Beleidsartikel 01 Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen
Algemene doelstelling
Bewaking en bestrijding van ernstige infectieuze dierziekten en/of zoönosen en verminderen van welzijnsproblemen.
Het Diergezondheidsfond (DGF) is opgericht in 1998. De directe aanleiding was een grote en kostbare uitbraak van klassieke varkenspest in 1997. Vanuit het DGF betalen de landbouwsectoren, het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de Europese Unie mee aan het vroegtijdig detecteren en effectief bestrijden van ernstige infectieuze dierziekten en/of zoönosen.
Nederland is door de Europese Unie officieel vrij verklaard van bepaalde dierziekten. Deze vrij-status wordt gehandhaafd door uitvoering van monitoringsprogramma’s en wordt bewaakt door een meldplicht voor verdachte situaties zoals verhoogde sterfte of verminderde productie. Als een bestrijdingsplichtige ziekte wordt aangetoond, moet een effectieve bestrijding voorkomen dat de ziekte verder verspreid. Uit het DGF worden de kosten betaald voor monitoring en bewaking (bewaking dierziekten), crisisparaatheid (voorzieningen), diagnostiek van verdachte dieren (verdenkingen), bestrijding van de ziekte (bestrijding). Ook de kosten voor onderzoek naar onbekende of niet-endemische dierziekten (de basismonitoring) en de kosten voor het monitoren van het antibioticagebruik in de veehouderij door de autoriteit Diergeneesmiddelen (SDa) worden betaald uit het DGF.
Rol en verantwoordelijkheid
De bepalingen rond het Diergezondheidsfonds zijn vastgelegd in de Wet Dieren.
De Minister van LNV is verantwoordelijk voor:
• Bewaking van dierziekten: het tijdig signaleren en afhandelen van verdenkingen en besmettingen van bepaalde dierziekten door monitoring en bewaking.
• Bestrijding van dierziekten die op basis van wetgeving verplicht moeten worden bestreden .
• Bestrijding van dierziekten die in verband met bescherming van de volksgezondheid moeten worden bestreden en
• De welzijnsaspecten bij de bestrijding (indirect).
• Crisisparaatheid: effectieve en doelmatige crisisorganisatie bij dierziektenuitbraken.
Telkens na een uitbraak van een besmettelijke dierziekte vindt een evaluatie plaats op alle onderdelen van bestrijdingsmaatregelen, welzijnsmaatregelen en de crisisorganisatie.
Beleidsconclusies
Beleidsconclusies op het terrein van het diergezondheid worden opgenomen onder artikel 21 Land- en Tuinbouw . Ook de evaluatie van het beleid dat aan de basis ligt van het Diergezondheidsfonds (DGF), is weergegeven in de evaluatiebijlage onder artikel 21.
Ontvangsten DGF
De ontvangsten van het DGF bestaan uit bijdragen van veehouders (de diergezondheidsheffing), bijdragen van het ministerie van LNV en de EU. Deze ontvangsten zijn afgestemd op de uitgaven uit het DGF. In het Convenant Financiering bestrijding besmettelijke dierziekten (2020-2024) zijn afspraken gemaakt over de verdeling van de kosten van het DGF tussen betrokken sectoren en de overheid. De jaarlijkse kosten voor bewaking dierziekten, basismonitoring, voorzieningen worden in principe 50/50 gefinancierd door overheid en sector. Uitzonderingen daarop zijn ziekten waarvoor de sector zelf een monitoringsprogramma heeft geïnitieerd en die volledig door de sector worden gedragen. De kosten voor de Autoriteit Diergeneesmiddelen worden betaald door de overheid (50%), veehouders en dierenartsen2 (50%). De kosten voor incidentele uitgaven (verdenkingen en bestrijding) worden betaald door de betreffende sectoren. De totale sectorbijdrage is gemaximaliseerd. Boven deze zogenoemde plafondbedragen draagt de overheid de resterende kosten. De hoogte van de plafondbedragen zijn vastgelegd in het Besluit diergezondheid. De hoogte van de deelplafonds zijn afgesproken in het convenant.
