A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in: de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
G. ter Horst
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten
1. Leeswijzer | 3 | |
2. Het beleid | 3 | |
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 3 | |
2.2 De beleidsartikelen | 6 | |
Veiligheid | 6 | |
2: Politie | 6 | |
4: Partners in veiligheid | 8 | |
5: Nationale veiligheid | 10 | |
14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | 10 | |
15: Crisisbeheersing | 10 | |
16: Brandweer en GHOR | 12 | |
Bestuur en democratie | 13 | |
1: Grondwet en democratie | 13 | |
6: Functioneren openbaar bestuur | 14 | |
9: Grotestedenbeleid | 14 | |
Publieke Dienstverlening en Openbare Sector | 16 | |
7: Innovatie- en informatiebeleid openbare sector | 16 | |
10: Arbeidszaken overheid | 17 | |
11: Kwaliteit Rijksdienst | 18 | |
2.3 De niet-beleidsartikelen | 19 | |
12: Algemeen | 19 | |
13: Nominaal en onvoorzien | 19 | |
17: Vutfonds | 20 | |
3. Baten-lastendiensten | 20 | |
3.1 P-Direkt | 20 | |
3.2 Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding | 22 | |
4. Extracomptabel overzicht Grotestedenbeleid | 22 |
De eerste suppletore begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2007 en van de budgettaire gevolgen van nieuwe beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. De stand van de eerste suppletore begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2007 opgebouwd door middel van de beleidsmatige en niet-beleidsmatige mutaties.
De programmaministers zullen met ingang van het begrotingsjaar 2008 het beheer gaan voeren over een eigen programmabegroting. Daarvoor zal uiterlijk op de Derde dinsdag van september 2007 een voorstel van wet tot wijziging van de Comptabiliteitswet 2001 bij de Tweede Kamer worden ingediend. Voor het begrotingsjaar 2007 is om praktische redenen besloten om nog geen afzonderlijke programmabegrotingen op te stellen. Hier speelt dat behalve de lopende afstemming tussen de verschillende bewindslieden, ook de verschillende administraties op elkaar moeten worden afgestemd, en dient de noodzakelijke wijziging van de comptabiliteitswet 2001 te worden doorgevoerd.
De programmaminister voor WWI is verantwoordelijk voor de beleidsinformatie en het begrotingsbeheer van de programma-uitgaven 2007 met betrekking tot onderdelen van artikel 9 (Grotestedenbeleid).
De programmagelden (waaronder de daarmee samenhangende apparaatgelden) van dit artikel zullen zo spoedig mogelijk formeel worden overgeheveld naar de VROM-begroting 2007. Voor de begroting 2008 zullen de programmagelden van deze artikelen worden opgenomen in de programmabegroting 2008 voor WWI. De budgetten voor regulier personeel en materieel van de overgehevelde artikelen zullen in z’n geheel worden opgenomen in de VROM-begroting 2008.
De belangrijkste uitgavenmutaties en/of mutaties groter dan € 5 miljoen worden separaat weergegeven in tabel 1 bij hoofdstuk 2, voorzien van een toelichting. Vervolgens zijn per beleidsartikel de tabellen budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Onder de tabellen worden alle mutaties toegelicht die groter zijn dan € 1 miljoen.
De technische wijzigingen betreffen onder andere niet-beleidsmatige verschuivingen binnen de begroting (reallocatie), bijdragen van en naar andere departementen (overboekingen) en gelijktijdige verhogingen of verlagingen van samenhangende uitgaven en ontvangsten (desalderingen). Deze worden toegelicht bij het beleidsartikel waar het geld is bijgekomen. Verder wordt in de tabellen budgettaire gevolgen van beleid een stand opgenomen van juridische verplichtingen die alleen betrekking heeft op de programmagelden, met de peildatum van 1 maart.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1: Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)
Art. nr. | Uitgaven 2007 | ||
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 6 411 654 | ||
Belangrijkste suppletore mutaties | |||
1) Stemcomputers | 1.2 | 6 000 | |
2) Dienst geneeskundige verzorging politie | 2.6 | 14 700 | |
3) Centrale exploitatiekosten C2000 | 4.3 | 9 721 | |
4) Gemeenschappelijke beheerorganisatie (GBO) | 7.3 | 26 300 | |
5) Territoriale congruentie Haarlemmermeer/Schiphol | 16.2 | 6 000 | |
6) Overige mutaties | 603 606 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 7 077 981 |
1) De uitgavenraming wordt verhoogd voor de kosten verbonden aan de benodigde maatregelen (zoals het aanpassen en verzegelen van de Nedap-stemcomputers, het huren van extra stemcomputers en het inschakelen van ICT-, audit – en beveilingsexperts) bij het organiseren van de Provinciale Staten-verkiezingen en de commissie inrichting verkiezingsproces (commissie Korthals Altes).
2) In verband met de invoering van het nieuwe zorgstelsel wordt DGVP geliquideerd. De uitgavenraming wordt verhoogd voor de afwikkeling en liquidatie van de DGVP en de bekostiging van afspraken in arbeidsvoorwaardensfeer.
3) De centrale exploitatiekosten van C2000 zijn hoger dan geraamd. De politie- en de brandweersector dragen naar rato bij aan de centrale exploitatiekosten van C2000.
4) De gemeenschappelijke beheerorganisatie (GBO) beheert rijksbrede ICT voorzieningen. Voor 2007 wordt de begroting verhoogd met 26,3 mln. ten behoeve van de GBO. Deze middelen zijn nodig om de kosten die samenhangen met de explosieve groei in het gebruik van DigiD en de overheidstoegangsportal (OTP) te dekken.
5) Voor de territoriale congruentie Haarlemmermeer was in 2006 € 6 mln. onbesteed. Dit bedrag is in 2007 nodig voor de kosten die verbonden zijn aan het overgaan van de gemeente Haarlemmermeer naar de regio Kennemerland.
De 6 mln. is in 2006 beschikbaar gesteld aan de VtS voor de contractuele betaling door artikel 4 aan de beheerder van het C2000-netwerk voor de periode 2006/2007.
Aanwending eindejaarsmarge begroting VII (x € 1 000)
Artikel | Aanwending | Bedrag |
---|---|---|
1.2 | Stemcomputers | 6 000 |
2.6 | Dienst geneeskundige verzorging politie | 1 800 |
6.2 | Restant budget stimulering bestuurlijke initiatieven | 1 000 |
7.2 | Burgerservicenummer (BSN) | 2 800 |
7.4 | Biometrie (vingerscan) | 6 500 |
7.4 | Biometrie | 25 500 |
10.5 | Belastingaanslag Rietkerk-uitkeringen | 200 |
10.7 | Normalisatie ambtelijke rechtspositie | 400 |
11.6 | Arbeidsvoorwaarden ZVR gelden | 2 343 |
11.6 | 400-banenplan | 2 636 |
11.6 | Arbeidsvoorwaardenmiddelen | 25 000 |
11.7 | Budget werkmaatschappij | 775 |
12.1 | Rest | 251 |
Totaal | 75 205 |
De uitgavenraming wordt verhoogd voor de kosten verbonden aan de benodigde maatregelen«zoals het aanpassen en verzegelen van de Nedap-stemcomputers, het huren van extra stemcomputers en het inschakelen van van ICT-, audit- en beveilingsexperts» bij het organiseren van de Provinciale Staten-verkiezingen en de commissie inrichting verkiezingsproces (commissie Korthals Altes).
Dienst geneeskundige verzorging politie
In verband met de invoering van het nieuwe zorgstelsel wordt DGVP geliquideerd. De uitgavenraming wordt verhoogd voor de afwikkeling en liquidatie van de DGVP en de bekostiging van afspraken in arbeidsvoorwaardensfeer.
Restant budget stimulering bestuurlijke initiatieven
Begin 2006 is extra geld vrijgemaakt om bestuurlijke initiatieven op het terrein van de minister voor BVK te stimuleren. Door de val van het kabinet en de lange doorlooptijd c.q. voorbereidingstijd die het kost om aan te sluiten bij (lopende) initiatieven en regelingen op dit terrein, werd dit budget niet geheel in 2006 besteed.
Een deel van de middelen die de betrokken ministeries ten behoeve van BZK hebben overgeboekt is door vertraging in de operationalisering van BSN niet tot uitgave gekomen. Over de bestemming van het saldo in het kader van de e-overheid zal in overleg met de betrokken ministeries worden besloten.
De technische specificaties voor de invoering van een vingerscan op het paspoort zijn laat door Europa bekend gemaakt. Hierdoor heeft het project vingerscan vertraging opgelopen. Een Europees aanbestedingstraject is in 2006 gestart, maar de geraamde middelen (6,5 mln.) komen op zijn vroegst pas in 2007 tot besteding.
In 2006 was 25,5 mln. geraamd voor investeringen in apparatuur die de biometrische chip op het paspoort kan lezen. De aanbesteding voor deze investeringen heeft in 2006 niet plaatsgevonden. In 2007 wordt het aanbestedingstraject voortgezet.
Belastingaanslag Rietkerk-uitkeringen
Binnen de uitkeringsregelingen op artikel 10.5 is sprake van een tegenvaller als gevolg van een belastingaanslag over een oud jaar.
Normalisatie ambtelijke rechtspositie
Omdat in 2006 de besluitvorming met betrekking tot de normalisatie/harmonisatie van de ambtelijke rechtspositie niet is afgerond is het budget overgeheveld naar 2007.
