Vergaderjaar | Omschrijving | Vindplaats | Stand van zaken / planning |
---|---|---|---|
2019/2020 | Motie van het lid Bruins over richting Basel V inzetten op strengere kapitaaleisen en een hogere leverage ratio | Kamerstukken II 2019-2020, 35 107, nr. 10 | De motie ziet op de inzet op de Bazel 5 standaarden. In juni 2023 is in de EU een triloogakkoord bereikt over de implementatie van de finale Bazel 3 standaarden, ook wel Bazel 4 genoemd, in de Europese regelgeving voor banken (zie Kamerstukken II, 21 501-07, nr. 1957). Dit akkoord wordt nu uitgewerkt en dan voorgelegd aan de Ecofinraad. Het is nog niet duidelijk of er ook Bazel 4 of Bazel 5 standaarden zullen worden ontwikkeld en zo ja wanneer de onderhandelingen hierover plaatsvinden. Daarnaast worden de onderhandelingen gevoerd in het Bazels Comité voor Bankentoezicht. Dit Comité bestaat uit bankentoezichthouders uit diverse jurisdicties. In Nederland is dit De Nederlandsche Bank (DNB). De Nederlandse overheid is hier dus niet direct bij betrokken. Wanneer er een voorstel ligt om deze standaarden in de Europese regelgeving voor het bankentoezicht te implementeren zal uw Kamer waarschijnlijk via een BNC-fiche worden geïnformeerd over de Nederlandse inzet. |
2017/2018 | Gewijzigde motie van het lid Van Rooijen over toekennen van passende risicowegingen aan staatsobligaties (t.v.v. 21501-07-1520) | Kamerstukken II 2017-2018, 21 501-07, nr. 1523 | Nederland heeft zich langs de lijnen van deze motie uitgelaten in de gesprekken over het werkplan voor voortgang op de Bankenunie (Verslag extra (digitale) Ecofinraad en Eurogroep 3 mei 2022 | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl). Naar aanleiding van deze discussies is besloten dat voortgang op de vier werkstromen in het werkplan niet haalbaar is. Op dit moment lopen er daarom geen actieve discussies over een Europees depositogarantiefonds (EDIS). Nederland heeft zich in de Ecofinraad van april 2023 nogmaals langs de lijnen van de motie uitgelaten (Kamerstuknummer II 2022-2023, 21501-07-1949) |
2019/2020 | Motie van het lid Sneller over de Kamer informeren over naleving van de voorwaarden voor de staatssteun | Kamerstukken II 2019-2020, 35 505, nr. 6 | Het steunpakket is afgerond en het werk van de staatsagent is beeindigd. Alle rapportages van de staatsagent zijn met de Kamer gedeeld. |
2020/2021 | Motie van het lid Nijboer over een wijziging van de Comptabiliteitswet om het budgetrecht van de Kamer te versterken | Kamerstukken II 2020-2021, 35 830, nr. 11 | Deze motie is afgedaan in de brief ''Aanbieding rapport evaluatie Comptabiliteitswet 2016'' van 22 november 2023, Kamerstukken II 2023-2024 |
2021/2022 | de motie-Nijboer/Van der Lee over onverkort vasthouden aan de aan KLM gestelde voorwaarden en afdwingen dat deze worden nageleefd | Kamerstukken II 2021-2022, 36 1 08,, nr. | In reactie op vragen van de Tweede Kamer is het handelen van het kabinet ten opzichte van KLM toegelicht (Kamerstukken II, 2022/23, Aanhangsel van de Handelingen, 2755) Daarnaast heeft het kabinet heeft de juridische haalbaarheid van eventuele vervolgstappen laten onderzoeken door twee externe juridisch adviseurs. Uit de analyses komt naar voren dat een juridische procedure, mede op basis van de wijze waarop in 2020 de afspraken geformuleerd zijn in de overeenkomst tussen de staat en KLM, geen reële kans van slagen heeft. Op basis van deze onderzoeken ziet het kabinet daarom af van juridische vervolgstappen tegen KLM (Kamerstukken II, 2023/24, 29232, nr. 63). |