Uitgaven DGF 2021
Deelplafond voor 5-jaarlijkse kosten | Uitgaven aan 5-jaarlijkse kosten (2020 en 2021) | Deelplafond voor bestrijdingskosten (incl. verdenkingen) | Uitgaven aan bestrijdingskosten (2020 en 2021) | |
---|---|---|---|---|
Rundveesector | 34.220.000 | 12.208.432 (36%) | 9.000.000 | 245.887 (3%) |
Varkenssector | 16.947.300 | 6.228.963 (37%) | ||
AVP | 22.000.000 | 21.742 (0%) | ||
Overige dierziekten | 19.000.000 | 48.215 (0%) | ||
Schapen- en geitensector | ‒ | 490.000 | 55.501 (11%) | |
Schapensector | 4.699.860 | 1.641.184 (35%) | ||
Geitensector | 3.905.580 | 1.758.328 (45%) | ||
Pluimveesector | 46.000.000 | 13.526.866 (29%) | ||
NCD | 2.000.000 | 0 (0%) | ||
Overige dierziekten | 30.000.000 | 10.489.246 (35%) |
Toelichting tabel: deelplafondbedragen (2020-2024) en uitgaven in 2020 en 2021 binnen deze deelplafonds. Boven deze plafondbedragen draagt de overheid de resterende kosten. De vermelde uitgaven in deze tabel zijn ook opgenomen als percentage ten opzichte van de deelplafondbedragen.
De overheid draagt 100% van bestrijdingskosten die betrekking hebben op dieren in dierentuinen, huishoudens en in het wild levende dieren, de kosten van toezicht en opsporing door de NVWA, kosten voor douane en handhaving van de openbare orde. Waar mogelijk, op basis van Europese verordeningen, zullen de kosten van dierziektebestrijding bij de EU worden gedeclareerd (ontvangsten van EU).
De uitgaven uit het DGF waren in 2021 in lijn met de begroting. Uitzonderingen waren de uitbraken van COVID-19 bij nertsen en de uitbraak van vogelgriep onder pluimvee.
COVID-19 bij nertsen
Tussen 6 juni en 21 november 2020 werden de nertsen op 70 (van de 126) Nederlandse nertsenbedrijven vanwege een COVID-19 besmetting gedood en vernietigd. De kosten voor onderzoek, ruimingen en tegemoetkoming in schade werden geraamd op € 68,6 mln.. Het grootste deel van deze kosten zijn in 2020 betaald. In 2021 is € 6,2 mln. ten laste van het DGF gebracht. In 2022 zal nog een incidentele nabetaling worden gedaan. De verwachting is dat de totale realisatie zeer dicht in de buurt van het eerder genoemde totaalbudget komt. Omdat het een nieuwe ziekte betreft en voor nertsen geen diergezondheidsheffing werd geheven, komen de kosten voor rekening van de rijksoverheid. Hoewel de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren de mogelijkheid biedt om de kosten (deels) te verhalen op de sector, is hier vanwege het houdverbod per 8 januari 2021 en de daarmee gepaard gaande stoppersregeling niet voor gekozen.
Vogelgriep
Van oktober 2020 en tot en met 31 december 2020 werden vogels op 12 verschillende locaties in Nederland gedood en vernietigd vanwege een uitbraak met hoog-pathogene vogelgriep (H5N8). Deze epidemie continueerde tot eind augustus 2021 waarbij vele in het wild levende vogels aan dit virus dood gingen en 5 verschillende locaties met gehouden vogels werden geruimd. Na een korte periode waarin de beperkende maatregelen (ophok- en afschermplicht) voor pluimvee werden opgeheven, startte op 26 oktober een nieuwe uitbraakgolf met vogelgriep (H5N1). Van oktober tot en met 31 december 2021 werden 11 besmette locaties geruimd. Vier andere locaties preventief geruimd omdat er contact was geweest met besmette locaties.
De totale uitgaven in 2021 (inclusief verdenkingen) bedroegen € 6,5 mln. Dit betreft een groot deel van de uitbraken in 2020 en 2021. De uitgaven die samenhangen met de uitbraken eind 2021 worden in 2022 gedaan.
