A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Financiën (IXB).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Deze 2e suppletore begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de 1e suppletore begroting 2007. De begroting bestaat uit 7 beleidsartikelen en 2 niet-beleidsartikelen. De beleidsartikelen weerspiegelen bijna het gehele werkterrein van het Ministerie van Financiën; het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid zijn opgenomen in de begroting van Nationale Schuld (IX-A).
In paragraaf 2.1 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste mutaties (≥ € 10 mln.).
Paragraaf 2.2 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. Voor zover dit van toepassing is, worden de garantieverplichtingen en de daarbij behorende uitgaven en ontvangsten in een aparte tabel gepresenteerd. In de tabel is bij de beleidsartikelen door middel van de regel «waarvan juridisch verplicht» informatie over de budgetflexibiliteit opgenomen. Het nog niet juridisch verplichte deel van de geraamde programma-uitgaven (peildatum 1 oktober 2007) vormt een indicatie voor de mate van budgetflexibiliteit. Een groot deel van de apparaatsuitgaven betreft personele uitgaven. Deze zijn naar hun aard op korte termijn weinig flexibel.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletore begroting» gegeven. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch (bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen) van aard zijn. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften behoeven de technische mutaties niet te worden toegelicht. Ter vergroting van de informatiewaarde is ervoor gekozen een korte toelichting bij alle programmamutaties op te nemen. Mutaties in de apparaatsuitgaven worden, voor zover deze betrekking hebben op overheveling van formatieplaatsen binnen de begroting of op overheveling tussen Financiën en andere departementen, niet nader toegelicht.
2.1. Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangstmutaties.
De belangrijkste mutaties (≥ € 10 mln.) zijn in onderstaande tabellen samengevat en worden daarna toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij het betreffende artikel.
Tabel: overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (x € 1000)
Uitgaven | Artikel | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | 3 915 517 | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 4 109 409 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Apparaat Belastingdienst/Fiscale Zaken | 149 232 | 1 |
2) Heffings- en invorderingsrente | – 270 000 | 1 |
3) Afname munten in circulaties | 25 000 | 2 |
4) Regeling Bijzondere Financiering (BF) | – 11 500 | 3 |
5) Verwerving vermogenstitels | 50 000 | 3 |
6) Exportkredietverzekering, schade-uitkeringen | – 45 000 | 5 |
7) Loon- en prijsbijstelling | – 65 298 | 10 |
7) Overige uitgaven (saldo) | 10 429 | |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 3 952 272 |
1. De hogere apparaatsuitgaven bij de Belastingdienst worden voornamelijk veroorzaakt door extra uitgaven bij het project Toeslagen, uitdeling loon- en prijsbijstelling (zie tabel van de uitdeling loon- en prijsbijstelling), uitvoeringskosten diverse fiscale wetsvoorstellen en werkzaamheden voor derden die worden doorbelast (zie volgende tabel, ontvangsten).
2. Als gevolg van een omvangrijke afrekening met de sociale fondsen treedt een verschuiving op van rente-uitgaven van het Rijk (begroting IXB) naar de sociale fondsen.
3. De mutatie is een gevolg van een hogere dan verwachte afstorting van munten bij De Nederlandsche Bank (DNB).
4. De uitgaven voor de Regeling Bijzondere Financiering (BF) vallen lager uit dan verwacht door beperkte declaraties.
5. De Staat wordt medeaandeelhouder van het Havenbedrijf Rotterdam. De mutatie betreft de eerste tranche waarmee de Staat (cumulatief preferente) aandelen verwerft.
6. De ramingen van de schade-uitkeringen zijn gebaseerd op verwachtingen omtrent de verzekeringsportefeuille. Op basis van de actuele situatie zijn de verwachte schades voor 2007 neerwaarts bijgesteld.
7. Dit betreft de uitdeling van de loon- en prijsbijstelling.
Tabel: overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties (x € 1000)
Ontvangsten | Artikel | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | 116 765 742 | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 120 100 062 | |
Belangrijkste suppletoren mutaties: | ||
1) Belastingontvansten na afdracht | 1 006 426 | 1 |
2) Heffings- en invorderingsrente | – 310 000 | 1 |
3) Apparaatsontvangsten Belastingdienst | 30 945 | 1 |
4) Divident staatsdeelnemingen | 96 598 | 3 |
5) Opbrengst onttrekking vermogenstitels | 55 575 | 3 |
6) Opbrengst verkoop vermogenstitels | 219 034 | 3 |
7) Exportkredietverzekering, schaderestituties | 30 000 | 5 |
8) Beheersontvangsten (Domeinen) | 12 000 | 7 |
9) Overige programma-ontvangsten (Domeinen) | 12 000 | 7 |
10) Overige ontvangsten (saldo) | 20 966 | |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 121 273 606 |
1. Voor een nadere toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2008 en de Najaarsnota 2007.
2. Voor de toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de uitgavenmutatie heffings- en invorderingsrente (zie vorige tabel, uitgaven).
