Artikel | Artikelnaam | Maatregel | Verplichtingen 2023 | Uitgaven 2023 | Relevante kamerstukken |
---|---|---|---|---|---|
1.3 | Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden | Steun aan bedrijfsleven door herstel infrastructuur en partnerschapsfaciliteit | 19.500 | 19.500 | Kamerstuk 36 045 nr. 165 |
2.2 | Water | Herstel drinkwatervoorziening via de Nederlandse publieke drinkwaterbedrijven | 5.955 | 3.868 | Kamerstuk 36 045 nr. 165 |
3.1 | Mondiale gezondheid en seksuele en reproductieve gezondheid en rechten | Bijdragen aan GFF, UNAIDS en de WHO | 25.000 | 25.000 | Kamerstuk 36 045 nr. 165 |
4.1 | Humanitaire hulp | Humanitaire hulp, Mhpps en Grain from Ukraine | 32.000 | 32.781 | Kamerstuk 36 336 nr. 3 |
5.1 | Multilaterale samenwerking | Steun via internationale financiële instellingen WB, IFC, EBRD, WB-URTF en IMF | 167.000 | 167.000 | Kamerstuk 36 336 nr. 3 Kamerstuk 36 045 nr. 165 |
5.2 | Overig armoedebeleid | Noodhulp als gevolg van de vernieling van de Kakhovkadam | 643 | 643 | Kamerstuk 36 045 nr. 165 |
TOTAAL | 250.098 | 248.792 |
Conform de Oekraïne-regeling stelt het kabinet aanvullend budget beschikbaar vanuit de generale middelen voor internationale steunverzoeken voor Oekraïne. Van de totale uitgaven aan Oekraïne in 2023 vanaf de BHOS-begroting is EUR 20 miljoen uit eigen middelen gefinancierd.
Artikel 1.3De uitgavenrealisatie op artikel 1.3 betreft subsidie voor de bouw van een cement fabriek in Oekraïne. Verder betreft het een investering in een Oekraïense bank in Lviv en de partnerschapsfaciliteit voor bedrijven, kennisinstellingen en/of maatschappelijke organisaties bedoeld om bij te dragen aan het herstel en wederopbouw van Oekraïne.
Artikel 2.2De uitgaven realisatie op artikel 2.2 betreft steun voor herstel van de drinkwatervoorziening via de Nederlandse publieke drinkwaterbedrijven.
Artikel 3.1De uitgavenrealisatie op artikel 3.1 betreft bijdragen aan de Global Financing Facility for Women, Children, and Adolescents (GFF), de Joint United Nations Programme HIV/AIDS (UNAIDS) en de World Health Organisation (WHO).
Artikel 4.1De uitgavenrealisatie op artikel 4.1 betreft humanitaire hulp via het Ukraine Humanitarian Fund van de Verenigde Naties (OCHA) en steun voor geestelijke gezondheidszorg en psychosociale steun (MHPSS) via verschillende partnerorganisaties. Daarnaast betreft het een bijdrage aan Grain from Ukraine waarbij van noodlijdende Oekraïense boeren direct graan wordt ingekocht. Dit graan is direct beschikbaar gekomen voor de ontwikkelingslanden.
Artikel 5.1De uitgavenrealisatie op artikel 5.1 betreft steun via de Internationale Financieringsmaatschappij (IFC), onderdeel van de Wereldbank. Deze steun is bedoeld om de voedselzekerheid te vergroten door krediet te garanderen aan Oekraïense landbouwbedrijven. Daarnaast is steun verleend via Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD) voor herstel van spoorwegen en gasaankopen en via het Special Crisis Response Fund. Verder is via het Ukraine Relief Trust Fund van de Wereldbank steun verleend ter ondersteuning van een gecoördineerd financierings- en ondersteunings-mechanisme om de regering van Oekraïne te helpen bij haar taken op ministerieel niveau (waaronder begrotingssteun). Hiermee worden onder meer ambtenarensalarissen betaald, zodat de overheid haar taken kan blijven uitvoeren. Ten slotte is via het IMF bijgedragen in het kader van technische assistentie aan Oekraïne om bij te dragen aan macro-economische stabiliteit.
Artikel 5.2De uitgavenrealisatie op artikel 5.2 betreft steun voor een deel van de in-kind leveringen, waaronder de noodhulp van reddingsboten en vletten die zijn geleverd na de vernieling van de Kakhovkadam.