Base description which applies to whole site

Bijlage 11: Rapportage Burgercorrespondentie 2023

Inleiding

Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) rapporteert hierbij over de correspondentie van het kerndepartement, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) met burgers voor het kalenderjaar 2023.

Onder de term "burgerbrief' wordt volgens de definitie van de Nationale ombudsman verstaan: elk schriftelijk stuk dat een overheidsinstantie van een burger ontvangt. Het medium (brief, fax of e-mail) maakt daarbij niet uit. Ook het begrip burger is breed. Hieronder worden niet alleen individuele burgers begrepen, maar ook groepen en organisaties. Specifiek betreft het bezwaarschriften, klaagschriften, Woo-verzoeken en overige brieven & e-mails. Deze laatsten voor zover zij worden afgehandeld door het kerndepartement. Ook via Rijksoverheid.nl (verzorgd door het Ministerie van Algemene Zaken) zijn er vele contacten met burgers over de LNV-beleidsterreinen.

Aantallen

Burgercorrespondentie 2023

Categorie

2022

2023

a. Bezwaarschriften (als bedoeld in de Awb)

5.407

4.397

b. Klaagschriften

159

266

c. Overige brieven en e-mails (Kerndepartement)

2.192

1.112

c.1 Overige brieven en e-mails (NVWA)

23.040

34.430

d. Woo-verzoeken (RVO en NVWA)

589

511

Bezwaarschriften

Het kerndepartement, RVO en NVWA ontvingen in 2023 de volgende aantallen bezwaarschriften:

Bezwaarschriften 2023
 

Aantal bezwaarschriften

Afgehandeld binnen (verdaagde) wettelijke termijn

 

2022

2023

2022

2023

Kerndepartement LNV

4

15

25%

33%

RVO

4016

2.988

94%

88%

NVWA

1387

1.394

72%

78%

Toelichting:

Kerndepartement: Het aantal bezwaarzaken dat buiten de termijn wordt afgehandeld is o.a. te verklaren door een toename van het aantal zaken, de aard van de bezwaarzaken en de soort bezwaarmakers. Het betreft veelal Woo-verzoeken waarvan een zorgvuldige afhandeling in bezwaar tijd kost en waarbij afspraken over termijnen lastig te maken zijn.

NVWA: Het aantal ontvangen bezwaarschriften in 2023 is vergeleken met 2022 nagenoeg hetzelfde. Het percentage tijdig afgehandelde bezwaarschriften is in 2023 toegenomen tot 78%. Verwachting is dat het percentage tijdig afgehandelde bezwaarschriften in 2024 nog verder zal toenemen.

Klaagschriften

Het kerndepartement, RVO en NVWA ontvingen in 2023 de volgende aantallen klaagschriften:

Klaagschriften
 

Aantal klaagschriften

Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn

 

2022

2023

2022

2023

Kerndepartement LNV

1

3

100%

33%

RVO

44

119

93%

95%

NVWA

114

144

78%

72%

Toelichting:

Kerndepartement: Twee klaagschriften zijn eind 2023 ontvangen op kerndepartement LNV, deze zijn nog in behandeling.

NVWA: Het aantal klaagschriften 2023 voor de NVWA is voorlopig. Het aantal afgehandelde klaagschriften binnen de verdaagde wettelijke termijn kan nog hoger worden, omdat begin 2024 6 klaagschriften nog binnen de termijn open staan.

Overige brieven en e-mails

Het kerndepartement, RVO en NVWA ontvingen in 2023 de volgende aantallen overige brieven en e-mails:

Overige brieven en mails 2023
 

Aantal ‘overige brieven’ en e-mails

Tijdig afgehandeld

 

2022

2023

2022

2023

Kerndepartement LNV

2.192

1.112

83%

70%

NVWA

23.040

34.430*

86,50%

Toelichting:

RVO en NVWA ontvangen als uitvoerende en handhavende dienst elke dag vele berichten, zowel schriftelijk als telefonisch, van zowel burgers als bedrijven. Van al deze binnengekomen berichten worden de eerstelijns zaken, dit zijn o.a. de mails en brieven die via de klantcontactcentra binnenkomen, geregistreerd.

