A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2006 te wijzigen.
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,
A. Pechtold
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. W. Remkes
1. | Leeswijzer | |
2. | Het beleid | |
2.1. | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | |
2.2. | De beleids- en niet-beleidsartikelen | |
1. | Waarborgfunctie | |
2. | Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners | |
3. | Nominaal en onvoorzien |
B. BEGROTINGSTOELICHTING KONINKRIJKSRELATIES (H IV)
Inhoud 1e suppletore begroting
Deze 1e suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2006 en van enkele nieuwe beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. In de begrotingstoelichting worden de mutaties die in omvang groter zijn dan € 1 mln in de overzichtstabel gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties opgenomen, zowel beleidsmatige als technische.
De stand van de 1e suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerp-begroting 2006. De meerjarige doorwerking van de mutaties in de Voorjaarsnota worden opgenomen in de ontwerp-begroting 2007.
2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
De aansluiting en de belangrijkste mutaties
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2006 te wijzigen:
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf stand ontwerpbegroting (in € 1 000)
Art.nr. | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | ||
---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2006 | 157 889 | 172 973 | 15 912 | ||
Belangrijkste 1e suppletore mutaties | |||||
1) | Restant Liquiditeitssteun (walradar) | 1.1 | 13 200 | 13 200 | 13 200 |
2) | Schuldsanering Aruba | 2.2 | 10 414 | 10 414 | |
3) | FDA | 2.2 | 2 075 | 2 075 | |
4) | Sociale Vormingsplicht | 2.2 | – 1 300 | – 1 300 | |
5) | Invoering RBANA | 2.2 | 2 900 | 2 900 | |
6) | Plan Veiligheid Nederlandse Antillen | 2.2 | – 4 700 | – 4 700 | |
7) | Bijstelling verplichtingsruimte | 2.2 | 102 029 | ||
8) | Overige mutaties | div. | 4 853 | 4 853 | 2 400 |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 287 360 | 200 415 | 31 512 |
Restant Liquiditeitssteun / Walradar
Op een geblokkeerde rekening van de BNA staat een restant bedrag aan liquiditeitssteun van omgerekend € 13,2 miljoen. Dit bedrag is bestemd voor de aanschaf van een walradarsysteem. Deze investering is in 2005 niet gerealiseerd en is thans voorzien voor 2006. De terugvordering van de liquiditeitssteun (en de daarmee samenhangende desaldering) is daarom uitgesteld naar 2006.
Omdat Aruba niet aan de voorwaarde voor begrotingsevenwicht heeft voldaan zijn de voor schuldsanering Aruba beschikbare middelen overgeheveld van 2005 naar 2006.
In het kader van de zgn. «Arubadeal» zijn afspraken gemaakt over jaarlijkse stortingen in het Fondo Desaroyo Aruba (FDA). Als gevolg van vertragingen in 2005 worden de hiervoor beschikbare, maar niet aangewende middelen overgeheveld naar 2006.
MinBVK heeft onlangs een bijdrage aan de integrale invoering van de sociale vormingsplicht toegezegd van € 19 miljoen verdeeld over een periode van 5 jaar. De dekking hiervoor wordt gevonden in de onderuitputting 2003 die bij VJN 2004 ten behoeve van het armoedebeleid is toegevoegd aan de begroting en meerjarencijfers van H IV. Om door de jaren heen voldoende middelen op H IV voor de sociale vormingsplicht beschikbaar te hebben zijn middelen overgeheveld en verdeeld over de jaren 2006 tot en met 2010.
Invoering met terugwerkende kracht RBANA
De regeling houdende bepalingen betreffende de voorwaarden bij beschikbaarstelling van ambtenaren voor langere duur aan de Nederlandse Antillen en Aruba (RBANA) is onlangs vastgesteld en treedt met terugwerkende kracht tot 1 juli 2004 in werking. Dit leidt tot eenmalige vergoedingen van naar verwachting € 2,9 miljoen. Deze kosten komen ten laste van H IV.
Plan Veiligheid Nederlandse Antillen
De uitvoering van het PVNA zal zich uitstrekken tot en met het jaar 2007. Van het voor 2006 beschikbare bedrag zal € 4,7 mln. moeten worden doorgeschoven naar 2007.
