Vergaderjaar | Omschrijving | Vindplaats | Stand van zaken / planning |
---|---|---|---|
2019/2020 | Motie van het lid Pieter Heerma c.s. over de Volksbank | Kamerstukken II 2019-2020, 35 300, nr. 14 | In behandeling. Wordt meegenomen bij het richtinggevende besluit over de toekomst van de Volksbank. Dit richtinggevende besluit wordt verwacht in december 2023. |
2015/2016 | Gewijzigde motie van de leden Merkies en Nijboer (t.v.v. 34346, nr.6) over SNS Bank in staatshanden houden | Kamerstukken II 2015-2016, 34 346, nr. 17 | In behandeling. Wordt meegenomen bij het richtinggevende besluit over de toekomst van de Volksbank. Dit richtinggevende besluit wordt verwacht in december 2023. |
2019/2020 | Motie van de leden Ronnes en Bruins over een evaluatie van de impact van het UBO-register op de privacy van betrokkenen | Kamerstukken II 2019-2020, 35 179, nr. 12 | Door de uitspraak van het Hof van Justitie van de EU eind november 2022, is het register niet meer open voor het algehele publiek. Er wordt gewerkt aan een wetswijziging zoals o.a. ook aangegeven in de brief van 20 januari aan uw Kamer ( kenmerk 2022-0000328199) . Hierin zal deze motie worden meegenomen. |
2020/2021 | Motie van de leden Snels en Groothuizen over een onderzoek naar de samenhang tussen witwassen en belastingontwijking in Nederland | Kamerstukken II 2020-2021, 31 477, nr. 46 | Deze motie is meegenomen in het onderzoek van de commissie Doorstroomvennootschappen. Het rapport van deze commissie is op 22 november 2021 gepubliceerd, tezamen met de kabinetsreactie. Daarnaast is in bijlage II bij de fiscale beleids- en uitvoeringsagenda van 3 juni 2022 aangegeven dat momenteel door het Financieel Expertise Centrum (FEC) een verkenning wordt gedaan naar een mogelijk vervolgonderzoek naar witwassen en doorstroomactiviteiten, conform de aanbeveling daartoe van de commissie Doorstroomvennootschappen. De Kamer is op 8 februari 2023 met de Kamerbrief Reactie op de aanbevelingen van de Commissie doorstroomvennootschappen geinformeerd over de stand van zaken van de opvolging van de aanbevelingen van de comissie. |
2020/2021 | Motie van het lid Stoffer over de privacygevolgen van het UBO-register voor anbi's | Kamerstukken II 2020-2021, 35 179, nr. 15 | Door de uitspraak van het Hof van Justitie van de EU eind november 2022, is het register niet meer open voor het algehele publiek. Er wordt gewerkt aan een wetswijziging zoals o.a. ook aangegeven in de brief van 20 januari aan uw Kamer ( kenmerk 2022-0000328199) . Hierin zal deze motie worden meegenomen. |
2019/2020 | Gewijzigde motie van het lid Baudet over nooit akkoord gaan met een voorstel waarbij Nederland garant staat voor de staatsschuld van een ander land (t.v.v. 21501-07-1672) | Kamerstukken II 2019-2020, 21 501-07, nr. 1681 | Doorlopend. In behandeling, er is momenteel geen sprake van een voorstel waarbij Nederland garant staat voor de staatsschuld van een ander land. In een brief van 30 maart 2022 is een reactie gegeven op de motie Omtzigt en van Haga over hetzelfde thema (Kamerstukken II, 2021-2022, 35925, nr 170). |
2019/2020 | Motie van het lid Alkaya over het waar nodig ondersteunen van DNB en ECB bij experimenten met digitaal centralebankgeld | Kamerstukken II 2019-2020, 35 107, nr. 6 | In behandeling. De experimenten zijn in juli jl. afgerond: de ECB is een nieuwe fase ingegaan. De TK zal hierover in september per brief geïnformeerd worden. |
2019/2020 | Nader gewijzigde motie van het lid Bruins over aanscherpingen in het risicobeleid van banken onderzoeken (t.v.v. 35107-14) | Kamerstukken II 2019-2020, 35 107, nr. 15 | In behandeling. |
2019/2020 | Motie van het lid Bruins over perspectief op het openen van een rekening bij de centrale bank | Kamerstukken II 2019-2020, 35 107, nr. 9 | In behandeling, na de zomer volgt een brief over het proces richting de digitale euro. |
2019/2020 | Motie van het lid Bruins over richting Basel V inzetten op strengere kapitaaleisen en een hogere leverage ratio | Kamerstukken II 2019-2020, 35 107, nr. 10 | In behandeling. Het voorstel van de Europese Commissie voor implementatie van de Bazel 3.5 eisen is in oktober 2021 gepubliceerd. Hieraan voorafgaand heeft Nederland samen met De Nederlandsche Bank een non-paper opgesteld. Het kabinet heeft zijn definitieve positie gedeeld met de Kamer via de gebruikelijke weg van een BNC-fiche. De Raadsonderhandelingen vinden momenteel plaats onder het Zweeds voorzitterschap. |
2017/2018 | Motie van het lid Ronnes c.s. over niet verkopen van aandelen URENCO | Kamerstukken II 2017-2018, 28 165, nr. 278 | Verkoop van het Nederlandse aandeel in Urenco is niet aan de orde. Ook bij de andere aandeelhouders lijkt op dit moment geen sprake van verkoopplannen. Van verkoop van de aandelen in Urenco kan pas sprake kan zijn als de publieke belangen van non-proliferatie en veiligheid op adequate wijze zijn geborgd. |
2017/2018 | Gewijzigde motie van het lid Van Rooijen over toekennen van passende risicowegingen aan staatsobligaties (t.v.v. 21501-07-1520) | Kamerstukken II 2017-2018, 21 501-07, nr. 1523 | Dit is reeds de positie van Nederland. |