Arbeidsvoorwaardenmiddelen en ZVR gelden
In 2006 is de ZVR-regeling afgeschaft. Voor de eenmalige slotuitkering waren middelen vanuit de jaren 2007 tot en met 2010 naar 2006 gehaald. In 2006 is dit budget echter niet volledig uitgeput. De resterende middelen worden via de eindejaarsmarge overgeheveld naar 2007 en ingezet voor de financiering van de nieuwe arbeidsvoorwaardenovereenkomst. Bij Miljoenennota zal dit budget worden overgeheveld naar de verschillende ministeries.
Tijdens het AO van 22 maart 2007 met de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over arbeidsgehandicapten is, anticiperend op de wens van de Kamer om meer arbeidsgehandicapten (onder meer WAO-ers) bij het Rijk aan de slag te helpen en een dreigende taakstelling in dat verband, het 400-banenplan gelanceerd. Dit is gericht op re-integratie van herkeurde WAO-ers. De aanpak hiervoor is in een brief aan de Kamer op 5–12–2006 nog eens bevestigd. Zonder dit budget komt de doelstelling in gevaar en daarmee dreigt een toezegging van de minister aan de Kamer niet te worden nagekomen.
Doordat er eind vorig jaar geen verrekening tussen ministeries heeft plaatsgevonden is er per saldo een meevaller ontstaan binnen de verschillende EC-taakvelden. Deze gelden zijn in 2006 door de ministeries ter beschikking gesteld voor de taakvelden van de Werkmaatschappij en zij zijn in 2007 nodig voor de verschillende taakvelden.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. Politie | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 4 589 321 | 96 281 | 4 685 602 | 81 053 | 67 1 29 | 66 885 | 51 478 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 539 775 | 10 500 | 550 275 | |||||
Uitgaven: | 4 272 941 | 96 281 | 4 369 222 | 81 053 | 67 129 | 6 6 885 | 51 478 | |
1 | Apparaat | 10 631 | – 189 | 10 442 | – 189 | – 189 | – 189 | – 189 |
a | Apparaatskosten (naar art. 4.1) | – 189 | – 189 | – 189 | – 189 | – 189 | ||
Programma-uitgaven | 4 262 310 | 96 470 | 4 358 780 | 81 242 | 67 318 | 6 7 074 | 51 667 | |
waarvan juridisch verplicht | 4 128 370 | |||||||
2 | Politie op regionaal niveau | 3 468 135 | 62 982 | 3 531 117 | 61 882 | 60 682 | 59 582 | 55 082 |
a | Bolkestein-gelden naar algemene bijdrage (van art. 2.4) | 11 118 | 11 118 | 11 118 | 11 118 | 11 118 | ||
b | ICT-voorzieningen tot samenwerking politie Nederland (VTS PN) (van art. 4.3) | 2 464 | 2 464 | 2 464 | 2 464 | 2 464 | ||
c | VPL/FLO/TOR | 49 400 | 48 300 | 47 100 | 46 000 | 41 500 | ||
3 | Politie op bovenregionaal en landelijk niveau | 529 561 | 7 319 | 536 880 | 5 614 | 5 514 | 5 414 | 5 114 |
* | Bijdragen baten-lastendiensten KLPD | 472 597 | ||||||
a | Bolkestein-gelden naar algemene bijdrage (van art. 2.4) | 227 | 227 | 227 | 227 | 227 | ||
b | Centrale exploitatiekosten C2000 (van art. 4.3) | 4 200 | ||||||
c | Grensoverschrijdende politie samenwerking (van art. 4.6) | 751 | 751 | 751 | 751 | 751 | ||
d | ICT voorzieningen tot samenwerking politie Nederland(VTS PN) (van art. 4.3) | 336 | 336 | 336 | 336 | 336 | ||
e | Politie innovatieprijs (van art. 2.4) | 5 | ||||||
f | Wet politiegegevens (naar art. 2.4) | – 2 500 | ||||||
g | Inrichting TBS-unit (van Justitie) | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | ||
h | VPL/FLO/TOR | 3 300 | 3 300 | 3 200 | 3 100 | 2 800 | ||
4 | Prestatievermogen van de politie | 71 798 | – 8 939 | 62 859 | – 11 345 | 11 345 | – 11 345 | – 11 345 |
a | Bolkestein-gelden naar algemene bijdrage (naar art. 2.2 en 2.3) | – 11 345 | – 11 345 | – 11 345 | – 11 345 | – 11 345 | ||
b | Project Looking through the wall (naar art. 4.2) | – 89 | ||||||
c | Politie innovatieprijs (naar art. 2.3) | – 5 | ||||||
d | Wet politiegegevens (van art. 2.3) | 2 500 | ||||||
5 | Adequaat niveau van politiepersoneel | 192 816 | 18 608 | 211 424 | 17 791 | 12 467 | 13 423 | 2 816 |
a | Onderzoek strategisch loopbaanbeleid (SLBB) (naar art. 4.1) | – 25 | ||||||
b | Programma geweld (van art. 6.2 en 10.7) | 1 800 | ||||||
c | VPL/FLO/TOR | 16 833 | 17 791 | 12 467 | 13 423 | 2 816 | ||
6 | Geneeskundige verzorging politie | 0 | 16 500 | 16 500 | 7 300 | 0 | 0 | 0 |
a | Dienst geneeskundige verzorging politie (DGVP) | 14 700 | 7 300 | |||||
b | DGVP (EJM) | 1 800 | ||||||
Ontvangsten | 3 215 | 0 | 3 215 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.2a/2.3a/2.4a Bolkestein-gelden naar algemene bijdrage:
Met de herziening van het budgetverdeelsysteem (BVS) worden de Bolkestein-gelden onder de algemeen bijdrage gebracht. De Bolkestein-gelden zijn in 1998 zijn ingevoerd voor het terugdringen van jeugdcriminaliteit en geweld onder en door jongeren.
2.2b/2.3d ICT-voorzieningen tot samenwerking politie Nederland (VTS/PN):
Het betreft de overdracht van een aantal landelijke ICT-voorzieningen aan de VTS/PN. Deze taken lagen eerst bij het agentschap ITO waar ook de uitgaven waren geraamd. ITO is opgegaan in VTS/PN. De ICT-voorzieningen zijn nu ondergebracht bij VTS/PN waar nu ook het budget wordt ondergebracht.
2.3b Centrale exploitatiekosten C2000:
De centrale exploitatiekosten van C2000 zijn hoger dan geraamd. De politie- en de brandweersector dragen naar rato bij aan de centrale exploitatiekosten van C2000.
2.3f/2.4e Wet politiegegevens:
Het betreft een herschikking ten behoeve van de invoering van de Wet politiegegevens (WPG). Om de politieorganisatie goed voor te bereiden op de inwerkingtreding van de wet in 2007, wordt in 2007 een nulmeting uitgevoerd en aan de hand daarvan geanalyseerd wat de consequenties van de wet zijn voor de politie. Met de wet wordt een verbeterslag gemaakt op het gebied van privacy, kwaliteit, informatiemanagement en informatiebeveiliging.
Voor het inrichten van een TBS-unit bij het KLPD ontvangt BZK een bijdrage van Justitie.
De toegenomen agressie en geweld in onze samenleving richten zich steeds meer tegen werknemers die publieke taken uitvoeren. Om geweld tegen overheidsdienaren aan te pakken, is een breed programma opgezet. Er worden condities geschapen waardoor werkgevers en werknemers in staat zijn op een publieke taak op een veilige en respectvolle manier uit te voeren (communicatiestrategieën, doen van onderzoek en het ontwikkelen van instrumenten zoals registratiesystemen/modellen).
Per 2006 is de regelgeving betreffende VUT en prepensioen gewijzigd. De gewijzigde regelgeving leidde ertoe dat de vroegpensioenregeling Afup van de sector Politie niet paste in het nieuwe fiscale regime. In reactie hierop zijn in de sector Politie nieuwe voorzieningen getroffen die hebben geleid tot een fiscaal zuivere regeling.
Ter dekking van de extra lasten die hieruit volgen is een overboeking gedaan vanuit de gereserveerde arbeidsvoorwaardenruimte.
