A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Wetsartikel 4 (Noodzakelijke afwijking van de CW 2001 in verband met wijziging van de reikwijdte van de accountantsverklaring)
In maart 2005 is door de Minister van Financiën met de Tweede Kamer overleg gevoerd over de uitkomsten van het interdepartementale beleidsonderzoek (IBO) regeldruk en controletoren en de naar aanleiding daarvan door het kabinet in december 2004 gedane voorstellen. Tijdens het algemeen overleg op 2 en 3 maart 2005 en in de brief van 9 maart 2005 (Kamerstukken II, 29 949 en 29 950, nr. 5) is toegezegd de getrouwbeeldverklaring van de departementale auditdiensten parallel aan de gewijzigde bedrijfsvoeringsparagraaf over het verslagjaar 2006 in te voeren. De departementen hebben sindsdien belangrijke voortgang geboekt met het treffen van de hiervoor noodzakelijke maatregelen. Om op het ingroeitraject naar met name de getrouwbeeldverklaring geen wettelijke obstakels te laten ontstaan, dienen enkele bepalingen in de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) te worden aangepast. Dat zal regulier gebeuren via het moderniseringsproject van die wet dat thans gaande is. Om de getrouwbeeldverklaring al over het jaar 2006 te kunnen toepassen is echter een tijdelijke – op het jaar 2006 gerichte – afwijking van de wet nodig. Dat gebeurt via het onderhavige wetsartikel. Het betreft concreet de aanpassing van artikel 66, vijfde en zesde lid, van de CW 2001. De gewijzigde insteek voor de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag leidt niet tot een aanpassing van de CW 2001. De inhoud van die paragraaf wordt in de Rijksbegrotingsvoorschriften geregeld.
Samengevat komen de wijzigingen in de bedrijfsvoeringsparagraaf en in de accountantsverklaring op het volgende neer.
Over eventuele rechtmatigheidsfouten en -onzekerheden die de terzake gestelde artikelsgewijze tolerantiegrenzen te boven gaan, zal door de betrokken minister in de bedrijfsvoeringsparagraaf van zijn departementaal jaarverslag worden gerapporteerd. De departementale auditdienst verstrekt bij het aldus opgestelde jaarverslag (en saldibalans) een getrouwbeeldverklaring in plaats van een zogenaamde eisenverklaring. De getrouwbeeldverklaring heeft betrekking op de elementen die onder a tot en met d van het nieuwe zesde lid van artikel 66 in de CW 2001 zijn opgenomen. Daarbij beoordeelt de auditdienst op grond van onderdeel b of de rapportage over de rechtmatigheid van de begrotingsuitvoering klopt en op grond van onderdeel d of er in het jaarverslag eventueel sprake is van strijdigheid tussen de gepresenteerde financiële informatie en de opgenomen beleidsinformatie.
Om aan te sluiten bij de in artikel 58 gehanteerde terminologie wordt in lid 6 van artikel 66 gesproken van deugdelijke weergave in plaats van de in accountantskring gebruikelijke formulering van getrouwe weergave. Daarmee wordt echter hetzelfde bedoeld. Het is geen bezwaar dat de accountant in zijn verklaring het begrip getrouwe weergave gebruikt.
De oordeelsvorming van de Rekenkamer blijft ten opzichte van het verleden ongewijzigd.
In het oude vijfde lid van artikel 66 kan de reikwijdte van de accountantsverklaring (een verklaring omtrent de financiële informatie in het jaarverslag en de saldibalans) worden geschrapt. De reikwijdte staat thans geheel in het zesde lid.
De formulering van de aanhef van het onderhavige wetsartikel luidende: «... komt voor de accountantsdienst van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor het jaar 2007 als volgt te luiden» is zodanig gekozen, dat de accountantsdienst de gewijzigde reikwijdte van de verklaring zowel dient toe te passen met betrekking tot het departementale jaarverslag van het betrokken departement als met betrekking tot een eventueel niet-departementaal jaarverslag waarvoor de betrokken minister verantwoordelijk is (zoals bijvoorbeeld een jaarverslag van een begrotingsfonds of van een van de begrotingshoofdstukken I, II, IV of IXA).
