1. Inleiding
Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) rapporteert hierbij over de correspondentie van het kerndepartement, het Agentschap Telecom (AT)37 en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) met burgers voor het kalenderjaar 2022. In deze rapportage wordt een beeld geschetst van de omvang van de correspondentie tussen burgers en EZK en binnen welke termijn deze correspondentie wordt behandeld.
Onder de term "burgerbrief' wordt volgens de definitie van de Nationale ombudsman verstaan: elk schriftelijk stuk dat een overheidsinstantie van een burger ontvangt. Het medium (brief, fax of e-mail) maakt daarbij niet uit. Ook het begrip burger is breed. Hieronder worden niet alleen individuele burgers begrepen, maar ook groepen en organisaties.
Specifiek betreft het bezwaarschriften, klaagschriften, Wob- en Woo-verzoeken38 en overige brieven en e-mails.
Ook via Rijksoverheid.nl (verzorgd door het Ministerie van Algemene Zaken) zijn er vele contacten met burgers over de EZK-beleidsterreinen.
2. Aantallen
Categorie | 2021 | 2022 |
---|---|---|
a. Bezwaarschriften (als bedoeld in de AwB) | 17.534 | 13.032 |
b. Klaagschriften | 460 | 534 |
c. Overige brieven en e-mails | 3.746 | 5.156 |
d. Wob-verzoeken | 215 | 237 |
a. Bezwaarschriften
Het kerndepartement, AT en RVO ontvingen in 2022 de volgende aantallen bezwaarschriften:
Het aantal bezwaarschriften werd in 2022 sterk beïnvloed door de regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Van de ontvangen bezwaarschriften waren er 9.257 voor de TVL.
Van de in totaal ca. 17.500 afgehandelde zaken, zagen er ca. 14.500 op de TVL. Vanwege de grote hoeveelheid TVL-bezwaren en ook de druk daardoor op de organisatie, was het zeer moeilijk om deze bezwaren binnen de wettelijke termijn af te handelen. Dit is sec voor TVL voor 28% van de zaken gelukt. Dit drukt de cijfers van het totaal. Wanneer we TVL buiten beschouwing laten is 92% van de zaken tijdig afgehandeld.
b. Klaagschriften
Het kerndepartement, AT en RVO ontvingen in 2022 de volgende aantallen klaagschriften:
Aantal klaagschriften | Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2021 | 2022 | |
Kerndepartement EZK | 11 | 4 | 55% | 75% |
RVO.nl | 617 | 525 | 76% | 94% |
AT | 12 | 5 | 100% | 100% |
c. Overige brieven en e-mails
Het kerndepartement, AT en RVO ontvingen in 2022 de volgende aantal overige brieven en e-mails.
Aantal overige brieven en e-mails | Tijdig afgehandeld | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2021 | 2022 | |
Kerndepartement EZK | 3.746 | 5.156 | 88% | 81% |
Toelichting
AT: in 2021 en 2022 zijn ‘overige brieven en e-mails’ niet apart geregistreerd.
RVO: Overige brieven en e-mails worden bij RVO niet apart geregistreerd. Wel registreert RVO de eerstelijns berichten, dit zijn de e-mails en brieven die via de klantcontactcentra binnenkomen. RVO ontving in 2022 63.144 (2021: 72.000) e-mails en brieven, 42.177 hiervan betrof EZK-onderwerpen. Het hoge aantal brieven voor de EZK-opdracht wordt (nog steeds) bepaald door het coronasteunpakket, inclusief de TVL.
d. Wob- en Woo-verzoeken
Het kerndepartement, AT en RVO ontvingen in 2022 de volgende aantallen Wob- en Woo-verzoeken:
Aantal Wob-verzoeken | Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn | Ingebrekestellingen | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2021 | 2022 | 2021 | 2022 | |
Kerndepartement EZK | 120 | 147 | 35% | 11% | 10 | 14 |
RVO.nl | 77 | 59 | 90% | 41%1 | 1 | 2 |
AT | 18 | 31 | 38% | 58% | 1 | 0 |
Het tijdigheidspercentage bij EZK ligt lager dan in 2021. Dit komt doordat onder de Wob een verzoek als niet-tijdig werd gekwalificeerd indien sprake was van een ingebrekestelling/beroep niet-tijdig beslissen. Dergelijke situaties deden zich ten tijde van de Wob op het EZK-terrein nauwelijks voor. Onder de Woo hanteert de Woo-unit van RVO het (strengere) criterium dat een verzoek alleen tijdig is afgehandeld wanneer de afhandeling binnen de (verdaagde) beslistermijn heeft plaatsgevonden of wanneer in expliciete afstemming met verzoeker later is beslist.