2.6a Dienst geneeskundige verzorging politie (DGVP):
In verband met de invoering van het nieuwe zorgstelsel wordt DGVP geliquideerd. De uitgavenraming wordt verhoogd voor de afwikkeling en liquidatie van de DGVP en de bekostiging van afspraken in arbeidsvoorwaardensfeer.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4. Partners in veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 111 514 | – 2 819 | 108 695 | – 2 804 | – 2 804 | – 2 606 | – 2 606 | |
Uitgaven: | 111 514 | – 2 819 | 108 695 | – 2 804 | – 2 804 | – 2 606 | – 2 606 | |
1 | Apparaat | 9 253 | 1 048 | 10 301 | 747 | 747 | 945 | 945 |
a | Academie voor leiderschap veiligheidsregio’s (van art. 16.1) | 260 | ||||||
b | Detachering Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (van art. 16.1) | 16 | ||||||
c | Detachering permanente vertegenwoordiging NAVO (Brussel) (naar art. 12.1) | – 198 | – 198 | – 198 | ||||
d | Apparaatskosten ( van art. 2.1, 15.1, 16.1 en 16.2) | 210 | 210 | 210 | 210 | 210 | ||
e | Onderzoek SLBB (van art. 2.5) | 25 | ||||||
f | Herschikking apparaat (van art. 2.1 en 16.1) | 735 | 735 | 735 | 735 | 735 | ||
Programma-uitgaven | 102 261 | – 2 676 | 99 585 | – 3 551 | – 3 551 | 3 5 51 | – 3 551 | |
Waarvan juridisch verplicht | 24 677 | |||||||
2 | Veiligheidsbeleid op nationaal niveau | 5 273 | 507 | 5 780 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Project Looking through the wall (van art. 2.4, 15.3 en 16.4) | 267 | ||||||
b | Maatschappelijke sectoren en ICT (FES) | 240 | ||||||
3 | ICT-infrastructuur | 90 268 | – 3 623 | 87 836 | – 2 800 | – 2 800 | – 2 800 | – 2 800 |
a | Bijdrage Adviescommissie ICT Rampenbestrijding (ACIR) (van art. 15.3) | 347 | ||||||
b | Centrale exploitatiekosten C2000 (naar art. 2.3) | – 4 200 | ||||||
c | Beheerskosten C2000 (naar art. 15.4) | – 1 500 | ||||||
d | Territoriale congruentie Haarlemmermeer/Schiphol (naar art. 16.2) | – 6 000 | ||||||
e | ICT voorzieningen tot | |||||||
samenwerking politie Nederland (VTS PN) (naar art. 2.2 en 2.3) | – 2 800 | – 2 800 | – 2 800 | – 2 800 | – 2 800 | |||
f | Exploitatiekosten C2000 (van art. 16.2) | 2 000 | ||||||
g | Centrale exploitatiekosten C2000 (van VWS) | 8 530 | ||||||
6 | Veiligheidsbeleid op internationaal niveau | 6 720 | – 751 | 5 969 | – 751 | – 751 | – 751 | – 751 |
a | Grensoverschrijdende politiesamenwerking (naar art. 2.3) | – 751 | – 751 | – 751 | – 751 | – 751 | ||
Ontvangsten | 4 400 | 240 | 4 640 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a | Maatschappelijke sectoren en ICT (FES) | 240 |
4.3b Centrale exploitatiekosten C2000:
Zie art. 2.3b
Zie art. 15.4a
4.3d Territoriale congruentie Haarlemmermeer/Schiphol:
Zie art. 16.2c
4.3e ICT-voorzieningen Voorziening tot samenwerking politie Nederland (VTS PN):
Zie art. 2.2b/2.3d
Bijdrage in de exploitatiekosten van C2000 uit de middelen van het Besluit doeluitkering bestrijding van rampen en zware ongevallen (BDUR).
4.3g Centrale exploitatiekosten C2000:
Betreft een vergoeding voor het gebruikmaken van het C2000 netwerk voor het jaar 2007. VWS draagt 8 530 mln. bij aan het netwerk.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5. Nationale veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 176 541 | 200 | 176 741 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 176 541 | 200 | 176 741 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1 | Apparaat | 172 466 | 200 | 172 666 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Vitaal (FES) | 200 | ||||||
b | Geheime uitgaven | 4 075 | 4 075 | |||||
Ontvangsten | 2 991 | 200 | 3 191 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a | Vitaal (FES) | 200 |
14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 14 061 | 569 | 14 630 | 569 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 14 061 | 569 | 14 630 | 569 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht | 210 | |||||||
1 | Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) | 4 539 | 569 | 4 539 | 569 | 0 | 0 | 0 |
a | Herschikking apparaatskosten (van art. 16.1) | 569 | 569 | |||||
2 | Onderzoeksraad voor veiligheid (OVV) | 9 522 | 0 | 9 522 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
15. Crisisbeheersing | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 34 533 | 2 061 | 36 594 | – 535 | – 35 | – 35 | – 35 | |
Uitgaven: | 35 897 | 2 061 | 37 958 | – 535 | – 35 | – 35 | – 35 | |
1 | Apparaat | 7 927 | – 35 | 7 892 | – 35 | – 35 | – 35 | – 35 |
a | Apparaatskosten (naar art. 4.1) | – 35 | – 35 | – 35 | – 35 | – 35 | ||
Programma uitgaven | 27 970 | 1 296 | 29 266 | – 500 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan juridisch verplicht | 10 352 | |||||||
2 | Programma uitgaven | 5 000 | – 218 | 4 782 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Rampenbeheersing overstromingen (naar art. 15.3) | – 450 | ||||||
b | NAVI (FES) | 232 | ||||||
3 | Functioneren crisisbeheersingsorganisatie | 12 270 | 2 234 | 14 504 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Rampenbeheersing overstromingen (van art.15.2 en 15.4) | 1 370 | ||||||
b | Bijdrage ACIR (naar art. 4.3) | – 347 | ||||||
c | Project Looking through the wall (naar art. 4.2) | – 89 | ||||||
d | Schade bij rampen (WTS) | 1 300 | ||||||
4 | Aansturen crisisbeheersing | 8 900 | – 70 | 8 830 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Beheerskosten C2000 (van art. 4.3) | 1 500 | ||||||
b | Rampenbeheersing overstromingen (naar art. 15.3 en 15.5) | – 1 570 | ||||||
5 | Crisiscommunicatie | 1 800 | 150 | 1 950 | – 500 | 0 | 0 | 0 |
a | Rampenbeheersing overstromingen (van art. 15.4) | 650 | ||||||
b | Terrorisme Campagne NCTB (naar Justitie) | – 500 | – 500 | |||||
Ontvangsten | 2 000 | 232 | 2 232 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a | NAVI (FES) | 232 |
15.2a/15.3a/15.4b/15.5a Rampenbeheersing overstromingen:
In de loop van 2006 hebben de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het kabinetsstandpunt Rampenbeheersing Overstromingen naar de Tweede kamer gestuurd (TK 2006–2007, 27 625, nr.77). Het ministerie van BZK zal in de jaren 2007 en 2008 voor in totaal 5 mln. bijdragen in de kosten van de uitvoering van het standpunt. In 2007 zal de verhoogde aandacht voor de rampencampagnes worden voortgezet. Verder zullen werkzaamheden worden uitgevoerd ter voorbereiding van een mogelijke invoering van cell broadcast.
15.3d Schade bij rampen (WTS):
Er zijn vier WTS-regelingen in uitvoering. Bij drie regelingen gaat het in hoofdzaak om de afhandeling van beroepszaken. Bij de vierde regeling (WTS-Wilnis) gaat het om de beschikking op de aanvraag van de gemeente De Ronde Venen van € 1 mln. Naast deze kosten zijn uitgaven voorzien als gevolg van de inschakeling van de Landsadvocaat.
Vanuit artikel 4.3 wordt er bijgedragen in de centrale exploitatiekosten van C2000 aan Tetraned.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
16. Brandweer en GHOR | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 148 352 | 2 845 | 151 197 | – 790 | – 221 | – 221 | – 721 | |
Uitgaven: | 148 379 | 2 845 | 151 224 | – 790 | – 221 | – 221 | – 721 | |
1 | Apparaat | 5 566 | – 3 226 | 2 340 | – 2 950 | – 2 381 | – 2 381 | – 2 381 |
a | Apparaatskosten (naar art. 4.1) | – 651 | – 651 | – 651 | – 651 | – 651 | ||
b | Academie voor leiderschap veiligheidsregio’s (naar art. 4.1) | – 260 | ||||||
c | Detachering Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) (naar art. 4.1) | – 16 | ||||||
d | Apparaatskosten Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR) (naar art. 16.4) | – 1 730 | – 1 730 | – 1 730 | – 1 730 | – 1 730 | ||
e | Herschikking apparaatskosten (naar art. 14.1) | – 569 | – 569 | |||||
Programma-uitgaven | 142 813 | 6 071 | 148 884 | 2 160 | 2 160 | 2 160 | 1 660 | |
Waarvan juridisch verplicht | 74 589 | |||||||
2 | Bestuurlijke organisatie | 111 521 | 3 930 | 115 451 | – 70 | – 70 | 70 | – 70 |
a | Bijdrage besluit doeluitkering bestrijding van rampen en zware ongevallen exploitatie C2000 (naar art. 4.3) | – 2 000 | ||||||
b | Apparaatskosten (naar art. 4.1) | – 70 | – 70 | – 70 | – 70 | – 70 | ||
c | Territoriale congruentie Haarlemmermeer/Schiphol (van art. 4.3) | 6 000 | ||||||
3 | Taken | 4 122 | 500 | 4 622 | 500 | 500 | 500 | 0 |
a | Landelijk steunpunt Besluit risico zware ongevallen (BRZO) | 500 | 500 | 500 | 500 | |||
4 | Kwaliteit | 27 170 | 1 641 | 28 811 | 1 730 | 1 730 | 1 730 | 1 730 |
* | Bijdragen baten-lastendienst Landelijke faciliteit rampenbestrijding (LFR) | 10 504 | ||||||
a | Project Looking through the wall (naar art. 4.2) | – 89 | ||||||
b | Apparaatskosten LFR (van art. 16.1) | 1 730 | 1 730 | 1 730 | 1 730 | 1 730 | ||
Ontvangsten | 250 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16.1d/16.4b Apparaatskosten landelijke faciliteit rampenbestrijding (LFR):
Per 1 januari 2007 is de LFR een baten-lastendienst. De exploitatiebijdrage vanuit BZK voor zowel de apparaatuitgaven als de beleidsuitgaven worden gebundeld op artikelonderdeel 16.4. Voorheen kwamen deze ten laste van artikelonderdeel 16.1
Zie art. 4.3f
16.2c Territoriale congruentie Haarlemmermeer/Schiphol:
Voor de territoriale congruentie Haarlemmermeer was in 2006 € 6 mln. onbesteed. Dit bedrag is in 2007 nodig voor de kosten die verbonden zijn aan het overgaan van de gemeente Haarlemmermeer naar de regio Kennemerland.
