A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
1. Leeswijzer
2. Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten
2.2 Beleidsartikelen
2.3 Niet-beleidsartikelen
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële wijzigingen die op beleidsartikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2007.
Daarna is onder het onderdeel 2 «Het beleid» in de begrotingstoelichting eerst de aansluiting gemaakt met de Najaarsnota 2007. Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.
Tenslotte wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op beleidsartikelniveau zijn opgenomen via de verdiepingsbijlage.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven en ontvangstenmutaties
In de 2e suppletore begroting van OCW wordt een verdere uitwerking gegeven van de effecten van de besluiten van het Kabinet over de Najaarsnota voor het begrotingshoofdstuk van OCW (VIII). Als gevolg hiervan wordt in de OCW-begroting in 2007 een uitgavenpeil van circa € 32 miljard geraamd. Het geraamde ontvangstenniveau is circa € 2 miljard.
In tabel 1 wordt de aansluiting getoond van de uitgaven en ontvangsten tussen de 1e suppletore begroting 2007 en de 2e suppletore begroting 2007. Een deel hiervan is al gepresenteerd in de Miljoenennota 2008 en de hiermee samenhangende OCW-begroting.
Tabel 1: Overzicht belangrijkste suppletore mutaties 2007 (x € 1 miljoen)
Artikel | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 28 913,1 | 1 344,7 | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 (Voorjaarsnota) | 31 726,9 | 1 515,3 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | |||
1) Ramingsbijstelling kinderopvang | 24 | 355,0 | |
2) Werkgeversbijdrage kinderopvang | 24 | 477,0 | |
3) FES | diversen | – 48,6 | – 48,6 |
4) Diverse generale kasschuiven | diversen | – 52,9 | |
5) Ramingsbijstelling asielzoekers | diversen | 11,1 | |
6) Minder rugzakleerlingen | 1 | – 15,0 | |
7) PIA-taakstelling | diversen | – 0,6 | |
8) Overige mutaties | 3,3 | 30,1 | |
Stand 2e suppletore begroting 2007 (Najaarsnota) | 31 979,2 | 1 973,8 |
De belangrijkste beleidsmatige mutaties, die de begrotingsomvang beïnvloeden, zijn de volgende:
1) Ramingsbijstelling kinderopvang
De raming voor de Wet Kinderopvang wordt verhoogd als gevolg van meer gebruik dan oorspronkelijk was verondersteld. Het artikel kinderopvang wordt daarom verhoogd met € 355 miljoen in 2007.
2) Werkgeversbijdrage kinderopvang
Met de overheveling van kinderopvang naar OCW worden ook de inkomsten uit premies op de OCW-begroting geraamd. Voor 2007 wordt de ontvangstenraming verhoogd met € 477,0 miljoen.
Een deel van de FES-gelden (w.o. huisvesting brede school, beelden voor de toekomst) komt niet in 2007 tot besteding. De uitgaven en ontvangstenraming voor 2007 wordt daarom verlaagd.
4) Diverse generale kasschuiven
De OCW-begroting wordt voor 2007 neerwaarts bijgesteld met € 52,9 miljoen.
• Door in 2007 diverse extensiveringen te plegen en deze vervolgens door te schuiven naar 2008, zijn onder andere in afwachting van de kabinetsreactie op het advies van de commissie-Rinnooy Kan reeds middelen gereserveerd.
• Daarnaast wordt het personeelsbudget voor het primair onderwijs in overeenstemming gebracht met de fasering van de in de CAO 2007–2009 afgesproken loonontwikkeling
• Tenslotte zij er minder uitgaven gedaan op o.a. het gebied van oorlogskunst en de begin- en tussentoets die worden pas in 2008 uitgegeven.
5) Ramingsbijstelling asielzoekers
Als gevolg van de generaal pardonregeling wordt de leerling- en studentenraming opwaarts bijgesteld. Voor 2007 wordt de OCW-begroting verhoogd met € 11,1 miljoen.
Door een lager beroep op de regeling dan geraamd, zullen de kosten voor de rugzakleerlingen (inclusief ambulante begeleiding) in 2007 naar verwachting € 15 miljoen lager uitvallen.
Dit betreft het laatste deel van de taakstelling «professioneel Inkopen en aanbesteden» van het kabinet Balkenende II.
Daarnaast is er een uitgavensaldo van beleidsmatige en autonome uitgavenmutaties, die de begrotingsomvang beïnvloeden (totaal € – 3,2 miljoen) en technische bijstellingen (totaal € 6,5 miljoen). Deze categorieën tellen op tot € 3,3 miljoen. Tenslotte is er nog een ontvangstensaldo van autonome mutaties, die de begrotingsomvang beïnvloeden (totaal € 23,3 miljoen) en technische bijstellingen (totaal € 6,8 miljoen). Deze categorieën tellen op tot € 30,1 miljoen. Het ontvangstensaldo van autonome mutaties betreft voornamelijk een bijstelling op de autonome raming studiefinanciering.
2.1.1 Uitdeling van de loon- en prijsbijstelling
De mutatie op de post loonbijstelling wordt veroorzaakt door de loonbijstelling tranche 2007. De verdeling van de loonbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is in de onderstaande tabel weergegeven.
Tabel 2: Loonbijstelling (bedragen x € 1 000)
2007 | |
---|---|
Primair onderwijs | 216 896 |
Voortgezet onderwijs | 153 847 |
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 63 327 |
Hoger beroepsonderwijs | 41 402 |
Wetenschappelijk onderwijs | 68 365 |
Internationaal beleid | 275 |
Onderwijspersoneel | 804 |
Studiefinanciering | 1 227 |
Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten | 302 |
Lesgelden | 104 |
Cultuur | 12 746 |
Media | 645 |
Onderzoek en wetenschappen | 15 560 |
Kinderopvang | 27 590 |
Emancipatie | 62 |
Nominaal en onvoorzien | 7 559 |
Ministerie algemeen | 1 856 |
Inspecties | 1 089 |
Adviesraden | 144 |
Totaal | 613 800 |
De mutatie op de post prijsbijstelling wordt veroorzaakt door de uitdeling van de prijsbijstelling van € 80,5 miljoen. Bij de uitdeling van de prijsbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is rekening gehouden met het afwijkende (hogere) wettelijk verplichte bijstellingspercentage op het materiële budget van het primair onderwijs. De verdeling van de prijsbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is in de onderstaande tabel weergegeven.
Tabel 3: Prijsbijstelling (bedragen x € 1 000) 2007
2007 | |
---|---|
Primair onderwijs | 16 893 |
Voortgezet onderwijs | 6 861 |
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 6 026 |
Technocentra | 81 |
Hoger beroepsonderwijs | 6 112 |
Wetenschappelijk onderwijs | 9 207 |
Internationaal beleid | 74 |
Onderwijspersoneel | 517 |
Informatie- en communicatietechnologie | 277 |
Studiefinanciering | 10 910 |
Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten | 80 |
Lesgelden | 27 |
Cultuur | 4 928 |
Media | 9 271 |
Onderzoek en wetenschappen | 2 816 |
Kinderopvang | 5 457 |
Emancipatie | 70 |
Ministerie algemeen | 659 |
Inspecties | 168 |
Adviesraden | 26 |
Totaal | 80 460 |
Budgettaire gevolgen artikel 1 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 8 237 430 | 8 377 391 | 257 306 | 8 634 697 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 8 238 646 | 8 378 607 | 257 306 | 8 635 913 |
Programma-uitgaven | 8 232 998 | 8 373 002 | 255 886 | 8 628 888 |
Stelselonderhoud | 7 740 056 | 7 890 074 | 24 605 | 7 914 679 |
Kwaliteit en innovatie | 87 145 | 62 409 | 1 374 | 63 783 |
School en omgeving | 364 268 | 364 753 | – 12 686 | 352 067 |
Programmakosten-overig | 35 304 | 35 336 | 14 303 | 49 639 |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 15 744 | 13 744 | 8 860 | 22 604 |
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 19 560 | 21 592 | 5 443 | 27 035 |
Voorcalculatorische uitdelingen | 6 225 | 20 430 | 228 290 | 248 720 |
Apparaatsuitgaven | 5 648 | 5 605 | 1 420 | 7 025 |
Ontvangsten | 51 906 | 92 548 | 4 300 | 96 848 |
Voor het primair onderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven en verplichtingen met € 257,3 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore begroting 2007. Voor € 263,7 miljoen betreft het technische mutaties, met name als gevolg van de loon- en prijsbijstellingen. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 6,4 miljoen gedaald.
De ontvangsten zijn met € 4,3 miljoen gestegen. Voor € 1,3 miljoen betreft dat technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 3,0 miljoen gestegen. Deze laatste mutatie betreft meerontvangsten met name vanwege niet bestede subsidies op het gebied van onderwijsachterstanden bij gemeenten.
Het betreft een toelichting op de mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de daling van € 6,4 miljoen verklaren.
Afromen reserves vervangingsfonds (VF)
Bij het vaststellen van de gemiddelde personele last (GPL) voor 2007, is ten aanzien van de opslag VF rekening gehouden met de reservepositie van dat fonds. De opslag is daarbij zodanig vastgesteld dat eenmalig € 30 miljoen aan VF-middelen binnen de begroting vrijvalt. Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling stelselonderhoud.
Van het voor 2007 beschikbare budget voor flankerend beleid bij de nieuwe gewichtenregeling, dat met name afkomstig is van middelen die eerder voor de begin- en tussentoets waren gereserveerd, wordt € 22,5 miljoen doorgeschoven naar 2009 en 2010. Verwacht wordt dat de kosten vooral in die jaren zullen optreden.
Deze mutatie van in totaal € 44,3 miljoen betreft een aanpassing van het betaalritme van de regeling Bestuur en Management. Per saldo kunnen de scholen hierdoor eerder over de middelen 2007/2008 beschikken.
Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling stelselonderhoud.
Ter stimulering van experimenten op het gebied van brede scholen was € 6 miljoen vrijgemaakt. Het opstellen van een regeling kost meer tijd dan verwacht, waardoor dit bedrag van € 6 miljoen dit jaar niet meer tot uitbetaling zal komen.
Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling school en omgeving.
Indien bij scholen binnen cluster 4 sprake is van uitzonderlijke groei, komen zij in aanmerking voor bijzondere bekostiging. Deze maatregel kost € 2,4 miljoen. Deze middelen zijn vrijgemaakt uit het vangnet lumpsum en door het uitstellen van de automatische indicatiestelling JJI naar 2008.
Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling stelselonderhoud.
Door een lager beroep op de regeling dan geraamd, zullen de kosten voor rugzakleerlingen (inclusief ambulante begeleiding) in 2007 naar verwachting € 15 miljoen lager uitvallen. Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling stelselonderhoud.
Na een jaar ervaring met het invoeringsproces van het onderwijsnummer in het primair onderwijs blijkt dat invoering in het primair onderwijs complexer is dan in andere sectoren. Dit leidt tot hogere kosten (€ 12,2 miljoen) voor de betrokken partijen.
Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling stelselonderhoud.
De middelen in het vangnet lumpsum worden verlaagd met € 2,4 miljoen. Deze middelen worden ingezet voor de kosten van de groeiregeling cluster 4 en voor een tegenvaller op de overlopende kosten lumpsum.
Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling stelselonderhoud.
In verband met de fasering van de in de CAO 2007–2009 afgesproken maatregelen, wordt een bedrag van € 6,1 miljoen via een kasschuif naar voren gehaald.
Daarnaast vindt een beperking plaats van de indexering van het budget voor Personeels- en Arbeidsmarktbeleid met € 6 miljoen en € 6 miljoen ten gevolge van het betaalritme lumpsum. Deze extensivering van in totaal € 12 miljoen wordt gereserveerd voor 2011 in afwachting van de kabinetsreactie op het advies van de commissie Rinnooy Kan.
Tenslotte is er een mutatie van € 5 miljoen opgenomen, in verband met de afrekening van de uit de declaratieperiode overlopende personele kosten via de Aanvraag Vaststelling Rijksvergoeding 2006, en in verband met de kosten van de overgangsregeling lumpsum.
Deze mutaties doen zich voor op de doelstelling stelselonderhoud.
Toelichting ontvangsten mutaties
Deze mutatie betreft meerontvangsten vanwege niet bestede subsidies op het gebied van onderwijsachterstanden bij gemeenten en vanwege niet bestede subsidies voor onderwijskansen.
Artikel 3. Voortgezet onderwijs
Budgettaire gevolgen artikel 3 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5 836 444 | 5 891 646 | 101 164 | 5 992 810 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 5 869 481 | 5 924 683 | 101 019 | 6 025 702 |
Programma-uitgaven | 5 864 677 | 5 919 932 | 100 193 | 6 020 125 |
Stelselonderhoud: school centraal/bevrijd | 5 616 242 | 5 669 032 | 102 445 | 5 771 477 |
Schooltypen sluiten goed aan, soepele schakels | 40 500 | 40 500 | 0 | 40 500 |
Leerlingen met gedrags, leer- en sociale emotionele problemen worden specifiek behandeld | 169 400 | 169 400 | 0 | 169 400 |
Het leeraanbod gericht op sociaal en maatschappelijke vaardigheden neemt toe en de leerling krijgt vaker te maken met maatschappelijk gebruik | 15 129 | 15 129 | 0 | 15 129 |
Programmakosten-overig | 23 406 | 25 871 | – 2 252 | 23 619 |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 14 888 | 17 388 | – 3 180 | 14 208 |
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 8 518 | 8 483 | 928 | 9 411 |
Apparaatsuitgaven | 4 804 | 4 751 | 826 | 5 577 |
Ontvangsten | 129 196 | 151 746 | – 21 900 | 129 846 |
Voor het voortgezet onderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven met € 101,0 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.
Voor € 133,6 miljoen betreft het technische mutaties, vooral als gevolg bij loon- en prijsbijstellingen. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 32,6 miljoen gedaald. De voornaamste mutatie betreft een voorgenomen kasschuif van 2007 naar 2008 ad. € 29,3 miljoen. De belangrijkste oorzaak van deze mutatie is dat de kwaliteitsagenda voortgezet onderwijs nog niet kan worden afgerond in 2007 waardoor de invulling van de innovatiebox vmbo en het LOB/VO is uitgesteld. Daarnaast zal een deel van deze middelen worden ingezet voor de dekking van de kosten van de maatregelen naar aanleiding van het eindrapport van de «Commissie Rinnooy Kan».
De ontvangsten zijn met € 21,9 miljoen gedaald. Voor € 25,5 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties zijn de ontvangsten met € 3,6 miljoen gestegen. Dit betreft extra ontvangsten als gevolg van terugvorderingen risicoleerlingen VO/BVE.
Artikel 4. Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
Budgettaire gevolgen artikel 4 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 032 663 | 3 096 570 | 162 864 | 3 259 434 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 3 120 301 | 3 130 001 | 77 799 | 3 207 800 |
Programma-uitgaven | 3 116 815 | 3 126 546 | 77 685 | 3 204 231 |
Instandhouding van het stelsel | 2 452 540 | 2 514 937 | 67 130 | 2 582 067 |
• Bekostiging ROC’s en KBB’s | 2 452 540 | 2 514 937 | 67 130 | 2 582 067 |
Voldoende geschikt onderwijspersoneel | 16 299 | 16 299 | 0 | 16 299 |
• Lerarenbeleid | 16 299 | 16 299 | 16 299 | |
Meer innovatie door samenwerking tussen instellingen en hun omgeving | 143 996 | 144 628 | – 3 000 | 141 628 |
• Innovatiearrangement beroepskolom | 20 000 | 20 000 | – 3 000 | 17 000 |
• Innovatiebox reguliere middelen | 36 793 | 37 425 | 37 425 | |
• FES middelen Beroepsonderwijs in bedrijf | 82 250 | 82 250 | 82 250 | |
• Overig | 4 953 | 4 953 | 4 953 | |
Minder deelnemers die de school voortijdig schoolverlaten | 164 298 | 166 910 | 0 | 166 910 |
• RMC’s/GSB | 38 870 | 38 870 | 38 870 | |
• IBO bve | 66 861 | 66 861 | 66 861 | |
• Leerplichtverlenging tot 18 jaar | 40 000 | 40 000 | 40 000 | |
• Convenanten met top 12 RMC-regio’s | 6 000 | 6 720 | 6 720 | |
• Bestrijden VSV en versterken BBL (ESF) | 10 000 | 11 892 | 11 892 | |
• Overig | 2 567 | 2 567 | 2 567 | |
Aantrekkelijk beroepsonderwijs dat aansluit op de behoeften van de deelnemers, de arbeidsmarkt, de samenleving en het vervolgonderwijs | 53 150 | 53 050 | 0 | 53 050 |
• Herontwerp kwalificatiestructuur | 5 000 | 5 000 | 5 000 | |
• