A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Inhoud blz.
1.
Leeswijzer 3
2.
Het beleid 3
2.1
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties 3
2.2
De beleidsartikelen 5
2.3
De niet-beleidsartikelen 12
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Verkeer en Waterstaat (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2006.
Daarna is onder 2. Het beleid in de begrotingstoelichting eerst de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota van het Ministerie van Financiën.
Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.
Als laatste wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-)beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat.
2.1 Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangsten mutaties
Belangrijkste suppletore mutaties 2006 (Najaarsnota) (x EUR 1 mln.)
Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 7 099,1 | 106,7 | |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 6 666,2 | 107,7 | |
– mutaties Miljoenennota 2006 (uitkomst 2006) | – 18,3 | – 0,4 | |
– mutaties Najaarsnota 2006 (belangrijkste) | |||
1. Integraal waterbeleid | 31 | – 6,7 | |
2. Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit | 32 | 8,0 | |
3. Betrouwbare netwerken en acceptabele reistijd realiseren | 34 | 4,0 | |
4. Mainports en logistiek | 35 | 11,9 | |
5. Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit | 36 | – 13,2 | |
6. Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart | 37 | 6,0 | |
7. Inspectie Verkeer en Waterstaat | 38 | – 14,5 | |
8. Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU | 39 | 440,5 | |
9. NLR | pm | 0,5 | |
10. Diversen | – 8,7 | ||
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 7 059,3 | 123,7 |
Dit wetsvoorstel sluit geheel aan bij de Najaarsnota 2006 van het Ministerie van Financiën. De belangrijkste voorgestelde mutaties uit de tabel worden hieronder toegelicht. Voor het overige gaat het om relatief beperkte, meer technische verschuivingen.
1. Het contract ten behoeve van de uitvoering van het programma Leven met Water is later afgesloten dan gepland waardoor een overschot ontstaat van ca € 1,4 mln. Voorts is de uitvoering van het programma Partners voor Water vertraagt, hetgeen resulteert in een kasoverschot van ca. € 3,5 mln. De opgelopen vertraging zal in de latere jaren worden ingelopen. De overige ca. € 1,8 mln. heeft voornamelijk te maken met vertraging van onderzoeken doordat afstemming met de regio meer tijd in beslag neemt.
2. Deze mutatie heeft vooral te maken met een verschuiving van begrotingsbedragen uit latere jaren naar 2006 voor de kosten van het nieuwe rijbewijs. Daarnaast betreft deze mutatie een bijdrage aan het CBR in verband met de door de belastinginspectie aan CBR opgelegde BTW-naheffing over de jaren 2000–2004.
3. De hogere ontvangst betreffen De Boer-middelen, die eerder in het kader van de extra investeringsimpuls infrastructuur stads- en streekvervoer zijn betaald. Deze gelden worden door VenW dit jaar terugvordert omdat deze niet rechtmatig zijn uitgegeven.
4. Dit betreft hoofdzakelijk de ontvangst uit hoofde van het Eurovignet, die ten gunste van de algemene middelen wordt gebracht.
De ontvangst betreft een verrekening tussen de Eurovignetstaten (Duitsland, Denemarken, Zweden en de Benelux) en is gebaseerd op het saldo van het aantal verreden kilometers door Nederlandse vervoerders op het grondgebied van de andere vignetlanden en het aantal verreden kilometers op Nederlands grondgebied door vervoerders uit de andere vignetlanden.
5. Het overschot op dit artikel wordt met name veroorzaakt doordat de uitvoering van GIS-3 is vertraagd. Daarnaast zijn overschotten ontstaan omdat burgers niet gedwongen kunnen worden om hun huis c.q. woonboot te verkopen conform de motie Hofstra (Kamerstuk 2001–2002, 27 603, nr. 73). Eveneens is de verwachting dat het budget voor de schadeclaims regionale luchthavens niet wordt uitgeput. De realisatie van schadeclaims is moeilijk te plannen in tijd en hoogte omdat het initiatief van indienen bij derden ligt en de hoogte afhankelijk is van uitspraken van het schadeschap.
6. In verband met een herziening van de verhuurovereenkomsten tussen het KNMI en de RGD, moeten eenmalige afkoopkosten (egalisatiekosten) worden betaald ter grootte van ca. € 4,7 mln.
Het resterende bedrag is bestemd ten behoeve van de aanschaf van licenties en de implementatie van SAP bij het KNMI alsmede de renovatie en modernisering van de weerradar op St. Maarten.
7. Dit overschot heeft vooral te maken met het stimuleringsfonds binnenvaart dat dit jaar niet tot betaling zal leiden (het wachten is op een uitspraak van de EU) en de vertraging van het project boordcomputer taxi, doordat de EU-discussie over de taximeter nog niet is afgerond.
8. Via artikel 39 verlopen de bijdragen aan en van het Infrastructuurfonds. De thans opgenomen mutatie heeft met name betrekking op de vergoeding van de BTW-gelden op het fonds.
9. Met Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) zijn gesprekken gaande met betrekking tot de afwikkeling van sociale problematiek. Mogelijk leidt dat nog dit jaar tot een bijdrage van het Rijk aan het NLR. De definitieve financiële gevolgen hiervan zal VenW bij Slotwet melden.
Artikel 31 Integraal Waterbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
31 Integraal Waterbeleid | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 60 109 | 62 746 | 1 079 | – 1 028 | 62 797 |
Uitgaven: | 65 874 | 69 404 | 1 079 | – 6 667 | 63 816 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie | 26 188 | 28 091 | 549 | – 5 899 | 22 741 |
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming | 10 234 | 10 597 | 549 | – 1 010 | 10 136 |
31.01.02 HGIS Partners voor Water | 10 594 | 11 500 | 0 | – 3 500 | 8 000 |
31.01.03 Leven met Water | 5 360 | 5 994 | 0 | – 1 389 | 4 605 |
31.02 Veiligheid | 9 971 | 11 381 | 132 | – 500 | 11 013 |
31.02.01Hoogwaterbescherming | 7 998 | 9 258 | 122 | – 500 | 8 880 |
31.02.02 Kust | 1 973 | 2 123 | 10 | 0 | 2 133 |
31.03 Waterkwantiteit | 3 379 | 3 064 | 46 | 260 | 3 370 |
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw | 3 379 | 3 064 | 46 | 260 | 3 370 |
31.04 Waterkwaliteit | 26 336 | 26 868 | 352 | – 528 | 26 692 |
31.04.01 Europese kaderrichtlijn water | 22 645 | 22 862 | 336 | – 528 | 22 670 |
31.04.02 Ospar/Europese Mariene Strategie | 3 691 | 4 006 | 16 | 0 | 4 022 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 6 469 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 22 152 | ||||
– Restant | 35 195 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 100% | ||||
31.09 Ontvangsten | 454 | 579 | 0 | 0 | 579 |
Artikel 32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 19 903 | 17 493 | 3 484 | 10 328 | 31 305 |
Uitgaven: | 32 736 | 28 133 | 8 484 | 7 987 | 44 604 |
32.01 Aant. verk.slachtoffers op de weg verm. | 27 434 | 25 024 | 8 386 | 7 958 | 41 368 |
32.01.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 1 509 | 1 749 | 21 | – 11 | 1 759 |
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie | 4 341 | 3 873 | 81 | – 33 | 3 921 |
32.01.03 Gedragsbeinvloeding | 21 584 | 19 402 | 8 284 | 8 002 | 35 688 |
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
32.02 Aant. verk.slachtoffers op het spoor verm. | 434 | 434 | 10 | 0 | 444 |
32.02.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 234 | 234 | 5 | 0 | 239 |
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails» | 200 | 200 | 5 | 0 | 205 |
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren | 4 868 | 2 675 | 88 | 29 | 2 792 |
32.03.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 26 | 26 | 1 | 320 | 347 |
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV | 4 842 | 2 649 | 87 | – 291 | 2 445 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 2 443 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 951 | ||||
– Restant | 41 210 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 67% | ||||
32.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 1 150 | 925 | 2 075 |
Artikel 33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsrisico’s | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 20 524 | 17 692 | – 1 413 | 238 | 16 517 |