2021/2022 | de motie-Ephraim over een overzicht van mogelijke besparingen binnen de twaalf ministeries | Kamerstukken II 2021-2022, 36 1 00,, nr. | Afgedaan. Gedateerd 20 september 2022 is per brief, Kamerstuknummer II 2022-2023, 36200-4) de TK bericht. Bijlage bij de brief is de geactualiseerde zo genoemde Ombuigingslijst. |
2021/2022 | de motie-Kat/Van Raan over het monitoren van de effecten op huishoudens van de kwijtschelding van schulden | Kamerstukken II 2021-2022, 31 0 66,, nr. | SZW zal op basis van het actieplan geldzorgen, armoede en schulden van de minister van Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, hier komende tijd nadere uitwerking aan geven. Daarbij wordt ook de motie van de leden Kat en Van Raan meegenomen. Zie hiervoor ook de brief van 12 juli 2022 aan de Tweede Kamer Aanpak geldzorgen armoede en schulden van de minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen (24515-643). |
2021/2022 | de motie-Inge van Dijk/Maatoug over opstellen van een contourennota | Kamerstukken II 2021-2022, 31 0 66,, nr. | Op 9 februari 2024 afgedaan met het eindrapport Toekomst toeslagenstelsel.Briefnummer TK: 2024-0000156698Kamerstuknummer volgt. |
2022/2023 | de motie-Alkaya over eenieder die in FSV geregistreerd stond persoonlijk op de hoogte stellen van de tegemoetkomingsregeling | Kamerstukken II 2022-2023, 3106 6, , nr. | Deze motie is afgedaan met de brief "Stand van zaken uitvoering schade-,. herstel- en tegemoetkomingsbeleid FSV". Kamerstukken II 2023-2024, 31 066, nr. 1299. |
2022/2023 | Motie van de leden Grinwis en Arib (CU/PvdA) over kosten voor een letselschade-expert vergoeden aan gedupeerde ouders | Kamerstukken II 2022-2023, 36 151, nr. 27 (was19) | De reactie op deze motie is opgenomen in hoofdstuk 1 van de 12e Voortgangsrapportage hersteloperatie toeslagen.(Kamerstukken II, 2022/23,31066, nr.1128) |
2022/2023 | Motie van de leden Heinen en Stoffer over met de Studiegroep Begrotingsruimte breed bezien hoe de begrotingsregels kunnen worden herzien | Kamerstukken II 2022-2023, 36 200, nr. 82 | Deze motie is afgedaan in de brief «Rapport 17e Studiegroep Begrotingsruimte» van 11 december 2023, Kamerstukken II 2023-2024, 36410, nr. 86. |
2022/2023 | de motie-Inge van Dijk/Grinwis over een Bruto Vrijwilligers Product als bijlage bij de Miljoenennota | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 50,, nr. | Verzoek is doorgezet naar CBS.CBS beziet wat hiermee kan gebeuren. |
2022/2023 | de motie-Alkaya/Heinen over zeker stellen dat de uitspraken in de motie-Heinen/Alkaya (21501-07, nr. 1874) en de motie-Alkaya/Heinen (21501-07, nr. 1829) een plek krijgen in de verordening van de Europese Commissie | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | De lidstaten, waaronder NL, hebben in de Eurogroepverklaring d.d. 16 januari 2023 opgeroepen tot een digitale euro die niet programmeerbaar is en die omkleed is met privacy-waarborgen. De wetsvoorstellen van de EC zijn op 28 juni 2023 gepubliceerd. Daarin is opgenomen dat een digitale euro niet programmeerbaar zal zijn en dat ook offline betalingen mogelijk moeten zijn vanaf de eerste uitgifte van een mogelijk digitale euro, waarbij het Eurosysteem de individuele transacties niet kan zien en dus een bepaalde mate van anomimiteit wordt gerealiseerd. De EC kan volgens het Commissievoorstel limieten stellen aan het offline gebruik met het oog op o.a. AML/CFT-risico's.Het kabinet heeft in het BNC-fiche haar steun hiervoor uitgesproken en zet zich bij de raadsonderhandelingen in op behoud van sterke privacywaarborgen, een niet-programmeerbare digitale euro en de mogelijkheid tot offline betalingen vanaf de eerste uitgifte.Zie BNC-fiche (Kamerstukken II 2022-2023, 22112, nr. 3747) en ook het Verslag Eurogroep en Ecofinraad 7 en 8 december 2023 (Kamerstukken II 2023-2024, 21501-07, nr. GD). |
