A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Financiën (IXB).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
In maart 2005 is door de Minister van Financiën met de Tweede Kamer overleg gevoerd over de uitkomsten van het interdepartementale beleidsonderzoek (IBO) regeldruk en controletoren en de naar aanleiding daarvan door het kabinet in december 2004 gedane voorstellen. Tijdens het algemeen overleg op 2 en 3 maart 2005 en in de brief van 9 maart 2005 (Kamerstukken II, 29 949 en 29 950, nr. 5) is toegezegd de getrouwbeeldverklaring van de departementale auditdiensten parallel aan de gewijzigde bedrijfsvoeringsparagraaf over het verslagjaar 2007 in te voeren. De departementen hebben sindsdien belangrijke voortgang geboekt met het treffen van de hiervoor noodzakelijke maatregelen. Om op het ingroeitraject naar met name de getrouwbeeldverklaring geen wettelijke obstakels te laten ontstaan, dienen enkele bepalingen in de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) te worden aangepast. Dat zal regulier gebeuren via het moderniseringsproject van die wet dat thans gaande is. Om de getrouwbeeldverklaring al over het jaar 2007 te kunnen toepassen is echter een tijdelijke – op het jaar 2007 gerichte – afwijking van de wet nodig. Dat gebeurt via het onderhavige wetsartikel. Het betreft concreet de aanpassing van artikel 66, vijfde en zesde lid, van de CW 2001. De gewijzigde insteek voor de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag leidt niet tot een aanpassing van de CW 2001. De inhoud van die paragraaf wordt in de Rijksbegrotingsvoorschriften geregeld.
Samengevat komen de wijzigingen in de bedrijfsvoeringsparagraaf en in de accountantsverklaring op het volgende neer.
Over eventuele rechtmatigheidsfouten en -onzekerheden die de terzake gestelde artikelsgewijze tolerantiegrenzen te boven gaan, zal door de betrokken minister in de bedrijfsvoeringsparagraaf van zijn departementaal jaarverslag worden gerapporteerd. De departementale auditdienst verstrekt bij het aldus opgestelde jaarverslag (en saldibalans) een getrouwbeeldverklaring in plaats van een zogenaamde eisenverklaring. De getrouwbeeldverklaring heeft betrekking op de elementen die onder a tot en met d van het nieuwe zesde lid van artikel 66 in de CW 2001 zijn opgenomen. Daarbij beoordeelt de auditdienst op grond van onderdeel b of de rapportage over de rechtmatigheid van de begrotingsuitvoering klopt en op grond van onderdeel d of er in het jaarverslag eventueel sprake is van strijdigheid tussen de gepresenteerde financiële informatie en de opgenomen beleidsinformatie.
Om aan te sluiten bij de in artikel 58 gehanteerde terminologie wordt in lid 6 van artikel 66 gesproken van deugdelijke weergave in plaats van de in accountantskring gebruikelijke formulering van getrouwe weergave. Daarmee wordt echter hetzelfde bedoeld. Het is geen bezwaar dat de accountant in zijn verklaring het begrip getrouwe weergave gebruikt.
De oordeelsvorming van de Rekenkamer blijft ten opzichte van het verleden ongewijzigd.
In het oude vijfde lid van artikel 66 kan de reikwijdte van de accountantsverklaring (een verklaring omtrent de financiële informatie in het jaarverslag en de saldibalans) worden geschrapt. De reikwijdte staat thans geheel in het zesde lid.
De formulering van de aanhef van het onderhavige wetsartikel luidende: «....komt voor de accountantsdienst van het ministerie van Financiën voor het jaar 2007 als volgt te luiden» is zodanig gekozen, dat de accountantsdienst de gewijzigde reikwijdte van de verklaring zowel dient toe te passen met betrekking tot het departementale jaarverslag van het betrokken departement als met betrekking tot een eventueel niet-departementaal jaarverslag waarvoor de betrokken minister verantwoordelijk is (zoals bijvoorbeeld een jaarverslag van een begrotingsfonds of van een van de begrotingshoofdstukken I, II, IV of IXA).
Er wordt in de wettekst nog gesproken van accountantsdienst in plaats van auditdienst, omdat die terminologie in de Comptabiliteitswet 2001 nog wordt gehanteerd. Bij de voorziene modernisering van de Comptabiliteitswet zal accountantsdienst worden vervangen door auditdienst.
De voorliggende suppletore begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de ontwerp-begroting 2006. Deze begroting bestaat uit 7 beleidsartikelen en 2 niet-beleidsartikelen. De beleidsartikelen weerspiegelen bijna het gehele werkterrein van het Ministerie van Financiën; het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid zijn opgenomen in de begroting van Nationale Schuld (IX-A).
In paragraaf 2.1 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste mutaties (mutaties groter dan € 10 mln.).
Paragraaf 2.2 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. In deze tabel is bij de beleidsartikelen 1 t/m 5 en 7 door middel van de regel «waarvan juridisch verplicht» informatie over de budgetflexibiliteit opgenomen.1 Het nog niet juridisch verplichte deel van de geraamde programma-uitgaven (peildatum 1 maart 2006) vormt een indicatie voor de mate van budgetflexibiliteit, dat wil zeggen de budgetruimte die budgettair-technisch beschikbaar is. Voor deapparaatsuitgaven geldt dat de verplichtingen gelijk worden gesteld aan de kasuitgaven. Een groot deel van de apparaatsuitgaven betreft personele uitgaven. Deze zijn naar hun aard op korte termijn weinig flexibel.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 1e suppletore begroting» gegeven. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch (bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen) van aard zijn. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften behoeven de technische mutaties niet te worden toegelicht. Ter vergroting van de informatiewaarde is ervoor gekozen een korte toelichting bij alle programmamutaties op te nemen. Mutaties in de apparaatsuitgaven worden, voorzover deze betrekking hebben op overheveling van formatieplaatsen binnen de begroting of op overheveling tussen Financiën en andere departementen, niet nader toegelicht. De toelichting op de mutaties in de belastingontvangsten is in de Voorjaarsnota opgenomen.
In paragraaf 2.3 is de baten-lastenparagraaf Domeinen Roerende Zaken opgenomen.
2.1. Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangstenmutaties
De belangrijkste mutaties zijn in onderstaande tabellen samengevat en worden daarna kort toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij het betreffende artikel.
Tabel: overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (x € 1000)
Uitgaven | Artikelnummer | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2006 | 3 888 088 | |
Stand ontwerpbegroting 2006, incl. Nota van Wijziging | 3 888 088 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Apparaat Belastingdienst | 86 950 | 1 |
2. Heffings- en invorderingsrente | – 32 500 | 1 |
3. Bijdrage toezicht (AFM en DNB) | 28 000 | 2 |
4. Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen | – 88 547 | 4 |
5. Exportkredietverzekering, schade-uitkeringen | – 44 008 | 5 |
6. Loon- en prijsbijstelling | 55 285 | 10 |
7. Overige uitgaven | 23 343 | |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 3 916 611 |
1. De hogere uitgaven voor apparaat Belastingdienst in 2006 hebben onder meer betrekking op a) hogere uitgaven voor extra toezichtmedewerkers, reductie van ICT-complexiteit en de plannen voor een Vooringevulde Aangifte (€ 30 mln.), b) hogere uitgaven voor de projecten Samenwerking Uitvoering Werknemersverzekeringen Belastingdienst (SUB) en Toeslagen (€ 25 mln.), c) investeringen in detectiesystemen voor de Douane (€ 15 mln.) en d) hogere uitvoeringskosten van fiscale wetsvoorstellen (€ 12 mln.).
2. De heffings- en invorderingsrente is zowel aan de uitgaven- (– € 32,5 mln.) als aan de ontvangstenkant (– € 85 mln.) bijgesteld. De mutatie bedraagt per saldo – € 52,5 mln. Dit wordt veroorzaakt door verlaging van de rente-opslag en «ontsparing» van de te hoge Vpb-aanslagen bij de Belastingdienst.
3. De vergoedingswijze aan AFM is aangepast (+ € 11 mln.) en de bijdrage toezicht DNB is gedesaldeerd (+ € 17 mln.). Tot 2006 was de bijdrage verdisconteerd in de winstafdracht DNB (aftrekpost op de ontvangsten). Vanaf 2006 wordt de bijdrage onder de uitgaven (art. 2) verantwoord en vervalt de desaldering bij de ontvangsten. De ontvangsten worden verantwoord onder art. 3. De desaldering leidt tot hogere uitgaven en ontvangsten van € 17 mln.
4. Oorspronkelijk voor 2006 geplande betalingen aan multilaterale fondsen zijn reeds in 2005 voldaan (– € 88,9 mln.).
5. Op basis van de realisatie van voorgaande jaren en verwachting over uit te keren schades, zijn de geraamde schade-uitkeringen neerwaarts bijgesteld.
6. Uit de aanvullende post zijn de tranches 2006 van loon- en prijsbijstelling uitgekeerd.
Tabel: overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties (x € 1000)
Ontvangsten | Artikelnummer | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2006 | 102 537 978 | |
Stand ontwerpbegroting 2006, incl. Nota van Wijziging | 102 555 978 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Belastingontvangsten na afdracht | 5 032 736 | 1 |
2. Kosten vervolging | 14 000 | 1 |
3. Heffings- en invorderingsrente | – 85 000 | 1 |
4. Overige apparaatsontvangsten Belastingdienst | 10 000 | 1 |
5. Winstuitkering DNB | 59 000 | 3 |
6. Dividend staatsdeelnemingen | – 61 853 | 3 |
7. Exportkredietverzekering, premies en restituties | 398 739 | 5 |
8. Verkoop onroerende zaken Domeinen | 65 000 | 7 |
9. Beheersontvangsten Domeinen | 10 750 | 7 |
10. Overige ontvangsten | 13 789 | |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 108 013 139 |
1. Voor de toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Voorjaarsnota.
2. De doorberekende kosten van vervolging stijgen door het vaker leggen van beslag bij belastingplichtigen.
3. Zie toelichting bij het overzicht belangrijkste uitgavenmutaties.
4. De realisaties op incidentele ontvangsten, gerelateerd aan de inzet van mensen en middelen van de Belastingdienst voor derden, geven aanleiding de raming bij te stellen.
5. De winstafdracht DNB neemt toe door een hogere renteopbrengst (€ 42 mln.) en het opheffen van de desaldering van de bijdrage toezicht DNB, zie uitgaventoelichting (€ 17 mln.).
6. De dividendraming staatsdeelnemingen daalt door onder meer de verkoop van een deel van de belangen in PinkRoccade, KPN, TNT en KLM.
7. De hogere ontvangsten uit exportkredietverzekering betreffen hogere premie-ontvangsten (€ 61 mln.) en hogere schaderestituties (€ 337,8 mln.) door ontvangst van het eerste deel van de vervroegde aflossing van Nigeria.
8. In 2006 zal een groter gedeelte van de resterende taakstelling agrarische verkopen gerealiseerd worden dan aanvankelijk geraamd. Dit leidt tot een hogere raming voor 2006 (+ € 65 mln.) en een evenredig lagere raming voor 2007 (– € 65 mln.).
9. De beheersontvangsten stijgen door a) hogere opbrengsten uit zandwinning en b) het minder snel afnemen dan aanvankelijk geraamd van ontvangsten uit ingebruikgevingen omdat een aantal agrarische gronden langer bij Domeinen in beheer blijft.
De bedragen in de tabellen luiden in duizenden euro’s. In de toelichting na de tabellen zijn ter verhoging van de leesbaarheid bedragen in miljoenen euro’s vermeld.
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 1 Belastingen Bedragen x € 1 000
Stand ontwerpbegroting 2006 (1) | Mutaties via Nota van Wij-ziging (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting 2006 (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 367 353 | 58 450 | 3 425 803 | – 9 694 | – 13 233 | – 81 759 | – 100 359 | – 101 597 | |
Uitgaven | 3 367 293 | 58 450 | 3 425 743 | – 9 694 | – 13 233 | – 81 759 | – 100 359 | – 101 597 | |
Programma-uitgaven | 826 147 | – 28 500 | 797 647 | – 119 000 | – 149 000 | – 174 000 | – 174 000 | – 174 000 | |
Waarvan juridisch verplicht | 797 647 | ||||||||
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevorderen dat belastingplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen | |||||||||
Programma | 61 147 | 4 000 | 65 147 | – 9 000 | – 9 000 | – 9 000 | – 9 000 | – 9 000 | |
Heffings- en invorderingsrente | 765 000 | – 32 500 | 732 500 | – 110 000 | – 140 000 | – 165 000 | – 165 000 | – 165 000 | |
Apparaatsuitgaven | 2 541 146 | 86 950 | 2 628 096 | 109 306 | 135 767 | 92 241 | 73 641 | 72 403 | |
Ontvangsten | 100 400 212 | 4 971 736 | 105 371 948 | – 110 000 | – 155 000 | – 190 000 | – 190 000 | – 190 000 | |
Programma-ontvangsten | 100 381 540 | 4 961 736 | 105 343 276 | – 12 1 000 | – 166 000 | – 201 000 | – 201 000 | – 201 000 | |
Algemene doelstelling | |||||||||
Belastingontvangsten | 99 035 417 | 5 032 736 | 104 068 153 | ||||||
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevorderen dat belastingplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen | |||||||||
Programma | 291 123 | 14 000 | 305 123 | 14 000 | 14 000 | 14 000 | 14 000 | 14 000 | |
Heffings- en invorderingsrente | 1 055 000 | – 85 000 | 970 000 | – 135 000 | – 180 000 | – 215 000 | – 215 000 | – 215 000 | |
Apparaatsontvangsten | 18 672 | 10 000 | 28 672 | 11 000 | 11 000 | 11 000 | 11 000 | 11 000 |
Doelstelling 2 Door toezicht en opsporing bevorderen dat belastingplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen
Programma-uitgaven (+ € 4,0 mln.)
