A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Financiën (IXB).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De voorliggende suppletore begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de ontwerp-begroting 2007. Deze begroting bestaat uit 7 beleidsartikelen en 2 niet-beleidsartikelen. De beleidsartikelen weerspiegelen bijna het gehele werkterrein van het Ministerie van Financiën; het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid zijn opgenomen in de begroting van Nationale Schuld (IX-A).
In paragraaf 2.1 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste mutaties (mutaties ≥ € 10 mln.).
Paragraaf 2.2 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. In deze tabel is bij de beleidsartikelen door middel van de regel «waarvan juridisch verplicht» informatie over de budgetflexibiliteit opgenomen. Het nog niet juridisch verplichte deel van de geraamde programma-uitgaven(peildatum 1 maart 2007) vormt een indicatie voor de mate van budgetflexibiliteit. Voor de apparaatsuitgaven geldt dat de verplichtingen gelijk worden gesteld aan de kasuitgaven. Een groot deel van de apparaatsuitgaven betreft personele uitgaven. Deze zijn naar hun aard op korte termijn weinig flexibel.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 1e suppletore begroting» gegeven. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch (bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen) van aard zijn. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften behoeven de technische mutaties niet te worden toegelicht. Ter vergroting van de informatiewaarde is ervoor gekozen een korte toelichting bij alle programmamutaties op te nemen. Mutaties in de apparaatsuitgaven worden, voorzover deze betrekking hebben op overheveling van formatieplaatsen binnen de begroting of op overheveling tussen Financiën en andere departementen, niet nader toegelicht. De toelichting op de mutaties in de belastingontvangsten is in de Voorjaarsnota opgenomen.
2.1. Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangstenmutaties
De belangrijkste mutaties (≥ € 10 mln.) zijn in onderstaande tabellen samengevat en worden daarna toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij het betreffende artikel.
Tabel: overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (x € 1000)
Uitgaven | Artikelnummer | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 3 915 517 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Apparaatsuitgaven Belastingdienst | 34 835 | 1 |
2. Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen | 38 575 | 4 |
3. Exportkredietverzekering, schade-uitkeringen | – 10 000 | 5 |
4. Overige programma-uitgaven (verkoop vliegveld Twente) | 20 000 | 7 |
5. Apparaatsuitgaven | 12 898 | 9 |
6. Loon- en prijsbijstelling | 64 930 | 10 |
7. Overige uitgaven | 32 654 | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 4 109 409 |
1. De hogere uitgaven betreffende de apparaatsuitgaven van de Belastingdienst worden voornamelijk veroorzaakt door a) hogere uitgaven door een financiële correctie (boete), wegens onvolkomenheden in de controlewerkzaamheden van de Nederlandse Douane, b) hogere uitgaven door de wijziging van de BPM per 1 februari 2007 en c) hogere uitgaven door het invoeren van de Basisregistratie Inkomen (BRI).
2. De mutatie is het gevolg van aanpassingen in betalingsschema’s van multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen.
3. Op basis van de actuele situatie en de verwachte ontwikkelingen zijn de geraamde schade-uitkeringen neerwaarts bijgesteld.
4. Financiën neemt in haar rol als opdrachtgever van het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) de gronden van vliegveld Twente over van Defensie.
5. De hogere apparaatsuitgaven worden voornamelijk verklaard door a) overloop uit 2006 van uitgaven voor het project P-Direkt in verband met de vertraging in de start van dit project en b) hogere ICT-uitgaven voor het kerndepartement (voornamelijk overloop uit 2006).
6. Uit de aanvullende post zijn de loon- en prijsbijstelling (tranches 2007) uitgekeerd.
Tabel: overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties (x € 1000)
Ontvangsten | Artikelnummer | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 116 765 742 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Belastingontvangsten na afdracht | 2 670 340 | 1 |
2. Toename munten in circulatie | – 20 012 | 2 |
3. Opbrengst verkoop vermogenstitels | 465 475 | 3 |
4. Winstuitkering DNB | 139 000 | 3 |
5. Dividend Staatsdeelnemingen | – 81 738 | 3 |
6. EIB-ontvangst | 57 826 | 4 |
7. Schaderestituties exportkredietverzekering | 82 000 | 5 |
8. Verkoop onroerende zaken | 10 000 | 7 |
9. Overige ontvangsten | 11 429 | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 120 100 062 |
1. Voor de toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Voorjaarsnota.
2. Deze mutatie houdt verband met de sterke instroom van euromunten vanuit onze buurlanden, hierdoor moeten munten uit circulatie worden genomen.