2.2. De beleids- en niet-beleidsartikelen
BELEIDSARTIKEL 1: WAARBORGFUNCTIE
Budgettaire gevolgen van beleid
1. | Waarborgfunctie | Stand | Mutaties 1e | Stand 1e | Mutaties | Mutaties | Mutaties | Mutaties |
ontwerp- | suppletore | suppletore | ||||||
begroting | begroting | begroting | ||||||
2006 | 2006 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | ||
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen | 34 735 | 9 200 | 43 935 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | 34 735 | 9 200 | 43 935 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1. | Rechterlijke macht en samenwerkingsmiddelen | 34 735 | 9 200 | 43 935 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a. | Restant Liquiditeitssteun (walradar) | 13 200 | ||||||
b. | Walradar | – 5 500 | ||||||
c. | Kustwacht (desaldering) | 900 | ||||||
d. | Kustwacht (EJM) | 600 | ||||||
Ontvangsten | 4 485 | 14 100 | 18 585 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BELEIDSARTIKEL 2: BEVORDEREN AUTONOMIE KONINKRIJKSPARTNERS
Budgettaire gevolgen van beleid
2. | Bevorderen autonomie | Stand | Mutaties 1e | Stand 1e | Mutaties | Mutaties | Mutaties | Mutaties |
Koninkrijksrelaties | ontwerp- | suppletore | suppletore | |||||
begroting | begroting | begroting | ||||||
2006 | 2006 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | ||
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen | 121 866 | 118 430 | 240 296 | 3 112 | – 2 288 | 2 912 | 1 912 | |
Uitgaven | 136 950 | 16 401 | 153 351 | 3 112 | – 2 288 | 2 912 | 1 912 | |
1. | Apparaat | 4 975 | 462 | 5 437 | – 88 | – 88 | – 88 | – 88 |
a. | Huisvesting VNO (EJM) | 400 | ||||||
b. | Reallocatie budget Raden en Commissies | 150 | ||||||
c. | Wachtgelden (overboeking naar BZK VII) | – 88 | – 88 | – 88 | 88 | – 88 | ||
2. | Bevorderen autonomie | 131 475 | 16 089 | 147 564 | 3 200 | – 2 200 | 3 000 | 2 000 |
d. | Schuldsanering Aruba | 10 414 | ||||||
e. | FDA | 2 075 | ||||||
f. | Plan Veiligheid Nederlandse Antillen (EJM) | 4 200 | ||||||
g. | Plan Veiligheid Nederlandse Antillen | – 4 700 | 4 700 | |||||
h. | Sociale Vormingsplicht | – 1 300 | – 1 500 | – 2 200 | 3 000 | 2 000 | ||
i. | Invoering RBANA (EJM) | 2 900 | ||||||
j. | Grenscontroleteam (EJM) | 1 000 | ||||||
k. | Terugontvangsten UNDP | 1 500 | ||||||
3. | Bevorderen staatskundige relaties | 500 | – 150 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
l. | Reallocatie budget Raden en Commissies | – 150 | ||||||
Ontvangsten | 11 427 | 1 500 | 12 927 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NIET-BELEIDSARTIKEL 3: NOMINAAL EN ONVOORZIEN
Budgettaire gevolgen van beleid
3. | Nominaal en Onvoorzien | Stand | Mutaties 1e | Stand 1e | Mutaties | Mutaties | Mutaties | Mutaties |
ontwerp- | suppletore | suppletore | ||||||
begroting | begroting | begroting | ||||||
2006 | 2006 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | ||
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen | 1 288 | 1 841 | 3 129 | |||||
Uitgaven | 1 288 | 1 841 | 3 129 | 1 859 | 1 879 | 1 791 | 1 732 | |
1. | Loonbijstelling | 69 | 821 | 890 | 826 | 831 | 849 | 848 |
a. | Loonbijstelling 2006 | 821 | 826 | 831 | 849 | 848 | ||
2. | Prijsbijstelling | 446 | 1 118 | 1 564 | 1 104 | 1 121 | 1 007 | 944 |
b. | Prijsbijstelling 2006 | 1 118 | 1 104 | 1 121 | 1 007 | 944 | ||
3. | Onvoorzien | 773 | – 98 | 675 | – 71 | – 73 | – 65 | – 60 |
c. | Eindejaarmarge 2005 | 9 076 | ||||||
d. | Verdeling EJM 2005 | – 9 100 | ||||||
e. | Moties APB (30 300, nr. 36) | – 74 | – 71 | – 73 | – 65 | – 60 |