De WOZ-vangnetregeling stelt gemeenten in staat in het verleden gemaakte meerkosten van WOZ-waarderingen te declareren bij het Rijk. In samenhang met ingediende bezwaren tegen besluiten inzake de hoogte van de uitkeringen wordt verwacht dat in 2006 nog € 10,5 mln. nodig zal zijn. Daarnaast wordt verwacht dat het beroep op vergoedingen van proceskosten, van belastingplichtigen die met succes bezwaar aantekenen tegen beslissingen van de Belastingdienst, structureel zal afnemen (– € 6,5 mln.).
Heffings- en invorderingsrente (uitgaven en ontvangsten per saldo – € 52,5 mln.)
De verlaging van de rente-opslag naar 1,5% leidt vanaf 2006 tot lagere rente-uitgaven en -ontvangsten. Dit leidt per saldo tot een tegenvaller van € 10 mln. Daarnaast wordt aangenomen dat het verlagen van de rente-opslag in 2006 leidt tot «ontsparing» van de te hoge Vpb-aanslagen bij de Belastingdienst. Over de terug te geven bedragen moet naar verwachting € 42,5 mln. extra rente worden vergoed. Daarnaast is er echter sprake van een lager kapitaal- en geldmarktberoep 2005/2006 hetgeen een meevaller oplevert van € 37,5 mln. op begrotingshoofdstuk IXA (artikel 1).
Apparaatsuitgaven (+ € 87,0 mln.)
De mutatie is het gevolg van:
– Hogere uitgaven voor extra toezichtmedewerkers, reductie van ICT-complexiteit en de plannen voor een Vooringevulde Aangifte (€ 30 mln.). De effecten van de complexiteit van de automatiseringssystemen zijn steeds vaker merkbaar in de tijd die het kost om systemen aan te passen en in de frequentie van tijdelijke uitval van systemen. Het realiseren van meer robuuste systemen vergt een langdurige inspanning, waarmee in 2006 een begin wordt gemaakt. De versterking van het toezicht wordt de komende jaren onder andere ondersteund door de opheffing van de vacaturestop in april 2006 ipv juli 2007 zoals voorzien. De ontstane scheefgroei in de bezetting kan daarmee worden opgelost. De Tweede Kamer is op 15 mei jongstleden hierover separaat geïnformeerd. De Vooringevulde Aangifte is met name bedoeld voor particuliere belastingplichtigen en wordt vanaf 2008 gerealiseerd.
– Meerkosten van de projecten SUB en Toeslagen (€ 25 mln.). Het betreft automatiseringskosten voor reeds lopende projecten.
– Hogere uitvoeringskosten van fiscale wetsvoorstellen (€ 12 mln.). Hierbij gaat het met name om fiscale wijzigingen mbt de auto van de zaak, gebundelde aangifte loonbelasting, fiscale behandeling VUT/ prepensioen/levensloop en éénmalige extra kosten voor de kinderkorting.
– Investeringen in detectiesystemen voor de Douane (€ 15 mln.). Deze investeringen zijn gezien de groei van het internationale goederenvervoer noodzakelijk om de controledichtheid aan de grenzen op peil te houden.
– Investeringen in elektronische douaneafhandeling in EU-verband (Electronic Customs Program, € 3 mln.). Hierdoor wordt de internationale handel gefaciliteerd door het stroomlijnen van de procedures rond im- en export.
– Diverse overboekingen van en naar andere departementen voor uitvoeringskosten (saldo € 1,9 mln.).
De doorwerking zal gepresenteerd worden in de ontwerpbegroting 2007.
Algemene doelstelling: belastingontvangsten (+ 5 033 mln.)
Voor de toelichting op de mutaties in de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Voorjaarsnota.
Aansluiting met begrotingstoelichting
De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt (verschillen in tellingen worden veroorzaakt door afrondingen).
Tabel: aansluiting met begrotingstoelichting IX B, beleidsartikel 1 (x € 1 mln.)
Stand ontwerpbegroting IXB | Mutatie 1e suppletore begroting IXB | Stand 1e suppletore begroting IXB | |
---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 115 005 | 5 325 | 120 330 |
Afdracht Gemeentefonds | – 13 032 | – 264 | – 13 296 |
Afdracht Provinciefonds | – 1 052 | – 28 | – 1 081 |
Afdracht BTW-Compensatiefonds | – 1 884 | 0 | – 1 884 |
Totaal belastingontvangsten IX B, art. 1 | 99 035 | 5 033 | 104 068 |
Voor een toelichting op de mutaties van de afdrachten Gemeente- en Provinciefonds en BTW-compensatiefonds wordt verwezen naar de 1e suppletore begroting van de betreffende fondsen.
Doelstelling 4 Intensief en effectief toezicht en opsporing
Programma-ontvangsten (+ € 14,0 mln.)
Het versturen van dwangbevelen per post leidt ertoe dat belastingplichtigen gemakkelijker een dwangbevel negeren. Consequentie hiervan is dat het eerste contact met de deurwaarder direct leidt tot het leggen van een beslag, welke voor de belastingplichtige relatief duur is (ten opzichte van aanmaningen en dwangbevelen).
Heffings- en invorderingsrente
Voor een toelichting wordt verwezen naar de algemene toelichting bij de uitgaven.
Apparaatsontvangsten (+ € 10,0 mln.)
De realisaties op incidentele ontvangsten, gerelateerd aan de inzet van mensen en middelen van de Belastingdienst voor derden, geven aanleiding de raming bij te stellen.
