De leeswijzer gaat in op de volgende onderwerpen:
– Opbouw jaarverslag;
– Ondergrenzen toelichtingen;
– Controlenormen financiële en niet-financiële gegevens;
– Groeiparagraaf;
– Motie Schouw en motie Hachchi c.s.
1. Opbouw Jaarverslag
Dit jaarverslag bevat het beleidsverslag, een jaarrekening, het jaarverslag van het Diergezondheidsfonds (DGF) en diverse bijlagen. Deze bevatten informatie over de in 2021 gerealiseerde beleidsresultaten en de budgettaire realisatiegegevens van LNV en het DGF.
Het onderdeel beleidsprioriteiten van het beleidsverslag betreft de verantwoording over de beleidsagenda uit de LNV-begroting 2021. Dit vindt plaats langs zeven thema's:
1. Werk maken van kringlooplandbouw
2. Aanpak stikstofproblematiek
3. Versterking natuur en biodiversiteit
4. Naar een veerkrachtige visserijsector in een multifunctionele ruimte
5. Samenwerking in de regio
6. Europa en internationaal
7. NVWA
De beleidsartikelen in dit jaarverslag hebben dezelfde opzet als de begroting 2021 en zijn conform de Rijksbegrotingsvoorschriften opgesteld. Elk beleidsartikel bevat een paragraaf beleidsconclusies waarin voor de belangrijkste instrumenten een oordeel wordt gegeven over de uitvoering van het beleid in het afgelopen jaar.
De bedrijfsvoeringparagraaf doet verslag van relevante aandachtspunten in de bedrijfsvoering van het Ministerie van LNV. Het jaarverslag van het DGF bevat een separate bedrijfsvoeringsparagraaf.
Op aangeven van de ADR is in 2021 sprake geweest van herrubricering van diverse begrotingsposten. Dit heeft het gevolg dat in sommige gevallen uitgaven onder andere posten zijn verantwoord dan eerder in de begroting van 2021 was opgenomen. Zo zijn onder meer op artikel 22 budgetten van Regio Deals en Natuur en biodiversiteit op land van de financiële instrumenten subsidies respectievelijk opdrachten overgeheveld naar de budgetten voor bijdragen aan mede-overheden. Zie hiervoor ook de toelichtingen bij de begrotingsartikelen. De correcties hiervoor zijn met Slotwet doorgevoerd.
De jaarrekening bestaat uit de departementale verantwoordingsstaat, de samenvattende verantwoordingsstaat inzake het agentschap, de jaarverantwoording van het agentschap, de saldibalans en de WNT-verantwoording.
Het jaarverslag van het DGF bestaat uit een beleidsverslag (inclusief een bedrijfsvoeringsparagraaf) en een jaarrekening (verantwoordingsstaat DGF en een saldibalans). De apparaatsuitgaven voor de uitvoering van het DGF zijn deels opgenomen bij het moederdepartement (beleidsartikel 21).
De volgende bijlagen zijn opgenomen: Toezichtrelaties en Zelfstandige Bestuursorganen (ZBO’s) en Rechtspersonen met een Wettelijke Taak (RWT’s), Afgerond evaluatie- en overig onderzoek, Externe inhuur, Rijksuitgaven Caribisch Nederland, Verantwoording EU-middelen in gedeeld beheer, Rapportage Burgercorrespondentie 2021, Openbaarheidsparagraaf 2021 Overzicht coronasteunmaatregelen en een lijst van afkortingen.
2. Ondergrenzen toelichtingen
Voor wat betreft het toelichten van significante verschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen in de realisatie versus de vastgestelde begroting 2021 zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
3. Grondslagen voor de vastlegging en de waardering
De verslaggevingsregels en waarderingsgrondslagen die van toepassing zijn op de in dit jaarverslag opgenomen financiële overzichten zijn ontleend aan de Comptabiliteitswet 2016 en de daaruit voortvloeiende regelgeving, waaronder de Regeling rijksbegrotingsvoorschriften 2021 en de Regeling agentschappen. Voor de departementale begrotingsadministratie wordt het verplichtingen-kasstelsel toegepast en voor de baten-lasten agentschappen het baten-lastenstelsel.
4. Controlenormen financiële en niet-financiële gegevens
Het jaarverslag bevat zowel financiële als niet-financiële gegevens (kengetallen en indicatoren). Deze gegevens zijn aan verschillende controlenormen onderhevig. De controle van financiële informatie is gebaseerd op normen zoals deze voortvloeien uit de Comptabiliteitswet 2001 en de Rijksbegrotingsvoorschriften 2021 (RBV). De controle van beleidsinformatie en informatie over de bedrijfsvoering is gebaseerd op normen zoals deze voortvloeien uit de RBV. Van een aantal indicatoren zijn de realisatiegegevens over 2021 nog niet bekend. In die gevallen is de meest recente realisatie opgenomen.