2017/2018 | Motie van de leden Alkaya en Snels over de evaluatie van de financieringswijze | Kamerstukken II 2017-2018, 34 870, nr. 13 | In behandeling. Dit wordt meegenomen in de evaluatie vijf jaar na inwerkingtreding van de Wet bekostiging financieel toezicht 2019 (1-1-2019). |
2017/2018 | Motie van het lid Leijten over verzekeringen met een beleggingselement | Kamerstukken II 2017-2018, 34 770, nr. 8 | In behandeling.Er zijn de afgelopen jaren veel stappen gezet om de risico’s voor consumenten die een verzekering met een beleggingscomponent sluiten te verkleinen (zie bijlage 2 bij brief van 28 juni 2019 aan de Tweede Kamer over de stand van zaken beleggingsverzekeringen aanbiedingsbrief-stand-van-zaken-beleggingsverzekeringen (1).pdf). Daarnaast heeft de AFM aandachtspunten opgesteld voor het verbeteren van de kennis- en ervaringstoets naar aanleiding van een onderzoek naar het afsluiten van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen via execution only. Hiermee hebben ook aanbieders van beleggingsverzekeringen handvatten om de kennis- en ervaringstoets aan te scherpen. Ten slotte zal ik deze motie betrekken bij het Burgerinitiatief Tijd voor transparantie, met name voor wat betreft de informatievoorziening richting consumenten. |
2019/2020 | Motie van het lid Sneller over de Kamer informeren over naleving van de voorwaarden voor de staatssteun | Kamerstukken II 2019-2020, 35 505, nr. 6 | Doorlopend, zal worden meegenomen in de rapportages van de staatsagent. |
2020/2021 | Gewijzigde motie van de leden Van den Berge en Van Nispen over de samenwerking met financiële dienstverleners intensiveren (33552-71) | Kamerstukken II 2020-2021, 33 552, nr. 78 | Afgerond. De Kamer is op 8 juli 2022 geïnformeerd over de integrale aanpak van online fraude. |
2020/2021 | Motie van het lid Kuiken c.s. over een wettelijke verankering van tuchtrecht en een tuchtraad voor letselschadeprofessionals | Kamerstukken II 2020-2021, 33 552, nr. 77 | In behandeling. De wettelijke verankering van het tuchtrecht voor verzekeraars wordt meegenomen in de reguliere wijzigingscyclus van de Wet op het financieel toezicht met een verwachte inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2024. Dit wetsvoorstel is op 1 april 2022 geconsulteerd en is momenteel aanhangig bij de Raad van State voor advies. |
2020/2021 | Motie van het lid Van Nispen c.s. over een wettelijke verankering van de Gedragscode Behandeling Letselschade | Kamerstukken II 2020-2021, 33 552, nr. 74 | In behandeling. De Tweede Kamer is in de brief van 28 juni 2021 van de minister voor Rechtsbescherming geïnformeerd over de voortgang (Kamerstukken II 2020-2021, 33552, nr.84). Tijdens het Commissiedebat Slachtofferbeleid (1 juni 2022) heeft de minister voor Rechtsbescherming toegelicht dat de wijziging wordt meegenomen in de reguliere wijzigingscyclus van de Wet op het financieel toezicht en lagere regelgeving. FIN streeft ernaar de verankering van de gedragscode uiterlijk 1 januari 2024 af te ronden. |
2020/2021 | Motie van het lid Nijboer over een wijziging van de Comptabiliteitswet om het budgetrecht van de Kamer te versterken | Kamerstukken II 2020-2021, 35 830, nr. 11 | In behandeling.De uitvoering van deze motie wordt betrokken bij de evaluatie van de CW 2016. Oplevering van de evaluatie staat gepland voor juli 2023. |
2020/2021 | de motie-Van Ballekom (VVD) over het informeren van de Kamer over de inhoud van de af te sluiten samenwerkingsovereenkomsten met FMO, RVO en Invest-NL (35529, letter Q). | Machtigingswet oprichting Invest International (35.529) letter Q. | Conform art. 8 lid 2 van de Machtigingswet oprichting Invest International zal onze minister de jaarrekening en het bestuursverslag van Invest International gelijktijdig met het Jaarverslag Beheer Staatsdeelnemingen met de Tweede Kamer delen. In de begeleidende brief zal de Kamer nader worden geïnformeerd over de samenwerking met FMO. Een afschrift van deze brief zal samen met de jaarrekening en het bestuursverslag van Invest International ook met de Eerste Kamer worden gedeeld. |
2021/2022 | Gewijzigde motie van het lid Ephraim c.s. over voorkomen dat het Recovery Resilience Fund een meer permanent karakter krijgt (t.v.v. 35925-118) | Kamerstukken II 2021-2022, 35 925, nr. 118 | Doorlopend. In behandeling, er is momenteel geen sprake van een voorstel om de RRF een meer permanent karakter te geven. |
2020/2021 | de motie-Prast (PvdD) c.s. over het uitsluitend ondersteunen van projecten en activiteiten zonder gedolven kobalt uit Congo (35529, letter M); | Kamerstukken I 2020-2021, 35529-M, nr. | Op basis van het ESG-beleid van Invest International gaat aan iedere financiering een grondig due dilligence proces vooraf, waarin onderzoek wordt gedaan naar de hele keten. Alles wat te maken heeft met kinderarbeid wordt uitgesloten. Daarnaast werkt Invest International aan beleid op het gebied van zeldzame metalen. De kern daarvan is dat klanten moeten aantonen dat mijnbouw op verantwoorde wijze plaatsvindt, o.a. op basis van due dilligence, audit compliance, certificaten en ketenverantwoordelijkheid. |
