A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. Leeswijzer 3
2. Het beleid 3
2.1 De beleidsartikelen 3
1. Raad van State 3
2. Algemene Rekenkamer 4
3. De Nationale ombudsman 5
4. Kanselarij der Nederlandse Orden 6
5. Kabinet der Gouverneur van de Nederlandse Antillen 6
6. Kabinet der Gouverneur van Aruba 6
2.2 De niet-beleidsartikelen 7
10. Nominaal en onvoorzien 7
Deze eerste suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2007. In de begrotingstoelichting worden de mutaties die groter zijn dan € 0,5 mln. en/of opvallende beleidsmatige mutaties gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties, zowel beleidsmatige als technische opgenomen. De stand van de eerste suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2006.
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2007 te wijzigen (x 1 000):
Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||
Verplichtingen | 95 396 | 7 876 | 103 272 | 6 068 | 6 299 | 5 809 | 4 318 |
Uitgaven | 95 396 | 7 876 | 103 272 | 6 068 | 6 299 | 5 809 | 4 318 |
Ontvangsten | 2 779 | 2 779 |
Budgettaire gevolgen van beleid (x 1 000)
1. Raad van State | Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 52 094 | 2 188 | 54 282 | 1 760 | 2 355 | 1 846 | 375 | |
Uitgaven: | 52 094 | 2 188 | 54 282 | 1 760 | 2 355 | 1 846 | 375 | |
1 | Advisering | 7 135 | 200 | 7 335 | 300 | 400 | 300 | 0 |
a | Informatieplan Raad van State | 200 | 300 | 400 | 300 | |||
2 | Bestuursrechtspraak | 44 959 | 1 988 | 46 947 | 1 460 | 1 955 | 1 546 | 375 |
a | Informatieplan Raad van State | 800 | 1 200 | 1 600 | 1 200 | |||
b | Inrichting tijdelijke huisvesting | 600 | ||||||
c | Hoger beroep vreemdelingenzaken Regulier | 1 570 | 800 | 800 | 800 | 800 | ||
d | Hoger beroep vreemdelingenzaken Asiel | – 1 460 | – 540 | 445 | – 454 | – 425 | ||
e | Verbouwingskosten (eindejaarsmarge) | 484 | ||||||
f | Informatie op orde (bijdrage aan BZK) | – 6 | ||||||
Ontvangsten | 1 454 | 0 | 1 454 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1a/2a Informatieplan Raad van State
Om het binnen de Raad van State gewenste kennisbeleid mogelijk te maken, is herziening van zowel de organisatie, als de technische inrichting van de informatievoorziening een noodzaak. Hiervoor is door de Raad een uitgebreid Informatieplan opgesteld, dat voorziet in een meerjarige investering in systemen en organisatie.
1b Inrichting tijdelijke huisvesting
Vanaf het laatste kwartaal 2007 worden de panden van de Raad aan de Kneuterdijk gerenoveerd/gerestaureerd. Ter overbrugging wordt tijdelijke huisvesting voor o.a. zittingszalen en kantoren ingericht. De uitgaven hebben betrekking op het gebruiksklaar maken van deze tijdelijke huisvesting.
1.2c/1.2d Hoger beroep vreemdelingenzaken Regulier/Asiel
Naar het zich nu laat aanzien treedt de instroom van zaken uit hoofde van hoger beroep vreemdelingen een verschuiving op van asiel naar regulier. De budgettaire gevolgen van deze verschuiving zijn weergegeven in de wijzigingen op de uitgavenraming.
Budgettaire gevolgen van beleid (x 1 000)
2. Algemene Rekenkamer | Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 26 177 | 885 | 27 062 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
Uitgaven: | 26 177 | 885 | 27 062 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
1 | Recht- en doelmatigheidsbevordering bij het Rijk en verbonden organisaties en institutionele programma’s | 26 177 | 885 | 27 062 | 400 | 400 | 400 | 400 |
a | Lidstaat verklaring EU-gelden | 220 | ||||||
b | Oordeel niet financiële beleidsinformatie (NFBI) | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | ||
c | Materiele projecten (eindejaarsmarge) | 270 | ||||||
d | Informatie op orde (bijdrage aan BZK) | – 5 | ||||||
Ontvangsten | 1 217 | 0 | 1 217 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1a Lidstaat verklaring EU-gelden
Het kabinet heeft de Algemene Rekenkamer verzocht een oordeel te geven bij de lidstaatverklaring over de in Nederland beheerde EU-gelden. In 2007 betreft het een pilot bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de ontwikkeling van een aanpak die moet leiden tot de gevraagde oordeelsvorming.
1b Oordeel niet financiële beleidsinformatie (NFBI)
De Algemene Rekenkamer geeft jaarlijks een oordeel over de niet financiële beleidsinformatie bij de departementale jaarverslagen. In voorgaande jaren is hiervoor incidenteel de uitgavenraming verhoogd. Deze verhoging wordt nu structureel doorgevoerd.
