A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in:
• de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
• de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
G. ter Horst
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 4 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties | 4 |
2.2 | De beleidsartikelen: | 6 |
1) Veiligheid: | 6 | |
Artikel 2 Politie | 6 | |
Artikel 4 Partners in Veiligheid | 8 | |
Artikel 5 Nationale veiligheid | 9 | |
Artikel 14 Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | 10 | |
Artikel 15 Crisis- en rampenbeheersing | 10 | |
Artikel 16 Brandweer en GHOR | 11 | |
2) Bestuur en democratie: | 13 | |
Artikel 1 Grondwet en democratie | 13 | |
Artikel 6 Functioneren openbaar bestuur | 13 | |
Artikel 9 Grotestedenbeleid | 14 | |
3) Kwaliteit openbare sector: | 15 | |
Artikel 7 Informatiebeleid openbare sector | 15 | |
Artikel 10 Arbeidszaken overheid | 16 | |
Artikel 11 Kwaliteit Rijksdienst | 16 | |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 18 |
Artikel 12 Algemeen | 18 | |
Artikel 13 Nominaal en onvoorzien | 19 | |
Artikel 17 Vutfonds | 19 |
De tweede suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor 2007. De tweede suppletore begroting hangt samen met de Najaarsnota 2007.
In hoofdstuk 2 worden de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties gepresenteerd en voorzien van een toelichting. Vervolgens zijn per beleidsartikel de tabellen budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Daarbij zijn de mutaties groter dan € 1 mln. toegelicht. Indien een toelichting op de mutaties betrekking heeft op twee of meer beleidsartikelen is de toelichting weergegeven bij een beleidsartikel en wordt bij de andere beleidsartikelen verwezen naar deze toelichting.
De stand van de tweede suppletore begroting is opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de eerste suppletore begroting. De tabellen budgettaire gevolgen van beleid geven ook de stand van de juridische verplichtingen voor de programmagelden weer per 1 oktober 2007.
De reeds bij eerste suppletore begroting toegekende middelen voor loon- en prijsbijstelling 2007 zijn in de tweede suppletore begroting over de diverse beleidsartikelen verdeeld vanuit het niet-beleidsartikel nominaal en onvoorzien (artikel 13). Deze verdeling wordt weergegeven in de tabel verdeling loon- en prijsbijstelling.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2007 (x € 1 000)
Art. nr. | Uitgaven 2007 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 6 411 654 | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 7 075 990 | |
Belangrijkste suppletore mutaties | ||
1) Bijstelling raming regiokorpsen | 2.2 | – 6 500 |
2) KLPD helikopters | 2.3 | – 22 447 |
3) DGVP | 2.6 | – 14 553 |
4) Huisvesting AIVD | 5.1 | – 6 000 |
5) Bijdrage investeringsimpuls | 7.2 | 3 199 |
6) Biometrie | 7.4 | – 32 508 |
7) Duurzame verbetering gevangeniswezen Nederlandse Antillen en Aruba | 12.1 | 9 500 |
8) Arbeidsvoorwaarden lokaal bestuur | 12.1 | 1 500 |
9) Herverdeeleffecten besluit doeluitkering Bestrijding van Rampen en Zware Ongevallen (BDUR)/ materiele voorzieningen brandweer | 16.2 | 5 000 |
Overige mutaties | Diversen | – 675 840 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 6 337 341 |
Toelichtingen:
1 Bijstelling raming regiokorpsen:
Een achterblijvende uitputting vanwege een verminderde bijdrage ex artikel 3 BFRP aan noodlijdende politiekorpsen.
Een verlaging van de algemene bijdrage aan het KLPD vanwege de verrekening van openstaande bijdragen op de balans van het KLPD, hetgeen is veroorzaakt door vertraging bij de levering van nieuwe helikopters.
De afwikkeling van de regeling voor de geneeskundige verzorging politie zal in 2008 plaatshebben. Het bestaande saldo zal daarom naar 2008 worden meegenomen. Op deze wijze blijft dit behouden voor de arbeidsvoorwaarden van het politiepersoneel.
De oplevering van de nieuwe huisvesting AIVD wordt gefaseerd, om eerdere vertragingen in te lopen. Hierdoor lopen de werkzaamheden langer door. De uitgavenraming wordt hierop aangepast. Het gereedkomen van de nieuwe huisvesting is met enkele maanden vertraagd. De fysieke verhuizing zal nu plaatsvinden aan het eind van 2007. De verwachting is dat een aanzienlijk deel (€ 6 mln.) van de kosten daarvan pas in 2008 tot betaling zal komen.
5 Bijdrage investeringsimpuls:
Uit de investeringsimpuls e-overheid worden voor de projecten Gemeenschappelijke Machtigingsvoorziening (€ 1,8 mln.), Overheidsdiensten Platform (€ 0,9 mln.) en de Persoonlijke Internet Pagina (€ 0,5 mln.) middelen toegevoegd aan de begroting van BZK.
De invoering van het project Biometrie is na een uitspraak van de voorzieningenrechter vertraagd. Het project Biometrie betreft de bouw en implementatie van aanvraagstations voor het reisdocumentenprogramma. De Europese aanbesteding zal begin 2008 worden afgerond.
7 Duurzame verbetering gevangeniswezen Nederlandse Antillen en Aruba:
Nederland ondersteunt de Nederlandse Antillen bij een duurzame verbetering van onder meer het gevangeniswezen. Dit geschiedt in het kader van het Plan Veiligheid Nederlandse Antillen (PVNA). In eerste aanleg is de uitvoering van het PVNA een verantwoordelijkheid voor de eilanden zelf.