2020/2021 | Motie van de leden Heinen en Alkaya over negatieve rentes voor kleine spaarders voorkomen | Kamerstukken II 2020-2021, 3254 5, , nr. | In behandeling. |
2020/2021 | Motie van leden van Dijk en Grinwis over het definiëren van een grensspaarsaldo voor negatieve spaarrente | Kamerstukken II 2020-2021, 3254 5, , nr. | In behandeling. |
2021/2022 | de motie-Heinen c.s. over met de toezichthouder voorstellen doen om de transparantie van financiële producten te verbeteren | Kamerstukken II 2021-2022, 35 8 62,, nr. | In behandeling. |
2021/2022 | de motie-Tony van Dijck over het niet verder verruimen van het negatieve rentebeleid | Kamerstukken II 2021-2022, 32 5 45,, nr. | 17-2-23: In behandeling, brief wordt z.s.m. naar de Kamer gestuurd. |
2021/2022 | de gewijzigde motie-Tony van Dijck over zorg dragen voor een landelijk netwerk van servicepunten | Kamerstukken II 2021-2022, 32 5 45,, nr. | In behandeling. Binnen het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer is een Actieplan Toegankelijk Betalingsverkeer opgesteld. Een van de acties hiervan is het verbeteren van de persoonlijke aandacht op lokaal niveau, onder andere door gezamenlijke servicepunten op te richten op alternatieve locaties, zoals bibliotheken. Een ander onderdeel is het in samenwerking met maatschappelijke organisaties inventariseren van de precieze behoeften van kwetsbare groepen en het bedenken van oplossingen om aan die behoeften tegemoet te komen. |
2021/2022 | Motie van de leden Van Weyenberg en Maatoug over het goed monitoren van de loonontwikkeling en het aanspreken van sociale partners als lonen onvoldoende stijgen | Kamerstukken II 2021-2022, 35 925, nr. 154 | In behandeling. De lonen worden gemonitord, en o.a. in de brief «Aanpak arbeidsmarktkrapte» van SZW (29544-1115, p. 11) zijn werkgevers opgeroepen om betere arbeidsvoorwaarden te bieden. De motie is echter nog niet formeel afgedaan. |
2021/2022 | Motie van de leden Van Haga en Ephraim over niet instemmen met eurobonds of andere vormen van schuldmutualisering | Kamerstukken II 2021-2022, 35 925, nr. 167 | Doorlopend. In behandeling,er is momenteel geen sprake van een voorstel voor eurobonds of andere vormen van schuldmutualisering. In een brief van 30 maart 2022 is een reactie gegeven op de motie Omtzigt en van Haga over hetzelfde thema (Kamerstukken II 2021-2022, 35925, nr 170). |
2021/2022 | Motie van het lid Omtzigt over niet akkoord gaan met een gezamenlijke schulduitgifte voor nieuwe Europese fondsen en projecten | Kamerstukken II 2021-2022, 35 925, nr. 169 | Doorlopend. In behandeling, er is momenteel geen sprake van een voorstel voor gezamenlijke schulduitgifte voor nieuwe Europese fondsen en projecten. In een brief van 30 maart 2022 is een reactie gegeven op deze motie (Kamerstukken II, 2021-2022, 35925, nr 170). |
2021/2022 | de motie-Azarkan over een onderzoek naar de risicoselecties die banken ter implementatie van de Wwft gebruiken | Kamerstukken II 2021-2022, 31 4 77,, nr. | In behandeling. |
2021/2022 | de motie-Azarkan over het voor banken onmogelijk maken om gehele branches een bankrekening te ontzeggen | Kamerstukken II 2021-2022, 31 4 77,, nr. | In behandeling. |
2021/2022 | Motie van de leden Alkaya en Heinen over mogelijk maken van anonieme betalingen met de digitale euro tot een bepaald maximumbedrag per transactie en per maand | Kamerstukken II 2021-2022, 21 501-07, nr. 1829 | In behandeling. |
2021/2022 | de motie-Nijboer/Van der Lee over onverkort vasthouden aan de aan KLM gestelde voorwaarden en afdwingen dat deze worden nageleefd | Kamerstukken II 2021-2022, 36 1 08,, nr. | In Kamerbrief derde rapportage staatsagent (Kamerstukken II 2021/22, 29232, nr. 54) wordt aangegeven welke stappen het kabinet heeft genomen en zal nemen om invulling te geven aan deze motie. |
2021/2022 | de motie-Alkaya over zich als aandeelhouder inspannen voor betere arbeidsvoorwaarden en een lagere werkdruk bij KLM | Kamerstukken II 2021-2022, 36 1 08,, nr. | In behandeling. Voor wat betreft het deel van de motie dat verwijst naar de nieuwe nota Staatsdeelnemingen, zie Kamerstukken II, 2021-2022, 28165, nr. 370. |
2021/2022 | de motie-Grinwis c.s. over het onderzoeken van gevolgen van de wetswijziging en het functioneren van de massaalbezwaarprocedure | Kamerstukken II 2021-2022, 32 1 40,, nr. | De Kamer zal naar verwachting in maart 2023 via een brief worden geïnformeerd over de denkrichtingen voor de korte en de lange termijn. |
2021/2022 | de gewijzigde motie-Alkaya over onderzoek doen naar effecten voordat er een wet rekeningrijden wordt ingediend | Kamerstukken II 2021-2022, 36 1 00,, nr. | In het najaar van 2022 zijn de onderzoekresultaten naar de beleidseffecten van betalen naar gebruik beschikbaar gekomen en naar de Kamer gestuurd. Begin 2023 is gestart met verdiepend effectenonderzoek. De resultaten daarvan worden voorjaar 2023 verwacht. De Kamer wordt daar t.z.t. over geïnformeerd. . De vragen in deze motie komen dan ook aan bod. |
2021/2022 | de motie-Nijboer c.s. over middelen pas aanwenden als getoetst is dat de gekozen aanpak effectief en doelmatig is | Kamerstukken II 2021-2022, 36 1 00,, nr. | In behandeling. Planning om de motie mee te laten lopen in de beantwoording van de vragen uit het SO over het IBO Publieke investeringen.Deze volgt dit voorjaar 2023. |