Uitgaven: | 24 824 | 23 407 | 222 | – 1 282 | 22 347 |
33.01 Externe veiligheid | 8 442 | 8 810 | 498 | – 764 | 8 544 |
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen | 3 476 | 3 844 | 746 | – 114 | 4 476 |
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens | 1 966 | 1 966 | – 268 | – 650 | 1 048 |
33.01.03 Aankoop LIB veiligh.sloopzone’s Schiphol | 3 000 | 3 000 | 20 | 0 | 3 020 |
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart | 8 063 | 6 648 | – 452 | – 218 | 5 978 |
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart | 4 417 | 4 272 | 78 | – 70 | 4 280 |
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens | 2 154 | 884 | 40 | – 100 | 824 |
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren | 1 076 | 1 076 | – 570 | – 50 | 456 |
32.02.04 IMO (HGIS) | 416 | 416 | 0 | 2 | 418 |
33.03 Veiligheid luchtvaart | 6 916 | 6 546 | 574 | – 300 | 6 820 |
33.03.01 Verbeteren luchtvaart | 3 054 | 3 454 | 653 | – 500 | 3 607 |
33.03.02 ICAO em EASA (HGIS) | 3 015 | 1 815 | 0 | – 50 | 1 765 |
33.03.03 Internationaal | 847 | 1 277 | – 79 | 250 | 1 448 |
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring | 1 403 | 1 403 | – 398 | 0 | 1 005 |
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens | 809 | 809 | – 311 | 0 | 498 |
33.04.02 Beveiliging luchtvaart | 536 | 536 | – 89 | 0 | 447 |
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen | 58 | 58 | 2 | – 60 | 0 |
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen | 0 | 0 | 0 | 60 | 60 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 5 459 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 799 | ||||
– Restant | 16 089 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 61% | ||||
33.09 Ontvangsten | 33 | 33 | – 33 | 700 | 700 |
Artikel 34 Betrouwbare netwerken en acceptabele reistijd realiseren
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
34 Betrouwbare netwerken en acceptabele reistijd realiseren | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 269 632 | 250 700 | – 7 167 | 4 428 | 247 961 |
Uitgaven: | 247 555 | 242 013 | 2 593 | – 2 017 | 242 589 |
34.01 Netwerk weg | 4 375 | 4 529 | 638 | 845 | 6 012 |
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 2 519 | 2 673 | – 1 | 935 | 3 607 |
34.01.02 Beheer en onderhoud | 79 | 79 | 2 | 0 | 81 |
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit | 380 | 380 | 8 | 0 | 388 |
34.01.04 Benutting en aanleg | 564 | 564 | 611 | – 10 | 1 165 |
34.01.05 Verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | – 80 | – 80 |
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer | 833 | 833 | 18 | 0 | 851 |
34.02 Netwerk vaarwegen | 1 867 | 2 054 | 419 | – 135 | 2 338 |
34.02.01 Verbeteren kwaliteit vaarwegen | 1 867 | 2 054 | 419 | – 135 | 2 338 |
34.03 Netwerk spoor | 98 843 | 89 894 | – 1 553 | – 2 963 | 85 378 |
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 1 302 | 1 302 | 16 | – 21 | 1 297 |
34.03.02 Beheer cf.Spoorwegwet | 606 | 606 | – 9 | 0 | 597 |
34.03.03 Beheer overig | 238 | 238 | 5 | 0 | 243 |
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet | 96 518 | 87 569 | – 1 569 | – 2 942 | 83 058 |
34.03. 05 Vervoer overig | 125 | 125 | 3 | 0 | 128 |
34.03.06 Verbeteren kwaliteit spoorverbindingen | 54 | 54 | 1 | 0 | 55 |
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer | 142 470 | 145 536 | 3 089 | 236 | 148 861 |
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 7 450 | 9 715 | – 588 | – 221 | 8 906 |
34.04.02 Samenwerking Rijk-Regio’s | 638 | 638 | 1 716 | 0 | 2 354 |
34.04.03 Stimulering dec. overh. en maatschap. organisaties | 6 511 | 6 984 | 119 | – 1 225 | 5 878 |
34.04.04 Stimulering martwerking OV | 126 157 | 125 131 | 2 038 | 942 | 128 111 |
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV | 747 | 1 451 | – 286 | 0 | 1 165 |