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiële Markten Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Het bevorderen van goed functionerende en internationaal concurrerende financiële markten en integriteit van het financiële stelsel. | Stand ontwerpbegroting 2006 (1) | Mutaties via Nota van Wij-ziging (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting 2006 (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 36 649 | 46 273 | 82 922 | 27 993 | 27 993 | 27 993 | 27 993 | |
Garantieverplichting | 17 000 | 17 000 | ||||||
Uitgaven | 36 649 | 29 273 | 65 922 | 27 993 | 27 993 | 27 993 | 27 993 | |
Programma-uitgaven | 30 211 | 27 500 | 57 711 | 28 000 | 28 000 | 28 000 | 28 000 | |
Waarvan juridisch verplicht | 0 | |||||||
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten | ||||||||
Bijdrage toezicht AFM | 11 000 | 11 000 | 22 000 | 11 000 | 11 000 | 11 000 | 11 000 | |
Bijdrage toezicht DNB | 17 000 | 17 000 | 17 000 | 17 000 | 17 000 | 17 000 | ||
Maatschappelijk overleg betalingsverkeer | 200 | 200 | ||||||
Rechtspraak Financiële Markten | 1 000 | – 500 | 500 | |||||
Doelst. 2 Integriteit van het financiële stelsel | ||||||||
Caribbean Financial Action Taskforce | 32 | 32 | ||||||
Doelst. 3 Goed functionerend muntwezen | ||||||||
Muntcirculatie | 13 979 | 13 979 | ||||||
Retouren guldenmunten | 4 000 | 4 000 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 6 438 | 1 773 | 8 211 | – 7 | – 7 | – 7 | – 7 | |
Ontvangsten | 692 518 | – 664 622 | 27 896 | – 524 872 | – 496 000 | – 478 000 | – 527 000 | |
Totaal programma-ontvangsten | 692 518 | – 664 622 | 27 896 | – 524 872 | – 496 000 | – 478 000 | – 527 000 | |
Doelst. 1. Goed functionerende financiële markten | ||||||||
Winstuitkering DNB | 667 000 | – 667 000 | 0 | – 525 000 | – 496 000 | – 478 000 | – 527 000 | |
Overige programma-ontvangsten | 322 | 2 378 | 2 700 | 128 | ||||
Doelst. 3 Goed functionerend muntwezen | ||||||||
Ontvangsten muntwezen | 5 184 | 5 184 | ||||||
Toename munten in circulatie | 20 012 | 20 012 |
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten
Garantie schatkistbankieren Autoriteit Financiële Markten (AFM) (+ € 17,0 mln.)
Om zich te kunnen voorbereiden op nieuwe toezichttaken moet de AFM kosten maken. Kosten die pas vanaf het moment van inwerkingtreding van de betreffende wet kunnen worden doorberekend. De AFM is voor de (voor)financiering van de voorbereidingskosten aangewezen op een schatkistfaciliteit. Deze debetfaciliteit is haar als deelneemster aan geïntegreerd middelenbeheer aangeboden (Comptabiliteitswet 2001, artikel 45 e.v.) onder voorwaarde dat het vakministerie de betaling van het opgenomen bedrag, verhoogd met verschuldigde rente en kosten, garandeert. De verhoging van de bestaande garantie met € 17 mln. houdt verband met de uitbreiding van het takenpakket van AFM.
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten
Bijdrage toezicht AFM (+ € 11,0 mln.)
Per 1 januari 2004 is een nieuw financieringsregiem in werking getreden voor het toezicht op de financiële markten. De kosten van dat toezicht worden, indachtig het profijtbeginsel, grotendeels gedragen door marktpartijen. De Staat heeft zich verantwoordelijk gesteld voor de financiering van daartoe aangeduide handhavingsactiviteiten en keert jaarlijks een overheidsbijdrage uit aan de aanvankelijk drie en thans twee financiële toezichthouders. De hoogte van de bijdrage is via een vast percentage gekoppeld aan het bedrag van de kosten die de betreffende toezichthouder in dat jaar maakt. Eén van de toezichthouders, te weten de AFM, heeft het ministerie van Financiën laten weten dat de bijdrage voor het jaar 2005 niet toereikend zou zijn om alle daarvoor in aanmerking komende kosten te kunnen dekken. Daarop is besloten om de voor 2006 voorziene evaluatie van de overheidsbijdrage aan de AFM vervroegd uit te voeren.
Belangrijkste conclusie is dat toezeggingen omtrent het subsidiabel zijn van daartoe aangeduide activiteiten minder goed te combineren zijn met een systematiek waarin de berekening van de te verstrekken vergoeding onafhankelijk van de feitelijke ontwikkeling bij die activiteiten plaatsvindt. Geadviseerd is om met ingang van het jaar 2005 alsnog een koppeling aan te brengen tussen enerzijds de hoogte van de overheidsbijdrage en anderzijds de hoogte van de kosten van de onderdelen van het toezicht waarvan de Staat heeft aangegeven deze te zullen betalen.
Door middel van deze suppletore begroting wordt voorgesteld de hoogte van de aan de AFM te verstrekken bijdrage te koppelen aan de kosten van:
a. toezichtactiviteiten die gebaseerd zijn op een redelijk vermoeden van een strafbaar feit of het overtreden van een bestuursrechtelijk gestelde norm (de zogenoemde repressieve handhaving dat erop gericht is om een ongewenste activiteit in de markt te onderdrukken met de bedoeling herhaling te voorkomen dan wel op zijn minst te bemoeilijken);
b. de uitvoering van de wet Melding Ongebruikelijke Transacties, de Wet Identificatie bij Dienstverlening en de Sanctiewet 1977, welke uitvoering deel uitmaakt van de zogenoemde preventieve handhaving.
Tevens is het de bedoeling dat de Staat een deel van de kosten van het toezicht op emissies en clearing settlement depositary, dit laatste tot het moment van inwerkingtreding van het deel van de Wft waarin het toezicht op afwikkelsystemen is geregeld, alsmede de kosten van het toezicht op publicisten voor haar rekening neemt.
Als gevolg hiervan loopt de overheidsbijdrage aan de AFM met € 11 mln. op tot een bedrag van ca. € 22 mln.
Bijdrage toezicht DNB (+ € 17,0 mln.)
De beheerstaken in het kader van het aandeelhouderschap van de Staat in DNB en de raming en verantwoording van de winstafdracht door DNB zijn met ingang van 2006 opgenomen bij art. 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector. De overheidsbijdrage, die voorheen in de afdracht van DNB was verdisconteerd, wordt opgenomen op art. 2 Financiële Markten. Dit leidt tot een structureel hogere uitgave van € 17 mln. waar een structureel hogere winstafdracht door DNB van een zelfde omvang tegenover staat.
Apparaatsuitgaven (+ € 1,8 mln.)
De mutatie betreft voornamelijk uitgaven die gemaakt worden voor de voorlichtingscampagne Financiële Bijsluiter.
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten
Winstuitkering DNB (– € 667,0 mln.)
De mutatie betreft de overboeking van de winstuitkering van DNB naar beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector (zie tevens uitgaventoelichting «bijdrage toezicht DNB»).
