Vergaderjaar | Omschrijving | Vindplaats | Stand van zaken / planning |
---|---|---|---|
2019/2020 | Motie van het lid Lodders c.s. over het monitoren van administratieve last voor mkb'ers door ATAD 2 | Kamerstukken II 2019-2020, 35 302, nr. 45 | De maatregelen uit ATAD2 zijn in werking getreden per 1 januari 2020. Betrouwbare uitspraken over de impact kunnen worden gedaan naarmate enige tijd is gevorderd en ervaring is opgedaan. De gevolgen van de implementatie van de documentatieverplichting uit ATAD2 op de administratieve lasten van het mkb zullen daarom worden meegenomen in een bredere rapportage over de gemonitorde gegevens die verband houden met de maatregelen die voortvloeien uit ATAD1.Dit wordt in het vierde kwartaal 2024 aan Uw Kamer verzonden. Zie Kamerbrief 'Prinsjesdagbrief fiscale moties en toezeggingen aan de Tweede Kamer', Kamerstukken II 2021/22, 35 925-IX, nr. 4. |
2017/2018 | Motie van het lid Snels over monitoren van onvoorziene gevolgen | Kamerstukken II 2017-2018, 34 819, nr. 15 | In behandeling. Wordt tevens meegenomen bij de volgende evaluatie van de eigenwoningregeling die gepland staat voor 2027. |
2020/2021 | Motie van de leden Lodders en Van Weyenberg over breder wetenschappelijk onderzoek naar kwetsbaarheden in het integriteitsbeleid | Kamerstukken II 2020-2021, 31 934, nr. 41 | De Tweede Kamer is in de brief «Stand van zaken invoering en implementatie VOG politiegegevens en continue screening Douane» van 12 februari 2021 geïnformeerd over de uitvoering van deze motie (Kamerstukken II 2020-2021, 31934, nr. 47). In opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) wordt een onderzoek uitgevoerd naar risico's van ambtelijke en niet-ambtelijke corruptie. De focus ligt hierbij op criminaliteit in de Rotterdamse haven en op de luchthaven Schiphol. Publicatie van het onderzoek is voorzien voor het eerste kwartaal van 2024. |
2020/2021 | (Aangehouden) Motie van het lid Omtzigt c.s. over het organiseren van een hoorzitting | Kamerstukken II 2020-2021, 31 934, nr. 43 | Deze motie is aangehouden.De Tweede Kamer heeft op 1 februari 2021 een rondetafelgesprek georganiseerd over corruptie en criminaliteit in de Rotterdamse haven.In opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) wordt een onderzoek uitgevoerd naar risico's van ambtelijke en niet-ambtelijke corruptie. De focus ligt hierbij op criminaliteit in de Rotterdamse haven en op de luchthaven Schiphol. Publicatie van het onderzoek is voorzien voor het eerste kwartaal van 2024.In de brief van de Minister van Justitie en Veiligheid van 18 december 2020 (Kamerstukken II 2020-2021, 28844/29911, nr. 222) is dit onderzoek aangekondigd. |
2020/2021 | Motie van de leden Omtzigt en Bosman over kenbaar maken dat afstappen van besluitvorming bij unanimiteit op het gebied van belastingheffing voor Nederland onbespreekbaar is | Kamerstukken II 2020-2021, 21 501-20, nr. 1599 | In behandeling. |
2020/2021 | Motie van het lid Snels over grote bedrijven verplichten om commerciële winst in Nederland te rapporteren | Kamerstukken II 2020-2021, 35 570-IX, nr. 10 | 'In de Nota n.a.v. het Verslag Belastingplan 2021 (Kamerstukken II 2020-2021, 35 572, nr. 17, p. 105) wordt toegezegd, conform aangenomen motie, onderzoek te doen hoe tot meer transparantie over winsten en belastingafdrachten van bedrijven gekomen kan worden. |
2020/2021 | Motie van de leden Van Haga en Baudet over onderzoek doen naar de gevolgen van afbouw van de wet-Hillen | Kamerstukken II 2020-2021, 35 572, nr. 71 | In behandeling. Wordt meegenomen bij de volgende evaluatie van de eigenwoningregeling die gepland staat voor 2027. |
2020/2021 | Motie van het lid Pouw-Verweij c.s. over precedentwerking nooit als argument gebruiken om gedupeerden compensatie te onthouden | Kamerstukken II 2020-2021, 28 362, nr. 48 | In behandeling. Gezien het brede bereik van de motie en de oproep daarin om continue aandacht te hebben voor niet-gebruik van het argument van mogelijke precedentwerking bij compensatie van door de overheid gedupeerde burgers, wordt bekeken op welke wijze deze structureel kan worden ingebed. |
