Base description which applies to whole site

Bijlage 8: Veiligheid

Opvolging van toezeggingen naar aanleiding van aanbevelingen van toezichthouders

In deze bijlage vindt u de toezeggingen aan de Kamer naar aanleiding van aanbevelingen van de OvV en de IVD, inclusief de voortgang van de uitvoering. Een aantal toezeggingen zijn uitgevoerd en doen we in dit overzicht formeel af. Deze toezeggingen zullen niet terugkeren in toekomstige overzichten. Over openstaande toezeggingen wordt u jaarlijks geïnformeerd in het jaarverslag.

Tabel 57 Opvolging toegezegde maatregelen naar aanleiding van aanbevelingen Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) en Inspectie Veiligheid Defensie (IVD)
 

Toezegging

Af

Voortgang

 

OVV-rapport Mortierongeval Mali, Kamerstuk 34 775 X, nr. 7 van 28 september 2017

  

1

Direct na het uitkomen van het OVV-rapport zijn de nog in voorraad zijnde 60 mm HE 80 granaten van de betreffende granaten geblokkeerd. De gehele voorraad 60 mm mortiergranaten zal worden vernietigd.

Nee

Defensie is in gesprek met de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) om te bepalen welke onafhankelijke partij het advies van TNO, inzake de voorkeursoptie voor de demilitarisatie van de voorraad 60 mm HE 80 mortiergranaten, zal appreciëren. Parallel aan deze appreciatie zet Defensie de voorbereiding van het geautomatiseerde demonteringsproces van de mortiergranaten voort. Defensie stemt de uitwerking van het demonteringsproces af met de NLA. Dit wordt in 2024 gemonitord.

 

OVV-rapport Veilig oefenen, lessen uit schietongeval Ossendrecht, Kamerstuk 34 775 X, nr. 16 van 20 juni 2017

  

2

Het KCT krijgt een eigen schiethuis, met een 360 graden schietbaan, dat voldoet aan de geldende veiligheidseisen en waar tactische schietoefeningen met scherpe munitie kunnen worden uitgevoerd. De Militaire Commissie Gevaarlijke Stoffen moet het definitieve ontwerp goedkeuren en zal het schiethuis na opleveringen certificeren.

Ja

Deze toegezegde maatregel is afgerond door ingebruikname van een beperkte capaciteit (niet alle schietoefeningen zijn hier mogelijk) bij locatie ‘zuid’ (Roosendaal) en het gebruik van de locatie ‘midden’ (Soesterberg) voor de overige scenario’s. Voor de locatie zuid is een structurele oplossing pas mogelijk in 10-15 jaar met de ontwikkeling van een nieuwe kazerne (inclusief schiet- en trainingsfaciliteiten), als onderdeel van het programma CVV (concentreren, verduurzamen, vernieuwen). De voortgang voor locatie midden werd gemeld in het Defensie Projectenoverzicht 2024. De nieuwe schiethuizen midden zijn in gebruik genomen.

 

OVV-rapport Draadaanvaring Apache-helikopter tijdens nachtvliegen, Kamerstuk 34 775 X, nr. 140 van 6 september 2018 en Kamerstuk 35 000 X, nr. 100 van 21 februari 2019

  

3

In de komende jaren worden stapsgewijs meer hoogwaardige simulatoren aangeschaft voor zowel Apache- als Chinookhelikopters. Deze nieuwe simulatoren worden aan reeds bestaande simulatoren gekoppeld om een tactische omgeving te kunnen simuleren. Het gaat om hoogwaardige technologie die verder ontwikkeld moet worden. De planning is dat de eerste simulatoren voor de Chinook in 2020 en 2021 instromen, voor de apache is dit 2022 en 2023. Hoewel deze simulatoren een waardevolle aanvulling bieden op het trainingsprogramma, moet de huidige balans met live vliegen in stand gehouden worden voor een professionele gereedstelling.

