A. Apparaatsuitgaven kerndepartement
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | |
Verplichtingen | 431.675 | 476.442 | 634.269 | 674.586 | 643.630 | 584.253 | 59.377 |
Uitgaven | 433.319 | 467.234 | 599.980 | 648.056 | 624.469 | 584.253 | 40.216 |
Personele uitgaven | |||||||
Eigen personeel | 198.271 | 206.082 | 253.273 | 259.735 | 258.180 | 302.162 | ‒ 43.982 |
Inhuur externen | 14.298 | 18.043 | 55.509 | 74.546 | 39.476 | 24.464 | 15.012 |
Overige personele uitgaven | 3.471 | 3.627 | 2.852 | 2.740 | 2.932 | 11.520 | ‒ 8.588 |
Materiële uitgaven | |||||||
ICT | 946 | 2.122 | 2.109 | 9.463 | 22.630 | 489 | 22.141 |
Bijdrage aan SSO's | 199.074 | 220.333 | 267.849 | 288.218 | 291.984 | 232.915 | 59.069 |
Overige materiële uitgaven | 17.259 | 17.027 | 18.343 | 11.162 | 9.187 | 12.703 | ‒ 3.516 |
Bijdrage aan agentschappen | |||||||
Diverse bijdragen | 0 | 0 | 45 | 2.192 | 80 | 0 | 80 |
Ontvangsten | 45.253 | 78.343 | 98.747 | 109.153 | 94.106 | 89.293 | 4.813 |
In deze tabel zijn de apparaatsuitgaven van het kerndepartement opgenomen, inclusief het Huis voor klokkenluiders (Hvk) en Toelatingsorganisatie Kwalitietsborging Bouw (TloKB). De reeks is exclusief de apparaatsuitgaven van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD). Deze worden vanwege het specifieke karakter begroot en verantwoord op beleidsartikel 2.
Personele uitgaven
Eigen personeel
De uitgaven aan eigen personeel zijn ten opzichte van de oorspronkelijke begroting afgenomen. Dit heeft verband met de overheveling van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) naar het ministerie van EZK. Daar tegenover staat het toevoegen van middelen voor:
- de uitvoering van specifieke opdrachten van Doc-Direkt en werkzaamheden van Personeel & Organisatie (P&O)-adviseurs voor de Shared Service Organisaties (SSO's) waar ontvangsten tegenover staan.
-Naar aanleiding van de kabinetsreactie op de POK. Middelen voor de personeelskosten en capaciteitsuitbreiding van de BZK-directies die belast zijn met de uitvoering van het informatiehuishoudingsbeleid.
-Het toevoegen van middelen voor de woningbouwimpuls.
Bij de tweede suppletoire begroting zijn middelen toegevoegd voor het eigen personeel. De uitgaven aan eigen personeel zijn ten opzichte van de tweede suppletoire begroting lager uitgevallen. De onderschrijding kent diverse oorzaken. Allereerst is er minder uitgegeven op de coalitieakkoordbudgetten, voornamelijk doordat het budget pas in de loop van 2022 ter beschikking is gekomen. Het aantrekken van personeel is dan ook later in het jaar van start gegaan. Daarnaast zijn de uitgaven voor eigen personeel bij het kerndepartement lager uitgevallen onder andere vanwege krapte op de arbeidsmarkt.
Inhuur externen
De uitgaven aan inhuur van externen zijn ten opzichte van de oorspronkelijke begroting toegenomen. Dat is een saldo van:
-de overheveling van de NCG naar het ministerie van EZK.
-middelen zijn overgeboekt vanaf de Aanvullende Post van het ministerie van BZK voor de Regiodeals.
- middelen zijn toegevoegd voor de aanpak van digibetisme naar aanleiding van het Coalitieakkoord.
De uitgaven aan inhuur externen zijn ten opzichte van de tweede suppletoire begroting lager uitgevallen. De onderschrijding kent diverse oorzaken. Zo is er onder andere door het Adviescollege ICT-toetsing minder uitgegeven aan externe inhuur. Daarnaast zijn de externe inhuur uitgaven van Doc-Direkt lager uitgevallen, hier staan lagere ontvangsten tegenover.
Overige personele uitgaven
De overige personele uitgaven zijn ten opzichte van de oorspronkelijke begroting lager uitgevallen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de overheveling van de NCG naar het ministerie van EZK.
Ten opzichte van de tweede suppletoire begroting zijn de uitgaven aan overige personele uitgaven lager uitgevallen. De onderschrijding wordt vooral veroorzaakt door lagere uitgaven aan postactieven.
Materiële uitgaven
Bijdrage aan SSO's
De gerealiseerde bijdrage aan SSO's is ten opzichte van de oorspronkelijke begroting toegenomen door:
–de bijdrage aan SSO's van Doc-Direkt die samen hangt met de toegenomen ontvangsten van overige departementen;
–het uitvoeren van de Dienstverleningsafspraken (DVA) tussen de baten-lastenagentschappen van het ministerie van BZK.
–bijdragen van verschillende departementen waar het aantal te verzorgen personen meer dan 5% afwijkt van het aantal personen waarvoor budget is afgedragen aan P-Direkt;
–bijdragen van andere departementen voor de centrale bekostiging dienstverlening van FMH;
De uitgaven aan bijdrage aan SSO's zijn ten opzichte van de tweede suppletoire begroting lager uitgevallen. De onderschrijding wordt onder andere veroorzaakt door een lagere opdrachtgeversbijdrage aan P-Direkt.