Er wordt in de wettekst nog gesproken van accountantsdienst in plaats van auditdienst, omdat die terminologie in de Comptabiliteitswet 2001 nog wordt gehanteerd. Bij de voorziene modernisering van de Comptabiliteitswet zal accountantsdienst worden vervangen door auditdienst.
1. | Leeswijzer | 4 |
2. | Het beleid | 4 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten- mutaties | 4 |
2.2 | De beleidsartikelen | 6 |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 15 |
3. | Baten-lastendienst Rijkswaterstaat | 17 |
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Verkeer en Waterstaat (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2006.
Daarna is onder 2. Het beleid in de begrotingstoelichting eerst de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota van het Ministerie van Financiën.
Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.
Vervolgens wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-)beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat.
Tot slot is onder 3. tot en met 5. de openingsbalans van de baten/lastendienst Rijkswaterstaat opgenomen tezamen met een toelichting op de balans en een overzicht van de niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen.
2.1 Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletore mutaties 2006 (Voorjaarsnota) (x eur 1 mln.)
Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2006 | 7 099,1 | 106,7 | |
Stand vastgestelde begroting 2006 | 7 099,1 | 106,7 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | |||
1. FES-brug t.b.v. nadeelcompensatie kokkelvisserij Waddenzee | 39 | – 72,4 | |
2. Eindejaarsmarge 2005–2006 | 24,4 | ||
3. Dekking Moties Algemene Politieke Beschoudingen | 39 | – 17,0 | |
4. Decentralisatie spoorlijnen | 39 | 8,8 | |
5. Decentralisatie spoorlijnen | 34 | – 8,8 | |
6. Intertemporele verschuiving | 39 | – 456,1 | |
7. Loon- en prijsbijstelling | 40 | 95,2 | |
8. Diversen | – 7,0 | 1,0 | |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 6 666,2 | 107,7 |
Dit wetsvoorstel sluit geheel aan bij de Voorjaarsnota 2006 van het Ministerie van Financiën. De belangrijkste voorgestelde mutaties uit de tabel worden hieronder toegelicht. Voor het overige gaat het om relatief beperkte, meer technische verschuivingen.
1. Fes-brug t.b.v. nadeelcompensatie kokkelvisserij Waddenzee
Deze mutatie houdt verband met de nadeelcompensatie voor de beëindiging van de mechanische kokkelvisserij.
De in 2005 onbesteed gebleven gelden ad ca. € 24,4 mln. op hoofdstuk XII zijn via de eindejaarsmarge 2005–2006 (1%-regeling) weer aan de begroting 2006 (diverse artikelen) toegevoegd.
3. Dekking Moties Algemene Politieke Beschouwingen
Deze mutatie betreft de verwerking van de financiële gevolgen die voortvloeien uit de in de tweede termijn van de Algemene Politieke Beschouwingen (APB) aangenomen moties (zie ook Kamerstukken II, 2005–2006, 30 300, nr. 36).
4. Decentralisatie spoorlijnen
Sinds 2005 betalen de decentrale overheden aan de vervoerders een gebruiksvergoeding voor het spoor. Verkeer en Waterstaat compenseert deze uitgaven aan de decentrale overheden via de Brede Doeluitkering. Er vindt een overboeking plaats van de contractsector (artikel 34) naar de Brede Doeluitkering.
5. Decentralisatie spoorlijnen
Voor de toelichting zie punt 4.
6. Intertemporele verschuiving
Met mijn brief van 6 december 2005 aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2005–2006, 30 300 A, nr. 29) heb ik de Kamer geïnformeerd over de verwachte onderuitputting in 2005 en 2006 en de gekozen oplossingen. De uiteindelijke onderuitputting op het Infrastructuurfonds voor 2005 is hoger uitgevallen dan op dat moment bekend. Dit gaat om een bedrag van € 231,2 mln. (een saldo van lagere uitgaven en hogere ontvangsten). Dit bedrag wordt in 2006 geheel toegevoegd aan de ontvangstenkant van artikel 18.10 (Saldo van afgesloten rekeningen) omdat de middelen immers benodigd zijn om de rekeningen alsnog te kunnen betalen.