Nee

De eerste nieuwe Apache-simulator (E-versie) is op 22 januari 2024 in gebruik genomen. Medio 2024 zal een tweede apache simulator geïnstalleerd worden en direct gekoppeld worden aan de eerste simulator. Zo kunnen twee Apache bemanningen tegelijkertijd in hetzelfde gesimuleerde (dag- of nacht)scenario missies uitvoeren.

 

IVD-rapport Het Markiezaat, Kamerstuk 35 500 X, nr. 7 van 14 oktober 2019

  

4

De huidige versie van de MP 40-30 is in 2010 gepubliceerd. Eerder informeerden wij u dat de MP 40-30 in het tweede kwartaal van dit jaar gereed zou zijn (Kamerstuk 35 000 X, nr. 81). De schietinstructie voor speciale eenheden – waaronder het aanpassen van de regels voor CQB-schietinrichtingen – hebben we eerder dit jaar ingevoerd. Dit wordt verwerkt in de MP 40-30. Daarnaast zijn we bezig met het harmoniseren van het schietbeleid tussen de verschillende krijgsmachtdelen. Dit moet zorgvuldig gebeuren en dat kost tijd. Dit maakt dat de MP 40-30 op een later moment dan voorzien wordt vastgesteld. Dit voorschrift wordt ook gepubliceerd op een eenvoudig vindbare centrale locatie.

Nee

De MP 40-30 (‘Voorschrift voor de inrichting en het gebruik van schietinrichtingen’) is in navolging van de toezegging herzien en in februari 2020 vastgesteld en gepubliceerd op een eenvoudig vindbare, centrale locatie. Naar aanleiding van nieuwe inzichten en actuele ontwikkelingen op het gebied van veiligheid in relatie tot schieten, is de MP 40-30 onderwerp van herziening. Verdere uitwerking op het noodzakelijke detailniveau geschiedt aan de hand van CDS-instructies. Vaststelling van de herziene MP 40-30 en de noodzakelijke CDS-instructies is voorzien in de tweede helft van 2024. Harmonisatie van het schietbeleid tussen de verschillende krijgsmachtdelen is dan een feit.

 

IVD-rapport Shallow Water Black-out als onbekend risico, Kamerstuk 35 570 X, nr. 11 van 12 oktober 2020

  

5

Wij nemen alle zwemgerelateerde risico’s, waaronder Shallow Water Black-out, defensiebreed op in de RI&E’s waar zwemoefeningen aan de orde zijn. Een zwemoefening of daaraan gerelateerde veiligheidsmaatregelen worden aangepast indien de RI&E daar aanleiding toe geeft.

Ja

Voor alle Defensieonderdelen geldt dat de RI&E’s/RA’s die een relatie hebben met zwemmen zijn aangepast. Voor het Defensie Ondersteuningscommando geldt dat het militair revalidatiecentrum geen (zwem)oefeningen uitvoert die Shallow Water Black-out kunnen veroorzaken.

6

Wij onderzoeken de mogelijkheid instructeurs aanwezig bij zwemoefeningen bij te scholen in ‘Basic Life Support bij drenkelingen’, zodat toereikende kennis over zorg aan drenkelingen altijd geborgd zal zijn tijdens zwemoefeningen waar dit relevant is op basis van de RI&E.

Ja

Er wordt invulling gegeven aan het voorschuift «Veilig gebruik zwembaden voor defensie». De veiligheidsmaatregelen zijn opgenomen in de Sportopleiding en meegegeven aan de zwemspecialisten.

 

IVD-rapport Vervoer gevaarlijke stoffen, Kamerstuk 35 570 X, nr. 78 van 1 december 2020

  

7

De Taskforce Logistiek krijgt de opdracht de positie, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de veiligheidsadviseur te laten harmoniseren voor alle defensieonderdelen en te bezien hoe de functie van veiligheidsadviseur versterkt moet worden.

