A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2005 te wijzigingen.
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,
A. Pechtold
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. W. Remkes
1. Leeswijzer
2. Het beleid
2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
2.2. De beleids- en niet-beleidsartikelen 1. Waarborgfunctie 2. Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners 3. Nominaal en onvoorzien
B. BEGROTINGSTOELICHTING KONINKRIJKSRELATIES (HIV)
Inhoud 1e suppletore begroting
Deze 1e suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2005 en van enkele nieuwe beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. In de begrotingstoelichting worden de majeure beleidsmatig relevante mutaties in de overzichtstabel gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties opgenomen, zowel beleidsmatige als technische.
De stand van de 1e suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerp-begroting 2005. De meerjarige doorwerking van de mutaties in de Voorjaarsnota worden opgenomen in de ontwerp-begroting 2006.
2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
De aansluiting en de belangrijkste mutaties
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2005 te wijzigen:
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf stand ontwerpbegroting (in € 1 000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | 40 203 | 46 115 | 0 |
Belangrijkste 1e suppletore mutaties | |||
1) Veiligheidsplan | 7 800 | 7 800 | |
2) Restant Liquiditeitssteun (walradar) | 13 200 | 13 200 | 13 200 |
3) Walradar | – 5 500 | – 5 500 | |
4) Schuldsanering Nederlandse Antillen | – 4 541 | ||
5) Permanente Voorschot BID | 9 100 | 9 100 | 9 100 |
6) Samenwerkingsplan | 3 100 | 3 100 | |
7) Rechtshandhaving | 3 998 | 3 998 | |
8) Kustwacht | 5 307 | 5 307 | |
9) Schuldsanering Aruba | 5 423 | ||
10) Overige mutaties | 786 | 2 597 | |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 177 658 | 197 195 | 36 783 |
Veiligheidsplan Nederlandse Antillen
Op 20 december 2004 zijn afspraken gemaakt tussen de Nederlandse en Antilliaanse regering over intensivering van de inzet op het gebied van de rechtshandhaving om een snelle verbetering te brengen in de veiligheidssituatie op de Nederlandse Antillen en een antwoord te bieden op de golf van geweldsdelicten waarmee met name Curaçao wordt geconfronteerd. Dit heeft geleid tot een veiligheidsplan langs twee sporen waarover op 12 januari 2005 overeenstemming is bereikt. De kosten van dit plan bedragen € 25,93 miljoen. De begroting van HIV wordt met een bedrag van € 21,93 miljoen opgehoogd; € 7,8 miljoen in 2005 en € 14,13 miljoen in 2006.
Restant Liquiditeitssteun en Walradar
In het samenwerkingsplan tussen Nederland en de Nederlandse Antillen ter uitvoering van het Urgentieprogramma van het Antilliaanse kabinet zijn afspraken gemaakt over de installatie van een walradarketen. De investeringen zullen worden bekostigd uit de nog gereserveerde liquiditeitsteun (ca. 13,2 mln.). De intertemporele compensatie (5,5 mln.) is noodzakelijk, omdat de investeringen over twee jaren gespreid zullen plaatsvinden.
Schuldsanering Nederlandse Antillen
In het kader van het samenwerkingsplan met de Nederlandse Antillen zijn afspraken gemaakt over schuldsanering. In januari 2005 is overeenstemming bereikt over de invulling van deze afspraak. Dit leidt tot derving van ontvangsten uit hoofde van aflossingen en rentebetalingen.
Met de oprichting van het SONA is het Bureau Intern Deskundige (BID) opgeheven. Het aan het BID beschikbaar gestelde voorschot is teruggevorderd, maar om administratieve redenen in 2004 nog niet teruggestort. Deze ontvangsten worden ingezet ter dekking van uitgaven in het kader van het samenwerkingsplan met de Nederlandse Antillen, onder andere voor de uitzending van technische bijstanders en de sociale vormingsplicht.
Rechtshandhaving en Samenwerkingsplan
Bij tweede suppletore wet 2004 is een deel van niet bestede samenwerkingsmiddelen overgeheveld naar 2005. Dit zal worden ingezet ter dekking van het veiligheidsplan Nederlandse Antillen en uitgaven in het kader van het samenwerkingsplan.