Saldo DGF
Het saldo van het Diergezondheidsfonds bestaat deels uit de wettelijk vastgelegde crisisreserves van de varkens-, schapen-, geiten- en pluimveesector. Verder bestaat het saldo uit werkkapitaal waaruit de lopende kosten voor bewaking, voorzieningen, verdenkingen en bestrijding worden betaald. Via het saldo kunnen genoemde gelden jaar op jaar worden meegenomen. Het beginsaldo van het nieuwe jaar is de resultante van het beginsaldo van het afgelopen jaar en het saldo van specifieke uitgaven en ontvangsten in dat afgelopen jaar. Jaarlijks wordt hiertoe bij voorjaarsnota het eindsaldo van het voorgaande jaar (thans 2021) toegevoegd aan het lopende begrotingsjaar (thans 2022).
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2021 | 2021 | |
VERPLICHTINGEN | 38.600 | 32.997 | 63.156 | 93.698 | 61.786 | 34.329 | 27.457 |
UITGAVEN | 38.600 | 31.584 | 63.156 | 93.698 | 48.323 | 34.329 | 13.994 |
Beginsaldo | 11.696 | 19.396 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |
Correctie beginsaldo | 344 | ||||||
Programma-uitgaven | 38.600 | 31.584 | 30.401 | 93.698 | 48.323 | 34.329 | 13.994 |
Opdrachten | 38.600 | 31.584 | 30.401 | 93.698 | 48.323 | 34.329 | 13.994 |
1. Bewaking van dierziekten | 20.255 | 19.416 | 19.436 | 17.067 | 22.253 | 21.915 | 338 |
2. Bestrijding van dierziekten | 15.088 | 9.972 | 8.521 | 73.785 | 23.546 | 9.685 | 13.861 |
3. Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen | |||||||
4. Overig | 3.257 | 2.196 | 2.444 | 2.846 | 2.524 | 2.729 | ‒ 205 |
5. DGF-saldo1 | 25.866 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |||
6. Crisisreserve2 | 6.889 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |||
ONTVANGSTEN | 45.957 | 35.305 | 63.156 | 142.911 | 89.510 | 33.964 | 55.546 |
Ontvangsten van LNV (voorheen EZ) | 21.263 | 4.387 | 4.287 | 82.321 | 8.163 | 5.387 | 2.794 |
Ontvangsten van EU3 | 5.076 | 566 | 5.205 | 2.509 | 2.156 | 3.500 | ‒ 1.344 |
Ontvangsten van sector | 19.618 | 30.352 | 23.658 | 16.808 | 24.214 | 20.177 | 4.037 |
Ontvangsten van sector | |||||||
Bijdrage sector crisisreserve | 6.889 | 8.352 | 5.764 | 4.900 | 864 | ||
Ontvangsten saldo DGF4 | 23.117 | 32.921 | 49.213 | 0 | 49.213 | ||
Eindsaldo | 19.396 | 23.117 | n.v.t. |
De uitgavenpost DGF-saldo wordt m.i.v. 2020 niet meer opgenomen. De post ontvangsten saldo DGF (inclusief crisisreserve) blijft wel gehandhaafd.
De uitgavenpost crisisreserve wordt m.i.v. 2020 niet meer opgenomen onder de uitgaven. De post ontvangsten saldo DGF (inclusief crisisreserve) blijft wel gehandhaafd.
Tot 2021 heeft het Diergezondheidsfonds het zogenoemde kas=verplichtingen principe gehanteerd. In de administratie zijn de uitgaven (kas) dan leidend en de verplichtingen worden hieraan gelijk gemaakt. In 2021 is het verplichtingen-kasstelsel ingevoerd waarbij alle vaststaande verplichtingen met derden zijn vastgelegd. Door deze stelselwijziging is een inhaalslag gemaakt met als gevolg een hogere realisatie van de aangegane verplichtingen dan was begroot.
In de Wet Dieren is vastgelegd dat er in het DGF een reserve moet worden aangelegd. De hoogte van deze crisisreserve is vastgelegd in het Besluit Diergezondheid. De crisisreserve wordt aangesproken voor kosten van verdenking en bestrijding voor zover die niet zijn meegenomen in de begroting. De crisisreserve is sectorspecifiek en wordt niet gebruikt voor betaling van tekorten in andere sectoren. De crisisreserve voor de rundveesector wordt beheert door vereniging ZuivelNL en de Stichting Brancheorganisatie Kalversector (SBK). De crisisreserve voor de ziekte van Aujeszky wordt beheert door de Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV).