3. Dit betreft de verkoop van de Staatsdeelnemingen SDU, NOVEC en de restitutie van dividendbelasting in verband met de verkoop van aandelen TNT in 2006.
4. De winstafdracht DNB neemt toe als gevolg van een hogere kapitaalmarktrente, een hogere geldmarktrente en een stijging van de bankbiljettencirculatie in het eurogebied.
5. De dividendraming wordt neerwaarts bijgesteld, onder andere door de verkoop van de staatsdeelnemingen KPN en TNT in 2006.
6. De mutatie betreft een niet geraamde ontvangst van de Europese Investeringsbank van het aan Nederland toekomende saldo op speciale rekeningen bij deze bank.
7. Deze mutatie betreft een onverwachte betaling van Angola die leidt tot een meevaller van € 82 mln.
8. Door de afschaffing van de overdrachtsbelasting per 1 januari 2007 zijn diverse verkopen in 2006 uitgesteld in verband met het voordeel dat kopers hebben bij het vervallen van de overdrachtsbelasting. Deze ontvangsten worden naar verwachting alsnog in 2007 gerealiseerd.
De bedragen in de tabellen luiden in duizenden euro’s. In de toelichting na de tabellen zijn ter verhoging van de leesbaarheid bedragen in miljoenen euro’s vermeld.
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 1 Belastingen Bedragen x 1 000
Stand ontwerpbegroting 2007 (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2) | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 411 859 | 39 435 | 3 451 294 | 4 276 | 1 733 | 740 | – 252 |
Uitgaven | 3 411 799 | 39 435 | 3 451 234 | 4 276 | 1 733 | 740 | – 252 |
Programma-uitgaven | 785 315 | 4 600 | 789 915 | – 2 540 | – 2 540 | – 2 540 | – 2 540 |
Waarvan juridisch verplicht | 785 315 | 789 915 | |||||
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevordert de Belastingdienst dat belastingplichtigen en premieplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen | |||||||
Programma | 55 315 | 4 600 | 59 915 | – 2 540 | – 2 540 | – 2 540 | – 2 540 |
Heffings- en invorderingsrente | 730 000 | 730 000 | |||||
Apparaatsuitgaven | 2 626 484 | 34 835 | 2 661 319 | 6 816 | 4 273 | 3 280 | 2 288 |
Ontvangsten | 114 431 068 | 2 670 340 | 117 101 408 | ||||
Programma-ontvangsten | 114 405 596 | 2 670 340 | 117 075 936 | ||||
Algemene doelstelling | |||||||
Belastingontvangsten | 113 070 773 | 2 670 340 | 115 741 113 | ||||
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevordert de Belastingdienst dat belastingplichtigen en premieplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen | |||||||
Programma | 304 823 | 304 823 | |||||
Heffings- en invorderingsrente | 1 030 000 | 1 030 000 | |||||
Apparaatsontvangsten | 25 472 | 25 472 |
Doelstelling 2 Door toezicht en opsporing bevorderen dat belastingplichtigen en premieplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen
Programma-uitgaven (+ € 4,6 mln.)
De WOZ-vangnetregeling stelt gemeenten in staat in het verleden gemaakte meerkosten van WOZ-waarderingen te declareren bij het Rijk. Eerder werd verwacht dat deze declaraties in 2006 zouden zijn afgehandeld. Een aantal gemeenten heeft nog geen of een slechts gedeeltelijke declaratie ingediend. Verwacht wordt dat in totaal nog € 4,6 mln. nodig zal zijn voor deze declaraties.
Apparaatsuitgaven (+ € 34,8 mln.)
De mutatie is een saldo van diverse ramingbijstellingen en overboekingen waarvan de belangrijkste zijn:
– Financiële correctie op exportsubsidies landbouwgoederen (+ € 26,7 mln.).
De Europese Commissie heeft aangekondigd Nederland een financiële correctie (boete) ter hoogte van € 26,7 mln. op te leggen, wegens onvolkomenheden in de controlewerkzaamheden van de Nederlandse Douane;
– Wet belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) (+ € 3 mln.)
De wijziging van de wet BPM per 1 februari 2007 leidt tot een aantal aanpassingen in de uitvoeringsprocessen van de Belastingdienst. Voor de teruggaaf BPM bij export en voor de controle op naleving van de vrijstelling (14 dagen) BPM voor in het buitenland gehuurde auto’s zijn processen ingericht;
– Basisregistratie inkomen (BRI) (+ € 2 mln.)