Kustwacht en Schuldsanering Aruba
Bij tweede suppletore wet 2004 hebben intertemporele compensatie plaatsgevonden voor de Kustwacht en de schuldsanering Aruba.
Een deel van de investeringsuitgaven voor de Kustwacht die voor 2004 waren voorzien, komt als gevolg van vertraging in de voorbereiding/aanbesteding in 2005 tot besteding.
Omdat Aruba niet aan de voorwaarde voor begrotingsevenwicht heeft voldaan zijn de voor schuldsanering Aruba beschikbare middelen overgeheveld van 2004 naar 2005.
2.2. De beleids- en niet-beleidsartikelen
BELEIDSARTIKEL 1: WAARBORGFUNCTIE
Budgettaire gevolgen van beleid
1. Waarborgfunctie | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 40 133 | 25 805 | 65 938 | 19 630 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | 39 193 | 25 805 | 64 998 | 19 630 | 0 | 0 | 0 | |
1. Rechterlijke macht en samenwerkingsmiddelen | 39 193 | 25 805 | 64 998 | 19 630 | 0 | 0 | 0 | |
a. Kustwacht | 5 307 | |||||||
b. Programma Rechtshandhaving Aruba | 1 000 | |||||||
c. Restant Liquiditeitssteun (walradar) | 13 200 | |||||||
d. Walradar | – 5 500 | 5 500 | ||||||
e. Rechtshandhaving | 3 998 | |||||||
f. Veiligheidsplan | 7 800 | 14 130 | ||||||
Ontvangsten | 4 381 | 13 200 | 17 581 |
BELEIDSARTIKEL 2: BEVORDEREN AUTONOMIE KONINKRIJKSPARTNERS
Budgettaire gevolgen van beleid
2. Bevorderen autonomie Koninkrijksrelaties | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 98 494 | 11 056 | 109 550 | – 1 085 | – 835 | – 635 | – 635 | |
Uitgaven | 111 737 | 18 290 | 130 027 | – 1 085 | – 835 | – 635 | – 635 | |
1. Apparaat | 6 922 | – 1 394 | 5 528 | – 1 585 | – 1 585 | – 1 585 | – 1 585 | |
a. Dienstkantoor | 200 | |||||||
b. Reallocatie Leeuwensprong (overboeking naar BZK VII) | – 1 594 | – 1 585 | 1 585 | – 1 585 | – 1 585 | |||
2. Bevorderen autonomie | 104 815 | 19 684 | 124 499 | 500 | 750 | 950 | 950 | |
c. FDA | 1 811 | |||||||
d. Schuldsanering Aruba | 5 423 | |||||||
e. Permanente Voorschot BID | 9 100 | |||||||
f. Samenwerkingsplan | 3 100 | |||||||
g. Studiefinanciering | 250 | 500 | 750 | 950 | 950 | |||
Ontvangsten | 14 643 | 4 559 | 19 202 | – 3 228 | – 3 228 | – 929 | – 929 |
NIET-BELEIDSARTIKEL 3: NOMINAAL EN ONVOORZIEN
Budgettaire gevolgen van beleid
3. Nominaal en Onvoorzien | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Mutaties via NvW en amen- dementen (2) | Mutaties 1e suppletorie begroting 2005 (3) | Totaal Mutaties (4)=(2)+(3) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (5)=(1)+(4) |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 298 | – 58 | 930 | 872 | 2 170 |
Uitgaven | 1 298 | – 58 | 930 | 872 | 2 170 |
1. Loonbijstelling | 70 | 0 | 472 | 472 | 542 |
a. Loonbijstelling 2005 | 472 | ||||
2. Prijsbijstelling | 447 | 0 | 458 | 458 | 905 |
b. Prijsbijstelling 2005 | 458 | ||||
3. Onvoorzien | 781 | – 58 | 0 | – 58 | 723 |
c Efficiencytaakstelling motie Verhagen | – 50 | ||||
d Taakstelling Voorlichting motie Verhagen | – 8 |