De 6 mln. is in 2006 beschikbaar gesteld aan de VtS voor de contractuele betaling door artikel 4 aan de beheerder van het C2000-netwerk voor de periode 2006/2007.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Grondwet en democratie | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 11 864 | 6 800 | 18 664 | 935 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 11 864 | 6 800 | 18 664 | 935 | 0 | 0 | 0 | |
1 | Apparaatuitgaven | 3 736 | 735 | 4 471 | 135 | 0 | 0 | 0 |
a | P&M problematiek CZW (van art.1.2) | 600 | ||||||
b | Vertegenwoordiging EU Brussel (van art. 12.1) | 135 | 135 | |||||
Programma-uitgaven | 8 128 | 6 065 | 14 193 | 800 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht | 5 944 | |||||||
2 | Programma | 6 893 | 6 065 | 12 958 | 800 | 0 | 0 | 0 |
a | Democratische vernieuwing (naar art. 6.2) | – 400 | ||||||
b | P&M problematiek CZW (naar art. 1.1) | – 600 | ||||||
c | Vergoeding aan gemeenten voor Provinciale Staten-verkiezingen (naar gemeentefonds) | – 335 | ||||||
d | Stemcomputers | 6 000 | ||||||
e | Staatscommissie grondwet | 400 | 800 | |||||
f | Stemmen in een willekeurig stemlokaal | 1 000 | ||||||
3 | Kiesraad | 1 235 | 0 | 1 235 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De uitgavenraming wordt verhoogd voor de kosten verbonden aan de benodigde maatregelen«zoals het aanpassen en verzegelen van de Nedap-stemcomputers, het huren van extra stemcomputers en het inschakelen van ICT-, audit- en beveilingsexperts» bij het organiseren van de Provinciale Staten-verkiezingen en de commissie inrichting verkiezingsproces (commissie Korthals Altes).
1.2e Staatscommissie Grondwet:
Conform het Coalitieakkoord wordt een staatscommissie grondwet ingesteld die advies uitbrengt over de voor- en nadelen van een preambule, de toegankelijkheid van de Grondwet voor burgers en de verhouding tussen grondrechten en rechten die voortvloeien uit internationale verdragen.
1.2f Stemmen in een willekeurig stemlokaal
In het Bestuurlijk overleg Financiële Verhoudingen in september 2006 heeft het vorige kabinet toegezegd de stimuleringsbijdrage voor het experiment Stemmen in een Willekeurig Stemlokaal incidenteel voort te zetten. Dit betekent dat de bijdrage in 2007 is voortgezet voor de Provinciale Staten-verkiezingen.
6. Functioneren Openbaar Bestuur
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6. Functioneren Openbaar Bestuur | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 38 897 | 27 | 38 924 | – 473 | – 473 | – 473 | – 4 73 | |
Uitgaven: | 38 897 | 27 | 38 924 | – 473 | – 473 | – 473 | – 473 | |
1 | Apparaat | 7 219 | – 473 | 6 746 | – 473 | – 473 | – 473 | – 473 |
a | Herschikking apparaatskosten (naar art. 9.1) | – 473 | – 473 | – 473 | 473 | – 473 | ||
Programma-uitgaven | 31 678 | 500 | 32 178 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht | 9 788 | |||||||
2 | Inrichting en werking openbaar bestuur | 6 145 | 500 | 6 645 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Democratische vernieuwing (van art. 1.2) | 400 | ||||||
b | Programma geweld (naar art. 2.5) | – 900 | ||||||
c | Ontvangsten Nationale ombudsman | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | ||
d | Nationale ombudsman (naar overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten) | – 1 300 | – 1 300 | – 1 300 | – 1 300 | – 1 300 | ||
e | Restant budget stimulering bestuurlijke initiatieven (EJM) | 1 000 | ||||||
3 | Rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtsdragers | 10 018 | 0 | 10 018 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Faciliteren politieke partijen | 15 515 | 0 | 15 515 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 155 | 1 300 | 1 455 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | |
Ontvangsten Nationale ombudsman | 0 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 |
6. Ontvangsten a/6.2c/ 6.2d (Ontvangsten) Nationale ombudsman:
De Nationale ombudsman zorgt ervoor dat klachten van aangesloten decentrale overheden (zie Wet Nationale Ombudsman en het Vergoedingenbesluit Nationale ombudsman) tegen een kostendekkende vergoeding worden afgedaan. BZK verzorgt jaarlijks (in het najaar) de facturering van deze kosten. Met deze mutatie wordt de raming van de Nationale ombudsman (begroting IIB artikel 3.2) structureel hiervoor aangepast.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
9. Grotestedenbeleid | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 20 385 | 342 871 | 363 256 | 335 020 | 335 020 | – 527 | – 527 | |
Uitgaven: | 424 547 | 342 871 | 767 418 | 335 020 | 335 020 | – 527 | – 527 | |
1 | Apparaat | 3 199 | 473 | 3 672 | 473 | 473 | 473 | 473 |
a | Herschikking apparaatskosten (van art. 6.1) | 473 | 473 | 473 | 473 | 473 | ||
Programma-uitgaven | 421 348 | 342 398 | 763 746 | 334 547 | 334 547 | – 1 000 | – 1 000 | |
Waarvan juridisch verplicht | 318 936 | |||||||
2 | Faciliteren grotestedenbeleid | 4 876 | 0 | 4 876 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Stimuleren grotestedenbeleid | 416 472 | 342 398 | 758 870 | 334 547 | 334 547 | – 1 000 | – 1 000 |
a | Openbare geestelijke gezondheidszorg | 51 150 | ||||||
b | Nieuwe wet inburgering | 168 190 | 140 667 | 140 667 | ||||
c | Volwasseneneducatie | 72 274 | 72 274 | 72 274 | ||||
d | Maatschappelijke opvang | 1 416 | 1 416 | 1 416 | ||||
e | Onderwijsachterstanden | 50 588 | 121 410 | 121 410 | ||||
f | ISV-budget Sittard-Geleen ( naar VROM) | – 220 | – 220 | – 220 | ||||
g | Afkoop specifieke uitkeringen | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | ||
Ontvangsten | 299 139 | 343 618 | 642 757 | 335 767 | 335 767 | 0 | 0 | |
a | Onderwijsachterstanden | 50 588 | 121 410 | 121 410 | ||||
b | Openbare geestelijke gezondheidszorg | 51 150 | ||||||
c | Nieuwe wet inburgering | 168 190 | 140 667 | 140 667 | ||||
d | Volwasseneneducatie | 72 274 | 72 274 | 72 274 | ||||
e | Maatschappelijke opvang | 1 416 | 1 416 | 1 416 |
9.3a/9. Ontvangsten b Openbare geestelijke gezondheidszorg:
Voor GSB worden de uitgaven- en ontvangstenraming verhoogd voor de openbare geestelijke gezondheidszorg in de brede doeluitkering sociaal, integratie en veiligheid (BDU-SIV). Met de inwerkingtreding van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) gaan de AWBZ middelen voor openbare geestelijke gezondheidszorg activiteiten over naar de specifieke uitkering maatschappelijke opvang en verslavingsbeleid. Voor de GSB steden worden deze middelen vanuit VWS toegevoegd aan de BDU-SIV.
9.3b/9. Ontvangsten c Nieuwe wet inburgering:
Voor GSB worden de uitgaven- en ontvangstenraming verhoogd voor inburgering in de BDU-SIV. Deze middelen worden vanuit Justitie toegevoegd aan de GSB middelen. De steden krijgen in 2007 incidenteel meer, vanwege de toevoeging van extra middelen voor de inburgering van allochtone vrouwen op basis van de Nieuwe wet inburgering.
9.3c/9. Ontvangsten d Volwasseneneducatie:
Voor GSB worden de uitgaven- en ontvangstenraming verhoogd voor volwasseneneducatie in de BDU-SIV. Bij de inwerkingtreding van de wijziging op de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, is deze op verzoek van de gemeenten gekoppeld aan de invoeringsdatum van de Wet inburgering en gerealiseerd per 1–1-2007. De middelen worden door OCW toegevoegd aan de middelen voor GSB.
9.3d/9. Ontvangsten e Maatschappelijke opvang:
Voor GSB worden de uitgaven- en ontvangstenraming verhoogd voor maatschappelijke opvang in de BDU-SIV. De middelen zijn bedoeld voor uitbreiding van opvangcapaciteit en voor ambulante trajecten. De middelen worden door VWS toegevoegd aan de middelen voor GSB.
9.3e/9. Ontvangsten a Onderwijsachterstanden:
Voor GSB worden de uitgaven- en ontvangstenraming verhoogd voor de onderwijs achterstanden in de BDU-SIV. Op grond van de wijzigingen in het onderwijsachterstandenbeleid draagt OCW € 121,4 mln. bij aan het GSB per schooljaar.
9.3g Afkoop specifieke uitkeringen:
Vorig jaar zijn een aantal annuïteitenregelingen voor de steden afgekocht. De in de begroting opgenomen budgetten voor de bijbehorende betalingen, worden neerwaarts bijgesteld (-/- € 1,0 mln.).