Budgettaire gevolgen van beleid (x 1 000)
3. De Nationale ombudsman | Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 9 675 | 2 498 | 12 173 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | |
Uitgaven: | 9 675 | 2 498 | 12 173 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | |
1 | Reguliere klachten | 7 841 | 1 198 | 9 039 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Afhandeling verhoogde instroom verzoekschriften | 647 | ||||||
b | Inhuur interim management | 210 | ||||||
c | Opleiding personeel | 50 | ||||||
d | Huisvesting (eindejaarsmarge) | 85 | ||||||
e | ICT-projecten | 210 | ||||||
f | Informatie op orde (bijdrage aan BZK) | – 4 | ||||||
2 | Klachten van lagere overheden | 0 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 |
a | Verwerking structurele raming kosten decentrale overheden | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | ||
3 | Onderzoek | 1 062 | 0 | 1 062 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Communicatie | 728 | 0 | 728 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Internationale contacten | 44 | 0 | 44 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 39 | 0 | 39 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1a Afhandeling verhoogde instroom verzoekschriften
De huidige verwachting is dat, evenals in 2006, de Nationale ombudsman meer verzoekschriften/klachten over de Rijksoverheid zal ontvangen dan verwacht in de begroting 2007 (10 500 verzoekschriften met betrekking tot het rijk). Daarnaast streeft de Nationale ombudsman naar verkorting van de doorlooptijden van rapporten (thans 13 maanden). Voorgesteld wordt om de begroting te verhogen voor de inzet van extra capaciteit.
2a Verwerking structurele raming kosten decentrale overheden:
De Nationale ombudsman zorgt ervoor dat klachten van aangesloten decentrale overheden (zie Wet Nationale ombudsman en het Vergoedingenbesluit Nationale ombudsman) tegen een kostendekkende vergoeding worden afgedaan. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie verzorgt jaarlijks (in het najaar) de facturering van deze kosten. Met deze mutatie wordt de raming van de Nationale ombudsman (begroting IIB artikel 3.2) structureel hiervoor aangepast.
4. Kanselarij der Nederlandse Orden
Budgettaire gevolgen van beleid (x 1 000)
4. Kanselarij der Nederlandse Orden | Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 3 227 | 375 | 3 602 | 80 | 80 | 80 | 80 | |
Uitgaven: | 3 227 | 375 | 3 602 | 80 | 80 | 80 | 80 | |
1 | Apparaat | 1 677 | 320 | 1 997 | 40 | 40 | 40 | 40 |
a | Ontwikkeling dekor II | 100 | ||||||
b | Secretaris Militaire Willems-orde (MWO) | 20 | ||||||
c | Kosten UWV en juridische procedures ontslagzaken | 100 | ||||||
d | Vervanging werkplekken | 60 | ||||||
e | Bijstelling apparaatskosten | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | ||
2 | Decoraties | 1 545 | 55 | 1 600 | 40 | 40 | 40 | 40 |
a | Bijstelling in verband met stijgende goud en zilverprijs | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | ||
b | Voorlichting (eindejaarsmarge) | 15 | ||||||
3 | Riddertoeslagen | 5 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 29 | 0 | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Kabinet der Gouverneur van de Nederlandse Antillen
Budgettaire gevolgen van beleid (x 1 000)
5. Kabinet der Gouverneur van de Nederlandse Antillen | Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 2 598 | 0 | 2 598 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 2 598 | 0 | 2 598 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1 | Apparaat | 2 598 | 0 | 2 598 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 40 | 0 | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba
Budgettaire gevolgen van beleid (x 1 000)
6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba | Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 1 625 | – 350 | 1 275 | 350 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 1 625 | – 350 | 1 275 | 350 | 0 | 0 | 0 | |
1 | Apparaat | 1 625 | – 350 | 1 275 | 350 | 0 | 0 | 0 |
a | Vertraging verbouwing kantoor | – 350 | 350 | |||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid (x 1 000)
10. Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 0 | 2 280 | 2 280 | 2 178 | 2 164 | 2 183 | 2 163 | |
Uitgaven | 0 | 2 280 | 2 280 | 2 178 | 2 164 | 2 183 | 2 163 | |
1 | Loonbijstelling | 0 | 1 974 | 1 974 | 1 935 | 1 922 | 1 921 | 1 9 20 |
a | Loonbijstelling | 1 974 | 1 935 | 1 922 | 1 921 | 1 920 | ||
2 | Prijsbijstelling | 0 | 268 | 268 | 243 | 242 | 262 | 243 |
a | Prijsbijstelling | 268 | 243 | 242 | 262 | 243 | ||
3 | Onvoorzien | 0 | 38 | 38 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Restant eindejaarsmarge | 43 | ||||||
b | HR Ontwikkelcentrum en HR Expertisecentrum (oc-ec) (bijdrage aan BZK) | – 5 | ||||||
4 | Waardeoverdracht en waardeovername | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Taakstellingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |