Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Financiën (IXB).

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Financiën,

W. J. Bos

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

De voorliggende suppletore begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de ontwerp-begroting 2007. Deze begroting bestaat uit 7 beleidsartikelen en 2 niet-beleidsartikelen. De beleidsartikelen weerspiegelen bijna het gehele werkterrein van het Ministerie van Financiën; het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid zijn opgenomen in de begroting van Nationale Schuld (IX-A).

In paragraaf 2.1 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste mutaties (mutaties ≥ € 10 mln.).

Paragraaf 2.2 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. In deze tabel is bij de beleidsartikelen door middel van de regel «waarvan juridisch verplicht» informatie over de budgetflexibiliteit opgenomen. Het nog niet juridisch verplichte deel van de geraamde programma-uitgaven(peildatum 1 maart 2007) vormt een indicatie voor de mate van budgetflexibiliteit. Voor de apparaatsuitgaven geldt dat de verplichtingen gelijk worden gesteld aan de kasuitgaven. Een groot deel van de apparaatsuitgaven betreft personele uitgaven. Deze zijn naar hun aard op korte termijn weinig flexibel.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 1e suppletore begroting» gegeven. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch (bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen) van aard zijn. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften behoeven de technische mutaties niet te worden toegelicht. Ter vergroting van de informatiewaarde is ervoor gekozen een korte toelichting bij alle programmamutaties op te nemen. Mutaties in de apparaatsuitgaven worden, voorzover deze betrekking hebben op overheveling van formatieplaatsen binnen de begroting of op overheveling tussen Financiën en andere departementen, niet nader toegelicht. De toelichting op de mutaties in de belastingontvangsten is in de Voorjaarsnota opgenomen.

2. Het beleid

2.1. Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangstenmutaties

De belangrijkste mutaties (≥ € 10 mln.) zijn in onderstaande tabellen samengevat en worden daarna toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij het betreffende artikel.

Tabel: overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (x € 1000)

 Uitgaven Artikelnummer
Stand ontwerpbegroting 20073 915 517 
   
Belangrijkste suppletore mutaties:  
1. Apparaatsuitgaven Belastingdienst34 8351
2. Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen38 5754
3. Exportkredietverzekering, schade-uitkeringen– 10 0005
4. Overige programma-uitgaven (verkoop vliegveld Twente)20 0007
5. Apparaatsuitgaven12 8989
6. Loon- en prijsbijstelling64 93010
7. Overige uitgaven32 654 
Stand 1e suppletore begroting 20074 109 409 

Toelichting

1. De hogere uitgaven betreffende de apparaatsuitgaven van de Belastingdienst worden voornamelijk veroorzaakt door a) hogere uitgaven door een financiële correctie (boete), wegens onvolkomenheden in de controlewerkzaamheden van de Nederlandse Douane, b) hogere uitgaven door de wijziging van de BPM per 1 februari 2007 en c) hogere uitgaven door het invoeren van de Basisregistratie Inkomen (BRI).

2. De mutatie is het gevolg van aanpassingen in betalingsschema’s van multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen.

3. Op basis van de actuele situatie en de verwachte ontwikkelingen zijn de geraamde schade-uitkeringen neerwaarts bijgesteld.

4. Financiën neemt in haar rol als opdrachtgever van het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) de gronden van vliegveld Twente over van Defensie.

5. De hogere apparaatsuitgaven worden voornamelijk verklaard door a) overloop uit 2006 van uitgaven voor het project P-Direkt in verband met de vertraging in de start van dit project en b) hogere ICT-uitgaven voor het kerndepartement (voornamelijk overloop uit 2006).