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi | 967 | 1 617 | 90 | 740 | 2 447 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 8 631 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 5 302 | ||||
– Restant | 228 656 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 97% | ||||
34.09 Ontvangsten | 98 | 98 | 0 | 4 039 | 4 137 |
Artikel 35 Mainports en logistiek
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
35 Mainports en logistiek | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 57 959 | 59 606 | 15 177 | 3 706 | 78 489 |
Uitgaven: | 63 138 | 65 010 | 2 097 | – 2 814 | 64 293 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens | 5 302 | 5 402 | 1 251 | 83 | 6 736 |
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol | 267 | 267 | 0 | 133 | 400 |
35.01.02 Mainport (beleid) Schiphol | 749 | 749 | 1 014 | – 255 | 1 508 |
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid | 2 267 | 2 367 | 345 | – 83 | 2 629 |
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. | 562 | 562 | – 138 | – 112 | 312 |
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens | 1 457 | 1 457 | 30 | 400 | 1 887 |
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens | 5 931 | 5 937 | – 823 | 62 | 5 176 |
35.02.01 Verbetering martkwerking | 1 125 | 1 176 | – 39 | 320 | 1 457 |
35.02.02 Formuleren maatschappelijke ransvoorwaarden | 817 | 772 | 17 | – 34 | 755 |
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit | 3 989 | 3 989 | – 801 | – 224 | 2 964 |
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart | 27 929 | 27 929 | 306 | – 101 | 28 134 |
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens | 22 635 | 22 635 | 713 | 0 | 23 348 |
35.03.02 Luchtruim | 3 004 | 3 004 | – 343 | 29 | 2 690 |
35.03.03 Marktordening en markttoegang | 2 290 | 2 290 | – 64 | – 130 | 2 096 |
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer | 23 976 | 25 742 | 1 363 | – 2 858 | 24 247 |
35.04.01 Vergroting strategische oriëntatie | 4 549 | 4 593 | 265 | – 2 356 | 2 502 |
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee-en kustvaart | 3 755 | 3 782 | 395 | 172 | 4 349 |
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart | 1 479 | 1 499 | 538 | – 240 | 1 797 |
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer | 4 568 | 4 196 | 4 | – 324 | 3 876 |
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer | 9 625 | 11 672 | 161 | – 110 | 11 723 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 10 071 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 3 559 | ||||
– Restant | 50 663 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 87% | ||||
35.09 Ontvangsten | 5 348 | 5 348 | 0 | 11 981 | 17 329 |
Artikel 36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 112 077 | 111 031 | 45 529 | – 5 956 | 150 604 |
Uitgaven: | 103 781 | 102 665 | – 12 871 | – 13 195 | 76 599 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen | 20 818 | 20 533 | 4 661 | – 360 | 24 834 |
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 944 | 679 | – 3 | 0 | 676 |
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie | 4 325 | 4 375 | 79 | 1 980 | 6 434 |
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer | 6 794 | 6 794 | 411 | – 1 824 | 5 381 |
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit | 1 013 | 1 013 | 4 046 | 0 | 5 059 |
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. | 149 | 149 | – 10 | 0 | 139 |
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer | 7 593 | 7 523 | 138 | – 516 | 7 145 |
36.02 Leefomgeving spoorwegen | 9 146 | 9 146 | 2 | – 22 | 9 126 |
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 70 | 70 | 2 | – 72 | 0 |
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor | 0 | 0 | 0 | 50 | 50 |
36.02.03 Bodemsanering NS percelen | 9 076 | 9 076 | 0 | 0 | 9 076 |
36.03 Luchtvaart | 70 308 | 69 477 | – 17 623 | – 11 795 | 40 059 |