ICT
De uitgaven aan ICT zijn hoger dan begroot, met name vanwege ICT kosten van Doc-Direkt die samen hangen met de toegenomen ontvangsten van overige departementen.
Overige materiële uitgaven
De overige materiële uitgaven zijn lager uitgevallen dan begroot. De onderschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere materiële uitgaven bij Doc-Direkt.
Bijdragen aan agentschappen
Diverse bijdragen
De diverse bijdragen zijn hoger dan oorspronkelijk begroot. Bij de nota van wijziging op de eerste suppletoire begroting en de tweede suppletoire begroting zijn middelen toegevoegd ten behoeve van de apparaatsuitgaven van de Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TIoKB).
De realisatie is lager uitgevallen dan de stand tweede suppletoire begroting vanwege de uitstel van de Omgevingswet.
Ontvangsten
De gerealiseerde ontvangsten vallen hoger uit dan oorspronkelijk begroot vanwege:
–de herverkaveling van de ontvangsten van de NAM voor de uitvoeringskosten van de NCG;
–inkomsten die Doc-Direkt gedurende het jaar heeft gehad van overige departementen en derden (notariaat). Deze inkomsten waren ter dekking van de personele en materiële uitgaven. De ontvangsten worden jaarlijks bij eerste suppletoire begroting toegevoegd;
–ontvangsten op basis van de Dienstverleningsovereenkomsten (DVA) voor de standaard dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen. Deze ontvangsten worden jaarlijks bij eerste suppletoire begroting toegevoegd.
De ontvangsten zijn ten opzichte van de tweede suppletoire begroting lager uitgevallen. Dit wordt veroorzaakt door overlopende facturen bij Doc Direkt waarvan de ontvangsten in 2023 worden gerealiseerd.
B. Totaal overzicht apparaatsuitgaven en -kosten inclusief agentschappen en ZBO/RWT's
De apparaatskosten van het ministerie van BZK bestaan uit de apparaatsuitgaven voor het kerndepartement, de AIVD en de apparaatskosten voor acht baten-lastenagentschappen. In de onderstaande tabel staan de structurele apparaatsuitgaven van het kerndepartement en de AIVD weergegeven. Daarnaast geeft de tabel ook een overzicht van de apparaatskosten van de baten-lastenagentschappen, de Zelfstandige Bestuursorganen (ZBO's) en de Rechtspersonen met een Wettelijke Taak (RWT's).
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | |
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie | 683.060 | 746.860 | 906.829 | 989.098 | 968.909 | 912.474 | 56.435 |
Kerndepartement | 433.319 | 467.234 | 599.980 | 648.056 | 624.469 | 584.253 | 40.216 |
Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) | 249.741 | 279.626 | 306.849 | 341.042 | 344.440 | 328.221 | 16.219 |
Totaal apparaatskosten agentschappen | 1.211.958 | 1.314.739 | 1.392.566 | 1.502.867 | 1.621.912 | 1.535.007 | 86.905 |
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) | 115.032 | 106.660 | 104.702 | 128.811 | 142.730 | 125.185 | 17.545 |
Logius | 177.205 | 207.100 | 228.336 | 241.491 | 243.636 | 249.392 | ‒ 5.756 |
P-Direkt | 78.522 | 89.583 | 97.837 | 101.085 | 104.183 | 106.454 | ‒ 2.271 |
Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR) | 232.415 | 271.502 | 299.353 | 330.799 | 354.949 | 316.494 | 38.455 |
FMHaaglanden | 118.422 | 128.643 | 122.122 | 127.254 | 143.064 | 141.590 | 1.474 |
SSC-ICT | 224.428 | 216.197 | 233.145 | 248.162 | 273.377 | 260.857 | 12.520 |
Rijksvastgoedbedrijf (RVB) | 257.047 | 285.477 | 295.666 | 311.127 | 339.027 | 320.641 | 18.386 |
Dienst van de Huurcommissie (DHC) | 8.887 | 9.577 | 11.405 | 17.713 | 20.946 | 14.394 | 6.552 |
Totaal apparaatskosten zbo's en rwt's1 | 183.345 | 192.293 | 202.406 | 201.334 | 219.686 | 231.401 | ‒ 11.715 |
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen (SAIP) | 1.345 | 1.193 | 1.406 | 1.334 | 1.386 | 1.401 | ‒ 15 |
Kadaster | 182.000 | 191.100 | 201.000 | 200.000 | 218.300 | 230.000 | ‒ 11.700 |
ZK verstrekt bijdragen aan vijf begrotingsgefinancierde ZBO’s en RWT’s: Stichting Administratie Indonesische Pensioenen (SAIP), Huis voor Klokkenluiders (HVK) de Huurcommissie, het Kadaster en de Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TloKB). De apparaatskosten van het HvK, de TloKB en de Huurcommissie zijn hier niet vermeld, omdat ze respectievelijk worden bekostigd vanuit de apparaatskosten van het kerndepartement (artikel 11) en de apparaatskosten van het agentschap Dienst van de Huurcommissie (DHC). Bij de SAIP worden de apparaatskosten niet alleen door BZK gefinancierd, maar ook door andere opdrachtgevende ministeries en derden.