2021/2022 | de motie-Inge van Dijk over in de monitoring van de effecten een onderscheid maken in omvang van bedrijven | Kamerstukken II 2021-2022, 35 9 29,, nr. | Na inwerkingtreding van het wetsvoorstel Wet aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten ‒ 1 januari 2023 - zal bij de monitoring en evaluatie rekening gehouden worden met de motie. De evaluatie vindt vanaf 3 jaar na inwerkingtreding plaats. |
2021/2022 | de gewijzigde motie-Romke de Jong over drie jaar na inwerkingtreding van de wet een reflectietoets uitvoeren | Kamerstukken II 2021-2022, 35 9 29,, nr. | Na inwerkingtreding van het wetsvoorstel ‒ 1 januari 2023 - zal bij de monitoring en evaluatie rekening gehouden worden met de motie. De evaluatie vindt vanaf 3 jaar na inwerkingtreding plaats. |
2022/2023 | de motie-Bushoff over het aanscherpen en objectiveren van de criteria van de zwarte lijst teneinde meer laagbelastende geldstromen aan te pakken | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 73,, nr. | Het kabinet zal deze motie, waar opportuun, in de Gedragscodegroep opbrengen. |
2022/2023 | de motie-Idsinga over bij de verkorting van de termijnen in de BOR aansluiting zoeken bij kortere termijnen in buurlanden | Kamerstukken II 2022-2023, 32 1 40,, nr. | Onderzoek naar de vormgeving van de verkorting van de termijn loopt mee met het onderzoek naar (andere) versoepelingen in de bezits- en voortzettingseis. |
2022/2023 | de gewijzigde motie-Stoffer c.s. over ook voor particuliere gevers de effecten van de beperking van de giftenaftrek blijven monitoren | Kamerstukken II 2022-2023, 32 1 40,, nr. 165) | Deze motie zal worden meegenomen in de kabinetsreactie op de evaluatie giftenaftrek (naar verwachting Q3 2024). |
2023/2024 | Gewijzigde motie van de leden Bontenbal en Marijnissen over in samenwerking met vakbonden en bedrijven onderzoeken welke fiscale of andere obstakels winstdeling belemmeren (t.v.v. 36410-28) | Kamerstukken II 2023-2024, 3641 0, , nr. | Conform de motie is de probematiek rondom werknemersparticipatieregelingen ingebracht in een werkgroep van de Stichting van de Arbeid. Hiermee is de betrokkenheid van vakbonden en werkgevers geregeld. De eerste gesprekken hebben plaatsgevonden en volgende gespreksronden volgen. De planning is om in Q2 de Kamer te informeren over de uitkomsten van deze gesprekken. |
2023/2024 | Gewijzigde motie van het lid Erkens c.s. over een analyse van de stapeling van alle maatregelen gericht op de metallurgische en mineralogische sector | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18,, nr. | In behandeling. Onderzoeksrapport en Kamerbrief Q2 2024. |
2023/2024 | de gewijzigde motie-Erkens c.s. over de grenseffecten van de accijnsverhoging op alcohol monitoren | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18,, nr. | De mogelijkheden om de grenseffecten van de verhoging van de alcoholaccijns te meten worden in kaart gebracht. De Kamer wordt voor de zomer geinformeerd, overeenkomstig de motie. |
2023/2024 | de motie-Erkens over een differentiatie in de verbruiksbelasting in suikerhoudende dranken tussen vruchtensappen en andere dranken | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18,, nr. | Het voorstel van een gedifferentieerde verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken op basis van het suikergehalte wordt uitgewerkt in een wetsvoorstel. Wetsvoorstel wordt in 2024 (Q2 of Q3) ingediend bij Tweede Kamer. De positie van sappen wordt hierbij betrokken. |
2023/2024 | de motie-Alkaya over de evaluatie van expatregelingen zo snel mogelijk starten | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18,, nr. | In behandeling. De evaluaties worden voor de zomer 2024 uitgevoerd. |