6. Uit de aanvullende post zijn de loon- en prijsbijstelling (tranches 2007) uitgekeerd.

Tabel: overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties (x € 1000)

 OntvangstenArtikelnummer
Stand ontwerpbegroting 2007116 765 742 
   
Belangrijkste suppletore mutaties:  
1. Belastingontvangsten na afdracht2 670 3401
2. Toename munten in circulatie– 20 0122
3. Opbrengst verkoop vermogenstitels465 4753
4. Winstuitkering DNB139 0003
5. Dividend Staatsdeelnemingen– 81 7383
6. EIB-ontvangst57 8264
7. Schaderestituties exportkredietverzekering82 0005
8. Verkoop onroerende zaken10 0007
9. Overige ontvangsten11 429 
Stand 1e suppletore begroting 2007120 100 062 

Toelichting

1. Voor de toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Voorjaarsnota.

2. Deze mutatie houdt verband met de sterke instroom van euromunten vanuit onze buurlanden, hierdoor moeten munten uit circulatie worden genomen.

3. Dit betreft de verkoop van de Staatsdeelnemingen SDU, NOVEC en de restitutie van dividendbelasting in verband met de verkoop van aandelen TNT in 2006.

4. De winstafdracht DNB neemt toe als gevolg van een hogere kapitaalmarktrente, een hogere geldmarktrente en een stijging van de bankbiljettencirculatie in het eurogebied.

5. De dividendraming wordt neerwaarts bijgesteld, onder andere door de verkoop van de staatsdeelnemingen KPN en TNT in 2006.

6. De mutatie betreft een niet geraamde ontvangst van de Europese Investeringsbank van het aan Nederland toekomende saldo op speciale rekeningen bij deze bank.

7. Deze mutatie betreft een onverwachte betaling van Angola die leidt tot een meevaller van € 82 mln.

8. Door de afschaffing van de overdrachtsbelasting per 1 januari 2007 zijn diverse verkopen in 2006 uitgesteld in verband met het voordeel dat kopers hebben bij het vervallen van de overdrachtsbelasting. Deze ontvangsten worden naar verwachting alsnog in 2007 gerealiseerd.

2.2 De beleidsartikelen

De bedragen in de tabellen luiden in duizenden euro’s. In de toelichting na de tabellen zijn ter verhoging van de leesbaarheid bedragen in miljoenen euro’s vermeld.

Artikel 1 Belastingen

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 1 Belastingen Bedragen x 1 000

 Stand ontwerpbegroting 2007 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2)Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
Verplichtingen3 411 85939 4353 451 2944 2761 733740– 252
        
Uitgaven3 411 79939 4353 451 2344 2761 733740– 252
Programma-uitgaven785 3154 600789 915– 2 540– 2 540– 2 540– 2 540
Waarvan juridisch verplicht785 315 789 915     
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevordert de Belastingdienst dat belastingplichtigen en premieplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen       
Programma55 3154 60059 915– 2 540– 2 540– 2 540– 2 540
Heffings- en invorderingsrente730 000 730 000    
Apparaatsuitgaven2 626 48434 8352 661 3196 8164 2733 2802 288
        
Ontvangsten114 431 0682 670 340117 101 408    
Programma-ontvangsten114 405 5962 670 340117 075 936    
Algemene doelstelling       
Belastingontvangsten113 070 7732 670 340115 741 113    
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevordert de Belastingdienst dat belastingplichtigen en premieplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen       
Programma304 823 304 823     
Heffings- en invorderingsrente1 030 000 1 030 000    
        
Apparaatsontvangsten25 472 25 472    

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Doelstelling 2 Door toezicht en opsporing bevorderen dat belastingplichtigen en premieplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen

Programma-uitgaven (+ € 4,6 mln.)

De WOZ-vangnetregeling stelt gemeenten in staat in het verleden gemaakte meerkosten van WOZ-waarderingen te declareren bij het Rijk. Eerder werd verwacht dat deze declaraties in 2006 zouden zijn afgehandeld. Een aantal gemeenten heeft nog geen of een slechts gedeeltelijke declaratie ingediend. Verwacht wordt dat in totaal nog € 4,6 mln. nodig zal zijn voor deze declaraties.

Apparaatsuitgaven (+ € 34,8 mln.)

De mutatie is een saldo van diverse ramingbijstellingen en overboekingen waarvan de belangrijkste zijn:

Financiële correctie op exportsubsidies landbouwgoederen (+ € 26,7 mln.).