Thema Publieke Dienstverlening en Openbare Sector
7. Innovatie- en informatiebeleid Openbare Sector
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7. Innovatie- en informatiebeleid Openbare Sector | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 102 637 | 67 503 | 170 140 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 106 805 | 49 839 | 156 644 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1 | Apparaat | 4 274 | 39 | 4 313 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Herschikking apparaatkosten (van art. 11.1) | 39 | ||||||
Programma-uitgaven | 102 531 | 49 800 | 152 331 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht | 102 707 | |||||||
2 | Verbeteren ICT-voorzieningen | 46 393 | – 2 069 | 44 324 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* | Bijdrage baten-lastendiensten Basisadministratie persoonsgegevens en reisdocumenten | 1 643 | ||||||
a | Onderzoek regie en organisatie E-overheid (van art. 7.4) | 31 | ||||||
b | GBO overheid (naar art. 7.3) | – 4 900 | ||||||
c | Overschot BSN (EJM) | 2 800 | ||||||
3 | Instandhouden en optimaliseren ICT-voorzieningen | 23 104 | 31 200 | 54 304 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* | Bijdrage baten-lastendiensten CAS | 4 407 | ||||||
a | GBO overheid (van art. 7.2) | 4 900 | ||||||
b | GBO | 26 300 | ||||||
4 | Reisdocumenten en GBA-stelsel | 33 034 | 20 669 | 53 703 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* | Bijdrage baten-lastendiensten Basisadministratie persoonsgegevens en reisdocumenten | 32 479 | ||||||
a | Onderzoek regie en organisatie E-overheid (naar art. 7.2) | – 31 | ||||||
b | Meevaller Nederlandse identiteitskaart | – 11 300 | ||||||
c | Biometrie (EJM) | 25 500 | ||||||
d | Biometrie (vingerscan) (EJM) | 6 500 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
DigiD zal in 2007 verder geïmplementeerd worden binnen de overheid. Niet alleen het aantal overheidsorganisaties dat DigiD gebruikt maar ook het aantal diensten waarvoor DigiD ingezet wordt, neemt toe. Dit stelt eisen aan de doorontwikkeling van DigiD. Beoogd wordt om DigiD in 2007 op het midden-niveau te krijgen en (naast de bestaande SMS authenticatie) uit te breiden met in de markt beschikbare authenticatievoorzieningen.
De gemeenschappelijke beheerorganisatie (GBO) beheert rijksbrede ICT voorzieningen. Voor 2007 wordt de begroting verhoogd met 26,3 mln. ten behoeve van de GBO. Deze middelen zijn nodig om de kosten die samenhangen met de explosieve groei in het gebruik van DigiD en de overheidstoegangsportal (OTP) te dekken.
7.4b Meevaller Nederlandse identiteitskaart:
2007 is het laatste jaar van de prijsbevriezing van de identiteitskaart op het niveau van 2005. Omdat de invoering van de vingerscan in de paspoorten en identiteitskaarten is vertraagd, zijn de prijzen minder gestegen dan voorzien. De uitgavenraming wordt neerwaarts bijgesteld.
Een aantal verplichtingen worden in 2007 opnieuw opgeboekt in de administratie als gevolg van een technische aanpassing van de administratie. Dit heeft geen nadere kaseffecten.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
10. Arbeidszaken Overheid | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 112 186 | – 570 | 111 616 | – 1 600 | – 1 600 | – 1 600 | – 1 600 | |
Uitgaven: | 112 186 | – 570 | 111 616 | – 1 600 | – 1 600 | – 1 600 | – 1 600 | |
1 | Apparaat | 9 323 | 1 130 | 10 453 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Herschikking apparaatkosten (van art. 11.1) | 450 | ||||||
b | Verbond sectorwerkgevers overheid (VSO) | 680 | ||||||
Programma-uitgaven | 102 863 | – 1 700 | 101 163 | – 1 600 | – 1 600– | – 1 600 | – 1 600 | |
Waarvan juridisch verplicht | 3 832 | |||||||
5 | Uitkeringsregelingen | 94 383 | – 1 200 | 93 183 | – 1 600 | – 1 600 | – 1 600 | – 1 600 |
a | Belastingaanslag Rietkerk | 400 | ||||||
b | St. administratie Indonesische pensioenen | – 1 600 | – 1 600 | – 1 600 | – 1 600 | – 1 600 | ||
6 | Randvoorwaarden sectoren/overheid | Vervallen | ||||||
7 | Vergroten aantrekkelijkheid van de overheid als werkgever | 6 167 | – 500 | 5 667 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Programma geweld (naar art. 2.5) | – 900 | ||||||
b | Normalisatie ambtelijke rechtspositie (EJM) | 400 | ||||||
8 | Verbeteren kwaliteit dienstverlening | 733 | 0 | 733 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | Verbeteren kwaliteit bedrijfsvoering | 1 580 | 0 | 1 580 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 619 | 680 | 1 299 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a | Verbond sector werkgevers overheid (VSO) | 680 |
10.5b Stichting administratie Indonesische pensioenen:
De ramingen worden structureel neerwaarts bijgesteld, omdat de Stichting Administratieve Indonesische Pensioenen (SAIP) al enige jaren (vanwege de in omvang kleiner wordende doelgroep) minder uitkeringen heeft verstrekt dan was geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
11. kwaliteit Rijksdienst | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 57 187 | 33 860 | 91 047 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
Uitgaven: | 57 187 | 33 860 | 91 047 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
1 | Apparaat | 12 871 | – 489 | 12 382 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Herschikking apparaatskosten (naar art. 7.1 en 10.1) | – 489 | ||||||
Programma-uitgaven | 44 316 | 34 349 | 78 665 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
Waarvan juridisch verplicht | 7 221 | |||||||
2 | Professioneel topmanagement | 14 092 | 1 000 | 15 092 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
a | Algemene bestuursdienst (ABD) interim | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | ||
5 | Garantieregelingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Goed functionerend personeel | 15 040 | 29 979 | 45 019 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Arbeidsvoorwaarden ZVR gelden (EJM) | 2 343 | ||||||
b | 400-banenplan (EJM) | 2 636 | ||||||
c | Arbeidsvoorwaardenmiddelen (EJM) | 25 000 | ||||||
7 | Goed functionerende organisatie | 1 217 | 1 321 | 2 538 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Kosten ontwikkelcentrum 2007 (van diverse ministeries en art. 12.1) | 546 | ||||||
b | Budget werkmaatschappij (EJM) | 775 | ||||||
8 | Goed functionerende informatie voorziening en HRM-functie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* | Bijdrage baten-lastendiensten P-Direkt | 4 926 | ||||||
9 | Kwaliteit informatievoorziening Rijk | 6 567 | 759 | 7 326 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Informatie op orde (van diverse ministeries en art. 12.1) | 759 | ||||||
10 | Bevorderen kwaliteit HRM-functie | 7 400 | 1 290 | 8 690 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | P-Direkt | 1 290 | ||||||
Ontvangsten | 367 | 2 290 | 2 657 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
a | Algemene bestuursdienst (ABD) interim | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | ||
b | P-Direkt | 1 290 |
11.2a/11. Ontvangsten a Algemene bestuursdienst (ABD) interim:
ABD-Interim is een concernvoorziening die managers in staat stelt tijdelijk opdrachten te vervullen binnen de rijksdienst op plekken waar tijdelijk behoefte bestaat aan managers.
11.6a/11. Ontvangsten b P-Direkt:
In 2005 heeft BZK licenties Documentum aangeschaft, die thans door P-Direkt worden overgenomen. P-Direkt financiert dat als baten-lastendienst via het beroep op de leenfaciliteit bij het ministerie van Financiën en verdiend deze investering terug via de tarieven die in rekening worden gebracht bij de gebruikers.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12. Algemeen | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 90 427 | 2 937 | 93 364 | – 24 887 | – 1 702 | 1 550 | 13 650 | |
Uitgaven | 90 427 | 2 937 | 93 364 | – 24 887 | – 1 702 | 1 550 | 13 650 | |
1 | Apparaat | 80 448 | 2 937 | 83 385 | – 24 887 | – 1 702 | 1 550 | 13 650 |
a | Vertegenwoordiging EU Brussel (naar art. 1.1) | – 135 | – 135 | |||||
b | Detachering permanente vertegenwoordiging NAVO (Brussel) (van art. 4.1) | 198 | 198 | 198 | ||||
c | Kosten ontwikkelcentrum 2007 (naar art. 11.7) | – 11 | ||||||
d | Informatie op orde (naar art. 11.9) | – 52 | ||||||
e | Pensioenproblematiek Kabinet van de gouverneur van Aruba (KABGA) en Kabinet van de gouverneur van de Nederlandse Antillen (KABGNA) (van HIIB) | 100 | ||||||
f | Beveiliging Joodse scholengemeenschap (naar OCW) | – 350 | ||||||
g | Gemeenschappelijke Diensten/Concernstaven | 5 336 | ||||||
h | Huisvesting | – 2 400 | – 24 950 | – 1 900 | 1 550 | 13 650 | ||
i | Rest (EJM) | 251 | ||||||
2 | Bijdrage functionele kosten Koninklijk Huis | 9 979 | 0 | 9 979 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 983 | 5 336 | 6 319 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a | GD/CST | 5 336 |
12.1g/12. Ontvangsten a Gemeenschappelijke Diensten/Concernstaven:
De uitgaven en ontvangsten zijn een gevolg van de gekozen financiering- en verrekensystematiek van de dienstverlening van de GD aan de dienstonderdelen van BZK en de Werkmaatschappij.