Om zoveel mogelijk te voorkomen dat opnieuw in 2006 de feitelijke betalingen achterblijven bij de ramingen is het noodzakelijk kasprognoses van de projecten op het Infrastructuurfonds nauwgezet te monitoren en te herijken. De meest recente inzichten geven, tezamen met de technische verwerking van de in mijn brief aangekondigde kasmaatregelen, aanleiding om ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2006 een verlaging aan te brengen van ca. € 212 mln. De totale toevoeging aan de ramingen van latere jaren bedraagt hierdoor ca. € 456 mln. De voornaamste verschuivingen vinden plaats bij de wegenprojecten als A1/A6/A9 Craag, A12 en een deel van de Zichtbaar, Slim en Meetbaar (ZSM) projecten. De verdere programmatische doorwerking wordt betrokken bij het opstellen van het nieuwe MIT 2007.
Dit betreft de toevoeging van de loon-en prijsbijstelling voor het jaar 2006. Deze gelden zijn tijdelijk op artikel 40 Nominaal en Onvoorzien geparkeerd. De toedeling zal naar de betreffende artikelen plaatsvinden bij Miljoenennota 2007 (tweede suppletore begrotingswijziging).
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
31 Integraal Waterbeleid | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 60 109 | 0 | 2 637 | 62 746 | 640 | 81 | 215 | 346 |
Uitgaven: | 65 874 | 0 | 3 530 | 69 404 | 1 503 | 944 | 1 078 | 346 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie | 26 188 | 0 | 1 903 | 28 091 | 716 | 629 | 716 | 31 |
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming | 10 234 | 0 | 363 | 10 597 | – 147 | – 234 | – 147 | 31 |
31.01.02 HGIS Partners voor Water | 10 594 | 0 | 906 | 11 500 | 863 | 863 | 863 | |
31.01.03 Leven met Water | 5 360 | 0 | 634 | 5 994 | ||||
31.02 Veiligheid | 9 971 | 0 | 1 410 | 11 381 | 210 | 210 | 210 | 210 |
31.02.01Hoogwaterbescherming | 7 998 | 0 | 1 260 | 9 258 | 160 | 160 | 160 | 160 |
31.02.02 Kust | 1 973 | 0 | 150 | 2 123 | 50 | 50 | 50 | 50 |
31.03 Waterkwantiteit | 3 379 | 0 | – 315 | 3 064 | – 315 | – 315 | – 315 | – 315 |
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw | 3 379 | 0 | – 315 | 3 064 | – 315 | – 315 | – 315 | – 315 |
31.04 Waterkwaliteit | 26 336 | 0 | 532 | 26 868 | 892 | 420 | 467 | 420 |
31.04.01 Europese kaderrichtlijn water | 22 645 | 0 | 217 | 22 862 | 377 | 105 | 105 | 105 |
31.04.02 Ospar/Europese Mariene Strategie | 3 691 | 0 | 315 | 4 006 | 515 | 315 | 362 | 315 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 6 318 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 22 050 | |||||||
– Restant | 41 036 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2006 juridisch verplicht | 56% | |||||||
31.09 Ontvangsten | 454 | 0 | 125 | 579 | 62 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 19 903 | 0 | – 2 410 | 17 493 | 179 | 127 | 125 | 125 |
Uitgaven: | 32 736 | 0 | – 4 603 | 28 133 | 179 | 127 | 125 | 125 |
32.01 Aant. verk.slachtoffers op de weg verm. | 27 434 | 0 | – 2 410 | 25 024 | 179 | 127 | 125 | 125 |
32.01.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 1 509 | 0 | 240 | 1 749 | 179 | 127 | 125 | 125 |
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie | 4 341 | 0 | – 468 | 3 873 | – 514 | – 463 | – 413 | – 413 |
32.01.03 Gedragsbeïnvloeding | 21 584 | 0 | – 2 182 | 19 402 | 514 | 463 | 413 | 413 |
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
32.02 Aant. verk.slachtoffers op het spoor verm. | 434 | 0 | 0 | 434 | 0 | 0 | 0 | 0 |
32.02.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 234 | 0 | 0 | 234 | ||||
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails» | 200 | 0 | 0 | 200 | ||||