3. De Belastingdienst verricht diverse werkzaamheden voor derden, onder meer DigiD (digitale identiteit). De hogere uitgaven worden aan deze derden doorbelast (zie vorige tabel, uitgaven).
4. Er is sprake van meevallende dividendontvangsten (o.a. Schiphol en NS).
5. Door UCN (Ultra Centrifuge Nederland), Connexxion en de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) is superdividend uitgekeerd.
6. Deze mutatie betreft de (gedeeltelijke) verkoop van staatsdeelneming Connexxion.
7. De mutatie betreft hoger dan verwachte schaderestituties (provenuontvangsten).
8. Hogere opbrengsten uit de verkoop van zand zijn het gevolg van prijs- en volume-effecten.
9. Deze mutatie betreft hogere ontvangsten die voornamelijk verband houden met een anticiperende aankoop in Zuid-Flevoland, opbrengsten uit een anti-speculatiebeding voor Ypenburg en opbrengsten uit het zogenaamde topdeel van de vijfde benzineveiling van tankstations langs snelwegen.
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 1 Belastingen Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: 1. fiscaal beleid en wetgeving: het ontwerpen van beleid gericht op het genereren van inkomsten en het realiseren van niet-fiscale doelstellingen van het overheidsbeleid en 2. Belastingdienst: burgers en bedrijven zijn bereid hun wettelijke verplichtingen ten aanzien van de Belastingdienst na te komen (compliance) | Stand ontwerp- begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 411 859 | 3 451 294 | – 120 160 | 3 331 134 |
Uitgaven | 3 411 799 | 3 451 234 | – 120 160 | 3 331 074 |
Programma-uitgaven | 785 315 | 789 915 | – 269 392 | 520 523 |
Waarvan juridisch verplicht | 520 523 | |||
Doelstelling 2 Door toezicht en opsporing bevordert de Belastingdienst dat belastingplichtigen en premieplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen | ||||
Programma | 55 315 | 59 915 | 608 | 60 523 |
Heffings- en invorderingsrente | 730 000 | 730 000 | – 270 000 | 460 000 |
Apparaatsuitgaven | 2 626 484 | 2 661 319 | 149 232 | 2 810 551 |
Ontvangsten | 114 431 068 | 117 101 408 | 722 501 | 117 823 909 |
Programma-ontvangsten | 114 405 596 | 117 075 936 | 691 556 | 117 767 492 |
Algemene doelstelling | ||||
Belastingontvangsten | 113 070 773 | 115 741 113 | 1 006 426 | 116 747 539 |
Doelstelling 2 Door toezicht en opsporing bevordert de Belastingdienst dat belastingplichtigen en premieplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen | ||||
Programma | 304 823 | 304 823 | – 4 870 | 299 953 |
Heffings- en invorderingsrente | 1 030 000 | 1 030 000 | – 310 000 | 720 000 |
Apparaatsontvangsten | 25 472 | 25 472 | 30 945 | 56 417 |
In verband met de geringe omvang van de raming voor garantieverplichtingen van dit artikel is geen aparte tabel budgettaire gevolgen voor garantieverplichtingen opgenomen. De gegevens over de garantieverplichtingen betreffende faillissementscuratoren procesrisico’s zijn verwerkt in bovenstaande tabel (verplichtingen). De raming in ontwerpbegroting, 1e en 2e suppletore begroting voor garantieverplichtingen bedraagt € 45 000. De uitgaven- en ontvangstenraming zijn 0.
Programma-uitgaven (+ € 0,6 mln.)
De mutatie betreft de uitdeling van de prijsbijstelling.
Heffings- en invorderingsrente (– € 270 mln.)
Naar verwachting zal vanaf 2007 (als gevolg van een omvangrijke afrekening met de sociale fondsen) een verschuiving optreden van rente-uitgaven van Rijk (IXB) naar de sociale fondsen. Dit beïnvloedt zowel de uitgavenals de ontvangstenraming. Het effect op de uitgavenraming bedraagt circa € 270 mln.
Apparaat Belastingdienst en fiscaal beleid en wetgeving (+ € 149,2 mln.)
• Extra uitgaven van € 19,5 mln. vanwege handmatige verwerking voor de definitieve toekenning van huur- en zorgtoeslagen over 2006. Het proces kan niet volledig geautomatiseerd worden uitgevoerd. Over deze problematiek is eerder met de Kamer gesproken.
• Een tegenvaller van € 5,7 mln. vanwege de ontwikkeling van DTS (Definitief Toekenning Systeem van Toeslagen), dat niet was gepland.
• Een tegenvaller van € 8,4 mln. vanwege het afbouwen van het Toeslagen systeem.
• Extra kosten voor BD-bescheiden van € 5,4 mln. In het kader van Toeslagen worden er 11 mln. meer Belastingdienstbescheiden verzonden dan gepland.
• Uitdeling loon- en prijsbijstelling (+ € 65,9 mln.).
• Werkzaamheden voor derden (+ € 30,9 mln.)