Naar aanleiding van een recent onderzoek van de VN Commitee Against Torture (CAT) is duidelijk geworden dat de situatie binnen het gevangeniswezen op de Nederlandse Antillen niet volledig aan de internationale eisen voldoet. Onlangs heeft ook de Europese commissie voor de preventie van schending van mensenrechten (CPT) een bezoek gebracht aan de Nederlandse Antillen.
In afwachting van de uitkomsten van dat bezoek wordt er door Nederland geld gereserveerd. Daartoe wordt € 9,5 mln. overgeboekt van de begroting van BZK (VII) naar de begroting van Koninkrijksrelaties (IV). Dit geld wordt via de eindejaarsmarge (€ 9,1 mln.) Koninkrijksrelaties (IV) gereserveerd voor 2008. Op deze manier blijven de middelen beschikbaar voor een duurzame verbetering van het gevangeniswezen. De ontstane ruimte van € 0,4 mln. wordt ingezet voor het versnellen van een aantal projecten in het kader van het PVNA zodat er volgend jaar budgettaire ruimte ontstaat. Bij Voorjaarsnota 2008 wordt een nadere afweging gemaakt over de verantwoordelijkheidsverdeling tussen Nederland en de Nederlandse Antillen alswel interdepartementaal. De besteding kan mogelijk ingevuld worden op basis van de uitkomsten van het bezoek van het CPT en een te ontwikkelen plan van aanpak.
8 Arbeidsvoorwaarden lokaal bestuur:
Het betreft een reservering i.v.m. onderzoek naar arbeidsvoorwaarden in het lokale bestuur.
9 Herverdeeleffecten besluit doeluitkering Bestrijding van Rampen en Zware Ongevallen (BDUR)/materiele voorzieningen brandweer:
Als gevolg van een nieuwe verdeling van de BDUR zijn er brandweerregio’s die er vanaf 2008 op achteruitgaan. Deze daalregio’s worden nu al gecompenseerd ten behoeve van het eerste jaar waarin de nieuwe verdeling van kracht wordt. Daarnaast wordt er € 2 mln. herschikt voor materiële voorzieningen van de brandweer in het kader van het op orde krijgen van de rampenbestrijding.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
2. Politie | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 4 589 321 | 4 685 602 | 66 562 | 4 752 164 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 539 775 | 550 275 | 60 725 | 611 000 | |
Uitgaven: | 4 272 941 | 4 369 222 | 66 562 | 4 435 784 | |
1 | Apparaat | 10 631 | 10 442 | 1 777 | 12 219 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 39 | |||
b | Apparaat (van diverse artikelen) | 1 445 | |||
c | Loon- en prijsbijstelling (van art. 4.1) | 293 | |||
Programma-uitgaven | 4 262 310 | 4 358 780 | 64 785 | 4 423 565 | |
waarvan juridisch verplicht | 4 367 059 | ||||
2 | Politie op regionaal niveau | 3 468 135 | 3 531 117 | 38 205 | 3 569 322 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 68 832 | |||
b | Bijstelling raming regiokorpsen | – 6 500 | |||
c | Trainees (naar art. 12.1) | – 211 | |||
d | Unit Terrorismebestrijding en Bijzondere Taken/Nationaal Informatie Knooppunt (UTBT/NIK) (naar art. 2.3) | – 16 | |||
e | Grensoverschrijdende politiesamenwerking (van art. 2.3) | 751 | |||
f | High Tech Crime (HTC) (van art. 2.3) | 32 | |||
g | Nationale recherche (naar art. 2.3) | – 11 | |||
h | Forensische opsporing (naar art. 2.3) | – 450 | |||
i | Proces en productontwikkeling (naar art. 2.3) | – 775 | |||
j | Aanhoudings- en ondersteuningseenheden (naar art. 2.3) | – 19 992 | |||
k | Programma Verbetering Opsporing en Vervolging (PVOV) (naar art. 2.3) | – 955 | |||
l | Uitvoering Wet Politiegegevens (WPG) (naar art. 2.3) | – 2 500 | |||
3 | Politie op bovenregionaal en landelijk niveau | 529 561 | 536 880 | 22 537 | 559 417 |
* | Bijdragen baten-lastendiensten KLPD | 472 597 | |||
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 12 876 | |||
b | Nederlands Centrum voor Internationale Politiesamenwerking (NCIPS) (van Justitie) | 150 | |||
c | VbbV (naar Justitie) | – 125 | |||
d | KLPD helikopters | – 22 447 | |||
e | Apparaat (naar art. 2.1) | – 900 | |||
f | Unit Terrorismebestrijding en Bijzondere Taken/Nationaal Informatie Knooppunt (UTBT/NIK) (van art. 2.2) | 16 | |||
g | Grensoverschrijdende politiesamenwerking (naar art. 2.2) | – 751 | |||
h | High Tech Crime (HTC) (naar art. 2.2) | – 32 | |||
i | Nationale Recherche (van art. 2.2) | 11 | |||
j | Forensische opsporing (van art. 2.2) | 450 | |||
k | Tijdelijke ouderenregeling (TOR) KLPD (van art. 2.5) | 1 741 | |||
l | Uitvoering taken Onderzoeksraad voor Veiligheid (naar art. 14.2) | – 106 | |||
m | Afdeling Politieel Veiligheidsbeleid (PVB) budget (van at. 2.4) | 5 | |||
n | Proces- en productontwikkeling (van art. 2.2) | 775 | |||
o | Project European Firearms Experts EFE (van art. 4.6) | 58 | |||
p | Aanhoudings- en ondersteuningseenheden (van art. 2.2) | 19 992 | |||
q | Prestatiebekostiging KLPD (van art. 2.4) | 3 556 | |||
r | Programma Verbetering Opsporing en Vervolging (PVOV) (van art. 2.2) | 955 | |||
s | Uitvoering Wet Politiegegevens (WPG) (van art. 2.2) | 2 500 | |||
t | VUT/Prepensioen/Levensloop (VPL) KLPD (van art. 2.5) | 3 813 | |||
4 | Prestatievermogen van de politie | 71 798 | 62 859 | – 1 969 | 60 890 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 1 916 | |||
b | Evaluatie Wet BIBOB (naar Justitie) | – 39 | |||
c | Veiligheidsmonitor (naar EZ) | – 225 | |||
d | Afdeling Politieel Veiligheidsbeleid (PVB) budget (naar art. 2.3) | – 5 | |||
e | Prestatiebekostiging KLPD (naar art. 2.3) | – 3 556 | |||
f | Looking Through the wall (naar art. 4.2) | – 60 | |||
5 | Adequaat niveau van politiepersoneel | 192 816 | 211 424 | 20 565 | 231 989 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 26 545 | |||
b | Apparaat (naar art. 2.1) | – 426 | |||
c | Tijdelijke ouderenregeling (TOR) KLPD (naar art. 2.3) | – 1 741 | |||
d | VUT/Prepensioen/Levensloop (VPL) KLPD (naar art. 2.3) | – 3 813 | |||
6 | Geneeskundige verzorging politie | 0 | 16 500 | – 14 553 | 1 947 |
a | DGVP | – 14 553 | |||
Ontvangsten | 3 215 | 3 215 | 0 | 3 215 |
Diverse herschikkingen tussen artikelonderdelen omdat realisatie op ander artikelonderdeel wordt geboekt dan waar het is geraamd. Het gaat hierbij met name om technische correcties waarbij personeelskosten bij programma-uitgaven aan apparaatsbudget worden toegevoegd.
2.2b Bijstelling raming regiokorpsen:
Zie tabel belangrijkste mutaties.
Zie tabel belangrijkste mutaties.
2.2j/2.3p Aanhoudings- en ondersteuningseenheden (AOE-en):
Zes korpsen krijgen een bijdrage voor de AOE-en. Hiertoe wordt € 19,9 mln. overgeheveld van de algemene bijdrage (art. 2.2) naar artikel 2.3 Bekostiging Bovenregionale Voorzieningen.
2.2l/2.3s Uitvoering Wet politiegegevens (WPG):
Het budget voor de uitvoering van de Wet Persoonsgegevens is in de 1e suppletore begroting niet op het juiste artikelonderdeel geboekt. Dit wordt met deze mutatie rechtgezet.
2.3k/2.5c Tijdelijke ouderenregeling (TOR) KLPD:
Herschikking op het gebied van arbeidsvoorwaarden (TOR) omdat de realisatie op een ander artikelonderdeel wordt geboekt dan waar het is geraamd.
2.3q/2.4e Prestatiebekostiging KLPD:
De uitgangspunten voor de prestatiebekostiging van de Nederlandse Politie zijn vastgesteld in het Landelijk Kader Nederlandse Politie. De bijdrage voor het KLPD is van het totale budget voor prestatiebekostiging op artikelonderdeel 2.4 afgehaald en wordt door deze mutatie op het budget van de KLPD op artikelonderdeel 2.3 geboekt, waar deze kosten worden verantwoord.
2.3t/2.5d VUT/Prepensioen/Levensloop (VPL) KLPD:
De bijdrage voor het KLPD voor de VPL is van het totale VPL-budget op artikelonderdeel 2.5 afgehaald en wordt door deze mutaties op het budget van de KLPD op artikelonderdeel 2.3 geboekt, waar deze kosten worden verantwoord.
Zie tabel belangrijkste mutaties.
2.2 Extra wijkagenten en forensisch assistenten
Vanuit artikelonderdeel 2.2 worden, in afwijking van de ontwerpbegroting 2007, middelen bestemd voor een vervroegde start van de uitvoering van de ambities uit het Beleidsprogramma «Samen leven samen werken». De algemene bijdrage aan de regiokorpsen wordt in 2007 met € 7,1 mln. verhoogd, zodat vanaf 1 oktober 2007 al kan worden gestart met het traject om in 2011 500 extra wijkagenten en 500 forensisch assistenten in dienst te hebben.
Artikel 4 Partners in veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
4. Partners in veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 111 514 | 108 695 | 4 903 | 113 598 | |
Uitgaven: | 111 514 | 108 695 | 37 146 | 145 841 | |
1 | Apparaat | 9 253 | 10 301 | – 186 | 10 115 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 706 | |||
b | Apparaat (naar art. 2.1 en 16.1) | – 224 | |||
c | LPO (naar art. 2.1, 15.1 en 16.1) | – 668 | |||
Programma-uitgaven | 102 261 | 99 585 | 37 332 | 136 917 | |
Waarvan juridisch verplicht | 73 763 | ||||
2 | Veiligheidsbeleid op nationaal niveau | 5 273 | 5 780 | 30 651 | 36 431 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 31 697 | |||
b | Bijdrage financiering CCV (naar Justitie) | – 2 000 | |||
c | Bijdrage project evaluatie CCV (naar Justitie) | – 27 | |||
d | Inzet RIVM/NMP bij project nationale veiligheid (naar VWS) | – 150 | |||
e | Radicalisering en polarisering (naar GF) | – 200 | |||
f | Beëindiging project aanpak urgente bedrijvenlocaties (van EZ) | 229 | |||
g | Trainees (naar art. 12.1) | – 138 | |||
h | Beleidseffectenanalyse fysieke veiligheid (naar art. 4.3) | – 20 | |||
i | Preparation Camps (Prepcamps)/ Programma Nationale Veiligheid (PNV) (van art. 4.3) | 1 200 | |||
j | Project Looking through the wall (van art. 2.4) | 60 | |||
3 | ICT-infrastructuur | 90 268 | 86 645 | 6 868 | 93 5 13 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 5 954 | |||
b | Medegebruik opstelpunten C2000 | 1 527 | |||
c | Ontmanteling ILM netwerk (van Defensie) | 226 | |||
d | Kostenregeling brandweer Limburg zuid | 506 | |||
e | Trainees (naar art. 12.1) | – 59 | |||
f | Uitvoering taken Onderzoeksraad voor Veiligheid (naar art. 14.2) | – 106 | |||
g | Beleidseffectenanalyse fysieke veiligheid (Van art. 4.2) | 20 | |||
h | Preparation Camps (Prepcamps)/Programma Nationale veiligheid (PNV) (naar art. 4.2) | – 1 200 | |||
6 | Veiligheidsbeleid op internationaal niveau | 6 720 | 5 969 | – 187 | 5 782 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | – 55 | |||
b | Trainees (naar art. 12.1) | – 74 | |||
c | Project European Firearms Experts (EFE) (naar art. 2.3) | – 58 | |||
Ontvangsten | 4 400 | 4 640 | 2 033 | 6 673 | |
a | Medegebruik opstelpunten C2000 | 1 527 | |||
b | Kosten regeling brandweer Limburg zuid | 506 |
4.2b Bijdrage financiering Centrum Criminaliteitspreventie en veiligheid (CCV):
Onlangs is een besluit genomen over het werkplan 2007 van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). BZK draagt bij aan het CCV. De bijdrage wordt overgeboekt naar de begroting van Justitie.
4.2i/4.3h Preperation Camps (Prepcamps)/Programma Nationale Veiligheid (PNV):
De uitgaven voor het programma Nationale Veiligheid en de bijdrage voor de Preparation Camps waren niet begroot. Deze tegenvallers worden gedekt door de incidentele lagere uitgaven op artikel 4.3.
4.3b/ontvangsten a Medegebruik opstelpunten C2000:
In 2002 is besloten tot medegebruik van de C2000 opstelpunten (zendmasten) door commerciële providers. De dienst Domeinen van het ministerie van Financiën ontvangt deze opbrengsten, die volgens afspraak ten gunste worden gebracht aan BZK. De opbrengsten bedragen € 1 527 000.
Artikel 5 Nationale veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
5. Nationale veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 176 541 | 176 741 | – 2 594 | 174 147 | |
Uitgaven: | 176 541 | 176 741 | – 2 594 | 174 147 | |
1 | Apparaat | 172 466 | 172 666 | – 2 658 | 170 008 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 3 794 | |||
b | Huisvesting AIVD | – 6 000 | |||
c | Trainees (naar art. 12.1) | – 452 | |||
2 | Geheime uitgaven | 4 075 | 4 075 | 64 | 4 139 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 64 | |||
Ontvangsten | 2 991 | 3 191 | 0 | 3 191 |
Zie tabel belangrijkste mutaties.
Artikel 14 Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 14 061 | 14 630 | 866 | 15 496 | |
Uitgaven: | 14 061 | 14 630 | 866 | 15 496 | |
1 | Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) | 4 539 | 5 108 | 225 | 5 333 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 125 | |||
b | Apparaat (van art. 12.1) | 100 | |||
2 | Onderzoeksraad voor veiligheid (OvV) | 9 522 | 9 522 | 641 | 10 163 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 218 | |||
b | Uitvoering taken Onderzoeksraad voor Veiligheid (van diverse artikelen) | 423 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 15 Crisis- en rampenbeheersing
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
15. Crisisbeheersing | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 34 533 | 36 594 | 4 166 | 40 760 | |
Uitgaven: | 35 897 | 37 958 | 4 166 | 42 124 | |
1 | Apparaat | 7 927 | 7 892 | 621 | 8 513 |
a | Apparaat (van art. 15.4) | 400 | |||
b | Loon- en prijsbijstelling (van art. 4.1) | 221 | |||
Programma uitgaven | 27 970 | 29 266 | 3 545 | 32 811 | |
waarvan juridisch verplicht | 20 762 | ||||
2 | Proactie/preventie | 5 000 | 4 782 | – 443 | 4 339 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | – 148 | |||
b | Trainees (naar art. 12.1) | – 38 | |||
c | Financiering convenanten (naar art. 15.3) | – 200 | |||
d | Populatiebestanden (naar art. 16.3) | – 57 | |||
3 | Functioneren crisisbeheersingsorganisatie | 12 270 | 14 504 | 2 071 | 16 57 5 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | – 1 471 | |||
b | Bijdrage verbetering management overstromingen (van V&W) | 4 000 | |||
c | Bijdrage programmabureau taskforce management overstroming (aan V&W) | – 402 | |||
d | Bijdrage waakvlamovereenkomst 2007–2008 TNO PML (aan VROM) | – 225 | |||
e | Trainees (naar art. 12.1) | – 160 | |||
f | Apparaat (naar art. 16.1) | – 20 | |||
g | Schade bij rampen (van art. 15.4) | 300 | |||
h | Financiering convenanten (van art. 15.2) | 200 | |||
i | Overdracht Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen (KNBRD) (naar art. 16.3) | – 151 | |||
4 | Aansturen crisisbeheersing | 8 900 | 8 830 | 699 | 9 529 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 875 | |||
b | Bijdrage crisisinformatievoorziening (van Defensie) | 850 | |||
c | Trainees (naar art. 12.1) | – 20 | |||
d | Apparaat (naar art. 15.1) | – 400 | |||
e | Cell broadcasting (naar art. 15.5) | – 200 | |||
f | Schade bij rampen (naar art. 15.3) | – 300 | |||
g | Uitvoering taken Onderzoeksraad voor Veiligheid (naar art. 14.2) | – 106 | |||
5 | Crisiscommunicatie | 1 800 | 1 950 | 1 218 | 3 168 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 1 018 | |||
b | Cell broadcasting (van art. 15.4) | 200 | |||
Ontvangsten | 2 000 | 2 232 | 0 | 2 232 |
15.3b Bijdrage verbetering management overstromingen:
Naar aanleiding van het kabinetsstandpunt Rampenbeheersing Overstromingen (Kamerstukken II 2006/07, 27 625, nr. 77) zijn de staatssecretaris van V&W en de minister van BZK overeengekomen om te investeren in de verbetering van de regionale voorbereiding op de gevolgen van overstromingen. Om de in 2007 doorgevoerde verbeteringen in de praktijk te toetsen zal van 3 t/m 7 november 2008 een grootschalige nationale oefenweek worden gehouden.