2022/2023 | de motie-Grinwis/Heinen over de voorkeur voor een account-based toepassing van de digitale euro laten varen en openstaan voor alternatieven | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | De wetgevende voorstellen van de Europese Commissie zijn op 28 juni 2023 gepubliceerd. Het BNC fiche is op 18 augustus 2023 met de Kamer worden gedeeld. De onderhandelingen in de Raad zijn in de nazomer van 2023 gestart. Conform het BNC-fiche (en de eerdere Eurogroepverklaring d.d. 16 jan. 2023) heeft Nederland zich steeds ingezet voor hoge privacywaarborgen en een digitale euro waarmee vanaf de eerste uitgifte zowel online (meer account-based) als offline (meer token-based) kan worden betaald. |
2022/2023 | de motie-Grinwis/Heinen over uiteenzetten of het binnen de huidige verdragsrechtelijke bepalingen al dan niet mogelijk is dat de ECB zich de rol van aanbieder gaat aanmeten | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | De wetgevende voorstellen van de Europese Commissie zijn op 28 juni 2023 gepubliceerd. Het BNC fiche is op 18 augustus 2023 met de Kamer gedeeld. De onderhandelingen in de Raad zijn in de nazomer van 2023 begonnen. De bevoegdheidsverdeling tussen de Europese wetgever en de Europese Centrale Bank is één van de onderwerpen waar het kabinet kritisch naar kijkt en dat de aandacht heeft van de Raad. Alle bevoegdheden die worden toegekend aan het Eurosysteem onder de regelgeving voor een digitale euro, moeten een grondslag hebben in de bestaande Europese verdragen. Zie p. 2 van Verslag van een schriftelijk overleg over de Eurogroep en Ecofinraad op 15 en 16 januari 2024 (Kamerstukken II 2023-2024, 21501-07, nr. 1997). |
2022/2023 | de motie-Van Weyenberg over het zich in Europees verband blijvend inzetten voor een Europese uitvoering met publieke waarborgen van een eventuele digitale euro | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | De wetsvoorstellen van de Europese Commissie zijn gepubliceerd op 28 juni 2023 en het BNC-fiche is op 18 augustus 2023 aan uw Kamer verzonden. De wetsvoorstellen bevatten de waarborgen waar in de Eurogroepverklaring van 16 januari 2023 om is gevraagd door de lidstaten en Nederland zet zich bij de onderhandelingen in voor behoud van deze randvoorwaarden, waaronder democratisch draagvlak en sterke privacywaarborgen. Dit blijkt onder meer uit het Verslag Eurogroep en Ecofinraad 7 en 8 december 2023, Kamerstukken II 2023-2024, 21501-07, nr. GD. |
2022/2023 | de motie-Dassen over in Europees verband bepleiten dat de digitale euro volledig gestoeld dient te zijn op Europese infrastructuur | Kamerstukken II 2022-2023, 27 8 63,, nr. | De wetgevende voorstellen van de Europese Commissie zijn op 28 juni 2023 gepubliceerd. Het BNC fiche is op 18 augustus 2023 met de Kamer gedeeld en de onderhandelingen in de Raad zijn in de nazomer van 2023 gestart. Nederland zet zich conform het BNC-fiche in voor een digitale euro die – zo veel als praktisch, technisch en juridisch mogelijk is – gestoeld is op Europese (betaal)infrastructuur en op Europese wet- en regelgeving, door Europese bedrijven is ontwikkeld en in Europees beheer is. Zie voor BNC-fiche: Kamerstukken II, 2022-2023, 22112, nr. 3747. |
2022/2023 | de gewijzigde motie van het lid Klaver c.s. over het berekenen van de totale omvang van fossiele subsidies in Nederland | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 50,, nr. | Deze motie is afgedaan in bijlage 25 van de Miljoenennota 2024, Kamerstukken II 2023-2024, 36410, nr. 2. |
2022/2023 | Motie-Koffeman (PvdD) over de marginale belastingdruk | Kamerstukken I 2022-2023, 36202-I, nr. | De motie kan worden afgedaan, is in overwegingen genomen tijdens de besluitvormingsmomenten en is aan de orde gekomen tijdens de plenaire kamerdebatten over het Belastingplan 2024, Kamerstuknummer II 2023/2024, 32140-172 |
2022/2023 | -de gewijzigde motie-Azarkan c.s. over de CWS voldoende equiperen in termen van personeel, budget en andere basisvoorzieningen | Kamerstukken II 2022-2023, 31 0 66,, nr. | Deze motie is betrokken bij de maatregelen die het kabinet onlangs heeft genomen om verbeteringen bij de CWS in te voeren De maatregelen zijn gericht op structuur, werkwijze en opschaling. Uw kamer is hierover op 7 sept. 2023 per brief geïnformeerd (Kamerstukken II, 2022-23, 31066, nr. 1282) |
2022/2023 | de motie-Van der Lee over het niet afzwakken van de Europese implementatie van internationale afspraken over met name een consistente toepassing van de output floor op dochterniveau | Kamerstukken II 2022-2023, 21 501, nr. 20, nr. 1936 | De minister van Financiën heeft zich in de onderhandelingen over de verordening en richtlijn kapitaalvereisten ingezet voor de zo volledig mogelijke implementatie van de finale Bazel 3 standaarden. Daarnaast heeft zij zich er succesvol voor ingezet dat de kapitaalvloer op dochterniveau zal moeten worden toegepast. In juni 2023 is er een triloogakkoord bereikt. Uw Kamer is in de geannoteerde agenda van de Ecofinraad op 14 juli hierover geïnformeerd (Kamerstukken II, 21 501-07, nr. 1957). Dit akkoord wordt nu uitgewerkt. Zodra dit akkoord is uitgewerkt zal het definitieve akkoord aan de Ecofinraad worden voorgelegd. De minister van Financiën zal uw Kamer hierover informeren. |
2022/2023 | -de motie-Gündogan over in EU-verband inzetten op meer inzicht in het totaal aan ongerealiseerde verliezen van banken op vastrentende waarden | Kamerstukken II 2022-2023, 32 0 13,, nr. | De motie is afgedaan in het verslag Eurogroep en informele Ecofinraad van 15 en 16 september 2023, Kamerstuknummer II 2023/2024, 21501-07-1975 |
2022/2023 | de motie-Boutkan/Dassen over het formuleren van ambitieuze concrete en meetbare doelen voor de vergroening van de Nederlandse ekv-portefeuille | Kamerstukken II 2022-2023, 26 4 85,, nr. | Aan deze motie is opvolging gegeven via de Kamerbrief appreciatie motie Teunissen, opvolging motie Teunissen c.s., opvolging motie Boutkan Dassen en overzicht fossiele projecten overgangsperiode ekv COP26-beleid, verzonden aan de Tweede Kamer op 16 februari 2024.Kamerstuknummer II, 2023/2024, 26485-433 |
2022/2023 | de motie-Grinwis c.s. over in het toeslagenstelsel uitgaan van het vastgestelde inkomen van twee jaar geleden | Kamerstukken II 2022-2023, 35 5 10,, nr. | Op 9 februari 2024 afgedaan met het eindrapport Toekomst toeslagenstelsel.Briefnummer TK: 2024-0000156698Kamerstuknummer volgt. |
2022/2023 | de motie-Inge van Dijk c.s. over met het oog op herstel rust, stabiliteit, voortgang en een vertrouwd gezicht waarborgen over kabinetsperiodes heen | Kamerstukken II 2022-2023, 35 5 10,, nr. | Deze motie is afgedaan in Kamerstuk II 2023/2024, nummer:31066-1323 |
2022/2023 | de motie-Grinwis c.s. over een analyse van en oplossingen voor de remmende werking van grondslagerosie | Kamerstukken II 2022-2023, 36 3 60,, nr. | Deze motie is afgedaan in de brief « Rapport 17e Studiegroep Begrotingsruimte» van 11 december 2023. Kamerstukken II 2023-2024, 36410, nr. 86. |
2022/2023 | de motie-Den Haan over het meenemen van de demografische ontwikkelingen in de Monitor Brede Welvaart | Kamerstukken II 2022-2023, 36 3 60,, nr. | Deze motie is doorgeleid naar het projectteam Monitor Brede Welvaart bij het CBS. |
2022/2023 | de motie-Den Haan over een onderzoek naar de armoede onder AOW'ers | Kamerstukken II 2022-2023, 36 3 60,, nr. | Deze motie is afgedaan met de aanbieding van het rapport van de Commissie Sociaal Minimum op 28 september 2023, Kamerstukken II 2023-2024, 36 410, nr. 6. |
2022/2023 | de motie-Van Weyenberg c.s. over gerichte maatregelen in de Miljoenennota om armoede en kinderarmoede in 2024 te laten afnemen | Kamerstukken II 2022-2023, 36 3 50,, nr. | Deze motie is afgedaan in de brief "Nota over de toestand van 's Rijks Financiën" (Miljoenennota 2024) van 19 september 2023, Kamerstukken II 2023-2024, 36 410, nr. 1. |
2022/2023 | de motie-Grinwis/Kuiken over voorkomen dat huurtoeslagontvangers er in koopkracht op achteruitgaan door de bekostiging van de wetsvoorstellen betaalbare huur en versterking regie op volkshuisvesting | Kamerstukken II 2022-2023, 36 3 50,, nr. | Deze moties is afgedaan in de Miljoenennota 2024 van 19 september 2023, Kamerstukken II 2023-2024, 36 410, nr. 1. |
2022/2023 | de motie-Grinwis c.s. over een deel van de OS-buffer uit 2027 en 2028 gebruiken om de gevolgen van de asieltegenvaller binnen het OS-budget in 2023 zo veel mogelijk te beperken | Kamerstukken II 2022-2023, 36 3 50,, nr. | Deze motie is afgedaan in de Prinsjesdag Suppletoire Begroting 2023 van XVII BHOS, d.d. 19 september 2023,TK II 2023 ‒ 2024, 36 436 XVII, nr. 1. |
2022/2023 | de gewijzigde motie-Azarkan over een voortvarende aanpak voor halvering van de armoede in 2025, inclusief een tijdpad en afrekenbare tussendoelen | Kamerstukken II 2022-2023, 36 3 50,, nr. | Deze motie is afgedaan in de brief "Nota over de toestand van 's Rijks Financiën" (Miljoenennota 2024) van 19 september 2023, Kamerstukken II 2023-2024, 36 410, nr. 1. |
2022/2023 | de motie-Dassen/Van Weyenberg over opties uitwerken voor het structureel en laagdrempelig maken van gratis schoolmaaltijden | Kamerstukken II 2022-2023, 36 3 50,, nr. | De Kamer is op 19 september geïnformeerd over de uitvoering van deze motie. Kamerstuknummer II 2023/2024, 36200-VIII-265 |
2022/2023 | Gewijzigde motie-Kathmann en Westerveld over in de tussenstappen richting het opheffen van het handhavingsmoratorium naast risicogerichte inzet in ieder geval handhavingsactiviteiten opstarten in de sectoren zorg, onderwijs en kinderopvang (t.v.v. 31311-253) | Kamerstukken II 2022-2023, 31 3 11,, nr. | Deze motie is afgedan in de brief «Voortgang werkprogramma PNIL januari 2024» van 24 januari 2024, Kamerstukken II 2023-2024, 29 544, nr. 1233. |
2022/2023 | de motie-Slootweg over in de verkenning ook een scenario meenemen dat de Nederlandse Loterij een staatsdeelneming blijft | Kamerstukken II 2022-2023, 28 1 65,, nr. | 22/12: Deze motie is afgedaan met de Kamerbrief Uitkomsten Verkenning Toekomstvarianten Nederlandse Loterij (NLO) die verstuurd is op 15 december 2023.Kamerstukken II 2023/2024, 8165-414 |
2022/2023 | de motie-Inge van Dijk/Grinwis over onderzoeken hoe zo snel mogelijk herstel en maatwerk kunnen worden geboden aan zwaar gedupeerde ouders | Kamerstukken II 2022-2023, 31 0 66,, nr. | Deze motie is afgedaan in de aanbiedingsbrief bij de VGR sept-dec 2023, kamerstuknummer II 2023/2024, 31066-1341 |
2022/2023 | de motie-Azarkan over vóór 1 september 2023 met een kabinetsreactie komen op het vijfpuntenplan van de CWS | Kamerstukken II 2022-2023, 31 0 66,, nr. | De Kamer is hierover geïnformeerd via de Kamerbrief van 7 september 2023 (Kamerstukken II, 2022-23, 31066, nr. 1282) |
2022/2023 | Motie-Inge van Dijk over onderzoeken of de zogenaamde kantineregeling nog van deze tijd is. | Kamerstukken II 2022-2023, 36 2 00 , nr. | Deze motie is afgedaan in een bijlage bij het pakket Belastingplan 2024.Brief van 19 september 2023, Kamerstuknummer II 2023/2024, nr 32140-172. |
2023/2024 | Motie van het lid Hermans c.s. over het met een jaar verlengen van de huidige korting en het eenmalig niet indexeren van de benzine-en dieselaccijnzen | Kamerstukken II 2023-2024, 3641 0, , nr. | Is door de Kamer zelf ingediend als amendement bij de behandeling van het Belastingplan.Afgedaan met de kamerbrief «Aangenomen moties met budgettaire consequenties tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen» op 29 september. Kamerstukken II 2023-2024, 36410-83 |
2023/2024 | Motie van het lid Marijnissen c.s. over ouders na de lichte toets de keuze voor maatwerk aanbieden en dit proces mogelijk maken binnen de hersteloperatie kinderopvang | Kamerstukken II 2023-2024, 3641 0, , nr. | Het kabinet heeft op 10 oktober de brief Kabinetsreactie motie Marijnissen c.s. (36410 nr. 21) naar de Kamer gestuurd (31066-1296). |
2023/2024 | Motie van het lid Klaver c.s. over het minimumloon per 2024 met 1,7% extra verhogen en de verlaging van het afbouwpunt van het kindgebonden budget voor paren met circa 9.000 euro terugdraaien | Kamerstukken II 2023-2024, 3641 0, , nr. | Deze motie is afgedaan bij de begrotingsbehandeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor 2024. 36410-XV |
2023/2024 | Motie van het lid Bontenbal c.s. over zorgen dat ook transferpassagiers en privéjets vliegbelasting gaan betalen en de opbrengst gebruiken om de energierekening voor huishoudens te verlagen | Kamerstukken II 2023-2024, 3641 0, , nr. | Een variant op dit verzoek is door de Kamer zelf ingediend als amendement bij de behandeling van het Belastingplan.Afgedaan met de kamerbrief «Aangenomen moties met budgettaire consequenties tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen» op 29 september. Kamerstukken II 2023-2024, 36410-83 |
2023/2024 | Motie van het lid Bikker c.s. over voorkomen van de voorziene prijsstijgingen in 2024 in het regionaal openbaar vervoer | Kamerstukken II 2023-2024, 3641 0, , nr. | Een variant op dit verzoek is door de Kamer zelf ingediend als amendement bij de behandeling van het Belastingplan.Afgedaan met de kamerbrief «Aangenomen moties met budgettaire consequenties tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen» op 29 september. Kamerstukken II 2023-2024, 36410-83 |
2023/2024 | Motie-Bikker/Omtzigt over een adviescommissie instellen die als taak heeft te adviseren welke strategie met worden gevoerd om de toenemende rol van private equity in sectoren fors terug te dringen | Kamerstukken II 2023-2024, 3641 0, , nr. | Deze motie is overgedragen aan EZK |
2023/2024 | Motie van het lid Stoffer c.s. over de kinderbijslag structureel verhogen met 250 miljoen euro | Kamerstukken II 2023-2024, 3641 0, , nr. | Deze motie is afgedaan bij de behandeling van het Belastingplan 2024, Kamerstuknummer II 2023/2024,32140-172 |
2023/2024 | Motie van het lid Van Baarle c.s. over een noodplan voor als de energierekening stijgt in de winter en dit de koopkracht onder druk zet | Kamerstukken II 2023-2024, 3641 0, , nr. | Tijdens de behandeling van de begrotingen en het Belastingplan zijn de maatregelen ten behoeve van de koopkracht van Nederlandse huishoudens aangevuld. |
2023/2024 | Motie van het lid Dassen c.s. over de taakstelling voor belastingconstructies en fiscale regelingen realiseren en daarmee de inkomstenbelasting voor 2024 niet verhogen | Kamerstukken II 2023-2024, 3641 0, , nr. | Een variant op dit verzoek is door de Kamer zelf ingediend als amendement bij de behandeling van het Belastingplan.Afgedaan met de kamerbrief «Aangenomen moties met budgettaire consequenties tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen» op 29 september. Kamerstukken II 2023-2024, 36410-83 |
2023/2024 | Motie van het lid Den Haan over middelen reserveren opdat het nummer 113 gratis kan worden gemaakt | Kamerstukken II 2023-2024, 3614 0, , nr. | Deze motie is afgedaan via Nota van Wijziging (NvW) Ontwerpbegroting VWS 2024 d.d. 15 december 2023, Kamerstukken 2023 ‒ 2024, 36 410-XVI, nr. 26.De NvW zal worden betrokken bij de behandeling over de VWS-begroting 2024 op 24 /25 januari 2024. |
2023/2024 | Motie van het lid Den Haan over middelen reserveren opdat het nummer 113 gratis kan worden gemaakt | Kamerstukken II 2023-2024, 3641 0, , nr. | De motie is in behandeling bij VWS. |
2023/2024 | de motie-Van Weyenberg/Grinwis over de Eurocommissaris van Klimaat aansporen om intensiever aandacht te besteden aan het uitfaseren van fossiele subsidies op Europees niveau | Kamerstukken II 2023-2024, 36 410, nr. IX, nr. 10 | EZK heeft de motie in behandeling. |
2023/2024 | de motie-Van Dijck over niet instemmen met een verdergaande collectieve schulduitgifte in EU-verband | Kamerstukken II 2023-2024, 21 507, nr. 07, nr. 1982 | Deze motie is afgedaan in de brief «Antwoorden op kamervragen over Eurogroep en Ecofinraad op 8-9 november 2023» van 7 november 2023, Kamerstukken II 2023-2024, 21501-07, nr. 1987.In het schriftelijk overleg naar aanleiding van de eurogroep en ecofinraad van 8 en 9 november 2023 is in antwoord op een vraag van de PVV-fractie aangegegeven op welke wijze uitvoering zal worden gegeven aan deze motie. Daarbij is verwezen naar eerdere brieven over de bestaande positie van het demissionaire kabinet ten opzichte van gemeenschappelijke schulduitgifte in EU-verband. Ook is opgemerkt dat er op dit moment geen voorstellen zijn voor nieuwe instrumenten of fondsen met gemeenschappelijke schulduitgifte in EU-verband waar Nederland zich toe moet verhouden, met uitzondering van de door de Europese Commissie voorgestelde Oekraïne-faciliteit. |
2023/2024 | de motie-Temmink over de DUO-schulden van personen die onder de kindregeling vallen niet meer categorisch uitsluiten | Kamerstukken II 2023-2024, 31 0 66,, nr. | Deze motie is afgedaan met Kamerstuknummer II, 2023/2024 nr. 732 |
2023/2024 | de motie-Temmink over de aanmeldingsdeadline van 31 december 2023 voor gedupeerde ouders in het toeslagenschandaal schrappen | Kamerstukken II 2023-2024, 31 0 66,, nr. | Deze motie is afgedaan met de brief van 24 november 2023 Stand van zaken diverse moties – november 2023 (Kamerstukken II, 2023-24, 24515, nr. 732). |
2023/2024 | de motie-Kat c.s. over gemeenten de ruimte bieden om gedupeerde jongeren te ondersteunen die na een schuldhulpverleningstraject een niet-saneerbare restschuld houden | Kamerstukken II 2023-2024, 31 0 66,, nr. | Deze motie is afgedaan met de brief van 24 november 2023 Stand van zaken diverse moties – november 2023 (Kamerstukken II, 2023-24, 24515, nr. 732). |
2023/2024 | de motie-Inge van Dijk/Temmink over het verhaal van ouders waaraan geen compleet dossier verstrekt kan worden, als uitgangspunt nemen voor het vergoeden van de geleden schade | Kamerstukken II 2023-2024, 31 0 66,, nr. | Deze motie is afgedaan met de brief van 24 november 2023 Stand van zaken diverse moties – november 2023 (Kamerstukken II, 2023-24, 24515, nr. 732). |
2023/2024 | -de gewijzigde motie-Inge van Dijk over een onderzoek naar een meefinancieringsoplossing met betrekking tot de woningbouw | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 70,, nr. | Afdoen, BZK neemt de motie over. |
2023/2024 | de gewijzigde motie-Grinwis c.s. over de tariefsverlaging voor de hectaretoeslag en de eco-regeling ongedaan maken | Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 70,, nr. | Afdoen, deze motie wordt overgenomen door LNV |
2023/2024 | de motie-Inge van Dijk/Amhaouch over onderzoeken welke regelingen zouden kunnen bijdragen aan het succes van een financieringshub | Kamerstukken II 2023-2024, 36 410, nr. IX, nr. 12 | De motie is in behandeling bij EZK. |
2023/2024 | de motie-Van der Lee/Grinwis over het planbureau verzoeken om klimaat integraal mee te nemen in de houdbaarheidsanalyse | Kamerstukken II 2023-2024, 36 410, nr. IX, nr. 13 | De motie is in behandeling bij EZK |
2023/2024 | de motie-Grinwis c.s. over overgaan tot de uitvoering van het beleid om verschraling van regionaal ov te voorkomen en prijsstijgingen tegen te gaan | Kamerstukken II 2023-2024, 36 410, nr. IX, nr. 14 | De motie is in behandeling bij IenW |
2023/2024 | de motie-Grinwis/Nijboer over aanwending van een overdekking ten behoeve van de tijdelijke doorbouwgarantie van het Rijk | Kamerstukken II 2023-2024, 36 410, nr. IX, nr. 15 | De motie is in behandeling bij BZK |
2022/2023 | de gewijzigde motie-Omtzigt c.s. over een plan tot rectificatie door gemeenten van onterechte opzet/grove schuld- of fraudekwalificatie | Kamerstukken II 2022-2023, 31 0 66,, nr. | Deze motie is afgedaan met de brief «Stand van zaken Belastingdienst» van 31 augustus 2023, Kamerstukken II 2022-2023, 31 066, nr. 1276 |
2022/2023 | de gewijzigde motie-Omtzigt c.s. over geregistreerden in de Fraude Signalering Voorziening naar waarheid informeren over de verstrekte informatie uit de FSV | Kamerstukken II 2022-2023, 31 0 66,, nr. | Deze motie is afgedaan met de brief «Stand van zaken Belastingdienst» van 31 augustus 2023, Kamerstukken II 2022-2023, 31 066, nr. 1276 |
2022/2023 | de motie-Hammelburg c.s. over in reguliere rapportages informatie delen over het aantal FSV-melders, de vermoedelijke gevolgen en de betrokken instanties | Kamerstukken II 2022-2023, 31 0 66,, nr. | Deze motie is afgedaan met de brief «Stand van zaken Belastingdienst» van 31 augustus 2023, Kamerstukken II 2022-2023, 31 066, nr. 1276 |
2022/2023 | de motie-Dassen/Slootweg over het in kaart brengen van Europese middelen die voor Nederland beschikbaar zijn | Kamerstukken II 2022-2023, 36 3 50,, nr. | Afgehandeld, Kamerstuknummer II 2022/2023, 21501-07-1965 |