Een wetsvoorstel is inmiddels aan een aantal adviesorganen voorgelegd. De kosten voor het invoeren van de BRI worden geraamd op € 10 mln., verdeeld over de jaren 2007 tot en met 2010. In 2007 wordt gestart met het ontwikkelen van voorzieningen voor de registratie en het beheer van inkomensgegevens en voor uitwisseling en correctie van gegevens;
– Algemeen nut beogende instellingen (ANBI) (+ € 1,5 mln.)
Op 1 januari 2008 treedt een wijziging van de regelgeving voor ANBI in werking. Deze wijziging maakt deel uit van het Belastingplan 2006. Instellingen die gebruik willen maken van fiscale faciliteiten moeten daarvoor een aanvraag indienen. Instellingen die aan gestelde voorwaarden voldoen, worden bij beschikking als ANBI aangewezen. De Belastingdienst voert een project uit om de wijzigingen te implementeren. De kosten worden geraamd op € 1,5 mln.;
– Nacalculatie budgetoverdracht UWV-Belastingdienst (+ € 8,9 mln.)
Bij de start van Sub/Walvis is een bedrag berekend met betrekking tot de overheveling van fte’s van het UWV naar de Belastingdienst. Uit de nacalculatie blijkt dat het bedrag hoger is;
– Overboeking voor huurliberalisatie (– € 5,4 mln.)
De door het vorige kabinet voorgestane wijzigingen in het huurbeleid gaan niet door. In de Financiënbegroting was voor de uitvoering van dit beleid geld gereserveerd. Deze gelden worden teruggeboekt naar de begroting van VROM;
– Overig (– € 1,9 mln)
Naast de bovenstaande mutaties zijn er nog diverse relatief kleine (technische) mutaties en overboekingen.
Algemene doelstelling: belastingontvangsten (+ € 2 670 mln.)
Voor de toelichting op de mutaties in de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Voorjaarsnota.
Aansluiting met begrotingstoelichting
De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt (verschillen in tellingen worden veroorzaakt door afrondingen).
Tabel: aansluiting met begrotingstoelichting IX B, beleidsartikel 1 (x € 1 mln.)
Stand ontwerp-begroting IXB | Mutatie 1e suppletore begroting IXB | Stand 1e suppletore begroting IXB | |
---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 130 890 790 | 3 021 403 | 133 912 193 |
Afdracht Gemeentefonds | – 14 704 132 | – 336 953 | – 15 041 085 |
Afdracht Provinciefonds | – 1 110 237 | – 14 110 | – 1 124 347 |
Afdracht BTW-Compensatiefonds | – 2 005 648 | 0 | – 2 005 648 |
Totaal belastingontvangsten IXB, art. 1 | 113 070 773 | 2 670 340 | 115 741 113 |
Voor een toelichting op de mutaties van de afdrachten Gemeente-, Provincieen BTW-compensatiefonds wordt verwezen naar de 1e suppletore begrotingen van deze fondsen.
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiële Markten Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Het bevorderen van goed functionerende en internationaal concurrerende financiële markten en integriteit van het financiële stelsel. | Stand ontwerpbegroting 2007 (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2) | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 60 943 | 10 201 | 71 144 | – 89 | – 65 | – 123 | – 100 |
Uitgaven | 60 943 | 10 201 | 71 144 | – 89 | – 65 | – 123 | – 100 |
Programma-uitgaven | 54 432 | 10 468 | 64 900 | ||||
Waarvan juridisch verplicht | 3 527 | ||||||
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten | |||||||
Bijdrage toezicht AFM | 22 000 | 22 000 | |||||
Bijdrage toezicht DNB | 17 000 | 17 000 | |||||
Overige programma-uitgaven | 5 968 | 5 968 | |||||
Maatschappelijk overleg betalingsverkeer | 200 | 200 | |||||
Rechtspraak Financiële Markten | 1 000 | – 500 | 500 | ||||
Doelst. 2 Integer financieel stelsel | |||||||
Caribbean Financial Action Taskforce | 32 | 32 | |||||
Doelst. 3 Ongestoorde muntcirculatie | |||||||
Muntcirculatie | 14 200 | 14 200 | |||||
Retouren guldenmunten | 5 000 | 5 000 | |||||
Apparaatsuitgaven | 6 511 | – 267 | 6 244 | – 89 | – 65 | – 123 | – 100 |
Ontvangsten | 25 646 | – 20 012 | 5 634 | ||||
Totaal programma-ontvangsten | 25 646 | – 20 012 | 5 634 | ||||
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten | |||||||
Overige programma-ontvangsten | 450 | 450 | |||||
Doelst. 3 Ongestoorde muntcirculatie | |||||||
Ontvangsten muntwezen | 5 184 | 5 184 | |||||
Toename munten in circulatie | 20 012 | – 20 012 | 0 |
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten
Overige programma-uitgaven (+ € 6,0 mln.)