De Belastingdienst verricht werkzaamheden in opdracht van derden (zoals voor DigiD en technische bijstand). De uitgaven hiervoor worden aan de opdrachtgevers doorbelast. De uitgaven- en ontvangstenmutatie bedraagt € 30,9 mln. waarvan € 19 mln. in verband met DigiD (zie ook de toelichting bij de ontvangstenmutatie).
• Voorbereidingskosten uitvoering Belastingmaatregelen 2008 (+ € 6,2 mln.)
In 2007 worden, vooruitlopend op het Belastingplan 2008 (inclusief Milieupakket 2008) en de Overige Fiscale Maatregelen 2008, reeds voorbereidingskosten gemaakt.
• Overig (+ € 7,2 mln.)
Dit betreft diverse overboekingen van en naar andere departementen voor uitvoeringskosten zoals overboekingen van andere departementen voor een Rijksbreed contract voor het leveren van digitale informatie waarvan de Belastingdienst de trekker is (€ 5,9 mln.).
Naast de bovenstaande mutaties zijn er nog diverse relatief kleine (technische) mutaties en overboekingen (€ 1,3 mln.).
Belastingontvangsten (+ € 1 006 mln.)
Voor de toelichting op de mutaties van de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2008 en Najaarsnota 2007.
De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt:
Tabel: aansluiting met begrotingstoelichting IX B, beleidsartikel 1 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting IXB | Mutatie 1e suppletore begroting IXB | Stand 1e suppletore begroting IXB | Mutatie 2e suppletore begroting IXB | Stand 2e suppletore begroting IXB | |
---|---|---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 130 890 790 | 3 021 403 | 133 912 193 | 1 150 346 | 135 062 539 |
-/- Afdracht Gemeentefonds | – 14 704 132 | – 336 953 | – 15 041 085 | – 67 627 | – 15 108 712 |
-/- Afdracht Provinciefonds | – 1 110 237 | – 14 110 | – 1 124 347 | – 3 043 | – 1 127 390 |
-/- Afdracht BTW-Compensatiefonds | – 2 005 648 | 0 | – 2 005 648 | – 73 250 | – 2 078 898 |
Totaal belastingontvangsten IXB, art. 1 | 113 070 773 | 2 670 340 | 115 741 113 | 1 006 426 | 116 747 539 |
Voor een toelichting op de afdracht Gemeente- en Provinciefonds en de afdracht BTW-compensatiefonds wordt verwezen naar de 2e suppletore begroting van de betreffende fondsen. Verschillen hebben betrekking op afrondingen.
Heffings- en invorderingsrente (– € 310 mln.)
Zie de toelichting bij de uitgaven heffings- en invorderingsrente. Het effect op de ontvangstenraming bedraagt € 310 mln.
Overige programma-ontvangsten (– € 4,9 mln.)
Deze mutatie wordt voornamelijk verklaard door lagere boeteontvangsten en hogere vervolgingskosten:
– Vanaf 2007 zal naar verwachting een verschuiving optreden in de verdeling van de boeteontvangsten van het Rijk naar de sociale fondsen. De jaarlijkse raming is hierdoor met € 16,9 mln. verlaagd,
– De hogere vervolgingskosten worden veroorzaakt door hogere aantallen aanmaningen en dwangbevelen. Die groei wordt onder andere veroorzaakt omdat dit jaar ook in de toeslagensfeer sprake is van veel terugvorderingen (+ € 10 mln.).
Apparaatsontvangsten Belastingdienst (+ € 30,9 mln.)
De Belastingdienst verricht werkzaamheden voor derden (zoals voor DigiD en technische bijstand) waarvan de uitgaven doorbelast worden (zie ook de toelichting bij de uitgavenmutatie).
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiële Markten A. Garantieverplichtingen Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: een integer financieel stelsel, waarin de financiële markten goed functioneren, voldoende toegankelijk en transparant zijn en een gunstige internationale concurrentiepositie kennen | Stand ontwerp-begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 15 000 | 15 000 |
Schatkistbankieren AFM | 0 | 0 | 15 000 | 15 000 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | |
Programma-ontvangsten | 0 | 0 | 0 |
Schatkistbankieren Autoriteit Financiële Markten (AFM) (+ € 15 mln.)
De mutatie betreft de verhoging van de limiet van de kredietfaciliteit om aan de liquiditeitsbehoefte als gevolg van de voorbereidingskosten bij nieuwe toezichttaken te kunnen voldoen.
