A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Defensie.
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
I. De departementale begroting
Samenvatting belangrijkste begrotingswijzigingen
Bij de Voorjaarsnota zijn enkele mutaties verwerkt. Zo zijn ten laste van het generieke beeld de loonbijstelling 2005 (€ 45,7 miljoen) en de prijsbijstelling 2005 (€ 39,3 miljoen) toegekend aan Defensie en voorlopig gestald op het niet-beleidsartikel Nominaal en onvoorzien. Een derde grote mutatie in de Voorjaarsnota betreft de eindejaarsmarge 2004, die met een bedrag van in totaal € 44,3 miljoen aan het defensiebudget is toegevoegd. Tevens is het defensiebudget met € 33,1 miljoen opgehoogd ten behoeve van de bestrijding van terrorisme (€ 5,3 miljoen) en voor de uitgaven voor crisisbeheersingsoperaties (HGIS, € 27,8 miljoen). Deze bedragen zijn toegekend ten laste van het generale beeld respectievelijk het ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier tegenover staat een budgetverlaging van € 24,8 miljoen als gevolg van een herziening van de (niet-relevante) raming voor ouderdomspensioenen.
Bij de defensieonderdelen worden de nieuwe mutaties naar aard en oorzaak opgenomen in de tabel met autonome en beleidsmatige mutaties. Naast de, conform de regelgeving, beleidsmatige mutaties, zullen ook omvangrijke autonome mutaties worden toegelicht. De mutaties van deze eerste suppletore begroting 2005 hebben overigens voor het grootste deel een autonoom karakter.
De bij deze suppletore begroting gevoegde bijlage omvat informatie over de inzet bij de verschillende operaties. Per operatie worden de hieraan ten grondslag liggende internationale afspraken over taken weergegeven, waarna nader inzicht wordt gegeven in de voor die taken ingezette middelen. Hiermee wordt voldaan aan de eerder door de Algemene Rekenkamer geuite wens om meer inzicht in prestatie-indicatoren te krijgen.
In 2004 heeft de horeca-organisatie Paresto een proefperiode doorgemaakt als zijnde een baten-lastendienst. Met ingang van 1 januari 2005 is die status evenwel officieel. Conform de regelgeving dient in deze eerste suppletore begroting 2005 de openingsbalans te worden opgenomen, hetgeen na niet-beleidsartikel 90 Algemeen is gebeurd.
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begrotingen van de uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2005, met € 128,113 miljoen te verhogen, respectievelijk € 1,059 miljoen te verlagen.
De mutaties die tot deze bijstellingen leiden worden in de Voorjaarsnota 2005 (Kamerstukken II, 2004–2005, ......., nr. 1) opgenomen.
De cijfermatige aansluiting van de uitgaven- en ontvangstenniveaus is als volgt te specificeren:
Stand geautoriseerde begroting 2005 € 7 673,084 miljoen
– wijzigingen 1e suppletore wetsvoorstel 2005 € 128,113 miljoen
Niveau begroting Defensie (X) in de Voorjaarsnota 2005 € 7 801,197 miljoen
Stand geautoriseerde begroting 2005 € 397,633 miljoen
– wijzigingen 1e suppletore wetsvoorstel 2005 € – 1,059 miljoen
Niveau begroting Defensie (X) in de Voorjaarsnota 2005 € 396,574 miljoen
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
De mutaties in deze suppletore begroting blijken uit de hierna opgenomen tabel. Deze leiden tot de stand van deze eerste suppletore begroting. Het betreft hier vooral autonome mutaties.
In onderstaand overzicht zijn de mutaties op de uitgaven voor de onderscheiden (beleids)artikelen gespecificeerd (x € 1 miljoen):
Omschrijving | KM | KL | Klu | KMar | Vrops | Civiel | IS | OK | Geh. | Nom. | Alg. | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2005 (incl. NVW) | 1 007,7 | 1 793,1 | 1 106,1 | 345,2 | 195,0 | 35,1 | 211,4 | 1 389,8 | 1,4 | 127,3 | 1 461,0 | 7 673,1 |
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2005 | ||||||||||||
1. Definitieve eindejaarsmarge 2004 | – 35,4 | – 17,4 | – 2,5 | – 0,6 | – 8,9 | 11,0 | – 18,2 | 116,6 | – 0,3 | 44,3 | ||
2. Overhevelingen tussen defensieonderdelen | – 2,8 | – 23,4 | – 17,2 | – 6,7 | 57,3 | 0,3 | – 6,4 | – 1,2 | 0,0 | |||
3. IV-exploitatie budget werkplekdiensten | 7,9 | – 21,7 | 1,5 | – 0,8 | – 2,2 | 15,3 | 0,0 | 0,0 | ||||
4. Overhevelingen van/naar andere departementen | – 0,3 | 27,8 | – 0,5 | 27,0 | ||||||||
5. Toekenning loonbijstelling | 45,7 | 45,7 | ||||||||||
6. Toekenning prijsbijstelling | 39,3 | 39,3 | ||||||||||
7. PIA-taakstelling | – 5,2 | – 5,2 | ||||||||||
8. Nacalculatie dollarregeling | – 9,0 | – 9,0 | ||||||||||
9. Bijstelling ontvangsten | – 1,1 | – 1,1 | ||||||||||
10. Herziening ouderdomspensioenen | – 24,8 | – 24,8 | ||||||||||
11. Overige wijzigingen Voorjaarsnota | 10,8 | 1,0 | 11,8 | |||||||||
Afrondingsverschillen | 0,0 | |||||||||||
Stand Voorjaarsnota 2005 | 977,4 | 1 730,6 | 1 087,9 | 347,6 | 222,8 | 26,2 | 222,4 | 1 426,7 | 1,7 | 323,5 | 1 434,3 | 7 801,2 |
1. Definitieve eindejaarsmarge 2004
De toevoeging van in totaal € 44,3 miljoen aan het defensiebudget betreft de doorwerking in 2005 van de eindejaarsmarge 2004 en is exclusief HGIS.
2. Overhevelingen tussen defensieonderdelen
Tussen de defensieonderdelen hebben diverse overhevelingen plaatsgevonden in het kader van voor elkaar te verlenen diensten. Daarnaast worden vooral IV-investeringen van de defensieonderdelen overgeboekt naar het Commando Dienstencentra.
3. IV-exploitatie-budget werkplekdiensten
De herverdeling betreft de budgetten die nodig zijn voor de uitgaven ten behoeve van het contract met de Defensie Telematica-Organisatie (DTO) voor werkplekdiensten. De herverdeling is noodzakelijk in verband met een nieuwe tariefstructuur.