De Europese Commissie heeft aangekondigd Nederland een financiële correctie (boete) ter hoogte van € 26,7 mln. op te leggen, wegens onvolkomenheden in de controlewerkzaamheden van de Nederlandse Douane;

Wet belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) (+ € 3 mln.)

De wijziging van de wet BPM per 1 februari 2007 leidt tot een aantal aanpassingen in de uitvoeringsprocessen van de Belastingdienst. Voor de teruggaaf BPM bij export en voor de controle op naleving van de vrijstelling (14 dagen) BPM voor in het buitenland gehuurde auto’s zijn processen ingericht;

Basisregistratie inkomen (BRI) (+ € 2 mln.)

Een wetsvoorstel is inmiddels aan een aantal adviesorganen voorgelegd. De kosten voor het invoeren van de BRI worden geraamd op € 10 mln., verdeeld over de jaren 2007 tot en met 2010. In 2007 wordt gestart met het ontwikkelen van voorzieningen voor de registratie en het beheer van inkomensgegevens en voor uitwisseling en correctie van gegevens;

Algemeen nut beogende instellingen (ANBI) (+ € 1,5 mln.)

Op 1 januari 2008 treedt een wijziging van de regelgeving voor ANBI in werking. Deze wijziging maakt deel uit van het Belastingplan 2006. Instellingen die gebruik willen maken van fiscale faciliteiten moeten daarvoor een aanvraag indienen. Instellingen die aan gestelde voorwaarden voldoen, worden bij beschikking als ANBI aangewezen. De Belastingdienst voert een project uit om de wijzigingen te implementeren. De kosten worden geraamd op € 1,5 mln.;

Nacalculatie budgetoverdracht UWV-Belastingdienst (+ € 8,9 mln.)

Bij de start van Sub/Walvis is een bedrag berekend met betrekking tot de overheveling van fte’s van het UWV naar de Belastingdienst. Uit de nacalculatie blijkt dat het bedrag hoger is;

Overboeking voor huurliberalisatie (– € 5,4 mln.)

De door het vorige kabinet voorgestane wijzigingen in het huurbeleid gaan niet door. In de Financiënbegroting was voor de uitvoering van dit beleid geld gereserveerd. Deze gelden worden teruggeboekt naar de begroting van VROM;

Overig (– € 1,9 mln)

Naast de bovenstaande mutaties zijn er nog diverse relatief kleine (technische) mutaties en overboekingen.

Ontvangsten

Algemene doelstelling: belastingontvangsten (+ € 2 670 mln.)

Voor de toelichting op de mutaties in de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Voorjaarsnota.

Aansluiting met begrotingstoelichting

De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt (verschillen in tellingen worden veroorzaakt door afrondingen).

Tabel: aansluiting met begrotingstoelichting IX B, beleidsartikel 1 (x € 1 mln.)

 Stand ontwerp-begroting IXBMutatie 1e suppletore begroting IXBStand 1e suppletore begroting IXB
Totaal belastingontvangsten130 890 7903 021 403133 912 193
Afdracht Gemeentefonds– 14 704 132– 336 953– 15 041 085
Afdracht Provinciefonds– 1 110 237– 14 110– 1 124 347
Afdracht BTW-Compensatiefonds– 2 005 6480– 2 005 648
Totaal belastingontvangsten IXB, art. 1113 070 7732 670 340115 741 113

Voor een toelichting op de mutaties van de afdrachten Gemeente-, Provincieen BTW-compensatiefonds wordt verwezen naar de 1e suppletore begrotingen van deze fondsen.

