A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. W. Remkes
De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,
A. Nicolaï
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 3 |
2.1. | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 3 |
2.2. | De artikelen: | 5 |
Veiligheid: | ||
2: Politie | 5 | |
4: Partners in veiligheid | 6 | |
5: Nationale veiligheid | 8 | |
14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | 9 | |
15: Crisis- en rampenbeheersing | 9 | |
16: Brandweer en GHOR | 10 | |
Bestuur en Democratie: | ||
1: Grondwet en democratie | 11 | |
6: Functioneren openbaar bestuur | 12 | |
9: Grotestedenbeleid | 13 | |
Kwaliteit Openbare Sector | ||
7: Informatiebeleid openbare sector | 14 | |
10: Arbeidszaken overheid | 16 | |
11: Kwaliteit Rijksdienst | 17 | |
Niet-beleidsartikelen | ||
12: Algemeen | 18 | |
13: Nominaal en onvoorzien | 19 | |
3. | Tijdelijke baten-lasten dienst P-Direkt | 20 |
4. | Extra-comptabel overzicht Grotestedenbeleid | 25 |
De tweede suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor 2006. Deze suppletore begroting hangt samen met de Najaarsnota 2006.
In hoofdstuk 2 worden de belangrijkste uitgavenmutaties gepresenteerd en voorzien van een toelichting. Vervolgens worden per beleidsartikel de tabellen budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Daarbij zijn de mutaties groter dan € 1 miljoen en/of die 5% afwijken van het totaalbedrag van het begrotingsartikel toegelicht. Indien een toelichting op de mutaties betrekking heeft op twee of meer beleidsartikelen is de toelichting weergegeven onder het eerst genoemde beleidsartikel.
De stand van de tweede suppletore begroting is opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de eerste suppletore begroting. De tabellen budgettaire gevolgen van beleid geeft ook de stand van de juridische verplichtingen weer. Deze stand heeft alleen betrekking op de programmagelden.
De reeds bij 1e suppletore begroting toegekende middelen voor de loon- en prijsbijstelling 2006 zijn in de 2e suppletore begroting over de diverse beleidsartikelen verdeeld vanuit het niet-beleidsartikel «Nominaal en onvoorzien».
2.1. Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2006 (x € 1 000)
Art. nr. | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2006 | 5 477 370 | |
Mutaties 1ste suppletore begroting 2006 | 308 698 | |
Mutaties 2de suppletore begroting 2006 | 91 188 | |
reeds toegelicht in OW 2007 | – 65 223 | |
mutaties na OW 2007 | 156 411 | |
1. Vut prepensioen Levensloop/Functioneel Leeftijdsontslag (VPL/FLO) | 2.5 | 51 700 |
2. Afwikkeling DGVP | 2.6 | 75 600 |
3. Bezwaar afkoop LVS-WI | 9.3 | 5 814 |
4. Afkoop WI-projecten | 9.3 | 5 356 |
5. P-Direkt | 11.6 | 13 322 |
6. Biometrie | 7.4 | – 6 500 |
7. Meevallende NIK’s | 7.4 | – 1 200 |
8. Ziektekosten Voorziening Rijkspersoneel (ZVR) | 11.6 | – 25 000 |
Overige mutaties | diversen | 37 319 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 5 877 256 |
1) Vut Prepensioen Levensloop (VPL)/Functioneel leeftijdsontslag (FLO)
Per 2006 is de regelgeving betreffende VUT en prepensioen gewijzigd. Ter dekking van de extra lasten die hieruit volgen is de uitgavenraming verhoogd ten laste van de arbeidsvoorwaardenruimte voor VPL en FLO.
2) Afwikkeling Dienst Geneeskundige Verzorging Politie (DGVP)
De afwikkeling van de zorgkosten 2006 van de Dienst Geneeskundige Verzorging Politie (DGVP) vergt € 49 mln. In verband met de invoering van het nieuwe zorgstelsel wordt DGVP geliquideerd. De kosten daarvan bedragen € 22,6 mln. Verschillen in ontvangsten en uitgaven van DGVP, die in vroegere jaren zijn vrijgevallen ten gunste van de algemene middelen, zullen – voor zover niet nodig voor de afwikkeling en liquidatie – aangewend worden voor incidentele bekostiging van afspraken uit de CAO Politie. Voor 2006 gaat het om € 4 mln.
In het kader van de implementatie van het kabinetsstandpunt Brinkman «Anders gestuurd, beter bestuurd», zijn eind 2005 de annuïteitenregelingen Werkgelegenheidsimpuls (WI) en de uitkering Veiligheid en Stadseconomie (LVS) van 37 gemeenten afgekocht. Een vijftal gemeenten heeft tegen de gebruikte berekeningsmethodiek bezwaar gemaakt. Dit bezwaar is toegekend. Naast de 5 gemeenten die bezwaar hebben gemaakt, zijn er 32 steden die geen bezwaar hebben gemaakt, maar die wel een financieel nadeel hebben ondervonden. De totale kosten voor het compenseren van alle afgekochte gemeenten bedragen € 4,899 mln.
4) Afkoop Werkgelegenheidsimpuls-regelingen (WI) 2006
Naast de afgekochte steden in 2005, zijn er nog een drietal steden waarbij WI-projecten pas in 2006 konden worden vastgesteld. Deze steden (Zoetermeer, Den Haag, Breda) worden dit jaar afgekocht. De totale kosten voor het afkopen van deze regelingen bedragen € 5,356 mln.
Op 31 augustus 2006 hebben de betrokken ministeries een convenant gesloten over de verdere ontwikkeling van P-Direkt. Op grond van dit convenant heeft P-Direkt de status tijdelijke baten lastendienst verworven. Daarmee kan een beroep worden gedaan op de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën ten behoeve van de aanzuivering van het door BZK voorgefinancierde bedrag in relatie tot de contractbeëindiging met IBM vorig jaar.
De technische specificaties voor de invoering van een vingerscan op het paspoort, zijn pas deze zomer door Europa bekend gemaakt. Hierdoor heeft het project vertraging opgelopen. Een Europees aanbestedingstraject zal nog dit jaar worden gestart, maar de verwachting is dat de projectgelden dit jaar niet tot besteding komen.
7) Meevallende aantallen verstrekte Nederlandse Identiteitskaarten (NIK’s)
Het aantal verstrekte NIK’s is lager dan geraamd (125 000 i.p.v. 200 000). Hierdoor ontstaat een meevaller van € 1,2 mln. De BZK begroting wordt met dit bedrag verlaagd.
8) Ziektekosten Voorziening Rijkspersoneel (ZVR)
De ZVR-regeling is op 1 januari 2006 beëindigd. In 2006 worden de (resterende) aanspraken over 2005 betaald, alsmede de bonus van 150% over de uitkering 2005. De onderuitputting, veroorzaakt door een beperkter aantal aanvragen en een gemiddeld een lager uitkeringsbedrag per aanvraag, bedraagt circa € 25 mln. Deze middelen blijven beschikbaar binnen de arbeidsvoorwaardenruimte.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
2: Politie | Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 4 264 961 | 4 494 663 | 184 241 | 4 628 904 |
garantieverplichtingen | 553 775 | |||
Uitgaven | 4 248 581 | 4 291 583 | 2 141 | 4 293 724 |
Juridisch verplicht | 4 075 089 | |||
1. apparaat | 11 204 | 10 864 | – 143 | 10 721 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 147 | |||
b. centrale opleidingen (zie art. 12.1) | – 44 | |||
c. loonkosten Top Management Groep (zie art. 11.2) | – 131 | |||
d. traineekosten (zie art. 12.1) | – 115 | |||
2. politie op regionaal niveau | 3 271 822 | 3 306 684 | 48 775 | 3 355 459 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 55 324 | |||
b. centrale exploitatiekosten C2000 (zie art. 16.2 en art. 4.3) | – 8 600 | |||
c. grensoverschrijdende politiesamenwerking (zie art. 4.6) | 751 | |||
d. landelijk telefoonnummer politie (zie art. 4.3) | 1 300 | |||
3. politie op bovenregionaal en landelijk niveau | 489 375 | 497 775 | 23 931 | 521 706 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 20 492 | |||
b. ambassaderaad Berlijn (zie art. 4.6) | 41 | |||
c. dienst speciale interventies (DSI) (zie art. 2.5) | 2 800 | |||
d. project om afdoening | 450 | |||
e. samenwerkingsovereenkomst veiligheidsmonitor (zie art. 4.6) | – 165 | |||
f. kosten XTC liaisons (zie ook art. 4.6) | 313 | |||
4. prestatievermogen van de politie | 70 394 | 70 394 | – 53 | 70 341 |
a. Centrum voor criminaliteitspreventie en veiligheid (CCV) (zie art. 4.2) | – 53 | |||
5. adequaat niveau van politiepersoneel | 199 025 | 199 105 | 38 792 | 237 897 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | – 9 083 | |||
b. dienst speciale interventies (DSI) (zie art. 2.3) | – 2 800 | |||
c. financiering onderzoek Schipholbrand (zie art. 14.2) | – 325 | |||
d. herhuisvesting Nationaal Coördinatie Centrum (zie art. 15.4) | – 700 | |||
e. prepensioenlevensloop/functioneel leeftijdsontslag (VPL en FLO) | 51 700 | |||
6. geneeskundige verzorging politie | 206 761 | 206 761 | – 109 161 | 97 600 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | -184 761 | |||
b. afwikkeling geneeskundige verzorging politie | 75 600 | |||
Ontvangsten | 209 976 | 209 976 | – 184 761 | 25 215 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | – 184 761 |
2b) Centrale exploitatiekosten C2000
De Nederlandse politie en de brandweersector dragen naar rato bij aan de gestegen centrale exploitatiekosten van C2000. De kostenstijging bedraagt € 10,2 mln. Het aandeel van de politie en de brandweersector is respectievelijk € 8,6 mln. en € 1,6 mln. Zie hiervoor ook de mutaties bij de artikelen 16.2 en 4.3.