B. Overige verplichtingen Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: een integer financieel stelsel, waarin de financiële markten goed functioneren, voldoende toegankelijk en transparant zijn en een gunstige internationale concurrentiepositie kennen | Stand ontwerp-begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 60 943 | 71 144 | 29 741 | 100 885 |
Programma-uitgaven | 54 432 | 64 900 | 28 750 | 93 650 |
Apparaatsuitgaven | 6 511 | 6 244 | 991 | 7 235 |
Uitgaven | 60 943 | 71 144 | 29 741 | 100 885 |
Programma-uitgaven | 54 432 | 64 900 | 28 750 | 93 650 |
Waarvan juridisch verplicht | 92 450 | |||
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële | ||||
markten | ||||
Bijdrage toezicht AFM | 22 000 | 22 000 | 2 400 | 24 400 |
Bijdrage toezicht DNB | 17 000 | 17 000 | 17 000 | |
Platform CentiQ | 5 968 | – 2 200 | 3 768 | |
Rechtspraak Financiële Markten | 1 000 | 500 | 500 | |
Maatschappelijk overleg betalingsverkeer | 200 | 200 | 200 | |
Doelstelling 2 Integer financieel stelsel | ||||
Caribbean Financial Action Taskforce | 32 | 32 | 32 | |
Doelstelling 3 Ongestoorde muntcirculatie | ||||
Afname munten in circulatie | 25 000 | 25 000 | ||
Muntcirculatie | 14 200 | 14 200 | – 3 700 | 10 500 |
Retouren guldenmunten | 5 000 | 7 250 | 12 250 | |
Apparaatsuitgaven | 6 511 | 6 244 | 991 | 7 235 |
Ontvangsten | 25 646 | 5 634 | 7 408 | 13 042 |
Totaal programma-ontvangsten | 25 646 | 5 634 | 7 408 | 13 042 |
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten | ||||
Overige programma-ontvangsten | 450 | 450 | 7 408 | 7 858 |
Doelstelling 3 Ongestoorde muntcirculatie | ||||
Ontvangsten muntwezen | 5 184 | 5 184 | 5 184 | |
Toename munten in circulatie | 20 012 | 0 | 0 |
Bijdrage toezicht AFM (+ € 2,4 mln.)
De werkelijke kosten van toezicht bij de AFM zullen naar verwachting hoger uitvallen dan verwacht. Dit is het gevolg van een excessief hoog aantal vergunningaanvragen betreffende beleggingsobjecten/exotische producten zoals de teakfondsen.
Platform CentiQ (– € 2,2 mln.)
De uitgaven voor het platform CentiQ zullen naar verwachting lager uitvallen dan oorspronkelijk verwacht. De voornaamste oorzaak hiervoor is dat een aantal onderzoeken in 2008 afgerond zal worden in plaats van in 2007. Daarnaast zijn de kosten van een aantal onderzoeken lager uitgevallen dan oorspronkelijk geraamd was.
Afname munten in circulatie (+ € 25 mln.)
De muntverwerkers hebben bij DNB meer munten (voornamelijk 1 en 2 euromunten) afgestort dan oorspronkelijk verwacht. Zij ontvangen van DNB hiervoor de nominale waarde van deze munten.
Doordat er maar één bijzondere munt is uitgegeven in plaats van de oorspronkelijk geraamde twee munten, hoeft er minder zilver te worden aangekocht. Hierdoor vallen de uitgaven lager uit.
Retouren guldenmunten (+ € 7,3 mln.)
De vorig jaar gestarte campagne «maak euro’s van uw guldens» heeft in 2006 en met name in de maand december geleid tot een zeer grote terugstroom van guldenmunten. De nominale waarde van de in 2006 bij DNB ingeleverde guldenmunten (ruim 26 mln. stuks) is in 2007 door DNB met Financiën verrekend. De uitgaven bedragen ca. € 7,3 mln.
Apparaatsuitgaven (+ € 0,9 mln.)
De mutatie houdt verband met een aantal onderzoeken (onder meer een onderzoek naar beleggingsverzekeringen en een onderzoek naar kredietreclames) en de uitgedeelde loon- en prijsbijstelling.
Overige programma-ontvangsten (+ € 7,4 mln.)
Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door de restitutie van de overheidsbijdrage 2006 voor financieel toezicht door AFM en DNB op basis van nacalculatie.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector A. Garantieverplichtingen Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Bedrijfseconomische doelmatigheid en optimaal financieel resultaat bij investeren in en verwerven, afstoten en beheren van de financiële en vaste activa van de Staat | Stand ontwerp- begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 31 131 | 31 131 |
Regeling BF | 0 | 0 | 0 | |
Uitvoeringskosten Staatsdeelnemingen | 0 | 0 | 31 131 | 31 131 |
Uitgaven | 13 583 | 13 129 | – 11 500 | 1 629 |
Programma-uitgaven | 13 583 | 13 129 | – 11 500 | 1 629 |
Waarvan juridisch verplicht | 1 548 | |||
Overige programma-uitgaven | ||||
Regeling BF | 13 129 | 13 129 | – 11 500 | 1 629 |
PPM | 454 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 9 529 | 9 529 | – 7 103 | 2 426 |
Programma-ontvangsten | 9 529 | 9 529 | – 7 103 | 2 426 |
Overige programma-ontvangsten | ||||
Regeling BF/PPM | 9 529 | 9 529 | – 7 103 | 2 426 |
Uitvoeringskosten Staatsdeelnemingen (+ € 31,1 mln.)
Het gaat om de mogelijke financiële gevolgen van garanties en vrijwaringen afgegeven bij de verkoop van deelnemingen (o.a. Sdu en Connexxion).
Regeling Bijzondere Financiering (BF) (– € 11,5 mln.)
De uitgaven vallen lager uit dan verwacht door beperkte declaraties.