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren | 4 868 | 0 | – 2 193 | 2 675 | 0 | 0 | 0 | 0 |
32.03.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 26 | 0 | 0 | 26 | ||||
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV | 4 842 | 0 | – 2 193 | 2 649 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 2 431 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 945 | |||||||
– Restant | 24 757 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2006 juridisch verplicht | 94% | |||||||
32.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsrisico’s | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 20 524 | 0 | – 2 832 | 17 692 | – 290 | – 3 339 | – 2 845 | 203 |
Uitgaven: | 24 824 | 0 | – 1 417 | 23 407 | – 2 320 | – 2 324 | – 1 830 | – 1 827 |
33.01 Externe veiligheid | 8 442 | 0 | 368 | 8 810 | 114 | 112 | 111 | 112 |
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen | 3 476 | 0 | 368 | 3 844 | 114 | 112 | 111 | 112 |
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens | 1 966 | 0 | 0 | 1 966 | ||||
33.01.03 Aankoop LIB veiligh.sloopzone’s Schiphol | 3 000 | 0 | 0 | 3 000 | ||||
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart | 8 063 | 0 | – 1 415 | 6 648 | – 1 479 | – 1 481 | – 1 486 | 1 484 |
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart | 4 417 | 0 | – 145 | 4 272 | – 148 | – 147 | – 148 | – 148 |
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens | 2 154 | 0 | – 1 270 | 884 | – 1 331 | – 1 334 | – 1 338 | 1 336 |
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren | 1 076 | 0 | 0 | 1 076 | ||||
32.02.04 IMO (HGIS) | 416 | 0 | 0 | 416 | ||||
33.03 Veiligheid luchtvaart | 6 916 | 0 | – 370 | 6 546 | – 955 | – 955 | – 455 | – 455 |
33.03.01 Verbeteren luchtvaart | 3 054 | 0 | 400 | 3 454 | ||||
33.03.02 ICAO em EASA (HGIS) | 3 015 | 0 | – 1 200 | 1 815 | – 1 250 | – 1 250 | – 750 | – 750 |
33.03.03 Internationaal | 847 | 0 | 430 | 1 277 | 295 | 295 | 295 | 295 |
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring | 1 403 | 0 | 0 | 1 403 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens | 809 | 0 | 0 | 809 | ||||
33.04.02 Beveiliging luchtvaart | 536 | 0 | 0 | 536 | ||||
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen | 58 | 0 | 0 | 58 | ||||
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 5 344 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 861 | |||||||
– Restant | 17 202 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2006 juridisch verplicht | 72% | |||||||
33.09 Ontvangsten | 33 | 0 | 0 | 33 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
34 Betrouwbare netwerken en acceptabele reistijd | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 269 632 | 0 | – 18 932 | 250 700 | – 20 236 | – 20 222 | – 20 227 | – 20 223 |
Uitgaven: | 247 555 | 0 | – 5 542 | 242 013 | – 20 940 | – 20 222 | – 20 227 | – 20 223 |
34.01 Netwerk weg | 4 375 | 0 | 154 | 4 529 | 139 | 162 | 161 | 162 |
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 2 519 | 0 | 154 | 2 673 | 139 | 162 | 161 | 162 |
34.01.02 Beheer en onderhoud | 79 | 0 | 0 | 79 | ||||
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit | 380 | 0 | 0 | 380 | ||||
34.01.04 Benutting en aanleg | 564 | 0 | 0 | 564 | ||||
34.01.05 Verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer | 833 | 0 | 0 | 833 | ||||
34.02 Netwerk vaarwegen | 1 867 | 0 | 187 | 2 054 | 121 | 118 | 115 | 116 |
34.02.01 Verbeteren kwaliteit vaarwegen | 1 867 | 0 | 187 | 2 054 | 121 | 118 | 115 | 116 |
34.03 Netwerk spoor | 98 843 | 0 | – 8 949 | 89 894 | – 21 036 | – 20 332 | – 20 332 | – 20 332 |
