Base description which applies to whole site

Bijlage 1 Focusonderwerp jaarverslag 2022

Overzicht focusonderwerp 2022, toepassing artikel 2.27 CW voor het gemeentefonds

Nr

Begrotingsstuk

Onderwerp

Beroep art. 2.27, tweede lid, CW (ja/nee)

Verplichtingen aangegaan voor autorisatie EK (ja/nee)

Uitgaven voor autorisatie EK (ja/nee)

Indienings- datum

Aangenomen door EK (datum)

Kamerstukken II 2021/22, 35 925 B, nr. 6

NvW OW

Vaststelling van de begrotingsstaat van het gemeentefonds (B) voor het jaar 2022

nee

nee

nee

5-10-2021

21-12-2021

Kamerstukken II 2021/22, 35 925 B, nr. 13

NvW OW

Vaststelling van de begrotingsstaat van het gemeentefonds (B) voor het jaar 2022

nee

nee

nee

10-11-2021

21-12-2021

Kamerstukken II 2021/22, 35 925 B, nr. 15

NvW OW

Vaststelling van de begrotingsstaat van het gemeentefonds (B) voor het jaar 2022

nee

nee

nee

3-12-2021

21-12-2021

Kamerstukken II 2021/22, 36 065, nr. 1

ISB1

Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2022 (Incidentele suppletoire begroting inzake eenmalige energietoeslag lage inkomens)

nee1

ja

ja

23-3-2022

24-1-2023

Kamerstukken II 2021/22, 36 120 B, nr. 5

NvW 1e sup

Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nee

ja

nee

28-6-2022

12-7-2022

Kamerstukken II 2021/22, 36 120 B, nr. 6

NvW 1e sup

Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nee

nee

nee

7-7-2022

12-7-2022

Kamerstukken II 2021/22, 36 211, nr. 1

ISB2

Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2022 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake energietoeslag lage inkomens)

nee

ja

ja

23-9-2022

24-1-2023

1

Aangezien het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid het beleidsmatig verantwoordelijke departement is, is afgesproken dat de toepassing van artikel 2.27 CW opgenomen zou worden in de desbetreffende begrotingsdocumenten van SZW.

Toelichting

In de verantwoording over 2022 is het focusonderwerp de terugkeer naar een regulier en voorspelbaar begrotingsproces. Er wordt ingegaan op de volgende aspecten:

  • De gemaakte afwegingen bij het indienen van spoedeisende begrotingsvoorstellen;

  • de gemaakte afwegingen bij het modaliteiten die daarvoor bestaan en

  • de gemaakte afwegingen bij een beroep op de artikelen 2.25, tweede lid en 2.27, tweede lid van de Comptabiliteitswet. Indien hier geen beroep op is gedaan wordt dit niet verder toegelicht bij een Nota van Wijziging.

1. Nota van Wijziging op Ontwerp Wet 2022, Kamerstukken II 2021/22, 35 925 B nr. 6

Naar aanleiding de Algemene Politieke Beschouwingen heeft het kabinet besloten tot een aanvullend pakket aan maatregelen, onder andere op het terrein van de zorg. Aangezien de gemeenten geen accres ontvangen over het aanvullende pakket, maar wel te maken zullen krijgen met toename van salarissen in hun zorgdomein, heeft het Kabinet extra geld beschikbaar gesteld aan gemeenten.

Dit betrof een mutatie op de begrotingsstand van 2022. De Kamerbehandeling van de ontwerpbegroting had nog niet plaats gevonden. Om deze reden is gekozen voor een Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting 2022.

2. Nota van Wijziging op Ontwerp Wet 2022, Kamerstukken II 2021/22, 35 925 B, nr. 13

Naar aanleiding van het rapport «Ongekend onrecht» van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag heeft het Kabinet structureel € 150 mln. beschikbaar gesteld voor de versterking van de directe dienstverlening aan inwoners door gemeenten. Deze middelen worden voor een groot deel via het gemeentefonds uitgekeerd aan de gemeenten.