Nee

In 2022 is u gemeld dat Defensie een aanvullend onderzoek naar onderliggende oorzaken heeft uitgevoerd, om daarmee beter de maatregelen te kunnen uitwerken. Het rapport is in 2023 opgeleverd en besproken in het Veiligheidscomité (thans Bestuursraad Veiligheid). De positie, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de veiligheidsadviseurs worden nu vastgelegd in een formeel document. Hierin wordt ook vastgelegd wat de bevoegdheden van de veiligheidsadviseurs zijn en op welke manier de aandachtspunten die zij rapporteren dienen te worden opgepakt. Zodra dit document gereed is wordt deze maatregel afgedaan.

8

De veiligheidsadviseur rapporteert schriftelijk veiligheidsknelpunten (periodiek), waarbij wij deze rapportages een meer bindend karakter geven. Indien de commandant het advies niet opvolgt legt hij hierover verantwoording af. Knelpunten die niet kunnen worden opgelost door het defensieonderdeel zelf, worden meteen via het regieoverleg geëscaleerd.

Nee

Zoals hierboven gemeld is Defensie nog bezig de positie, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden vast te leggen. U wordt geïnformeerd wanneer deze maatregel uitgevoerd is.

9

Defensie beziet of het niveau van de lagere onderdelen versterkt kan worden met een adviserende veiligheidsfunctionaris. De Taskforce Logistiek monitort de ontwikkelingen en stuurt waar nodig bij.

Nee

Zoals hierboven gemeld is Defensie nog bezig dit document op te stellen. U wordt geïnformeerd wanneer deze maatregel uitgevoerd is.

10

Defensie gaat scherper selecteren op welke medewerker in welke mate opgeleid moet worden om gevaarlijke stoffen veilig te kunnen verzenden. Defensie brengt hiertoe duidelijker in beeld welke medewerkers taken en verantwoordelijkheden hebben bij het vervoer van gevaarlijke stoffen en alleen zij worden vervolgens opgeleid.

Nee

Defensie heeft de opleidingscapaciteit verhoogd met eigen instructeurs en met de inhuur van externe opleidingscapaciteit. Om te kunnen sturen op het toewijzen van opleidingsplaatsen aan de juiste functionarissen wordt in de functie-informatie vastgelegd welke kwalificaties noodzakelijk zijn voor de taakuitoefening en welke opleidingen daarvoor moeten worden gevolgd.

11

Een voorstel van Defensie om ervaring te behouden door het personeel werkzaam binnen het veiligheidsdomein, waaronder het vervoer van gevaarlijke stoffen, langer op functie te houden zal in het overleg met de vakbonden worden besproken.

Nee

Er zijn geen significante vorderingen te melden ten opzichte van vorige jaren. Dit onderwerp blijft onderwerp van gesprek met de bonden. De huidige regelgeving maakt langer op functie mogelijk, maar alleen op vrijwillige basis.

12

Defensie onderzoekt in het kader van het nieuwe personeelsmodel de mogelijkheid om loopbaansporen binnen het veiligheidsdomein in te richten.

Nee

De HR-transitie loopt. Op dit specifieke onderdeel is nog geen voortgang te melden.

13

De Taskforce Logistiek zal bekijken of in aanvulling op het bovenstaande meer nodig is om de afzender adequaat te ondersteunen.

Nee

In 2022 is u gemeld dat Defensie heeft geconstateerd dat er behoefte is aan mobiele scanapparatuur. Het project om hierin te voorzien is nog in uitvoering. U wordt ter zijner tijd nader geïnformeerd over de voortgang ervan.

 

IVD-rapport Risico's onderkend? (blikseminslag), Kamerstuk 35 570 X, nr. 81 van 13 januari 2021

  

14

De instructies die toezien op veiligheid in opleidingen en de calamiteitenplannen worden opnieuw onder de aandacht gebracht (voorafgaan aan de voltooiing van de herziening van de Aanwijzing ‘SG-007’, die gepland staat voor Q4 2021).

Ja

Alle defensieonderdelen hebben de instructies die toezien op veiligheid in de opleidingen en de calamiteitenplannen (opnieuw) onder de aandacht gebracht bij  instructeurs. Nu de opdracht hiertoe is uitgevoerd, wordt deze toezegging afgedaan.