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 1 302 | 0 | 0 | 1 302 | ||||
34.03.02 Beheer cf.Spoorwegwet | 606 | 0 | 0 | 606 | ||||
34.03.03 Beheer overig | 238 | 0 | 0 | 238 | ||||
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet | 96 518 | 0 | – 8 949 | 87 569 | – 21 036 | – 20 332 | – 20 332 | – 20 332 |
34.03.05 Vervoer overig | 125 | 0 | 0 | 125 | ||||
34.03.06 Verbeteren kwaliteit spoorverbindingen | 54 | 0 | 0 | 54 | ||||
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer | 142 470 | 0 | 3 066 | 145 536 | – 164 | – 170 | – 171 | – 169 |
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 7 450 | 0 | 2 265 | 9 715 | 289 | 283 | 282 | 284 |
34.04.02 Samenwerking Rijk-Regio’s | 638 | 0 | 0 | 638 | ||||
34.04.03 Stimulering dec.overh.en maatschap.organisaties | 6 511 | 0 | 473 | 6 984 | – 453 | – 453 | – 453 | – 453 |
34.04.04 Stimulering martwerking OV | 126 157 | 0 | – 1 026 | 125 131 | – 1 350 | – 500 | ||
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV | 747 | 0 | 704 | 1 451 | ||||
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi | 967 | 0 | 650 | 1 617 | 1 350 | 500 | ||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 8 436 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 4 935 | |||||||
– Restant | 228 642 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2006 juridisch verplicht | 79% | |||||||
34.09 Ontvangsten | 98 | 0 | 0 | 98 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
35 Mainport en logistiek | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 57 959 | 0 | 1 647 | 59 606 | – 374 | – 352 | – 342 | – 339 |
Uitgaven: | 63 138 | 0 | 1 872 | 65 010 | – 374 | – 352 | – 342 | – 339 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens | 5 302 | 0 | 100 | 5 402 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol | 267 | 0 | 0 | 267 | ||||
35.01.02 Mainport (beleid) Schiphol | 749 | 0 | 0 | 749 | ||||
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid | 2 267 | 0 | 100 | 2 367 | ||||
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. | 562 | 0 | 0 | 562 | ||||
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens | 1 457 | 0 | 0 | 1 457 | ||||
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens | 5 931 | 0 | 6 | 5 937 | 41 | 41 | 40 | 40 |
35.02.01 Verbetering martkwerking | 1 125 | 0 | 51 | 1 176 | 41 | 41 | 40 | 40 |
35.02.02 Formuleren maatschappelijke randvoorwaarden | 817 | 0 | – 45 | 772 | ||||
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit | 3 989 | 0 | 0 | 3 989 | ||||
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart | 27 929 | 0 | 0 | 27 929 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens | 22 635 | 0 | 0 | 22 635 | ||||
35.03.02 Luchtruim | 3 004 | 0 | 0 | 3 004 | ||||
35.03.03 Marktordening en markttoegang | 2 290 | 0 | 0 | 2 290 | ||||
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer | 23 976 | 0 | 1 766 | 25 742 | – 415 | – 393 | – 382 | – 379 |
35.04.01 Vergroting strategische oriëntatie | 4 549 | 0 | 44 | 4 593 | 25 | 63 | 73 | 73 |
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart | 3 755 | 0 | 27 | 3 782 | 21 | 21 | 21 | 21 |
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart | 1 479 | 0 | 20 | 1 499 | 17 | 16 | 16 | 16 |
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer | 4 568 | 0 | – 372 | 4 196 | – 516 | – 530 | – 529 | – 526 |
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer | 9 625 | 0 | 2 047 | 11 672 | 38 | 37 | 37 | 37 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 10 759 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 3 864 | |||||||