2c) Grensoverschrijdende politiesamenwerking (GOC)
Het convenant met de Koninklijke Marechaussee ten aanzien van de grensoverschrijdende criminaliteit is ontbonden. Het handelt hierbij bijvoorbeeld om het assisteren van de politie bij smokkelactiviteiten. Het budget van € 751 000 wordt beschikbaar gesteld aan de korpsen volgens een op BVE’s gebaseerde verdeelsleutel.
2d) Landelijk telefoonnummer politie (LPT)
De Nederlandse politie neemt vanaf 2006 de bekostiging van het LTP volledig voor haar rekening. Hiertoe wordt het budget aangepast.
3c) en 5b) Dienst Speciale interventies (DSI)
Het kabinet heeft besloten tot een herziening van het stelsel van bijzondere bijstandseenheden en beheersmatige onderbrenging hiervan bij het KLPD, in de Dienst speciale interventies. (DSI).
6b) Afwikkeling Dienst Geneeskundige Verzorging Politie (DGVP)
Een toelichting is opgenomen bij de tabel belangrijkste mutaties.
De verplichtingenruimte op artikel 2 wordt met € 50 mln. verhoogd vanwege het verstrekken van garanties voor rente en aflossing van leningen die politiekorpsen bij het ministerie van Financiën afsluiten in het kader van geïntegreerd middelenbeheer. Dit legt geen beslag op het beschikbare kasbudget. Tot 1 november 2006 is een totaalbedrag aan garanties afgegeven van € 553,775 mln.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
4: Partners in veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 71 598 | 113 543 | 24 295 | 137 838 |
Uitgaven | 71 598 | 113 543 | 24 295 | 137 838 |
Juridisch verplicht | 93 636 | |||
1. apparaat | 8 632 | 9 457 | 269 | 9 726 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 184 | |||
b. centrale opleidingen (zie art. 12.1) | – 4 | |||
c. projectkosten ACIR (zie art. 4.3) | 99 | |||
d. projectkosten nationale veiligheid (zie art. 5.1 en 4.2) | 188 | |||
e. vertegenwoordiger NAVO (zie art. 12.1) | – 198 | |||
2. integraal veiligheidsbeleid | 4 834 | 4 475 | 165 | 4 640 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 911 | |||
b. Centrum voor criminaliteitspreventie en veiligheid (CCV) (zie 2.4 ) | 53 | |||
c. Centrum voor criminaliteitspreventie en veiligheid (CCV) (aan Justitie) | – 1 569 | |||
d. FES: actieprogramma maatschappelijke sectoren en informatica | 960 | |||
e. projectkosten nationale veiligheid (zie art. 4.1) | – 98 | |||
f. samenwerkingsovereenkomst veiligheidsmonitor (zie art. 2.3) | 165 | |||
g. traineekosten (zie art. 12.1) | – 32 | |||
h. veiligheidsmonitor (zie art. 13.3) | – 225 | |||
3. ICT-infrastructuur | 51 138 | 92 671 | 25 725 | 118 396 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 385 | |||
b. afwikkeling bezwaar Bijlmerramp aan Amsterdam (zie art. 15.3) | – 1 026 | |||
b. bevoorschotting beheer C2000 (zie art. 16.2 en 15.4) | 8 500 | |||
c. bijdrage centrale exploitatiekosten C2000 (aan VWS en Defensie) | 2 830 | |||
d. centrale exploitatiekosten C2000 (zie art. 16.2 en 2.2) | 10 279 | |||
e. C2000 in spoortunnels en Westerscheldetunnel (aan V&W) | 2 270 | |||
f. financiering onderzoek Schipholbrand (zie art. 14.2) | – 325 | |||
g. landelijke telefoonnummer politie (zie art. 2.2) | – 1 300 | |||
h. medegebruik opstelpunten C2000 | 3 287 | |||
i. onderzoekraming meerkosten brw en rb (zie art. 16.2) | – 66 | |||
j. projectkosten ACIR (zie art. 4.1) | – 99 | |||
k. Taskforce ACIR (zie art. 15.3) | 500 | |||
l. traineekosten (zie 12.1) | – 16 | |||
m. voorfinanciering vervroegde uitrol brw en Limburg Zuid | 506 | |||
6. veiligheidsbeleid op internationaal niveau | 6 994 | 6 940 | – 1 864 | 5 076 |
a. ambassade Berlijn (art. 2.3) | – 41 | |||
b. grensoverschrijdende politiesamenwerking (zie art. 2.2) | – 751 | |||
c. herhuisvesting Nationaal Coördinatie Centrum (NCC) (zie 15.4) | – 700 | |||
d. traineekosten (zie ook art.12.1) | – 59 | |||
e. xtc-liaisons (zie art. 2.3) | – 313 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 5 353 | 5 353 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 600 | |||
b. FES: actieprogramma maatschappelijke sectoren en informatica | 960 | |||
c. medegebruik opstelpunten C2000 | 3 287 | |||
d. voorfinanciering vervroegde uitrol brw en Limburg Zuid | 506 |
2c) Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
BZK draagt in 2006 € 1 569 000 bij aan het CCV. Dit bedrag wordt overgeboekt naar de begroting van Justitie.
3b) Afwikkeling bezwaar Bijlmerramp Amsterdam
Betreft de afwikkeling van de bezwaarprocedure over de financiële vergoeding voor de gemeentelijke kosten van de Bijlmerramp.
3d) Bevoorschotting Beheer C2000
Het onderhoudscontract staat toe dat BZK (een deel van) de kosten voor het beheer van C2000 voor een volgende periode vooruit betaalt. Aangezien (een deel van) de beschikbare middelen voor territoriale congruentie en netcentrische proeftuinen pas in 2007 benodigd zijn, worden deze middelen in 2006 hiervoor aangewend.
De overgang naar en versterking van de brandweer en rampenbestrijdingsorganisatie in Haarlemmermeer is nog niet volledig gerealiseerd in 2006. Hierdoor is een deel van de geraamde kosten pas volgend jaar benodigd.
Met de digitalisering van de informatievoorziening tussen de verschillende organisaties op het terrein van de crisisbeheersing, zoals NCC, LOCC, ERC, DCC’s, NCTb, AIVD en de veiligheidsregio’s, wordt een uniforme structuur voor bestuurlijke informatie-uitwisseling beoogd. Dit is een complex proces en heeft in 2006 vertraging ondervonden. Zo wordt bijvoorbeeld de EU-aanbesteding van het deelproject CIMS (Crisis Informatie Management Systeem) pas volgend jaar afgerond.
3e) Bijdrage centrale exploitatiekosten C2000
Betreft de bijdrage van VWS (ambulancezorg) en Defensie in de gestegen exploitatiekosten C2000.
3f) Centrale exploitatiekosten C2000
De centrale exploitatiekosten C2000 zijn gestegen. De totale kosten bedragen € 10,2 mln., waarvan een deel door de Nederlandse politie en een deel door de brandweer wordt gedekt. Zie toelichting artikelen 2.2 en 16.2.
3g) C2000 in spoortunnels en Westerscheldetunnel
De kosten voor het aanbrengen van C2000-radiodekking in spoortunnels en de Westerscheldetunnel is door BZK voorgefinancierd voor het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
3i) Landelijk telefoonnummer politie
Zie toelichting artikel 2.2.
3j) Medegebruik opstelpunten C2000 (zie ook post c bij de ontvangsten op dit artikel)
In 2002 is besloten tot medegebruik van de C2000 opstelpunten (zendmasten) door commerciële providers. Dit zijn onder andere KPN mobile, Vodafone, Orange, T-Mobile etc. De directie Domeinen van het ministerie van Financiën ontvangt deze opbrengsten die volgens afspraak ten gunste worden gebracht aan BZK. De opbrengsten bedragen € 3 286 820.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
5: Nationale Veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 126 080 | 130 480 | 2 127 | 132 607 |
Uitgaven | 126 080 | 130 480 | 2 127 | 132 607 |
Juridisch verplicht | 3 564 | |||
1. apparaat | 122 937 | 126 337 | 2 114 | 128 451 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 2 596 | |||
b. centrale opleidingen (zie art. 12.1) | – 41 | |||
c. loonkosten (zie ook art. 11.2) | – 131 | |||
d. traineekosten (zie art. 5.2) | – 310 | |||
2. geheime uitgaven | 3 143 | 4 143 | 13 | 4 156 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 13 | |||
Ontvangsten | 91 | 91 | 200 | 291 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 200 |
14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 12 872 | 13 725 | 1 669 | 15 394 |
Uitgaven | 12 872 | 13 725 | 1 669 | 15 394 |
1. Inspectie Openbare orde en Veiligheid | 3 908 | 4 361 | 191 | 4 552 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 81 | |||
b. gedetacheerd personeel KLPD | 110 | |||
2. Ongevallenraad | 8 964 | 9 364 | 1 478 | 10 842 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 178 | 178 | ||
b. financiering onderzoek Schipholbrand (zie diverse artikelen) | 1 300 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 110 | 110 |
a. gedetacheerd personeel KLPD | 110 |
2b) Financiering Schipholbrand
Het betreft een bijdrage in de kosten van het onderzoek van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid naar de brand in het detentiecentrum op Schiphol.
