A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
In maart 2005 is door de Minister van Financiën met de Tweede Kamer overleg gevoerd over de uitkomsten van het interdepartementale beleidsonderzoek (IBO) regeldruk en controletoren en de naar aanleiding daarvan door het kabinet in december 2004 gedane voorstellen. Tijdens het algemeen overleg op 2 en 3 maart 2005 en in de brief van 9 maart 2005 (Kamerstukken II, 29 949 en 29 950, nr. 5) is toegezegd de getrouwbeeldverklaring van de departementale auditdiensten parallel aan de gewijzigde bedrijfsvoeringsparagraaf over het verslagjaar 2006 in te voeren. De departementen hebben sindsdien belangrijke voortgang geboekt met het treffen van de hiervoor noodzakelijke maatregelen. Om op het ingroeitraject naar met name de getrouwbeeldverklaring geen wettelijke obstakels te laten ontstaan, dienen enkele bepalingen in de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) te worden aangepast. Dat zal regulier gebeuren via het moderniseringsproject van die wet dat thans gaande is. Om de getrouwbeeldverklaring al over het jaar 2006 te kunnen toepassen is echter een tijdelijke – op het jaar 2006 gerichte – afwijking van de wet nodig. Dat gebeurt via het onderhavige wetsartikel. Het betreft concreet de aanpassing van artikel 66, vijfde en zesde lid, van de CW 2001. De gewijzigde insteek voor de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag leidt niet tot een aanpassing van de CW 2001. De inhoud van die paragraaf wordt in de Rijksbegrotingsvoorschriften geregeld.
Samengevat komen de wijzigingen in de bedrijfsvoeringsparagraaf en in de accountantsverklaring op het volgende neer.
Over eventuele rechtmatigheidsfouten en -onzekerheden die de terzake gestelde artikelsgewijze tolerantiegrenzen te boven gaan, zal door de betrokken minister in de bedrijfsvoeringsparagraaf van zijn departementaal jaarverslag worden gerapporteerd. De departementale auditdienst verstrekt bij het aldus opgestelde jaarverslag (en saldibalans) een getrouwbeeldverklaring in plaats van een zogenaamde eisenverklaring. De getrouwbeeldverklaring heeft betrekking op de elementen die onder a tot en met d van het nieuwe zesde lid van artikel 66 in de CW 2001 zijn opgenomen. Daarbij beoordeelt de auditdienst op grond van onderdeel b of de rapportage over de rechtmatigheid van de begrotingsuitvoering klopt en op grond van onderdeel d of er in het jaarverslag eventueel sprake is van strijdigheid tussen de gepresenteerde financiële informatie en de opgenomen beleidsinformatie.
Om aan te sluiten bij de in artikel 58 gehanteerde terminologie wordt in lid 6 van artikel 66 gesproken van deugdelijke weergave in plaats van de in accountantskring gebruikelijke formulering van getrouwe weergave. Daarmee wordt echter hetzelfde bedoeld. Het is geen bezwaar dat de accountant in zijn verklaring het begrip getrouwe weergave gebruikt.
De oordeelsvorming van de Rekenkamer blijft ten opzichte van het verleden ongewijzigd.
In het oude vijfde lid van artikel 66 kan de reikwijdte van de accountantsverklaring (een verklaring omtrent de financiële informatie in het jaarverslag en de saldibalans) worden geschrapt. De reikwijdte staat thans geheel in het zesde lid.
De formulering van de aanhef van het onderhavige wetsartikel luidende: «....komt voor de accountantsdienst van het ministerie van Economische Zaken voor het jaar 2007 als volgt te luiden» is zodanig gekozen, dat de accountantsdienst de gewijzigde reikwijdte van de verklaring zowel dient toe te passen met betrekking tot het departementale jaarverslag van het betrokken departement als met betrekking tot een eventueel niet-departementaal jaarverslag waarvoor de betrokken minister verantwoordelijk is (zoals bijvoorbeeld een jaarverslag van een begrotingsfonds of van een van de begrotingshoofdstukken I, II, IV of IXA).
Er wordt in de wettekst nog gesproken van accountantsdienst in plaats van auditdienst, omdat die terminologie in de Comptabiliteitswet 2001 nog wordt gehanteerd. Bij de voorziene modernisering van de Comptabiliteitswet zal accountantsdienstworden vervangen door auditdienst.
Uitgaven (bedragen x € 1 mln) | ||
1. | Aangekondigde verhoging in de Voorjaarsnota 2006 | 627,4 |
Hoofdstuk XIII: | ||
2. | Mutatie onderhavig wetsvoorstel | 627,4 |
Verschil | 0 |
Na het onderhavige wijzigingsvoorstel komt het totaal van de uitgavenbegroting 2004 van EZ er als volgt uit te zien:
Vastgestelde begroting 2006 | 1 631,0 | |
Bij: Eerste suppletore begroting 2006 | 627,4 | |
Totaal beschikbaar | 2 258,4 | |
Ontvangsten(bedragen x € 1 mln) | ||
1. | Aangekondigde verhoging in de Voorjaarsnota 2006 | |
Hoofdstuk XIII: | 788,9 | |
2. Mutatie onderhavig wetsvoorstel | 788,9 | |
Verschil | 0 |
Na het onderhavige wijzigingsvoorstel komt het totaal van de ontvangstenbegroting 2006 van EZ er als volgt uit te zien:
Vastgestelde begroting 2006 | 4 139,4 | |
Bij: Eerste suppletore begroting 2006 | 788,9 | |
Totaal beschikbaar | 4 928,3 |
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
De eerste suppletore begroting bevat mutaties op de vastgestelde begroting 2006. In deze suppletore begroting wordt voorgesteld de uitgaven- en ontvangstenraming voor 2006 met respectievelijk € 627,4 mln en € 788,9 mln te verhogen. De grootste en/of beleidsmatig meest relevante mutaties zijn in onderstaande tabel gespecificeerd. Voor een uitgebreidere toelichting op de afzonderlijke verplichtingenmutaties wordt verwezen naar de toelichting per begrotingsartikel. De betreffende artikelnummers zijn in de tabel vermeld.