Door het afbouwen van de portefeuille zijn de ontvangsten uit de Regeling BF € 7,1 mln. lager dan geraamd.
B. Overige verplichtingen Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Bedrijfseconomische doelmatigheid en optimaal financieel resultaat bij investeren in en verwerven, afstoten en beheren van de financiële en vaste activa van de Staat | Stand ontwerp- begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6 010 | 6 757 | 57 227 | 63 984 |
Apparaatsuitgaven | 5 510 | 5 803 | 7 364 | 13 167 |
Programma-uitgaven | 500 | 954 | 49 863 | 50 817 |
Uitgaven | 6 010 | 6 757 | 57 227 | 63 984 |
Programma-uitgaven | 500 | 954 | 49 863 | 50 817 |
Waarvan juridisch verplicht | 48 276 | |||
Doelstelling 2 Aangaan en afstoten van staatsdeelnemingen | ||||
Verwerving vermogenstitels | 50 000 | 50 000 | ||
Doelstelling 5 PPS | ||||
PPS/Scholen | 500 | 954 | – 137 | 817 |
Apparaatsuitgaven | 5 510 | 5 803 | 7 364 | 13 167 |
Waarvan: Personeel en materieel | 3 083 | 3 376 | 84 | 3 460 |
Waarvan: Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 2 427 | 2 427 | 7 280 | 9 707 |
Ontvangsten | 1 992 629 | 2 515 366 | 379 207 | 2 894 573 |
Programma-ontvangsten | 1 992 629 | 2 515 366 | 379 207 | 2 894 573 |
Doelstelling 1 Beheer van staatsdeelnemingen | ||||
Opbrengst onttrekking vermogenstitels | 250 000 | 250 000 | 55 575 | 305 575 |
Dividend staatsdeelnemingen | 638 593 | 556 855 | 96 598 | 653 453 |
Winstafdracht DNB | 835 000 | 974 000 | 8 000 | 982 000 |
Rente en aflossing diverse leningen | 79 036 | 79 036 | 79 036 | |
Afdrachten Holland Casino | 80 000 | 80 000 | 80 000 | |
Afdrachten Staatsloterij | 90 000 | 90 000 | 90 000 | |
Terugstorting agio | 20 000 | 20 000 | 20 000 | |
Doelstelling 3 Verkoop van staatsdeelnemingen | ||||
Opbrengst verkoop vermogenstitels | 465 475 | 219 034 | 684 509 |
Verwerving vermogenstitels (+ € 50 mln.)
Met het oog op de voor de financiering van de Tweede Maasvlakte benodigde vermogenspositie, wordt de Staat mede-aandeelhouder van het Havenbedrijf Rotterdam. Deze uitgave vormt de eerste tranche waarmee de Staat (cumulatief preferente) aandelen verwerft.
De uitgaven voor PPS zullen naar verwachting licht lager zijn dan bij eerste suppletore was voorzien.
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen (+ € 7,3 mln.)
De verkoop van de deelnemingen SDU, Connexxion en NOVEC (Nederlandse Opstelpunten voor Ethercommunicatie) heeft geleidt tot hoger dan geraamde uitvoeringskosten.
Opbrengst onttrekking vermogenstitels (+ € 55,6 mln.)
Door UCN (Ultra Centrifuge Nederland), Connexxion en de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) is superdividend uitgekeerd.
Dividend Staatsdeelnemingen (+ € 96,6 mln.)
In 2007 is sprake van meevallende dividendontvangsten.
Winstafdracht DNB (+ € 8 mln.)
Rente-effecten op de kapitaalmarkt en op de geldmarkt hebben ervoor gezorgd dat de winstafdracht DNB hoger is dan geraamd.
Opbrengst verkoop vermogenstitels (+ € 219 mln.)
Deze mutatie houdt verband met de verkoop van de staatsdeelneming Connexxion. De opbrengst hiervan bedraagt ruim € 219 mln.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale financiële betrekkingen A. Garantieverplichtingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 113 445 | 113 445 | 113 445 | |
Multilaterale ontw.banken en -fondsen, EIB inzake overeenkomsten Lomé en Cotonou en DNB inzake kredietfaciliteiten BIS | 113 445 | 113 445 | 113 445 | |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | ||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | |
Programma-ontvangsten |
B. Overige verplichtingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 381 | 2 609 | 71 | 2 680 |
Multilaterale ontw.banken en -fondsen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 2 381 | 2 609 | 71 | 2 680 |
Uitgaven | 75 550 | 114 353 | 71 | 114 424 |
Programma-uitgaven | 73 169 | 111 744 | 0 | 111 744 |
Waarvan juridisch verplicht | 111 744 | |||
Doelstelling 2 Effectieve en efficiënte IFI’s | ||||
Instrument: deelneming multilaterale | ||||
ontwikkelingsbanken en -fondsen | 73 169 | 111 744 | 0 | 111 744 |
Apparaatsuitgaven | 2 381 | 2 609 | 71 | 2 680 |
Ontvangsten | 752 | 58 578 | 1 000 | 59 578 |
Doelstelling 2 Effectieve en efficiënte IFI’s | ||||
Programma-ontvangsten | 752 | 58 578 | 1 000 | 59 578 |
Nederlands deel van de speciale rekeningen van de EU-lidstaten bij de Europese Investeringsbank (+ € 1,0 mln.)