15. Crisis- en Rampenbeheersing
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
15: Crisis- en Rampenbeheersing | Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 32 715 | 40 112 | 433 | 40 545 |
Uitgaven | 35 079 | 42 476 | 433 | 42 909 |
Juridisch verplicht | 25 644 | |||
1. apparaat | 6 531 | 7 476 | 392 | 7 868 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 634 | |||
b. centrale opleidingen (zie art. 12.1) | – 11 | |||
c. projectkosten Nationale Veiligheid (zie art. 4.1) | – 90 | |||
d. traineekosten (zie ook art. 12.1) | – 141 | |||
2. proactie/preventie | 4 820 | 4 680 | – 2 254 | 2 426 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | – 2 200 | |||
b. financiering onderzoek Schipholbrand (zie art. 14.2) | – 54 | |||
3. preparatie | 18 837 | 14 925 | 417 | 15 342 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 0 | |||
b. afwikkeling bezwaar Bijlmerramp aan Amsterdam (zie ook art. 4.3) | 1 026 | |||
c. financiering onderzoek Schipholbrand (zie art. 14.2) | – 109 | |||
d. Taskforce ACIR (zie ook art. 4.3) | – 500 | |||
4. respons | 4 891 | 15 395 | 1 878 | 17 273 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 2 500 | |||
b. bevoorschotting beheer C2000 (zie art. 4.3) | – 2 500 | |||
c. dienstverleningsafspraken (zie ook art. 14.2) | – 162 | |||
d. herhuisvesting Nationaal Coördinatie Centrum (NCC) (zie diverse artikelen) | 2 100 | |||
e. oefening ICT uitval (van EZ) | – 60 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 300 | 300 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 300 |
3b) Afwikkeling bezwaar Bijlmerramp Amsterdam
Het betreft de afwikkeling van de bezwaarprocedure over de financiële vergoeding voor de gemeentelijke kosten van de Bijlmerramp.
4b) Bevoorschotting beheer C2000
Zie toelichting artikel 4.3
4d) Herhuisvesting Nationaal Coördinatie Centrum (NCC)
De kosten van de herhuisvesting van het NCC bedragen € 2,1 mln. Hiertoe vindt een herschikking van het budget plaats.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
16: Brandweer en GHOR | Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 140 076 | 154 144 | – 6 273 | 147 871 |
Uitgaven | 140 104 | 154 172 | – 6 273 | 147 899 |
Juridisch verplicht | 128 500 | |||
1. apparaat | 5 638 | 5 506 | 314 | 5 820 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 106 | |||
b. centrale opleidingen (zie art. 12.1) | – 25 | |||
b. tijdelijke extra capaciteit project Nationale Veiligheid (zie art. 16.2) | 300 | |||
d. traineekosten (zie ook art. 12.1) | – 67 | |||
2. bestuurlijke organisatie | 104 022 | 115 322 | – 7 390 | 107 932 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 1 662 | |||
b. bevoorschotting beheer C2000 (zie art. 4.3) | – 6 000 | |||
c. bijdrage exploitatiekosten C2000 (zie art. 4.3) | – 1 679 | |||
d. financiering onderzoek Schipholbrand (zie art. 14.2) | – 125 | |||
e. herhuisvesting Nationale Coördinatie Centrum (NCC) (zie art. 15.4) | – 700 | |||
f. onderzoek raming meerkosten brw en rb (zie art. 4.3) | 66 | |||
g. onderzoekskosten gemeentefonds (bijdrage aan VWS) | 186 | |||
h. tijdelijke extra capaciteit project Nationale Veiligheid (zie art. 16.1) | – 300 | |||
i. verbeterzo-traject (zie art. 16.3) | – 500 | |||
3. taken | 3 873 | 4 073 | 426 | 4 499 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 70 | |||
b. financiering onderzoek Schipholbrand (zie art. 14.2) | – 30 | |||
c. versterking Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (zie ook art. 15.3) | – 100 | |||
d. verbeterzo-traject (zie art. 16.2) | 500 | |||
e. wadem congres (zie art. 16.4) | – 14 | |||
4. kwaliteit | 26 571 | 29 271 | 377 | 29 648 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 463 | |||
b. financiering onderzoek Schipholbrand (zie art. 14.2) | – 100 | |||
c. wadem congres (zie art. 16.3) | 14 | |||
Ontvangsten | 250 | 250 | 186 | 436 |
a. onderzoekskosten gemeentefonds (bijdrage aan VWS) | 186 |
2c) bevoorschotting beheer C2000
Zie toelichting artikel 4.3
2d) bijdrage exploitatiekosten C2000
Zie toelichting artikel 4.3
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
1: Grondwet en democratie | Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 11 878 | 14 532 | 7 456 | 21 988 |
Uitgaven | 11 878 | 14 532 | 7 456 | 21 988 |
1. apparaat | 11 878 | 7 456 | ||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 228 | |||
b. centrale opleidingen CZW (zie ook art. 12.10 | – 35 | |||
c. democratische vernieuwing (zie diverse artikelen) | 2 800 | |||
d. kiezen op afstand (zie ook art. 13.3) | 953 | |||
e. secretariaat Kiesraad (zie art. 13.3) | 90 | |||
f. maatregelen stemcomputers (zie ook art. 12.1) | 1 100 | |||
g. voorlichting verkiezingen (zie diverse artikelen) | 1 350 | |||
h. stemmen in een willekeurig stemlokaal | 970 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vanwege de grote interesse voor de projecten Burgerforum en Nationale Conventie is bij deze projecten extra aandacht en middelen besteed aan communicatie en voorlichting. Deze kosten worden grotendeels gedekt uit de middelen die in 2006 zijn gereserveerd voor andere democratische vernieuwingsdossiers (stimulering burgemeestersreferenda en spreiding raadsverkiezingen), die niet tot uitvoering komen.
1d) Kiezen op Afstand (Internet en Telefoonstemmen)
In verband met de vervroegde Tweede Kamerverkiezingen wordt het deelexperiment Internet en Telefoonstemmen voor Nederlandse kiezers in het buitenland van het project KOA vervroegd en is het bijbehorende budget eerder nodig. Dit wordt opgevangen door de inzet van de eerder gereserveerde middelen voor het beheer van het Burgerservicenummer (BSN start 2007) en een deel van het resterende saldo van de invulling taakstellingen (art 13.3).
De stichting «wij vertrouwen stemcomputers niet» heeft een aantal onregelmatigheden bij het gebruik van stemcomputers aan het licht gebracht. BZK heeft hierop meerdere maatregelen genomen om fraude te voorkomen en het stemgeheim te borgen. De kosten voor het verzegelen van machines en onafhankelijk onderzoek door TNO bedragen € 1,1 mln. De hoogte van de overige kosten zoals het regelen van vervangende stemmachines, organisatie van stemmen met potlood en het instellen van een onafhankelijke commissie zijn ten tijde van het opstellen van deze suppletore begroting nog niet exact bekend.
In verband met de vervroegde Tweede Kamerverkiezingen is het budget dat voor 2007 geraamd was voor voorlichting en communicatie over de verkiezingen eerder nodig.
1h) Stemmen in willekeurig Stemlokaal
In het Bestuurlijk overleg Financiële Verhoudingen heeft de regering aan de VNG toegezegd om de stimuleringsbijdrage voor het experiment Stemmen in een Willekeurig Stemlokaal incidenteel voort te zetten. Dit betekent dat de bijdrage in 2006 wordt voortgezet ten behoeve van de Tweede Kamerverkiezingen.
6. Functioneren openbaar bestuur
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
6: Functioneren Openbaar Bestuur | Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 39 299 | 45 258 | – 4 586 | 40 672 |
Uitgaven | 39 299 | 45 258 | – 4 586 | 40 672 |
Juridisch verplicht | 27 948 | |||
1. apparaat | 8 292 | 7 500 | 373 | 7 873 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 504 | |||
b. loonkosten Top Management Groep (zie art. 11.2) | – 131 | |||
2. inrichting en werking openbaar bestuur | 7 236 | 13 287 | – 6 864 | 6 423 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | – 1 619 | |||
b. aanval op de uitval (zie art. 9.3) | – 1 520 | |||
c. bijdrage aan projecten (zie art. 9.2) | – 400 | |||
d. bijdrage aan onwillige jongeren prep-camps (naar dep. SZW) | – 400 | |||
e. democratische vernieuwing (zie diverse artikelen) | – 1 900 | |||
f. budget stimulering bestuurlijke initiatieven | – 1 000 | |||
g. kosten tijdelijk personeel (zie art. 9.1) | – 85 | |||
h. ontvangsten nationale ombudsman | 1 383 | |||
i. ontvangsten nationale ombudsman (naar HIIB) | – 1 383 | |||
j. terugboeking van apparaat naar beleidsbudget (zie ook art. 9.1) | 60 | |||
3. rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtsdragers | 8 749 | 8 749 | 1 663 | 10 412 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 1 663 | |||
4. faciliteren politieke partijen | 15 022 | 15 722 | 242 | 15 964 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 242 | |||
Ontvangsten | 159 | 159 | 1 383 | 1 542 |
a. Nationale Ombudsman | 1 383 |
Zie toelichting artikel 9.3.
Zie toelichting artikel 1.
2f) Stimulering bestuurlijke initiatieven
Begin van dit jaar is extra geld vrijgemaakt om bestuurlijke initiatieven te stimuleren. Door de val van het kabinet en de lange doorlooptijd c.q. voorbereidingstijd die het kost om aan te sluiten bij (lopende) initiatieven en regelingen op dit terrein, wordt dit budget niet geheel in 2006 besteed.
2h, 2i en ontvangsten) Nationale ombudsman
Conform artikel 1c lid 2 Wet Nationale ombudsman en het Vergoedingenbesluit 2006 belast het ministerie van BZK de kosten van de Nationale ombudsman door aan de aangesloten decentrale overheden. Zie ook artikel 3.2 van begrotingshoofdstuk Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten (IIB).
