Artikel | Omschrijving | Uitstaande garanties t-1 | Verleend t | Vervallen t | Uitstaande garanties t | Garantieplafond | Totaal plafond | Totaalstand risicovoorziening |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 1 Duurzame handel en investering | Garantie FOM | 13.196 | 0 | 6.515 | 6.681 | 6.681 | 30.640 | |
Artikel 1 Duurzame handel en investering | Garantie DTIF | 18.894 | 6.817 | 9.763 | 15.948 | 140.000 | 24.087 | |
Artikel 1 Duurzame handel en investering | Garantie DRIVE | 52.354 | 0 | 8.997 | 43.357 | 55.000 | 12.500 | |
Artikel 1 Duurzame handel en investering | Garantie DGGF | 124.301 | 43.886 | 25.257 | 142.930 | 675.000 | 52.097 | |
Artikel 5 (Multilaterale samenwerking en overige inzet | Garantie Inter American Development Bank (IDB) | 275.166 | 1.628 | 0 | 276.794 | 276.794 | ||
Artikel 5 (Multilaterale samenwerking en overige inzet | Garantie African Development Bank (AfDB) | 1.442.784 | 12.023 | 0 | 1.454.807 | 1.454.807 | ||
Artikel 5 (Multilaterale samenwerking en overige inzet | Garantie Asian Development Bank (AsDB) | 1.241.244 | 10.344 | 0 | 1.251.588 | 1.251.588 | ||
Artikel 5 Multilaterale samenwerking | Garantie IS-NIO | 104.574 | 0 | 13.437 | 91.137 | 91.137 | 40.907 | |
Totaal | 3.272.513 | 74.698 | 63.969 | 3.283.242 | 55.000 | 3.896.007 | 160.231 |
Artikel | Omschrijving | Uitgaven t-1 | Ontvangsten t-1 | Saldo t-1 | Uitgaven t | Inkomsten t | Saldo t | Totaalstand mutatie volume risicovoorziening t en t-1 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 1 Duurzame handel en investeringen | Garantie FOM | 1.450 | 51 | ‒ 1.399 | 0 | 80 | 80 | ‒ 1.319 |
Artikel 1 Duurzame handel en investeringen | Garantie DTIF | 7.888 | 2.698 | ‒ 5.190 | 5.099 | 3.134 | ‒ 1.965 | ‒ 7.155 |
Artikel 1 Duurzame handel en investeringen | Garantie DRIVE | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 1 Duurzame handel en investeringen | Garantie DGGF | 5.010 | 2.248 | ‒ 2.762 | 5.301 | 3.751 | ‒ 1.550 | ‒ 4.312 |
Artikel 5 Multilaterale samenwerking | Garantie IS-NIO | 2.784 | 0 | ‒ 2.784 | 3.254 | 0 | ‒ 3.254 | ‒ 6.038 |
Totaal | 17.132 | 4.997 | ‒ 12.135 | 13.654 | 6.965 | ‒ 6.689 | ‒ 18.824 |
Toelichting op overzicht risicoregelingen
DGGF
Het Dutch Good Growth Fund (DGGF) is een revolverend fonds dat financiering verschaft voor ontwikkelingsrelevante en risicodragende investeringen en exporttransacties en bestaat uit drie onderdelen. Binnen alle drie de onderdelen van het DGGF is het mogelijk om garanties te verstrekken. Voor onderdeel 2 houdt de fondsbeheerder zelf een reserve aan ter grootte van de verstrekte garanties, waardoor het begrotingsrisico voor BHOS beperkt is.
Daarnaast is de fondsbeheerder in de gelegenheid gesteld om het toegekende budget volledig in te kunnen zetten en is bepaald dat de fondsbeheerder voor een hoger bedrag dan het beschikbare budget aan contracten/committeringen kan aangaan met intermediaire fondsen. Het gaat hier om een overcommitteringsruimte, in de vorm van een garantie van BHOS aan de fondsbeheerder van maximaal EUR 100 miljoen. Eventuele verliezen zullen ten laste van het investeringskapitaal worden gebracht, waardoor er geen extra begrotingsrisico voor BHOS is.
Daarom wordt hieronder alleen ingegaan op onderdeel 1 en 3 van het DGGF. Door het verstrekken van garanties kan het DGGF onverwachts geconfronteerd worden met onvoorziene uitgaven indien de garantieverstrekking leidt tot claims. Er kan een flinke mismatch in de tijd optreden tussen inkomsten en uitgaven. Om een buffer op te kunnen bouwen en de schommelingen in de tijd op te kunnen vangen wordt voor onderdeel 1 en 3 van het DGGF, ingevolge artikel 5, vierde lid, van de Comptabiliteitswet 2001, gebruik gemaakt van het instrument «interne begrotingsreserve». De huidige omvang van de begrotingsreserve is gerelateerd aan de uitstaande garantieverplichtingen en de verwachte groei van de portefeuille in 2022.