De mutatie betreft het aan Nederland toekomende saldo van de zogenaamde speciale EU-rekeningen bij de Europese Investeringsbank (EIB). Dit zijn rekeningen waarop bedragen worden geboekt die toekomen aan de EIB-lidstaten die oorspronkelijk een bijdrage hebben geleverd aan een door de EIB uitgeleende hoofdsom (Europese Ontwikkelingsfonds). Na aflossing door lenende landen op de betreffende leningen wordt het aan Nederland toekomende deel van die aflossingen geparkeerd op de speciale rekening. In de loop van het jaar is de EIB teruggekomen op het advies om een bedrag op deze rekening aan te houden als voorziening. Daarop is besloten de EIB te vragen het tegoed voortaan halfjaarlijks naar Nederland over te maken. Omdat er niet langer een bedrag wordt aangehouden op deze rekening vallen de ontvangsten € 1 mln. hoger uit dan voorzien bij eerste suppletore begroting.
Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties A. Garantieverplichtingen Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Een zo compleet mogelijke markt voor verzekering van risico’s die zijn verbonden aan export en investeringen in het buitenland | Stand ontwerp-begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 11 936 056 | 11 936 056 | 11 936 056 | |
Exportkredietverzekering (EKV) | 11 332 276 | 11 332 276 | 11 332 276 | |
Tijdelijke Regeling Herverzekering Investeringen (TRhi) | 453 780 | 453 780 | 453 780 | |
MIGA | 150 000 | 150 000 | 150 000 | |
Uitgaven | 95 500 | 85 500 | – 44 765 | 40 735 |
Programma-uitgaven | 95 500 | 85 500 | – 44 765 | 40 735 |
Waarvan juridisch verplicht | 38 698 | |||
Doelstelling 1 Herverzekeringsfaciliteiten | ||||
Schade-uitkering EKV | 95 000 | 85 000 | – 45 000 | 40 000 |
Schade-uitkering TRhi | 500 | 500 | 235 | 735 |
Schade-uitkering MIGA | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 79 250 | 161 250 | 35 000 | 196 250 |
Programma-ontvangsten | 79 250 | 161 250 | 35 000 | 196 250 |
Doelstelling 1 Herverzekeringsfaciliteiten | ||||
Premies EKV | 40 000 | 40 000 | 5 000 | 45 000 |
Premies TRhi | 1 250 | 1 250 | 1 250 | |
Schaderestituties EKV | 38 000 | 120 000 | 30 000 | 150 000 |
Schade-uitkering exportkredietverzekering (EKV) (– € 45,0 mln.)
In 2007 zijn tot nu toe aanzienlijk minder schades uitgekeerd dan werd verwacht. Op basis van deze ontwikkeling zijn de geraamde schade-uitkeringen neerwaarts bijgesteld.
Schade-uitkering Tijdelijke regeling herverzekering investering (TRhi) (+ € 0,2 mln.)
De ramingen van de schade-uitkeringen TRhi zijn gebaseerd op verwachtingen omtrent de portefeuille. Op basis van de actuele situatie zijn de verwachte claims voor 2007 opwaarts bijgesteld.
Het in verzekering nemen van enkele grote transacties leidt tot een opwaartse bijstelling van de premieraming.
Schaderestituties EKV (+ € 30,0 mln.)
In de Club van Parijs zijn afspraken gemaakt over de vervroegde aflossing van een aantal landen. Dit leidt tot een positieve bijstelling van de provenu’s in 2007.