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | ||
---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 2 917,5 | 1 631,0 | 4 139,4 | |
Artikel 2 | ||||
1 | SKE | 5,5 | 0,8 | |
2 | Seed faciliteit | 6,1 | ||
3 | Bijdrage aan Syntens | 21,4 | ||
4 | Holstcentrum (Fes) | 12,0 | – 9,0 | – 9,0 |
5 | Smartmix | 34,8 | ||
6 | Internationale ruimtevaart | 45,3 | 35,3 | |
7 | Civiele luchtvaartontwikkeling | 5,0 | ||
Artikel 3 | ||||
8 | Centraal deel IPR | 8,8 | ||
9 | Ontvangsten ruimtelijk economisch beleid | 19,0 | ||
Artikel 4 | ||||
10 | Compensatie Demkolec/stadsverwarming | – 10,0 | – 10,0 | 35,0 |
11 | MEP | 509,0 | 509,0 | 2,7 |
12 | Joint Implementation | 32,0 | ||
13 | Aardgasbaten | 691,8 | ||
Artikel 5 | ||||
14 | Eindejaarsmarge non-ODA | 6,5 | 6,5 | |
Artikel 10 | ||||
15 | Zero-base afwikkeling schadeclaim | 8,3 | 8,3 | |
16 | Ontvangsten uit het fes | 11,4 | 11,4 | |
17 | Ontvangsten OPTA | 17,0 | ||
Diversen | ||||
18 | Loon- en prijsbijstelling 2006 | 17,9 | 17,9 | |
19 | Invulling taakstelling CBS | 7,4 | 7,4 | |
20 | Invulling Vpb-taakstelling | 17,8 | 17,8 | |
21 | Kenniscentrum aanbesteden (PIANOo) | 4,6 | 4,2 | |
22 | Onderzoeksbudget Kenniscentrum aanbesteden | 4,0 | 3,4 | |
Overige mutaties | 53,1 | 24,4 | 21,0 | |
Stand eerste suppletore begroting 2006 | 3 707,0 | 2 258,4 | 4 928,3 |
Toelichting belangrijkste mutaties
1) Deze mutatie betreft de verschuiving van het SKE-budget 2007 naar 2006 om diverse kwalitatief goede projecten te kunnen uitvoeren.
2) Een deel van de Fes-middelen t.b.v. de Seed-faciliteit wordt in 2006 verplicht in plaats van 2005.
3) De opdrachtverlening aan Syntens zal in 2006 worden verstrekt.
4) Een deel van de ten behoeve van het Holst Center beschikbare Fes-middelen wordt in 2006 besteed in plaats van in 2005.
5) Betreft het doorschuiven van de Smartmix-middelen 2005 naar 2006.
6) Deze mutatie heeft twee oorzaken: ten eerste komt de in Nederland opgebouwde kennis en ervaring op het gebied van ruimtevaart in het gedrang. Om deze trend te keren is het voor internationale ruimtevaart beschikbare budget in 2006 opgehoogd. Ten tweede zijn er hogere uitgaven in 2006 op projecten waar Nederland op heeft ingeschreven en lagere uitgaven in latere jaren.
7) Betreft ophoging van het verplichtingenbudget voor CVO, zodat committeringen voor de CVO-regeling in 2006 kunnen worden verricht in plaats van in 2007.
8) Deze mutatie wordt veroorzaakt door het doorschuiven naar 2006 van de in 2005 niet gebruikte IPR-middelen conform de Langman-afspraken.
9) De terugontvangst van het niet bestede deel van de middelen voor het Noorden t/m 1999 (ISP-V/IPR) zal naar verwachting in 2006 worden gerealiseerd.
10) Mede naar aanleiding van de vermoedelijk realisatie over 2001 t/m 2004 is het budget, dat beschikbaar is voor de Overgangswet elektriciteitproductiesector (OEPS), naar beneden bijgesteld met € 10 mln per jaar. Daarnaast wordt naar verwachting € 35 mln terugbetaald in verband met de afrekening van de jaartranches 2001 t/m 2004 van de OEPS.
11) Deze mutatie heeft betrekking op de compensatie voor de afschaffing van het afnemerstarief en op de compensatie voor de dreigende tekorten op de regeling MEP.
12) Betreft de aanvulling van het JI-budget i.v.m. hogere prijs voor aankoop van rechten.
13) Deze mutatie wordt veroorzaakt door de aanpassing van de aardgasbatenraming in het kader van het CEP 2006 van het CPB en door de schikking Common Area baten.
14) Betreft de eindejaarsmarge voor het HGIS-deel van de EZ-begroting voor wat betreft de non-ODA.
15) Als gevolg van een rechterlijke uitspraak moet het Rijk aan Sky Radio, het via het financieel instrument ontvangen bedrag ad € 8,3 mln terugbetalen
16) Deze mutatie wordt veroorzaakt door tragere uitfinanciering van het project Kenniswijk. De Fes-middelen schuiven daarom door naar 2006.
17) Deze ontvangst is het gevolg van een aan KPN opgelegde boete door OPTA.
18) Het Ministerie van Financiën heeft bij Voorjaarsnota 2006 loon-en prijsbijstelling uitgedeeld.
19) Om nadelige gevolgen van de eerder opgelegde CBS-apparaattaakstellingen voor de statistiekvoorziening te voorkomen, worden extra middelen toegevoegd.
20) Betreft het restant van de Vpb-kastaakstelling uit 2004.
21) Betreft de bijdrage van het Ministerie van VROM ter financiering van PIANOo en een deel van het budget 2005 bestemd voor PIANOo, dat in 2006 worden besteed.
22) Betreft de overheveling van middelen van het personeelsbudget van PIANOo naar het onderzoeksbudget van PIANOo.
In de navolgende toelichting op de beleidsartikelen wordt steeds aangesloten bij de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» zoals opgenomen in de begroting 2006. De hier opgenomen tabellen laten op artikelsubniveau zien welke mutaties zich hebben voorgedaan. Het uitgangspunt daarbij is dat alleen de beleidsmatig relevante mutaties worden toegelicht.
Zoals reeds in de begroting 2006 is aangegeven, specificeert EZ de verplichtingenramingen in plaats van de uitgavenramingen omdat de verplichtingenramingen het meeste inzicht geven in het actuele beleid. Beleidsbeslissingen, zoals het introduceren of het beëindigen van subsidieregelingen, zijn in de verplichtingenramingen immers direct traceerbaar. Vanwege de doorlooptijden en betalingsschema’s van subsidies, bieden de uitgavenramingen in dat opzicht minder informatie.
Onlangs is een voortgangsrapportage over de vernieuwing van het EZ-instrumentarium naar de Tweede kamer gestuurd. Over de gevolgen van die vernieuwing voor de inrichting van de EZ-begroting ontvangt u binnenkort een separate brief.