Voor de investeringen in de BZK-nieuwbouw zijn in het verleden middelen gereserveerd op de begroting van BZK Nu gerechtelijke uitspraken de bouw in 2011/2012 mogelijk maken, worden de voor 2008 geraamde middelen naar voornamelijk 2011/2012 doorgeschoven.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13. Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 10 408 | 129 435 | 139 843 | 128 527 | 129 112 | 129 850 | 129 549 | |
Uitgaven | 10 408 | 129 435 | 139 843 | 128 527 | 129 112 | 129 850 | 129 549 | |
1 | Loonbijstelling | 0 | 109 176 | 109 176 | 108 946 | 109 605 | 1 10 250 | 109 995 |
a | Loonbijstelling | 109 176 | 108 946 | 109 605 | 110 250 | 109 995 | ||
2 | Prijsbijstelling | 0 | 20 259 | 20 259 | 19 581 | 19 507 | 19 600 | 19 554 |
a | Prijsbijstelling | 20 259 | 19 581 | 19 507 | 19 600 | 19 554 | ||
3 | Onvoorzien | 10 408 | 10 408 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
17 VUT-fonds | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | 800 000 | 0 | 800 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1 | Vutfonds | 800 000 | 0 | 800 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.1 Tijdelijke baten-lastendienst P-Direkt
P-Direkt is op 1 januari 2006 van start gegaan als tijdelijke baten-lastendienst van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De toekenning van de tijdelijke status op 9 september 2006 is voorafgegaan door de besluitvorming over het plan Nieuwe Aanpak P-Direkt. Hierin hebben de deelnemende departementen afspraken gemaakt over de ontwikkeling, de afname en de financiering van de ontwikkeldiensten.
De ontwikkeling van de dienstverlening van P-Direkt is door de beëindiging van de samenwerking met IBM op 13 oktober 2005 gewijzigd en aanleiding geweest om een nieuwe aanpak P-Direkt te ontwikkelen. In het eerste halfjaar van 2006 is het plan «Nieuwe Aanpak P-Direkt» opgesteld. De (cijfermatige) uitwerking van dit plan is opgenomen in de begroting 2007.
In het tweede halfjaar van 2006 heeft een verdere detaillering plaatsgevonden van de projectplannen voor de productontwikkeling van P-Direkt. Daarnaast zijn in aanloop naar een integrale dienstverlening verschillende productiediensten vanuit BZK en andere departementen bij P-Direkt ondergebracht. Ook heeft een uitbreiding van het aantal gebruikers in de bestaande dienstverlening plaatsgevonden. Door bovengenoemde ontwikkelingen is het volume van de kosten en opbrengsten toegenomen ten opzichte van de begroting 2007.
(x € 1 000) | (1) | (2) | (3)=(1)+(2) |
---|---|---|---|
P-Direct | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of -) 1e suppletore begroting | Totaal geraamd |
Baten | |||
Opbrengst moederdepartement | 2 248 | 2 248 | |
Opbrengst overige departementen | 6 639 | 9 090 | 15 729 |
Opbrengst derden | 0 | ||
Rentebaten | 0 | ||
Buitengewone baten | 4 926 | 1 176 | 6 102 |
Exploitatiebijdrage | 0 | 0 | |
Totaal baten | 11 565 | 12 514 | 24 079 |
Lasten | |||
Inkoop ICT | 2 849 | 9 000 | 11 849 |
Apparaatskosten | 1 385 | 2 406 | 3 791 |
-personele kosten | 984 | 2 212 | 3 196 |
-materiele kosten | 401 | 194 | 595 |
Rentelasten | 670 | 44 | 714 |
Afschrijvingskosten | 1 735 | – 139 | 1 596 |
-materiaal | 135 | 135 | |
-Immateriaal | 1 735 | – 274 | 1 461 |
Overige lasten | 4 926 | 1 176 | 6 102 |
-dotaties voorzieningen | |||
-buitengewone lasten | 4 926 | 1 176 | 6 102 |
Totaal lasten | 11 565 | 12 487 | 24 052 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 27 | 27 |
De overige lasten betreffen de afkoop van de huisvestingsverplichtingen en financieringslasten van de investeringen in te ontwikkelen dienstverlening. De afkoop van de huisvestingsverplichtingen waren in de ontwerpbegroting over meerdere jaren verspreid maar zal in totaliteit worden afgewikkeld in 2007.
P-Direkt investeert in het kader van de Nieuwe Aanpak in de dienstverleningscomponenten die de basis vormen van de integrale dienstverlening. De hiervoor benodigde investeringen worden gefinancierd door gebruik te maken van de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën.
Kasstroomoverzicht per 31 december 2006
(x € 1 000) | P-Direct | (1) | (2) | (3)=(1)+(2) |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of -) 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | |
1 | Rekening-courant RHB 1 januari 2007 | 0 | 4 481 | 4 481 |
2 | Totale operationele kasstroom | – 3 191 | 462 | – 2 729 |
3a | Totaal investeringen (-/-) | – 15 380 | – 6 660 | – 22 040 |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | ||
3 | Totaal investeringkasstroom | – 15 380 | – 6 660 | – 22 040 |
4a | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | ||
4b | Eenmalige storting door het moederdepartement(+) | 4 926 | – 4 705 | 221 |
4c | Aflossingen op leningen (-/-) | – 1 735 | 274 | – 1 461 |
4d | Beroep op leenfaciliteit (+) | 15 380 | 6 550 | 21 930 |
4 | Totaal financieringskasstroom | 18 571 | 2 119 | 20 690 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december 2007 | 0 | 402 | 402 |
3.2 Baten-lastendienst Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR)
Concept openingsbalans ( x € 1 000)
Balans 01-01-2007 | |
---|---|
Activa | |
Immateriële activa | 0 |
Materiële activa | 466 |
– grond en gebouwen | 0 |
– installaties en inventarissen | 407 |
– overige materiële vaste activa | 59 |
Voorraden | 0 |
Debiteuren | 0 |
Nog te ontvangen | 826 |
Liquide middelen | 1 |
Totaal activa: | 1293 |
Passiva | |
Eigen Vermogen | 0 |
– exploitatiereserve | 0 |
– verplichte reserve | 0 |
– onverdeeld resultaat | 0 |
Leningen bij het MvF | 0 |
Voorzieningen | 49 |
Crediteuren | 655 |
Nog te betalen | 589 |
Totaal passiva | 1293 |
Toelichting op de concept openingsbalans LFR per 01-01-2007:
• De materiële vaste activa bestaan uit inventaris en installaties, uit inrichting voor de bedrijfsvoering, waaronder meubilair en kantoorautomatisering en uit voertuigen.
• De post «Nog te ontvangen» betreft vorderingen die LFR ten behoeve van het moederministerie gaat incasseren.
• De post «voorzieningen» betreft de verplichting voor toekomstige jubileumuitkeringen aan het personeel.
• De post «Crediteuren» betreft schulden die LFR ten behoeve van het moederministerie zal afwikkelen.
• De post «Nog te betalen» betreft het per saldo aan het moederministerie verschuldigde vergoeding voor de materiële vaste activa en liquide middelen, alsmede overige nog ten behoeve van het moederministerie te betalen posten.
4. Extracomptabel overzicht Grotestedenbeleid
Extra-Comptabel Overzicht Grotestedenbeleid
Het is nog steeds mogelijk dat de budgetten van de BDU’s fluctueren, vanwege evt. uitkering van loon- en prijsbijstellingen en het algemeen budgettair voorbehoud.
De budgetten in categorie «B» betreffen ramingen.