2021/2022 | de motie-Van Raan/Sneller over bij alle beleidsvoorstellen toelichten hoe ze bijdragen aan de brede welvaart | Kamerstukken II 2021-2022, 36 1 00,, nr. | In behandeling. Wordt meegenomen in de evaluatie van de werkwijze «Beleidskeuzes uitgelegd» die nu loopt. Verwachte oplevering is voorjaar 2023. |
2021/2022 | de motie-Kat/Van Raan over het monitoren van de effecten op huishoudens van de kwijtschelding van schulden | Kamerstukken II 2021-2022, 31 0 66,, nr. | Zoals opgenomen in de 12e Voortgangsrapportage hersteloperatie toeslagen (Kamerstukken II 2022/23, 31066, nr. PM) zal SZW op basis van het actieplan geldzorgen, armoede en schulden van de minister van Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, hier komende tijd nadere uitwerking aan geven. Daarbij wordt ook de motie van de leden Kat en Van Raan meegenomen. Zie hiervoor ook de brief van 12 juli 2022 aan de Tweede Kamer inzake actieaanpak geldzorgen, armoede en schulden van de minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen (24515-643). |
2021/2022 | Motie VVD, CDA, CU over niet instemmen met het structureel maken van de Recovery and Resilience Facility | Kamerstukken II 2021-2022, 2022 D25, nr. | Doorlopend. In behandeling,er is momenteel geen sprake van een voorstel om de RRF structureel te maken. |
2021/2022 | de motie-Inge van Dijk over in de monitoring van de effecten een onderscheid maken in omvang van bedrijven | Kamerstukken II 2021-2022, 35 9 29,, nr. | In het voorjaar van 2023 wordt door de minister van Economische Zaken en Klimaat een kamerbrief over o.a. startups verzonden. In die brief zal ook worden toegelicht hoe uitvoering wordt gegeven aan deze motie. |
2021/2022 | de gewijzigde motie-Romke de Jong over drie jaar na inwerkingtreding van de wet een reflectietoets uitvoeren | Kamerstukken II 2021-2022, 35 9 29,, nr. | In het voorjaar van 2023 wordt door de minister van Economische Zaken en Klimaat een kamerbrief over o.a. startups verzonden. In die brief zal ook worden toegelicht hoe uitvoering wordt gegeven aan deze motie. |
2021/2022 | de motie-Heinen/Alkaya over zich tevens inzetten voor een neutrale, toegankelijke digitale euro die niet programmeerbaar is | Kamerstukken II 2021-2022, 21 501, nr. 07, nr. 1874 | In behandeling. |
2021/2022 | de motie-Eppink over de middelen voor kernenergie openstellen | Kamerstukken II 2021-2022, 21 501, nr. 07, nr. 1875 | In behandeling.Motie dient aan EZK te worden overgedragen. |
2021/2022 | de motie-Azarkan/Van Raan over de adviezen van de IBTB standaard in behandeling te nemen | Kamerstukken II 2021-2022, 31 0 66,, nr. | In behandeling. |
2021/2022 | de motie-Inge van Dijk/Maatoug over opstellen van een contourennota | Kamerstukken II 2021-2022, 31 0 66,, nr. | Voor de zomer 2023 wordt een tussenrapportage aan de Tweede en Eerste Kamer gestuurd, waarna - zo is het streven - een eindrapportage in het eerste kwartaal van 2024 wordt aangeboden. |
2021/2022 | de motie van de leden Inge van Dijk en Werner over bij de invulling van de maatschappelijke diensttijd verkennen of en hoe jongeren ingezet kunnen worden om ondersteuning te bieden aan financieel kwetsbare inwoners | Kamerstukken II 2021-2022, 31 0 66,, nr. | Dit zal meegenomen worden bij de kabinetsreactie op de motie van het lid van Baarle over verlichten van armoedeproblematiek onder mbo-studenten (24515-659). |
2021/2022 | de motie-Van Weyenberg/Segers over het onderzoeken van een verzilverbare heffingskorting | Kamerstukken II 2021-2022, 36 1 20,, nr. | In behandeling. |
2022/2023 | de motie-Heinen c.s. over strategische onafhankelijkheid ook als publiek belang definiëren | Kamerstukken II 2022-2023, 2816 5, , nr. | De Nota Deelnemingenbeleid Rijksoverheid 2022 wordt in handboeken nader uitgewerkt per thema. In het Handboek Aangaan deelnemingen wordt het begrip publieke belang nader geduid. |
2022/2023 | de motie-Van Baarle over de doelstelling van inclusie en diversiteit nader concretiseren en afrekenbaar maken binnen het deelnemingenbeleid | Kamerstukken II 2022-2023, 2816 5, , nr. | De afgelopen maanden is met de SER gesproken over op welke wijze de staat als aandeelhouder diversiteit en inclusie bij de deelnemingen verder kan bevorderen en hoe invulling kan worden gegeven aan deze motie. Hier zal nader op in worden gegaan in de kamerbrief met vooruitblik beheer staatsdeelnemingen 2023, die binnenkort naar de Kamer zal worden gezonden. |
2022/2023 | de motie-Omtzigt over onderzoek naar het delen van gegevens over ondernemingen, ondernemers en rechtspersonen die op zwarte lijsten staan of stonden | Kamerstukken II 2022-2023, 3106 6, , nr. | Deze moties is in behandeling. |
2022/2023 | de motie-Alkaya over eenieder die in FSV geregistreerd stond persoonlijk op de hoogte stellen van de tegemoetkomingsregeling | Kamerstukken II 2022-2023, 3106 6, , nr. | Deze motie is in behandeling. |