15

Na de herziening van de Aanwijzing ‘SG-007’ – gepland voor 2021 – wordt de onderliggende documentatie hiermee in lijn gebracht. Lagere regelgeving wordt daardoor in 2022 aangepast.

Nee

De herziening van de Aanwijzing SG-007 (veiligheid, gezondheid en milieu bij Defensie) is nog gaande. Omdat de herziening van de aanwijzing SG-007 nog loopt, kan de onderliggende regelgeving hiermee nog niet in lijn worden gebracht. De prognose is dat de herziening van de SG 007 in de tweede helft 2024 wordt afgerond.

 

IVD-rapport «Veiligheid in de lucht». Zelfbeschieting F-16 Vliehors, Kamerstuk 35570 X, nr. 93 van 25 mei 2021

  

16

Defensie heeft voor de veiligheid van medewerkers in de controletoren besloten om niet de controletoren, maar de doelen en de aanvliegroute hiernaartoe te verplaatsen. Op deze manier verandert de ligging van het doelengebied ten opzichte van de huidige controletoren. Daardoor wordt het risico op beschieting van de toren verkleind. Hierna is de Koninklijke Luchtmacht gestart met het project om de doelen en de aanvliegroute hiernaartoe te verplaatsen. De verwachting is dat, als alles goed verloopt, de verplaatsing van de oefendoelen in 2023 is gerealiseerd. Na het verplaatsen van de doelen evalueert de Commandant Luchtstrijdkrachten integraal alle restrisico’s van de nieuwe situatie. Na deze evaluatie wordt vastgesteld of verplaatsing van de controletoren nog noodzakelijk is.

Nee

Nog niet alle voor de verplaatsing van de doelen benodigde vergunningen zijn afgegeven vanwege de bezwaren die hiertegen zijn gemaakt. Zodra de vergunningen zijn afgegeven, kunnen alleen in de maanden augustus tot en met oktober werkzaamheden plaatsvinden. De reden hiervoor is het broedseizoen op Vlieland van 15 maart t/m 1 augustus en de te hoge waterstanden in de maanden december tot februari. De benodigde acties zijn door de Luchtmacht aan het Rijksvastgoedbedrijf doorgegeven. Mogelijk treedt vanwege het bovenstaande vertraging op bij het verplaatsen van de doelen.

 

IVD-rapport Luchtvaartongeval NH-90 Aruba, Kamerstuk 35 925 X, nr. 48 van 2 december 2021

  

17

Deze aanbeveling wordt deels overgenomen. Gezien de zelfredzaamheid van de helikopterbemanning en de grote risico’s die een reddingsactie uit een (deels) gezonken helikopter met zich mee brengen, is het helpen / bijstaan van de helikopterbemanning het maximale wat de zwemmers van de Marine mogen en kunnen doen. Deze risicoafweging is na het ongeval opnieuw gemaakt, maar de uitkomst is hetzelfde gebleven. Wel wordt de aanbeveling van de IVD opgevolgd om de zwemmers zo goed mogelijk toe te rusten op het assisteren van de helikopterbemanning. Hiertoe wordt de opleiding uitgebreid.

Ja

De betreffende opleiding is overeenkomstig de toezegging uitgebreid. Deze toezegging wordt dan ook hierbij afgedaan.

18

In de beleidsreactie wordt benadrukt dat de bemanning op het moment van het ongeval volledig voldeed aan de gestelde normen. Wel zijn er sinds het ongeval verbeteringen doorgevoerd, zo krijgt elke aankomend gezagvoerder een coach toegewezen die begeleiding biedt in de individuele leerlijn. Deze coach is een vlieger met een achtergrond als instructeur of trainer. De coach vliegt soms mee en voert gesprekken, waarbij de aandacht ligt bij de besluitvorming van de aankomend gezagvoerder. Ook wordt bijgehouden hoeveel uur een piloot daadwerkelijk pilot flying is geweest en hoeveel uur pilot non flying , dit is relevant voor luchtvaartuigen die (soms) met een bemanning vliegen die uit meerdere vliegers bestaat. Over twee jaar zal worden onderzocht of deze verbeteringen de gewenste impuls hebben gegeven aan de ervaringsopbouw van de vliegers. Na het versturen van de beleidsreactie zal de opdracht hiervoor vanuit de DGB gegeven worden. De resultaten van het onderzoek worden gerapporteerd aan de Directie Veiligheid, die zorg draagt voor de communicatie aan de IVD.