De mutatie betreft voornamelijk een mutatie voor het Platform CentiQ. Dit platform is eind 2006 opgericht. CentiQ heeft tot doel het financiële inzicht van de Nederlandse burger te vergroten. In CentiQ participeren onder meer marktpartijen, consumentenorganisaties, wetenschappers en overheidsinstanties. Naast financiering door het Ministerie van Financiën wordt er ook een beroep gedaan op de financiering door derden, waaronder het ministerie van OCW, de NVA (Nederlandse Vereniging van Assurantieadviseurs), de NVB (Nederlandse Vereniging van Banken), de Pensioenfondsen en het Verbond van Verzekeraars. Het Financiënaandeel in het Platform CentiQ bedraagt € 5,6 mln.
Rechtspraak Financiële Markten (– € 0,5 mln.)
Het wetsvoorstel voor de Wet Tuchtrechtspraak Accountants (Wtra) is door de voortijdige val van het vorige kabinet vertraagd. Waarschijnlijk zal deze wet niet eerder dan in de tweede helft van 2007 in werking treden. Dit heeft tot gevolg dat de uitgaven voor rechtspraak Financiële Markten kunnen worden verlaagd.
Doelstelling 3 Ongestoorde muntcirculatie
Retouren guldenmunten (+ € 5,0 mln.)
De mutatie is het gevolg van de campagne «Maak euro’s van uw guldens», waardoor bij DNB voor een bedrag van € 5 mln. aan guldenmunten retour is ontvangen. De ontwaarding van de ingeleverde munten vindt in 2007 plaats. Het succes van de campagne eind 2006 heeft geleid tot meer ingeleverde guldenmunten bij DNB dan aanvankelijk was voorzien.
Doelstelling 3 Ongestoorde muntcirculatie
Toename munten in circulatie (– € 20,0 mln.)
Wanneer de overheid munten in omloop brengt, dan zijn dit ontvangsten voor de overheid en een schuld aan het publiek. Door de uitbreidings- en vervangingsvraag naar munten worden er meestal meer munten in omloop gebracht. Momenteel is er echter een sterke instroom van euromunten vanuit onze buurlanden. Door de hoeveelheid munten die Nederland binnenkomen, moeten munten uit circulatie worden genomen, wat ertoe leidt dat de ontvangsten naar beneden moeten worden bijgesteld.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Bevorderen van bedrijfseconomische doelmatigeheid en optimaal financieel resultaat bij verwerven, afstoten en beheer van de activa van de Staat. | Stand ontwerpbegroting 2007 (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2) | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6 010 | 747 | 6 757 | 159 | 171 | 184 | 196 |
Regeling BF | 0 | 0 | |||||
Garantieverplichting NPM | 0 | 0 | |||||
Uitgaven | 19 593 | 293 | 19 886 | ||||
Programma-uitgaven | 14 083 | 0 | 14 083 | ||||
Waarvan juridisch verplicht | 14 069 | ||||||
Doelstelling 5 PPS | |||||||
PPS | 500 | 454 | 954 | ||||
Overige programma-uitgaven | |||||||
Regeling BF | 13 129 | 13 129 | |||||
PPM | 454 | – 454 | 0 | ||||
Apparaatsuitgaven | 5 510 | 293 | 5 803 | 159 | 171 | 184 | 196 |
Personeel en materieel | 3 083 | 293 | 3 376 | 159 | 171 | 184 | 196 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 2 427 | 2 427 | |||||
Ontvangsten | 2 002 158 | 522 737 | 2 524 895 | 70 262 | 70 262 | 70 262 | 70 272 |
Programma-ontvangsten | 2 002 158 | 522 737 | 2 524 895 | 70 262 | 70 262 | 70 262 | 70 272 |
Doelst. 1 Beheer van staatsdeelnemingen | |||||||
Opbrengst Onttrekking vermogenstitels | 250 000 | 250 000 | |||||
Dividend staatsdeelnemingen | 638 593 | – 81 738 | 556 855 | – 68 738 | – 68 738 | – 68 738 | – 68 728 |
Rente en aflossing div. leningen | 79 036 | 79 036 | |||||
Winstafdracht DNB | 835 000 | 139 000 | 974 000 | 139 000 | 139 000 | 139 000 | 139 000 |
Afdrachten Holland Casino | 80 000 | 80 000 | |||||
Afdrachten Staatsloterij | 90 000 | 90 000 | |||||
Terugstorting agio | 20 000 | 20 000 | |||||
Doelst. 3 Verkoop van staatsdeelnemingen | |||||||
Opbrengst verkoop vermogenstitels | 465 475 | 465 475 | |||||
Overige programma-ontvangsten | |||||||
BF/PPM | 9 529 | 9 529 | |||||
Tijdelijke regeling subsidie tankstations |
De mutatie betreft de bijdrage in de projectkosten van de Zuid-as.