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
9: Grotestedenbeleid | Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 10 857 | 91 957 | 254 046 | 346 003 |
Uitgaven | 351 171 | 405 822 | 151 760 | 557 582 |
Juridisch verplicht | 356 223 | |||
1. apparaat | 3 147 | 3 207 | 404 | 3 611 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 59 | 59 | ||
b. Centrale opleidingen (zie art. 12.1) | – 8 | |||
c. kosten tijdelijk personeel (zie art. 9.2 en art. 6.2) | 442 | |||
d. terugboeking van apparaat naar beleidsbudget (zie art. 6.2) | – 60 | |||
e. traineekosten (zie art. 12.1) | – 29 | |||
2. coördineren grotestedenbeleid | 2 008 | 2 008 | 358 | 2 366 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 315 | |||
b. kosten tijdelijk personeel (zie art. 9.2 en art. 6.2) | – 357 | |||
c. bijdrage project nieuwe coalities voor de wijk en pilot jongerencoaches (zie art 9.3) | 400 | |||
3. sociale integratie en veiligheid G25 | 346 016 | 400 607 | 150 998 | 551 605 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 137 732 | |||
b. aanval op de uitval (zie art. 6.2) | 1 520 | |||
c. gsb-inburgering | – 620 | |||
d. ISV budget Sittard-Geleen (aan VROM) | – 220 | |||
e. maatschappelijk opvang | 18 | |||
f. OVA, compensatie loonkosten | 1 398 | |||
g. bezwaar afkoop compensatie en rentederving en tegemoetkoming | 5 814 | |||
h. mogelijk afkoop WI projecten | 5 356 | |||
Ontvangsten | 214 516 | 285 556 | 138 525 | 424 081 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 137 729 | |||
b. gsb-inburgering | – 620 | |||
c. maatschappelijk opvang | 18 | |||
d. OVA, compensatie loonkosten | 1 398 |
Uit het budget «stimulering voor bestuurlijke initiatieven», wordt € 1,52 mln. ingezet voor het project Aanval op de uitval. Dit project is een strategisch innovatietraject van de middelgrote steden (G27). Het project heeft tot doel mensen die zijn uitgevallen of dreigen uit te vallen (jeugdigen, kansarmen en wijken) weer mee te laten doen aan de samenleving.
3f) Overheidsbijdrage in arbeidsontwikkeling (OVA) compensatie loonkosten
Eerder dit jaar is voor Maatschappelijke opvang, Vrouwenopvang en Verslavingszorg aan de GSB-gemeenten een bedrag van ruim € 192 mln. betaald. Op basis van een jaarlijkse herijking door het ministerie van VWS (uitgevoerd door de Raad voor de financiële verhoudingen) van de verdeelsleutels op basis waarvan de bijdrage per stad wordt bepaald, moet een extra bedrag van € 17 515 worden uitgekeerd. Door VWS wordt een (extra) bedrag voor de compensatie van loonkosten, in totaal afgerond € 1,4 mln., aan de GSB-gemeenten beschikbaar gesteld.
3g) Bezwaar afkoop compensatie en rentederving en tegemoetkoming
Een toelichting is opgenomen bij de tabel belangrijkste mutaties.
Een toelichting is opgenomen bij de tabel belangrijkste mutaties.
7. Informatiebeleid Openbare Sector
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
7: Informatiebeleid Openbare Sector | Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 155 899 | 149 706 | 28 715 | 178 421 |
Uitgaven | 170 146 | 163 953 | 13 115 | 177 068 |
Juridisch verplicht | 117 596 | |||
1. apparaat | 4 361 | 4 361 | 191 | 4 552 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 90 | 90 | ||
b. herverdeling apparaatbudget (zie art. 11.1 en 10.1) | 101 | |||
2. publieke dienstverlening en toegankelijkheid overheidsinformatie | 19 471 | 28 492 | 19 204 | 47 696 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 10 833 | |||
b. alliantie vitaal bestuur (van EZ) | 100 | |||
c. bijdrage contact center overheid (CCO) (zie art. 11.8) | 2 000 | |||
d. gezamenlijk onderzoek (aan Financiën) | 19 | |||
e. kiezen op afstand (zie art. 1.1) | – 700 | |||
f. National actieplan elektronische snelwegen | 13 500 | |||
g. open standaarden en open source software (OSOSS) (van diverse departementen) | 302 | |||
h. programma persoonlijke internet pagina (PIP) (van EZ) | 150 | |||
i. project XBRL (aan Financiën) | – 7 000 | |||
3. informatie-infrastructuur binnen openbare sector | 28 327 | 25 522 | 497 | 26 019 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 497 | |||
4. reisdocumenten en GBA-stelsel | 117 987 | 105 578 | – 6 777 | 98 801 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 923 | |||
b. biometrie | – 6 500 | |||
c. meevallende aantallen verstrekte NIK’s | – 1 200 | |||
Ontvangsten | 60 212 | 60 212 | 13 500 | 73 712 |
a. Nationaal Actieplan elektronische snelwegen | 13 500 |
2c) Bijdrage Contact Centrum Overheid (CCO)
De kosten voor het CCO in 2006 bedragen € 2,7 mln. Dekking wordt gevonden in de gereserveerde middelen P-Direkt (art. 11.8).
2f) en mutatie ontvangsten) Nationale actieplan elektronische snelwegen (NAP)
In het kader van e-overheid wordt een aantal projecten vanuit het NAP bekostigd. Op basis van de voortgang van deze projecten kan BZK een beroep doen op een deel van deze middelen. Tegenover de ontvangsten ad € 13,5 mln. staan de uitgaven die BZK ten behoeve van de e-overheidprojecten in 2006 heeft gedaan.
2i) Project eXtensible Business Reporting Language (XBRL)
Het project XBRL is een open standaard om financiële gegevens uit te wisselen via het internet. BZK levert een bijdrage in de kosten die de Belastingdienst maakt voor de realisatie van het XBRL-project. Het project wordt onder verantwoordelijkheid van het BZK/GBO uitgevoerd.
Een toelichting is opgenomen bij de tabel belangrijkste mutaties.
4c) Meevallende aantallen verstrekte NIK’s
Een toelichting is opgenomen bij de tabel belangrijkste mutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
10: Arbeidszaken overheid | Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 60 451 | 65 615 | 1 505 | 67 120 |
Uitgaven | 60 451 | 65 372 | 1 505 | 66 877 |
Juridisch verplicht | 36 821 | |||
1. apparaat | 10 063 | 10 851 | 570 | 11 421 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 212 | |||
b. centrale opleidingen (zie art. 12.1) | – 36 | |||
c. herverdeling apparaatbudget (zie art.11.1) | 205 | |||
d. IVOP | 320 | |||
e. loonkosten Top Management Groep (zie art. 11.2) | – 131 | |||
5. uitkeringsregelingen | 40 793 | 43 576 | 2 582 | 46 158 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 988 | |||
b. aanslag loonbelasting Rietkerk-uitkering | 1 594 | |||
6. randvoorwaarden sectoren/overheid | 9 595 | 10 945 | – 1 647 | 9 298 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | – 877 | |||
b. normalisatie en harmonisatie rechtspositie overheidspersoneel | – 435 | |||
c. voorlichting verkiezingen (zie art. 1.1) | – 335 | |||
Ontvangsten | 619 | 1 299 | 320 | 1 619 |
a. IVOP | 320 |
5b) Aanslag loonbelasting Rietkerk-uitkering
Binnen de uitkeringsregelingen op artikel 10.5 is sprake van een tegenvaller als gevolg van een belastingaanslag over oude jaren. De Belastingdienst heeft over de Rietkerk-uitkering een aanslag loonbelasting opgelegd over de jaren 2002, 2003, 2004 en (tot en met oktober) 2005. De Rietkerkuitkering is bestemd voor mensen die begin jaren 1950 gerepatrieerd zijn uit Indonesië. Deze aanslag van € 1,6 mln. is begin 2006 opgelegd. Hiervoor wordt de begroting van BZK verhoogd.
6b) Project normalisatie/harmonisatie rechtspositie overheidspersoneel
Voorzien was dat in 2006 de besluitvorming m.b.t. de normalisatie/harmonisatie van de ambtelijke rechtspositie zou zijn afgerond. Het kabinetsstandpunt is echter nog niet tot stand gekomen. Zolang daarover nog geen duidelijkheid bestaat kunnen de follow-upactiviteiten nog niet worden gestart.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
11: Kwaliteit Rijksdienst | Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 108 924 | 162 491 | – 25 145 | 137 346 |
* garantieverplichtingen | 801 | |||
Uitgaven | 108 928 | 161 140 | – 25 144 | 135 996 |
Juridisch verplicht | 88 737 | |||
1. apparaat | 12 622 | 13 151 | 324 | 13 475 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2007 | 396 | |||
b. herverdeling apparaatbudget (zie art.10.1 en 7.1) | – 306 | |||
c. personeel AMC project (zie art. 11.6) | 375 | |||
d. loonkosten ABD (zie art. 11.2 ) | 109 | |||
e. loonkosten Top Management Groep (zie art. 11.2) | – 250 | |||
2. topmanagers rijksdienst | 4 979 | 5 248 | 6 136 | 11 384 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | – 46 | |||
b. administratie Top Management Groep (zie art. 12.1) | – 121 | |||
c. loonkosten Top Management Groep (zie diverse art. en div. dep.) | 7 331 | |||
d. voorlichting verkiezingen (zie art. 1.1) | – 994 | |||
e. traineekosten | – 34 | |||
5. garantieregelingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
6. professionele en goede medewerkers | 68 659 | 111 967 | – 24 810 | 87 157 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | – 28 478 | |||
b. personeel AMC project (zie art. 11.1) | – 375 | |||
c. arbeidsvoorwaarden/ZVR | – 25 000 | |||
d. kosten Buitenhuis (aan EZ) | – 125 | |||
e. facturering van HRM activiteiten (van diverse departementen) | 8 347 | |||
f. traineekosten (zie art. 12.1) | – 168 | |||
g. Rijkstrainees (van diverse departementen) | 169 | |||
h. P-Direkt (zie art. 11.8) | 20 820 | |||
7. functionerende organisatie | 563 | 1 740 | 2 425 | 4 165 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 1 568 | |||
b. arbeidsjuridisch (van Justitie) | 98 | |||
c. facturering activiteiten voor niet-deelnemende departementen | 684 | |||
d. loopbaan en mobiliteit (van BuiZa) | 18 | |||
e. ontwikkelcentrum (van Justitie) | 57 | |||
8. functionerende bedrijfsvoering | 22 105 | 29 034 | – 9 219 | 19 815 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 279 | |||
b. P-Direkt (zie art. 11.6) | – 7 498 | |||
c. bijdrage contact center overheid (CCO) (zie art. 7.2) | – 2 000 | |||
Ontvangsten | 0 | 767 | 22 353 | 23 120 |
a. facturering van HRM activiteiten (van diverse departementen) | 8 347 | |||
b. P-Direkt | 13 322 | |||
c. facturering activiteiten voor niet-deelnemende departementen | 684 |
2b) Loonkosten Top Management Groep (TMG)
De budgetten voor 2006 voor het Werkgeversschap van de Algemene Bestuursdienst (ABD) voor de Top Management Groep worden door de departementen overgeheveld naar de begroting van BZK.