Artikel 1: Goed functionerende economie en markten in Nederland en Europa (in € mln)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Mutaties 1e suppletore begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen (totaal) | 66,0 | 6,7 | 72,6 | 6,4 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | |
Programma-uitgaven | 22,1 | 2,6 | 24,6 | 2,8 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | |
Operationeel doel C: Optimale marktordening en mededinging bevorderen | ||||||||
– | Bijdrage aan het NMI | 14,4 | 14,4 | |||||
– | Bijdrage diverse instituten | 1,3 | 0,4 | 1,7 | ||||
Operationeel doel D: Positie van de consument versterken | ||||||||
– | Toezichthouder consumenten | 1,8 | 2,4 | 4,2 | 3,0 | 3,1 | 3,1 | 3,1 |
Algemeen | ||||||||
– | Onderzoek en Opdrachten DG Economische Politiek (DG EP) | 4,1 | 4,1 | |||||
– | NL voorzitterschap EU 2004 | |||||||
– | Onderzoek en Opdrachten Kenniscentrum Ordeningsvraagstukken | 0,4 | – 0,2 | 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 |
Apparaatuitgaven | 43,9 | 4,1 | 48,0 | 3,6 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | |
– | Personeel DG EP | 8,0 | 0,3 | 8,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
– | Apparaatuitgaven NMa/Dte | 35,9 | 3,8 | 39,7 | 3,3 | 0,6 | 0,6 | 0,6 |
Uitgaven (totaal) | 66,1 | 6,3 | 72,4 | 6,4 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | |
Waarvan programma-uitgaven | 21,5 | |||||||
Waarvan juridisch verplicht1 | 20,3 | |||||||
Ontvangsten (totaal) | 69,9 | – 0,2 | 69,7 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | |
– | Ontvangsten NMa | 65,0 | 65,0 | |||||
– | Ontvangsten Dte | 4,7 | 4,7 | |||||
– | Diverse Ontvangsten DG EP | 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 |
1 Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2005 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2006 uitgaven juridisch verplicht.
De consumentenautoriteit komt voort uit een EU-verordening. De reeds beschikbare middelen zijn onvoldoende om alle structurele kosten te dekken. Daarom worden extra middelen beschikbaar gesteld.
Tijdelijk extra capaciteit NMa
Deze mutatie wordt veroorzaakt door de afwikkeling van de bouwfraudezaken door de NMa. Om de sanctiebesluiten binnen de verjaringstermijn af te kunnen ronden is tijdelijk extra capaciteit vereist.
Artikel 2: Een sterk innovatievermogen (in € mln)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Mutaties 1e suppletore begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen (totaal) | 540,7 | 143,6 | 684,3 | – 4,8 | 23,1 | 1,6 | 25,8 | |
Programma-uitgaven | 490,4 | 134,0 | 624,4 | – 10,1 | 17,8 | – 3,8 | 20,4 | |
Operationeel doel B: Meer starters die technologische kennis ontwikkelen en benutten | ||||||||
– | TechnoPartner algemeen | 1,3 | 2,3 | 3,6 | – 2,3 | |||
– | Subsidieregeling Kennisexploitatie | 7,3 | 5,3 | 12,6 | – 5,5 | |||
– | Seed-faciliteit | 24,0 | 6,1 | 30,1 | ||||
Operationeel doel C: Meer toepassing van kennis in het MKB | ||||||||
– | Bijdrage aan Syntens | 32,0 | 21,4 | 53,4 | ||||
– | SKO en SKB/Kennisoverdracht | 7,0 | – 7,0 | |||||
– | Innovatievouchers/IPC’s | 31,6 | 6,3 | 37,9 | ||||
Operationeel doel D: Meer ontwikkeling en benutting van Technologische kennis door bedrijven | ||||||||
– | Innovatiesubsidie Samenwerkingsprojecten | 100,7 | – 2,6 | 98,1 | – 2,8 | – 3,0 | – 3,3 | – 3,5 |
– | Kredietregeling IS | – 9,7 | – 9,7 | – 9,6 | – 9,5 | – 9,4 | – 9,4 | |
– | Uitdagersfaciliteit | 12,3 | 12,3 | 12,5 | 12,8 | 13,0 | 13,3 | |
Operationeel doel E: Versterken kennisbasis door samenwerking van bedrijven en kennisinstellingen | ||||||||
– | Bijdrage aan TNO | 28,0 | 28,0 | |||||
– | Bijdrage aan Technologische Topinstituten | 29,1 | 29,1 | |||||
– | Bijdrage aan STW | 19,2 | 19,2 | |||||
– | Innovatiegerichte onderzoeksprogramma’s | 17,8 | 17,8 | |||||
– | Kennisimpuls actielijn 1 | – 4,6 | – 4,5 | |||||
– | Bijdrage aan NIVR (inclusief Revolving Fund) | 9,1 | 0,1 | 9,2 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
– | Bijdrage aan NLR | 2,1 | 2,4 | 4,5 | ||||
– | Bijdrage aan Marin | 2,4 | 2,4 | |||||
– | Bijdrage aan WL/Hydrolics | 1,5 | 1,5 | |||||
– | Bijdrage aan overige instituten | 0,2 | 0,2 | |||||
– | Holst Centrum | 20,0 | 12,0 | 32,0 | ||||
– | Micro-elektronicastimulering | 43,1 | 43,1 | |||||
– | ICT-kennis en -innovatie | 1,8 | 1,8 | |||||
– | Katalyse | 0,1 | 0,1 | |||||
– | Smart mix | 35,0 | 34,8 | 69,8 | ||||
– | Internationale ruimtevaart | 47,0 | 45,3 | 92,3 | – 2,6 | 22,0 | 0,3 | 20,0 |
– | Civiele luchtvaartontwikkeling | 5,0 | 5,0 | |||||
– | Pilots sleutelgebieden | 20,0 | 20,0 | |||||
Algemeen | ||||||||
– | Onderzoek innovatie | 4,4 | 4,4 | |||||
– | Voorzitterschap EU en Eureka | 0,1 | 0,1 | |||||
– | Beleidsexperimenten innovatie | 5,8 | – 0,5 | 5,3 | – 0,5 | – 0,5 | – 0,5 | – 0,5 |
– | Incidentele uitgaven | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | |
Apparaatuitgaven | 50,3 | 9,7 | 60,0 | 5,2 | 5,3 | 5,4 | 5,4 | |
– | Personeel innovatie | 8,3 | 0,1 | 8,4 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
– | Bijdrage aan Octrooicentrum Nederland | 14,1 | 1,0 | 15,1 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
– | Bijdrage aan WIPO via Octrooicentrum Nederland | 0,3 | 0,3 | |||||
– | Bijdrage Pensioenen Europees Octrooibureau | 3,1 | 3,1 | |||||
– | Uitgaven TWA-netwerk | 3,1 | 0,1 | 3,2 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
– | Bijdrage aan SenterNovem | 20,6 | 8,4 | 29,0 | 4,1 | 4,1 | 4,2 | 4,2 |
– | Adviesraad WT en Eureka-secretariaat | 0,8 | 0,8 | |||||
Uitgaven (totaal) | 559,9 | 29,1 | 589,0 | 18,9 | 44,7 | 35,4 | 31,2 | |
Waarvan programma-uitgaven | 508,8 | 508,8 | ||||||
Waarvan juridisch verplicht1 | 393,7 | 393,7 | ||||||
Ontvangsten (totaal) | 182,9 | – 5,3 | 177,6 | 8,3 | 7,8 | 5,2 | 8,5 | |
– | Ontvangsten Rijksoctrooiwet | 25,4 | 25,4 | |||||
– | Ontvangsten TOP | 18,8 | 18,8 | |||||
– | Ontvangsten uitdagersfaciliteit | 0,4 | 1,3 | |||||
– | Ontvangsten uit het Fes | 130,1 | – 5,3 | 124,8 | 8,3 | 7,8 | 4,8 | 7,2 |
– | Ontvangsten EET | 7,0 | 7,0 | |||||
– | Diverse ontvangsten innovatie | 1,6 | 1,6 |
1 Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2005 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2006 uitgaven juridisch verplicht.