5. Groeiparagraaf
Voor de verantwoording 2021 heeft de Tweede Kamer verzocht om «de onderbouwing van de ramingen» voort te zetten als focusonderwerp en daarbij specifiek aandacht te besteden aan "de onderschrijdingen ten opzichte van het geraamde uitgavenkader". De Minister van Financiën heeft de Tweede Kamer geïnformeerd dat in het Financieel Jaarverslag Rijk 2021 hier invulling aan gegeven zal worden (Kamerstukken II 2018/19, 31865, nr. 151).
Inrichting ontwerpbegroting 2021
De inrichting van de LNV-begroting is met ingang van de ontwerpbegroting 2021 herzien. In de brief van 25 mei 2020 heeft de Minister van LNV de Tweede Kamer hierover geïnformeerd (Kamerstuk 35 300-XIV, nr. 74). Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de motie-Weverling (Kamerstuk 34 725-XIII, nr. 10). De wijzigingen in deze ontwerpbegroting betreffen voornamelijk de uitbreiding van het aantal beleidsartikelen van twee naar vier en een actualisatie van de set met indicatoren en kengetallen.
Nieuwe artikelindeling
Vanaf 2021 vervallen de beleidsartikelen 11 - «Een weerbaar, veerkrachtig en veilig agro-, voedsel- en visserijsysteem» - en 12 - 'Natuur en biodiversiteit'. Daarvoor in de plaats komen de volgende vier nieuwe beleidsartikelen:
– Artikel 21: Land- en tuinbouw;
– Artikel 22: Natuur, visserij en gebiedsgericht werken;
– Artikel 23: Kennis en innovatie; en
– Artikel 24: Uitvoering en toezicht.
De budgettaire tabellen voor de artikelen 11 en 12 worden nog wel opgenomen in dit jaarverslag om de realisatiecijfers 2019 en 2020 weer te geven. De realisatie van de budgetten voor de jaren 2021 en verder staan op de nieuwe artikelen 21, 22, 23 en 24 en worden daar toegelicht.
In onderstaande tabel wordt inzichtelijk gemaakt hoe de begrotingsposten die onder de financiële instrumenten hangen van artikel 11 en 12 verdeeld zijn over de nieuwe beleidsartikelen 21, 22, 23 en 24. In een aantal gevallen is de naam van een begrotingspost aangepast of is de begrotingspost gesplitst, vanwege de aansluiting met andere budgetten die onder een andere begrotingspost vallen.
art. | Post | art. | Post |
---|---|---|---|
Artikel begroting 2020 | Begrotingspost | Artikel OB 2021 | Begrotingspost |
Subsidies | |||
11 | Sociaal economische positie boeren | 21 | Sociaal economische positie boeren |
11 | Duurzame veehouderij | 21 | Duurzame veehouderij |
11 | Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen | 21 | Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen |
11 | Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie | 23 | Beleidsondersteunend onderzoek |
23 | Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid | ||
23 | Kennisverspreiding en groen onderwijs | ||
11 | Duurzame visserij | 22 | Duurzame visserij |
Garanties | |||
11 | Bijdrage borgstellingsreserve | 21 | Bijdrage borgstellingsreserve |
11 | Bijdrage borgstelling vermogensversterkende kredieten | ‒ | Geen budget geraamd in 2021 |
11 | Verliesdeclaraties Borgstellingsfaciliteit | 21 | Verliesdeclaraties Borgstellingsfaciliteit |
Opdrachten | |||
11 | Sociaal economische positie boeren | 21 | Sociaal economische positie boeren |
21 | Voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid (opdrachten) | ||
11 | Duurzame veehouderij | 21 | Duurzame veehouderij |
21 | Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen | ||
21 | Keuringsdiensten | ||
11 | Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen | 21 | Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen |
21 | Keuringsdiensten | ||
11 | Mestbeleid | 21 | Mestbeleid |
11 | Duurzame visserij | 22 | Duurzame visserij |
11 | Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie | 23 | Kennisontwikkeling en innovatie |
21 | Integraal voedselbeleid | ||
11 | Diergezondheid en dierenwelzijn | 21 | Diergezondheid en dierenwelzijn |
11 | Voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid | 21 | Voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid |
Bijdragen aan agentschappen | |||
11 | Rijksrederij | 22 | Rijksrederij |
11 | Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu | 23 | Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu |
11 | Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 24 | Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit |
11 | Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 24 | Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland |
Bijdragen aan ZBO’s /RWT’s | |||
11 | College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden | 21 | College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden |
11 | Centrale Commissie Dierproeven | 21 | Centrale Commissie Dierproeven |
11 | Wageningen Research | 23 | Wageningen Research |
11 | ZonMw (dierproeven) | 23 | ZonMw |
11 | Medebewind/voormalige productschappen | 21 | Medebewind/voormalige productschappen |
11 | Raad voor Plantenrassen | 21 | Raad voor Plantenrassen |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | |||
11 | FAO en overige contributies | 21 | FAO en overige contributies |
Bijdragen aan (andere) begrotingshoofdstukken | |||
11 | Diergezondheidsfonds | 21 | Diergezondheidsfonds |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | |||
11 | Storting begrotingsreserve landbouw | 21 | Storting begrotingsreserve landbouw |
11 | Storting begrotingsreserve apurement | 21 | Storting begrotingsreserve apurement |
11 | Storting begrotingsreserve visserij | 22 | Storting begrotingsreserve visserij |
Ontvangsten | |||
11 | Sociaal economische positie boeren | 21 | Sociaal economische positie boeren |
11 | Agroketens | 21 | Agroketens |
11 | Agrarische innovatie en overig | 21 | Agrarische innovatie en overig |
11 | Mestbeleid | 21 | Mestbeleid |
11 | Duurzame visserij | 22 | Duurzame visserij |
11 | Garanties | 21 | Garanties |
11 | Weerbare planten en teeltsystemen | 21 | Weerbare planten en teeltsystemen |
11 | Diergezondheid en dierenwelzijn | 21 | Diergezondheid en dierenwelzijn |
11 | Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie | 23 | Kennisontwikkeling en innovatie |
11 | Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking | 21 | Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking |
11 | Agentschappen | 24 | Agentschappen en overig |
11 | ZBO's en RWT's | 21 | ZBO's en RWT's |
11 | Onttrekkingen begrotingsreserves | 21 | Onttrekkingen begrotingsreserves |
Artikel begroting 2020 | Begrotingspost | Artikel OB 2021 | Begrotingspost |
Subsidies | |||
12 | Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit | 22 | Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit |
12 | Natuur en biodiversiteit op land | 22 | Natuur en biodiversiteit op land |
12 | Beheer Kroondomein | 22 | Beheer Kroondomein |
12 | Regio Deal | 22 | Regio Deal |
Leningen | |||
12 | Leningen rente en aflossing | 22 | Leningen rente en aflossing |
Opdrachten | |||
12 | Natuur en Biodiversiteit Grote wateren | 22 | Natuur en Biodiversiteit Grote wateren |
12 | Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit | 22 | Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit |
12 | Overige stelsel activiteiten | 22 | Overige stelsel activiteiten |
12 | Internationale Samenwerking | 22 | Internationale Samenwerking |
12 | Natuur en Biodiversiteit op land | 22 | Natuur en Biodiversiteit op land |
12 | Caribisch Nederland | 22 | Caribisch Nederland |
12 | Klimaatimpuls natuur en biodiversiteit | 22 | Klimaatimpuls natuur en biodiversiteit |
12 | Regio deals | 22 | Regio deals |
Bijdragen aan agentschappen | |||
12 | Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 24 | Rijksdienst voor Ondernemend Nederland |
12 | Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 24 | Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit |
Bijdragen aan ZBO’s /RWT’s | |||
12 | Staatsbosbeheer | 22 | Staatsbosbeheer |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | |||
12 | Internationale samenwerking | 22 | Internationale samenwerking |
Storting/ onttrekking begrotingsreserve | |||
12 | Storting begrotingsreserve stikstof | 22 | Storting begrotingsreserve stikstof |
Ontvangsten | |||
12 | Landinrichtingsrente | 22 | Landinrichtingsrente |
12 | Verkoop gronden | 22 | Verkoop gronden |
12 | Overige ontvangsten | 22 | Overige ontvangsten |
12 | Onttrekkingen begrotingsreserves | 22 | Onttrekkingen begrotingsreserves |
6. Motie Schouw en motie Hachchi c.s.
Motie Schouw
In juni 2011 is de motie Schouw ingediend en aangenomen. Deze motie zorgt er voor dat de landenspecifieke aanbevelingen van de Raad op grond van de nationale hervormingsprogramma's een eigenstandige plaats krijgen in de departementale begrotingen. Voor de beleidsterreinen van LNV zijn er in 2021 geen landenspecifieke aanbevelingen gedaan door de Europese Commissie.
Motie Hachchi
Ter uitvoering van de motie Hachchi c.s. (Kamerstuk 33 000 IV, nr. 28) brengen departementen in kaart welke uitgaven zij doen in Caribisch Nederland, uitgesplitst per instrument. De totale uitgaven (realisatie) van LNV voor Caribisch Nederland in 2021 bedroegen € 4,415 mln. en zijn zichtbaar op Artikel 22.