Per saldo is in 2021 voor EUR 142,930 miljoen aan garanties en/of wisselfinancieringen verstrekt.
In 2021 is de begrotingsreserve per saldo met EUR 1,55 miljoen afgenomen. Dit saldo bestaat uit een storting van ontvangen premies en aflossingen van wisselfinancieringen ad EUR 3,751 miljoen en een onttrekking van EUR 5,301 miljoen. De begrotingsreserve komt daarmee per 31 december 2021 op EUR 52,097 miljoen. Voor het DGGF is een garantieplafond ingesteld in lijn met het garantiekader. Het cumulatieve bedrag dat op enig moment aan garanties binnen het DGGF kan uitstaan is gemaximeerd op EUR 675 miljoen. De hoogte van het garantieplafond is in de beleidsevaluatie DGGF in 2020 geëvalueerd.
FOM
Voor Nederlandse bedrijven die actief zijn op buitenlandse markten is een effectief functionerend bedrijfsleveninstrumentarium evenals goede economische diplomatie van groot belang. In 2016 is gewerkt aan een herziening van het bestaande non-ODA financieringsinstrumentarium. Door deze herziening wordt – op basis van additionaliteit van de overheid – optimaal ingespeeld op veranderende marktomstandigheden en financieringsbehoeftes.
De Faciliteit Opkomende Markten (FOM) en Finance for International Business (FIB) zijn afgebouwd. De karakteristieken van deze regelingen zijn gecombineerd in het Dutch Trade and Investment Fund (DTIF) met als doel meer maatwerk te kunnen bieden, alsmede een meer homogene bediening aan het NL-bedrijfsleven, waardoor de doelgroep beter kan worden bereikt. De middelen die vrijkomen uit de bestaande begrotingsreserve voor de FOM worden ingezet voor DTIF. Er is EUR 0,08 miljoen aan premies ontvangen. In 2021 is geen schade uitgekeerd en zijn geen middelen uit de begrotingsreserve FOM ingezet voor het DTIF. Hierdoor komt de begrotingsreserve FOM per 31 december 2021 uit op EUR 30,640 miljoen. Omdat er geen nieuwe garanties meer worden verleend onder het FOM, is het plafond verlaagd naar EUR 6,681 miljoen. Dit is overeenkomstig het totaal aan uitstaande garanties.
DTIF
Het Dutch Trade and Investment Fund (DTIF) is een revolverend fonds dat financiering verschaft voor risicodragende investeringen en exporttransacties en bestaat uit twee onderdelen. Binnen beide onderdelen is het mogelijk om garanties te verstrekken. Binnen onderdeel twee worden garanties verstrekt in de vorm van wisselfinancieringen. Door het verstrekken van garanties kan het DTIF onverwachts geconfronteerd worden met onvoorziene uitgaven indien de garantieverstrekking leidt tot claims. Er kan een flinke mismatch in de tijd optreden tussen inkomsten en uitgaven. Om een buffer op te kunnen bouwen en de schommelingen in de tijd op te kunnen vangen wordt voor beide onderdelen van het DTIF, ingevolge artikel 5, vierde lid, van de Comptabiliteitswet 2001, gebruik gemaakt van het instrument «interne begrotingsreserve». De uiteindelijke hoogte van de begrotingsreserve is gerelateerd aan de hoogte van de garantieplafonds die voor de onderdelen van het DTIF zijn vastgesteld. Er is besloten een initiële storting van EUR 5 miljoen in de begrotingsreserve te doen bij de start van het DTIF ter dekking van het extra financiële risico dat de Staat kan gaan lopen door het verstrekken van garanties en wisselfinancieringen.
Per saldo is in 2021 voor EUR 15,948 miljoen aan garanties en/of wisselfinancieringen verstrekt.
In 2021 is de begrotingsreserve per saldo met EUR 1,965 miljoen afgenomen. Dit saldo bestaat uit een storting van ontvangen premies en aflossingen van wisselfinancieringen ad EUR 3,134 miljoen en een onttrekking van EUR 5,099 miljoen. De stand van de begrotingsreserve komt per 31 december 2021 op EUR 24,087 miljoen. De huidige omvang van de begrotingsreserve is gerelateerd aan de uitstaande garantieverplichtingen en de verwachte groei van de portefeuille in 2022.
Voor het DTIF is een garantieplafond ingesteld in lijn met het garantiekader. Het cumulatieve bedrag dat op enig moment aan garanties binnen het DTIF kan uitstaan is gemaximeerd op EUR 140 miljoen.