4. Overhevelingen van/naar andere departementen
Een viertal overhevelingen heeft per saldo geleid tot een verhoging van het defensiebudget met € 27 miljoen. In de eerste plaats vindt er een budgettoevoeging plaats ter grootte van € 27,8 miljoen voor het uitvoeren van crisisbeheersingsoperaties. Daar tegenover staat een drietal mutaties die het defensiebudget negatief beïnvloeden. Te weten: twee overboekingen naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, één ten behoeve van de Onderzoeksraad voor veiligheid (€ 0,5 miljoen) en één voor de implementatie van het communicatiesysteem C-2000 (€ 0,2 miljoen) en tenslotte een overboeking naar het ministerie van Justitie voor de door het Tolk- en Vertaalcentrum (TVCN) uitgevoerde activiteiten (– € 0,1 miljoen).
5. Uitdeling loonbijstelling 2005
Met deze mutatie van € 45,7 miljoen kan het loonniveau voor het jaar 2005 worden gebracht op het niveau van het in oktober 2001 gesloten en nog steeds geldende arbeidsvoorwaardenakkoord. Tijdens de verdere uitvoering van de begroting zal dit bedrag worden uitgedeeld aan de daarvoor in aanmerking komende begrotingsartikelen.
6. Uitdeling prijsbijstelling 2005
Met deze mutatie van € 39,3 miljoen kan het prijsniveau op dat van het jaar 2005 worden gebracht. Tijdens de verdere uitvoering van de begroting zal dit bedrag worden uitgedeeld aan de daarvoor in aanmerking komende begrotingsartikelen.
Met de opgelegde taakstelling ten aanzien van het Professioneel Inkopen en Aanbesteden (PIA) is een bedrag gemoeid van € 5,2 miljoen.
8. Nacalculatie dollarregeling
Het berekende voordeel van de lagere dollarkoers (€ 9,0 miljoen) wordt ten gunste van het generale beeld gebracht.
Naar verwachting zullen de ontvangsten aangaande Pensioenen en uitkeringen met € 1,059 miljoen afnemen.
10. Herziening ouderdomspensioenen
Gezien het huidige verloop van de betalingen aan ouderdomspensioenen, wordt de raming met € 24,8 miljoen neerwaarts bijgesteld.
11. Overige wijzigingen Voorjaarsnota
Ten laste van het generieke beeld wordt het defensiebudget verhoogd met € 11,8 miljoen. Dit betreft gelden voor de intensivering van de terrorismebestrijding (€ 5,3 miljoen: Koninklijke marechaussee € 4,3 miljoen en Algemeen/MIVD € 1,0 miljoen) en voor het voortzetten van de 100% drugscontrole op de luchthaven Schiphol (Koninklijke marechaussee € 6,5 miljoen).
In onderstaand overzicht is de mutatie op de ontvangsten voor het onderscheiden artikel gespecificeerd (x € 1 miljoen):
Omschrijving | KM | KL | Klu | KMar | Vrops | Civiel | IS | OK | Geh. | Nom. | Alg. | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2005 (incl. NVW) | 36,9 | 34,7 | 37,0 | 8,0 | 1,4 | 1,1 | 31,7 | 45,6 | 201,3 | 397,7 | ||
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2005 | ||||||||||||
Bijstelling ontvangsten | – 1,1 | – 1,1 | ||||||||||
Stand Voorjaarsnota 2005 | 36,9 | 34,7 | 37,0 | 8,0 | 1,4 | 1,1 | 31,7 | 45,6 | 0,0 | 0,0 | 200,2 | 396,6 |
Deze mutatie bij het artikelonderdeel Pensioenen en uitkeringen heeft betrekking op verwachte lagere verrekeningen van programmalasten.
Beleidsartikel 01. Koninklijke marine
De financiële middelen die de Koninklijke marine ten tijde van de eerste suppletore begroting 2005 ter beschikking staan, zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 01 Koninklijke marine
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 821 220 | 0 | 753 | 821 973 | 5 719 | 5 718 | 5 719 | 5 720 |
Uitgaven | ||||||||
Programmauitgaven | ||||||||
Commandant der Zeemacht in Nederland | 320 683 | 0 | 760 | 321 443 | 760 | 760 | 760 | 760 |
Commandant der Zeemacht in het Caribisch Gebied | 56 080 | 0 | 56 080 | |||||
Commandant van het Korps Mariniers | 122 019 | 727 | 122 746 | 727 | 727 | 727 | 727 | |
Subsidies | 105 | 0 | 105 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Investeringen | 306 604 | 0 | – 50 215 | 256 389 | – 4 000 | – 4 000 | – 4 000 | 4 000 |
Totaal programmauitgaven | 805 491 | 0 | – 48 728 | 756 763 | – 2 513 | – 2 513 | – 2 513 | – 2 513 |
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Admiraliteit | 177 101 | 0 | 18 429 | 195 530 | 7 267 | 7 267 | 7 267 | 7 267 |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 14 535 | 0 | 14 535 | |||||
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 10 598 | 0 | 10 598 | |||||
Totaal apparaatsuitgaven | 202 234 | 0 | 18 429 | 220 663 | 7 267 | 7 267 | 7 267 | 7 267 |
Totale uitgaven | 1 007 725 | 0 | – 30 299 | 977 426 | 4 754 | 4 754 | 4 754 | 4 754 |
Ontvangsten | 36 908 | 0 | 36 908 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De budgetmutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Autonome mutaties | ||||
Overhevelingen | 1 357 | – 604 | – 3 541 | – 2 788 |
Kasritme brandstoffen | 3 500 | 3 500 | ||
Overige mutaties | 130 | – 39 | 91 | |
Sub-totaal autonome mutaties | 1 487 | 2 857 | – 3 541 | 803 |
Beleidsmatige mutaties | ||||
IV-exploitatie budget werkplekdiensten | 7 919 | 7 919 | ||
Kasritme project CUP-Orion | – 13 500 | – 13 500 | ||
Kasritme project LPD-2 | – 26 600 | – 26 600 | ||
Kasritme munitie LCF | – 25 000 | – 25 000 | ||
Kasritme project LCF | 11 000 | 11 000 | ||
Kasritme werkplekdiensten | 7 653 | 7 653 | ||
Kasritme overige projecten | 7 426 | 7 426 | ||
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | 15 572 | – 46 674 | – 31 102 | |
Totaal | 1 487 | 18 429 | – 50 215 | – 30 299 |
IV-exploitatie budget werkplekdiensten
De toevoeging van € 7,919 miljoen betreft een herverdeling van de budgetten die nodig zijn voor de uitgaven ten behoeve van het met de DTO afgesloten contract voor werkplekdiensten. De herverdeling is noodzakelijk in verband met een nieuwe tariefstructuur.
Een aantal in 2004 geplande betalingen voor werkplekdiensten door de DTO is doorgeschoven naar 2005.
Naar aanleiding van de verkoop van de vliegtuigen aan Duitsland wordt de financiële afronding van het project Capability Upkeep Orion versneld waardoor de uitgaven in 2005 naar beneden worden bijgesteld.
Het betaalschema voor het Project LPD-2 is in 2004 aangepast om deze in lijn te brengen met de stand onderhanden werk. Dit leidt voorshands tot lagere uitgaven in 2005.