Overige programma-ontvangsten (+ € 2,4 mln.)
Met ingang van 1 januari 2006 is de door de Staat geboden herverzekeringsdekking aan de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschaden (NHT) verlengd. De dekking is teruggebracht van € 100 mln. tot € 50 mln. De mutatie betreft de premie-ontvangsten voor 2006.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Bevorderen van bedrijfseconomische doelmatigeheid en optimaal financieel resultaat bij verwerven, afstoten en beheer van de activa van de Staat. | Stand ontwerpbegroting 2006 (1) | Mutaties via Nota van Wij-ziging (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting 2006 (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5 840 | 507 | 6 347 | 507 | 7 | 7 | 7 | |
Garantieverplichtingen | ||||||||
Regeling BF | 0 | 0 | ||||||
Uitgaven | 16 423 | 507 | 16 930 | 507 | 7 | 7 | 7 | |
Programma-uitgaven | 10 583 | 500 | 11 083 | |||||
Waarvan juridisch verplicht | 10 266 | 10 751 | ||||||
Doelst. 2 Verhelpen knelpunten in ondernemingsfinanciering | ||||||||
Regeling BF | 10 129 | 10 129 | ||||||
PPM | 454 | 454 | ||||||
Doelst. 4 Stimuleren toepassing pps | ||||||||
PPS/scholen | 500 | 500 | 500 | |||||
Apparaatsuitgaven | 5 840 | 5 847 | ||||||
Personeel en materieel | 3 240 | 7 | 3 247 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 2 600 | 2 600 | ||||||
Ontvangsten | 967 009 | 18 000 | 664 147 | 1 649 156 | 702 122 | 666 122 | 615 122 | 675 122 |
Programma-ontvangsten | 967 009 | 664 147 | 1 649 156 | 702 122 | 666 122 | 615 122 | 675 122 | |
Doelst. 1 Aangaan, beheren en afstoten staatsdeelnemingen | ||||||||
Dividend staatsdeelnemingen | 666 446 | 18 000 | – 61 853 | 622 593 | – 43 878 | – 43 878 | – 43 878 | – 43 878 |
Winstafdracht DNB | 726 000 | 726 000 | 746 000 | 710 000 | 659 000 | 719 000 | ||
Rente en aflossing div. leningen | 83 034 | 83 034 | ||||||
Afdrachten Holland Casino | 110 000 | 110 000 | ||||||
Afdrachten Staatsloterij | 78 000 | 78 000 | ||||||
Terugstorting agio | 20 000 | 20 000 | ||||||
Doelst. 2 Verhelpen knelpunten in ondernemingsfinanciering | ||||||||
BF/PPM | 9 529 | 9 529 |
Doelstelling 4 Het stimuleren van de toepassing van publiek-private samenwerking
De mutatie houdt verband met een bijdrage in de startkosten voor publiek-private samenwerking bij scholen.
Doelstelling 1 Aangaan, beheren en afstoten staatsdeelnemingen
Dividend staatsdeelnemingen (– € 61,9 mln.)
Onder meer door de verkoop van een deel van de belangen in PinkRoccade, KPN, TNT en KLM wordt de dividendraming neerwaarts bijgesteld.
Winstafdracht DNB (+ € 726,0 mln.)
De mutatie kan als volgt worden gespecificeerd:
• Overheveling (van beleidsartikel 2 naar beleidsartikel 3) van beheerstaken in het kader van het aandeelhouderschap van de Staat in DNB. De raming van de winstafdracht door DNB wordt in het vervolg opgenomen bij artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector (+ € 667 mln.).
• Bijstelling van de geraamde renteopbrengsten door gestegen rentes (+ € 42 mln.) en desaldering, zie toelichting uitgavenartikel 2 (+ € 17 mln.).
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale financiële betrekkingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: het bevorderen van een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtig internationaal financieel-economische ontwikkeling. | Stand ontwerpbegroting 2006 (1) | Mutaties via Nota van Wij-ziging (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting 2006 (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 115 799 | 19 611 | 135 410 | 19 | – 177 878 | – 1 351 190 | 1 609 215 | |
Betalingsverplichtingen | 2 354 | 1 753 | 4 107 | 19 | – 12 849 | – 60 340 | 153 336 | |
Garantieverplichtingen | 113 445 | 17 858 | 131 303 | – 165 029 | – 1 290 850 | 1 455 879 | ||
Uitgaven | 96 809 | – 88 528 | 8 281 | – 54 946 | – 9 931 | – 19 375 | 222 | |
Programma-uitgaven | 94 455 | – 88 547 | 5 908 | – 54 965 | – 9 950 | – 19 394 | 203 | |
Waarvan juridisch verplicht | 94 455 | 5 908 | ||||||
Doelst. 2 Evenwichtige financieel – economische ontwikkeling | ||||||||
Instrument: deelneming multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen | 94 455 | – 88 547 | 5 908 | – 54 965 | – 9 950 | – 19 394 | 203 | |
Apparaatsuitgaven | 2 354 | 19 | 2 373 | 19 | 19 | 19 | 19 | |
Ontvangsten | 1 028 | 1 028 | ||||||
Doelst. 2 Evenwichtige financieel – economische ontwikkeling | ||||||||
Ontvangsten | 1 028 | 1 028 |
Doelstelling 2 Bevorderen van een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling
Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (+ € 19,6 mln.)
De verplichtingenmutatie houdt verband met de aankoop van extra aandelen van de Afrikaanse Ontwikkelingsbank (AfDB). De AfDB biedt regelmatig aandelen, waar leden afstand van hebben gedaan, aan voor heruitgifte. Nederland heeft na inschrijving 2 092 aandelen toegewezen gekregen. De aandelenaankoop is enerzijds een signaal van vertrouwen richting de nieuwe president van de AfDB, Kaberuka, anderzijds brengt het de participatie van Nederland in de AfDB meer in lijn met het economische gewicht van Nederland in de wereld.
De verplichtingenmutatie bestaat uit een toename van de betalingsverplichting met € 1,75 mln. en een toename van de garantieverplichting met € 17,86 mln. De betalingsverplichting leidt tot betalingen in de periode 2006 tot en met 2013 (zie ook de uitgaventoelichting). De in de 2e suppletore begroting 2005 opgenomen verplichtingen- (en uitgaven)mutatie is niet in 2005 gerealiseerd, maar begin januari 2006.
Doelstelling 2 Bevorderen van een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling
Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (– € 88,5 mln.)
• In verband met aanpassingen in de verzilveringsschema’s zijn oorspronkelijk voor 2006 geplande betalingen aan de Internationale Ontwikkelings Associatie (IDA), het Aziatische Ontwikkelingsfonds (AsDF) en het Afrikaanse Ontwikkelingsfonds (AfDF) reeds in 2005 voldaan (– € 88,9 mln.).