DRIVE
Met DRIVE faciliteert de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS) investeringen in publieke infrastructuurprojecten die bijdragen aan een goed ondernemingsklimaat en de ontwikkeling van de private sector in lage- en middeninkomenslanden. DRIVE doet dit middels het verstrekken van subsidies met of zonder terugbetalingsverplichting (lening of à fonds perdu) aan het bedrijfsleven. Ook kunnen garanties worden verstrekt en is er aanvullende Exportkredietverzekering (EKV) beschikbaar. Het garantieplafond voor DRIVE is vastgesteld op EUR 55 miljoen per jaar. Ter afdekking van de risico’s en ter compensatie van de mismatch in de tijd tussen (premie)inkomsten en uitgaven (ten behoeve van schades), is afgesproken een interne begrotingsreserve aan te houden volgens de hefboom 1:4. Er is besloten een initiële storting van EUR 12,5 miljoen in de begrotingsreserve te doen, bij start van DRIVE ter dekking van het extra financiële risico dat de Staat kan gaan lopen door het verstrekken van garanties en verzekeringen. Er is in 2019 een garantie verstrekt vanuit DRIVE van EUR 49,293 miljoen. Deze garantie is in 2021 geherwaardeerd tot een bedrag van EUR 43,357 miljoen. Er zijn in 2021 geen premies ontvangen of schades uitgekeerd. De stand van de begrotingsreserve komt per 31 december 2021 op EUR 12,5 miljoen.
Overzicht revolverende fondsen
Revolverende fondsen zijn belangrijk voor BHOS, met ingang van het jaarverslag 2019 wil BHOS meer inzicht geven in de revolverende fondsen door de beschikbare informatie aangaande deze fondsen op een meer overzichtelijke manier te presenteren. Het betreft de fondsen die in het rapport van de Algemene Rekenkamer zijn onderzocht in 2019 en deze zijn aangevuld met de nieuwe fondsen Dutch Fund for Climate and Development (DFCD), FarmFit, One Acre Fund en AGRI3.
Revolverende fondsen (bedragen x EUR 1 miljoen) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Naam Revolverend Fonds | Uitvoerende organisatie | Omvang fonds 31-12-2021;Beoogde totale omvang fonds | Bijdrage NL t/m 31-12-2021; beoogde totale bijdrage NL | Uitgangspunt revolveerbaarheid | Uitvoering evaluatie gepland; beleidsdoorlichting gepland | Looptijd |
DGGF | RVO | 100,7* | 126,1; 230 | 100% nominaal | Evaluatie uitgevoerd in 2020; uitgevoerd in 2021 | 2014 – Onbepaald |
Dutch Good Growth Fund onderdeel 1 | ||||||
DGGF | Triple Jump/PWC | 189,9* | 240,7 ; 350,0 | 100% nominaal | Evaluatie uitgevoerd in 2020; 2021 | 2014 –Onbepaald |
Dutch Good Growth Fund onderdeel 2 | ||||||
DTIF (onderdeel 1) | RVO | 26,6* | EUR 44,2 mln.; EUR 79,0 mln. | 100% nominaal | 2022; 2021 | 2016 – Onbepaald |
Dutch Trade & Investment Fund | ||||||
Massif | FMO | 471,8 | 334,4; 345,0 | n.v.t. | Evaluatie uitgevoerd in 2020; 2021 | 2006-2026 |
Building Prospects (IDF) | FMO | 348,6 | 394,5; 462,0 | 100% | 2023; 2021 | 2001-2028 |
AEF | FMO | 163,1 | 117,9;129,117,1;20,9 (TA) | EUR 129,1 mln. is 75% ‒ 100% revolveerbaar | Iedere 5 jaar, de volgende evaluatie staat gepland voor 2022; 2023 | 2006-2028 |
Access to Energy Fund | ||||||
CIO / AEF IIClimate Investor One | FMO | 20,2 | 43,4 (USD 51,1); 47,3 (USD 55,6) | 75% ‒ 100% | Iedere 5 jaar. De evaluatie over de periode 2017-2021 staat gepland voor 2022; 2023 | 2012-2037 |
DFCD | FMO | 71,9 | 82,0; 160,0 | Maximaal 160,0 (= 100%) | Iedere 5 jaar. De eerste zal plaatsvinden eind 2023; 2023 | 2019-20137 |
Dutch Fund for Climate and Development | ||||||
GAFSP | IFC | 119,9* (USD 141,1) | 99,5(82,4 Investment en 17,1 M&E) (USD 117,0: USD 96,9 Investment en USD 20,1 M&E); 103,2 (USD 121,4) | 100% nominaal | Mid-term evaluatie 2018, geen afspraken over volgende evaluatie | Tot 2026 |
Global Agricultural and Food Security Programme | ||||||