De committering voor TechnoPartner voor het jaar 2007 zal eind 2006 plaatsvinden. In verband hiermee wordt voorgesteld het verplichtingenbudget van € 2,3 mln te verschuiven van 2007 naar 2006.
Subsidieregeling Kennisexploitatie
Met de nu voorliggende projecten zou het budget 2006 voor SKE geheel worden uitgeput. In 2006 zullen nog diverse andere kwalitatief goede aanvragen volgen. Daarom wordt voorgesteld € 5,5 mln uit 2007 te verschuiven naar 2006.
Het budget voor de TechnoPartner Seed Faciliteit is in 2005 door toevoeging van Fes-gelden verdubbeld tot € 24 mln. Een deel van de toegevoegde Fes-middelen zal echter pas in 2006 in plaats van 2005 worden verplicht.
De opdrachtverlening aan Syntens voor het jaar 2006 is eind 2005 niet verstrekt omdat aan Syntens aanvullende informatie op het businessplan 2006 is gevraagd, met name over de exacte prestaties in 2006 en de onderbouwing van de daarvoor benodigde subsidies. De opdrachtverlening zal nu in 2006 moeten plaatsvinden.
SKO en SKB; Innovatievouchers/IPC’s
In navolging van de kritische evaluatie in 2003 en voortvloeiend uit de brief Sterke basis voor topprestaties (Kamerstukken II, 2004–2005, 29 800, nr. 73) zijn de regelingen SKO en SKB stopgezet. De beleidsdoelstellingen van deze regelingen worden gerealiseerd door middel van de innovatievouchers en innovatieprestatiecontracten (IPC’s). De budgetten voor de SKO en SKB, respectievelijk € 5 mln en € 2 mln, worden ingezet ten behoeve van innovatievouchers en IPC’s.
Kredietregeling IS/Uitdagersfaciliteit
De mutaties betreffen de Uitdagersfaciliteit, die bekostigd wordt uit ruimte, die binnen de IS-regeling beschikbaar is voor nieuwe kredietregelingen.
Reeds in 2005 is een bedrag van € 9,1 mln voor Genomics overgeheveld naar OCW.
In 2004 is € 3,7 mln gereserveerd voor de reorganisatie van het NLR. Hiervan is in 2005 € 1,3 mln overgeheveld naar het Ministerie van V&W (penvoerend ministerie), als bijdrage in de kosten van het sociaal plan. Hangende de implementatie van het regeringsstandpunt TNO/GTI’s is het vervolg van de reorganisatie van het NLR aangehouden. Voorgesteld wordt het in 2005 nog gereserveerde budget voor NLR door te schuiven naar 2006 ten behoeve van de reorganisatie.
Het Holst Center moet uitgroeien tot een internationaal erkend centrum op het gebied van polymeren, elektronica en microsystemen. Een deel van de voor het Holst Center beschikbare Fes-middelen wordt pas in 2006 besteed in plaats van in 2005.
De Smartmix-middelen 2005 en 2006 worden ingezet voor drie innovatieprogramma’s. Gezien de onzekerheid over mogelijke aanvullende financiering vanuit het Fes en vertraging van de businessplannen van Scheidingstechnologie en Food & Nutrition, kon in 2005 nog niet voor de gehele looptijd van de programma’s worden gecommitteerd. Na de zomer 2006 zal meer duidelijkheid komen over deze eventuele aanvullende financiering zodat zo mogelijk in één keer de volledige looptijd kan worden gecommitteerd. Daarom wordt voorgesteld de benodigde middelen door te schuiven naar 2006.
De ophoging van het budget voor internationale ruimtevaart heeft twee oorzaken. Ten eerste is deelname van Nederland aan programma’s van de ESA de laatste jaren substantieel lager dan internationaal is afgesproken. Dit leidt onder meer tot minder opdrachten voor het Nederlandse bedrijfsleven. Door de systematiek van just return zal ESA namelijk werk uit Nederland moeten verplaatsen naar lidstaten met een hogere bijdrage. De in Nederland opgebouwde kennis en ervaring op het gebied van ruimtevaart komt daarmee in het gedrang. Om deze trend te keren is een forse structurele injectie gegeven oplopend tot € 20 mln structureel. Ten tweede heeft eind 2005 een ESA-ministersconferentie plaatsgevonden. De projecten waar Nederland op ingeschreven heeft, leiden in 2006 tot hogere uitgaven en in latere jaren tot lagere uitgaven. Voorgesteld wordt om het in dit kader voor internationale ruimtevaart beschikbare budget in 2006 op te hogen met € 25,3 mln.
Civiele luchtvaartontwikkeling (CVO)
De committeringen voor de CVO-regeling voor 2007 zullen reeds eind 2006 worden verricht, zodat op 1 januari 2007 kan worden begonnen met de uitvoering. Voorgesteld wordt daaorm het verplichtingenbudget 2006 met € 5,0 mln te verhogen. Ook in de daaropvolgende jaren zal de commitering in het voorgaande jaar plaatsvinden.
Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt doordat SenterNovem i.p.v. de Belastingdienst de WBSO gaat uitvoeren. Het hiervoor benodigde uitvoeringsbudget wordt overgeboekt door de Belastingdienst. Verder is een bedrag van € 2,4 mln uit 2005 doorgeschoven. Dit bedrag is bestemd voor de uitvoering van een aantal nieuwe regelingen (b.v. Omnibus, Innovatievouchers/IPC, Projectdirectie en groeifaciliteit BBMKB).
De Fes-middelen voor Sleutelgebieden en het Holst Center zijn pas nodig in latere jaren. Daarnaast verlopen de kasuitgaven voor de diverse projecten in het kader van ICES/KIS-3 en de kasuitgaven IS-regeling minder snel dan geraamd en schuiven daarom door naar latere jaren.