In 2020 en 2021 is een deel van de opgebouwde crisisreserve bij pluimvee ingezet voor de uitgaven die voortkwamen uit de bestrijding van de hoog pathogene aviaire influenza. Er wordt nog op een bijdrage uit de EU gewacht voor de uitgaven die in 2020 en 2021 zijn gedaan. Deze komen ten gunste van de crisisreserve.
Crisisreserve
Toelichting op de uitgaven
Bewaking van dierziekten
Streefwaarden
Behoud van de huidige, officieel door de EU en door de Wereldorganisatie voor diergezondheid (OIE) verleende, status vrij te zijn van een aantal dierziekten.
Beleidsinstrumenten
De EU en OIE verlenen onder voorwaarden aan lidstaten officiële erkenningen voor het vrij zijn van besmettelijke dierziekten. Deze erkende statussen «vrij van dierziekten» of «verwaarloosbaar risico» worden bewaakt door laboratoriumonderzoek op basis van monitoringsprogramma’s. Naast deze monitoring op basis van internationale regelgeving, heeft Nederland ook een nationale monitoring zoals op de zoönose Q-koorts. Deelname aan monitoring is verplicht voor alle professionele dierhouders.
De basismonitoring kent een vrijwillige basis en wordt uitgevoerd door de Gezondheidsdienst voor Dieren. Dit programma is bedoeld om niet-endemische, nieuwe, onbekende of opkomende ziekten tijdig op te sporen en trends in de diergezondheid te volgen. Het programma bestaat onder andere uit laboratoriumonderzoek, postmortaal onderzoek, een telefonische helpdesk, bedrijfsbezoek en monitoring van data uit slachthuizen.
Tevens is er een bewakingsprogramma voor ziekten bij in het wild levende dieren. Zo wordt een deel van de gedode wilde zwijnen onderzocht op klassieke varkenspest (KVP), Afrikaanse varkenspest (AVP) en Ziekte van Aujeszky (ZvA) en worden wilde vogels onderzocht op vogelgriep.
De kosten voor bewaking van dierziekten vallen onder het deelplafond voor 5-jaarlijkse kosten.
Bewaking van dierziekten | Begroot 2021 | Realisatie 2021 | Verschil 2021 | |
---|---|---|---|---|
Basismonitoring (incl. effectiviteitsonderzoek) | 8.974 | 9.047 | 73 | |
Brucella melitensis (schaap, geit) | 385 | 445 | 60 | |
Blauwtong (rund, schaap, geit) | 40 | 192 | 152 | |
BSE (rund) | 2.700 | 3.573 | 873 | |
TSE (schaap, geit) | 220 | 200 | ‒ 20 | |
KVP (varkens, wilde zwijnen) | 578 | 334 | ‒ 244 | |
AI (pluimvee) | 202 | 489 | 287 | |
Q-koorts (schaap, geit) | 612 | 797 | 185 | |
Leukose (rund) | 367 | 423 | 56 | |
Salmonella (zoönotisch, pluimvee) | 5.800 | 4.681 | ‒ 1.119 | |
AI, NCD, Mycoplasma en Salmonella (niet-zoönotisch) | 1.122 | 1.048 | ‒ 74 | |
Vogelgrieptesten | 915 | 1.024 | 109 | |
Totaal bewaking van dierziekten | 21.915 | 22.253 | 338 |
Toelichting op realisatie bewaking dierziekten in 2021
De realisatie van bewaking dierziekten was in 2021 € 0,3 mln. hoger dan begroot. Dit heeft deels een organisatorische en/of administratieve oorzaak. Voor de monitoring op klassieke varkenspest (KVP) is de eindafrekening van 2019 en 2020 nog niet betaald. Voor de monitoring 2021 van zoönotische Salmonella is in de realisatie alleen de nationale bijdrage gerapporteerd, terwijl in de begroting de EU bijdrage nog wel was meegenomen. De monitoringskosten voor BSE zijn hoger dan begroot door een hoge overloop uit 2020. Daarnaast worden door een verandering van het contract een deel van de kosten van monitoring voortaan vooraf betaald, waardoor de meeste programma’s een gering hogere realisatie kennen dan begroot. De monitoringskosten van vogelgriep (AI) vallen hoger uit door het grote aantal wilde vogels dat is getest. De kosten opgebracht in de post eenmalige programma’s in het kader van hoogpathogene vogelgriep (HPAI) betreft onderzoek naar insleeproutes. De toegenomen kosten voor bewaking tegen blauwtong zijn veroorzaakt door een frequenter testen op deze ziekte vanwege blauwtong infecties in België.