2022/2023 | Motie van het lid Leijten over Kifid hervormen tot een publiekrechtelijke organisatie conform de voorstellen in de initiatiefnota | Kamerstukken II 2022-2023, 35 7 27,, nr. | Het onderwerp van publiekrechtelijke invulling van het Kifid zal aan bod komen in de Kifid-evaluatie in 2024. De motie zal dus worden afgedaan met het publiceren van het evaluatierapport. |
2022/2023 | -de motie-Grinwis c.s. over duidelijke kaders en normen voor een meer risicogebaseerde aanpak van financieel-economische criminaliteit | Kamerstukken II 2022-2023, 32 4 54,, nr. | In behandeling. In het voorjaar van 2023 - bij de voortgangsrapportage van de beleidsagenda aanpak witwassen - zal nader worden ingegaan op de stand van zaken. |
2022/2023 | -de motie-Inge van Dijk/Grinwis over ervoor zorgen dat de financiële dienstverlening aan stichtingen en verenigingen laagdrempelig beschikbaar blijft | Kamerstukken II 2022-2023, 32 5 45,, nr. | In behandeling. In het voorjaar van 2023 - bij de voortgangsrapportage van de beleidsagenda aanpak witwassen - zal nader worden ingegaan op de stand van zaken. |
2022/2023 | -de motie-Van Weyenberg/Grinwis over zorg dragen dat consumenten uiterlijk vanaf 1 januari 2024 actief geïnformeerd worden over provisie bij het afsluiten van een schadeverzekering | Kamerstukken II 2022-2023, 32 5 45,, nr. | Uitvoering van de motie vraagt om wijziging van het Besluit gedragstoezicht financiele ondernemingen. Deze wijziging is, als onderdeel van het Wijzigingsbesluit financiele markten 2023, op 7 februari jl. aangeboden aan de Koning met het verzoek ter advisering voor te leggen aan de Raad van State. |
2022/2023 | -de motie-Inge van Dijk/Heinen over het in Brussel blijven agenderen van naleving en voorwaardelijkheid als belangrijke thema's in het kader van het SGP | Kamerstukken II 2022-2023, 21 501, nr. 07, nr. 1894 | In behandeling. |
2022/2023 | Motie van de leden Heinen en Stoffer over met de Studiegroep Begrotingsruimte breed bezien hoe de begrotingsregels kunnen worden herzien | Kamerstukken II 2022-2023, 36 200, nr. 82 | Dit wordt meegenomen door de komende Studiegroep Begrotingsruimte. |
2022/2023 | Motie van de leden Inge van Dijk en Stoffer over de herintroductie van zilvervlootsparen | Kamerstukken II 2022-2023, 36 200, nr. 94 | Wij zijn in overleg met het ministerie van SZW over deze motie. |
2022/2023 | Motie van de leden Maatoug en Van der Plas over beleidsopties om uitgekochte bedrijven ruimhartig te compenseren, maar financiële instellingen niet | Kamerstukken II 2022-2023, 36 200, nr. 96 | In behandeling. |
2022/2023 | Motie van het lid Omtzigt c.s. over bij de uitwerking van het prijsplafond een voorstel doen voor situaties waarin er meerdere huishoudens per aansluiting zijn | Kamerstukken II 2022-2023, 36 200, nr. 119 | In behandeling. Laatste stand van zaken in brief 'Contouren regeling tijdelijke tegemoetkoming blokaansluitingen' van 16 december 2022, Kamerstukken II 2022-2023, 29 023, nr. 383. |
2022/2023 | Motie van de leden Van Weyenberg en Nijboer over de fiscale behandeling van de inkoop van eigen aandelen kritisch tegen het licht houden | Kamerstukken II 2022-2023, 36 200, nr. 86 | De Kamer zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2023 een brief ontvangen waarin wordt ingegaan op het onderzoek naar de inkoopfaciliteit voor beursfondsen in de dividendbelasting. |
2022/2023 | Motie van de leden Van Weyenberg en Inge van Dijk over een uitvoeringsplan voor de nieuwe financieringssystematiek voor decentrale overheden | Kamerstukken II 2022-2023, 36 200, nr. 89 | In behandeling. Zoals opgenomen in de Kamerbrief van de Minister van Binnenlandse Zaken op 7 oktober 2022 (Kamerstukken II 2022-2023, 36200-B, nr. 10) is het voornemen de kamer in het voorjaar van 2023 te informeren over de stand van zaken. |
2022/2023 | Motie van de leden Grinwis en Inge van Dijk over de Kamer in de eerste helft van 2023 informeren over stappen om het belasting- en toeslagenstelsel te vereenvoudigen | Kamerstukken II 2022-2023, 36 200, nr. 100 | Voor zomer 2023 wordt een ambtelijk adviesrapport aan de Kamer gestuurd. Na de zomer volgt een brief van het kabinet met voorstellen op basis van dit rapport. |
2022/2023 | Motie van de leden Van Weyenberg en Maatoug over een plan van aanpak om de toeslagen in 2030 afgeschaft te hebben | Kamerstukken II 2022-2023, 3620 0, , nr. | Voor de zomer 2023 wordt een tussenrapportage aan de Tweede en Eerste Kamer gestuurd, waarna - zo is het streven - een eindrapportage in het eerste kwartaal van 2024 wordt aangeboden. |
2022/2023 | de motie-Idsinga/Stoffer over de noodzaak evalueren van de verfijning van de categorie «overig» | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 02,, nr. | Verzoek om verfijning van de categorie overige bezittingen binnen box 3 voor de jaren 2024 en 2025 te onderzoeken. Dit onderzoek loopt. De Kamer zal vóór 1 mei 2023 over de uitkomsten geïnformeerd worden. |
2022/2023 | de motie-Idsinga c.s. over bij toekomstige fiscale beleidswijzigingen de effecten daarvan op het vestigingsklimaat beschrijven | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 02,, nr. | Dit is een doorlopende motie. Bezien wordt of en hoe dit ingepast kan worden in de jaarlijkse cyclus van wetgeving. |