• De aankoop van extra aandelen van de Afrikaanse Ontwikkelingsbank (AfDB) leidt tot een eerste betaling in 2006 (+ € 0,3 mln.); zie ook de verplichtingentoelichting.
• Aanpassing begrotingskoers van betalingen aan een regionale ontwikkelingsbank (+ € 0,1 mln.).
Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: het bijdragen aan een goed functionerende en complete markt voor verzekering van risico’s verbonden aan export en investeringen in het buitenland. | Stand ontwerpbegroting 2006 (1) | Mutaties via Nota van Wij-ziging (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting 2006 (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 11 950 034 | 11 950 034 | ||||||
Betalingsverplichtingen | 13 978 | 13 978 | ||||||
Garantieverplichtingen | 11 936 056 | 11 936 056 | ||||||
EKV | 11 332 276 | 11 332 276 | ||||||
Rhi | 453 780 | 453 780 | ||||||
MIGA | 150 000 | 150 000 | ||||||
Uitgaven | 137 986 | – 43 008 | 94 978 | – 38 508 | – 33 508 | – 23 508 | – 13 508 | |
Programma-uitgaven | 124 008 | – 43 008 | 81 000 | – 38 508 | – 33 508 | – 23 508 | – 13 508 | |
Waarvan juridisch verplicht | 117 808 | 76 950 | ||||||
Doelst. 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten | ||||||||
Schade-uitkering EKV | 124 008 | – 44 008 | 80 000 | – 39 008 | – 34 008 | – 24 008 | – 14 008 | |
Schade-uitkering Rhi | 0 | 1 000 | 1 000 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Schade-uitkering MIGA | 0 | 0 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 13 978 | 13 978 | ||||||
Personeel en materieel | 1 122 | 1 122 | ||||||
Kostenvergoeding Atradius DSB | 12 856 | 12 856 | ||||||
Ontvangsten | 262 261 | 398 989 | 661 250 | 1 216 | 1 216 | 10 916 | 1 216 | |
Programma-ontvangsten | 262 261 | 398 989 | 661 250 | 1 216 | 1 216 | 10 916 | 1 216 | |
Doelst. 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten | ||||||||
Premies EKV | 39 034 | 60 966 | 100 000 | 966 | 966 | 966 | 966 | |
Premies Rhi | 1 000 | 250 | 1 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | |
Doelst. 2 Kostendekkendheid | ||||||||
Schaderestituties EKV | 222 227 | 337 773 | 560 000 | 9 700 |
Doelstelling 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten
Schade-uitkering exportkredietverzekering (EKV) (– € 44,0 mln.)
Op basis van de realisatie van voorgaande jaren en verwachting over uit te keren schades, zijn de geraamde schade-uitkeringen neerwaarts bijgesteld.
Schade-uitkering TRhi (+ € 1,0 mln.)
Onlangs heeft zich voor de eerste maal een schadegeval voorgedaan binnen de Tijdelijke Regeling herverzekering investeringen (TRhi). Naar verwachting kunnen schadegevallen de komende jaren vaker voorkomen.
Doelstelling 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten
De mutatie houdt verband met een grote overeenkomst en een verwachting over het aantal nog af te sluiten verzekeringen.
Doelstelling 2 Kostendekkendheid
Schaderestituties EKV (+ € 337,8 mln.)
Het eerste deel van de vervroegde aflossing van Nigeria werd verwacht voor 2005, maar is ontvangen in 2006. Op basis hiervan wordt de raming positief bijgesteld.
Artikel 7 Beheer materiële activa
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 7 Beheer materiële activa Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: het doelmatig verwerven, beheren en vervreemden van roerende en onroerende zaken voor het Rijk en het bevorderen van een optimale allocatie van onroerende zaken voor het Rijk. | Stand ontwerpbegroting 2006 (1) | Mutaties via Nota van Wij-ziging (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting 2006 (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 98 599 | 7 890 | 106 489 | |||||
Uitgaven | 98 599 | 7 890 | 106 489 | |||||
Programma-uitgaven | 75 539 | 4 900 | 80 439 | |||||
Waarvan juridisch verplicht | 44 307 | 44 307 | ||||||
doelst. 1 Bewaring/vervreemding Roerend | ||||||||
Beheerskosten | 0 | 0 | ||||||
doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerend | ||||||||
Onderhoud en beheerskosten | 6 232 | 4 900 | 11 132 | |||||
Zakelijke lasten | 44 307 | 0 | 44 307 | |||||
doelst. 3 Optimaal handelen in vastgoed | ||||||||
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling | 25 000 | 25 000 | ||||||
Overige programmauitgaven | ||||||||
Apparaatsuitgaven | 23 060 | 2 990 | 26 050 | |||||
Ontvangsten | 205 030 | 80 438 | 285 468 | – 54 700 | 2 500 | |||
Programma-ontvangsten | 202 001 | 81 050 | 283 051 | – 53 950 | 3 250 | 750 | 750 | |
doelst. 1 Bewaring/vervreemding Roerend | ||||||||
Verkoop roerende zaken | 1 813 | 1 813 | ||||||
doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerend | ||||||||
Verkoop onroerende zaken | 96 407 | 65 000 | 161 407 | – 65 000 | ||||
Beheerontvangsten | 76 811 | 10 750 | 87 561 | 5 750 | 3 250 | 750 | 750 | |
Overige programma-ontvangsten | 26 970 | 5 300 | 32 270 | 5 300 | ||||
doelst. 3 Optimaal handelen in vastgoed | ||||||||
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling | 0 | |||||||
Apparaatsontvangsten | 3 029 | – 612 | 2 417 | – 750 | – 750 | – 750 | – 750 |
Doelstelling 2 Efficiënt beheren en vervreemden van onroerende zaken van de Staat
Onderhoud en beheerskosten (+ € 4,9 mln.)
De mutatie wordt grotendeels veroorzaakt door geplande pachtafkopen en kapitaalinvesteringen (IJsselmeerpolders). Verder betreft het aanpassingen aan reeds verworven onroerend goed in verband met het veiligheidsbeleid.
Doelstelling 3 Optimaal handelen in vastgoed in samenwerking met andere departementen
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling
Het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) krijgt de beschikking over een leenfaciliteit. Hiertoe wordt de bestaande leenfaciliteit voor anticiperende aankopen verbreed tot anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling. Van deze faciliteit kunnen departementale vastgoeddiensten op voordracht van het GOB gebruik maken om intertemporele kasverschillen te overbruggen, indien herschikking binnen de begrotingen van de betrokken vakdepartementen geen of onvoldoende uitkomst biedt. De voorwaarden waaronder een beroep mag worden gedaan op deze leenfaciliteit zijn opgenomen in het Beleidskader dat momenteel herzien wordt.