De in 2005 geplande aanschaf van munitie, met name de Standard Missile 2 geleide wapens voor het LCF, heeft reeds in 2004 plaatsgevonden. Hiermee is de voorraadopbouw van de kapitale munitie voor het LCF meer in lijn gebracht met het operationeel stellen van deze scheepsklasse.
Als gevolg van vertraging in 2004 staan diverse onderdelen van het project LCF nu gepland voor 2005. Het betreft met name de ESM/ECM-systemen, het luchtverdedigingssysteem en de boordreserve voor de SEWACO-systemen.
Als gevolg van de (vertraagde) voortgang van diverse projecten zijn in 2004 diverse activiteiten en geplande betalingen voorshands doorgeschoven naar 2005.
Beleidsartikel 02. Koninklijke landmacht
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Koninklijke landmacht zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 02 Koninklijke landmacht
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 619 201 | – 1 721 | 1 617 480 | 1 721 | 1 721 | 1 721 | 1 721 | |
Uitgaven | ||||||||
Programmauitgaven | ||||||||
Operationeel Commando | 937 638 | – 19 953 | 917 685 | – 2 517 | – 2 517 | – 2 517 | – 2 517 | |
Subsidies en bijdragen | 7 563 | 0 | 7 563 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Investeringen | 500 048 | – 20 089 | 479 959 | – 19 100 | – 15 000 | – 12 000 | – 12 000 | |
Totaal programmauitgaven | 1 445 249 | – 40 042 | 1 405 207 | – 21 617 | – 17 517 | – 14 517 | – 14 517 | |
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Landmachtstaf | 138 513 | – 21 682 | 116 831 | – 21 682 | – 21 682 | – 21 682 | – 21 682 | |
Overige eenheden BLS | 131 389 | – 750 | 130 639 | – 750 | – 750 | – 750 | – 750 | |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 42 366 | 0 | 42 366 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 35 560 | 0 | 35 560 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 347 828 | – 22 432 | 325 396 | – 22 432 | – 22 432 | – 22 432 | – 22 432 | |
Totale uitgaven | 1 793 077 | – 62 474 | 1 730 603 | – 44 049 | – 39 949 | – 36 949 | – 36 949 | |
Ontvangsten | 34 721 | 0 | 34 721 | 34 721 | 34 721 | 34 721 | 34 721 |
De budgetmutaties die hebben geleid tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven.
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Autonome mutaties | ||||
Overhevelingen tussen defensieonderdelen | – 2 517 | – 750 | – 20 089 | – 23 356 |
Doorwerking eindejaarsmarge 2004 | – 17 436 | – 17 436 | ||
Sub-totaal autonome mutaties | – 19 953 | – 750 | – 20 089 | – 40 792 |
Beleidsmatige mutaties | ||||
IV-exploitatie budget werkplekdiensten | – 21 682 | 0 | – 21 682 | |
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | 0 | – 21 682 | 0 | – 21 682 |
Totaal | – 19 953 | – 22 432 | – 20 089 | – 62 474 |
Doorwerking eindejaarsmarge 2004
In 2004 zijn hogere uitgaven gerealiseerd voor onder andere wachtgelden en salarissen van voormalig POMS-personeel. Conform de procedure van de eindejaarsmarge werken deze meeruitgaven door naar 2005.
IV-exploitatie budget werkplekdiensten
Deze budgetverlaging betreft een herverdeling van de budgetten die nodig zijn voor de uitgaven ten behoeve van het contract voor werkplekdiensten. De herverdeling is noodzakelijk in verband met een nieuwe tariefstructuur.
Overhevelingen tussen defensieonderdelen
De uitgaven voor de investeringen worden bijgesteld naar aanleiding van de overheveling van de IV-gerelateerde investeringen naar het Commando DienstenCentra (CDC). Hiermee is € 20,0 miljoen gemoeid. Tevens is in deze mutatie de overheveling inzake Tracking en Tracing naar CDC begrepen.
Beleidsartikel 03. Koninklijke luchtmacht
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Koninklijke luchtmacht zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel Koninklijke luchtmacht
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 143 654 | 0 | – 900 | 1 142 754 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | ||||||||
Programmauitgaven | ||||||||
Tactische Luchtmacht | 452 569 | 0 | 4 710 | 457 279 | 1 465 | 1 465 | 1 465 | 1 465 |
Investeringen | 294 584 | 0 | – 15 457 | 279 127 | – 7 732 | – 7 001 | – 6 991 | – 7 001 |
Totaal programmauitgaven | 747 153 | 0 | – 10 747 | 736 406 | – 6 267 | – 5 536 | – 5 526 | – 5 536 |
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Staf Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten | 338 302 | 0 | – 7 488 | 330 814 | – 7 124 | – 7 028 | – 7 028 | – 7 028 |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 12 122 | 0 | 0 | 12 122 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 8 548 | 0 | 0 | 8 548 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal apparaatsuitgaven | 358 972 | 0 | – 7 488 | 351 484 | – 7 124 | – 7 028 | – 7 028 | – 7 028 |
Totale uitgaven | 1 106 125 | 0 | – 18 235 | 1 087 890 | – 13 391 | – 12 564 | – 12 554 | – 12 564 |
Ontvangsten | 36 997 | 0 | 0 | 36 997 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Autonome mutaties | ||||
Overhevelingen tussen defensieonderdelen | 3 245 | – 588 | 2 657 | |
Schade pijpleiding DPO, claim Essent | 2 678 | 2 678 | ||
Overheveling IV-exploitatiebudgetten | – 6 900 | – 6 900 | ||
Sub-totaal autonome mutaties | 3 245 | – 7 488 | 2 678 | – 1 565 |
Beleidsmatige mutaties | ||||
IV-exploitatiebudget werkplekdiensten | 1 465 | 0 | 1 465 | |
Overhevelingen tussen defensieonderdelen | – 9 689 | – 9 689 | ||
Doorwerking eindejaarsmarge investeringen | – 8 446 | – 8 446 | ||
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | 1 465 | – | – 18 135 | – 16 670 |
Totaal | 4 710 | – 7 488 | – 15 457 | – 18 235 |
IV-exploitatiebudget werkplekdiensten
Deze budgettoevoeging betreft een herverdeling van de budgetten die nodig zijn voor de uitgaven ten behoeve van het contract voor werkplekdiensten. De herverdeling is noodzakelijk in verband met een nieuwe tariefstructuur.
Overheveling IV-exploitatiebudgetten
Deze mutatie betreft de overheveling van IV-gerelateerde exploitatie-uitgaven naar de Defensie-ICT-Uitvoeringsorganisatie (DICTU) van het CDC.
Overhevelingen tussen defensieonderdelen
Deze mutatie betreft de overheveling van de IV-gerelateerde investeringen naar het Commando DienstenCentra (CDC). Hiermee is voor 2005 € 9,0 miljoen gemoeid. Tevens is het project Tracking en Tracing naar CDC overgeheveld. Het gaat hierbij in 2005 om € 0,9 miljoen en in 2006 voor € 0,7 miljoen. Tot slot wordt een bedrag van € 0,220 miljoen overgeheveld van de Bestuursstaf naar de Koninklijke luchtmacht om uitvoering te geven aan milieuprojecten in 2005.