– Restant | 50 387 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2006 juridisch verplicht | 82% | |||||||
35.09 Ontvangsten | 5 348 | 0 | 0 | 5 348 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 112 077 | 0 | – 1 046 | 111 031 | – 1 051 | – 1 068 | – 1 081 | – 1 080 |
Uitgaven: | 103 781 | 0 | – 1 116 | 102 665 | – 1 121 | – 1 068 | – 1 081 | – 1 080 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen | 20 818 | 0 | – 285 | 20 533 | – 300 | – 248 | – 260 | – 259 |
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 944 | 0 | – 265 | 679 | – 280 | – 258 | – 260 | – 259 |
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie | 4 325 | 0 | 50 | 4 375 | 50 | 10 | ||
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer | 6 794 | 0 | 0 | 6 794 | ||||
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit | 1 013 | 0 | 0 | 1 013 | ||||
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. 149 | 0 | 0 | 149 | |||||
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer | 7 593 | 0 | – 70 | 7 523 | – 70 | |||
36.02 Leefomgeving spoorwegen | 9 146 | 0 | 0 | 9 146 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 70 | 0 | 0 | 70 | ||||
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
36.02.03 Bodemsanering NS percelen | 9 076 | 0 | 0 | 9 076 | ||||
36.03 Luchtvaart | 70 308 | 0 | – 831 | 69 477 | – 821 | – 820 | – 821 | – 821 |
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS | 10 469 | 0 | 0 | 10 469 | ||||
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) | 17 294 | 0 | 0 | 17 294 | ||||
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) | 19 715 | 0 | – 831 | 18 884 | – 821 | – 820 | – 821 | – 821 |
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol | 300 | 0 | 0 | 300 | ||||
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol | 332 | 0 | 0 | 332 | ||||
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol | 8 601 | 0 | 0 | 8 601 | ||||
36.03.07 Aankoop LIB geluidszones Schiphol | 4 108 | 0 | 0 | 4 108 | ||||
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens | 1 000 | 0 | 0 | 1 000 | ||||
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims | ||||||||
regionale luchthavens | 2 425 | 0 | 0 | 2 425 | ||||
36.03.10 Duurzame luchtvaart | 2 226 | 0 | 0 | 2 226 | ||||
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol | 3 838 | 0 | 0 | 3 838 | ||||
36.04 Scheepvaart | 3 509 | 0 | 0 | 3 509 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.04.01 Duurzame zeevaart | 848 | 0 | 0 | 848 | ||||
36.04.02 Duurzame zeehavens | 233 | 0 | 0 | 233 | ||||
36.04.03 Duurzame binnenvaart | 2 428 | 0 | 0 | 2 428 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 2 508 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 315 | |||||||
– Restant | 99 842 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2006 juridisch verplicht | 49% | |||||||
36.09 Ontvangsten | 56 982 | 0 | 0 | 56 982 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 | 10 364 | 0 | 0 | 10 364 | ||||
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 | 600 | 0 | 0 | 600 | ||||
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2&3 | 35 382 | 0 | 0 | 35 382 | ||||
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2&3 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten | 10 211 | 0 | 0 | 10 211 | ||||
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens | 250 | 0 | 0 | 250 | ||||
36.09.07 Overige ontvangsten | 175 | 0 | 0 | 175 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 37 287 | 0 | 0 | 37 287 | ||||
Uitgaven: | 41 748 | 0 | 0 | 41 748 | 0 | 0 | 0 | 0 |
37.01Weer, klimaat en seismologie | 28 886 | 0 | 0 | 28 886 | 0 | 0 | 0 | 0 |