Op basis van concrete claims door het GOB (coördinerende rol) zal het budget/plafond van deze leenfaciliteit vervolgens worden vastgesteld volgens de gebruikelijke begrotingsprocedure. Financiën toetst de aanvragen voor deze leenfaciliteiten.
Door de bestaande leenfaciliteit te verbreden kan gebruik worden gemaakt van het reeds bestaande budget/plafond.
Apparaatsuitgaven (+ € 3,0 mln.)
Deze mutatie betreft onder meer extra uitgaven in verband met de verhuizing van Domeinen Informatiecentrum (DINC/DRZ) in Apeldoorn, uitgaven voor het Landelijk Beslaghuis (Register) en uitgaven voor aanpassing van de opslag van vuurwerk.
Doelstelling 2 Efficiënt beheren en vervreemden van onroerende zaken van de Staat
Verkoop onroerende zaken (+ € 65,0 mln.)
In 2006 zal een groter gedeelte van de resterende taakstelling agrarische verkopen gerealiseerd worden dan aanvankelijk geraamd. Dit leidt tot een hogere raming voor 2006 (+ € 65 mln.) en een evenredig lagere raming voor 2007 (– € 65 mln.).
Beheersontvangsten (+ € 10,8 mln.)
De beheersontvangsten vallen hoger uit dan geraamd o.a. omdat de opbrengsten uit zandwinning toenemen. Verder blijken de opbrengsten uit ingebruikgevingen hoger te zijn dan aanvankelijk geraamd. De reden hiervoor is dat de taakstelling agrarische verkopen minder snel tot daling van deze ontvangsten leidt.
Overige programmaontvangsten (+ € 5,3 mln.)
De overige programmaontvangsten vallen hoger uit door niet geraamde ontvangsten uit een schuldsaneringovereenkomst met het Havenschap Moerdijk.
Artikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: het bevorderen van doelmatig, doeltreffend en rechtmatig overheidsbeleid binnen overeengekomen beleidsprioriteiten, gericht op houdbare overheidsfinanciën. | Stand ontwerpbegroting 2006 (1) | Mutaties via Nota van Wij-ziging (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore be-groting 2006 (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 24 055 | 6 561 | 30 616 | 7 676 | 5 917 | 4 007 | 2 096 | |
Uitgaven | 24 055 | 6 561 | 30 616 | 7 676 | 5 917 | 4 007 | 2 096 | |
Apparaatsuitgaven | 24 055 | 6 561 | 30 616 | 7 676 | 5 917 | 4 007 | 2 096 | |
Ontvangsten | 2 613 | 2 773 | 5 386 | 2 329 | 2 029 | 2 029 | 2 029 | |
Apparaatsontvangsten | 2 613 | 2 773 | 5 386 | 2 329 | 2 029 | 2 029 | 2 029 |
Algemene doelstelling: het bevorderen van doelmatig, doeltreffend en rechtmatig overheidsbeleid binnen overeengekomen beleidsprioriteiten, gericht op houdbare overheidsfinanciën.
De mutatie wordt voornamelijk verklaard door:
• toegenomen werkzaamheden van de Rijksacademie en de EDP Audit Pool (€ 2,8 mln.). De extra uitgaven worden doorberekend, zie ontvangstentoelichting.
• verlenging, zoals verzocht door de Tweede Kamer, van de instellingsduur van de Adviescommissie Toetsing Administratieve Lasten (ACTAL) en daarmee samenhangend de directie Interdepartementale Projectdirectie Administratieve Lasten (IPAL) tot mei 2009 (€ 1,9 mln.)
• communicatie over administratieve lastenverlichting (€ 0,7 mln.).
Algemene doelstelling: het bevorderen van doelmatig, doeltreffend en rechtmatig overheidsbeleid binnen overeengekomen beleidsprioriteiten, gericht op houdbare overheidsfinanciën.
De mutatie houdt verband met de doorberekende uitgaven in verband met de toegenomen werkzaamheden van de Rijksacademie en de EDP Audit Pool.
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2006 naar de stand 1e suppletore begroting 2006 – artikel 9 Algemeen Bedragen x € 1 000
Algemeen | Stand ontwerpbegroting 2006 (1) | Mutaties via Nota van Wijziging (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting 2006 (4)=(1+2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 103 941 | 7 484 | 111 425 | |
Uitgaven | 103 941 | 7 484 | 111 425 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 103 741 | 7 234 | 110 975 | |
Apparaatsuitgaven | 98 141 | 7 034 | 105 175 | |
Uitvoeringskosten omslagstelsel Rijkswagenpark | 5 600 | 200 | 5 800 | |
Tegoeden WOII | 200 | 250 | 450 | |
Ontvangsten | 7 307 | 3 700 | 11 007 | |
Apparaatsontvangsten | 1 707 | 3 500 | 5 207 | |
Omslagstelsel Rijkswagenpark | 5 600 | 200 | 5 800 |
De mutatie wordt voornamelijk verklaard door een intertemporele verschuiving van uitgaven voor het Project Eigentijds Werken (€ 4 mln.) en een voorlichtingscampagne over het inleveren van de laatste guldenmunten (€ 2 mln.).
De mutatie betreft een retourontvangst van de RGD in verband met niet gedaan onderhoud aan het pand van het ministerie van Financiën aan het Korte Voorhout (€ 3,5 mln.).
Artikel 10 Nominaal en onvoorzien
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2006 naar de stand 1e suppletore begroting 2006 – artikel 10 Nominaal en onvoorzien Bedragen x € 1 000
Onvoorzien | Stand ontwerpbegroting 2006 (1) | Mutaties via Nota van Wijziging (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting 2006 (4)=(1+2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6 333 | 49 894 | 56 227 | |
Uitgaven | 6 333 | 49 894 | 56 227 | |
Onvoorzien | 6 333 | – 5 391 | 942 | |
Loonbijstelling | 0 | 36 636 | 36 636 | |
Prijsbijstelling | 0 | 18 649 | 18 649 |
De post onvoorzien is bedoeld om eventuele onzekere ontwikkelingen op de begroting op te vangen.
De mutatie houdt hiermee verband.
Loonbijstelling (+ € 36,6 mln.)
Uit de aanvullende post is de tranche 2006 van de loonbijstelling uitgekeerd.
Prijsbijstelling (+ € 18,6 mln.)
Uit de aanvullende post is de tranche 2006 van de prijsbijstelling uitgekeerd.