bedragen x € 1 000 | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | Toelichting | ||||
Categorie A: gebundelde geldstromen t.b.v. de convenantafspraken | |||||||||||
TOTAAL BREDE DOELUITKERINGEN GSB (BDU ECONOMIE + SOCIAAL INTEGRATIE EN VEILIGHEID + FYSIEK) | 626 222 | 752 109 | 959 328 | 985 435 | 1 014 933 | 486 918 | 471 865 | Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en) | |||
De derde convenantsperiode Grotestedenbeleid beslaat de periode 2005–2009 (zie kader). De afzonderlijke regelingen die opgenomen zijn in de brede doeluitkeringen, kennen een langere looptijd. | |||||||||||
Het betreft veelal structureel geld. | |||||||||||
I BDU ECONOMIE | totaal BDU G31 | 29 021 | 32 109 | 17 541 | 40 345 | 34 346 | - | - | |||
EZ | art. 3.10 | Stadseconomie | totaal beleidsterrein | 29 021 | 32 109 | 17 541 | 40 345 | 34 346 | - | - | Bedragen G30 excl. een bedrag gereserveerd voor onvoorziene kansen en bedreigingen (zie cat B). |
G31 | 29 021 | 32 109 | 17 541 | 40 345 | 34 346 | - | - | ||||
II BDU SOCIAAL, INTEGRATIE EN VEILIGHEID | totaal BDU G31 | 413 958 | 542 026 | 763 005 | 716 977 | 709 457 | 469 097 | 469 097 | Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en) | ||
VWS | art. 44 | Maatschappelijke opvang, Vrou- wenopvang en Verslavingszorg | totaal beleidsterrein | 228 100 | 232 278 | 294 476 | 294 476 | 294 476 | 294 476 | 294 476 | De verdeelsleutel van de RFV wordt jaarlijks geactualiseerd |
G31 | 190 088 | 193 500 | 245 977 | 245 977 | 245 977 | 245 977 | 245 977 | Bedragen voor 2006 zijn op basis van geactualiseerde percentages van de RFV en inclusief de loonbij-stelling (OVA) voor 2006. De bedragen van 2007 t/m 2011 zijn voorlopige bedragen. | |||
Het bedrag is vanaf 2007 verhoogd met € 60,6 mln aan OGGz middelen. | |||||||||||
VWS | art. 44 | Gezond in de stad | totaal beleidsterrein | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | Eén van de doelstellingen van de tweede convenantperiode van het Beleidskader grotestedenbeleid |
G31 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 2005–2009 is het inlopen van de gezondheidsachterstanden bij mensen met een lage opleiding en een laag inkomen (€ 5,0 miljoen). Hierin krijgt de bestrijding van overgewicht extra aandacht. Van dit bedrag staat jaarlijks € 23 000 op de begroting van BZK voor Sittard-Geleen. | |||
OCW | art. 4.3 | Voortijdig schoolverlaten | totaal beleidsterrein | 21 780 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 15 7 | Van dit bedrag staat jaarlijks € 377 000 op de begroting van BZK voor Sittard-Geleen. |
G31 | 21 780 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | 22 157 | ||||
OCW | art. 1.1 | Voor- en vroegschoolse educatie en schakelklassen | totaal beleidsterrein | - | 72 673 | 175 242 | 175 671 | 175 671 | 175 671 | 175 671 | De middelen GOA worden vanaf 1 augustus 2006 opgenomen worden in de BDU. Tot 1/8/2006 geldt het landelijk beleidskader GOA 2002–2006. Het aandeel van de G31 bedraagt ca. 70% van het totale bedrag aan GOA. |
(uit GOA-budget) | G31 | - | 50 579 | 121 965 | 122 263 | 122 263 | 122 263 | 122 263 | |||
OCW | art. 4.2 | Rijksbijdrage Volwasseneneducatie (WEB) | totaal beleidsterrein | - | - | 245 083 | 245 148 | 245 149 | 245 148 | 245 148 | De middelen Volwasseneneducatie zullen naar verwachting per 1 januari 2007 uit het WEB-budget worden gehaald, en in de BDU opgenomen |
G31 | - | - | 73 700 | 73 700 | 73 700 | 73 700 | 73 700 | ||||
In de reeks «totaal beleidsterrein» is een bedrag van € 57,3 mln opgenomen dat nog naar VenI moet worden overgeheveld. | |||||||||||
BZK | art. 9.3 | Veiligheid, Sociale integratie en Leefbaarheid | totaal beleidsterrein | 78 735 | 97 330 | 100 330 | 93 330 | 88 330 | 88 047 | 63 647 | |
G31 | 78 735 | 97 330 | 100 330 | 93 330 | 88 330 | p.m. | p.m. | ||||
BZK | art. 9.3 | Sociale herovering | totaal beleidsterrein | - | 10 000 | 15 000 | - | - | - | - | |
G31 | - | 10 000 | 15 000 | - | - | - | - | ||||
art. 9.3 | Aanval op de uitval | totaal beleidsterrein | - | 1 520 | - | - | - | - | - | Het betreft 13 van de G31 steden. | |
G31 | - | 1 520 | - | - | - | - | - | ||||
JUS | art. 16.1 | Inburgering Oudkomers en Nieuwkomers | totaal beleidsterrein | 201 477 | 267 736 | 304 241 | 261 968 | 262 321 | 262 320 | 262 321 | Het precieze deel voor de G31 zal bepaald worden a.d.v. de hoogte van de ambities van de gemeenten |
G31 | 118 355 | 136 437 | 172 306 | 144 110 | 144 110 | p.m. | p.m. | ||||
JUS | art. 16.1 | Aanvullende middelen inburgering allochtone vrouwen | totaal beleidsterrein | - | 45 000 | - | - | - | - | - | Het precieze deel voor de G31 zal bepaald worden aan de hand van de hoogte van de ambities van deze gemeenten. |
G31 | - | 18 933 | - | - | - | - | - | ||||
JUS | art. p.m. | Middelen voor het terugdringen van de oververtegenwoordiging van | totaal beleidsterrein | - | 4 500 | 4 500 | 5 400 | 5 400 | - | - | Deze middelen zijn bestemd voor de G4 |
Marokkaanse jongeren in de criminaliteitscijfers | G31 | - | 4 500 | 4 500 | 5 400 | 5 400 | - | - | |||
VWS | art. 46 | Programma meedoen allochtone jongeren (sport) | - | 2 070 | 2 070 | 5 040 | 2 520 | - | - | Deze middelen zijn bestemd voor de 11 gemeenten die deelnemen aan het programma. | |
– | 2 070 | 2 070 | 5 040 | 2 520 | - | - | |||||
III BDU FYSIEK | totaal BDU G31 | 183 243 | 177 974 | 178 782 | 228 113 | 271 130 | 17 821 | 2 768 | Het ISV kent een uitfinanciering in 2010 | ||
VROM | art. 2 | ISV II | totaal beleidsterrein | 259 102 | 253 155 | 254 215 | 320 477 | 378 611 | 290 336 | p.m. | ISV II betreft het gehele budget, incl. Groen en Cultuur, zoals in de VROM-administratie is opgenomen |
G31 | 183 243 | 177 974 | 178 782 | 228 113 | 271 130 | 14 751 | p.m. | plus begroting/verantwoording. | |||
– de extrapolatie 2010 bevat een technisch deel en de kleine VINAC middelen 2010. | |||||||||||
– de middelen van LNV en OCW zijn naar de VROM begroting overgeboekt. | |||||||||||
LNV | art. U0114 2005 | Grootschalig Groen | totaal beleidsterrein | - | - | - | - | - | - | - | Het betreft hier voor de G30 een bijdrage van LNV aan VROM ten behoeve van ISV II. De middelen van LNV zijn overgeboekt naar de VROM-begroting. |
art. U2413 2006 | G31 | - | - | - | - | - | - | - | |||
OCW | art. 14.04 | Cultuurimpuls | totaal beleidsterrein | - | - | - | - | - | 4 000 | 4 000 | Het betreft hier voor de G30 een bijdrage van OCW aan VROM ten behoeve van ISV II. De middelen van OCW zijn overgeboekt naar de VROM-begroting. Tot en met 2009 overgeheveld naar VROM. |
G31 | - | - | - | - | - | 3 070 | 2 768 | ||||
bedragen x € 1 000 | |||||||||||
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | Toelichting | ||||
Categorie B: Overige rijksinzet ondersteunend aan GSB | |||||||||||
I ECONOMIE | |||||||||||
EZ | 03.10 100 | Topprojecten herstructurering bedrijventerreinen (TOPPER) | totaal beleidsterrein | 17 585 | 17 842 | 29 386 | 20 155 | 20 280 | - | - | Dit is het totaal TOPPER-budget (verplichtingen). 33 van de 50 projecten vallen binnen G30, klein deel budget (2 mln.) is getemporiseerd. 0,6 mln overgeheveld naar reg. Innovatie. |
G31 | 12 430 | 13 715 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | - | - | ||||
EZ | 03.10 210 | Kansenzone (Doorzettingsmacht Rotterdam) | totaal beleidsterrein | 24 000 | - | - | - | - | - | - | Betreft verplichtingenbedrag. |
Kas | 1 000 | - | 8 000 | 7 000 | - | - | - | Betreft kasraming; afhankelijk van tempo uitvoering door Rotterdam. | |||
EZ | 03.10 510 | Reservering voor onvoorziene kansen en bedreigingen BDU Economie | totaal beleidsterrein | - | - | 3 145 | 2 193 | 2 193 | - | - | Het betreft hier een knelpuntenbudget dat jaarlijks in het kader van de BDU Economie verdeeld zal worden over de steden. In 2005 en 2006 is 1mln hiervan overgeheveld naar Kansenzone Rotterdam. |
G31 | - | - | 3 145 | 2 193 | 2 193 | - | - | ||||
V&W | art. 19.02 | Voorstel tot Wet Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer | totaal beleidsterrein | 1 468 677 | 1 469 353 | 1 885 610 | 1 772 889 | 1 789 241 | 1 904 878 | 1 814 473 | Samenvoeging van de budgetten uit de artikelen 05.01, 06.01, 07.01 en IF01.03 t.b.v. exploitatie openbaar vervoer en regionaal spoorvervoer, sociale veiligheid, GDU+, duurzaam veilig, het kenniscentrum verkeer en vervoer en vervoersmanagement. Gelden worden uitgekeerd aan de provincies en kaderwetgebieden, splitsing naar de G30 is niet mogelijk. |