37.01 Weer | 18 454 | 0 | 0 | 18 454 | ||||
37.02 Klimaat | 8 525 | 0 | 0 | 8 525 | ||||
37.03 Seismologie | 1 171 | 0 | 0 | 1 171 | ||||
37.04 Contributie WMO (HGIS) | 736 | 0 | 0 | 736 | ||||
37.02 Ruimtevaart | 12 862 | 0 | 0 | 12 862 | 0 | 0 | 0 | 0 |
37.02.01 Aardobservatie | 12 862 | 0 | 0 | 12 862 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | ||||||||
– Agentschapsbijdragen | 28 069 | |||||||
– Restant | 13 679 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2006 juridisch verplicht | 100% | |||||||
37.09 Ontvangsten | 454 | 0 | 0 | 454 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
38 Inspectie VenW | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 97 473 | 0 | 5 789 | 103 262 | 1 201 | 1 297 | 1 297 | 1 297 |
Uitgaven: | 102 077 | 0 | 6 791 | 108 868 | 1 201 | 1 297 | 1 297 | 1 297 |
38.01 Een veilig en duurzaam gebruik van land | 28 176 | 0 | 3 862 | 32 038 | 60 | 60 | 60 | 60 |
38.01 Domeinen land | 28 176 | 0 | 3 862 | 32 038 | 60 | 60 | 60 | 60 |
38.02 Een veilig en duurzaam gebruik van lucht | 23 678 | 0 | 1 389 | 25 067 | 489 | 489 | 489 | 489 |
38.02.01 Domeinen lucht | 23 678 | 0 | 1 389 | 25 067 | 489 | 489 | 489 | 489 |
38.03 Een veilig en duurzaam gebruik van water | 30 284 | 0 | 748 | 31 032 | 748 | 748 | 748 | 748 |
38.03.01 Domeinen water | 30 284 | 0 | 748 | 31 032 | 748 | 748 | 748 | 748 |
38.04 Alg. strategie en toezichtbeleidsvorming | 19 939 | 0 | 792 | 20 731 | – 96 | 0 | 0 | 0 |
38.04.01 Digitale tachograaf | 6 480 | 0 | – 208 | 6 272 | – 96 | |||
38.04.02 Bestuurlijke boete | 1 300 | 0 | 0 | 1 300 | ||||
38.04.03 Financiele stimulering Binnenvaart | 9 159 | 0 | 0 | 9 159 | ||||
38.04.04 E-Goverment | 3 000 | 0 | 1 000 | 4 000 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 88 830 | |||||||
– Restant | 20 038 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2006 juridisch verplicht | 56% | |||||||
38.09 Ontvangsten | 28 964 | 0 | 0 | 28 964 | 0 | 0 | 0 | 0 |
38.09.01 Digitale tachograaf | 5 479 | 0 | 0 | 5 479 | ||||
38.09.02 Bestuurlijke boete | 3 400 | 0 | 0 | 3 400 | ||||
38.09.03 Overig Inspectie | 20 085 | 0 | 0 | 20 085 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
39 Bijdrage aan Infrastructuurfonds en BDU | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 6 272 555 | 0 | – 530 488 | 5 742 067 | 134 527 | 135 696 | 313 660 | 153 096 |
Uitgaven: | 6 214 807 | 0 | – 539 786 | 5 675 021 | 135 231 | 135 696 | 313 660 | 153 096 |
39.01 Bijdrage aan het IF | 4 745 454 | 0 | – 552 129 | 4 193 325 | 113 590 | 114 759 | 292 723 | 132 159 |
39.02 Bijdrage aan de BDU | 1 469 353 | 0 | 12 343 | 1 481 696 | 21 641 | 20 937 | 20 937 | 20 937 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
40 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 984 | 0 | 93 248 | 94 232 | 89 587 | 88 818 | 94 590 | 97 748 |
Uitgaven: | 984 | 0 | 93 248 | 94 232 | 89 587 | 88 818 | 94 590 | 97 748 |
40.01 Programmauitgaven | 984 | 0 | 93 248 | 94 232 | 89 587 | 88 818 | 94 590 | 97 748 |
40.01.01 Loonbijstelling | 0 | 0 | 33 755 | 33 755 | 30 374 | 30 843 | 31 259 | 32 423 |
40.01.02 Prijsbijstelling | 0 | 0 | 61 421 | 61 421 | 63 279 | 61 996 | 62 357 | 64 424 |
40.01.03 Onvoorzien | 984 | 0 | – 1 928 | – 944 | – 4 066 | – 4 021 | 974 | 901 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
41 Ondersteuning functioneren VenW | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 194 390 | 0 | 8 504 | 202 894 | 281 | 167 | 167 | 167 |
Uitgaven: | 201 612 | 0 | 14 069 | 215 681 | 281 | 167 | 167 | 167 |
41.01 Centrale diensten | 116 767 | 0 | 4 730 | 121 497 | 61 | 137 | 202 | 202 |