15.3 Versterking veiligheidsregio’s
Vanuit artikelonderdeel 15.3 worden in afwijking van de ontwerpbegroting 2007, middelen (€ 0,9 mln.) bestemd voor een vervroegde start van de uitvoering van de ambities uit het Beleidsprogramma «Samen leven samen werken». In 2007 zullen bijdragen worden verstrekt aan een aantal veiligheidsregio’s, vooruitlopend op de wet Veiligheidsregio’s en de daarop betrekking hebbende AMVB’s. Op deze wijze wordt gekomen tot een versterking van de veiligheidsregio’s, de crisisbeheersing en de rampenbestrijding.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
16. Brandweer en GHOR | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 148 352 | 151 197 | 8 998 | 160 195 | |
Uitgaven: | 148 379 | 151 224 | 8 998 | 160 222 | |
1 | Apparaat | 5 566 | 2 340 | 1 912 | 4 252 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 990 | |||
b | Apparaat (van art. 15.3, 16.2 en 16.4) | 545 | |||
c | LPO (van art. 4.1 en naar art. 16.2, 16.3 en 16.4) | 377 | |||
Programma-uitgaven | 142 813 | 148 884 | 7 086 | 155 970 | |
Waarvan juridisch verplicht | 134 513 | ||||
2 | Bestuurlijke organisatie | 111 521 | 115 451 | 5 267 | 120 718 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 1 495 | |||
b | Herverdeeleffecten besluit doeluitkering Bestrijding van Rampen en Zware Ongevallen (BDUR)/ materiele voorzieningen brandweer | 5 000 | |||
c | Trainees (naar art. 12.1) | – 118 | |||
d | Apparaat (naar art. 16.1) | – 400 | |||
e | LPO (van art. 16.1) | – 105 | |||
f | Netwerk Waarschuwings- en alarmeringssysteem (WAS/NET3A) (naar art. 16.4) | – 500 | |||
g | Uitvoering taken Onderzoeksraad voor Veiligheid (naar art. 14.2) | – 105 | |||
3 | Taken | 4 122 | 4 622 | 768 | 5 390 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 1 262 | |||
b | Bijdrage populatiebestanden (aan VROM) | – 115 | |||
c | Bijdrage railplan (van V&W) | 234 | |||
d | Trainees (naar art. 12.1) | – 39 | |||
e | LPO (van art. 16.1) | – 62 | |||
f | Netwerk Waarschuwings- en alarmeringssysteem (WAS/NET3A) (naar art. 16.4) | – 500 | |||
g | Urban Search and Rescue (USAR) (naar art. 16.4) | – 220 | |||
h | Populatiebestanden (van art. 15.2) | 57 | |||
i | Overdracht Koninklijke Bond tot het redden van Nederlandse Drenkelingen (KNBRD) (van art. 15.3) | 151 | |||
4 | Kwaliteit | 27 170 | 28 811 | 1 051 | 29 862 |
* | Bijdragen baten-lastendienst Landelijke faciliteit rampenbestrijding (LFR) | 10 504 | |||
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | – 73 | |||
b | Trainees (naar art. 12.1) | – 20 | |||
c | Apparaat (naar art. 16.1) | – 20 | |||
d | LPO (van art. 16.1) | – 56 | |||
e | Netwerk Waarschuwings- en alarmeringssysteem (WAS/NET3A) (van art. 16.2 en 16.3) | 1 000 | |||
f | Urban Search and Rescue (USAR) (van art. 16.3) | 220 | |||
Ontvangsten | 250 | 250 | 0 | 250 |
16.2b Herverdeeleffecten besluit doeluitkering Bestrijding van Rampen en Zware Ongevallen (BDUR)/ materiele voorzieningen brandweer:
Zie tabel belangrijkste mutaties.
16.2f/16.3f/16.4e Netwerk Waarschuwings- en alarmeringssysteem (WAS/NET3A):
Dit betreft een herschikking ten behoeve van extra zendpalen van het waarschuwingsstelsel (WAS) en de aanpassing van het waarschuwingsstelsel via het analoge netwerk (Net 3A).
16.2 Versterking veiligheidsregio’s
Vanuit artikelonderdeel 16.2 worden in afwijking van de ontwerpbegroting 2007, middelen (€ 0,7 mln.) bestemd voor een vervroegde start van de uitvoering van de ambities uit het Beleidsprogramma «Samen leven samen werken». In 2007 zullen bijdragen worden verstrekt aan een aantal veiligheidsregio’s, vooruitlopend op de wet Veiligheidsregio’s en de daarop betrekking hebbende AMVB’s. Op deze wijze wordt gekomen tot een versterking van de veiligheidsregio’s, de crisisbeheersing en de rampenbestrijding.