2022/2023 | de motie-Idsinga c.s. over een uitgebreide en geactualiseerde marktverkenning naar nieuwe zero-emissiebusjes | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 02,, nr. | Motie verzoekt om een marktverkenning voor het zomerreces 2024. Deze marktverkenning wordt voorzien uitgevoerd te gaan worden in de eerste helft van 2024. |
2022/2023 | de motie-Romke de Jong over een strategisch bestuurlijk kader voor de borging van de invoering van een stelsel over daadwerkelijk rendement | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 02,, nr. | Zal worden beantwoord met een kamerbrief, die naar verwachting februari 2023 wordt verzonden. |
2022/2023 | de motie-Romke de Jong/Van Weyenberg over het onderzoeken van het vormgeven van een miljonairsbelasting in het licht van uitvoerbaarheid en fiscaal-juridische houdbaarheid | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 02, nr. 102 | Zal worden beantwoord met een kamerbrief, die naar verwachting februari 2023 wordt verzonden. |
2022/2023 | de motie-Romke de Jong/Van Ginneken over werkgevers beter faciliteren om hun werknemers ov-abonnementen te verstrekken | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 02,, nr. | In behandeling |
2022/2023 | de motie-Nijboer/Maatoug over een eenduidig beleid voor dekking van incidentele maatregelen door structurele belastingmaatregelen | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 02,, nr. | De motie Nijboer Maatoug zal worden beantwoord via een kamerbrief. Deze wordt in de eerste helft van 2023 aan de kamer verzonden. |
2022/2023 | de motie-Inge van Dijk c.s. over een onderzoek naar fiscale belemmeringen bij stoppersregelingen voor agrariërs | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 02,, nr. | In het voorjaar van 2023 zal de Tweede Kamer nader worden geïnformeerd over opvolging van de motie 36 202, nr. 108. |
2022/2023 | de motie-Inge van Dijk c.s. over onderzoek naar toepassing van de fiscale faciliteiten voor anbi's op verenigingen | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 02,, nr. 110 | In behandeling |
2022/2023 | de motie-Maatoug c.s. over het toevoegen van een evaluatie- en een horizonbepaling aan fiscale regelingen | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 02,, nr. | Uit de Rijksbegrotingsvoorschriften en de begrotingsregels van het kabinet volgt dat bij nieuwe fiscale regelingen en regelingen die geëvalueerd worden het toetsingskader fiscale regelingen wordt toegepast. Dit vereist ook tenminste de afweging om al dan niet een evaluatie- en horizonbepaling op te nemen. De komende tijd wordt bezien of en hoe er, aanvullend op voorgaande, geleidelijk evaluatie- en horizonbepalingen kunnen worden toegevoegd aan bestaande regelingen. De uitwerking hiervan wordt voor de zomer met de Kamer gedeeld. |
2022/2023 | de motie-Van Raan/Romke de Jong over een bespiegeling toevoegen over de bijdrage van het pakket Belastingplan aan de brede welvaart | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 02,, nr. | Wordt meegenomen bij de indiening van het pakket Belastingplan 2024 op Prinsjesdag 2023. |
2022/2023 | de motie-Stoffer c.s. over onderzoeken of de belastingheffing in de categorie «overige bezittingen» realistischer vormgegeven kan worden | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 02,, nr. | Verzoek om verfijning van de categorie overige bezittingen binnen box 3 voor de jaren 2024 en 2025 te onderzoeken. Daarbij de volgende opties meenemen: het invoeren van een forfaitaire vermogenssamenstelling in deze vermogenscategorie; een tegenbewijsregeling; het invoeren van een realistisch rendementspercentage voor vermogensbestanddelen waar een wettelijk maximum voor geldt. Dit onderzoek loopt. De Kamer zal vóór 1 mei 2023 over de uitkomsten geïnformeerd worden. |
2022/2023 | motie-Prast (36.200, AO): verzoekt de regering te voorkomen dat banken een rekening weigeren of eenzijdig opheffen zonder dat daar vanuit perspectief van witwassen een gerechtvaardigde reden voor is, | Kamerstukken I 2022-2023, 36200-AO, nr. | De motie is in behandeling. In het voorjaar van 2023 - bij de voortgangsrapportage van de beleidsagenda aanpak witwassen - zal nader worden ingegaan op de stand van zaken. |
2022/2023 | In EU-verband heffing o.b.v. solidariteit bij onvoorziene overwinsten door extreme omstandigheden | Kamerstukken II 2022-2023, 36 235, nr. 8 | Ambtelijk zijn de verkenningen gestart |
2021/2022 | Motie van het lid Van Haga c.s. over bescherming van de privacy van aandeelhouders in het UBO-register | Kamerstukken II 2021-2022, 3572 4, , nr. | Door de uitspraak van het Hof van Justitie van de EU eind november 2022, is het register niet meer open voor het algehele publiek. Er wordt gewerkt aan een wetswijziging zoals o.a. ook aangegeven in de brief van 20 januari aan uw Kamer ( kenmerk 2022-0000328199) . Hierin zal deze motie worden meegenomen. |