Doorwerking eindejaarsmarge investeringen
Deze mutatie is het gevolg van de meeruitgaven in 2004 vanwege uit 2005 overgekomen investeringen. Deze uitgaven betroffen onder meer ICT-projecten als gevolg van de versnelde verwerving van lopende behoeften en een verschuiving in de FMS-betalingen.
Beleidsartikel 04. Koninklijke marechaussee
De financiële middelen die de Koninklijke marechaussee ten tijde van de eerste suppletore begroting 2005 ter beschikking staan, zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 04 Koninklijke marechaussee
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Totaal mutaties (4)=(2+3) | Stand 1e sup-pletore begroting (5)=(1+4) | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 356 180 | 2 731 | 2 731 | 358 911 | 8 193 | 8 412 | 8 412 | 8 412 | |
Uitgaven | |||||||||
Programmauitgaven | |||||||||
Operationele taakvelden | 249 338 | 9 158 | 9 158 | 258 496 | 14 066 | 14 286 | 14 277 | 14 277 | |
Investeringen | 43 100 | – 6 964 | – 6 964 | 36 136 | – 5 884 | – 5 661 | – 5 661 | – 5 661 | |
Totaal programma-uitgaven | 292 438 | 0 | 2 194 | 2 194 | 294 632 | 8 182 | 8 625 | 8 616 | 8 616 |
Apparaatsuitgaven | |||||||||
Staven Koninklijke Marechaussee | 50 402 | 225 | 225 | 50 627 | 1 561 | 1 618 | 1 627 | 1 627 | |
Wachtgelden en Inactiviteitswedden | 783 | 0 | 0 | 783 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 1 556 | 0 | 1 556 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal apparaatsuitgaven | 52 741 | 0 | 225 | 225 | 52 966 | 1 561 | 1 618 | 1 627 | 1 627 |
Totale uitgaven | 345 179 | 0 | 2 419 | 2 419 | 347 598 | 9 743 | 10 243 | 10 243 | 10 243 |
Ontvangsten | 8 000 | 0 | 0 | 0 | 8 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De budgetmutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Autonome mutaties | ||||
Doorwerking eindejaarsmarge 2004 investeringen | – 562 | – 562 | ||
Overheveling IV-investeringen | – 8 700 | – 8 700 | ||
Overhevelingen van/naar andere departementen | – 312 | – 312 | ||
Overige kleine mutaties | – 3 | – 1 | – 4 | |
Sub-totaal autonome mutaties | – 3 | – 313 | – 9 262 | – 9 578 |
Beleidsmatige mutaties | ||||
Intensivering terrorismebestrijding | 3 304 | 668 | 2 298 | 6 270 |
Voortzetting 100% drugscontroles | 6 500 | 6 500 | ||
IV-exploitatie budgetten werkplekdiensten | – 643 | – 130 | – 773 | |
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | 9 161 | 538 | 2 298 | – 7 159 |
Totaal | 9 158 | 225 | – 6 964 | 2 419 |
Intensivering terrorismebestrijding
In januari 2005 is besloten tot een verdere intensivering van de portefeuille Terrorismebestrijding en Veiligheid. In het kader hiervan is extra budget beschikbaar gesteld voor de te realiseren uitbreiding van 80 vte'n einde 2005 en voor specifieke investeringen. Over 2005 zal de uitbreiding gemiddeld 58 vte'n bedragen.
Voortzetting 100% drugscontroles
Met de Voorjaarsnota is besloten om het budget van de Koninklijke marechaussee te verhogen in het kader van het structureel voortzetten en intensiveren van de 100% drugscontrole op de luchthaven Schiphol. Deze controles hebben tot doel het terugdringen van de invoer van verdovende middelen binnen het Nederlands grondgebied via de luchthaven Schiphol. Het betreft een uitbreiding van gemiddeld 107 vte'n (inclusief stafcapaciteit).
IV-exploitatie budget werkplekdiensten
Deze budgetverlaging betreft een herverdeling van de budgetten die nodig zijn voor de uitgaven ten behoeve van het contract voor werkplekdiensten. De herverdeling is noodzakelijk in verband met een nieuwe tariefstructuur.
Deze overheveling betreft de IV-gerelateerde investeringen die centraal door het CDC worden uitgevoerd.
Beleidsartikel 09. Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties zijn als volgt te specificeren.
Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 09 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 195 000 | 27 800 | 222 800 | 18 500 | 18 500 | 18 500 | 18 500 | |
Uitgaven | ||||||||
VN-contributies | 49 500 | 16 500 | 66 000 | 10 500 | 10 500 | 10 500 | 10 500 | |
Navo PSO/EU-operatie | 2 900 | 2 100 | 5 000 | 3 100 | 3 100 | 3 100 | 3 100 | |
Extra afdracht premie/koopsom | 4 400 | 4 400 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | ||
Pensioenen voor uitgezonden militairen SFOR/EUFOR | 38 000 | – 12 000 | 26 000 | – 23 000 | – 23 000 | – 23 000 | – 23 000 | |
ISAF Afghanistan Apaches/F-16 | 2 500 | 17 300 | 19 800 | 12 000 | ||||
ISAF PRT Afghanistan | 11 000 | 1 000 | 12 000 | |||||
Enduring Freedom | 0 | 20 300 | 20 300 | 12 000 | ||||
Stabilisatiemacht Irak (SFIR) | 34 000 | – 4 000 | 30 000 | 1 000 | ||||
EUPM | 2 000 | 0 | 2 000 | |||||
NTM-I stage 1 | 1 100 | 1 100 | ||||||
Overige operaties | 5 900 | – 2 200 | 3 700 | |||||
Restant voorziening crisisbeheersingsoperaties | 49 200 | – 16 700 | 32 500 | – 1 100 | 23 900 | 23 900 | 23 900 | |
Totale uitgaven | 195 000 | 0 | 27 800 | 222 800 | 18 500 | 18 500 | 18 500 | 18 500 |
Ontvangsten | 1 407 | 1 407 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting zijn onderstaand weergegeven.
Beleidsmatige mutaties | |
Bijstelling VN- en EU-contributies | 18 600 |
Extra afdracht premie/koopsom voor uitgezonden militairen | 4 400 |
Bijstelling lopende operaties (EUFOR, SFIR, ISAF F-16 overige operaties) | 100 |
Nieuwe Operaties (OEF-SF; NTIM I) | 21 400 |
Vermindering voorziening crisisbeheersingsoperaties | – 16 700 |
Totaal beleidsmatige mutaties | 27 800 |
De raming voor de VN-contributies is met € 16,5 miljoen verhoogd om op het verwachte realisatieniveau voor 2005 te komen.