Artikel 1 Grondwet en democratie
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
1. Grondwet en democratie | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 11 864 | 18 664 | – 1 734 | 16 930 | |
Uitgaven: | 11 864 | 18 664 | – 1 734 | 16 930 | |
1 | Apparaatuitgaven | 3 736 | 4 471 | 319 | 4 790 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 106 | |||
b | Antilliaanse regelgeving in beeld | 200 | |||
c | Apparaat (naar art. 6.1) | – 10 | |||
d | Detachering Brussel (van art. 12.1) | 23 | |||
Programma-uitgaven | 8 128 | 14 193 | – 2 053 | 12 140 | |
Waarvan juridisch verplicht | 11 958 | ||||
2 | Programma | 6 893 | 12 958 | – 2 149 | 10 809 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 106 | |||
b | Burgerforum en Nationale conventie | – 1 855 | |||
c | Staatscommissie grondwet | – 400 | |||
3 | Kiesraad | 1 235 | 1 235 | 96 | 1 331 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 26 | |||
b | Secretariaat Kiesraad (van art. 12.1) | 70 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 200 | 200 | |
a | Antilliaanse regelgeving in beeld | 200 |
1.2b Burgerforum en Nationale conventie:
De projecten Burgerforum en Nationale Conventie zijn vorig jaar versneld afgerond i.v.m. de vervroegde Tweede Kamerverkiezingen. De raming wordt daarom verlaagd.
Artikel 6 functioneren openbaar bestuur
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
6. Functioneren Openbaar Bestuur | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 38 897 | 38 924 | 2 477 | 41 401 | |
Uitgaven: | 38 897 | 38 924 | 1 523 | 40 447 | |
1 | Apparaat | 7 219 | 6 746 | 3 144 | 9 890 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 2 940 | |||
b | Haalbaarheidsonderzoek huis der democratie | 200 | |||
c | Trainees (naar art. 12.1) | – 49 | |||
d | Apparaat (van art. 1.1 en 10.1 ) | 53 | |||
Programma-uitgaven | 31 678 | 32 178 | – 1 621 | 30 557 | |
Waarvan juridisch verplicht | 28 048 | ||||
2 | Inrichting en werking openbaar bestuur | 6 145 | 6 645 | – 206 | 6 439 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 404 | |||
b | Vergoeding van decentrale overheden voor Nationale Ombudsman (naar Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten) | – 171 | |||
c | Euro GSB, doelstelling 2 | 140 | |||
d | Urbact: NICIS | 150 | |||
e | Vergoeding decentrale overheden voor Nationale Ombudsman | 171 | |||
f | Stimuleringsregeling burgemeestersreferendum | – 900 | |||
3 | Rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtsdragers | 10 018 | 10 018 | – 887 | 9 131 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 213 | |||
b | Rechtspositie politieke ambtsdragers | – 1 100 | |||
4 | Faciliteren politieke partijen | 15 515 | 15 515 | – 528 | 14 987 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 272 | |||
b | Subsidie politieke partijen | – 800 | |||
Ontvangsten | 155 | 1 455 | 461 | 1 916 | |
a | Euro GSB, doelstelling 2 | 140 | |||
b | Urbact: NICIS | 150 | |||
c | Vergoedingen decentrale overheden voor Nationale Ombudsman | 171 |
6.3b Rechtspositie politieke ambtsdragers:
Er is in 2007 minder geld uitgegeven aan de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). Dit komt doordat er minder personen aanspraak hebben gemaakt op deze regeling dan was geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
9. Grotestedenbeleid | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 20 385 | 363 256 | – 363 256 | 0 | |
Uitgaven: | 424 547 | 767 418 | – 767 418 | 0 | |
1 | Apparaat | 3 199 | 3 672 | – 3 672 | 0 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | – 3 672 | |||
Programma-uitgaven | 421 348 | 763 746 | – 763 746 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht | 0 | ||||
2 | Faciliteren grotestedenbeleid | 4 876 | 4 876 | – 4 876 | 0 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | – 4 876 | |||
3 | Stimuleren grotestedenbeleid | 416 472 | 758 870 | – 758 870 | 0 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | – 758 870 | |||
Ontvangsten | 299 139 | 642 757 | – 642 757 | 0 | |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | – 642 757 |
Met de start van het nieuwe kabinet is het Grotestedenbeleid (art. 9) overgegaan naar de begroting van de minister voor Wonen, Wijken en Integratie. Deze overgang is met terugwerkende kracht in werking getreden per 1 januari 2007.
Artikel 7 Informatiebeleid openbare sector
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
7. Innovatie- en informatiebeleid Openbare Sector | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 102 637 | 170 140 | – 11 413 | 158 727 | |
Uitgaven: | 106 805 | 156 644 | – 11 413 | 145 231 | |
1 | Apparaat | 4 274 | 4 313 | 58 | 4 371 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 117 | |||
b | Trainees (aan art. 12.1) | – 59 | |||
Programma-uitgaven | 102 531 | 152 331 | – 11 471 | 140 860 | |
Waarvan juridisch verplicht | 115 617 | ||||
2 | Verbeteren ICT-voorzieningen | 46 393 | 44 324 | 20 427 | 64 751 |
* | Bijdrage baten-lastendiensten BPR | 1 643 | |||
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 750 | |||
b | OSOSS (van OCW, EZ en SZW) | 84 | |||
c | Programma implementatie agenda ICT-beleid (PRIMA) | 15 000 | |||
d | Bijdrage interbestuurlijke taskforce gemeenten (van EZ) | 167 | |||
e | Verrekeningsreserve ICTU | 1 147 | |||
f | Financiële bijdrage alliantie vitaal bestuur 2007 (van EZ) | 80 | |||
g | Bijdrage investeringsimpuls e-overheid | 3 199 | |||
3 | Instandhouden en optimaliseren ICT-voorzieningen | 23 104 | 54 304 | 290 | 54 594 |
* | Bijdrage baten-lastendiensten CAS | 4 407 | |||
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 290 | |||
4 | Reisdocumenten en GBA-stelsel | 33 034 | 53 703 | – 32 188 | 21 515 |
* | Bijdrage baten-lastendiensten BPR | 32 479 | |||
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 320 | |||
b | Biometrie | – 32 508 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 16 147 | 16 147 | |
a | Programma implementatie ICT-beleid (PRIMA) | 15 000 | |||
b | Verrekeningsreserve ICTU | 1 147 |
7.2c/ontvangsten a Programma implementatie agenda ICT-beleid (PRIMA):
De € 15 mln. betreft ontvangsten uit Programma Implementatie Agenda ICT-Beleid (PRIMA) van EZ/ SenterNovem ten behoeve van de volgende projecten/programma’s in het kader van het programma e-overheid: EGEM, Transparantie, Burgerthesaurus, Architectuur, I-teams, DigiD, Stroomlijning Basis Gegevens, Persoonlijke Internet Pagina, E-inspecties en Internetstemmen.