Artikel 2 Financiële Markten

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiële Markten Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Het bevorderen van goed functionerende en internationaal concurrerende financiële markten en integriteit van het financiële stelsel.Stand ontwerpbegroting 2007 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2)Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
Verplichtingen60 94310 20171 144– 89– 65– 123– 100
        
Uitgaven60 94310 20171 144– 89– 65– 123– 100
Programma-uitgaven54 43210 46864 900     
Waarvan juridisch verplicht  3 527     
        
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten       
Bijdrage toezicht AFM22 000 22 000     
Bijdrage toezicht DNB17 000 17 000     
Overige programma-uitgaven 5 9685 968     
Maatschappelijk overleg betalingsverkeer200 200     
Rechtspraak Financiële Markten1 000– 500500     
Doelst. 2 Integer financieel stelsel       
Caribbean Financial Action Taskforce32 32     
Doelst. 3 Ongestoorde muntcirculatie       
Muntcirculatie14 200 14 200    
Retouren guldenmunten 5 0005 000    
        
Apparaatsuitgaven6 511– 2676 244– 89– 65– 123– 100
        
Ontvangsten25 646– 20 0125 634    
Totaal programma-ontvangsten25 646– 20 0125 634    
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten       
Overige programma-ontvangsten450 450     
Doelst. 3 Ongestoorde muntcirculatie       
Ontvangsten muntwezen5 184 5 184     
Toename munten in circulatie20 012– 20 0120    

Toelichting

Uitgaven

Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten

Overige programma-uitgaven (+ € 6,0 mln.)

De mutatie betreft voornamelijk een mutatie voor het Platform CentiQ. Dit platform is eind 2006 opgericht. CentiQ heeft tot doel het financiële inzicht van de Nederlandse burger te vergroten. In CentiQ participeren onder meer marktpartijen, consumentenorganisaties, wetenschappers en overheidsinstanties. Naast financiering door het Ministerie van Financiën wordt er ook een beroep gedaan op de financiering door derden, waaronder het ministerie van OCW, de NVA (Nederlandse Vereniging van Assurantieadviseurs), de NVB (Nederlandse Vereniging van Banken), de Pensioenfondsen en het Verbond van Verzekeraars. Het Financiënaandeel in het Platform CentiQ bedraagt € 5,6 mln.

Rechtspraak Financiële Markten (– € 0,5 mln.)

Het wetsvoorstel voor de Wet Tuchtrechtspraak Accountants (Wtra) is door de voortijdige val van het vorige kabinet vertraagd. Waarschijnlijk zal deze wet niet eerder dan in de tweede helft van 2007 in werking treden. Dit heeft tot gevolg dat de uitgaven voor rechtspraak Financiële Markten kunnen worden verlaagd.

Doelstelling 3 Ongestoorde muntcirculatie

Retouren guldenmunten (+ € 5,0 mln.)

De mutatie is het gevolg van de campagne «Maak euro’s van uw guldens», waardoor bij DNB voor een bedrag van € 5 mln. aan guldenmunten retour is ontvangen. De ontwaarding van de ingeleverde munten vindt in 2007 plaats. Het succes van de campagne eind 2006 heeft geleid tot meer ingeleverde guldenmunten bij DNB dan aanvankelijk was voorzien.

Ontvangsten

Doelstelling 3 Ongestoorde muntcirculatie

Toename munten in circulatie (– € 20,0 mln.)

Wanneer de overheid munten in omloop brengt, dan zijn dit ontvangsten voor de overheid en een schuld aan het publiek. Door de uitbreidings- en vervangingsvraag naar munten worden er meestal meer munten in omloop gebracht. Momenteel is er echter een sterke instroom van euromunten vanuit onze buurlanden. Door de hoeveelheid munten die Nederland binnenkomen, moeten munten uit circulatie worden genomen, wat ertoe leidt dat de ontvangsten naar beneden moeten worden bijgesteld.

Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Bevorderen van bedrijfseconomische doelmatigeheid en optimaal financieel resultaat bij verwerven, afstoten en beheer van de activa van de Staat.Stand ontwerpbegroting 2007 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2)Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
Verplichtingen6 0107476 757159171184196
Regeling BF0 0     
Garantieverplichting NPM0 0    
        
Uitgaven19 59329319 886    
Programma-uitgaven14 083014 083     
Waarvan juridisch verplicht  14 069     
        
Doelstelling 5 PPS       
PPS500454954     
Overige programma-uitgaven       
Regeling BF13 129 13 129    
PPM454– 4540     
Apparaatsuitgaven5 5102935 803159171184196
Personeel en materieel3 0832933 376159171184196
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen2 427 2 427    
        