Nederland draagt bij in de gemeenschappelijke uitgaven van de Navo (NATO Peace Support Operaties) en de Europese Unie (onder andere Althea/EUFOR). De bijstelling van € 2,1 miljoen naar het niveau van € 5,0 miljoen is een gevolg van het toegenomen aantal operaties dat door deze organisaties wordt geïnitieerd.
Pensioenafdracht voor uitgezonden militairen
Voor de (extra) pensioenopbouw voor militairen die ingezet worden bij crisisbeheersingsoperaties wordt aanvullende premie afgedragen aan het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds. Dit is een uitvloeisel van het huidige CAO-akkoord.
De Nederlandse personele bijdrage in EUFOR is in 2004 verlaagd tot ongeveer 450 militairen. Deze reductie werkt door in de uitgaven en leidt derhalve tot een neerwaartse bijstelling in 2005 van € 12,0 miljoen. Voor 2006 en verdere jaren wordt een verdergaande reductie van de personele bijdrage verwacht.
Het Apache-detachement op Kabul International Airport (KAIA) is per 1 april vervangen door een F-16-detachement. De additionele kosten van de inzet van het F-16-detachement worden geraamd op ongeveer € 11,0 miljoen. De overige bijstelling van € 6,3 miljoen betreft de financiële afwikkeling van de inzet van de Apaches. Een aantal in 2004 verrichte werkzaamheden en geleverde diensten is nog niet tot betaling gekomen en komt ten laste van dit begrotingsjaar. Daarnaast zullen onder andere nog uitgaven worden gemaakt voor het terugtransport van de Apache-helikopters.
Eind februari 2005 heeft de regering het besluit genomen om een taakgroep bestaande uit «Special forces» (ongeveer 165 militairen) en een helikopterdetachement (ongeveer 85 militairen) ter beschikking te stellen voor de operatie Enduring Freedom, die als doel heeft de bestrijding van het terrorisme. De additionele uitgaven voor de inzet worden geraamd op € 30,0 miljoen, waarvan € 18,0 miljoen ten laste van het begrotingsjaar 2005. Verder zijn onder de noemer «Enduring Freedom» de afwikkelingskosten opgenomen van de inzet van een fregat, dat voor drie maanden is ingezet voor deze operatie. De betreffende additionele uitgaven belopen ongeveer € 2,3 miljoen.
Het terugtrekken van het personeel en materieel uit Irak is afgerond. De financiële verwerking van de lopende verplichtingen, alsmede het herstel van het materieel, vindt plaats in 2005 met gedeeltelijke overloop naar 2006.
NATO Training Mission Irak (NTM-I)
Op 14 januari 2005 heeft het Kabinet besloten om deel te nemen aan deze Navo-trainingsmissie NTM-I in Irak. Nederland neemt deel met een MP(militaire politie)-detachement van 10 militairen dat bewakings- en beveiligingstaken krijgt binnen het NTM-I hoofdkwartier en een 15-tal stafofficieren binnen het NTM-I hoofdkwartier. Deze stafofficieren vervullen functies variërend van administratieve ondersteuning tot training van Irakese staven. De additionele uitgaven voor deze inzet zijn geraamd op € 1,1 miljoen.
De geraamde uitgaven voor de overige kleine missies betreffen overwegend personele en materiële exploitatiekosten.
Restant voorziening crisisbeheersingsoperaties
De mutatie op de «Restant voorziening» heeft betrekking op de verhoging van de bijdragen aan de Navo en voor de operaties SFOR, ISAF en Enduring Freedom. Voor deze mutaties is ook de budgettoevoeging van € 27,8 miljoen aangewend.
Het restant van de voorziening voor crisisbeheersingsoperaties is nodig om de nog voorziene operaties in 2005 te kunnen financieren. In de planning worden voorzien: de bijdrage in Strategic Reserve Force (SRF, € 28,4 miljoen), de inzet van een commandoschip met geëmbarkeerde staf, een bevoorradingsschip en een onderzeeboot ten behoeve van de operatie Enduring Freedom (€ 10,0 miljoen, waarvan ongeveer € 1 miljoen mogelijk ten laste van begrotingsjaar 2005), de uitbreiding NTM-I (stage 2, € 4 miljoen) en de verlenging van het Provincial Reconstruction Team (PRT,€ 15,0 miljoen, waarvan € 2,0 miljoen ten laste van begrotingsjaar 2005).
Beleidsartikel 10. Civiele Taken
De financiële middelen die ten tijde van de eerste suppletore begroting 2005 ter beschikking staan ten behoeve van de civiele taken, zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 10 Civiele taken
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 35 234 | 0 | 35 234 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | ||||||||
Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba | 21 571 | – 8 792 | 12 779 | |||||
Kustwacht Nederland | 5 414 | 0 | 5 414 | |||||
Explosievenopruiming | 8 092 | – 91 | 8 001 | |||||
Hulp aan civiele overheden | 0 | 0 | 0 | |||||
Totale uitgaven | 35 077 | 0 | – 8 883 | 26 194 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 1 072 | 0 | 1 072 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De budgetmutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven.
Autonome mutaties | |
---|---|
Overige mutaties | – 91 |
Sub-totaal autonome mutaties | – 91 |
Beleidsmatige mutaties | |
2 Fokker F-16 vliegtuigen | – 8 792 |
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | – 8 792 |
Totaal mutaties | – 8 883 |
Ter vervanging van de af te stoten P3-C Orion-vliegtuigen zijn twee Fokker F-60-vliegtuigen gereedgemaakt voor kustwachttaken op de Nederlandse Antillen en Aruba. De uitgaven voor deze investering, die stonden gepland voor 2005, zijn voor een deel al in 2004 gerealiseerd.
Beleidsartikel 11. Internationale Samenwerking
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Internationale samenwerking zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 11 Internationale samenwerking
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 210 714 | 0 | 0 | 210 714 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | ||||||||
Bijdrage aan de Navo | 99 852 | 0 | 0 | 99 852 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EVDB | 87 900 | 0 | 10 455 | 98 355 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Attaches | 22 109 | 0 | 0 | 22 109 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige internationale samenwerking | 1 565 | 0 | 500 | 2 065 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale uitgaven | 211 426 | 0 | 10 955 | 222 381 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 31 715 | 0 | 31 715 | 0 | 0 | 0 | 0 |
(Bedragen x € 1000) | Totaal |
---|---|
Autonome mutaties | |
Overhevelingen | 10 955 |
Sub-totaal autonome mutaties | 10 955 |
Beleidsmatige mutaties | |
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | 0 |
Totaal | 10 955 |
De opgenomen EVDB-mutatie van + € 10,455 miljoen bestaat volledig uit de doorwerking van de eindejaarsmarge door vertragingen in 2004. Dit betreft de oplevering van fase 2 en 3 van de Titaan (€ 2,3 miljoen), het opleveren van de ombouw van het NBC-voertuig (€ 3,0 miljoen), satellietwaarneming door vertraging van de instroom van geschikt personeel (€ 1,2 miljoen) en diverse andere projecten (€ 3,955 miljoen)
Niet-beleidsartikel 60. Ondersteuning krijgsmacht
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het niet-beleidsartikel Ondersteuning krijgsmacht zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 60 Ondersteuning krijgsmacht
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 404 676 | 0 | 53 818 | 1 458 494 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | ||||||||
Ondersteuning Koninklijke marine | 285 089 | 0 | 3 020 | 288 109 | 320 | 320 | 320 | 320 |
Ondersteuning Koninklijke landmacht | 556 043 | 0 | – 15 939 | 540 104 | 2 000 | 0 | 0 | 0 |
Ondersteuning Koninklijke luchtmacht | 217 591 | 0 | – 3 245 | 214 346 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ondersteuning Koninklijke marechaussee | 32 667 | 0 | – 744 | 31 923 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ondersteuning Commando Dienstencentra | 292 305 | 0 | 53 818 | 346 123 | 49 938 | 44 948 | 41 945 | 41 955 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 6 116 | 0 | 0 | 6 116 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale uitgaven | 1 389 811 | 0 | 36 910 | 1 426 721 | 52 258 | 45 268 | 42 265 | 42 275 |
Ontvangsten | 45 556 | 0 | 0 | 45 556 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Autonome mutaties | ||||
Overhevelingen tussen defensieonderdelen | 135 | 20 | 49 916 | 50 071 |
Eindejaarsmarge | – 395 | – 1 226 | – 1 532 | – 3 153 |
IV-exploitatie | 6 900 | 0 | 0 | 6 900 |
Personele en materiële exploitatie | – 16 908 | – 16 908 | ||
Sub-totaal autonome mutaties | – 10 268 | – 1 206 | 48 384 | 36 910 |
Beleidsmatige mutaties | ||||
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | – | – | – | 0 |
Totaal | – 10 268 | – 1 206 | 48 384 | 36 910 |
Ondersteuning Koninklijke marine
Het betreft hier een overheveling van het budget voor reservedelen vanuit het Divisie Logistiek Centrum Koninklijke landmacht (DLC/KL) naar het marinebedrijf en de ontstane vertraging in het verwervingstraject van onderzeebootbatterijen.
Ondersteuning Koninklijke landmacht
Het per saldo lagere bedrag is voornamelijk het gevolg van de versnelde leveringen voor munitie, de eerdere aanschaf van inventarisgoederen (Nato Response Force-behoeften), de onderhoud aan geniematerieel in verband met diverse uitzendingen. Een deel van deze extra NRF-uitgaven wordt door HGIS gecompenseerd. Daarnaast is voor de inhuur van rij-instructeurs voor de Koninklijke marechaussee budget overgeheveld naar de Koninklijke landmacht.
Ondersteuning Koninklijke luchtmacht
Deze budgetverlaging als doorwerking van de eindejaarsmarge, vloeit voort uit de inzet (in 2004) van wapensystemen (helikopters in Irak).
Ondersteuning Koninklijke marechaussee
Voor de inhuur van rij-instructeurs voor de Koninklijke marechaussee is budget overgeheveld naar de Koninklijke landmacht.
Ondersteuning Commando Dienstencentra
De mutatie heeft betrekking op diverse overhevelingen tussen defensieonderdelen. Het gaat hier om een overheveling uit «Algemeen» ten behoeve van ontwikkelingsgelden voor IV en er is besloten om de uitvoering van IV-investeringen, alsmede een deel van de IV-exploitatie, te centraliseren bij het CDC. Tevens is een (automatiseringsdeel) van het project Tracking & Tracing vanuit de Koninklijke landmacht en de Koninklijke luchtmacht naar dit artikel overgeheveld.
Niet-beleidsartikel 70. Geheime uitgaven
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het niet-beleidsartikel Geheime uitgaven zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 70 Geheime uitgaven
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 407 | 335 | 1 742 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | ||||||||
Programmauitgaven | ||||||||
Geheime uitgaven | 1 407 | 335 | 1 742 | |||||
Totale uitgaven | 1 407 | 0 | 335 | 1 742 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Deze mutatie, leidend tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005, heeft betrekking op een aanpassing van de voor 2005 te verwachten geheime uitgaven.
Niet-beleidsartikel 80. Nominaal en onvoorzien
De verplichtingen en uitgaven op dit niet-beleidsartikel worden, ten opzichte van de begroting 2005, verhoogd met € 196,249 miljoen. Dit is als volgt per artikelonderdeel gespecificeerd:
Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 127 264 | 0 | 196 249 | 323 513 | 20 894 | 46 038 | 45 237 | 44 776 |
Uitgaven | ||||||||
Loonbijstelling | 70 637 | 105 507 | 176 144 | 7 988 | 7 897 | 7 763 | 7 674 | |
Prijsbijstelling | 10 546 | 78 078 | 88 624 | 14 246 | 39 291 | 38 684 | 38 332 | |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Taakstelling Strategisch Akkoord en Hoofdlijnenakkoord | 46 081 | 12 664 | 58 745 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totale uitgaven | 127 264 | 0 | 196 249 | 323 513 | 22 234 | 47 188 | 46 447 | 46 006 |
Nominaal en onvoorzien (x € 1000,-) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting | 127 264 | 127 264 |
Nota van wijziging | ||
Stand inclusief Nota van wijziging | 127 264 | 127 264 |
Mutatie loonbijstelling 2005 | 105 507 | 105 507 |
Mutatie prijsbijstelling 2005 | 78 078 | 78 078 |
Mutatie Taakstelling Strategisch Akkoord en Hoofdlijnenakkoord | 12 664 | 12 664 |
Stand 1e suppletore begroting | 323 513 | 323 513 |
Het in 2004 op dit artikelonderdeel gestalde bedrag van € 59,945 miljoen aan arbeidsvoorwaardengeld is, als gevolg van het uitblijven van een CAO, niet tot realisatie gekomen. Dit bedrag blijft, zoals is overeengekomen met het ministerie van Financiën, ter invulling van de arbeidsvoorwaarden, beschikbaar in 2005. Tevens is een bedrag van € 0,180 miljoen voor family-support van dit artikelonderdeel afgeboekt. Daarnaast is de met de Voorjaarsnota toegekende loonbijstelling voor een bedrag van € 45,742 miljoen op dit artikelonderdeel gestald. In het verdere verloop van de begrotingsuitvoering zal dit bedrag over de daarvoor in aanmerking komende artikelen worden verdeeld.
In deze suppletore begroting worden op het artikelonderdeel prijsbijstelling diverse mutaties verwerkt. Tijdens het opstellen van de ontwerpbegroting 2006 zal verwerking over de defensieonderdelen plaatsvinden. Het gaat hierbij vooral om de IV-exploitatie waarbij een correctie is doorgevoerd in verband met de gewijzigde tarieven en budgetteringsstructuur voor de werkplekdiensten die door DTO worden verricht. Het saldo van deze mutaties is op dit artikelonderdeel verwerkt. Verder betreft het hier het resultaat van de doorwerking naar 2005 van de eindejaarsmarge als gevolg van de door het ministerie van Defensie gerealiseerde bedragen in 2004.