NVWA: de grote groei van het aantal overige brieven en e-mails ten opzichte van 2022 is te verklaren doordat in 2022 (en voorgaande jaren) alleen het aantal burgermeldingen is opgenomen. In 2023 is het aantal overige brieven en e-mails de som van de burgermeldingen en de schriftelijke vragen samen.

De NVWA ontving in 2023 25.156 burgermeldingen. Dit zijn meldingen van burgers en bedrijven die op het toezichtgebied van de NVWA liggen. De aantallen burgermeldingen zijn exclusief de wettelijk verplichte meldingen. De burgermeldingen komen zowel schriftelijk binnen, als telefonisch. Ook heeft de NVWA 9.274 schriftelijke vragen en overige berichten bij het Klantcontactcentrum geregistreerd. Een percentage van 83,5% van de burgermeldingen is op tijd behandeld. De monitoring op de doorlooptijden van de vragen laat zien dat 94,6% op tijd is behandeld. Deze aantallen zijn exclusief de (reguliere) netwerkcontacten en andere schriftelijke contacten die er zijn tussen externen en andere afdelingen binnen de NVWA.

RVO: Overige brieven en e-mails worden bij RVO niet apart geregistreerd. Wel registreert RVO de eerstelijns berichten, dit zijn de e-mails en brieven die via de klantcontactcentra binnenkomen. RVO ontving in 2023 54.745 (2022: 63.144) e-mails en brieven, 7.157 hiervan betrof LNV-onderwerpen.

D. Woo-verzoeken

Het kerndepartement, RVO en NVWA ontvingen in 2023 de volgende aantallen Wob- en Woo-verzoeken:

Woo-verzoeken
 

Aantal Woo-verzoeken

Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn

Aantal ingebrekestellingen

 

2022

2023

2022

2023

2022

2023

Kerndepartement LNV

134

11%

14

RVO

213

246

41%

46%

47

21

NVWA

242

265

16%

19%

72

63

Toelichting:

Kerndepartement: Cijfers over ontvangen en afgehandelde Woo-verzoeken worden in lijn met interdepartementale afspraken gerapporteerd in de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk en zijn daarom niet ook in deze bijlage opgenomen. De activiteiten die in 2023 zijn ondernomen op de thema’s informatiehuishouding, actieve openbaarmaking en passieve openbaarmaking worden beschreven in de openbaarheidsparagraaf bij dit jaarverslag.

RVO: In de cijfers zijn meegenomen alle afgehandelde verzoeken in 2023 inclusief de doorzendingen en de intrekkingen net als voorgaande jaren om een vergelijkbaar beeld te krijgen. De hoeveelheid en de omvang Woo verzoeken bij RVO neemt nog steeds toe. RVO heeft afgelopen jaar geïnvesteerd en is nog steeds aan het investeren in bezetting en in procesverbetering onder andere in de vorm van automatisering.

NVWA: De NVWA heeft het afgelopen jaar bijna 10% meer Woo-verzoeken ontvangen dan in 2022. In 2023 heeft de NVWA doorgestuurde en ingetrokken Woo-verzoeken niet meer meegenomen in de berekening voor het percentage afgehandeld binnen de (verdaagde)wettelijke termijn. Hiermee sluit de NVWA aan bij de standaardwerkwijze die van toepassing is voor de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk. De NVWA heeft afgelopen jaren meerdere verbeterprojecten rondom het Woo-proces opgestart die haar vruchten afwerpen. Zo heeft de NVWA in 2023 in totaal 375 Woo-verzoeken afgehandeld. Op 31 december 2023 waren er nog 82 Woo-verzoeken in behandeling. Het percentage afgehandelde binnen de (verdaagde) wettelijke termijn van de in 2023 ontvangen en afgehandelde Woo-verzoeken is 34%. Het aantal ingediende ingebrekestellingen is afgenomen.

Licence