Ontvangsten2 002 158522 7372 524 89570 26270 26270 26270 272
Programma-ontvangsten2 002 158522 7372 524 89570 26270 26270 26270 272
Doelst. 1 Beheer van staatsdeelnemingen       
Opbrengst Onttrekking vermogenstitels250 000 250 000     
Dividend staatsdeelnemingen638 593– 81 738556 855– 68 738– 68 738– 68 738– 68 728
Rente en aflossing div. leningen79 036 79 036    
Winstafdracht DNB835 000139 000974 000139 000139 000139 000139 000
Afdrachten Holland Casino80 000 80 000     
Afdrachten Staatsloterij90 000 90 000     
Terugstorting agio20 000 20 000     
Doelst. 3 Verkoop van staatsdeelnemingen       
Opbrengst verkoop vermogenstitels 465 475465 475     
Overige programma-ontvangsten       
BF/PPM9 529 9 529    
Tijdelijke regeling subsidie tankstations       

Toelichting

Uitgaven

Doelstelling 5 PPS

PPS (+ € 0,5 mln.)

De mutatie betreft de bijdrage in de projectkosten van de Zuid-as.

Overige programma-uitgaven

PPM (– € 0,5 mln.)

Door de formele beëindiging van de PPM-regeling zullen er geen uitgaven meer plaatsvinden.

Ontvangsten

Doelstelling 1 Beheer van staatsdeelnemingen

Dividend staatsdeelnemingen (– € 81,7 mln.)

Onder andere door de verkoop van staatsdeelnemingen KPN en TNT in 2006 wordt de dividendraming neerwaarts bijgesteld.

Winstafdracht DNB (+ € 139,0 mln.)

De winstraming is verhoogd, vooral als gevolg van een hogere kapitaalmarktrente, een hogere geldmarktrente en een stijging van de bankbiljettencirculatie in het eurogebied.

Doelstelling 3 Verkoop van staatsdeelnemingen

Opbrengst verkoop vermogenstitels (+ € 465,5 mln.)

Deze mutatie houdt verband met de verkoop van de staatsdeelneming SDU en Nederlandse Opstelpunten Voor Ethercommunicatie (NOVEC). Verder heeft er restitutie van dividendbelasting plaatsgevonden in verband met de verkoop van aandelen TNT in 2006.

Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale financiële betrekkingen Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling.Stand ontwerpbegroting 2007 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2)Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
Verplichtingen115 826228116 054242– 177 643– 1 358 4551 424 054
Betalingsverplichtingen2 3812282 609242– 12 614– 60 32472 166
Garantieverplichtingen113 445 113 445 – 165 029– 1 298 1311 351 888
        
Uitgaven75 55038 803114 353– 120 88860 373– 19 399– 20
Programma-uitgaven73 16938 575111 744– 121 13060 119– 19 666– 300
Waarvan juridisch verplicht  111 744     
        
Doelst. 2 Effectieve en efficiënte IFI’s       
Instrument: deelneming multilaterale       
ontwikkelingsbanken en -fondsen73 16938 575111 744– 121 13060 119– 19 666– 300
        
Apparaatsuitgaven2 3812282 609242254267280
Ontvangsten75257 82658 578    
Doelst. 2 Effectieve en efficiënte IFI’s       
Ontvangsten75257 82658 578    

Toelichting

Uitgaven

Doelstelling 2 Effectieve en efficiënte internationale financiële instellingen (IFI’s)1

Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (+ € 38,6 mln.)

De mutatie wordt als volgt gespecificeerd:

• In verband met een aanpassing in het verzilveringsschema zijn oorspronkelijk voor 2007 geplande betalingen aan het Afrikaanse Ontwikkelingsfonds (AfDF) in 2006 voldaan (– € 21,9 mln.).

• In verband met een aanpassing in de verzilveringsschema’s zullen oorspronkelijk voor 2008 geplande betalingen aan de Internationale Ontwikkelingsorganisatie (IDA) en aan het Afrikaanse Ontwikkelingsfonds (AfDF) in 2007 worden voldaan (+ € 60,6 mln.). Eenzelfde bedrag verschuift van 2008 naar 2009.