6c) Ziektekostenvoorziening Rijkspersoneel (ZVR)
Zie voor toelichting bij de tabel belangrijkste mutatie.
6e), post a en c ontvangsten) Facturering HRM-activiteiten
Een deel van activiteiten die het Expertise Centrum Arbeidsmarktcommunicatie (EC AMC) en de Werkmaatschappij uitvoeren, vindt plaats op factuurbasis met doorberekening naar alle ministeries.
6h) en 8b) P-direkt en ontvangsten
Het betreft de aanzuivering van het bedrag van € 20,8 mln. dat BZK in het kader van de afwikkeling van het contract met IBM in 2005 heeft voorgefinancierd. De aanzuivering vindt voor een deel zijn beslag door een beroep op de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën voor te activeren licenties en halfproducten (€ 13,322 mln.). Als gevolg van de besluitvorming P-Direkt zijn middelen beschikbaar gekomen voor het restant van de afwikkeling van het contract met IBM (€ 7,498 mln.).
8c) Bijdrage contact center overheid (CCO)
Zie toelichting artikel 7.2.
De garantieverplichtingen voor de in het verleden verstrekte hypotheekgaranties voor rijkspersoneel worden per 1 januari 2006 geraamd op € 801 000 en op 1 januari 2007 op € 704 000.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
12: Algemeen | Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 87 156 | 84 490 | 5 147 | 89 637 |
Uitgaven | 87 156 | 84 490 | 5 147 | 89 637 |
1. apparaat | 76 318 | 73 652 | 5 365 | 79 017 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 2 413 | |||
b. administratie Top Management Groep | 121 | |||
c. Antillen dossier (van Financiën) | 34 | |||
d. benchmark bedrijfsvoering rijksoverheid (aan OCW) | – 50 | |||
e. centrale opleidingen (zie div. art.) | 208 | |||
f. democratische vernieuwingen | – 900 | |||
g. loonkosten Top Management Groep | – 137 | |||
h. psa en functioneel beheer (van AZ) | 101 | |||
i. restsaldo taakstellingen | 55 | |||
j. toetsing stemcomputers (zie art. 1.1) | – 1 100 | |||
k. traineekosten (zie diverse artikelen) | 1 026 | |||
l. vertegenwoordiger NAVO (zie art. 4.1) | 198 | |||
m. ontvangsten Gemeenschappelijke Diensten | 3 396 | |||
2. bijdrage functionele kosten Koninklijk huis | 10 838 | 10 838 | – 218 | 10 620 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | – 584 | |||
b. Koninklijk Huis | 366 | |||
Ontvangsten | 983 | 1 357 | 3 762 | 5 119 |
a. ontvangsten Gemeenschappelijke Diensten | 3 396 | |||
b. Koninklijk Huis | 366 |
De kosten voor trainees worden centraal vanuit artikel 12 betaald.
1m) Ontvangsten gemeenschappelijke diensten
Door de bekostigingssystematiek van de ondersteunende diensten van BZK ontstaan ontvangsten van BZK-dienstonderdelen voor specifieke dienstverlening. Tegenover deze ontvangsten staan de uitgaven van de ondersteunende diensten voor deze specifieke dienstverlening.
Artikel 13: Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
13: Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 14 031 | 2 099 522 | – 82 457 | 2 017 065 |
Uitgaven | 14 031 | 99 522 | – 82 457 | 17 065 |
1. loonbijstelling | 0 | 61 702 | – 61 702 | 0 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | – 61 702 | |||
2. prijsbijstelling | 0 | 24 703 | – 24 703 | 0 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | – 24 703 | |||
3. onvoorzien | 14 031 | 13 117 | 3 948 | 17 065 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2007 | 17 259 | 4 142 | ||
b. kiezen op afstand KOA (zie art. 1.1) | – 253 | |||
c. knelpunt project kiesraad (zie art. 1.1) | – 90 | |||
d. restsaldo taakstellingen (zie art. 12.1) | – 55 | |||
e. veiligheidsmonitor (zie art. 4.2) | 225 | |||
f. voorlichtingen verkiezingen (zie art. 1.1) | – 21 |
Verdeling loon- en prijsbijstelling (bedragen in € 1 000)
Artikel | Loonbijstelling | Prijsbijstelling |
---|---|---|
1. Grondwet en democratie | 136 | 105 |
2. Politie | 52 570 | 16 082 |
4. Partners in veiligheid | 336 | 821 |
5. Nationale Veiligheid | 1 581 | 963 |
6. Functioneren Openbaar Bestuur | 520 | 249 |
7. Informatiebeleid Openbare Sector | 202 | 1 829 |
9. Grotestedenbeleid | 1 575 | 371 |
10. Arbeidszaken overheid | 1 274 | 170 |
11. Kwaliteit Rijksdienst | 605 | 1 484 |
14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | 208 | 65 |
15. Crisis- en Rampenbeheersing | 150 | 520 |
16. Brandweer en GHOR | 1 133 | 1 297 |
12. Algemeen | 1 028 | 788 |
13. Nominaal en onvoorzien | 384 | – 41 |
Totaal | 61 702 | 24 703 |
3. TIJDELIJKE BATEN-LASTENDIENST P-DIREKT
P-Direkt ondersteunt als professioneel dienstverlener de departementen op het gebied van personeelsregistratie en salarisadministratie. Er is gekozen voor het sturingsmodel «baten-lastendienst» om de kwaliteit te verbeteren en de efficiency te vergroten. De resultaatgerichte sturing, ondersteund door een baten-lastenadministratie, bevordert de transparantie door de toerekening van kosten aan geïdentificeerde producten waardoor sturing op kwantiteit, kostprijs en kwaliteit beter mogelijk is.
De beëindiging van de samenwerking met IBM op 13 oktober 2005 is voor het Rijk reden geweest een Aanpak P-Direkt te ontwikkelen. Deze aanpak voor de nieuwe dienstverlening wordt gekenmerkt door een gefaseerde opbouw en ingebruikname van de dienstverlening (aanbod en vraag), een gefaseerde opbouw van de P-Direkt organisatie en een gefaseerde aansluiting van de departementen. Om het dienstverleningsconcept van P-Direkt conform de Aanpak P-Direkt te realiseren, wordt onder verantwoordelijkheid van P-Direkt een centraal systeem voor P-dossiers en een portaal voor zelfbediening ontwikkeld. Na ontwikkeling zullen deze door P-Direkt worden beheerd. Eveneens worden voor deze systemen relevante HR-processen rijksbreed geharmoniseerd en waar mogelijk vereenvoudigd. Ook deze worden daarna door P-Direkt beheerd. Daarnaast wordt onder regie van P-Direkt de departementen die nog niet zijn aangesloten op het salarissysteem van Facilitair Salaris Centrum van het ministerie van Financiën (FSC) door het FSC aangesloten. Als deze aansluiting volledig is gerealiseerd wordt het FSC aan P-Direkt toegevoegd. Over de verdere dienstverleningsontwikkeling van P-Direkt wordt in de komende periode nader besloten.
P-Direkt is in 2006 gestart met specifieke dienstverlening omdat in de tijdelijke baten-lastendienst reeds nu werkende elementen zijn ondergebracht te weten,
• een werkende salarisverwerking voor clusters van ministeries (IPA);
• de bestaande decentrale oplossing voor digitale personeelsdossiers (DRMA) en
• geautomatiseerde ondersteuning van zelfbediening (Emplaza).
Deze werkende elementen worden straks vervangen door de nieuwe dienstverlening.
2. Begroting van baten en lasten
In 2006 is gestart met de dienstverlening van het decentrale systeem voor digitale personeelsdossiers, het zelfbedieningsportal Emplaza en het operationeel opdrachtgeverschap IPA aan een aantal departementen.
Voor de ontwikkeling van de nieuwe dienstverlening naar een door de departementen af te nemen dienstenpakket is naar schatting een periode van 1,5 jaar benodigd. Voor sommige producten is de doorlooptijd van de realisatie korter (bijvoorbeeld bij de beschikbaarheid van de centrale RMA voor de opslag van de personeelsdossiers). Voor deze producten geldt dat de ministeries daarvan dan ook eerder gebruik kunnen maken.
Simultaan hieraan zal ook de organisatie van P-Direkt in de komende jaren in omvang worden opgebouwd waardoor de apparaatlasten evenredig met de dienstverlening oplopen.