41.01.01 Interne en externe communicatie VenW | 9 376 | 0 | 5 631 | 15 007 | – 46 | – 46 | – 46 | – 46 |
41.01.02 Bedrijfsvoering VenW | 29 510 | 0 | 30 | 29 540 | 453 | 517 | 517 | 517 |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding | 6 585 | 0 | – 389 | 6 196 | ||||
41.01.04 Internationaal beleid VenW | 3 472 | 0 | – 117 | 3 355 | ||||
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijkjuridische advisering | 8 437 | 0 | – 164 | 8 273 | ||||
41.01.06 Financial en operational auditing | 6 402 | 0 | – 246 | 6 156 | – 72 | – 72 | – 73 | – 73 |
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak | 4 112 | 0 | 595 | 4 707 | – 153 | – 153 | – 153 | – 153 |
41.01.08 HGIS-gelden | 2 205 | 0 | 60 | 2 265 | 60 | 60 | 60 | 60 |
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden | 46 668 | 0 | – 670 | 45 998 | – 181 | – 169 | – 103 | – 103 |
41.02 Shared Service Organisatie | 63 339 | 0 | 8 603 | 71 942 | 1 385 | 624 | 429 | 429 |
41.02.0 ICT-dienstverlening | 5 621 | 0 | 3 223 | 8 844 | ||||
41.02.02 Facilitaire dienstverlening | 35 608 | 0 | 4 754 | 40 362 | 815 | 815 | 815 | 815 |
41.02.03 Personele dienstverlening | 9 342 | 0 | 980 | 10 322 | 956 | 195 | ||
41.02.04 Financiële dienstverlening | 2 736 | 0 | 635 | 3 371 | 603 | 603 | 603 | 603 |
41.02.05 Advies, Innovatie en ontwikkeling | 10 032 | 0 | – 989 | 9 043 | – 989 | – 989 | – 989 | – 989 |
41.03 Algemene uitg. departementale onderd. | 21 506 | 0 | 736 | 22 242 | – 1 165 | – 594 | – 464 | – 464 |
41.03.01 Regeringsvliegtuig | 3 805 | 0 | 2 000 | 5 805 | ||||
41.03.02 Personeel en materieel DGP | 6 234 | 0 | – 277 | 5 957 | – 348 | – 192 | – 62 | – 62 |
41.03.03 Personeel en materieel DGTL | 7 982 | 0 | – 782 | 7 200 | – 651 | – 332 | – 332 | – 332 |
41.03.04 Personeel en materieel DGW | 3 485 | 0 | – 205 | 3 280 | – 166 | – 70 | – 70 | – 70 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 167 472 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 878 | |||||||
– Restant | 47 331 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2006 juridisch verplicht | 51% | |||||||
41.09 Ontvangsten | 14 359 | 0 | 918 | 15 277 |
3. Baten-lastendienst Rijkswaterstaat
Balans van Rijkswaterstaat per 1 januari 2006
Balans van de baten-lastendienst Rijkswaterstaat (EUR 1 000)
Stand per 1–1–2006 | Stand per 1–1–2006 | ||
---|---|---|---|
Activa | Passiva | ||
Vaste activa | Eigen vermogen | ||
Immateriële vaste activa | Verplichte reserves | ||
Zelf ontw. Software | 324 | Verplichte reserve immat. vaste activa | 324 |
Software (licenties) | 2 748 | Bestemmingsreserve Beheer & Onderhoud | – |
Materiële vaste activa | Vrije reserve | ||
Grond en gebouwen | 94 135 | Exploitatiereserve | – |
Inventaris | 19 219 | Vermogensontv. | – |
Voer- en vaartuigen | 78 713 | Nog te verdelen resultaat | – |
Hardware | 36 305 | ||
Overige materiële vaste activa | 19 127 | Voorzieningen | |
Vaste activa in aanbouw | Voorziening personeel | 4 581 | |
Grond en gebouwen | 5 927 | Voorziening materieel | 134 281 |
Voer- en vaartuigen | 5 775 | ||
Overige MVA in aanbouw | 1 543 | ||
Financiële vaste activa | Langlopend vreemd vermogen | ||
Leningen u/g | – | Leningen o/g | – |
Termijndeposito’s | – | Opgenomen leningen MinFin | 263 816 |
Vlottende activa | Vlottende passiva | ||
Projecten in uitvoering | 16 705 000 | Op te leveren projecten | 16 705 000 |
Debiteuren | 13 316 | Crediteuren | 68 276 |
Overige vorderingen en Overlopende activa | 268 108 | Overige schulden en Overlopende passiva | 73 974 |
Liquide middelen | 12 | ||
Totaal activa | 17 250 252 | Totaal passiva | 17 250 252 |