Door de formele beëindiging van de PPM-regeling zullen er geen uitgaven meer plaatsvinden.
Doelstelling 1 Beheer van staatsdeelnemingen
Dividend staatsdeelnemingen (– € 81,7 mln.)
Onder andere door de verkoop van staatsdeelnemingen KPN en TNT in 2006 wordt de dividendraming neerwaarts bijgesteld.
Winstafdracht DNB (+ € 139,0 mln.)
De winstraming is verhoogd, vooral als gevolg van een hogere kapitaalmarktrente, een hogere geldmarktrente en een stijging van de bankbiljettencirculatie in het eurogebied.
Doelstelling 3 Verkoop van staatsdeelnemingen
Opbrengst verkoop vermogenstitels (+ € 465,5 mln.)
Deze mutatie houdt verband met de verkoop van de staatsdeelneming SDU en Nederlandse Opstelpunten Voor Ethercommunicatie (NOVEC). Verder heeft er restitutie van dividendbelasting plaatsgevonden in verband met de verkoop van aandelen TNT in 2006.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale financiële betrekkingen Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling. | Stand ontwerpbegroting 2007 (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2) | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 115 826 | 228 | 116 054 | 242 | – 177 643 | – 1 358 455 | 1 424 054 |
Betalingsverplichtingen | 2 381 | 228 | 2 609 | 242 | – 12 614 | – 60 324 | 72 166 |
Garantieverplichtingen | 113 445 | 113 445 | – 165 029 | – 1 298 131 | 1 351 888 | ||
Uitgaven | 75 550 | 38 803 | 114 353 | – 120 888 | 60 373 | – 19 399 | – 20 |
Programma-uitgaven | 73 169 | 38 575 | 111 744 | – 121 130 | 60 119 | – 19 666 | – 300 |
Waarvan juridisch verplicht | 111 744 | ||||||
Doelst. 2 Effectieve en efficiënte IFI’s | |||||||
Instrument: deelneming multilaterale | |||||||
ontwikkelingsbanken en -fondsen | 73 169 | 38 575 | 111 744 | – 121 130 | 60 119 | – 19 666 | – 300 |
Apparaatsuitgaven | 2 381 | 228 | 2 609 | 242 | 254 | 267 | 280 |
Ontvangsten | 752 | 57 826 | 58 578 | ||||
Doelst. 2 Effectieve en efficiënte IFI’s | |||||||
Ontvangsten | 752 | 57 826 | 58 578 |
Doelstelling 2 Effectieve en efficiënte internationale financiële instellingen (IFI’s)1
Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (+ € 38,6 mln.)
De mutatie wordt als volgt gespecificeerd:
• In verband met een aanpassing in het verzilveringsschema zijn oorspronkelijk voor 2007 geplande betalingen aan het Afrikaanse Ontwikkelingsfonds (AfDF) in 2006 voldaan (– € 21,9 mln.).
• In verband met een aanpassing in de verzilveringsschema’s zullen oorspronkelijk voor 2008 geplande betalingen aan de Internationale Ontwikkelingsorganisatie (IDA) en aan het Afrikaanse Ontwikkelingsfonds (AfDF) in 2007 worden voldaan (+ € 60,6 mln.). Eenzelfde bedrag verschuift van 2008 naar 2009.
• Aanpassing van de begrotingskoers van betalingen aan regionale ontwikkelingsbanken (- € 0,1 mln.).