Nee

Defensie heeft deze maatregel deels uitgevoerd. Zo zijn coaches toegewezen en wordt het aantal uren als pilot flying en pilot non flying bijgehouden. Het toegezegde onderzoek start in het eerste kwartaal van 2024 en wordt uitgevoerd door Bureau Safety van het Defensie Helikopter Commando. Na afronding wordt de Kamer geïnformeerd.

 

IVD-rapport Inzetgereed op Missie (Dingo Afghanistan), Kamerstuk 35 925 X, nr. 50 van 16 december 2021

  

19

Defensie zal de inrichting van het risicomanagementproces en het toezicht op de kwaliteit en de uitvoering van de maatregelen evalueren en verbeteren.

Nee

De DOPS stelt mission safety als één van de eisen aan de inzet-gereedstelling en inzet in missiegebieden. Risicomanagement wordt daarmee toegepast tijdens het planningsproces van de CDS. Om dit te borgen is een stappenplan ontwikkeld voor de gereedmelding door het uitvoerend operationeel commando. Volgens dit stappenplan dient geanalyseerd te worden welke risico’s het conditioneel gereed zijn van een eenheid en het niet volledig kunnen uitvoeren van opgedragen taken met zich meebrengen en welke gevolgen dit heeft voor de missie, alsook de veiligheid van het personeel. Deze risico’s worden, waar mogelijk, gemitigeerd door training in het inzetgebied, en vastgelegd in de verbeterde Risico Analyse Operationeel (vRAO). De toezegging wordt nog verder uitgevoerd.

 

Jaarbericht en jaarverslagen toezichthouders van Defensie 2021, Kamerstuk 35 925 X, nr. 80 van 18 mei 2022

  

20

Ook wij als bewindspersonen benadrukken de noodzakelijke aandacht voor veiligheid en dragen dit uit waar wij kunnen, zowel bij onze werkzaamheden in Den Haag als tijdens onze werkbezoeken.

Ja

Veiligheid heeft onze blijvende aandacht.

 

IVD-rapport Ontploffen bodem Zodiac verkenningsboot, Kamerstuk 35 925 X, nr. 81 van 22 mei 2022

  

21

Defensie actualiseert haar regelgeving met betrekking tot het delen en leren van voorvallen, opdat dit structureel verbeterd wordt.

Ja

Defensie herziet op dit moment de (interne) regelgeving die ziet op het veiligheidsmanagementsysteem en het melden van voorvallen. De herziening van deze regelgeving wordt naar verwachting in 2024 afgerond. Onderdeel daarvan is het verbeterd leren van uit voorvallen en uitkomsten van onderzoeken getrokken lessen.

22

Defensie evalueert het proces van het delen van geïdentificeerde risico’s met gebruikers van vergelijkbaar materieel en past het proces aan op basis van de evaluatie.

Nee

Zie punt 21.

23

Defensie werkt de uitvoering van het delen van geïdentificeerde risico’s uit voorvalonderzoeken met leveranciers en fabrikanten nader uit in een instructie.

Nee

Zie punt 21.

 

IVD-rapport ‘Risico’s van grensverleggende activiteiten. Onderzoek naar het overlijden van een militair tijdens civiel parachutespringen op Teuge 23 juli 2019’, Kamerstuk 35 925 X, nr. 72 van 21 juni 2022

  

24

Het realiseren van een Defensiebrede richtlijn voor GVA. Dit wordt gedaan door het opstellen van de CDS 700/4 «GVA».

Nee

Naar verwachting wordt de defensiebrede richtlijn voor grensverleggende activiteiten voor 1 juli 2024 vastgesteld.

25

Het opstellen van raamovereenkomsten met civiele partners, waarbij de interne kenniscentra en experts worden betrokken.

Nee

Naar verwachting wordt de defensiebrede richtlijn voor grensverleggende activiteiten voor 1 juli 2024 vastgesteld. Met een aantal civiele partners zijn reeds raamovereenkomsten afgesloten. De resterende raamovereenkomsten zullen na vaststelling van de richtlijn worden gesloten. Dit houdt verband met de kaders en eisen die de richtlijn stelt aan civiele partijen.

 

IVD-rapport ‘Onderzoek naar een duikongeval tijdens een mijnenbestrijdingsoperatie van de Zr.Ms. Zierikzee, 9 april 2019’, Kamerstuk 35 925 X, nr. 93 van 6 september 2022

  

26

De normen waaraan de duikmedische afvoer en behandeling moeten voldoen zijn binnen Defensie vastgelegd in de Instructie Werken onder Overdruk (IWOD), welke sinds 1 april 2019 van kracht is. De IWOD wordt vervangen door de Instructie Duikarbeid Defensie. In de Instructie Duikarbeid Defensie zijn wederom de normen voor de medische keten voor duikongevallen vastgelegd.

Ja

De Instructie Duikarbeid Defensie is op 1 januari 2023 door de Militaire Duikautoriteit vastgesteld. De gebruikershandleiding omtrent het opnemen en registreren van risicovolle duiken is hier op 30 juni 2023 aan toegevoegd.

 

IVD-rapport ‘Onderzoek naar risico’s bij de BSB opleiding VWI-A’, Kamerstuk 36 200 X, nr. 9 van 7 oktober 2022

  

27

Defensie gaat na bij welke opleidingen een RI&E nog ontbreekt en stelt een concreet plan op om die tekortkoming te herstellen. Daarbij wordt prioriteit gegeven aan opleidingen waar risico’s evident hoger zijn, zoals de VWI-A van de BSB.

Nee

Deze maatregel is nog in uitvoering. Zie punt 28.

28

Defensie zorgt voor voldoende personele ondersteuning voor het opstellen van opleidingen, processen, leertaken en RI&E’s, en maakt heldere beschrijvingen van instructies en procedures en stelt deze formeel vast.

Nee

De KMar is gevraagd met prioriteit te zorgen voor de vulling van de 14 veiligheidsfuncties en opleiding van deze functionarissen. Het is een uitdaging om goed opgeleide veiligheidskundige voor alle vacatures te vinden. Van de 14 functies zijn er nog 4 vacant. Nog niet alle functionarissen zijn volledig opgeleid. Daarmee is deze maatregel nog niet volledig uitgevoerd. Niet planbare werkzaamheden zorgen voor een verstoring van de reguliere werkzaamheden. Hierdoor wordt de opgebouwde achterstand niet weggewerkt.

 

IVD-rapport «Sterker reageren op zwakke signalen. Onderzoek naar de signaalfunctie van lichte voorvallen» , Kamerstuk 36 124, nr. 11 van 8 december 2022

  

29

Het TOS zal, naar aanleiding van het IVD rapport, in 2023 opnieuw een steekproef uitvoeren naar de meldingsbereidheid. Daarnaast laat ik onderzoeken of de meldingsbereidheid onderdeel kan worden van de structurele Medewerkers Tevredenheidsonderzoeken (MTO).

Ja

Het TOS heeft in juni 2023 een steekproef uitgevoerd naar de meldingsbereidheid van het defensiepersoneel. Daarnaast zal TOS jaarlijks structureel een steekproef naar de meldingsbereidheid uitvoeren.

30

Ik zal de defensieonderdelen, met oog op het IVD-rapport, vragen zich te buigen over de aanvullende mogelijkheden om de meldingsbereidheid en het veiligheidsbewustzijn te bevorderen.

Ja

Defensieonderdelen zijn begin 2023 gevraagd zich te buigen over de aanvullende mogelijkheden om de meldingsbereidheid en het veiligheidsbewustzijn te bevorderen.

 

IVD-voorvalonderzoek «Schietongeval Kamp Marmal, Afghanistan (16 januari 2021)» en IVD-voorvalonderzoek «Val van CV90-gevechtsvoertuig in Duitsland (5 september 2019)» Kamerstuk 36 124, nr. 36 van 5 oktober 2023.

  

31

De CDS heeft in september 2022 opdracht gegeven om over te gaan tot verwerving van «safety» mondingsstoppen. ​

Nee

Deze toezegging is in uitvoering. In verband met veiligheidseisen van de leveranciers van de wapensystemen is een verwerving- en aanbestedingsprocedure voor de mondingsstoppen gestart. De verwachting is dat in het derde kwartaal van 2024 de mondingsstoppen aan de Defensieonderdelen worden uitgeleverd.

32

Defensieonderdelen hebben reeds de opdracht gekregen om zich te buigen over aanvullende mogelijkheden om meldingsbereidheid en veiligheidsbewustzijn te bevorderen. ​

Ja

Defensieonderdelen zijn begin 2023 gevraagd zich te buigen over de aanvullende mogelijkheden om de meldingsbereidheid en het veiligheidsbewustzijn te bevorderen.

33

«Tone at the top» blijft van belang. De rol van het veiligheidscomité wordt aangescherpt, er komt meer expliciete aandacht voor defensiebrede communicatie over veiligheid en defensieonderdeel-overstijgende knelpunten.​

Nee

Deze toezegging is in uitvoering. Er wordt binnen het veiligheidscomité (thans Bestuursraad veiligheid) gereflecteerd op de rol en verantwoordelijkheid van het veiligheidscomité.

34

In lijn met de aanbevelingen van de IVD zal Defensie de e-learning actualiseren en herzien. Daarnaast zal in de opleiding ter voorbereiding op specifieke missies meer aandacht besteed worden aan het veiligheidsbewustzijn.​

Nee

De modules van de e-learning Militaire Basis Vorming (MBV) wordt in z’n geheel aangepast. De aanpassing van de module Veiligheid is gepland in de periode maart–mei 2024.

 

IVD-rapport «Beheersing van munitieveiligheidrisico’s», Kamerstuk 36 410 X, nr. 14 van 11 december 2023

  

35

In lijn met het IVD-rapport «Beheersing van munitieveiligheidsrisico’s» zal Defensie zowel binnen als tussen de defensieonderdelen de structurele uitwisseling van kennis over de beheersing van munitieveiligheidsrisico’s verbeteren. Hierbij is onder meer te denken aan het delen van best practices en lessons identified.

Nee

Deze toezegging is in uitvoering en wordt opgepakt in samenspraak met het Commando Materieel en IT en de Defensiestaf.

36

In lijn met het IVD-rapport «Beheersing van munitieveiligheidsrisico’s» zal Defensie vaststellen wat het niveau van competenties en ervaring moet zijn van personeel dat betrokken is bij de opslag, het transport en het gebruik van munitie om zowel bij oefeningen als inzet de munitieveiligheidsrisico’s te beheersen.

Nee

Deze toezegging is in uitvoering wordt opgepakt in samenspraak met het Commando Materieel en IT en de Defensiestaf.

 

IVD-rapport «Veiligheidsparadoxen», Kamerstuk 36 410 X, nr. 17 van 19 december 2023

  

37

De luchtmacht krijgt een platform om de andere defensieonderdelen te laten leren van de ervaringen van de luchtmacht en te bezien of de door haar genomen maatregelen ook bij andere defensieonderdelen navolging behoeven.

Ja

Op 26 januari 2024 is op initiatief van de luchtmacht in de Bestuursraad Veiligheid over het voorval met de vorkheftruck gesproken. Hiermee is de luchtmacht op het hoogste ambtelijke overlegniveau in de defensieorganisatie het platform geboden om haar ervaringen en daaruit getrokken lessen met de defensieonderdelen te delen.

Licence