B. Overige verplichtingen Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Een zo compleet mogelijke markt voor verzekering van risico’s die zijn verbonden aan export en investeringen in het buitenland | Stand ontwerp-begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 16 981 | 16 916 | 26 | 16 942 |
Apparaatsuitgaven | 16 981 | 16 916 | 26 | 16 942 |
Waarvan: personeel en materieel | 1 125 | 1 060 | 26 | 1 086 |
Waarvan: Uitvoeringskosten DNB-EXIM | 3 000 | 3 000 | 3 000 | |
Waarvan: Kostenvergoeding Atradius DSB | 12 856 | 12 856 | 12 856 | |
Uitgaven | 16 981 | 16 916 | 26 | 16 942 |
Apparaatsuitgaven | 16 981 | 16 916 | 26 | 16 942 |
Waarvan: personeel en materieel | 1 125 | 1 060 | 26 | 1 086 |
Waarvan: Uitvoeringskosten DNB-EXIM | 3 000 | 3 000 | 3 000 | |
Waarvan: Kostenvergoeding Atradius DSB | 12 856 | 12 856 | 12 856 |
Artikel 7 Beheer materiële activa
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 7 Beheer materiële activa Bedragen x 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: roerende en onroerende zaken voor het Rijk worden op doelmatige wijze verworven, beheerd en vervreemd en de allocatie van onroerende zaken voor het Rijk is optimaal | Stand ontwerp-begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 99 075 | 125 831 | 5 159 | 130 990 |
Uitgaven | 99 075 | 125 831 | 5 159 | 130 990 |
Programma-uitgaven | 76 448 | 101 008 | 4 386 | 105 394 |
Waarvan juridisch verplicht | 45 915 | |||
Doelstelling 1 Optimaal handelen in vastgoed | ||||
Anticiperende aankopen en gebiedsontwikkeling | 25 000 | 25 000 | 25 000 | |
Doelstelling 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken | ||||
Onderhoud en beheerskosten | 6 344 | 10 904 | 75 | 10 979 |
Zakelijke lasten | 45 104 | 45 104 | 811 | 45 915 |
Overige programma-uitgaven | 20 000 | 3 500 | 23 500 | |
Apparaatsuitgaven | 22 627 | 24 823 | 773 | 25 596 |
Ontvangsten | 214 205 | 234 205 | 31 275 | 265 480 |
Programma-ontvangsten | 213 237 | 233 337 | 31 275 | 264 612 |
Doelstelling 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken | ||||
Verkoop onroerende zaken | 101 406 | 111 406 | 3 600 | 115 006 |
Beheerontvangsten | 78 061 | 78 061 | 12 000 | 90 061 |
Overige programma-ontvangsten | 32 270 | 38 170 | 12 000 | 50 170 |
Doelstelling 3 Bewaring/vervreemding Roerende Zaken | ||||
Verkoop roerende zaken | 1 500 | 5 700 | 3 675 | 9 375 |
Apparaatsontvangsten | 968 | 868 | 868 |
Overige programma-uitgaven (+ € 3,5 mln.)
De anticiperende aankoop van ruilgrond in Zuid-Flevoland wordt gefinancierd uit de leenfaciliteit voor anticiperende aankopen.
Onderhoud en beheerskosten, zakelijke lasten en apparaatsuitgaven (+ € 1,7 mln.)
De mutatie betreft grotendeels de uitgedeelde loon- en prijsbijstelling.
Verkoop onroerende zaken (+ € 3,6 mln.)
De mutatie betreft verkoopopbrengsten van ambassadegebouwen. In overeenstemming met de middelenafspraak met Buitenlandse Zaken komen de opbrengsten ten gunste van de Homogene Groep Internationale Samenwerking.
Beheersontvangsten (+ € 12 mln.)
Hogere opbrengsten uit de verkoop van zand zijn het gevolg van prijs- en volume-effecten.
Overige programma-ontvangsten (+ € 12 mln.)
De hogere ontvangsten houden voornamelijk verband met:
• de opbrengst uit de lening verband houdende met de hierboven bij «overige programma-uitgaven» vermelde anticiperende aankoop in Zuid-Flevoland (+ € 3,5 mln.);
• de opbrengst uit een anti-speculatiebeding voor Ypenburg (+ € 2,5 mln.);
• de zogeheten topdeel-opbrengst van de vijfde benzineveiling (€ 5 mln.).
Verkoop roerende zaken (+ € 3,7 mln.)
De verkoopopbrengst van een partij in beslag genomen mobiele telefoons valt hoger uit hoger dan verwacht.
Artikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: de bij burgers en bedrijven geïnde middelen worden zuinig en goed besteed voor de levering van overheidsvoorzieningen, waarbij negatieve neveneffecten – waaronder administratieve lasten – zoveel mogelijk worden beperkt | Stand ontwerp-begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 31 350 | 41 785 | – 8 086 | 33 699 |
Programma-uitgaven | 7 833 | – 7 000 | 833 | |
Apparaatsuitgaven | 31 350 | 33 952 | – 1 086 | 32 866 |
Uitgaven | 31 350 | 41 785 | – 8 086 | 33 699 |
Programma-uitgaven | 7 833 | – 7 000 | 833 | |
Waarvan juridisch verplicht | 833 | |||
Doelsteling 4 verminderen regeldruk voor bedrijven | ||||
Monitoring, nulmeting en faciliteit voor gemeenten | 7 833 | – 7 000 | 833 | |
Apparaatsuitgaven | 31 350 | 33 952 | – 1 086 | 32 866 |
Ontvangsten | 4 942 | 6 371 | 6 371 | |
Apparaatsontvangsten | 4 942 | 6 371 | 6 371 |
Monitoring, nulmeting en faciliteit voor gemeenten (– € 7 mln.)
De ontwikkelfase neemt meer tijd in beslag dan voorzien. Het merendeel van de eerder dit jaar geraamde uitgaven voor de nulmeting vermindering administratieve lasten en het verzilveren van de voucher voor de voucherregeling gemeenten schuift door naar 2008. Dit leidt tot lagere uitgaven voor nulmeting (– € 6 mln.) en voucherregeling (– € 1 mln.).
Apparaatsuitgaven (– € 1,1 mln.)
De mutatie betreft het saldo van de uitgedeelde loon- en prijsbijstelling (+ € 0,8 mln.) en vertraging in de uitvoering van verschillende (onder meer bovengenoemde) projecten (– € 1,9 mln.).
