast een jaarlijkse bijdrage aan het Gemeenschappelijk Hof van Justitie en de Openbaar Ministeries wordt onder andere gestimuleerd dat het aantal rechters en officieren van justitie zowel kwantitatief als kwalitatief op goed niveau blijft. De juridische dienstverlening op de BES-eilanden is geborgd door advocaten, notarissen en gerechtsdeurwaarders. Via de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) en de Raad voor Rechtsbijstand is kosteloze rechtsbijstand verleend aan onvermogenden. Voorts is een subsidie beschikbaar gesteld voor een notaris van Sint Maarten ten behoeve van de beschikbaarheid van het notariaat op Saba en Sint Eustatius. Ook is er een Commissie bescherming persoonsgegevens BES die toezicht houdt op de uitvoering van de Wet bescherming persoonsgegevens BES. Tot slot is de Raad voor de rechtshandhaving in staat gesteld zijn taak, als vastgelegd in de Rijkswet Raad voor de rechtshandhaving, op een goed niveau uit te kunnen voeren. Het betreft een rijkstaak met een structurele reeks.
Opdrachten
Dit betreft opdrachten in relatie tot het reizen naar de BES-eilanden. Met ingang van 2021 zijn deze kosten separaat in de begroting en verantwoording tot uitdrukking gebracht. Het betreft een rijkstaak met een structurele reeks.
Artikel 34 Straffen en beschermen
Bijdrage aan agentschappen
Ten aanzien van CN levert Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan hun zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen. Daarnaast heeft de DJI een adviserende functie voor de overige landen binnen het koninkrijk op het gebied van detentie, vreemdelingenbewaring en forensische zorg. Het betreft een rijkstaak met een structurele reeks.
Subsidies (regelingen)
Deze middelen worden ingezet voor de erkende reclasseringsorganisatie Stichting Reclassering Caribisch Nederland (SRCN). De SRCN richt zich op de reclasseringstaak op CN. Tot en met 2019 liep deze subsidie via Reclassering Nederland, maar vanaf 2020 heeft JenV een directe subsidierelatie met de SRCN. Het betreft een rijkstaak met een structurele reeks.
Bijdrage aan medeoverheden
De BES voogdijraad heeft civielrechtelijke en strafrechtelijke taken (onderzoeks- en adviestaken en rekestrerende taken en coördinatie bij strafzaken) die zij uitvoert in CN, namelijk op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarnaast vervult de BES voogdrijraad ook de rol van de Centrale Autoriteit in CN. Het betreft een rijkstaak met een structurele reeks.