Doelstelling 2 Effectieve en efficiënte internationale financiële instellingen (IFI’s)
Nederlands deel van de speciale rekeningen van de EU-lidstaten bij de Europese Investeringsbank (EIB) (+ € 57,8 mln.)
De mutatie betreft een incidentele ontvangst van de Europese Investeringsbank van het aan Nederland toekomende saldo op de zogenaamde speciale rekeningen bij de EIB.
Deze speciale EU-rekeningen bij de EIB zijn rekeningen waarop bedragen worden geboekt die toekomen aan de EIB-lidstaten die oorspronkelijk een bijdrage hebben geleverd aan een door de EIB uitgeleende hoofdsom (Europese Ontwikkelingsfonds). Na aflossing door lenende landen op de betreffende leningen wordt het aan Nederland toekomende deel van die aflossingen geparkeerd op de speciale rekening. In overleg met Buitenlandse Zaken is besloten een bedrag van € 57,8 mln. van de rekening naar Nederland over te maken. Als voorziening voor het geval dat de EIB beroep doet op deze rekening, wordt op de rekening een bedrag van€ 1 mln. aangehouden.
Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Een zo compleet mogelijke markt voor verzekering van risico’s die zijn verbonden aan export en investeringen in het buitenland | Stand ontwerpbegroting 2007 (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2) | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 11 953 037 | – 65 | 11 952 972 | – 60 | – 55 | – 50 | – 46 |
waarvan betalingsverplichtingen | 16 981 | – 65 | 16 916 | – 60 | – 55 | – 50 | – 46 |
waarvan garantieverplichtingen | 11 936 056 | 11 936 056 | |||||
EKV | 11 332 276 | 11 332 276 | |||||
TRhi | 453 780 | 453 780 | |||||
MIGA | 150 000 | 150 000 | |||||
Uitgaven | 112 481 | – 10 065 | 102 416 | – 10 060 | – 5 055 | – 50 | – 46 |
Programma-uitgaven | 95 500 | – 10 000 | 85 500 | – 10 000 | – 5 000 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 81 225 | ||||||
Doelst. 1 Herverzekeringsfaciliteiten | |||||||
Schade-uitkering EKV | 95 000 | – 10 000 | 85 000 | – 10 000 | – 5 000 | ||
Schade-uitkering TRhi | 500 | 500 | |||||
Schade-uitkering MIGA | 0 | 0 | |||||
Apparaatsuitgaven | 16 981 | – 65 | 16 916 | ||||
Personeel en materieel | 1 125 | – 65 | 1 060 | – 60 | – 55 | – 50 | – 46 |
Uitvoeringskosten DNB-EXIM | 3 000 | 3 000 | |||||
Kostenvergoeding Atradius DSB | 12 856 | 12 856 | |||||
Ontvangsten | 79 250 | 82 000 | 161 250 | ||||
Programma-ontvangsten | 79 250 | 82 000 | 161 250 | ||||
Doelst. 1 Herverzekeringsfaciliteiten | |||||||
Premies EKV | 40 000 | 40 000 | |||||
Premies TRhi | 1 250 | 1 250 | |||||
Schaderestituties EKV | 38 000 | 82 000 | 120 000 |
Doelstelling 1 Herverzekeringsfaciliteiten
Schade-uitkering EKV (– € 10,0 mln.)
De realisatie op de schade-uitkering EKV is in 2006 aanzienlijk lager uitgekomen dan bij ontwerpbegroting 2006 werd verwacht. De raming van de schade-uitkeringen is gebaseerd op verwachtingen omtrent de verzekeringsportefeuille. Op basis van de actuele situatie en de verwachte ontwikkelingen is de raming neerwaarts bijgesteld.
Doelstelling 1 Herverzekeringsfaciliteiten
Schaderestituties EKV (+ € 82 mln.)
In 2007 wordt naar verwachting voor ongeveer € 120 mln. aan uitgekeerde schadebedragen terugbetaald, voornamelijk door een onverwachte betaling van Angola. Ten opzichte van de raming betekent dit een meevaller van € 82 mln. in 2007.