2. Bestrijding van dierziekten
Streefwaarden
Zo snel en effectief mogelijk bestrijden van dierziekten.
Meldings- en aangifteplicht
In de Regeling preventie, bestrijding en monitoring van besmettelijke dierziekten en zoönosen en TSE’s zijn ziekten aangewezen die aangifteplichtig zijn. Als een veehouder of dierenarts dieren verdenkt van een aangifteplichtige ziekte, moet hij dit direct melden bij de NVWA. Ook een positieve test vanuit de bewaking moet direct worden gemeld bij de NVWA.
Verdenking en bestrijding
Nadat de NVWA een verdenking heeft ontvangen, gaat een deskundigenteam naar het betreffende bedrijf voor inspectie en monstername. Het monster wordt in het laboratorium van Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) onderzocht. Deze High Containment Unit (HCU) is zodanig ontworpen dat ziekteverwekkers niet kunnen ontsnappen naar de buitenwereld. Er wordt een vervoersverbod ingesteld.
Zodra een verdenking wordt bevestigd, start de bestrijding van deze ziekte. Door snel en accuraat in te grijpen wordt de kans dat de ziekte zich verder verspreid verkleind. Bij bepaalde ziekten worden de dieren op besmette bedrijven gedood en gedestrueerd. Het bedrijf wordt aansluitend gereinigd en ontsmet. Ook worden buurt- en contactbedrijven onderzocht. Om verspreiding te voorkomen worden dieren op deze bedrijven soms preventief gedood of gevaccineerd. Bestrijding vindt plaats volgens Europese bestrijdingsrichtlijnen welke verder zijn uitgewerkt in draaiboeken van de NVWA en het ministerie van LNV. De bestrijding wordt aangestuurd vanuit het ministerie. In de post bestrijding zijn zowel de kosten die nodig zijn om de ziekte te bestrijden opgenomen, als ook een tegemoetkoming in de schade aan de houder van de dieren.
De posten verdenking en bestrijding vallen onder het deelplafond voor bestrijdingskosten. Uitzondering op deze regel is de post Brucellose (rund). Deze werd voorheen onder ‘verdenkingen’ geschaard, maar past feitelijk beter bij bewaking aangezien de runderen die verwerpen onderzocht worden om de vrijstatus van Nederland aan te tonen. Deze post is daarom ondergebracht bij het deelplafond voor 5-jaarlijkse kosten.
Voorzieningen
Om in tijden van een crisis direct te kunnen reageren, heeft het ministerie van LNV waakvlamcontracten afgesloten met bedrijven die apparatuur en mensen kunnen leveren die nodig zijn bij de bestrijding. Ook worden de kosten voor een calamiteitenreserve bij de destructor betaalt uit het DGF. Tevens zijn er vaccins op voorraad om de gevoelige dieren op nabijgelegen bedrijven van een besmet bedrijf te kunnen vaccineren tegen mond en klauwzeer (MKZ), klassieke varkenspest (KVP) en ziekte van Aujeszky (ZvA) (voorzieningen vaccinatie).
De post voorzieningen valt onder het deelplafond voor 5-jaarlijkse kosten.
Bestrijding van dierziekten | Begroot 2021 | Realisatie 2021 | Verschil 2021 | |
---|---|---|---|---|
Voorzieningen: | ||||
Middelenbeheer | 107 | 80 | ‒ 27 | |
Calamiteitenreserve destructie | 1.550 | 3.664 | 2.114 | |
Waakvlamcontracten | 753 | 680 | ‒ 73 | |
Vaccinatie ZvA, MKZ en KVP | 2.029 | 1.851 | ‒ 178 | |
HCU | 1.452 | 1.452 | 0 | |
Subtotaal Voorzieningen | 5.891 | 7.727 | 1.836 | |
Verdenkingen: | ||||
Brucellose (rund) | 1.082 | 1.154 | 72 | |
AI | 327 | 709 | 382 | |
Salmonella | 250 | 56 | ‒ 194 | |
Covid-19 | 787 | 787 | ||
Overige verdenkingen | 611 | 290 | ‒ 321 | |
Subtotaal Verdenkingen | 2.270 | 2.996 | 726 | |
Bestrijding: | ||||
LPAI | 49 | 49 | ||
HPAI | 5.712 | 5.712 | ||
Salmonella | 1.414 | 1.606 | 192 | |
Mycoplasma Gallisepticum | 60 | 0 | ‒ 60 | |
Covid-19 | 5.456 | 5.456 | ||
Overige ziekten | 50 | ‒ 50 | ||
Subtotaal Bestrijding | 1.524 | 12.823 | 11.299 | |
Totaal | 9.685 | 23.546 | 13.861 |
Toelichting op realisatie bestrijding van dierziekten in 2021
De grootste bestrijdingsposten in 2021 werden gevormd door de afwikkeling van de bestrijding van COVID-19 bij nertsen in 2020 (€ 6,2 mln.). Daarnaast wordt de pluimveesector nog steeds geconfronteerd met de uitbraken van vogelgriep in 2020 en 2021 (€ 6,5 mln.). De calamiteitenreserve destructie betreft uitgaven van zowel 2020 als 2021 en valt daardoor hoger uit. De kosten voor verdenkingen voor Salmonella zijn afgenomen omdat Nederland op aangeven van de EU de procedure heeft aangepast: de uitslag van de monitoringstest is sinds 2020 doorslaggevend bij de bestrijding van salmonella.
Toezicht en opsporing door de NVWA
Onderstaand overzicht geeft het aantal dierziektenverdenkingen weer die gemeld zijn bij het Nederlands Veterinair Incident- en Crisiscentrum (NVIC) van de NVWA. In de kolom Totaal staan het totaal aantal meldingen. De NVWA kan besluiten dat er naar aanleiding van de melding geen verdere actie nodig is (kolom Geen actie). In de kolommen Positief, Negatief en Volgt staan het aantal casussen waarbij laboratoriumonderzoek is gedaan en waarbij de ziekte is aangetoond (Positief), niet is aangetoond (Negatief) of waarbij de uitslag bij het samenstellen van dit verslag nog niet bekend was (Volgt). De kosten van dit onderzoek zijn opgenomen als verdenkingen in de tabel Realisatie bestrijding van dierziekten.
Casussoort | Diersoort | Totaal | Positief | Negatief | Volgt | Geen Actie |
---|---|---|---|---|---|---|
Aviaire Influenza | Pluimvee / Wilde Vogels | 623 | 268 | 169 | 0 | 186 |
Salmonella Zoönotisch Pluimvee | Pluimvee | 368 | 271 | 19 | 0 | 78 |
Brucellose Abortus Bang | Alpaca/Herten/Runderen | 44 | 0 | 36 | 0 | 8 |
Brucellose Suis | Varkens | 44 | 0 | 44 | 0 | 0 |
Rabies Geen Contact Humaan | Vleermuis | 31 | 1 | 10 | 0 | 20 |
Bluetongue | Alpaca/Geiten/Runderen/Schapen | 31 | 0 | 16 | 1 | 14 |
Tuberculose | Apen/Chimpansee/Gazelle/Herten/Katten/Paarden/Runderen/Zeekoe | 29 | 1 | 22 | 0 | 6 |
Brucellose Melitensis | Geiten/Schapen | 25 | 0 | 25 | 0 | 0 |
Psittacose Dier | Duiven/Kippen/Vogels | 20 | 15 | 5 | 0 | 0 |
Afrikaanse / Klassieke Varkens Pest | Varkens | 19 | 0 | 15 | 0 | 4 |
Leucose | Runderen | 17 | 0 | 17 | 0 | 0 |
Brucellose Canis | Honden | 16 | 2 | 8 | 0 | 6 |
Tularemie | Bevers/Hazen | 9 | 5 | 4 | 0 | 0 |
New Castle Disease | Duiven/Kippen/Vogels | 6 | 0 | 3 | 0 | 3 |
Aujeszky | Varkens | 4 | 0 | 1 | 0 | 3 |
Swine Vesiculair Disease | Varkens | 4 | 0 | 0 | 0 | 4 |
Amerikaans Vuilbroed | Bijen | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Brucellose Ceti | Tuimelaar | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Mycoplasma Gallisepticum | Kippen | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Miltvuur | Runderen | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Mond- en Klauwzeer | Runderen | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Mycoplasma mycoides | Runderen | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Pest du Petit Ruminant | Schapen | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Q-Koorts Dier | Runderen | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Q-Koorts Tankmelk | Geiten | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