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS | 10 469 | 10 469 | 4 | 80 | 10 393 |
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) | 17 294 | 17 294 | – 5 000 | 0 | 12 294 |
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) | 19 715 | 18 884 | – 12 415 | – 4 969 | 1 500 |
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol | 300 | 300 | 0 | 0 | 300 |
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol | 332 | 332 | 0 | – 146 | 186 |
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol | 8 601 | 8 601 | 0 | – 101 | 8 500 |
36.03.07 Aankoop LIB geluidszones Schiphol | 4 108 | 4 108 | 0 | – 2 108 | 2 000 |
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens | 1 000 | 1 000 | 376 | – 976 | 400 |
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaimsregionale luchthavens | 2 425 | 2 425 | 0 | – 2 295 | 130 |
36.03.10 Duurzame luchtvaart | 2 226 | 2 226 | 255 | – 1 120 | 1 361 |
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol | 3 838 | 3 838 | – 843 | 0 | 2 995 |
36.04 Scheepvaart | 3 509 | 3 509 | 89 | – 1 018 | 2 580 |
36.04.01 Duurzame zeevaart | 848 | 848 | – 40 | 82 | 890 |
36.04.02 Duurzame zeehavens | 233 | 233 | 93 | 0 | 326 |
36.04.03 Duurzame binnenvaart | 2 428 | 2 428 | 36 | – 1 100 | 1 364 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 1 842 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 306 | ||||
– Restant | 74 451 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 100% | ||||
36.09 Ontvangsten | 56 982 | 56 982 | 0 | – 300 | 56 682 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 | 10 364 | 10 364 | 0 | 0 | 10 364 |
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 | 600 | 600 | 0 | – 300 | 300 |
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2&3 | 35 382 | 35 382 | 0 | 0 | 35 382 |
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2&3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten | 10 211 | 10 211 | 0 | 0 | 10 211 |
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens | 250 | 250 | 0 | 0 | 250 |
36.09.07 Overige ontvangsten | 175 | 175 | 0 | 0 | 175 |
Artikel 37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 37 287 | 37 287 | 9 498 | 5 928 | 52 713 |
Uitgaven: | 41 748 | 41 748 | 820 | 5 928 | 48 496 |
37.01 Weer, klimaat en seismologie | 28 886 | 28 886 | 560 | 5 928 | 35 374 |
37.01 Weer | 18 454 | 18 454 | – 841 | 5 569 | 23 182 |
37.02 Klimaat | 8 525 | 8 525 | 1 224 | 256 | 10 005 |
37.03 Seismologie | 1 171 | 1 171 | 177 | 103 | 1 451 |
37.04 Contributie WMO (HGIS) | 736 | 736 | 0 | 0 | 736 |
37.02 Ruimtevaart | 12 862 | 12 862 | 260 | 0 | 13 122 |
37.02.01 Aardobservatie | 12 862 | 12 862 | 260 | 0 | 13 122 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | |||||
– Agentschapsbijdragen | 34 556 | ||||
– Restant | 13 940 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 94% | ||||
37.09 Ontvangsten | 454 | 454 | 0 | 356 | 810 |
Artikel 38 Inspectie Verkeer en Waterstaat
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
38 Inspectie Verkeer en Waterstaat | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 97 473 | 103 262 | – 7 471 | – 14 479 | 81 312 |
Uitgaven: | 102 077 | 108 868 | – 7 470 | – 14 479 | 86 919 |
38.01 Een veilig en duurzaam gebruik van land | 28 176 | 32 038 | – 2 741 | – 3 716 | 25 581 |
38.01 Domeinen land | 28 176 | 32 038 | – 2 741 | – 3 716 | 25 581 |
38.02 Een veilig en duurzaam gebruik van lucht | 23 678 | 25 067 | – 930 | – 677 | 23 460 |
38.02.01 Domeinen lucht | 23 678 | 25 067 | – 930 | – 677 | 23 460 |
38.03 Een veilig en duurzaam gebruik van water | 30 284 | 31 032 | – 2 023 | – 739 | 28 270 |
38.03.01 Domeinen water | 30 284 | 31 032 | – 2 023 | – 739 | 28 270 |
38.04 Alg. strategie en toezichtbeleidsvorming | 19 939 | 20 731 | – 1 776 | – 9 347 | 9 608 |
38.04.01 Digitale tachograaf | 6 480 | 6 272 | – 2 633 | 0 | 3 639 |