Artikel 3: Een concurrerend ondernemingsklimaat (in € mln)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Mutaties 1e suppletore begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen (totaal) | 1 647,0 | 21,9 | 1 668,9 | 1,3 | 1,0 | 0,4 | 0,3 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 1 469,5 | 1 469,5 | ||||||
Programma-uitgaven | 1 632,2 | 21,7 | 1 653,9 | 1,1 | 0,8 | 0,1 | 0,1 | |
Operationeel doel A: Aantrekkelijke regio’s en steden om te kunnen ondernemen | ||||||||
– | Bedrijventerreinen | 22,9 | 4,5 | 27,4 | ||||
– | Gebiedsgerichte regionale stimulering | 87,3 | 87,3 | |||||
– | Centraal deel IPR | 14,1 | 7,8 | 21,9 | – 1,0 | – 1,0 | ||
– | Cofinanciering EZ in EFRO-projecten | 1,2 | 1,2 | |||||
– | Bijdrage NBTC | 18,8 | 18,8 | |||||
– | Bijdrage WTO en EVD | 0,2 | 0,2 | |||||
– | Overig Toerisme | 1,0 | 1,0 | |||||
– | Bijdrage aan apparaatkosten ROM’s | 7,1 | 7,1 | |||||
– | Stadseconomie | 1,0 | 0,2 | 1,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Operationeel doel B: Meer en beter ondernemerschap | ||||||||
– | Borgstellingen MKB (garantieverplichting) | 384,5 | 384,5 | |||||
– | Groeifinancieringfaciliteit (garantieverplichting) | 85,0 | 85,0 | |||||
– | Actieplan veilig ondernemen | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 1,7 | |||
– | Bijdragen aan instituten | 4,9 | 1,5 | 6,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
– | Bevorderen Ondernemerschap | 0,5 | 4,1 | 4,6 | – 0,5 | |||
– | Projectdirectie Vergunningen | 1,3 | 1,3 | 0,5 | ||||
Operationeel doel C: Bevorderen Level Playing Field | ||||||||
– | Bijdrage Scheepsbouwindustrie | |||||||
– | Garantieregeling Scheepsbouw (garantieverplichting) | 1 000,0 | 1 000,0 | |||||
Algemeen | ||||||||
– | Opdrachten & Onderzoek | 0,3 | 0,1 | 0,4 | ||||
– | Algemene crisesbeheersing | 0,2 | 0,2 | |||||
– | Bijdragen aan NML en NDL | 0,4 | 0,4 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |
– | Vernieuwingsprogramma’s | 2,6 | – 0,3 | 2,3 | – 1,2 | – 1,2 | – 1,2 | – 1,2 |
– | Incidentele uitgaven | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | |
Apparaatuitgaven | 14,8 | 0,2 | 15,0 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |
– | Personeel Ondernemingsklimaat | 12,4 | 0,2 | 12,6 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
– | Bijdrage aan Agentschappen | 2,4 | 2,4 | |||||
– | Personeel ACTAL | |||||||
Uitgaven (totaal) | 251,0 | 16,2 | 267,2 | – 4,3 | 7,2 | 5,2 | 1,7 | |
Waarvan programma-uitgaven | 230,5 | 230,5 | ||||||
Waarvan juridisch verplicht1 | 180,1 | 180,1 | ||||||
Ontvangsten (totaal) | 34,1 | 21,7 | 55,8 | 0,4 | 0,6 | 0,2 | ||
– | Terugontvangsten agentschappen | |||||||
– | Ontvangsten ruimtelijk economisch beleid | 19,0 | 19,0 | |||||
– | Provisie kredieten | 10,8 | 10,8 | |||||
– | Terugbetalingen verliesdeclaraties | 4,1 | 0,1 | 4,2 | 0,4 | 0,6 | 0,2 | |
– | Rente KMKB | 0,1 | 0,1 | |||||
– | Groeifinancieringsfaciliteit | 2,0 | 2,0 | |||||
– | Garantieregeling scheepsbouw | 10,0 | 10,0 | |||||
– | Ontvangsten uit Fes (O) | 4,8 | 2,6 | 7,4 | ||||
– | Diverse Ontvangsten O | 2,4 | 2,4 |
1 Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2005 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2006 uitgaven juridisch verplicht.
Deze mutatie heeft de volgende oorzaken:
• Bij 2e suppletore begroting 2005 was € 2,1 mln van de niet gebruikte ruimte voor procesgeld doorgeschoven naar 2006 ter financiering van de EZ-bijdrage in het jaar 2006 aan het project Mainport Rotterdam.
• Daarnaast is de committering van het 8e Topperproject in 2005 als gevolg van ontbrekende informatie niet meer rond gekomen. Hiervoor wordt € 2,4 mln doorgeschoven naar 2006.
Deze mutatie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het doorschuiven naar 2006 van de in 2005 niet gebruikte IPR-middelen conform de Langman-afspraken.
Deze mutatie heeft voornamelijk betrekking op de overheveling van de bijdragen van de ministeries van BZK en Justitie aan het Actieplan veilig ondernemen.
De mutatie betreft hoofdzakelijk een versnelling van € 3,2 mln uit 2008 en 2009, zodat in 2006 een vervolg kan worden gegeven aan het programma Ondernemerschap.
Ontvangsten ruimtelijk economisch beleid
De terugontvangst van het niet-bestede deel van de middelen voor het Noorden t/m 1999 (ISP-V/IPR) zal naar verwachting in 2006 worden gerealiseerd.
Het kabinet heeft bij de besprekingen over de Voorjaarsnota besloten de wens van de Tweede Kamer, om de scheepsbouw tegemoet te komen (motie Slob), mee te nemen in de procedure voor de invulling van de extra Fes-middelen, waarover in de zomer wordt besloten. De resultaten hiervan worden op Prinsjesdag bekendgemaakt.
De Fes-middelen voor Bedrijventerreinen zijn in 2005 niet volledig betaald en schuiven door naar 2006.
Artikel 4: Doelmatige en duurzame energiehuishouding (in € mln)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Mutaties 1e suppletore begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen (totaal) | 237,3 | 530,3 | 767,5 | 461,8 | 543,4 | 638,4 | 689,4 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 76,0 | 76,0 | ||||||
Programma-uitgaven | 210,7 | 530,8 | 741,5 | 463,2 | 544,8 | 639,8 | 690,8 | |
Operationeel doel A: Optimale ordening en werking energiemarkten | ||||||||
– | Compensatie Demkolec/stadsverwarming | 29,5 | – 10,0 | 19,5 | – 10,0 | – 10,0 | – 10,0 | – 10,0 |
Operationeel doel B: Duurzame energiehuishouding | ||||||||
– | Programma energie-efficiency | 7,1 | 7,1 | |||||
– | Programma efficiency DGO-deel | 2,9 | 2,9 | |||||
– | Programma duurzame energie | 6,2 | 6,2 | |||||
– | Bijdrage MEP | 509,0 | 509,0 | 469,0 | 555,0 | 650,0 | 701,0 | |
– | Overige uitgaven duurzame energie | 1,3 | 1,3 | |||||
– | Joint Implementation | 3,6 | 32,0 | 35,6 | 4,4 | |||
– | Energie-onderzoek | 47,1 | 47,1 | |||||
– | Bijdrage aan ECN | 30,5 | 30,5 | |||||
Operationeel doel C: Handhaving niveau voorzieningszekerheid | ||||||||
– | Doorsluis COVA-heffing (garantieverplichting) | 76,0 | 76,0 | |||||
– | Beheer Mijnschadestichtingen | 0,1 | 0,1 | |||||
– | O&O Bodembeheer | 2,2 | 2,2 | |||||
– | Bijdrage aan diverse instituten | 1,1 | 1,1 | |||||
Algemeen | ||||||||
– | Bijdrage Algemene energie Raad | 0,1 | 0,1 | |||||
– | O&O energie | 3,0 | – 0,2 | 2,8 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 |
Apparaatuitgaven | 26,6 | – 0,5 | 26,0 | – 1,4 | – 1,4 | – 1,4 | – 1,4 | |
– | Personeel energie | 7,4 | 7,4 | |||||
– | Bijdrage DGE aan Agentschappen | 11,2 | – 0,6 | 10,6 | – 1,4 | – 1,4 | – 1,4 | – 1,4 |
– | Uitvoeringskosten Agentschappen DGO | 4,1 | 4,1 | |||||
– | Apparaatuitgaven SodM | 3,9 | 0,1 | 4,0 | ||||
Uitgaven (totaal) | 289,7 | 485,6 | 775,3 | 460,0 | 538,4 | 640,0 | 695,1 | |
Waarvan programma-uitgaven | 263,2 | 263,2 | ||||||
Waarvan juridisch verplicht1 | 174,8 | 174,8 | ||||||
Ontvangsten (totaal) | 3 829,6 | 744,3 | 4 573,9 | 1 797,7 | 1 654,8 | 491,5 | 208,9 | |
– | Ontvangsten COVA | 76,0 | 76,0 | |||||
– | Aardgasbaten | 6 499,8 | 1 107,0 | 7 606,8 | 3 000,4 | 2 700,4 | 650,0 | 71,2 |
– | Bijdrage aan het Fes | – 2 755,8 | – 415,2 | – 3 171,0 | – 1 239,4 | – 1 119,6 | – 260,2 | – 29,0 |
– | Ontvangsten zoutwinning | 1,8 | 1,8 | |||||
– | Ontvangsten Fes | 7,7 | 3,5 | 11,2 | 36,7 | 74,0 | 101,7 | 166,7 |
– | Diverse ontvangsten energie | 0,2 | 49,0 | 49,2 |
1 Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2005 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2006 uitgaven juridisch verplicht.
Compensatie Demkolec/stadsverwarming
Mede naar aanleiding van de vermoedelijk realisatie over 2001 t/m 2004 is het budget voor de Overgangswet elektriciteitproductiesector (OEPS) naar beneden bijgesteld met € 10 mln per jaar.
Rijksbijdrage Milieukwaliteit electriciteitsproductie (MEP)
Deze mutatie bestaat uit de volgende twee delen:
– Het afnemerstarief voor de MEP zal per 1 januari 2007 worden afgeschaft. Met het oog op de inkomensontwikkeling zal reeds in 2006 een tegemoetkoming ter hoogte van het afnemerstarief worden gegeven. Dit betekent een gunstig effect van € 52 per aansluiting. Deze maatregel vergt € 375 mln structureel.
– Bij Miljoenennota 2006 is besloten om de dreigende tekorten op de regeling MEP te compenseren door middel van een Rijksbijdrage voor de periode 2005–2013, zodat een forse verhoging van de afnemerstarieven voorkomen kon worden. Deze middelen waren tijdelijk op de aanvullende post (AP) geplaatst. Naast deze middelen waren er ook middelen in het Fes gereserveerd. Bij Najaarsnota 2005 is reeds€ 176 mln aan de EZ-begroting toegevoegd, ter compensatie van de tekorten 2003 t/m 2005. Nu worden deze middelen – na een ramingsbijstelling – aan de EZ-begroting toegevoegd.
Betreft de aanvulling van het JI-budget i.v.m. de hogere prijs voor aankoop van rechten. Dit geldt zowel voor «nieuwe» aankoop als voor aankoop van rechten ter vervanging van uitval van reeds verworven rechten.
De mutatie wordt veroorzaakt door:
• De bijstelling van de raming in het kader van het CEP 2006 van het CPB. Deze wordt met name veroorzaakt door stijging van de olieprijs.
• De bereikte finale overeenkomst over de arbitrage uitspraak inzake Common Area gas. Dit heeft ertoe geleid dat NAM in aanvulling op eerder aan de Staat verrichtte betalingen, nog eens een bedrag van € 40 mln netto zal afdragen (zie Kamerstukken II, 2005–2006, 21 563, nr. 13). NAM zal ter uitvoering hiervan EUR 56,8 miljoen betalen. Na verrekening met vennootschapsbelasting resteert EUR 40 miljoen netto.
Deze mutatie heeft twee oorzaken:
• Een bijdrage vanuit het Fes ter compensatie van tekorten op de MEP-regeling (€ 2,7 mln in 2006).
• De kasuitgaven voor de diverse projecten in het kader van ICES/KIS-3 lopen minder snel dan geraamd en schuiven daarom door naar latere jaren.
Deze mutatie heeft twee oorzaken:
• Op basis van ramingen van SenterNovem wordt een terugbetaling geraamd van € 35 mln in verband met de afrekening van de jaartranches 2001 t/m 2004 m.b.t. de Overgangswet elektriciteitproductiesector (OEPS).
• Er wordt € 14 mln aan terugontvangsten verwacht op in het verleden verstrekte leningen door Novem BV ten behoeve van energiebesparingprojecten.
Artikel 5: Internationale economische betrekkingen (in € mln)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Mutaties 1e suppletore begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen (totaal) | 115,8 | 14,3 | 130,1 | 13,4 | 6,9 | 0,5 | 0,5 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Programma-uitgaven | 77,3 | 11,8 | 89,1 | 10,8 | 4,4 | – 2,0 | – 2,0 | |
Operationeel doel B: Het internationale handels- en investeringsverkeer verder vrijmaken en de internationale economische rechtsorde versterken | ||||||||
– | Bijdrage aan diverse organisaties (o.m. WTO) | 3,9 | 0,1 | 4,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Operationeel doel C: Internationaal ondernemen bevorderen | ||||||||
– | PESP | 7,4 | 7,4 | |||||
– | PSB | 8,5 | 8,5 | |||||
– | Bijdrage aan EVD voor instrumentele uitgaven | 7,5 | – 2,0 | 5,5 | – 2,0 | – 2,0 | – 2,0 | – 2,0 |
– | Exportfin ODA | 1,4 | 1,4 | |||||
– | TA-OM | 0,3 | 0,3 | |||||
– | PSOM | 34,8 | 12,3 | 47,1 | 12,8 | 6,4 | ||
– | Managementtraining | 2,4 | 0,1 | 2,5 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Operationeel doel D: Investeringen van buitenlandse bedrijven bevorderen | ||||||||
– | Uitgaven CBIN-netwerk | 6,7 | 6,7 | |||||
– | Suppletieinstrument Infra/Kennis | 2,4 | 0,2 | 2,6 | ||||
Algemeen | ||||||||
– | Beleidsondersteuning | 3,4 | – 0,2 | 3,2 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 |
– | NL voorzitterschap EU 2004 | |||||||
Apparaatuitgaven | 38,4 | 2,6 | 41,0 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | |
– | Personeel BEB | 9,0 | 0,4 | 9,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
– | Bijdrage DGBEB aan EVD voor deelopdrachten | 20,0 | 2,1 | 22,1 | 2,1 | 2,1 | 2,1 | 2,1 |
– | Bijdrage DGBEB aan EVD voor financiële instrumenten | 9,4 | 0,1 | 9,5 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Uitgaven (totaal) | 127,6 | 14,2 | 141,8 | 16,4 | 8,2 | 1,5 | 1,4 | |
Waarvan programma-uitgaven | 94,5 | 94,5 | ||||||
Waarvan juridisch verplicht1 | 88,0 | 88,0 | ||||||
Ontvangsten (totaal) | 1,8 | 1,8 | ||||||
– | Ontvangsten gemengde kredieten | 0,7 | 0,7 | |||||
– | Diverse ontvangsten DG BEB | 1,1 | 1,1 |
1 Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2005 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2006 uitgaven juridisch verplicht.
Bijdrage aan EVD voor instrumentele uitgaven/Bijdrage DGBEB voor deelopdrachten
Omdat het onderdeel promotionele projecten (PPP) vanaf 2006 verantwoord wordt onder het onderdeel «Bijdrage DGBEB voor deelopdrachten», dient ook het budget te worden verschoven.
Een aantal verplichtingen voor de PSOM zal in 2006 in plaats van in 2005 worden aangegaan. Voorgesteld wordt de middelen hiervoor door te schuiven naar 2006. Daarnaast is op dit artikel de eindejaarsmarge non-ODA HGIS geraamd (€ 6,5 mln).
Artikel 8: Economische analyses en prognoses (in € mln)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Mutaties 1e suppletore begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen (totaal) | 11,2 | 0,3 | 11,5 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Apparaatuitgaven CPB | 11,2 | 0,3 | 11,5 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Uitgaven (totaal)1 | 11,2 | 0,2 | 11,4 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Ontvangsten (totaal) |
1 De raming bestaat uitsluitend uit apparaatuitgaven van het CPB. Deze uitgaven zijn in bestuurlijk opzicht slechts in beperkte mate flexibel.
Artikel 9: Voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken (in € mln)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Mutaties 1e suppletore begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen (totaal) | 164,5 | 3,8 | 168,3 | 3,0 | 2,2 | 2,2 | 2,0 | |
Bijdrage aan CBS | 164,5 | 3,8 | 168,3 | 3,0 | 2,2 | 2,2 | 2,0 | |
Uitgaven (totaal)1 | 169,0 | 3,8 | 172,8 | 3,0 | 2,2 | 2,2 | 2,0 | |
Ontvangsten (totaal) |
1 De raming bestaat uitsluitend uit apparaatuitgaven van het CBS. Deze uitgaven zijn in bestuurlijk opzicht slechts in beperkte mate flexibel.
Deze mutatie heeft voornamelijk betrekking op de volgende punten:
• Een bedrag van € 1,5 mln, dat bij de financiële afhandeling van de openingsbalans van het CBS is gereserveerd voor herhuisvesting. Deze uitgave zal in 2006 worden gedaan.
• Nieuwe EU-verordeningen, die in 2006 en verder van kracht worden, leiden tot een noodzakelijke uitbreiding van werkzaamheden bij het CBS. Hiervoor is een bedrag benodigd van € 1,1 mln in 2006.
• Voorheen werd de gegevensverzameling voor de statistiek van het wegvervoer uitgevoerd door de Stichting Inschrijving Eigen Vervoer (SIEV). De SIEV is echter opgeheven per 1 januari 2006. De werkzaamheden in het kader van de Europese verplichting om vervoersstatistieken samen te stellen worden overgenomen door CBS. In 2006 is hiervoor € 0,6 mln nodig.
Artikel 10: Elektronische communicatie en post (in € mln)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Mutaties 1e suppletore begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen (totaal) | 69,4 | 16,2 | 85,6 | 0,2 | 0,1 | 0,1 | 1,2 | |
Programma-uitgaven | 54,4 | 15,0 | 69,5 | – 1,0 | – 1,1 | – 1,1 | ||
Operationeel doel A: Efficiënt werkende communicatie- en postmarkt | ||||||||
– | Bijdrage Internationale organisaties | 2,3 | 3,3 | 5,6 | – 1,0 | – 1,1 | – 1,1 | |
– | Bijdrage aan OPTA | 3,5 | 3,5 | |||||
Operationeel doel B: Waarborg publieke belangen | ||||||||
Operationeel doel C: Stimuleren voorzieningen, producten en diensten | ||||||||
– | Nationaal Actieplan Electronische snelwegen | 20,1 | 20,1 | |||||
– | ICT-flankerend beleid en administratieve lasten | 6,0 | 0,8 | 6,8 | ||||
– | Demonstraties/pilots (Kenniswijk) | 10,2 | – 0,6 | 9,6 | ||||
Algemeen | ||||||||
– | Beleidsvoorbereiding en evaluatie | 12,4 | 11,6 | 24,0 | ||||
Apparaatuitgaven | 14,9 | 1,2 | 16,1 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | |
– | Personeel DGTP | 9,1 | 0,2 | 9,3 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
– | Toezicht Agentschap AT | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | |
– | Bijdrage agentschap Telecom | 5,8 | – 0,9 | 4,9 | – 0,9 | – 0,9 | – 0,9 | – 0,9 |
Uitgaven (totaal) | 80,1 | 19,1 | 99,2 | 1,3 | 1,3 | 1,2 | 1,3 | |
Waarvan programma-uitgaven | 65,1 | |||||||
Waarvan juridisch verplicht1 | 35,9 | |||||||
Ontvangsten (totaal) | 13,3 | 28,4 | 41,7 | |||||
– | Personeel DGTP | 0,2 | 0,2 | |||||
– | Kenniswijk | 12,9 | 11,4 | 24,3 | ||||
– | Ontvangsten OPTA | 0,2 | 17,0 | 17,2 |
1 Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2005 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2006 uitgaven juridisch verplicht.
Bijdrage aan internationale organisaties
In 2006 wordt in internationaal verband de bijdrage aan de International Telecommunication Union (ITU) voor de jaren 2008–2011 bepaald. Op basis hiervan dient in 2006 de verplichting voor de gehele periode te worden vastgelegd. Omdat de verplichting eerder plaatsvindt dan oorspronkelijk geraamd, dient de nu nog in 2007–2009 beschikbare verplichtingenruimte te worden verschoven naar 2006.
