Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Art. |
---|---|---|---|---|---|
Toegankelijkheid | Monitor Mentale gezondheid van studenten in het hoger onderwijs | Monitor | 2021 | Landelijk onderzoek hoe het staat met de mentale gezondheid van studenten in het hoger beroepsonderwijs en op de universiteit. | 6, 7 en 11 |
Evaluatie | 2021 | Het rapport evalueert de wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) en het Uitvoeringsbesluit WHW 2008 (UWHW). | 6 en 7 | ||
Monitor | 2021 | De rapportage brengt de mogelijke gevolgen in beeld van beleidsmaatregelen die van kracht zijn sinds 2010. | 6, 7 en 11 | ||
Evaluatie van de afschaffing eigen bijdrage van studenten in selectieprocedures | Evaluatie | 2021 | Het rapport richt zich op de effecten van de maatregel om de eigen bijdrage voor Nederlandse (aspirant)-studenten in de selectieprocedure af te schaffen. | 6 en 7 | |
Onderzoek voorbereidend jaar 2020 van de landelijke commissie gedragscode hoger onderwijs | Evaluatie | 2021 | Het rapport bevat de resultaten van een onderzoek van de Landelijke Commissie Gedragscode Hoger Onderwijs naar het voorbereidend jaar voor internationale studenten. | 6 en 7 | |
Beleidsmonitor periodiek onderzoek | 2021 | De rapportage brengt de mogelijke gevolgen in beeld van beleidsmaatregelen die van kracht zijn sinds 2010. | 6 en 7 | ||
Evaluatie | 2021 | Het rapport evalueert de wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) en het Uitvoeringsbesluit WHW 2008 (UWHW). | 6, 7 en 11 | ||
Monitor | 2021 | Inzichten in eerstejaarsstudenten. | 6, 7 en 11 | ||
Kwaliteit | Evaluatie | 2021 | De educatieve minor en module in het wetenschappelijk onderwijs zijn twee korte opleidingsroutes. Hiermee wordt beoogd meer academisch geschoolden te interesseren voor het beroep van leraar. In 2020 zijn beide routes, waaraan bij succesvolle afronding een beperkte tweedegraads bevoegdheid is gekoppeld, geëvalueerd. | 6 en 7 | |
Monitor | 2022 | Het rapport bevat een tussenrapportage van de ontwikkelingen van de Associate Degree (AD)-opleidingen. | 6 en 7 | ||
Monitor | 2021 | Studentenmonitor. | 6 en 7 | ||
Evaluatie | 2021 | Dit rapport bevat de evaluatie van de pilots gespecialiseerde pabo-opleidingen. | 6 en 7 | ||
Experimenten leeruitkomsten deeltijd en duaal hoger onderwijs | Evaluatie | 2021 | Het rapport evalueert 2 samenhangende experimenten in het deeltijdse en duale hoger onderwijs (bekostigd en niet-bekostigd) die lopen sinds 2016. Het gaat om een experiment met leeruitkomsten en een experiment met vraagfinanciering. Doel hiervan is om het deeltijdse en duale hoger onderwijs flexibeler, aantrekkelijker en toegankelijker te maken voor volwassenen. | 6 en 7 | |
Ex durante | 2021 | Het rapport bevat een periodiek onderzoek naar de financiële situatie en het financiële gedrag van ho-studenten. | 11 | ||
Ex durante | 2021 | Het rapport bevat een periodiek onderzoek naar de financiële situatie en het financiële gedrag van mbo-studenten. | 11 | ||
Doelmatigheid | Ex ante | 2021 | Het rapport bevat de bevindingen uit onderzoek naar de toereikendheid van het macrobudget, de doelmatigheid van de bestedingen en de bekostiging van het mbo, het ho en het praktijkgericht en wetenschappelijk onderzoek. | 6 en 7 | |
Evaluatie | 2021 | Het rapport gaat over maatregelen voor het verminderen van studieuitval en verhogen van studiesucces bij lerarenopleidingen in het hbo. | 6 en 7 | ||
Toereikendheid doelmatigheid en kostentoerekening in het mbo hbo en wo | Evaluatie | 2021 | Het rapport bevat de bevindingen uit onderzoek naar de toereikendheid van het macrobudget, de doelmatigheid van de bestedingen en de bekostiging van het mbo, het ho en het praktijkgericht en wetenschappelijk onderzoek. | 6 en 7 | |
Scenarioanalyse op financiele en uitvoeringseffecten flexibele deelname in het hoger onderwijs | Ex ante | 2021 | Het rapport bevat een verkenning naar de samenhang tussen de introductie van vormen van flexibele deelname aan het ho en de bekostigingssystematiek. | 6 en 7 |
Thema toegankelijkheid
Toegankelijkheid betekent dat de studentenpopulatie die in het ho instroomt, aan het ho deelneemt – ook bij selectieve opleidingen - en succesvol afrondt (op alle niveaus) een afspiegeling is van de diversiteit in onze samenleving. Ondervertegenwoordiging in het ho van specifieke groepen duidt op ongelijke kansen.
Thema kwaliteit
Dit betekent dat kwaliteit van onderwijs bepaalt hoeveel en hoe goed leerlingen of studenten leren en de mate waarin hun onderwijs of opleiding bijdraagt aan het bereiken van persoonlijke, sociale en ontwikkelingsdoelen.
Thema doelmatigheid
Doelmatigheid omvat de relatie tussen de effecten en de kosten van het beleid. We spreken over doelmatigheid als het gewenste effect tegen zo min mogelijk kosten wordt bereikt, of dat met dezelfde middelen een beter effect had kunnen worden bereikt. Om iets te kunnen zeggen over de doelmatigheid op stelselniveau, moeten de stelseldoelen over kwaliteit en toegankelijkheid al zijn onderzocht.