2022/2023 | de motie-Idsinga over inzichtelijk maken wat relevante landen nog meer doen ten aanzien van start- en scale-ups | Kamerstukken II 2022-2023, 35 9 29,, nr. | Uit de Kabinetsreactie van 9-12: In dit kader is tijdens het debat over de Wet aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten van 21 juni 2022 door het lid Idsinga (VVD) een motie ingediend.6 Daarin wordt verzocht om verder inzichtelijk te maken wat een aantal relevante landen op fiscaal of ander gebied nog meer doen ten aanzien van start?en scale-ups en vervolgens beleidsopties te schetsen. Deze motie is op verzoek van het kabinet aangehouden, omdat ik eerst het gesprek met de minister van EZK hierover wilde voeren. Zoals hierboven aangegeven, zal het kabinet ten aanzien van het vestigingsklimaat voor start-ups en scale-ups dergelijke opties verkennen en uw Kamer daarover begin volgend jaar nader informeren. Indien de motie in stemming gebracht wordt, wil ik deze daarom oordeel Kamer laten. |
2022/2023 | de motie-Heinen c.s. over onderuitputting inzetten voor openstaande dekkingsopgaven | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 50,, nr. | Besloten is om dit te laten terugkomen in de Voorjaarsnota 2023. |
2022/2023 | de motie-Inge van Dijk/Grinwis over een Bruto Vrijwilligers Product als bijlage bij de Miljoenennota | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 50,, nr. | In behandeling. |
2022/2023 | de motie-Grinwis c.s. over het in de budgettaire besluitvorming meewegen van de gevolgen van inflatieverbreding en -verdieping voor primaire levensbehoeften | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 50,, nr. | Zal worden afgedaan met een kamerbrief over exit-/afbouwstrategie eind februari. |
2022/2023 | de motie-Alkaya/Heinen over zeker stellen dat de uitspraken in de motie-Heinen/Alkaya (21501-07, nr. 1874) en de motie-Alkaya/Heinen (21501-07, nr. 1829) een plek krijgen in de verordening van de Europese Commissie | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | In behandeling |
2022/2023 | de motie-Alkaya over onderzoeken of een andere rechtsgrondslag voor de introductie van een digitale euro, waarbij unanimiteit in de Raad vereist is voor besluitvorming, niet méér voor de hand ligt | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | Wordt meegenomen in de Kamerbrief over de digitale euro (uiterlijk eerste kwartaal 2023). |
2022/2023 | de motie-Van der Plas over het gebruik van contant geld waarborgen en in 2023 een effectanalyse uitvoeren | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | Momenteel is er een onderzoek gaande naar de toekomstge inrichting van de chartale infrastructuur. Hierin wordt het vraagstuk over de borging van contant geld meegenomen. Wij verwachten voor de zomer het onderzoek en een bijgaande brief naar de Tweede Kamer te sturen.Ten aanzien van de digitale euro en de impact daarvan: de Europese Commissie heeft aangegeven voor de zomer met een voorstel te komen. Afhankelijk van het voorstel is hiervan de impact te bepalen. |
2022/2023 | de motie-Grinwis/Heinen over de voorkeur voor een account-based toepassing van de digitale euro laten varen en openstaan voor alternatieven | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | In behandeling |
2022/2023 | de motie-Grinwis/Heinen over uiteenzetten of het binnen de huidige verdragsrechtelijke bepalingen al dan niet mogelijk is dat de ECB zich de rol van aanbieder gaat aanmeten | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | Wordt meegenomen in de Kamerbrief over de digitale euro (uiterlijk eerste kwartaal 2023). |
2022/2023 | de motie-Van Weyenberg c.s. over zorgen en vragen over de digitale euro meenemen in gesprekken in Europees verband | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | Doorlopend |
2022/2023 | de motie-Van Weyenberg over het zich in Europees verband blijvend inzetten voor een Europese uitvoering met publieke waarborgen van een eventuele digitale euro | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | Doorlopend |
2022/2023 | de motie-Gündogan/Van Weyenberg over het garanderen van transparante en eerlijke publieke voorlichting over de digitale euro | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | In de aankomende Kamerbrief digitale euro (eind Q1) worden de stand van zaken omtrent deze motie toegelicht. |
2022/2023 | de motie-Ephraim over het door de regering uitspreken dat Nederland nooit zal deelnemen aan een programmeerbare digitale euro | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | Wordt meegenomen in de Kamerbrief over de digitale euro (uiterlijk eerste kwartaal 2023). |
2022/2023 | de motie-Ephraim over het bevestigen en communiceren dat het uitfaseren van contant geld niet aan de orde is | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | In behandeling. |
2022/2023 | de motie-Dassen over in Europees verband bepleiten dat de digitale euro volledig gestoeld dient te zijn op Europese infrastructuur | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | Doorlopend |
2022/2023 | de motie-Dassen over in Europees verband inzetten op een duidelijke geopolitieke strategie achter de implementatie van de digitale euro | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | Wordt meegenomen in de Kamerbrief over de digitale euro (eind Q1). |