Kenniscentrum | 161 | ||||||||||
Fietsberaad | 453 | ||||||||||
Kaartautomaat | 796 | ||||||||||
Chipcard | 2 193 | ||||||||||
Decentralisatie spoorlijnen | 8 740 | ||||||||||
Loonbijstelling | 5 717 | ||||||||||
Prijsbijstelling | 9 073 | ||||||||||
BTW 2005 | 9 620 | ||||||||||
Lagere bijdrage | – 699 | De oorzaak voor de lagere uitgaven is nog niet bekend. | |||||||||
Kasschuif binnen BDU | – 748 | – 475 | – 977 | 3 100 | – 900 | ||||||
Chipkaart | 2 467 | ||||||||||
Verenfonds | 10 000 | ||||||||||
Vervoermanagement | – 160 | – 160 | – 160 | – 160 | Naar Gemeentefonds | ||||||
Duurzaam veilig | – 110 | – 110 | – 110 | – 110 | Naar Gemeentefonds | ||||||
Duurzaam veilig | – 10 | – 10 | – 10 | – 10 | Naar Provinciefonds | ||||||
SZW | art. 2 | Wet Werk en Bijstand (FWI/Flexibel reïntegratiebudget) | totaal beleidsterrein | 1 612 295 | 1 629 270 | 1 588 770 | 1 588 770 | 1 588 770 | 1 588 770 | 1 588 770 | |
G31 | 1 078 145 | 1 083 837 | 1 061 045 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | ||||
II SOCIAAL, INTEGRATIE EN VEILIGHEID | |||||||||||
DIVERSE MINISTERIES | Veiligheidsprogramma «Naar een veiliger samenleving» | Uitgaande van de in het GSB-beleidskader opgenomen outputdoelstellingen veiligheid en de onder «overige inzet Rijk» opgenomen maatregelen, ontstaat het volgende overzicht, waarbij in passende gevallen ook de inzet van andere departementen betrokken is (schuin gedrukt) Bron: Nota Krachtige stad: Aanhangsel 1 | |||||||||
JUS | JUS | art. 14.1.4 | Overig (nog niet bestemde middelen Jeugd Terecht) | 7 000 | - | - | - | - | - | - | v.a. 2007 taakstellend € 5 miljoen per jaar afgeroomd |
art. 14.2.2 | RvdK taakstraffen | 27 877 | 31 283 | 43 132 | 44 291 | 41 980 | 42 238 | 42 468 | Begunstigde: RvdK (NB: is dus exclusief overige strafzaken (basis- en vervolgonderzoeken) op 14.2.2 | ||
art. 14.2.3 | Halt | 11 233 | 11 761 | 12 137 | 12 446 | 12 521 | 12 521 | 12 521 | Begunstigde: Bureaus HALT | ||
art. 14.2.4 | Jeugdreclassering | 37 672 | 49 691 | 53 625 | 52 416 | 50 286 | 5 0 117 | 49 937 | Begunstigde: Bureaus Jeugdzorg | ||
JUS | art. 13.4.3 | Reclassering/ MST | totaal beleidsterrein | 118 354 | 119 943 | 163 138 | 161 454 | 161 605 | 162 205 | 162 907 | Er is geen uitsplitsing naar de G30 mogelijk. |
art. 13.4.4 | Taakstraffen | totaal beleidsterrein | 33 812 | 41 105 | 42 646 | 44 071 | 44 076 | 44 076 | 44 07 6 | Begunstigde: Reclassering | |
JUS | art. 13.4.1. | Capaciteitsuitbreiding DJI-GW | totaal beleidsterrein | 1 041 598 | 1 057 474 | 1 166 512 | 1 143 874 | 1 086 465 | 1 087 880 | 1 088 296 | Er is geen uitsplitsing naar de G30 mogelijk. |
art. 13.4.2 | Capaciteitsuitbreiding DJI-TBS | totaal beleidsterrein | 103 421 | 130 894 | 373 295 | 399 032 | 417 680 | 434 050 | 434 034 | Begunstigde: Justitiële inrichtingen | |
JUS | art. 14.1.4 | Huiselijk geweld | totaal beleidsterrein | 1 442 | 2 000 | 3 300 | 3 300 | 3 300 | 3 300 | 3 300 | Een gedeelte hiervan gaat naar de VNG, maar er worden ook middelen ingezet voor de Rechtsbijstand, de Rechterlijke organisatie etc. |
JUS | art. 13.3.1 | Justitie in de Buurt | totaal beleidsterrein | 5 546 | - | - | - | - | - | - | Begunstigde: OM |
art. 13.3.2 | Justitie in de Buurt | totaal beleidsterrein | - | 5 059 | 2 071 | 1 568 | 468 | 468 | 468 | Voorheen stonden deze budgetten op art. 3.3.3. | |
Met ingang van 2005 is de begrotingsstructuur van Justitie aangepast (3.3.3. bestaat derhalve niet meer). | |||||||||||
Met ingang van 2006 zijn de budgetten overgeboekt van 13.3.1 (RH) naar 13.3.2 (OM) | |||||||||||
JUS | art. 13.1.2 | Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid | totaal beleidsterrein | 10 341 | 8 205 | 8 182 | 9 832 | 9 832 | 9 833 | 9 833 | De gezamenlijke subsidie aan het CCV (JUS en BZK) bedraagt jaarlijks maximaal € 5 mln. Daarnaast subsidieert Justitie keurmerken (bv Keurmerk Veilig Ondernemen). Vanaf 2007 neemt BZK de subsidiëring van het Keurmerk Veilig Ondernemen over van Justitie. Hiermee is in 2007 een bedrag van € 1,088 mln en in 2008 € 1,031 mln gemoeid. |
BZK BZK | art. 4.2 | Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid | totaal beleidsterrein | 1 553 | 2 244 | 2 088 | 2 031 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
OCW | art. 4.2 | Rijksbijdrage Volwasseneneducatie (WEB) | totaal beleidsterrein | 258 700 | 244 616 | - | - | - | - | - | Vanaf 2007 wordt dit deel van de Educatiemiddelen ingezet in de |
G31 | 73 700 | 73 700 | - | - | - | - | - | BDU Sociaal Integratie en Veiligheid. Bij het budget voor «totaal beleidsterrein is een bedrag van € 57,3 mln. opgenomen dat nog naar VenI moet worden overgeheveld. | |||
VWS | art. 46 | BOS-regeling (buurt, onderwijs en sport) | Totaal beleidsterrein | 4 494 | 17 234 | 20 284 | 11 564 | 13 084 | 12 104 | 2 084 | Met de derde en laatste tranche is de Tijdelijke stimuleringsregeling buurt, onderwijs en sport (BOS- impuls) succesvol afgesloten. Het project is verlengd tot en met 2011. |
bedragen x € 1 000 | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | Toelichting | ||||
Categorie B: Overige rijksinzet ondersteunend aan GSB | |||||||||||
III FYSIEK | |||||||||||
LNV | art. p.m. | Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG)/Groen in en om de stad | totaal beleidsterrein | 47 317 | 49 714 | 77 518 | 65 493 | 65 884 | 66 125 | 37 96 5 | Het Rijk zal in het kader van de midterm review GSB III in 2007 extra middelen voor de prioriteit |
provincies met G31 | 47 317 | 49 714 | 77 518 | 65 493 | 65 884 | 66 125 | 37 965 | «Groen in de stad» beschikbaar stellen, indien de financiële ruimte daarvoor mogelijkheid biedt. (conform Nota Samenwerken aan de Krachtige stad) | |||
VROM | art. 2 | Impulsbudget | totaal beleidsterrein | 22 750 | 42 621 | 3 223 | 16 527 | 22 750 | - | - | Impuls (€ 110 mln.) ter versnelling van proces stedelijke vernieuwing en om knelpunten te |
G31 | 22 750 | 12 371 | p.m. | p.m. | p.m. | - | - | kunnen opheffen tijdens GSB III; trekkingsrecht G4 € 70 mln., G26 € 20 mln. niet-G30 € 10 mln. Resterende € 10 mln. voor Rijk ten behoeve van gerichte stimulerende maatregelen. Afhankelijk van de verdere uitwerking van de inpulsregeling kan het kasritme nog wijzigen. Over de hoogte van het budget in 2010 heeft nog geen besluitvorming plaatsgevonden. | |||
VROM | FES | Beleidsregeling Subsidies Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit | totaal beleidsterrein | 70 086 | 21 223 | 57 014 | 100 609 | 8 912 | 9 437 | 20 904 | Het ritme van de uitvoering bij veel projecten is vertraagd t.o.v. de eerdere planning. Verder is het project Nationale Landschappen overgeheveld naar LNV. |
(BIRK) | G31 | 65 742 | 7 796 | 2 902 | 50 000 | 2 800 | 5 560 | 5 500 | |||
VROM | art. 7 | Bodemsanering (WBB) | totaal beleidsterrein | 152 114 | 148 215 | 141 273 | 145 253 | 146 022 | 166 703 | 193 798 | Bedragen opgenomen op basis van realisatiecijfers (excl. ISV) |
G31 | 57 441 | 41 473 | 33 838 | 33 838 | 33 838 | p.m. | p.m. | Alle subsidies bodemsanering Wbb (excl. ISV); 2010 nog pm i.v.m. nieuwe periode MJP Wbb (2010–2014) | |||
provincies met G31 | 142 443 | 127 509 | 108 488 | 108 488 | 108 488 | p.m. | p.m. | Alle subsidies bodemsanering Wbb (excl. ISV); 2010 nog pm i.v.m. nieuwe periode MJP Wbb (2010–2014) Het jaar 2011 is geëxtrapoleerd, maar er bestaan onzekerheden door ontwikkelingen rondom ILG en Wbb (Wet bodenbescherming). Bovendien zijn de VINAC-middelen die in het ISV II budget (28 127 mln) waren opgenomen, vanwege de afloop van de ISV II periode omwille van de zuiverheid weer bij de bodemsaneringsmiddelen geplaatst. De beslissing omtrent de aanwending van deze middelen moet nog genomen worden. Ook kan het budget in 2011 nog veranderen omdat de afloop van de investeringsimpuls enige invloed heeft op het beschikbare bodemsaneringsbudget. | |||
VROM | art. 2 | Besluit Locatiegebonden Subsidies (BLS)/Woningbouwafspraken | totaal beleidsterrein | 72 088 | 106 054 | 132 759 | 124 826 | 121 530 | 75 722 | 116 946 | Begunstigden: provincies/kaderwetgebieden Het kasritme is aangepast uitgaande van een jaarlijkse bevoorschotting van 65% en een nabetaling van 35% als de afgesproken aantallen woningen zijn gerealiseerd. De budgetten voor bodemsanering Vinac (€ 28 mln.) per jaar zijn overgeboekt naar ISV (2 BDU FYSIEK) |