Artikel 7 Beheer materiële activa
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 7 Beheer materiële activa Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: roerende en onroerende zaken voor het Rijk worden op doelmatige wijze verworven, beheerd en vervreemd en de allocatie van onroerende zaken voor het Rijk is optimaal. | Stand ontwerpbegroting 2007 (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2) | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 99 075 | 26 756 | 125 831 | ||||
Uitgaven | 99 075 | 26 756 | 125 831 | – 38 | – 38 | – 38 | – 38 |
Programma-uitgaven | 76 448 | 24 560 | 101 008 | 360 | 360 | 360 | 360 |
Waarvan juridisch verplicht | 45 104 | ||||||
doelst. 1 Optimaal handelen in Vastgoed | |||||||
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling | 25 000 | 25 000 | |||||
doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken | |||||||
Onderhoud en beheerskosten | 6 344 | 4 560 | 10 904 | 360 | 360 | 360 | 360 |
Zakelijke lasten | 45 104 | 45 104 | |||||
Overige programmauitgaven | 20 000 | 20 000 | |||||
Apparaatsuitgaven | 22 627 | 2 196 | 24 823 | – 398 | – 398 | – 398 | – 398 |
Ontvangsten | 214 205 | 20 000 | 234 205 | 1 800 | 1 800 | 1 800 | 1 800 |
Programma-ontvangsten | 213 237 | 20 100 | 233 337 | 1 900 | 1 900 | 1 90 0 | 1 900 |
doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken | |||||||
Verkoop onroerende zaken | 101 406 | 10 000 | 111 406 | ||||
Beheerontvangsten | 78 061 | 78 061 | 1 900 | 1 900 | 1 900 | 1 900 | |
Overige programma-ontvangsten | 32 270 | 5 900 | 38 170 | ||||
doelst. 3 Bewaring/vervreemding Roerende Zaken | |||||||
Verkoop roerende zaken | 1 500 | 4 200 | 5 700 | ||||
Apparaatsontvangsten | 968 | – 100 | 868 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 |
Doelstelling 2 Beheer en verkoop van onroerende zaken
Onderhoud en beheerskosten (+ € 4,6 mln.)
Enerzijds betreft deze mutatie een uitgave in verband met een safehouse en pachtafkopen. Om de verkoopopbrengsten te kunnen realiseren zijn de pachtafkopen een essentieel onderdeel. Anderzijds bestaat de mutatie uit een overheveling van de parkwachters van apparaatsuitgaven naar programma-uitgaven.
Overige programma-uitgaven (+ € 20,0 mln.)
Deze mutatie houdt verband met de verkoop van vliegveld Twente. Financiën neemt in haar rol als opdrachtgever van het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) de gronden over van Defensie.
Apparaatsuitgaven (+ € 2,2 mln.)
Deze mutatie betreft onder meer uitgaven met betrekking tot de modernisering van verschillende ICT-systemen en uitgaven voor de verhuizing van het Domeinen Informatiecentrum (DINC/DRZ) in Apeldoorn.
Doelstelling 2 Beheer en verkoop van onroerende zaken
Verkoop onroerende zaken (+ € 10,0 mln.)
Het betreft een mutatie binnen de taakstelling agrarische verkopen. Door de afschaffing van de overdrachtsbelasting per 1 januari 2007 zijn diverse verkopen in 2006 uitgesteld in verband met het voordeel dat de kopers hadden bij het vervallen van de overdrachtsbelasting. Deze ontvangsten zullen in 2007 gerealiseerd worden.
Overige programma-ontvangsten (+ € 5,9 mln.)
Enerzijds betreft deze mutatie een ramingsbijstelling, omdat de van de RGD ontvangen vergoeding de komende jaren een structureel hogere ontvangst zullen laten zien. Anderzijds zullen de benzineveilingen in verband met de afschaffing van de overdrachtsbelasting in 2007 extra ontvangsten genereren.
Doelstelling 3 Bewaring en vervreemding van roerende zaken
Verkoop roerende zaken (+ € 4,2 mln.)
De mutatie houdt verband met ontvangsten betreffende een incidentele verkoop van mobiele telefoons.
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 8 Begrotingsbeleid Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: de bij burgers en bedrijven geïnde middelen worden zuinig en goed besteed voor de levering van overheidsvoorzieningen, waarbij negatieve neveneffecten – waaronder administratieve lasten – zoveel mogelijk worden beperkt. | Stand ontwerpbegroting 2007 (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2) | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 31 350 | 10 435 | 41 785 | 4 813 | 3 860 | 2 199 | 2 208 |
Uitgaven | 31 350 | 10 435 | 41 785 | 4 813 | 3 860 | 2 199 | 2 208 |
Programmauitgaven | 7 833 | 7 833 | 2 000 | 1 000 | |||
Waarvan juridisch verplicht | 1 833 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 31 350 | 2 602 | 33 952 | 2 813 | 2 860 | 2 199 | 2 208 |
Ontvangsten | 4 942 | 1 429 | 6 371 | 755 | 1 551 | 1 621 | 1 686 |
Apparaatsontvangsten | 4 942 | 1 429 | 6 371 | 755 | 1 551 | 1 621 | 1 686 |
Programma-uitgaven (+ € 7,8 mln.)