PIDG | PIDG | 774,4* (USD 911,0) | 10,0 en 108,4 (10,0 en USD 127,5; 10,0 en 120,7 (USD 142,0) | n.v.t. | n.v.t.; uitgevoerd in 2021 | 2002 - Onbepaald |
Private Infrastructure Development Group | ||||||
One Acre Fund | One Acre Fund | 10,5* (USD 12,3) | 12,8 (USD 15,0); 12,8 (USD 15,0) | 100% | ; uitgevoerd in 2021 | 2018 ‒ 2023 |
Farm Fit | IDH | 14,6 | 14,6; 50,0 | 100% | ; uitgevoerd in 2022 | 2019 ‒ 2034 |
AGRI3 Fund | Stichting Title Holder Agri3 | cijfers nog niet beschikbaar | 17,3 (USD 20,35: USD 18,35 Finance Fund en USD 2,0 TA); 34,0 (USD) 40,0 : USD 35,0 Finance Fund en USD 5,0 TA) | Totaal fonds (incl. TA) 87,5%; Finance Fund 100% | 2022; 2023 | 2020 ‒ 2039 |
* De standen per 31-12-2021 waren op het moment dat het jaarverslag is opgemaakt nog niet bekend. De bij BZ meest actuele standen worden weergegeven in bovenstaande tabel. |
Toelichting op overzicht revolverende fondsen
Revolverende fondsen hebben als kenmerk dat investeringen na enige tijd worden terugontvangen waarna deze middelen ingezet kunnen worden voor nieuwe investeringen passend binnen het doel van het fonds Kamerstuk 35470-XVII, nr. 1. Fondsbeheerders is benadrukt dat, waar mogelijk en verantwoord, bij nieuwe investeringen de nadruk op de focusregio’s ligt.
DTIF
Dutch Trade & Investment Fund richt zich op het ondersteunen van Nederlandse bedrijven die zaken willen doen met niet-ontwikkelingslanden en niet terecht kunnen bij reguliere banken.
DGGF
Dutch Good Growth Fund onderdeel 1 en 2. Onderdeel 1 en 2 van DGGF richt zich op het bevorderen van ondernemerschap in ontwikkelingslanden. De begunstigde van het DGGF zijn ondernemers.
MASSIF
MASSIF is gericht op het verbeteren van toegang tot financiering voor het MKB in ontwikkelingslanden.
Building Prospects
Het Building Prospects Fonds is een voortzetting van het Infrastructure Development Fund en richt zich op het (deels) financieren van infrastructuurprojecten in ontwikkelingsland
PIDG
De Private Infrastructure Development Group is gericht op het ontwikkelen en financieren van private infrastructuur in ontwikkelingslanden.
One Acre Fund
Het One Acre Fund ondersteunt kleine boeren in Afrika met de financiering van noodzakelijke activa. Tweede Kamer, vergaderjaar 2019–2020, 35 470 XVII, nr. 1 37
Farmfit Fund
Het Farmfit Fund dient ter financiering van een programma voor versterking van en toegang tot financiële diensten voor kleine boeren en MKB in de agrarische sector in ontwikkelingslanden in samenwerking met het internationale bedrijfsleven.
GAFSP
Het Private Sector Window van dit fonds richt zich op innovatieve financiering met als doel commerciële mogelijkheden van het MKB en kleinere boerenbedrijven in de logica van lokale, nationale en internationale productketens te ontwikkelen.
AGRI3 Fund
Het AGRI3 Fund heeft tot doel banken, andere financiële instellingen en landbouwbedrijven te stimuleren zakenmodellen te ontwikkelen met bosbescherming, herbebossing en implementatie van innovatieve landbouwoplossingen terwijl de levensstandaard van lokale boeren wordt verbeterd.
AEF
Het Access to Energy Fund is opgericht met als doel energietoegang voor mensen in ontwikkelingslanden te vergroten. Met behulp van risicodragend kapitaal maakt AEF investeringen in hernieuwbare energie in ontwikkelingslanden «bankable».
CIO / AEF II
Climate Investor One is door FMO ontworpen om private investeringen in hernieuwbare energie projecten in ontwikkelingslanden verder te versnellen.
DFCD Het Dutch Fund for Climate and Development is een fonds voor klimaatactie in ontwikkelingslanden gericht op het tegengaan van klimaatverandering en versterking van de weerbaarheid tegen de gevolgen van klimaatverandering, als uitvloeisel van de Nederlandse toezeggingen onder de Overeenkomst van Parijs.