2022/2023 | de motie-Van Houwelingen over een brief waarin wordt aangegeven hoe het kabinet in Europees verband probeert te voorkomen dat de digitale euro in de toekomst een bestedingsdoel of een vervaldatum krijgt | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | Wordt meegenomen in de Kamerbrief over de digitale euro (uiterlijk eerste kwartaal 2023). |
2022/2023 | de motie-Van Houwelingen over zich in Europees verband inzetten voor het wettelijk onmogelijk maken van een vervaldatum of bestedingsdoel van de digitale euro | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | Wordt meegenomen in de Kamerbrief over de digitale euro (uiterlijk eerste kwartaal 2023). |
2022/2023 | de gewijzigde motie-Inge van Dijk c.s. over onderzoek naar extra financiële steun voor mensen met een beperking en chronisch zieken | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 00,, nr. | In behandeling. |
2022/2023 | de motie-Grinwis/Van Weyenberg over een meldpunt voor binnenlandse PEP's over onjuiste toepassing van de Wwft | Kamerstukken II 2022-2023, 32 5 45,, nr. | Deze motie zal worden meegenomen in de uitwerking van de actiepunten die ten aanzien van PEPs zijn geformuleerd in de beleidsagenda witwassen. |
2022/2023 | de gewijzigde motie van het lid Klaver c.s. over het berekenen van de totale omvang van fossiele subsidies in Nederland | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 50,, nr. | Het kabinet zal de Kamer in het voorjaar van 2023 informeren over de wijze waarop het kabinet voornemens is de transparantie over de omvang van de fossiele subsidies verder te vergroten. |
2022/2023 | de motie-Azarkan c.s. over het opnemen van een planning met concreet tijdpad in de voortgangsrapportages | Kamerstukken II 2022-2023, 31 0 66,, nr. | In de Q4-22 Voortgangsrapportage hersteloperatie Toeslagen van 3 februari 2023 (31066-1165) is hierover opgenomen: In hoofdstuk 1 van de Voortgangsrapportage hersteloperatie toeslagen 4e kwartaal 2022 staan de werkzaamheden van de Bezwaarschriftenadviescommissie beschreven. Een planning voor de CWS wordt opgenomen in de volgende Voortgangsrapportage hersteloperatie toeslagen. |
2022/2023 | de gewijzigde motie-Azarkan c.s. over het uiterlijk in april 2023 optuigen van een regeling voor de groep ex-partners | Kamerstukken II 2022-2023, 31 0 66,, nr. | In de Q4-22 Voortgangsrapportage hersteloperatie Toeslagen van 3 februari 2023 (31066-1165) is hierover opgenomen: Deze motie zal formeel worden afgedaan bij indiening van het aanvullend wetsvoorstel Wet hersteloperatie toeslagen. |
2022/2023 | de motie-Kat c.s. over het ontwikkelen van een schuldhulpverleningsaanbod voor de jongeren en jongvolwassenen van de kindregeling | Kamerstukken II 2022-2023, 31 0 66,, nr. | In de Q4-22 Voortgangsrapportage hersteloperatie Toeslagen van 3 februari 2023 (31066-1165) is hierover opgenomen: Een stand van zaken betreffende deze motie is opgenomen in de Voortgangsrapportage hersteloperatie toeslagen 4e kwartaal 2022. |
2022/2023 | de motie-Inge van Dijk c.s. over het onderzoeken van mogelijkheden om voor de dossiers relevante informatie te kunnen uitwisselen | Kamerstukken II 2022-2023, 31 0 66,, nr. | In de Q4-22 Voortgangsrapportage hersteloperatie Toeslagen van 3 februari 2023 (31066-1165) is hierover opgenomen: Een stand van zaken betreffende deze motie is opgenomen in hoofdstuk 1 van de Voortgangsrapportage hersteloperatie toeslagen 4e kwartaal 2022. |
2022/2023 | Motie-Koffeman (PvdD) over de marginale belastingdruk | Kamerstukken I 2022-2023, 36202-I, nr. | De motie zal worden meegenomen voorjaars- en augustusbesluitvorming. Kan worden afgedaan met Belastingplan 24. |
2022/2023 | Motie-Koffeman (PvdD) over de implementatie van de aanbevelingen uit het Ex'tax Project | Kamerstukken I 2022-2023, 36202-N, nr. | Het ministerie van Financiën onderzoekt de aanbevelingen van Ex'Tax en is hierover met Ex'Tax in gesprek. De Eerste Kamer zal hier voor de zomer 2023 over worden geïnformeerd. |
2022/2023 | Motie-Schalk (SGP) c.s. over de uitvoering van de eerder aangenomen motie inzake de Inkomensafhankelijke Combinatiekorting | Kamerstukken I 2022-2023, 36202-S, nr. | Voorstellen voor een alternatief afbouwtraject voor de IACK lopen mee in de voorjaarsbesluitvorming. De Kamer zal hierover in de voorjaarsnota worden geïnformeerd. |
2022/2023 | Motie-Otten (Fractie-Otten) over fiscale belemmeringen bij schenkingen vanuit een vennootschap aan ANBI's | Kamerstukken I 2022-2023, 36202-U, nr. | In behandeling |
2022/2023 | Motie-Essers (CDA) c.s. over de aftopping van de periodieke giftenaftrek | Kamerstukken I 2022-2023, 36202-T, nr. | In behandeling |
2022/2023 | Motie van het lid Van der Plas over het gebruik van contant geld waarborgen en in 2023 een effectanalyse uitvoeren | Kamerstukken II 2022-2023, 27 863, nr. 113 | Momenteel is er een onderzoek gaande naar de toekomstge inrichting van de chartale infrastructuur. Hierin wordt het vraagstuk over de borging van contant geld meegenomen. Wij verwachten voor de zomer het onderzoek en een bijgaande brief naar de Tweede Kamer te sturen.Ten aanzien van de digitale euro en de impact daarvan: de Europese Commissie heeft aangegeven voor de zomer met een voorstel te komen. Afhankelijk van het voorstel is hiervan de impact te bepalen. |