Daarnaast is de met de Voorjaarsnota toegekende prijsbijstelling voor een bedrag van € 39,268 miljoen op dit artikelonderdeel gestald. Andere Voorjaarsnotamutaties, met betrekking tot de taakstelling voor PIA en de gedaalde dollarkoers, zijn eveneens tijdelijk op dit artikelonderdeel gestald.
Taakstelling Strategisch Akkoord en Hoofdlijnenakkoord
De mutatie heeft betrekking op bedragen voor het Sociaal Beleidskader SBK), die in 2004 niet zijn gerealiseerd. Deze zijn in het kader van de doorwerking van de eindejaarsmarge meegenomen naar 2005 ten behoeve van de uitvoering van het SBK in dit jaar.
Niet-beleidsartikel 90. Algemeen
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het niet-beleidsartikel Algemeen zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 90 Algemeen
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 470 321 | – 73 | – 22 914 | 1 447 334 | – 1 626 | 6 639 | 10 644 | 6 027 |
Uitgaven | ||||||||
Kerndepartement incl. wachtgelden | 97 669 | – 73 | 4 395 | 101 991 | 3 459 | 2 223 | 2 223 | 2 223 |
Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst | 55 743 | 0 | – 544 | 55 199 | 1 725 | 600 | 600 600 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 186 | 0 | 0 | 186 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Apparaatsuitgaven | 153 598 | – 73 | 3 651 | 157 376 | 5 184 | 2 823 | 2 823 | 2 823 |
Programmauitgaven | ||||||||
Investeringen | 27 486 | 0 | – 1 583 | 25 903 | – 7 768 | – 8 180 | – 8 187 | – 8 187 |
Departementsbrede uitgaven | ||||||||
– Milieu-uitgaven | 18 994 | 0 | – 8 990 | 10 004 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Pensioen en uitkeringen | 1 111 806 | 0 | – 25 747 | 1 086 059 | – 3 639 | – 1 992 | 100 | 225 |
– Wetenschappelijk onderzoek | 62 476 | 0 | – 204 | 62 272 | – 204 | – 204 | – 204 | – 204 |
– Ziektekostenvoorziening | 34 119 | 0 | – 1 205 | 32 914 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Subsidies en bijdragen | 10 439 | 0 | 55 | 10 494 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Overige uitgaven | 42 148 | 0 | 7 159 | 49 307 | 3 616 | 3 616 | 3 616 | 3 616 |
Totaal programmauitgaven | 1 307 468 | 0 | – 30 515 | 1 276 953 | – 7 995 | – 6 760 | – 4 675 | – 4 550 |
Totale uitgaven | 1 461 066 | – 73 | – 26 664 | 1 434 329 | – 2 811 | – 3 937 | – 1 852 | – 1 727 |
Ontvangsten | 201 257 | 0 | – 1 059 | 200 198 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties die geleid hebben tot de stand van de eerste suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Subsidies | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
Autonome mutaties | |||||
Overhevelingen tussen defensieonderdelen | – 990 | – 7 007 | – 7 997 | ||
Materiële exploitatie | 4 761 | 4 761 | |||
Personele exploitatie | – 24 927 | 1 944 | – 22 983 | ||
Overige mutaties | – 6 612 | – 6 660 | 5 324 | 55 | – 7 893 |
Sub-totaal autonome mutaties | – 32 529 | 45 | – 1 683 | 55 | – 34 112 |
Beleidsmatige mutaties | |||||
Materiële exploitatie | 0 | 130 | 0 | 130 | |
Personele exploitatie | 4 200 | 3 676 | 0 | 7 876 | |
Overige mutaties | – 658 | 0 | 100 | – 558 | |
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | 3 542 | 3 806 | 100 | 0 | 7 448 |
Totaal | – 28 987 | 3 851 | – 1 583 | 55 | – 26 664 |
Overhevelingen tussen defensieonderdelen
Het betreft ondermeer overhevelingen voor diverse projecten op het gebied van het milieubeleid (€ 0,990 miljoen). Voorts worden ontwikkelingsgelden voor IV-beleid (€ 5,299 miljoen) en kleine IV-investeringen (€ 1,708 miljoen) overgeheveld naar CDC/DICTU.
Het betreft hier voornamelijk verplichtingen die niet meer in 2004 tot betaling zijn gekomen.
Het budget voor family-support (€ 0,145 miljoen) is aan de defensieonderdelen uitgedeeld. Daarnaast zijn verplichtingen niet meer in 2004 tot betaling gekomen (€ 1,744 miljoen), vindt er een correctie plaats op de stalling van P-gelden (terugbetaling Arbeidsvoorwaardengeld, € 4,200 miljoen), wordt het Defensie OperatieCentrum (DOC) deels in 2005 uitgebreid in plaats van 2004 (€ 2,306 miljoen) en wordt een eerdere reductie gecorrigeerd met € 0,760 miljoen. Tevens zijn gelden toegevoegd voor de intensivering van terrorismebestrijding (Contra-Terrorisme(CT)-maatregel december 2004, € 0,810 miljoen). Tot slot leidt de huidige realisatie tot een bijstelling van de raming voor ouderdomspensioenen met – € 24,747 miljoen.
Door een correctie op de budgetten voor milieubeleid en de korte realisatieperiode van het project «Windturbinepark» te Coevorden wordt het uitgavenbudget met € 8,0 miljoen verlaagd. Voorts is de raming van de Ziektekostenvoorziening Defensiepersoneel met € 1,205 miljoen verlaagd. Ten aanzien van Pensioenen en uitkeringen is er een overloop uit 2004 van € 0,094 miljoen met betrekking tot het veteranenbeleid en een doorwerking van lager geraamde ontvangsten van € 1,059 miljoen. Het benodigde budget voor de nieuwbouw van het DOC en het project P&O 2000+ is bijgesteld met – € 2,054 miljoen en zijn in 2004 voor een bedrag van € 4,666 miljoen verplichtingen niet tot betaling gekomen. Tevens wordt de efficiencytaakstelling (€ 0,204 miljoen) verwerkt en is in het kader van de intensivering van de terrorismebestrijding (CT-maatregel december 2004) € 0,100 miljoen toegevoegd en vindt er in dat verband eveneens een overheveling naar geheime uitgaven (€ 0,335 miljoen) plaats.