• Aanpassing van de begrotingskoers van betalingen aan regionale ontwikkelingsbanken (- € 0,1 mln.).

Ontvangsten

Doelstelling 2 Effectieve en efficiënte internationale financiële instellingen (IFI’s)

Nederlands deel van de speciale rekeningen van de EU-lidstaten bij de Europese Investeringsbank (EIB) (+ € 57,8 mln.)

De mutatie betreft een incidentele ontvangst van de Europese Investeringsbank van het aan Nederland toekomende saldo op de zogenaamde speciale rekeningen bij de EIB.

Deze speciale EU-rekeningen bij de EIB zijn rekeningen waarop bedragen worden geboekt die toekomen aan de EIB-lidstaten die oorspronkelijk een bijdrage hebben geleverd aan een door de EIB uitgeleende hoofdsom (Europese Ontwikkelingsfonds). Na aflossing door lenende landen op de betreffende leningen wordt het aan Nederland toekomende deel van die aflossingen geparkeerd op de speciale rekening. In overleg met Buitenlandse Zaken is besloten een bedrag van € 57,8 mln. van de rekening naar Nederland over te maken. Als voorziening voor het geval dat de EIB beroep doet op deze rekening, wordt op de rekening een bedrag van€ 1 mln. aangehouden.

Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Een zo compleet mogelijke markt voor verzekering van risico’s die zijn verbonden aan export en investeringen in het buitenlandStand ontwerpbegroting 2007 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2)Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
Verplichtingen11 953 037– 6511 952 972– 60– 55– 50– 46
waarvan betalingsverplichtingen16 981– 6516 916– 60– 55– 50– 46
waarvan garantieverplichtingen11 936 056 11 936 056    
        
EKV11 332 276 11 332 276    
TRhi453 780 453 780    
MIGA150 000 150 000    
        
Uitgaven112 481– 10 065102 416– 10 060– 5 055– 50– 46
        
Programma-uitgaven95 500– 10 00085 500– 10 000– 5 000  
Waarvan juridisch verplicht  81 225    
        
Doelst. 1 Herverzekeringsfaciliteiten       
Schade-uitkering EKV95 000– 10 00085 000– 10 000– 5 000  
Schade-uitkering TRhi500 500     
Schade-uitkering MIGA0 0    
        
Apparaatsuitgaven16 981– 6516 916     
Personeel en materieel1 125– 651 060– 60– 55– 50– 46
Uitvoeringskosten DNB-EXIM3 000 3 000    
Kostenvergoeding Atradius DSB12 856 12 856    
        
Ontvangsten79 25082 000161 250    
        
Programma-ontvangsten79 25082 000161 250    
Doelst. 1 Herverzekeringsfaciliteiten       
Premies EKV40 000 40 000     
Premies TRhi1 250 1 250    
Schaderestituties EKV38 00082 000120 000    

Toelichting

Uitgaven

Doelstelling 1 Herverzekeringsfaciliteiten

Schade-uitkering EKV (– € 10,0 mln.)

De realisatie op de schade-uitkering EKV is in 2006 aanzienlijk lager uitgekomen dan bij ontwerpbegroting 2006 werd verwacht. De raming van de schade-uitkeringen is gebaseerd op verwachtingen omtrent de verzekeringsportefeuille. Op basis van de actuele situatie en de verwachte ontwikkelingen is de raming neerwaarts bijgesteld.

Ontvangsten

Doelstelling 1 Herverzekeringsfaciliteiten

Schaderestituties EKV (+ € 82 mln.)

In 2007 wordt naar verwachting voor ongeveer € 120 mln. aan uitgekeerde schadebedragen terugbetaald, voornamelijk door een onverwachte betaling van Angola. Ten opzichte van de raming betekent dit een meevaller van € 82 mln. in 2007.