Dit betrof een mutatie op de begrotingsstand van 2022. De Kamerbehandeling van de ontwerpbegroting had nog niet plaats gevonden. Om deze reden is gekozen voor een Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting 2022.

3. Nota van Wijziging op Ontwerp Wet 2022, Kamerstukken II 2021/22, 35 925 B nr. 15

Het kabinet heeft € 30,380 mln. beschikbaar gesteld om gemeenten te compenseren voor de extra kosten die zij moeten maken bij het organiseren van de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 gezien de epidemiologische situatie. Een groot deel van de kosten maken de gemeenten in de aanloop naar deze verkiezingen.

Dit betrof een mutatie op de begrotingsstand van 2022. De Kamerbehandeling van de ontwerpbegroting had nog niet plaats gevonden. Om deze reden is gekozen voor een Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting 2022.

4. 1e Incidentele Suppletoire Begroting 2022, Kamerstukken II 2021/22, 36 065 B nr. 1

Dit betrof de energietoelage voor huishoudens met een laag inkomen. Het was van groot belang om dat geld zo snel mogelijk bij gemeenten terecht zou komen, zodat de gemeenten ook zo snel mogelijk konden gaan uitkeren aan deze huishoudens.

Dit betrof een mutatie op de begrotingsstand 2022 en de kamerbehandeling van de ontwerpbegroting 2022 had reeds plaats gevonden en de eerste suppletoire 2022 was nog te ver weg in de tijd. Om deze reden is er gekozen voor een Incidentele suppletoire begroting.

Hierbij is geen beroep gedaan op lid 2 van artikel 2.27 van de Compabiliteitswet 2016 omdat het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid het beleidsmatig verantwoordelijke departement was. Daarom afgesproken dat de toepassing van artikel 2.27 CW opgenomen zou worden in de desbetreffende begrotingsdocumenten van SZW.

5. Nota van Wijziging op 1e suppletoire begroting 2022, Kamerstukken II 2021/22, 36 120 B nr. 5

Dit betrof de uitvoeringskosten voor gemeenten van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouw, die voor 2022 reeds waren toegezegd in het coalitieakkoord Rutte IV.

Dit betrof een mutatie op de begrotingsstand van 2022. De Kamerbehandeling van de 1e suppletoire begroting had nog niet plaats gevonden. Om deze reden is gekozen voor een Nota van Wijziging op de 1e suppletoire begroting van 2022.

6. Nota van Wijziging op 1e suppletoire begroting 2022, Kamerstukken II 2021/22, 36 120 B nr. 6

Dit betrof de energietoelage voor huishoudens met een laag inkomen. Het was van groot belang om dat geld zo snel mogelijk bij gemeenten terecht zou komen, zodat de gemeenten ook zo snel mogelijk konden gaan uitkeren aan deze huishoudens.

Dit betrof een mutatie op de begrotingsstand 2022. De kamerbehandeling van de 1e suppletoire begroting had nog niet plaats gevonden. Om deze reden is er gekozen voor een Nota van Wijziging op de 1e suppletoire begroting van 2022.

7. 2e Incidentele Suppletoire Begroting 2022, Kamerstukken II 2021/22, 36 211 B nr. 1

Dit betrof de energietoelage voor huishoudens met een laag inkomen. Het was van groot belang dat dit geld zo snel mogelijk bij gemeenten terecht zou komen, zodat de gemeenten ook zo snel mogelijk konden gaan uitkeren aan deze huishoudens.

Dit betrof een mutatie op de begrotingsstand 2022 en de kamerbehandeling van de eerste suppletoire begroting 2022 had al plaats gevonden en de tweede suppletoire begroting 2022 was nog te ver weg. Om deze reden is er gekozen voor een Incidentele suppletoire begroting.

Hierbij is geen beroep gedaan op lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016, in de veronderstelling dat autorisatie van deze middelen in deze ISB2 tijdig (in 2022) en in samenhang met de Ontwerpbegroting 2023 (inclusief NvW) door de Tweede en Eerste Kamer zou plaatsvinden.

Licence