7.2e/ontvangsten b Verrekeningsreserve ICTU:
De ontvangsten betreffen de uitkering van het positieve saldo 2006 van ICTU aan de deelnemers. Dit saldo, de verrekeningsreserve, wordt volgens een vastgestelde verdeelsleutel uitgekeerd aan de deelnemers (opdrachtgevers) van ICTU.
7.2g Bijdrage investeringsimpuls e-overheid:
Zie tabel belangrijkste mutaties.
Zie tabel belangrijkste mutaties.
Artikel 10 Arbeidszaken overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
10. Arbeidszaken Overheid | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 112 186 | 111 616 | 1 262 | 112 878 | |
Uitgaven: | 112 186 | 111 616 | 1 262 | 112 878 | |
1 | Apparaat | 9 323 | 10 453 | 327 | 10 780 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 263 | |||
b | Apparaat (art. 11.1 en 6.1) | 250 | |||
c | Afrekening kosten het buitenhuis (aan EZ) | – 50 | |||
d | Trainees (aan art. 12.1) | – 136 | |||
Programma-uitgaven | 102 863 | 101 163 | 935 | 102 098 | |
Waarvan juridisch verplicht | 93 322 | ||||
5 | Uitkeringsregelingen | 94 383 | 93 183 | 820 | 94 0 03 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 820 | |||
6 | Randvoorwaarden sectoren/overheid | Vervallen | |||
7 | Vergroten aantrekkelijkheid van de overheid als werkgever | 6 167 | 5 667 | 242 | 5 909 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 242 | |||
8 | Verbeteren kwaliteit dienstverlening | 733 | 733 | 464 | 1 197 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 464 | |||
9 | Verbeteren kwaliteit bedrijfsvoering | 1 580 | 1 580 | – 591 | 989 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | – 591 | |||
Ontvangsten | 619 | 1 299 | 201 | 1 500 | |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 201 |
Artikel 11 Kwaliteit Rijksdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
11. kwaliteit Rijksdienst | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 57 187 | 91 047 | 44 051 | 135 098 | |
Uitgaven: | 57 187 | 91 047 | 44 051 | 135 098 | |
1 | Apparaat | 12 871 | 12 382 | 1 077 | 13 459 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 338 | |||
b | Intercollegiale consultatie | – 91 | |||
c | Trainees (naar art. 12.1) | – 107 | |||
d | Apparaat (naar art. 10.1) | – 293 | |||
e | EC/AMC (van art. 11.6) | 1 230 | |||
Programma-uitgaven | 44 316 | 78 665 | 42 974 | 121 639 | |
Waarvan juridisch verplicht | 90 716 | ||||
2 | Professioneel topmanagement | 14 092 | 15 092 | – 768 | 14 324 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 1 215 | |||
b | ABD-interim | – 100 | |||
c | Vernieuwing BABD | – 437 | |||
d | TMG werkgeverschap | – 978 | |||
e | Vernieuwing HRM-stelsel Rijk | – 468 | |||
5 | Garantieregelingen | 0 | 0 | ||
6 | Goed functionerend personeel | 15 040 | 45 019 | – 20 681 | 24 338 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | – 21 433 | |||
b | Doorberekening HRM-activiteiten | 6 000 | |||
c | Kwaliteit personeel Rijk/CAO Rijk/ZVR Rijk | – 1 333 | |||
d | EC/AMC (naar art. 11.1) | – 1 230 | |||
e | Huisvesting (naar art. 12.1) | – 2 100 | |||
f | Rijksmobiliteitsorganisatie (naar art. 11.7) | – 585 | |||
7 | Goed functionerende organisatie | 1 217 | 2 538 | 63 706 | 66 244 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 5 493 | |||
b | Werkmaatschappij | 57 800 | |||
c | Handelingenbank (naar art. 11.9) | – 172 | |||
d | Rijksmobiliteitsorganisatie (van art. 11.6) | 585 | |||
8 | Goed functionerende informatie voorziening en HRM-functie | 0 | 0 | 0 | |
* | Bijdrage baten-lastendiensten P-Direkt | 4 926 | |||
9 | Kwaliteit informatievoorziening Rijk | 6 567 | 7 326 | 765 | 8 091 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 264 | |||
b | Informatie op orde (van Justitie en EZ) | 167 | |||
c | Bijdrage rijksweb (van OCW, EZ en SZW) | 162 | |||
d | Handelingenbank (van art. 11.7) | 172 | |||
10 | Bevorderen kwaliteit HRM-functie | 7 400 | 8 690 | – 48 | 8 642 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | – 48 | |||
Ontvangsten | 367 | 2 657 | 69 302 | 71 959 | |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 5 693 | |||
b | ABD-interim | – 100 | |||
c | Doorberekening HRM-activiteiten | 6 000 | |||
d | Intercollegiale consultatie | – 91 | |||
e | Werkmaatschappij | 57 800 |
De mutatie vindt zijn oorzaak in de lagere uitgaven betreffende het campagnebudget van de Expertisecentra/Arbeidsmobiliteitscentra (EC/AMC). De middelen worden nu bestemd voor apparaatsuitgaven in het kader van de kwaliteit rijksdienst.