2.3 Baten-lastenparagraaf Domeinen Roerende Zaken
Domeinen Roerende Zaken is per 1 januari 2006 gestart als een baten-latendienst. De bedrijfsvoering van Domeinen Roerende Zaken is met de instelling van de baten-lastendienst niet wezenlijk gewijzigd. De materiële vaste activa, die zijn gerelateerd aan deze bedrijfsvoering, zijn van het moederdepartement overgenomen. Deze zijn op de balans geactiveerd onder Materiële activa en Overige materiële vaste activa. Deze per balansdatum overgenomen vaste activa zijn gefinancierd met een lening bij de Rijkshoofdboekhouding (RHB). Deze lening is terug te vinden aan de creditzijde van de balans. Domeinen Roerende Zaken start met een nihil eigen vermogen.
Aan de debetzijde van de balans is verder de post Te vorderen van moederdepartement opgenomen. Deze komt voort uit een op balansdatum bestaande (kortlopende) schuld- en bezittingenpositie voor Domeinen Roerende Zaken (DRZ). De posten Overige vorderingen en Te vorderen van moederdepartement waren niet voorzien in de concept openingsbalans.
Definitieve openingsbalans Domeinen Roerende Zaken (01-01-2006)
Per 1 januari 2006 Bedragen X € 1 000 | Indicatieve Openingsbalans 2006 | Definitieve Openingsbalans 2006 | Mutatie |
---|---|---|---|
Activa | |||
Immateriële activa | 0 | 0 | 0 |
Materiële activa | |||
* grond en gebouwen | 0 | 14 | + 14 |
* installaties en inventaris | 430 | 495 | + 65 |
Overige materiële vaste activa | 368 | 428 | + 60 |
Voorraden | 0 | 0 | 0 |
Debiteuren | 50 | 43 | – 7 |
Overige vorderingen | 0 | 65 | + 65 |
Te vorderen van moederdepartement | 0 | 449 | + 449 |
Liquide middelen | 190 | 0 | – 190 |
Totaal activa | 1 038 | 1 494 | |
Passiva | |||
Eigen vermogen | |||
* exploitatiereserve | 0 | 0 | 0 |
* verplichte reserves | 0 | 0 | 0 |
* onverdeeld resultaat | 0 | 0 | 0 |
Leningen bij MinFin | 798 | 937 | + 139 |
Voorzieningen | 0 | 0 | 0 |
Crediteuren | 100 | 87 | – 13 |
Nog te betalen | 140 | 470 | + 330 |
Totaal Passiva | 1 038 | 1 494 |
Domeinen Roerende Zaken maakt gebruik van SAP binnen haar bedrijfsvoering. Deze software en kantoorautomatisering software (microsoft) wordt «gehuurd» van het Domeinen Informatie Centrum (DINC). De inhuur wordt jaarlijks middels een afgesloten Service Level Agreement afgerekend.
• Grond en gebouwen: deze mutatie heeft betrekking op milieu-investeringen inzake een vloeistofdichte vloer waarop voertuigen gestald kunnen worden;
• Installaties en inventaris: deze mutatie heeft betrekking op vervanging van voertuigen;
• Overige materiële vaste activa: deze mutatie heeft betrekking op aanschaf van een beveiligingsinstallatie en telefooninstallatie.
De vaste activa worden gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs, en worden verminderd met cumulatieve afschrijvingen. De afschrijvingen vinden plaats op de verkrijgingsprijs volgens de lineaire methode; de gehanteerde levensduur is gebaseerd op de door het ministerie van Financiën afgegeven richtlijnen met betrekking tot baten-lastendiensten. Domeinen Roerende Zaken hanteert 1 000 euro als activeringsdrempel.
Categorie lening | Activa | Afschrijftermijn in jaren | Historische aanschafwaarde | Cumulatieve afschrijving | Boekwaarde 31-dec-05 |
---|---|---|---|---|---|
Grond/terreinen | Grond/Terreinen | 10 | 15 908 | 1 856 | 14 052 |
Vervoermiddelen | Heftrucks | 8 | 949 987 | 654 411 | 295 576 |
Inventaris/Installaties | Gereedschappen | 8 | 186 455 | 156 671 | 29 784 |
Inventaris/Installaties | Meubilair | 8 | 161 781 | 100 858 | 60 922 |
Overige materiële vaste activa | Kantoormachines | 4 | 47 347 | 35 496 | 11 851 |
Vervoermiddelen | Palletwagens | 8 | 69 675 | 59 149 | 10 526 |
Inventaris/Installaties | Telecomapparatuur | 7 | 139 150 | 75 775 | 63 375 |
Vervoermiddelen | Voertuigen | 4 | 579 666 | 420 938 | 158 728 |
Overige materiële vaste activa | Overig vast actief | 10 | 730 686 | 439 090 | 291 595 |
Totaal | 936 408 |
De waardering van de post debiteuren vindt plaats tegen nominale waarde. De uitstaande bedragen hebben betrekking op te ontvangen gelden voor abonnementen, opgelden en (te ontvangen) boete.
Deze post is tegen nominale waarde gewaardeerd en heeft betrekking op vooruitbetaling met betrekking tot uitvoeringscontracten en leasetermijnen in 2006.
Te vorderen van moederdepartement
Het saldo van de kortlopende vorderingen en schulden is opgenomen als vordering op het moederdepartement. Posten die betrekking hebben op 2005 en die nog te vorderen of te betalen zijn van het moederdepartement (vakantiegelden, leveranciers, vooruitontvangen/betaalde bedragen, voorschotten personeel), worden in de openingsbalans opgenomen tegen nominale waarde. Het saldo te vorderen van moederdepartement bedraagt € 448 906.
Bij de start van de baten-lastendienst Domeinen Roerende Zaken bedraagt het eigen vermogen 0 euro.
Lening bij de Rijkshoofdboekhouding
De initiële lening bestaat uit een door het ministerie van Financiën verstrekte lening in verband met de activering van materiële vaste activa op de balans.
De waardering van de post crediteuren vindt plaats tegen nominale waarde. De post heeft betrekking op in 2005 door leveranciers geleverde goederen en diensten.
De nog te betalen en vooruitontvangen posten hebben betrekking op vooruitontvangen vergoedingen van een opdrachtgever ( € 214 000) en op stelposten voor in 2005 geleverde goederen en diensten (€ 99 000) en te betalen vakantiegelden voor 87 fte’s.
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
In de bedrijfsvoering maakt Domeinen Roerende Zaken gebruik van opslageenheden die gehuurd worden van de Rijksgebouwendienst. Voor het gebruik zijn langlopende huurcontracten afgesloten.
De einddatum van de looptijd van de contracten varieert van 31 december 2007 tot 31 december 2017. De jaarlijkse gebruiksvergoeding bedraagt € 4 400 000.