38.04.02 Bestuurlijke boete | 1 300 | 1 300 | – 80 | 0 | 1 220 |
38.04.03 Financiele stimulering Binnenvaart | 9 159 | 9 159 | 188 | – 9 347 | 0 |
38.04.04 E-Goverment | 3 000 | 4 000 | 749 | 0 | 4 749 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 77 297 | ||||
– Restant | 9 622 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 100% | ||||
38.09 Ontvangsten | 28 964 | 28 964 | – 5 500 | 0 | 23 464 |
38.09.01 Digitale tachograaf | 5 479 | 5 479 | – 3300 | 0 | 2 179 |
38.09.02 Bestuurlijke boete | 3 400 | 3 400 | 0 | 0 | 3 400 |
38.09.03 Overig Inspectie | 20 085 | 20 085 | – 2200 | 0 | 17 885 |
Artikel 39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 6 272 555 | 5 742 067 | 273 314 | 440 527 | 6 455 908 |
Uitgaven: | 6 214 807 | 5 675 021 | 44 011 | 440 527 | 6 159 559 |
39.01 Bijdrage aan het IF | 4 745 454 | 4 193 325 | 29 221 | 430 907 | 4 653 453 |
39.02 Bijdrage aan de BDU | 1 469 353 | 1 481 696 | 14 790 | 9 620 | 1 506 106 |
Artikel 40 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
40 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 984 | 94 232 | – 93 434 | 0 | 798 |
Uitgaven: | 984 | 94 232 | – 93 434 | 0 | 798 |
40.01 Programmauitgaven | 984 | 94 232 | – 93 434 | 0 | 798 |
40.01.01 Loonbijstelling | 0 | 33 755 | – 33 655 | 0 | 100 |
40.01.02 Prijsbijstelling | 0 | 61 421 | – 61 421 | 0 | 0 |
40.01.03 Onvoorzien | 984 | – 944 | 1 642 | 0 | 698 |
Artikel 41 Ondersteunen functioneren VenW
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)
41 Ondersteunen functioneren VenW | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting: | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 194 390 | 202 894 | 29 035 | – 254 | 231 675 |
Uitgaven: | 201 612 | 215 681 | 36 130 | – 2 512 | 249 299 |
41.01 Centrale diensten | 116 767 | 121 497 | 22 989 | – 5 963 | 138 523 |
41.01.01 Interne en externe communicatie VenW | 9 376 | 15 007 | – 241 | 2 024 | 16 790 |
41.01.02 Bedrijfsvoering VenW | 29 510 | 29 540 | 6 287 | – 1 919 | 33 908 |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding | 6 585 | 6 196 | – 123 | – 86 | 5 987 |
41.01.04 Internationaal beleid VenW | 3 472 | 3 355 | 0 | – 199 | 3 156 |
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijkjuridische advisering | 8 437 | 8 273 | 1 033 | – 32 | 9 274 |
41.01.06 Financial en operational auditing | 6 402 | 6 156 | – 40 | 0 | 6 116 |
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak | 4 112 | 4 707 | 0 | 22 | 4 729 |
41.01.08 HGIS-gelden | 2 205 | 2 265 | 0 | – 702 | 1 563 |
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden | 46 668 | 45 998 | 14 209 | – 4 232 | 55 975 |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit | 0 | 0 | 1 864 | – 839 | 1 025 |
41.02 Shared Service Organisatie | 63 339 | 71 942 | 17 098 | 3 403 | 92 443 |
41.02.0 ICT-dienstverlening | 5 621 | 8 844 | 4 358 | 930 | 14 132 |
41.02.02 Facilitaire dienstverlening | 35 608 | 40 362 | 9 747 | – 2 370 | 47 739 |
41.02.03 Personele dienstverlening | 9 342 | 10 322 | 1 440 | 1 491 | 13 253 |
41.02.04 Financiële dienstverlening | 2 736 | 3 371 | 236 | 1 109 | 4 716 |
41.02.05 Advies, Innovatie en ontwikkeling | 10 032 | 9 043 | 1 317 | 2 243 | 12 603 |
41.03 Algemene uitg. departementale onderd. | 21 506 | 22 242 | – 3 957 | 48 | 18 333 |
41.03.01 Regeringsvliegtuig | 3 805 | 5 805 | 68 | 1 000 | 6 873 |
41.03.02 Personeel en materieel DGP | 6 234 | 5 957 | – 1 331 | – 91 | 4 535 |
41.03.03 Personeel en materieel DGTL | 7 982 | 7 200 | – 1 604 | – 740 | 4 856 |
41.03.04 Personeel en materieel DGW | 3 485 | 3 280 | – 1 090 | – 121 | 2 069 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 199 168 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 7 867 | ||||
– Restant | 42 264 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht | 86% | ||||
41.09 Ontvangsten | 14 359 | 15 277 | 4 000 | – 1 389 | 17 888 |