De horeca-organisatie Paresto is ultimo 2004 geëindigd als een Resultaatverantwoordelijke eenheid (RVE) binnen het Commando DienstenCentra.(CDC) en per 1 januari 2005 begonnen als een baten-lastendienst. De activiteiten van Paresto zijn echter te beschouwen als in een going-concern. Derhalve is besloten om vlottende activa en passiva, die zijn gerelateerd aan deze activiteiten, van het moederdepartement over te nemen. Deze posten zijn tevens aangemerkt als een schuld aan, respectievelijk een vordering op, het moederdepartement. Het saldo van deze kortlopende vorderingen en schulden resulteert in een vordering van Paresto op het moederdepartement van € 3 780 336 die is opgenomen onder de balanspost «nog te ontvangen». Voorts is als uitgangspunt gehanteerd dat het eigen vermogen van Paresto nihil bedraagt. De per balansdatum overgenomen vaste activa zijn gefinancierd met een lening van het ministerie van Financiën.
Deze uitgangspunten zijn vastgelegd in een convenant tussen de Directeur Financieel-Economische Zaken en de Commandant Commando DienstenCentra.
Definitieve openingsbalans Paresto (01-01-2005)
Activa | 01-01-05 |
---|---|
Immateriële activa | 0 |
Materiële activa (totaal) | 3 189 |
* grond en gebouwen | 503 |
* installaties en inventarissen | 524 |
* overige mat. vaste activa | 2 162 |
Voorraden | 431 |
Debiteuren | 2 106 |
Nog te ontvangen | 5 609 |
Liquide middelen | 41 |
Totaal | 11 3761 |
1 Afrondingsverschil mogelijk.
Passiva | 01-01-05 |
---|---|
* exploitatiereserve | 0 |
* verplichte reserves | 0 |
* onverdeeld resultaat | 0 |
Eigen vermogen | 0 |
Leningen | 2 7241 |
Voorzieningen | 0 |
Crediteuren | 4 969 |
Nog te betalen | 3 683 |
Totaal | 11 376 |
1 Lening bestaat uit conversielening van € 3 189 260 -/- kortlopende deel van de lening (aflossing) € 464 248.
Toelichting definitieve openingsbalans
De vaste activa zijn gewaardeerd tegen historische kostprijzen, verminderd met lineaire afschrijvingen. Hierbij is een activeringsdrempel van € 500 gehanteerd, tenzij sprake is van een kritisch artikel (zoals bijvoorbeeld inventaris uit de proefkeuken).
Voor activa worden de volgende afschrijvingstermijnen gehanteerd: Actief:
• Verbouwing infra hoofdkantoor Paresto | 4 jaar1 | Grond en gebouwen |
• Hardware/Software/Licenties (ICT) | 5 jaar | Overig mat vaste act |
• Kassa's, overige computerapparatuur (o.a. back office) | 5 jaar | Overig mat vaste act |
• Chipopwaardeerders, oplaadpunten | 5 jaar | Overig mat vaste act |
• Kantoorinventaris | 5 jaar | Installaties/inventaris |
• Transportmiddel DPAU | 4 jaar | Installaties/inventaris |
• Transportmiddel VAU | 10 jaar | Installaties/inventaris |
1 Vanwege de mogelijke herbelegging van vastgoed Defensie in Utrecht wordt voorzien dat de infrastructuur na genoemde termijn elders wordt geconcentreerd.
Omschrijving | Aanschafprijs bruto | Afschrijving | Boekwaarde | |
---|---|---|---|---|
0010 | VERBOUWINGSKOSTEN | € 670 313 | € 167 578 | € 502 735 |
0100 | AUTOMATISERING | € 76 739 | € 7 674 | € 69 065 |
0300 | TRANSPORT OUD | € 195 688 | € 112 821 | € 82 867 |
0300 | TRANSPORT NIEUW | € 345 828 | € 43 229 | € 302 600 |
0400 | KEUKENINVENTARIS | € 66 660 | € 33 428 | € 33 232 |
0500 | KANTOORINVENTARIS | € 132 942 | € 27 208 | € 105 734 |
0700 | KASSA | € 954 109 | € 31 772 | € 922 337 |
0710 | BACKOFFICE | € 1 073 070 | € 35 776 | € 1 037 294 |
0720 | BETAALTERMINALS | € 138 160 | € 4 762 | € 133 397 |
Totaal | € 3 653 508 | € 464 248 | € 3 189 260 |
De voorraden die worden geactiveerd betreffen de centrale voorraden als onderdeel van het primaire logistieke proces in casu de operationele voorraden op de locaties Bathmen en Den Helder. Deze activa zijn gewaardeerd tegen historische kostprijs. Restaurant en kantinevoorraden worden, gezien het kort cyclische karakter daarvan, niet geactiveerd, maar als kosten verantwoord in de staat van baten en lasten.
De waardering van de post debiteuren vindt plaats tegen nominale waarde. Gezien de wijze van innen van gelden binnen Defensie (budgetbelasting) wordt vooralsnog geen rekening gehouden met een vermoedelijk oninbaar deel.
Posten, die betrekking hebben op 2004 en die nog te vorderen zijn van afzonderlijke defensieonderdelen (voedingskaarten, maaltijdbonnen, vooruitbetalingen, voorschotten), worden op de openingsbalans opgenomen (€ 864 655) tegen nominale waarde. Het bedrag van € 964 456 betreft de nog te factureren bedragen. Het bedrag, te vorderen van het moederdepartement, bedraagt € 3 780 336 (inclusief vakantiegeld van € 1 749 652 en de tegemoetkoming volgens de ziektekostenregeling IZBAD van € 927 500).
De op de openingsbalans opgenomen liquide middelen betreffen de wisselkasgelden op locatie (€ 41 000). In lijn met de vastgestelde administratieve organisatie wordt voor een kaslade in het bedrijfsrestaurant een waarde aangehouden van € 100. In de overige verkooppunten (kantines en bars) een waarde van € 50.
Bij de start van de baten-lastendienst Paresto bedraagt het eigen vermogen € 0.
Bij de start van de baten-lastendienst Paresto, is bij het ministerie van Financiën een vermogensconversielening afgesloten voor de financiering van de vaste activa (€ 3 189 260) Deze lening bestaat voor € 2 725 013 uit het langlopende deel. Het deel van de lening dat ultimo 2005 wordt afgelost, is als kortlopende schuld verantwoord onder overlopende passiva (€ 464 248).
De waardering van de post crediteuren vindt plaats tegen nominale waarde.
Paresto heeft bij aanvang 2005 geen voorzieningen. Conform de richtlijnen voor de jaarverslaglegging worden voorzieningen gevormd voor specifieke verplichtingen en risico's die uitgaan boven het algemene risico dat aan het ondernemen als dienst die een baten-lastenstelsel voert is verbonden.
Nog te betalen/overlopende passiva
Posten die betrekking hebben op 2004 en die nog niet betaald zijn, dienen op de balans te worden opgenomen (€ 541 190). Voor de betaling van het vakantiegeld in mei 2005 wordt er voor de periode juni tot en met december 2004 een reservering voor vakantiegeld opgenomen (€ 1 749 652). Voor de tegemoetkoming volgens de interimziektekostenregeling (IZBAD) is rekening gehouden met een bedrag van € 927 500. Daarnaast wordt het kort lopende deel van de leningen hierop verantwoord (€ 464 248).