11.6b/ontvangsten c Doorberekening HRM-activiteiten:
Dit betreft een bijstelling van de uitgaven- en ontvangstenramingen van de Expertisecentra/Arbeidsmobiliteitscentra (EC/AMC) vanwege een toename van de activiteiten.
In het kader van de huisvesting van de shared service centers P-direct en de Werkmaatschappij worden er middelen overgeheveld naar artikel 12 waar de apparaatuitgaven worden begroot van de beheersmatige ondersteuning door de staf.
11.7b/ontvangsten e Werkmaatschappij:
Het jaar 2007 is het startjaar van de Werkmaatschappij. De werkmaatschappij is een dienst die verschillende samenwerkingsverbanden binnen de Rijksoverheid bundelt. Deze samenwerkingsverbanden zijn voornamelijk gericht op het terrein van bedrijfsvoering. Per 1 januari 2008 wil de Werkmaatschappij gaan functioneren als een baten-lastendienst van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. In de ontwerpbegroting van 2007 zijn voor het startjaar van de Werkmaatschappij geen uitgaven noch ontvangsten geraamd. In 2007 is meer inzicht verkregen in de omzet van de Werkmaatschappij. Daartoe worden nu de uitgaven- en ontvangstenramingen bijgesteld. De totale uitgaven zijn gelijk aan de totale ontvangsten.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
12. Algemeen | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 90 427 | 93 364 | 8 097 | 101 461 | |
Uitgaven | 90 427 | 93 364 | 8 097 | 101 461 | |
1 | Apparaat | 80 448 | 83 385 | 7 843 | 91 228 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 2 218 | |||
b | C&I plusdiensten | 817 | |||
c | Salarisadministratie AZ (van AZ) | 101 | |||
d | Taakstelling niet-belastingontvangsten | – 683 | |||
e | Haalbaarheidsonderzoek huis der democratie | – 200 | |||
f | Arbeidsvoorwaarden lokaal bestuur (aan gf) | – 1 500 | |||
g | Arbeidsvoorwaarden lokaal bestuur | 1 500 | |||
h | Overheidstelefonie 2006 (aan V&W) | – 180 | |||
i | Trainees (van diverse artikelen) | 1 680 | |||
j | Apparaat (naar art. 14.1) | – 100 | |||
k | Detachering Brussel (naar art. 1.1) | – 23 | |||
l | Secretariaat kiesraad (naar art. 1.3) | – 70 | |||
m | Huisvesting (van art. 11.6) | 2 100 | |||
n | Contract Kluwer (naar Financiën) | – 74 | |||
o | Duurzame verbetering gevangeniswezen Nederlandse Antillen en Aruba (naar Koninkrijksrelaties) | – 9 500 | |||
p | Duurzame verbetering gevangeniswezen Nederlandse Antillen en Aruba (naar Koninkrijksrelaties) | 9 500 | |||
q | OC/EC (naar Financiën) | – 14 | |||
r | Huisvesting buitenpanden | 771 | |||
s | Ramingstechnische veronderstelling Eindejaarsmarge | 1 500 | |||
2 | Bijdrage functionele kosten Koninklijk Huis | 9 979 | 9 979 | 254 | 10 233 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 254 | |||
Ontvangsten | 983 | 6 319 | 134 | 6 453 | |
a | C&I plusdiensten | 817 | |||
b | Taakstelling niet-belastingontvangsten | – 683 |
12.1f/g Arbeidsvoorwaarden lokaal bestuur:
Zie tabel belangrijkste mutaties.
De kosten van trainees (salaris, werving en selectie) worden doorberekend aan de verschillende onderdelen.
Zie 11.6e
12.1o/p Duurzame verbeteringgevangenissen Nederlandse Antillen en Aruba:
Zie tabel belangrijkste mutaties
12.1s Ramingtechnische veronderstelling Eindejaarsmarge
Naar verwachting zal bij slotwet een onderuitputting in het specifieke beeld op treden. Hier wordt voor een deel ramingtechnisch alvast rekening mee gehouden. Indien deze zich voor doet, zal deze conform de eindejaarsmargesystematiek worden behandeld.
Artikel 13 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
13. Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 10 408 | 139 843 | – 128 161 | 11 682 | |
Uitgaven | 10 408 | 139 843 | – 128 161 | 11 682 | |
1 | Loonbijstelling | 0 | 109 176 | – 108 210 | 966 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | – 108 210 | |||
2 | Prijsbijstelling | 0 | 20 259 | – 20 259 | 0 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | – 20 259 | |||
3 | Onvoorzien | 10 408 | 10 408 | 308 | 10 716 |
a | Reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2008 | 308 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
17 Vutfonds | Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | 800 000 | 800 000 | 0 | 800 000 | |
1 | Vutfonds | 800 000 | 800 000 | 0 | 800 000 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verdeling loon- en prijsbijstelling (x € 1 000)
Artikel | Loonbijstelling | Prijsbijstelling |
---|---|---|
1. Grondwet en democratie | 180 | 58 |
2. Politie | 95 775 | 14 687 |
4. Partners in veiligheid | 1 173 | 556 |
5. Nationale veiligheid | 2 399 | 1 459 |
6. Functioneren openbaar bestuur | 689 | 137 |
7. Informatiebeleid openbare sector | 184 | 1 026 |
9. Grotestedenbeleid | 2 622 | 242 |
10. Arbeidszaken overheid | 1 106 | 92 |
11. Kwaliteit rijksdienst | 628 | 373 |
12. Algemeen | 1 529 | 511 |
13. Nominaal en onvoorzien | 308 | 0 |
14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | 305 | 38 |
15. Crisis- en rampenbeheersing | 262 | 268 |
16. Brandweer en GHOR | 2 016 | 812 |
Totaal van de verdeling | 109 176 | 20 259 |