Met ingang van deze suppletore begroting is een aparte post voor programma-uitgaven opgenomen in verband met de vermindering van de administratieve lasten voor bedrijven. De programma-uitgaven bestaan uit:
• Nulmeting in verband met het voornemen van het kabinet om de interdepartementale regeldruk verder te verminderen (+ € 6 mln.).
• Stimulering van gemeenten om ook daar vermindering van de regeldruk te realiseren (+ € 1,8 mln.).
Apparaatsuitgaven (+ € 2,6 mln.)
De mutatie wordt voornamelijk verklaard door:
• Afronding van onderzoeken op het gebied van vermindering administratieve lasten (ca. € 0,6 mln.)
• Hogere uitgaven die verband houden met toegenomen activiteiten van de Rijksacademie (€ 0,5 mln.).
• Hogere uitgaven in verband met activiteiten voor financiële trainees (€ 0,8 mln.). De hogere uitgaven leiden tevens tot hogere ontvangsten.
Apparaatsontvangsten (+ € 1,4 mln.)
De mutatie wordt voornamelijk verklaard door:
• Toename in de ontvangsten voor financiële trainees in verband met de doorberekening aan andere departementen (€ 0,6 mln.).
• Een toename in de ontvangsten door hogere kostendekkendheid van de Rijksacademie (€ 0,8 mln.).
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2007 naar de stand 1e suppletore begroting 2007 – artikel 9 Algemeen Bedragen x € 1 000
Algemeen | Stand ontwerpbegroting 2007 (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2) |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 102 158 | 13 040 | 115 198 |
Uitgaven | 102 158 | 13 040 | 115 198 |
Totaal apparaatsuitgaven | 101 913 | 12 898 | 114 811 |
Apparaatsuitgaven | 96 313 | 12 898 | 109 211 |
Uitvoeringskosten omslagstelsel Rijkswagenpark | 5 600 | 5 600 | |
Tegoeden WOII | 245 | 142 | 387 |
Ontvangsten | 7 721 | 7 721 | |
Apparaatsontvangsten | 2 121 | 2 121 | |
Omslagstelsel Rijkswagenpark | 5 600 | 5 600 |
Apparaatsuitgaven (+ € 12,9 mln.)
De mutatie is een saldo van diverse ramingsbijstellingen en overboekingen en wordt voornamelijk verklaard door hogere uitgaven voor P-Direkt (+ € 4 mln.) en ICT (+ € 5,8 mln.)
De mutatie houdt verband met vertraging in de start van P-Direkt, waardoor een deel van de niet gerealiseerde uitgaven van 2006 in 2007 zal worden uitgegeven.
De hogere uitgaven zijn het gevolg van overloop vanuit 2006 en een groter gebruik van ICT-toepassingen (+ € 4,6 mln.). Daarnaast is het ministerie van Financiën trekker en betaler van het project GOUD (de rijksbrede standaardisering van de werkplek). Voor dit nieuwe project was in de ontwerpbegroting nog geen raming opgenomen (+ € 1,2 mln.).
Artikel 10 Nominaal en onvoorzien
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2007 naar de stand 1e suppletore begroting 2007 – artikel 10 Nominaal en onvoorzien Bedragen x 1 000
Onvoorzien | Stand ontwerpbegroting 2007 (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting 2007 (3)=(1+2) |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 568 | 64 994 | 67 562 |
Uitgaven | 2 568 | 64 994 | 67 562 |
Onvoorzien | 1 806 | 64 | 1 870 |
Loonbijstelling | 378 | 50 261 | 50 639 |
Prijsbijstelling | 384 | 14 669 | 15 053 |
Loonbijstelling (+ € 50,2 mln.)
Uit de aanvullende post is de tranche 2007 van de loonbijstelling uitgekeerd.
Prijsbijstelling (+ € 14,7 mln.)
Uit de aanvullende post is de tranche 2007 van de prijsbijstelling uitgekeerd.