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2007 naar de stand 2e suppletore begroting 2007 – artikel 9 Algemeen Bedragen x 1 000
Algemeen | Stand ontwerp-begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 102 158 | 115 198 | 69 | 115 267 |
Uitgaven | 102 158 | 115 198 | 69 | 115 267 |
Totaal apparaatsuitgaven | 101 913 | 114 811 | 69 | 114 880 |
Apparaatsuitgaven | 96 313 | 109 211 | – 431 | 108 780 |
Uitvoeringskosten omslagstelsel Rijkswagenpark | 5 600 | 5 600 | 500 | 6 100 |
Tegoeden WOII | 245 | 387 | 387 | |
Ontvangsten | 7 721 | 7 721 | 4 256 | 11 977 |
Apparaatsontvangsten | 2 121 | 2 121 | 3 756 | 5 877 |
Omslagstelsel Rijkswagenpark | 5 600 | 5 600 | 500 | 6 100 |
Apparaatsuitgaven (– € 0,4 mln.)
De mutatie is een saldo van diverse ramingsbijstellingen en overboekingen en wordt voornamelijk verklaard door lagere uitgaven voor P-Direkt (– € 1,9 mln.), het project geüniformeerde rijkswerkplek (– € 0,8 mln.) en de uitgedeelde loon- en prijsbijstelling (+ € 2,6 mln.).
Omslagstelstel Rijkswagenpark (+ € 0,5 mln.)
De mutatie is het gevolg van de uitbreiding van het Rijkswagenpark. Hierdoor stijgen zowel de uitgaven als de ontvangsten.
Apparaatsontvangsten (+ € 3,7 mln.)
De mutatie heeft betrekking op een ontvangst van € 2,2 mln. van het Facilitair Salaris Centrum (FSC) verband houdende met de verzelfstandiging van het FSC en een ontvangst van € 1,5 mln. van Domeinen Roerende Zaken betreffende het explotatiesaldo 2006 van deze baten-lastendienst.
Artikel 10 Nominaal en onvoorzien
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2007 naar de stand 2e suppletore begroting 2007 – artikel 10 Nominaal en onvoorzien Bedragen x 1 000
Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerp-begroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 568 | 67 562 | – 64 919 | 2 643 |
Uitgaven | 2 568 | 67 562 | – 64 919 | 2 643 |
Onvoorzien | 1 806 | 1 870 | 379 | 2 249 |
Loonbijstelling | 378 | 50 639 | – 50 639 | 0 |
Prijsbijstelling | 384 | 15 053 | – 14 659 | 394 |
Bij 1e suppletore begroting is de loon- en prijsbijstelling uit de aanvullende post aan de IXB-begroting toegedeeld. Het verschil tussen de mutatie van – € 50,6 mln. en het totaal van de verdeling conform het navolgende overzicht (+ € 57,4 mln.) houdt verband met het verlaat toedelen van een deel van de loonbijstelling door BZK. De aansluiting tussen de bedragen is als volgt:
Ontwerpbegroting 378
1e suppletore begroting: toedeling aan IXB 50 261
Stand 1e suppletore begroting 50 261
Vermoedelijke uitkomsten: toedeling aan IXB 6 753
Vermoedelijke uitkomsten: verdeling binnen IXB – 50 639
Najaarsnota: verdeling aan IXB – 6 753
Stand 2e suppletore begroting –
De loon- en prijsbijstelling wordt bij de 2e suppletore begroting volgens onderstaand overzicht over de loon- en prijsgevoelige artikelen op de begroting IXB verdeeld.
Verdeling loon- en prijsbijstelling, voor zowel verplichtingen als uitgaven bedragen x € 1000
Artikelnummer | Omschrijving | Loonbijstelling | Prijsbijstelling |
---|---|---|---|
1.1 | Apparaat DG Fiscale Zaken | 382 | 16 |
1.2 | Apparaat Belastingdienst en DG Belastingdienst | 53 864 | 11 626 |
1.26 | Overige programma uitgaven | – | 576 |
Totaal artikel 1 Belastingen | 54 246 | 12 218 | |
2.1 | Apparaat Financiële Markten | 147 | 10 |
2.29 | Muntvoorziening | – | – |
3.1 | Apparaat Financieringen | 77 | 7 |
3.24 | Overige programma-uitgaven | – | 5 |
3.25 | Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | – | 25 |
4.1 | Apparaat Buitenlandse Financiële Betrekkingen | 68 | 3 |
5.1 | Apparaat Exportkredietverzekering | 24 | 2 |
7.1 | Apparaat Domeinen & Vastgoed | 446 | 107 |
7.26/7.27 | Onderhoud- en beheerskosten en zakelijke lasten | – | 886 |
8.1 | Apparaat DG Rijksbegroting & Algemene Financiële en Economische Politiek | 673 | 120 |
9.1 | Apparaat Centrale directies en algemeen | 1 333 | 1 275 |
10.20 | Nominaal en onvoorzien | 378 | 1 |
Totaal van de verdeling | 57 392 | 14 659 | |
(Nog) niet verdeeld | – | – |