Begroting van baten en lasten voor het jaar 2006 (x € 1000)
Baten lastendienst P-Direkt | 2006 |
---|---|
Baten | |
Opbrengst moederdepartement | 0 |
Opbrengst dienstverlening | 2 825 |
Rentebaten | 0 |
Exploitatiebijdrage BZK | 2 604 |
Buitengewone baten | 7 364 |
Totaal baten | 12 792 |
Lasten | |
Onderhoud en Beheer ICT | 2 058 |
Totaal Onderhoud en Beheer ICT | 2 058 |
Apparaatslasten | |
* personeel | 1 759 |
* materieel | 1 098 |
Totale apparaatslasten | 2 856 |
Afschrijvingslasten | 0 |
* Materieel | 0 |
* Immaterieel | 0 |
Dotaties voorzieningen | 0 |
Rentelasten | 514 |
Buitengewone lasten | 7 364 |
Totaal lasten | 12 792 |
Saldo van baten en lasten | 0 |
De baten uit de dienstverlening bestaan uit de baten van het beheer van de digitale personeelsdossiers, het zelfbedieningsportal, het beheer van de rijksbreed geharmoniseerde en vereenvoudigde HR-processen en de salarisverwerking en -betaling. Naar mate het volume van de dienstverlening de komende jaren toeneemt, stijgen tevens de lasten voor het onderhoud en beheer voor de ICT infrastructuur van de dienstverlening.
Doordat de baten van de dienstverlening achterblijven bij de sneller oplopende apparaatslasten ontstaat in 2006 een exploitatietekort. Vanaf 2007 worden de lasten voor onderhoud en beheer van de ICT en de apparaatslasten volledig doorbelast aan de afnemers van de dienstverlening.
Vanwege het beëindigen van de projectorganisatie P-Direkt per 1 juli 2006 valt een deel van het gereserveerde projectbudget vrij. Een deel van dit vrijgevallen projectbudget wordt toegepast ter financiering van de buitengewone lasten.
De personele en materiële lasten nemen de komende de jaren in omvang toe door opbouw van de P-Direktorganisatie.
Dit betreffen de afschrijvingslasten uit hoofde van de investering in de licenties, de applicatie- en configuratiedocumentatie en de dienstverleningscomponenten. In 2008 worden de laatste componenten geactiveerd.
De rentelasten hebben betrekking op de financieringslasten voor de bij het ministerie van Financiën aangegane leningen.
De buitengewone lasten bestaan uit vier afzonderlijke posten. Ten eerste de huisvestingsverplichting ten aanzien van de locaties te Den Haag en Amersfoort. Het uitgangspunt is dat deze kosten na 2008 niet meer op de begroting van de tijdelijke baten-lastendienst P-Direkt drukken. Ten tweede de onderhoudsvergoeding voor de aangeschafte licenties. Pas vanaf 2008 wanneer de dienstverlening (deels) is ontwikkeld maken de onderhoudskosten onderdeel uit van de tarieven. Ten derde de rentelasten van de leningen voor het ontwikkelcluster. Deze rentelasten worden vanaf 2008 in de tarieven van de dienstverlening opgenomen. Ten vierde de nog personele en materiële lasten van de projectorganisatie van 2006.
Om eventuele risico’s uit de normale bedrijfsuitoefening op te kunnen vangen wordt weerstandsvermogen opgebouwd.
Vanaf 2008, wanneer de nieuwe dienstverlening grotendeels is ontwikkeld en vanaf wanneer departementen gefaseerd gaan afnemen, wordt een opslag op de tarieven gedaan om de exploitatiebuffer op te bouwen tot de toegestane maximale omvang, te bereiken in 2011.
Baten lastendienst P-Direkt | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
---|---|---|---|---|---|
Weerstandsvermogen tov gemaximeerde omvang (%) | 0 | 25 | 50 | 75 | 100 |
Materiële vaste activa gefinancierd met leningen (%) | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Verloop voorzieningen (x € 1 000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Weerstandsvermogen tov gemaximeerde omvang: [exploitatiereserve + onverdeelde resultaat/5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste 3 jaar] * 100.
Percentage materiële vaste activa gefinancierd met leningen: [Leningen bij het MVF/boekwaarde MVA] * 100
Kasstroomoverzicht 2006 (x € 1 000)
Baten lastendienst P-Direkt | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB (1 januari) (incl. deposito) | 5 273 | 0 | 0 | 165 | 399 | 805 |
2. Totaal operationele kasstroom | – 11 632 | – 3 594 | – 335 | 4 952 | 5 124 | 5 295 |
3a. -/- totaal investeringen | – 21 267 | – 15 380 | – 10 535 | 0 | 0 | 0 |
3b. +/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 21 267 | – 15 380 | – 10 535 | 0 | 0 | 0 |
4a. -/- eenmalige uitkering aan moederministerie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. +/+ eenmalige storting door moederministerie | 6 359 | 4 926 | 2 412 | 0 | 0 | 0 |
4c. -/- aflossingen op leningen | – 1 332 | – 1 912 | – 4 718 | – 4 718 | – 4 718 | |
4d. +/+ beroep op leenfaciliteit | 21 267 | 15 380 | 10 535 | |||
4. Totaal financieringskasstroom | 27 626 | 18 974 | 11 035 | – 4 718 | – 4 718 | – 4 718 |
5. Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito) (=1+2+3+4) (maximale roodstand € 0,5 mln) | 0 | 0 | 165 | 399 | 805 | 1 382 |
P-Direkt investeert in het kader van de Alternatieve Aanpak in een aantal dienstverleningscomponenten die de basis vormen van de integrale dienstverlening.
In 2007 en 2008 wordt voor de opbouw van de organisatie investeringen gedaan in vaste activa voor inventaris en verbouwing van huisvesting.
Het beginsaldo op de rekening courant bestaat uit de liquide middelen van de projectorganisatie P-Direkt die tot 31-12-2005 beheerd werden door IVOP. De tijdelijke baten-lastendienst P-Direkt neemt vanaf 1-1-2006 het beheer hiervan over. Het saldo bestaat voor circa € 1,7 mln. uit nog te betalen bedragen voor 2005 en voor € 3,6 mln. uit gereserveerde budgetten voor projecten die later zullen worden uitgevoerd.
De investeringen worden gefinancierd door gebruik te maken van de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën. De investeringen zijn als volgt opgebouwd:
Investeringen 2006 (in € 1 000)
Baten lastendienst P-Direkt | 2006 |
---|---|
Totale investeringen: | 21 267 |
Ontwikkeling dienstverlening | 7 945 |
Licenties en applicatiedocumentatie | 13 322 |
Openingsbalans voor het jaar 2006 (in € 1 000)
Baten-lastendienst P-Direkt | 1-1-2006 |
---|---|
Activa | |
Immateriële activa | – |
Materiele activa | – |
* grond en gebouwen | – |
* installaties en inventarissen | – |
* overige materiele vaste activa | 13 322 |
Voorraden | – |
Debiteuren | – |
Nog te ontvangen | 5 273 |
Liquide middelen | – |
Totaal activa | 18 595 |
Passiva | |
Eigen Vermogen | – |
*exploitatiereserve | – |
*verplichte reserves | – |
*onverdeeld resultaat | – |
Leningen bij het MvF | – |
Voorzieningen | – |
Crediteuren | – |
Nog te betalen | 18 595 |
Totaal Passiva | 18 595 |
De post activa bestaat uit de investering in licenties en applicatie- en configuratiedocumentatie:
Immateriële Activa in ontwikkeling
Baten lastendienst P-Direkt | |
---|---|
Licenties | |
MySAP ERP | € 8 758 880,00 |
SAP Payrol | € 523 120,00 |
Documentatie | |
Architectuur | € 1 062 000,00 |
MySAP ERP | € 2 125 000,00 |
SAP Payrol | € 215 500,00 |
Documentum | € 637 500,00 |
Totaal | € 13 322 000,00 |
Voor de waardering en levensduur van de investeringen die P-Direkt doet in applicaties ten behoeve van de dienstverlening is uitgegaan van een periode van 10 jaar. Een keuze voor applicaties, waarvan hier sprake is, doet een organisatie gezien omvang en impact van de invoering minimaal voor 10 jaar. De actualisering van applicaties is verder geborgd door de jaarlijks onderhoudskosten (17%). Deze omvat ook nieuwe releases.
De post «Nog te ontvangen» bestaat uit het saldo van het budget van de projectorganisatie P-Direkt dat de tijdelijke baten-lastendienst P-Direkt per 1-1-2006 beheert.
De post «Nog te betalen» bestaat uit:
• De schuld die P-Direkt heeft aan BZK voor de door BZK aangeschafte licenties en applicatie- en configuratiedocumentatie (€ 13,322 mln.) wordt via een initiële lening aan BZK terug betaald.
• Het projectbudget van de projectorganisatie is de schuld die de tijdelijke baten-lastendienst P-Direkt heeft aan de projectorganisatie P-Direkt (€ 5,273 mln.).
4 DE OVERZICHTSCONSTRUCTIE EXTRA-COMPTABEL OVERZICHT GROTESTEDENBELEID
Extra-Comptabel Overzicht Grotestedenbeleid
Het is nog steeds mogelijk dat de budgetten van de BDU’s fluctueren, vanwege evt. uitkering van loon- en prijsbijstellingen en het algemeen budgettair voorbehoud.
De budgetten in categorie «B» betreffen ramingen.
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Categorie A: gebundelde geldstromen t.b.v. de convenantafspraken | ||||||||||||
TOTAAL BREDE DOELUITKERINGEN GSB (BDU ECONOMIE + SOCIAAL INTEGRATIE EN VEILIGHEID + FYSIEK) | 626 222 | 741 582 | 887 426 | 941 431 | 970 929 | 433 631 | 418 880 | Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en) De derde convenantsperiode Grotestedenbeleid beslaat de periode 2005–2009 (zie kader). De afzonderlijke regelingen die opgenomen zijn in de brede doeluitkeringen, kennen een langere looptijd. Het betreft veelal structureel geld. | ||||
I BDU ECONOMIE | totaal BDU G31 | 29 021 | 32 109 | 17 541 | 40 345 | 34 346 | – | – | ||||
EZ | art. 3.10 | Stadseconomie | totaal beleidsterrein | 29 021 | 32 109 | 17 541 | 40 345 | 34 346 | – | – | Bedragen G30 excl. een bedrag | |
G31 | 29 021 | 32 109 | 17 541 | 40 345 | 34 346 | – | – | gereserveerd voor onvoorziene kansen en bedreigingen (zie cat B). | ||||
II BDU SOCIAAL, INTEGRATIE EN VEILIGHEID | totaal BDU G31 | 413 958 | 531 499 | 691 103 | 672 973 | 665 453 | 416 112 | 416 112 | Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en) | |||
VWS | art. 44 | Maatschappelijke | totaal beleidsterrein | 228 100 | 232 278 | 232 278 | 232 278 | 232 278 | 232 278 | 232 278 | De verdeelsleutel van de RFV wordt | |
opvang, Vrouwenopvang en Verslavingszorg | G31 | 190 088 | 193 500 | 193 500 | 193 500 | 193 500 | 193 500 | 193 500 | jaarlijks geactualiseerd. Bedragen voor 2006 zijn op basis van geactualiseerde percentages van de RFV en inclusief de loonbijstelling (OVA) voor 2006. De bedragen van 2007 t/m 2011 zijn voorlopige bedragen. | |||
VWS | art. 41 | Gezond in de stad | totaal beleidsterrein | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | Eén van de doelstellingen van de | |
G31 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | tweede convenantperiode van het Beleidskader grotestedenbeleid 2005–2009 is het inlopen van de gezondheidsachterstanden bij mensen met een lage opleiding en een laag inkomen (€ 5,0 miljoen). Hierin krijgt de bestrijding van overgewicht extra aandacht. Van dit bedrag staat jaarlijks € 23 000 op de begroting van BZK voor Sittard-Geleen. | ||||
OCW | art. 4.3 | Voortijdig | totaal beleidsterrein | 21 780 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | Van dit bedrag staat jaarlijks | |
schoolverlaten | G31 | 21 780 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | € 377 000 op de begroting van BZK voor Sittard-Geleen. | |||
OCW | art. 1.1 | Voor- en vroeg | totaal beleidsterrein | – | 67 285 | 174 936 | 174 936 | 174 936 | 174 936 | 174 936 | De middelen GOA zullen per | |
schoolse educatie en schakelklassen | G31 | – | 50 588 | 121 755 | 121 755 | 121 755 | 121 755 | 121 755 | 1 augustus 2006 opgenomen worden in de BDU. Tot 1/8/2006 geldt het (uit GOA-budget) landelijk beleidskader GOA 2002–2006. Het aandeel van de G31 bedraagt ca. 70% van het totale bedrag aan GOA. De uiteindelijke verdeling van de middelen per augustus 2006 wordt gebaseerd op de definitieve telgegevens van 1 oktober 2004. | |||
OCW | art. 4.2 | Rijksbijdrage | totaal beleidsterrein | – | – | 245 083 | 245 148 | 245 149 | 245 148 | 245 148 | De middelen Volwasseneneducatie | |
Volwasseneneducatie (WEB) | G31 | – | – | 73 700 | 73 700 | 73 700 | 73 700 | 73 700 | zullen naar verwachting per 1 januari 2007 uit het WEB-budget worden gehaald, en in de BDU opgenomen. In de reeks «totaal beleidsterrein is een bedrag van € 57,3 mln opgenomen dat nog naar VenI moet worden overgeheveld. | |||
BZK | art. 9.3 | Veiligheid, Sociale | totaal beleidsterrein | 78 735 | 97 330 | 100 330 | 93 330 | 88 330 | 88 047 | 63 647 | ||
integratie en Leefbaarheid | G31 | 78 735 | 97 330 | 100 330 | 93 330 | 88 330 | p.m. | p.m. | ||||
BZK | art. 9.3 | Sociale herove- | totaal beleidsterrein | – | 10 000 | 15 000 | – | – | – | – | ||
ring | G31 | – | 10 000 | 15 000 | – | – | – | – | ||||
JUS | art. 16.1 | Inburgering | totaal beleidsterrein | 201 477 | 251 645 | 304 241 | 261 968 | 262 321 | 262 320 | 262 321 | Het precieze deel voor de G31 zal | |
Oudkomers en Nieuwkomers | G31 | 118 355 | 127 421 | 153 091 | 153 091 | 153 091 | p.m. | p.m. | bepaald worden a.d.v. de hoogte van de ambities van de gemeenten | |||
JUS | art. 16.1 | Aanvullende | totaal beleidsterrein | – | 45 000 | – | – | – | – | – | Het precieze deel voor de G31 zal | |
middelen inburgering allochtone vrouwen | G31 | – | 18 933 | – | – | – | – | – | bepaald worden aan de hand van de hoogte van de ambities van deze gemeenten. | |||
JUS | art. p.m. | Middelen voor het | totaal beleidsterrein | – | 4 500 | 4 500 | 5 400 | 5 400 | – | – | Deze middelen zijn bestemd voor | |
terugdringen van de oververtegenwoordiging van Marokkaanse jongeren in de criminaliteitscijfers | G31 | – | 4 500 | 4 500 | 5 400 | 5 400 | – | – | de G4 | |||
VWS | art. 46 | Programma | – | 2 070 | 2 070 | 5 040 | 2 520 | – | – | Deze middelen zijn bestemd voor | ||
meedoen allochtone jongeren (sport) | – | 2 070 | 2 070 | 5 040 | 2 520 | – | – | de 11 gemeenten die deelnemen aan het programma. | ||||
III BDU FYSIEK | totaal BDU G31 | 183 243 | 177 974 | 178 782 | 228 113 | 271 130 | 17 519 | 2 768 | Het ISV kent een uitfinanciering in 2010 | |||
VROM | art. 4 | ISV II | totaal beleidsterrein | 259 102 | 253 155 | 254 215 | 320 477 | 378 611 | 290 336 | p.m. | ISV II betreft het gehele budget, | |
G31 | 183 243 | 177 974 | 178 782 | 228 113 | 271 130 | 14 751 | p.m. | incl. Groen en Cultuur, zoals in de VROM-administratie is opgenomen plus begroting/verantwoording. – de extrapolatie 2010 bevat een technisch deel en de kleine VINAC middelen 2010. – de middelen van LNV en OCW zijn naar de VROM begroting overgeboekt. | ||||
LNV | art. U0114 | 2005 | Grootschalig Groen | totaal beleidsterrein | – | – | – | – | – | – | – | Het betreft hier voor de G30 een bijdrage van LNV aan VROM ten behoeve van ISV II. De middelen van LNV zijn overgeboekt naar de VROM-begroting. |
art. U2413 | 2006 | G31 | – | – | – | – | – | – | – | |||
OCW | art. 14.04 | Cultuurimpuls | totaal beleidsterrein | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | Het betreft hier voor de G30 een | |
G31 | 2 604 | 2 604 | 2 604 | 2 604 | 2 604 | 2 768 | 2 768 | bijdrage van OCW aan VROM ten behoeve van ISV II. De middelen van zijn overgeboekt naar de VROM-begroting. | ||||
Categorie B: Overige rijksinzet ondersteunend aan GSB | ||||||||||||
I ECONOMIE | ||||||||||||
EZ | 03.10 100 | Topprojecten | totaal beleidsterrein | 17 585 | 25 400 | 22 900 | 22 900 | 22 900 | – | – | Dit is het totaal TOPPER-budget | |
herstructurering bedrijventerreinen (TOPPER) | G31 | 12 430 | 17 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | – | – | (verplichtingen). 33 van de 50 projecten vallen binnen G30, klein deel budget (2 mln.) is getemporiseerd. 0,6 mln overgeheveld naar reg. Innovatie. | |||
EZ | 03.10 210 | Kansenzone | totaal beleidsterrein | 24 000 | Betreft verplichtingenbedrag. | |||||||
(Doorzettings- macht Rotterdam) | Kas | 1 000 | 8 000 | 8 000 | 7 000 | – | – | – | Betreft kasraming; afhankelijk van tempo uitvoering door Rotterdam. | |||
EZ | 03.10 510 | Reservering voor | totaal beleidsterrein | – | 1 000 | 3 000 | 2 000 | 2 000 | – | – | Het betreft hier een knelpunten | |
onvoorziene kansen en bedreigingen BDU Economie | G31 | – | 1 000 | 3 000 | 2 000 | 2 000 | – | – | budget dat jaarlijks in het kader van de BDU Economie verdeeld zal worden over de steden. In 2005 en 2006 is 1mln hiervan overgeheveld naar Kansenzone Rotterdam. | |||
V&W | art. 19.02 | Voorstel tot Wet Brede Doeluitke- ring Verkeer en Vervoer | totaal beleidsterrein | 1 468 677 | 1 469 353 | 1 626 476 | 1 646 525 | 1 683 421 | 1 796 508 | 1 731 103 | Samenvoeging van de budgetten uit de artikelen 05.01, 06.01, 07.01 en IF01.03 t.b.v. exploitatie openbaar vervoer en regionaal spoorvervoer, sociale veiligheid, GDU+, duurzaam veilig, het kenniscentrum verkeer en vervoer en vervoersmanagement. Gelden worden uitgekeerd aan de provincies en kaderwetgebieden, splitsing naar de G30 is niet mogelijk. | |