West Nile Virus (Zoogdier) | Nandoe | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
1301 | 567 | 398 | 1 | 335 |
Casussoort | Diersoort | Totaal | Positief | Negatief | Volgt | Geen Actie |
---|---|---|---|---|---|---|
Psittacose Humaan | Cavia/Duiven/Kippen/Vogels/ Wilde Vogels | 71 | 15 | 10 | 0 | 46 |
Salmonellose | Geiten/Paarden/Runderen/Schapen/Vogels | 38 | 38 | 0 | 0 | 0 |
Rabies Vleermuis Contact Humaan | Apen/Chimpansee/Honden/Katten | 13 | 0 | 10 | 0 | 3 |
Rabies Zoogdier Contact Humaan | Honden/Katten/Vossen | 9 | 0 | 2 | 0 | 7 |
Leptospirose | Honden/Ratten/Runderen | 8 | 6 | 0 | 0 | 2 |
Listeriose | Alpaca/Runderen | 6 | 6 | 0 | 0 | 0 |
Yersiniose | Cavia/Geiten/Hazen/Honden/Katten/Runderen | 6 | 6 | 0 | 0 | 0 |
Campylobacter | Honden/Runderen | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Chlamydia Abortus | Geiten/Schapen | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Q-Koorts Humaan | Geiten | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Babeseosis | Runderen | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Hantavirus | Muizen | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Toxoplasmose | Konijnen | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
160 | 73 | 22 | 0 | 65 |
Casussoort | Diersoort | Totaal | Positief | Negatief | Volgt | Geen Actie |
---|---|---|---|---|---|---|
Equine Virale Arteritis | Paarden | 11 | 11 | 0 | 0 | 0 |
Equine Infectieuze Anemie | Paarden | 3 | 1 | 2 | 0 | 0 |
West Nile Virus (Paard) | Paarden | 3 | 0 | 1 | 0 | 2 |
Trypanosoma evansi (Surra) | Paarden | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 |
Vesiculaire Stomatitis | Paarden | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
20 | 12 | 6 | 0 | 2 |
Casussoort | Diersoort | Totaal | Positief | Negatief | Volgt | Geen Actie |
---|---|---|---|---|---|---|
Covid-19 | Fretten/Honden/Katten | 30 | 5 | 12 | 0 | 13 |
PRRS | Varkens | 7 | 4 | 2 | 0 | 1 |
Trichinella Spiralis | Varkens | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 |
Ovine Herpes Virus | Runderen | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
40 | 9 | 16 | 0 | 15 |
Casussoort | Diersoort | Totaal | Positief | Negatief | Volgt | Geen Actie |
---|---|---|---|---|---|---|
Infectieuze Haematopoietïsche Necrose | Vissen | 10 | 0 | 2 | 0 | 8 |
Koi Herpes Virus | Vissen | 3 | 1 | 1 | 0 | 1 |
Marteillia Refringens | Mosselen | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
14 | 1 | 4 | 0 | 9 |
Casussoort | Diersoort | Totaal | Positief | Negatief | Volgt | Geen Actie |
---|---|---|---|---|---|---|
104 | 2 | 80 | 0 | 22 |
3. Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen
Streefwaarden
Beperken van de welzijnsproblemen bij dieren in geval van een dierziekte uitbraak.
Bij uitbraken van wettelijk te bestrijden dierziekten neemt de minister van LNV maatregelen. Zo kan een vervoersverbod/-beperking worden ingesteld. Hierdoor kunnen veehouders te maken krijgen met capaciteitsproblemen (te veel of te grote dieren op een te klein oppervlak) die kunnen leiden tot welzijns- (stress, agressiviteit) en gezondheidsproblemen.
Veehouders dienen voorbereidingen te treffen voor noodopvang. De NVWA en de Welzijnscommissie Dierziekten zien toe op dierenwelzijn tijdens de bestrijding van dierziekten. De Welzijnscommissie Dierziekten informeert de minister over de eventuele gevolgen voor het dierenwelzijn die zich als gevolg van de ruimingsactiviteiten voordoen en adviseert zo nodig de minister over mogelijkheden om het welzijn van de betrokken dieren te verbeteren. Indien de uitbraak lang duurt en er ondanks de maatregelen van de veehouder welzijnsproblemen ontstaan, wordt gekeken of het verantwoord is dieren op gecontroleerde wijze af te voeren.