2023/2024 | de motie-Alkaya over de invoering van een mondiale minimumvermogensbelasting voor miljardairs | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18,, nr. | Momenteel wordt geïnventariseerd welke (OESO-)landen ervoor open staan om een kopgroep te vormen die zal pleiten voor de invoering van een mondiale minimumvermogensbelasting voor miljardairs. De Tweede Kamer zal in het eerste kwartaal van 2024 geïnformeerd worden over de voortgang. |
2023/2024 | -de motie-Van Weyenberg c.s. over de invoering van een verbruiksbelasting op e-sigaretten | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18,, nr. | Kamerbrief Q1 2024 over de planning. |
2023/2024 | de motie-Van der Lee over zich in internationaal verband inzetten voor een wereldwijde miljardairsbelasting | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18,, nr. | Momenteel wordt geïnventariseerd welke (OESO-)landen ervoor open staan om een kopgroep te vormen die zal pleiten voor de invoering van een mondiale minimumvermogensbelasting voor miljardairs. De Tweede Kamer wordt in het eerste kwartaal van 2024 geïnformeerd over de voortgang. |
2023/2024 | de motie-Inge van Dijk/Omtzigt over een voorstel om schorsing van campers standaard onder het laagtarief te laten vallen | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18,, nr. | Voorzien is om in de eerste helft van 2024 de Kamer te kunnen informeren over de uitvoeringsgevolgen en - mogelijkheden van het lage schorsingstarief voor kampeerauto's. . |
2023/2024 | de motie-Inge van Dijk over onderzoek naar een tariefdifferentiatie in de kansspelbelasting | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18,, nr. | In behandeling. Deze motie verzoekt de tariefdifferentiatie te onderzoeken en vraagt de Kamer via het aangenomen amendement Erkens en Van der Staaij (Tweede Kamer, vergaderjaar 2023–2024, 36 418, nr. 111) om differentiatie zo snel mogelijk, bij voorkeur per 2025, mogelijk te maken. |
2023/2024 | de motie-Grinwis/Omtzigt over een bovennorm voor de marginale belastingdruk ontwikkelen | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18,, nr. | In behandeling. De motie wordt afgedaan in Kamerbrief bij voorjaarsnota 2024 |
2023/2024 | de motie-Grinwis c.s. over ook in Caribisch Nederland een systematiek implementeren waardoor een wml-stijging niet fiscaal wordt afgeroomd | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18,, nr. | Er wordt in 2024 ambtelijk een optie uitgewerkt voor de wijze waarop het WML gekoppeld kan worden aan de belastingvrije som op Caribisch Nederland. Besluitvorming daarover is aan een volgend kabinet. |
2023/2024 | de motie-Grinwis over een gedifferentieerde verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken invoeren op basis van suikergehalte | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18,, nr. | Wetsvoorstel wordt in Q3 2024 ingediend bij Tweede Kamer. |
2023/2024 | de motie-Grinwis/Stoffer over bedrijfsoverdrachten in het midden- en kleinbedrijf beter mogelijk maken door splitsing van beleggingsvermogen en ondernemingsvermogen | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18,, nr. | Indien wetsaanpassingen wenselijk zijn, worden deze zo mogelijk meegenomen bij het wetsvoorstel aanpassing fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten 2025 (tweede tranche BOR-maatregelen). Wetsvoorstel wordt Q3 2024 aan de Kamer aangeboden. |
2023/2024 | de motie-Grinwis/Stoffer over drempels in het belastingstelsel in kaart brengen | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18,, nr. | De resultaten van het onderzoek naar drempels in het belastingstelsel worden Q2 van 2024 met de Kamer gedeeld. |
2023/2024 | de motie-Stoffer c.s. over de uitwerking van de Wet aanpassing fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten 2024 nauwkeurig monitoren | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18,, nr. | Monitoring zal plaatsvinden aan de hand van signalen vanuit de Belastingdienst en vanuit het bedrijfsleven. Gelet op de inwerkingtreding van de meeste maatregelen per 2025 zal dit vooral vanaf Q3 2025 plaatsvinden. |
2023/2024 | Motie-Koffeman (PvdD) c.s. over minder verbruikersbelasting op dranken zonder toegevoegde suikers | Kamerstukken I 2023-2024, 36 410, nr. F | Kamerbrief Q1 2024 over de planning. |
2023/2024 | Motie-Van der Goot (OPNL) en Bakker-Klein (CDA) c.s. over het fiscale knelpunt bij hybride werken van grensarbeiders | Kamerstukken I 2023-2024, 35 714, nr. H | De motie is op verzoek van de commissie SZW nog niet afgedaan. De gesprekken met de buurlanden lopen nog en er zijn nog geen definitieve afspraken gemaakt. We streven naar een oplossing die zoveel mogelijk de knelpunten wegneemt, maar zijn daarbij ook afhankelijk van de andere landen. In de volgende kamerbrief (waarschijnlijk nav de resultaten van het toegezegde onderzoek, verwachting Q2) willen we de motie afdoen. |
2023/2024 | Motie-Bakker-Klein (CDA) c.s. over begrenzing aftrek van periodieke giften door particulieren boven de 250.000 euro | Kamerstukken I 2023-2024, 36 418, nr. AE | Deze motie zal worden meegenomen in de kabinetsreactie op de evaluatie giftenaftrek (naar verwachting Q3 2024). |
2023/2024 | Motie-Geerdink (VVD) en Moonen (D66) over een alternatief voorstel voor de 30%-regeling | Kamerstukken I 2023-2024, 36 418, nr. Z | januari 2024: ambtelijk FIN (fiscaal) is gestart met opvolging geven aan de motie. De voortgang hiervan is afhankelijk van de evaluatie van de 30%-regeling. Zoals richting de Eerste Kamer is gecommuniceerd wordt ernaar gestreefd om deze in mei af te ronden, zodat voldoende tijd is om een alternatief te presenteren met het pakket Belastingplan 2025. |
2023/2024 | Motie-Geerdink (VVD) c.s. over een alternatief dekkingsvoorstel voor het hoger minimumloon | Kamerstukken I 2023-2024, 36 418, nr. Y | Motie loopt in voorjaarsbesluitvorming mee. |
2023/2024 | Motie-Visseren-Hamakers (PvdD) c.s. over een nultarief van de verbruiksbelasting voor dranken zonder toegevoegde suikers | Kamerstukken I 2023-2024, 36 418, nr. X | De positie van alcoholvrije dranken zonder toegevoegde suikers en de mogelijkheden voor een apart (nul)tarief daarvoor wordt opgenomen in de contourenbrief die in Q1 2024 met beide Kamers wordt gedeeld in het kader van het wetsvoorstel . |
2023/2024 | Motie-Van Rooijen (50PLUS) over de vermogenswinstbelasting als onderdeel van de belastinghervorming | Kamerstukken I 2023-2024, 36 418, nr. S | In behandeling. In Q2 2024 wordt de stand van zaken gedeeld met de Kamer. |
2023/2024 | Motie-Holterhues (ChristenUnie) c.s. over de voorgestelde aanpassing van het gebruikelijk loon in het belastingplan BES-eilanden 2024 | Kamerstukken I 2023-2024, 36 418, nr. P | Onderzoek naar effecten gebruikelijk loon-aanpassing aangevangen. Verwachting is afronding einde Q1 (maart 2024). |
2023/2024 | Motie-Heijnen (BBB) c.s. over afschaffing metallurgische en mineralogische procedés | Kamerstukken I 2023-2024, 36 418, nr. M | Onderzoek naar gevraagde elementen wordt in Q2 2024 met de beide kamers gedeeld. |
2023/2024 | Motie-Heijnen (BBB) c.s. over een impactanalyse van de afbouw van vrijstellingen | Kamerstukken I 2023-2024, 36 418, nr. L | Onderzoek wordt in Q2 2024 met de beide Kamers gedeeld. |
2023/2024 | Motie-Heijnen (BBB) c.s. over een nadere analyse van de tarieven van box 2 en box 3 | Kamerstukken I 2023-2024, 36 418, nr. K | Het is wenselijk met de reactie op deze motie Motie-Heijnen (BBB) c.s. over een nadere analyse van de tarieven van box 2 en box 3 te wachten tot de voorjaarsbesluitvorming. In Q2 2024 delen wij de uitkomsten van deze analyse met de Eerste Kamer (Q2 2024). |
2023/2024 | Gewijzigde motie-Van Rooijen (50PLUS) c.s. over tijdige indiening en behandeling van belastingmaatregelen | Kamerstukken I 2023-2024, 36 418, nr. I | AFDOEN in: Fiscale beleids- en uitvoeringsagenda 2024Tijdvak: Q2 2024In lijn met de motie zal een meerjarig overzicht van geplande wetgeving worden opgesteld en gedeeld als onderdeel van de Fiscale beleids- en uitvoeringsagenda 2024. |