Kenniscentrum | 161 | 161 | 161 | 161 | 161 | 161 | ||||||
Fietsberaad | 453 | 453 | 453 | 453 | 453 | 453 | ||||||
Kaartautomaat | 796 | |||||||||||
Chipcard | 2 193 | |||||||||||
Decentralisatie spoorlijnen | 8 740 | 21 027 | 20 323 | 20 323 | 20 323 | 20 323 | ||||||
Project Mediapark Hilversum | 25 000 | |||||||||||
Fietsenstallingen | 681 | |||||||||||
Afrekening GDU | – 6 600 | |||||||||||
Loonbijstelling | 5 717 | 12 001 | 12 234 | 12 676 | 13 528 | 13 528 | ||||||
Prijsbijstelling | 9 073 | 10 043 | 10 167 | 10 395 | 11 093 | 11 093 | ||||||
Decentraliseren Lijnen | 10 510 | 9 912 | 9 912 | 9 912 | 9 912 | |||||||
Toegankelijkheid haltes Stad en Streek | 12 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 | ||||||||
Kasschuif BDU | 7 000 | |||||||||||
Voorfinanciering chipkaart | 69 000 | |||||||||||
Overheveling BTW OV | 25 900 | 26 900 | 26 900 | 27 900 | 27 900 | |||||||
Chipkaartmiddelen naar BDU | 71 958 | 21 214 | ||||||||||
BTW 2005 | 9 620 | |||||||||||
SZW | art. 2 | Wet Werk en | totaal beleidsterrein | 1 612 295 | 1 629 270 | 1 588 770 | 1 588 770 | 1 588 770 | 1 588 770 | 1 588 770 | ||
Bijstand (FWI/Flexibel reïntegratiebudget) | G31 | 1 078 145 | 1 083 837 | 1 061 045 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | ||||
II SOCIAAL, INTEGRATIE EN VEILIGHEID | ||||||||||||
DIVERSE MINISTERIES | Veiligheidsprogramma «Naar een veiliger samenleving» | Uitgaande van de in het GSB-beleidskader opgenomen outputdoelstellingen veiligheid en de onder «overige inzet Rijk» opgenomen maatregelen, ontstaat het volgende overzicht, waarbij in passende gevallen ook de inzet van andere departementen betrokken is (schuin gedrukt) Bron: Nota Krachtige stad: Aanhangsel 1 | ||||||||||
JUS | JUS | art. 14.1.4 | Overig (nog niet bestemde middelen Jeugd Terecht) | 7 000 | 7 000 | – | – | – | – | – | v.a. 2007 taakstellend 5 miljoen per jaar afgeroomd | |
art. 14.2.2 | RvdK taakstraffen | 21 720 | 30 822 | 38 094 | 39 183 | 36 871 | 37 129 | 37 359 | Begunstigde: RvdK (NB: is dus exclusief overige strafzaken (basis- en vervolgonderzoeken) op 14.2.2 | |||
art. 14.2.3 | Halt | 12 040 | 12 011 | 12 141 | 12 450 | 12 525 | 12 525 | 12 525 | Begunstigde: Bureaus HALT | |||
art. 14.2.4 | Jeugdreclassering | 37 153 | 49 807 | 53 642 | 42 432 | 50 302 | 40 132 | 49 952 | Begunstigde: Bureaus Jeugdzorg | |||
JUS | art. 13.4.3 | Reclassering/MST | totaal beleidsterrein | 118 354 | 121 500 | 157 689 | 161 504 | 161 655 | 162 255 | 162 957 | Er is geen uitsplitsing naar de G30 mogelijk. | |
art. 13.4.4 | Taakstraffen | totaal beleidsterrein | 33 812 | 41 105 | 42 646 | 44 071 | 44 076 | 44 076 | 44 076 | Begunstigde: Reclassering | ||
JUS | art. 13.4.1. | Capaciteitsuitbreiding DJI-GW | totaal beleidsterrein | 1 041 598 | 1 060 487 | 1 131 375 | 1 128 678 | 1 134 813 | 1 136 230 | 1 136 644 | Er is geen uitsplitsing naar de G30 mogelijk. | |
art. 13.4.2 | Capaciteitsuitbreiding DJI-TBS | totaal beleidsterrein | 103 421 | 130 881 | 370 111 | 395 855 | 414 508 | 430 882 | 430 867 | Begunstigde: Justitiële inrichtingen | ||
JUS | art. 14.1.4 | Huiselijk geweld | totaal beleidsterrein | 1 442 | 2 300 | 3 300 | 3 300 | 3 300 | 3 300 | 3 300 | Een gedeelte hiervan gaat naar de VNG, maar er worden ook middelen ingezet voor de Rechtsbijstand, de Rechterlijke organisatie etc. | |
JUS | art. 13.3.1 | Justitie in de Buurt | totaal beleidsterrein | 5 546 | Begunstigde: OM | |||||||
art. 13.3.2 | Justitie in de Buurt | totaal beleidsterrein | 4 423 | 2 071 | 1 568 | 468 | 468 | 468 | Voorheen stonden deze budgetten op art. 3.3.3. Met ingang van 2005 is de begrotingsstructuur van Justitie aangepast (3.3.3. bestaat derhalve niet meer). Met ingang van 2006 zijn de budgetten overgeboekt van 13.3.1 (RH) naar 13.3.2 (OM) | |||
JUS | art. 13.1.2 | Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid | totaal beleidsterrein | 10 341 | 12 557 | 7 405 | 7 405 | 9 055 | 9 055 | 9 055 | De gezamenlijke subsidie aan het CCV (JUS en BZK) bedraagt jaarlijks maximaal € 5 mln. Daarnaast | |
BZK | BZK | art. 4.2 | Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid | totaal beleidsterrein | 1 553 | 2 244 | 2 088 | 2 031 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | subsidieert Justitie keurmerken (bv Keurmerk Veilig Ondernemen). Vanaf 2007 neemt BZK de subsidiëring van het Keurmerk Veilig Ondernemen over van Justitie. |
OCW | art. 4.2 | Rijksbijdrage | totaal beleidsterrein | 258 700 | 244 616 | – | – | – | – | – | Naar verwachting wordt vanaf 2006 | |
Volwasseneneducatie (WEB) | G31 | 73 700 | 73 700 | – | – | – | – | – | dit deel van de Educatiemiddelen ingezet in de BDU Sociaal Integratie en Veiligheid. Bij het budget voor «totaal beleidsterrein is een bedrag van € 57,3 mln. opgenomen dat nog naar VenI moet worden overgeheveld. | |||
VWS | art. 46 | BOS-regeling (buurt, onderwijs en sport) | Totaal beleidsterrein | 4 494 | 17 234 | 20 284 | 11 564 | 13 084 | 12 104 | 2 084 | ||
Categorie B: Overige rijksinzet ondersteunend aan GSB | ||||||||||||
III FYSIEK | ||||||||||||
LNV | art. p.m. | Investerings | totaal beleidsterrein | 47 317 | 47 741 | 54 580 | 45 333 | 45 673 | 45 924 | 39 582 | Het Rijk zal in het kader van de midterm | |
budget Landelijk Gebied (ILG)/Groen in en om de stad | G31 | 47 317 | 47 741 | 54 580 | 45 333 | 45 673 | 45 924 | 39 582 | review GSB III in 2007 extra middelen voor de prioriteit provincies met «Groen in de stad» beschikbaar stellen, indien de financiële ruimte daarvoor mogelijkheid biedt. (conform Nota Samenwerken aan de Krachtige stad) | |||
VROM | art. 4 | Impulsbudget | totaal beleidsterrein | 22 750 | 43 250 | 3 523 | 14 227 | 26 250 | – | – | Impuls (€ 110 mln.) ter versnelling | |
G31 | 22 750 | 13 000 | p.m. | p.m. | p.m. | – | – | van proces stedelijke vernieuwing en om knelpunten te «kunnen opheffen tijdens GSB III; trekkingsrecht G4 € 70 mln., G26» € 20 mln. niet-G30 € 10 mln. Resterende € 10 mln. voor Rijk ten behoeve van gerichte stimulerende maatregelen. Afhankelijk van de verdere uitwerking van de inpulsregeling kan het kasritme nog wijzigen. Over de hoogte van het budget in 2010 heeft nog geen besluitvorming plaatsgevonden. | ||||
VROM | FES | Beleidsregeling | totaal beleidsterrein | 70 086 | 103 077 | 31 990 | 57 757 | 8 721 | 9 187 | 20 654 | ||
Subsidies Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) | G31 | 65 742 | 10 698 | – | 50 000 | 2 800 | 5 560 | 5 500 | ||||
VROM | art. 7 | Bodemsanering | totaal beleidsterrein | 152 114 | 145 078 | 133 433 | 141 371 | 142 297 | 167 078 | 194 173 | Bedragen opgenomen op basis van | |
(WBB) | G31 | 57 441 | 39 565 | 33 145 | 33 145 | 33 145 | p.m. | p.m. | realisatiecijfers (excl. ISV) «Alle | |||
provincies met G31 | 142 443 | 122 419 | 106 950 | 106 950 | 106 950 | p.m. | p.m. | subsidies bodemsanering Wbb (excl. ISV); 2010 nog pm i.v.m. nieuwe periode MJP Wbb (2010–2014)» «Alle subsidies bodemsanering Wbb (excl. ISV); 2010 nog pm i.v.m. nieuwe periode MJP Wbb (2010–2014)» Het jaar 2011 is geëxtrapoleerd, maar er bestaan onzekerheden door ontwikkelingen rondom ILG en Wbb (Wet bodenbescherming). Bovendien zijn de VINAC-middelen die in het ISV II budget (28 127 mln) waren opgenomen, vanwege de afloop van de ISV II periode omwille van de zuiverheid weer bij de bodemsaneringsmiddelen geplaatst. De beslissing omtrent de aanwending van deze middelen moet nog genomen worden. Ook kan het budget in 2011 nog veranderen omdat de afloop van de investeringsimpuls enige invloed heeft op het beschikbare bodemsaneringsbudget. | ||||
VROM | art. 4 | Besluit Locatiegebonden Subsidies (BLS)/Woningbouwafspraken | totaal beleidsterrein | 72 088 | 106 045 | 130 277 | 124 826 | 121 530 | 98 204 | 116 946 | Begunstigden: provincies/kaderwetgebieden. Het kasritme is aangepast uitgaande van een jaarlijkse bevoorschotting van 65% en een nabetaling van 35% als de afgesproken aantallen woningen zijn gerealiseerd. De budgetten voor bodemsanering Vinac (€ 28 mln.) per jaar zijn overgeboekt naar ISV (2 BDU FYSIEK) |