Artikel 7 Beheer materiële activa

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 7 Beheer materiële activa Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: roerende en onroerende zaken voor het Rijk worden op doelmatige wijze verworven, beheerd en vervreemd en de allocatie van onroerende zaken voor het Rijk is optimaal.Stand ontwerpbegroting 2007 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2)Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
Verplichtingen99 07526 756125 831    
        
Uitgaven99 07526 756125 831– 38– 38– 38– 38
Programma-uitgaven76 44824 560101 008360360360360
Waarvan juridisch verplicht  45 104    
        
doelst. 1 Optimaal handelen in Vastgoed       
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling25 000 25 000     
doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken       
Onderhoud en beheerskosten6 3444 56010 904360360360360
Zakelijke lasten45 104 45 104     
        
Overige programmauitgaven 20 00020 000    
Apparaatsuitgaven22 6272 19624 823– 398– 398– 398– 398
        
Ontvangsten214 20520 000234 2051 8001 8001 8001 800
Programma-ontvangsten213 23720 100233 3371 9001 9001 90 01 900
        
doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken       
Verkoop onroerende zaken101 40610 000111 406    
Beheerontvangsten78 061 78 0611 9001 9001 9001 900
Overige programma-ontvangsten32 2705 90038 170    
doelst. 3 Bewaring/vervreemding Roerende Zaken       
Verkoop roerende zaken1 5004 2005 700    
Apparaatsontvangsten968– 100868– 100– 100– 100– 100

Toelichting

Uitgaven

Doelstelling 2 Beheer en verkoop van onroerende zaken

Onderhoud en beheerskosten (+ € 4,6 mln.)

Enerzijds betreft deze mutatie een uitgave in verband met een safehouse en pachtafkopen. Om de verkoopopbrengsten te kunnen realiseren zijn de pachtafkopen een essentieel onderdeel. Anderzijds bestaat de mutatie uit een overheveling van de parkwachters van apparaatsuitgaven naar programma-uitgaven.

Overige programma-uitgaven (+ € 20,0 mln.)

Deze mutatie houdt verband met de verkoop van vliegveld Twente. Financiën neemt in haar rol als opdrachtgever van het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) de gronden over van Defensie.

Apparaatsuitgaven (+ € 2,2 mln.)

Deze mutatie betreft onder meer uitgaven met betrekking tot de modernisering van verschillende ICT-systemen en uitgaven voor de verhuizing van het Domeinen Informatiecentrum (DINC/DRZ) in Apeldoorn.

Ontvangsten

Doelstelling 2 Beheer en verkoop van onroerende zaken

Verkoop onroerende zaken (+ € 10,0 mln.)

Het betreft een mutatie binnen de taakstelling agrarische verkopen. Door de afschaffing van de overdrachtsbelasting per 1 januari 2007 zijn diverse verkopen in 2006 uitgesteld in verband met het voordeel dat de kopers hadden bij het vervallen van de overdrachtsbelasting. Deze ontvangsten zullen in 2007 gerealiseerd worden.

Overige programma-ontvangsten (+ € 5,9 mln.)

Enerzijds betreft deze mutatie een ramingsbijstelling, omdat de van de RGD ontvangen vergoeding de komende jaren een structureel hogere ontvangst zullen laten zien. Anderzijds zullen de benzineveilingen in verband met de afschaffing van de overdrachtsbelasting in 2007 extra ontvangsten genereren.

Doelstelling 3 Bewaring en vervreemding van roerende zaken

Verkoop roerende zaken (+ € 4,2 mln.)

De mutatie houdt verband met ontvangsten betreffende een incidentele verkoop van mobiele telefoons.

Artikel 8 Begrotingsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 8 Begrotingsbeleid Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: de bij burgers en bedrijven geïnde middelen worden zuinig en goed besteed voor de levering van overheidsvoorzieningen, waarbij negatieve neveneffecten – waaronder administratieve lasten – zoveel mogelijk worden beperkt.Stand ontwerpbegroting 2007 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2)Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
Verplichtingen31 35010 43541 7854 8133 8602 1992 208
        
Uitgaven31 35010 43541 7854 8133 8602 1992 208
Programmauitgaven 7 8337 8332 0001 000  
Waarvan juridisch verplicht  1 833    
        
Apparaatsuitgaven31 3502 60233 9522 8132 8602 1992 208
        
Ontvangsten4 9421 4296 3717551 5511 6211 686
Apparaatsontvangsten4 9421 4296 3717551 5511 6211 686

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Programma-uitgaven (+ € 7,8 mln.)

