A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in:
• de departementale begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV)
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
G. ter Horst
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 4 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties | 4 |
2.2 | De beleidsartikelen: | 4 |
Artikel 1 Waarborgfunctie | 4 | |
Artikel 2 Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners | 4 | |
2.3 | De niet-beleidsartikelen: | 6 |
Artikel 3 Nominaal en onvoorzien | 6 |
De tweede suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) voor 2007. De suppletore begroting hangt samen met de najaarsnota 2007.
In hoofdstuk 2 worden de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties gepresenteerd en voorzien van een toelichting. Vervolgens worden per beleidsartikel de tabellen budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Daarbij zijn de mutaties van het begrotingsartikel toegelicht. Indien een toelichting op de mutaties betrekking heeft op twee of meer beleidsartikelen is de toelichting weergegeven bij een beleidsartikel en wordt bij de andere beleidsartikelen verwezen naar deze toelichting.
De stand van de tweede suppletore begroting is opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de eerste suppletore begroting. De tabellen budgettaire gevolgen van beleid geven ook de stand van de juridische verplichtingen weer. Deze stand heeft alleen betrekking op programmagelden.
De reeds bij eerste suppletore begroting toegekende middelen voor loon- en prijsbijstelling 2007 zijn in de tweede suppletore begroting over de diverse beleidsartikelen verdeeld vanuit het niet-beleidsartikel nominaal en onvoorzien (artikel 3). Deze verdeling wordt weergegeven in de tabel verdeling loon- en prijsbijstelling.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
(x € 1000) | Art. nr. | Uitgaven 2007 |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 156 232 | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 203 873 | |
Belangrijkste suppletore mutaties | ||
1) Schuldsaneringmiddelen | 2.3 | 42 500 |
2) Storting aandeel schuld Bes in Land | 2.3 | 33 000 |
3) Reservering duurzame verbetering gevangeniswezen Nederlandse Antillen ihkv PVNA | 2.2 | 9 500 |
4) Reservering duurzame verbetering gevangeniswezen Nederlandse Antillen | 2.2 | – 9 100 |
5) Schuldsanering Aruba | 2.2 | – 25 200 |
6) Overige mutaties | 704 | |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 255 277 |
Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 1 Waarborgfunctie
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
1. Waarborgfunctie | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 37 446 | 43 755 | 1 468 | 45 223 | |
Uitgaven: | 37 446 | 43 755 | 1 468 | 45 223 | |
1 | Rechterlijke macht en samenwerkingsmiddelen | 37 446 | 43 755 | 1 468 | 45 223 |
a | Reeds opgenomen ontwerpbegroting 2008 | 1 468 | |||
Ontvangsten | 4 469 | 8 569 | 0 | 8 569 |
Beleidsartikel 2 Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
2. Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 103 580 | 143 220 | 51 783 | 195 003 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 11 880 | 11 880 | 11 880 | ||
Uitgaven: | 117 421 | 157 061 | 51 783 | 208 844 | |
1 | Apparaat | 5 049 | 7 149 | 1 126 | 8 275 |
a | Reeds opgenomen in ontwerpbegroting 2008 | 126 | |||
b | Realisatie dienstkantoor Aruba | 300 | |||
c | Apparaat financieel toezichthouder | 700 | |||
Programma-uitgaven | 112 372 | 149 912 | 50 657 | 200 569 | |
waarvan juridisch verplicht | 52 482 | 110 029 | 139 949 | ||
2 | Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners | 111 863 | 147 103 | – 24 148 | 122 955 |
a | Reeds opgenomen in ontwerpbegroting 2008 | 652 | |||
b | Reservering duurzame verbetering gevangeniswezen Nederlandse Antillen ihkv PVNA | 9 500 | |||
c | Reservering duurzame verbetering gevangeniswezen Nederlandse Antillen | – 9 100 | |||
d | Schuldsanering Aruba | – 25 200 | |||
3 | Bevorderen staatskundige relaties | 509 | 2 809 | 74 805 | 77 614 |
a | Reeds opgenomen in ontwerpbegroting 2008 | 5 | |||
b | Apparaat financieel toezichthouder | – 700 | |||
c | Storting aandeel schuld BES in Land | 33 000 | |||
d | Schuldsaneringmiddelen | 42 500 | |||
Ontvangsten | 8 503 | 8 503 | 0 | 8 503 |
1b Het nieuwe dienstkantoor van de Nederlandse vertegenwoordiging op Aruba (VNO) is deze zomer opgeleverd. De kosten verbonden aan de bouw van dit pand konden niet volledig gedekt worden binnen het beschikbare budget op artikel 2.1 Daarom wordt € 0,3 mln. ingezet van nominaal en onvoorzien (artikel 3).
1c en 3c De apparaatskosten verbonden aan het college financieel toezicht worden herschikt binnen begrotingsartikel 2. Onder artikelonderdeel 2.1 worden alle apparaatuitgaven verantwoord waaronder nu ook de apparaatuitgaven verbonden aan het college financieel toezicht. De beschikbare middelen hiervoor stonden eerder onder begrotingsartikel 2.3.
2b en 2c Nederland ondersteunt de Nederlandse Antillen bij een duurzame verbetering van onder meer het gevangeniswezen. Dit geschiedt in het kader van het Plan Veiligheid Nederlandse Antillen. In eerste aanleg is de uitvoering van het PVNA een verantwoordelijkheid voor de eilanden zelf.
Naar aanleiding van een recent onderzoek van de VN Commitee Against Torture (CAT) is duidelijk geworden dat de situatie binnen het gevangeniswezen op de Nederlandse Antillen niet volledig aan de internationale eisen voldoet. Onlangs heeft ook de Europese commissie voor de preventie van schending van mensenrechten (CPT) een bezoek gebracht aan op de Nederlandse Antillen.
In afwachting van de uitkomsten van dat bezoek wordt er door Nederland geld gereserveerd. Daartoe wordt € 9,5 mln. overgeboekt van de begroting van BZK (VII) naar de begroting van Koninkrijksrelaties (IV). Dit geld wordt via de eindejaarsmarge (€ 9,1 mln.) van Koninkrijksrelaties (IV) gereserveerd voor 2008. Op deze manier blijven de middelen beschikbaar voor een mogelijke bijdrage aan een duurzame verbetering van het gevangeniswezen. De ontstane ruimte van € 0,4 mln. wordt ingezet voor het versnel
len van een aantal projecten in het kader van het PVNA zodat er volgend jaar budgettaire ruimte ontstaat. Bij Voorjaarsnota 2008 wordt een nadere afweging gemaakt over de verantwoordelijkheidsverdeling tussen Nederland en de Nederlandse Antillen en interdepartementaal. De besteding kan mogelijk ingevuld worden op basis van de uitkomsten van het bezoek van het CPT en een te ontwikkelen plan van aanpak.
2d Aangezien Aruba niet aan de voorwaarde van begrotingsevenwicht heeft voldaan, worden de gereserveerde middelen voor schuldsanering Aruba niet besteed in 2007. Conform bestaande afspraken worden deze middelen toegevoegd aan de begroting 2008.
3c Bonaire, Sint Eustatius en Saba hebben ingestemd met het instellen van financieel toezicht zoals geregeld bij Algemene Maatregel van Rijksbestuur. Dit is een harde voorwaarde voor schuldsanering. In een nader overleg met de BES eilanden zijn afspraken gemaakt over de voorwaarden waaraan de betalingsachterstanden moeten voldoen voordat die voor sanering in aanmerking komen. Het overzicht van de te saneren betalingsachterstanden moeten onder andere worden voorzien van een accountantscontrole.
Doordat aan de eerste voorwaarde van financieel toezicht is voldaan wordt het geld door Nederland voor de sanering van de betalingsachterstanden op een bestemmingsrekening gestort bij de Bank Nederlandse Antillen (BNA). Voor de sanering van de betalingsachterstanden voor de BES wordt € 33 mln. van de aanvullende post van Financiën toegevoegd aan de begroting HIV Koninkrijksrelaties. In artikel 15 van het overgangsakkoord zijn de volgende maximale bedragen vastgelegd per eilandgebied: Bonaire 55,3 mln. ANG, Sint Eustatius 15,1 mln. ANG en Saba 5,5 mln. ANG. In totaal 75,9 mln. ANG.
Afhankelijk van het tempo waarin de BES eilanden door een accountant goedgekeurde betalingsachterstanden overzichten kunnen aanleveren wordt er in 2007 nog gestart met de daadwerkelijke sanering van achterstanden.
3d In het overgangsakkoord met de BES is vastgelegd dan Nederland het aandeel van de BES in de onverdeelde Landschuld op een geblokkeerde bestemmingsrekening zal storten (artikel 14 van het overgangsakkoord). Het euro equivalent van 102 mln ANG (€ 42,5 mln.) wordt van de aanvullende post toegevoegd aan HIV. Bij de Bank Nederlandse Antillen (BNA) wordt een geblokkeerde bestemmingsrekening geopend om deze middelen op te storten. Daadwerkelijke overname van deze schulddiensten zal pas plaatsvinden op het moment dat de schulden van het Land definitief zijn verdeeld over de vijf eilandgebieden.
Artikel 3 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
3. Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 1 365 | 3 057 | – 1 847 | 1 210 | |
Uitgaven | 1 365 | 3 057 | – 1 847 | 1 210 | |
3.1 | Loonbijstelling | 262 | 1 312 | – 1 205 | 107 |
a | Reeds opgenomen in ontwerpbegroting 2008 | – 905 | |||
b | Realisatie dienstkantoor Aruba | – 300 | |||
3.2 | Prijsbijstelling | 505 | 1 147 | – 642 | 505 |
a | Reeds opgenomen in ontwerpbegroting 2008 | – 642 | |||
3.3 | Onvoorzien | 598 | 598 | 0 | 598 |
a | Reeds opgenomen in ontwerpbegroting 2008 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 |
Verdeling loon- en prijsbijstelling (x € 1000)
Artikel | Loonbijstelling | Prijsbijstelling |
---|---|---|
1. Waarborgfunctie | 811 | 99 |
2. Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners | 113 | 538 |
3. Nominaal en onvoorzien | 127 | 5 |
Totaal van de verdeling | 1051 | 642 |