Beleidsvoorbereiding en beleidsevaluatie
Deze mutatie heeft twee oorzaken:
• De committering en betaling van een meerjarig onderzoeksprogramma t.b.v. het Antennebeleid wordt in 2006 in plaats van in 2005 gerealiseerd. Reden hiervoor is dat momenteel een internationaal onderzoek naar de gezondheidseffecten van de straling van antennes afgerond wordt, dat mede van invloed is op de invulling van het onderzoeksprogramma. Daarom wordt voorgesteld de middelen ad € 3,3 mln t.b.v. het antennebeleid te verschuiven van 2005 naar 2006.
• In 2003 heeft een verdeling van commerciële FM-frequenties plaatsgevonden. Bij deze verdeling is gebruik gemaakt van het zogenaamde Financieel Instrument. Als gevolg van een rechterlijke uitspraak moet het Rijk aan Sky Radio, het via het financieel instrument ontvangen bedrag ad € 8,3 mln terugbetalen.
Deze mutatie wordt veroorzaakt door tragere uitfinanciering van het project Kenniswijk. De Fesmiddelen schuiven daarom door naar 2006.
Deze mutatie is het gevolg van een aan KPN opgelegde boete door OPTA.
Artikel 21: Algemeen (in € mln)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Mutaties 1e suppletore begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen (totaal) | 85,5 | 9,5 | 95,0 | 3,5 | 0,8 | – 0,9 | – 0,9 | |
– | Personeel stafdienst | 30,9 | 2,0 | 32,9 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
– | PIA | 2,2 | 2,2 | |||||
– | Centraal Personeel P&O | 4,4 | 4,4 | |||||
– | Personeel Centraal EZ | 8,3 | 0,1 | 8,4 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
– | Wachtgeld | 5,6 | 5,6 | |||||
– | Sociaal Plan | 3,1 | 3,1 | |||||
– | Kenniscentrum Aanbesteden | 0,8 | 4,6 | 5,4 | 4,4 | 1,7 | ||
– | ICT | 12,7 | 0,2 | 12,9 | ||||
– | Inhuur Auditdienst | 0,2 | 0,2 | |||||
– | Materieel Diversen | 0,2 | 0,2 | |||||
– | Materieel Communicatie | 3,3 | – 0,1 | 3,2 | ||||
– | Materieel kernministerie | 17,2 | 2,6 | 19,8 | ||||
– | Materieel WJZ | 1,5 | 1,5 | |||||
– | Parkeerpost | – 2,9 | – 2,1 | – 5,0 | – 2,1 | – 2,1 | – 2,1 | – 2,1 |
Uitgaven (totaal) | 96,2 | 9,9 | 106,1 | 4,0 | 1,2 | – 0,9 | – 0,9 | |
Ontvangsten (totaal) | 5,5 | 5,5 | ||||||
– | Diverse Ontvangsten Personeel | 4,3 | 4,3 | |||||
– | Diverse ontvangsten (buiten)diensten | 1,2 | 1,2 |
Een deel van het budget 2005 voor de interdepartementale projectdirectie PIA zal in 2006 worden besteed. Voorgesteld wordt de benodigde middelen door te schuiven van 2005 naar 2006.
Kenniscentrum aanbesteden (PIANOo)
Deze mutatie wordt veroorzaakt door het volgende:
• Een deel van het budget 2005 bestemd voor de interdepartementale projectdirectie PIANOo, wordt in 2006 besteed.
• Het Ministerie van VROM draagt bij aan de financiering van PIANOo.
Voorgesteld wordt om een deel van het herhuisvestingsbudget door te schuiven van 2005 naar 2006, vanwege uitgestelde besluitvorming aangaande publiek private samenwerking (PPS) en tijdelijke herhuisvesting van een deel van het Ministerie. Daarnaast is het materiële budget van het kernministerie gecompenseerd voor diverse materiële kosten, die in 2006 gemaakt worden, bijvoorbeeld voor PIANOo, PIA en de accomodatie Duijngheest.
Betreft verwerkte loonbijstelling en incidentele loonontwikkeling ten behoeve van de personeelsbudgetten van de DG’s, Stafdirecties en de Diensten, in afwachting van de interne verdeling van de loonbijstelling 2006.
Artikel 22: Nominaal en onvoorzien (in € mln)
Stand ontwerp-begroting 2006 | Mutaties 1e suppletore begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen (totaal) | – 23,7 | 42,9 | 19,2 | 25,2 | 26,2 | 26,7 | 27,4 | |
– | Loonbijstelling | 11,0 | 11,0 | 10,2 | 10,3 | 10,4 | 10,6 | |
– | Prijsbijstelling | 6,9 | 6,9 | 8,2 | 9,0 | 9,5 | 10,1 | |
– | Budget onvoorzien | 0,4 | 0,4 | |||||
– | Nog te verdelen posten | – 24,1 | 24,9 | 0,8 | 6,9 | 6,8 | 6,8 | 6,8 |
Uitgaven (totaal) | – 23,7 | 42,9 | 19,2 | 25,2 | 26,2 | 26,7 | 27,4 |
Betreft de uitdeling door het ministerie van Financiën van de compensatie voor de loonontwikkeling en de prijsontwikkeling van EZ-uitgaven.
Deze mutatie betreft:
• Vpb-taakstelling: betreft het restant van de Vpb-kastaakstelling uit 2004, dat via de terugontvangsten uit het noorden (zie art. 3) wordt ingevuld.
• Taakstelling CBS: om nadelige gevolgen van de eerder opgelegde CBS-apparaattaakstellingen voor de statistiekvoorziening te voorkomen, worden extra middelen toegevoegd.
De openingsbalans van SenterNovem per 1 januari 2006 is afkomstig uit de jaarrekening 2005 en is gelijk aan de slotbalans 2005.
(vòòr resultaatsbestemming 2005, in € 1 000) | Balans 1-1-2006 |
---|---|
Activa | |
Immateriele activa | – |
Materiele activa | |
– grond en gebouwen | – |
– installaties en inventarissen | 8 101 |
– overige materiele vaste activa | – |
Onderhanden Werk | 8 110 |
Debiteuren | 6 263 |
Nog te ontvangen | 5 623 |
Liquide middelen* | 3 699 |
Totaal activa | 31 796 |
Passiva | |
Eigen vermogen | |
– exploitatiereserve | 4 259 |
– verplichte reserve | – |
– onverdeeld resultaat | 465 |
Leningen bij MvF | – |
Egalisatierekening | 2 148 |
Voorzieningen | 9 004 |
Crediteuren | 5 723 |
Nog te betalen | 10 197 |
Totaal passiva | 31 796 |
* Het saldo liquide middelen per 1 januari 2006 bedraagt volgens het saldobiljet RHB 3.620. Het verschil wordt verklaard door de ultimo 2005 ontvangen rente (79) op de RHB.