Met ingang van deze suppletore begroting is een aparte post voor programma-uitgaven opgenomen in verband met de vermindering van de administratieve lasten voor bedrijven. De programma-uitgaven bestaan uit:

• Nulmeting in verband met het voornemen van het kabinet om de interdepartementale regeldruk verder te verminderen (+ € 6 mln.).

• Stimulering van gemeenten om ook daar vermindering van de regeldruk te realiseren (+ € 1,8 mln.).

Apparaatsuitgaven (+ € 2,6 mln.)

De mutatie wordt voornamelijk verklaard door:

• Afronding van onderzoeken op het gebied van vermindering administratieve lasten (ca. € 0,6 mln.)

• Hogere uitgaven die verband houden met toegenomen activiteiten van de Rijksacademie (€ 0,5 mln.).

• Hogere uitgaven in verband met activiteiten voor financiële trainees (€ 0,8 mln.). De hogere uitgaven leiden tevens tot hogere ontvangsten.

Ontvangsten

Apparaatsontvangsten (+ € 1,4 mln.)

De mutatie wordt voornamelijk verklaard door:

• Toename in de ontvangsten voor financiële trainees in verband met de doorberekening aan andere departementen (€ 0,6 mln.).

• Een toename in de ontvangsten door hogere kostendekkendheid van de Rijksacademie (€ 0,8 mln.).

Artikel 9 Algemeen

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2007 naar de stand 1e suppletore begroting 2007 – artikel 9 Algemeen Bedragen x € 1 000

AlgemeenStand ontwerpbegroting 2007 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2)
Verplichtingen102 15813 040115 198
    
Uitgaven102 15813 040115 198
Totaal apparaatsuitgaven101 91312 898114 811
Apparaatsuitgaven96 31312 898109 211
Uitvoeringskosten omslagstelsel Rijkswagenpark5 600 5 600
    
Tegoeden WOII245142387
    
Ontvangsten7 721 7 721
Apparaatsontvangsten2 121 2 121
Omslagstelsel Rijkswagenpark5 600 5 600

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Apparaatsuitgaven (+ € 12,9 mln.)

De mutatie is een saldo van diverse ramingsbijstellingen en overboekingen en wordt voornamelijk verklaard door hogere uitgaven voor P-Direkt (+ € 4 mln.) en ICT (+ € 5,8 mln.)

P-Direkt

De mutatie houdt verband met vertraging in de start van P-Direkt, waardoor een deel van de niet gerealiseerde uitgaven van 2006 in 2007 zal worden uitgegeven.

ICT

De hogere uitgaven zijn het gevolg van overloop vanuit 2006 en een groter gebruik van ICT-toepassingen (+ € 4,6 mln.). Daarnaast is het ministerie van Financiën trekker en betaler van het project GOUD (de rijksbrede standaardisering van de werkplek). Voor dit nieuwe project was in de ontwerpbegroting nog geen raming opgenomen (+ € 1,2 mln.).

Artikel 10 Nominaal en onvoorzien

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2007 naar de stand 1e suppletore begroting 2007 – artikel 10 Nominaal en onvoorzien Bedragen x 1 000

OnvoorzienStand ontwerpbegroting 2007 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2)
Verplichtingen2 56864 99467 562
    
Uitgaven2 56864 99467 562
Onvoorzien1 806641 870
Loonbijstelling37850 26150 639
Prijsbijstelling38414 66915 053

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Loonbijstelling (+ € 50,2 mln.)

Uit de aanvullende post is de tranche 2007 van de loonbijstelling uitgekeerd.

Prijsbijstelling (+ € 14,7 mln.)

Uit de aanvullende post is de tranche 2007 van de prijsbijstelling uitgekeerd.

Licence