4. Overig
Onder de post Overig vallen de uitgaven voor de Autoriteit Diergeneesmiddelen (SDa), de uitvoeringskosten van RVO en een post overig voor de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD). De uitvoeringskosten RVO waren in 2021 € 1,5 mln. en waren daarmee € 0,3 mln. lager dan begroot. Deze lagere realisatie is vooral veroorzaakt door een efficiëntere werkwijze. De uitgaven voor de SDa waren € 0,4 mln. in 2021. De uitgaven zijn daarmee € 0,2 mln. hoger dan begroot. Dit ligt in het feit dat de LNV bijdrage aan dit programma vanaf 2021 ook via het DGF loopt. De uitgaven in 2021 voor de ophaaldienst, opleidingsplan en consignatiedienst van de Gezondheidsdienst bedroegen € 0,7 mln. Dit is € 0,2 mln. lager dan voorzien.
Toelichting op de ontvangsten.
De ontvangsten binnen het Diergezondheidsfonds worden grotendeels door LNV en de sectoren bijeen gebracht. Hiervoor betalen veehouders een diergezondheidsheffing per dier of ei een bedrag dat is vastgelegd in het Besluit diergezondheid. De heffing bestaat uit een dekking ten behoeve van de reguliere uitgaven (ontvangsten met betrekking tot uitgaven), eventueel aangevuld met een bijdrage aan de crisisreserve en een verrekening van tekorten/overschotten uit voorgaande jaren welke zijn voorgeschoten door het rijk.
Bij de rundersector is in 2021 voor het eerst een diergezondheidsheffing opgelegd. Tot op heden werden de uitgaven gedekt uit de aanwezige reserves. Begin 2021 is dit volledig afgerond en is de eindbetaling ontvangen ad € 3,7 mln. Deze ontvangst was niet meegenomen in de begroting.
In 2021 heeft de Europese Commissie een sanctie opgelegd op het salmonella 2020 programma. Hierdoor is een gat in de financiering van het DGF ontstaan ad € 2,3 mln. Dit is gedekt vanuit LNV en aanvullend bijgestort. De bijdrage van LNV aan het DGF is hierdoor hoger uitgevallen dan oorspronkelijk begroot.
Voor een aantal monitorings- en bestrijdingsprogramma’s ontvangt het DGF een bijdrage vanuit de Europese Unie. In 2021 hebben de toegerekende EU ontvangsten betrekking op het TSE monitoringsprogramma (rund, schaap en geit), het salmonella programma en het monitoringsprogramma AI (pluimvee). De ontvangsten zijn lager dan begroot. Dit is veroorzaakt door bovengenoemde korting op het salmonella 2020 programma.
De overige ontvangsten worden gevormd door een positieve eindafrekening van de Autoriteit diergeneesmiddelen (SDa) over 2020. Daarnaast ontvangt het DGF een bijdrage van de eierverwerkende industrie voor de verkoop van met salmonella besmette eieren. Aan LNV is tenslotte een bedrag toegerekend dat is terugontvangen uit de afwikkeling van met corona besmette nertsen.
Runderen | Varkens | Schaap/geit | Pluimvee | LNV | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ontvangsten mbt uitgaven | 9.617 | 2.690 | 1.622 | 10.186 | 8.163 | 32.278 |
Crisisreserve | 0 | 4.301 | 2 | 1.461 | 0 | 5.764 |
Verrekening voorfinanciering door LNV | 0 | 0 | 2 | 97 | 0 | 99 |
Subtotaal | 9.617 | 6.991 | 1.626 | 11.744 | 8.163 | 38.141 |
Toegerekende EU ontvangsten | 316 | 0 | 22 | 1.263 | 481 | 2.082 |
Overige ontvangsten | 23 | 11 | 0 | 22 | 18 | 74 |
Subtotaal | 339 | 11 | 22 | 1.285 | 499 | 2.156 |
Totaal ontvangen in 2021 | 9.956 | 7.002 | 1.648 | 13.029 | 8.662 | 40.297 |