Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2005 te wijzigingen.

De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,

A. Pechtold

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. W. Remkes

B. DE BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

2. Het beleid

2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

2.2. De beleids- en niet-beleidsartikelen 1. Waarborgfunctie 2. Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners 3. Nominaal en onvoorzien

B. BEGROTINGSTOELICHTING KONINKRIJKSRELATIES (HIV)

1. Leeswijzer

Inhoud 1e suppletore begroting

Deze 1e suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2005 en van enkele nieuwe beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. In de begrotingstoelichting worden de majeure beleidsmatig relevante mutaties in de overzichtstabel gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties opgenomen, zowel beleidsmatige als technische.

De stand van de 1e suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerp-begroting 2005. De meerjarige doorwerking van de mutaties in de Voorjaarsnota worden opgenomen in de ontwerp-begroting 2006.

2. Het beleid

2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

De aansluiting en de belangrijkste mutaties

Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2005 te wijzigen:

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf stand ontwerpbegroting (in € 1 000)

 VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand ontwerpbegroting 200540 20346 1150
Belangrijkste 1e suppletore mutaties   
1) Veiligheidsplan7 8007 800 
2) Restant Liquiditeitssteun (walradar)13 20013 20013 200
3) Walradar– 5 500– 5 500 
4) Schuldsanering Nederlandse Antillen  – 4 541
5) Permanente Voorschot BID9 1009 1009 100
6) Samenwerkingsplan3 1003 100 
7) Rechtshandhaving3 9983 998 
8) Kustwacht5 3075 307 
9) Schuldsanering Aruba 5 423 
10) Overige mutaties7862 597 
Stand 1e suppletore begroting 2005177 658197 19536 783

Toelichting

Veiligheidsplan Nederlandse Antillen

Op 20 december 2004 zijn afspraken gemaakt tussen de Nederlandse en Antilliaanse regering over intensivering van de inzet op het gebied van de rechtshandhaving om een snelle verbetering te brengen in de veiligheidssituatie op de Nederlandse Antillen en een antwoord te bieden op de golf van geweldsdelicten waarmee met name Curaçao wordt geconfronteerd. Dit heeft geleid tot een veiligheidsplan langs twee sporen waarover op 12 januari 2005 overeenstemming is bereikt. De kosten van dit plan bedragen € 25,93 miljoen. De begroting van HIV wordt met een bedrag van € 21,93 miljoen opgehoogd; € 7,8 miljoen in 2005 en € 14,13 miljoen in 2006.

Restant Liquiditeitssteun en Walradar

In het samenwerkingsplan tussen Nederland en de Nederlandse Antillen ter uitvoering van het Urgentieprogramma van het Antilliaanse kabinet zijn afspraken gemaakt over de installatie van een walradarketen. De investeringen zullen worden bekostigd uit de nog gereserveerde liquiditeitsteun (ca. 13,2 mln.). De intertemporele compensatie (5,5 mln.) is noodzakelijk, omdat de investeringen over twee jaren gespreid zullen plaatsvinden.

Schuldsanering Nederlandse Antillen

In het kader van het samenwerkingsplan met de Nederlandse Antillen zijn afspraken gemaakt over schuldsanering. In januari 2005 is overeenstemming bereikt over de invulling van deze afspraak. Dit leidt tot derving van ontvangsten uit hoofde van aflossingen en rentebetalingen.

Permanente Voorschot BID

Met de oprichting van het SONA is het Bureau Intern Deskundige (BID) opgeheven. Het aan het BID beschikbaar gestelde voorschot is teruggevorderd, maar om administratieve redenen in 2004 nog niet teruggestort. Deze ontvangsten worden ingezet ter dekking van uitgaven in het kader van het samenwerkingsplan met de Nederlandse Antillen, onder andere voor de uitzending van technische bijstanders en de sociale vormingsplicht.

Rechtshandhaving en Samenwerkingsplan

Bij tweede suppletore wet 2004 is een deel van niet bestede samenwerkingsmiddelen overgeheveld naar 2005. Dit zal worden ingezet ter dekking van het veiligheidsplan Nederlandse Antillen en uitgaven in het kader van het samenwerkingsplan.

Kustwacht en Schuldsanering Aruba

Bij tweede suppletore wet 2004 hebben intertemporele compensatie plaatsgevonden voor de Kustwacht en de schuldsanering Aruba.

Een deel van de investeringsuitgaven voor de Kustwacht die voor 2004 waren voorzien, komt als gevolg van vertraging in de voorbereiding/aanbesteding in 2005 tot besteding.

Omdat Aruba niet aan de voorwaarde voor begrotingsevenwicht heeft voldaan zijn de voor schuldsanering Aruba beschikbare middelen overgeheveld van 2004 naar 2005.

2.2. De beleids- en niet-beleidsartikelen

BELEIDSARTIKEL 1: WAARBORGFUNCTIE

Budgettaire gevolgen van beleid

1. Waarborgfunctie Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2)Mutaties 2006Mutaties 2007Mutaties 2008Mutaties 2009
Verplichtingen 40 13325 80565 93819 630000
Uitgaven 39 19325 80564 99819 630000
1. Rechterlijke macht en samenwerkingsmiddelen 39 19325 80564 99819 630000
a. Kustwacht  5 307     
b. Programma Rechtshandhaving Aruba  1 000     
c. Restant Liquiditeitssteun (walradar)  13 200     
d. Walradar  – 5 500 5 500   
e. Rechtshandhaving  3 998     
f. Veiligheidsplan  7 800 14 130   
Ontvangsten 4 38113 20017 581    

BELEIDSARTIKEL 2: BEVORDEREN AUTONOMIE KONINKRIJKSPARTNERS

Budgettaire gevolgen van beleid

2. Bevorderen autonomie Koninkrijksrelaties Stand ontwerpbegroting (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2)Mutaties 2006Mutaties 2007Mutaties 2008Mutaties 2009
Verplichtingen 98 49411 056109 550– 1 085– 835– 635– 635
Uitgaven 111 73718 290130 027– 1 085– 835– 635– 635
1. Apparaat 6 922– 1 3945 528– 1 585– 1 585– 1 585– 1 585
a. Dienstkantoor  200     
b. Reallocatie Leeuwensprong (overboeking naar BZK VII)  – 1 594 – 1 5851 585– 1 585– 1 585
         
2. Bevorderen autonomie 104 81519 684124 499500750950950
c. FDA  1 811     
d. Schuldsanering Aruba  5 423     
e. Permanente Voorschot BID  9 100     
f. Samenwerkingsplan  3 100     
g. Studiefinanciering  250 500750950950
Ontvangsten 14 6434 55919 202– 3 228– 3 228– 929– 929

NIET-BELEIDSARTIKEL 3: NOMINAAL EN ONVOORZIEN

Budgettaire gevolgen van beleid

3. Nominaal en OnvoorzienStand ontwerpbegroting 2005 (1)Mutaties via NvW en amen- dementen (2) Mutaties 1e suppletorie begroting 2005 (3)Totaal Mutaties (4)=(2)+(3)Stand 1e suppletore begroting 2005 (5)=(1)+(4)
Verplichtingen1 298– 589308722 170
Uitgaven1 298– 589308722 170
1. Loonbijstelling700472472542
a. Loonbijstelling 2005  472  
      
2. Prijsbijstelling4470458458905
b. Prijsbijstelling 2005  458  
      
3. Onvoorzien781– 580– 58723
c Efficiencytaakstelling motie Verhagen – 50   
d Taakstelling Voorlichting motie Verhagen – 8   
Licence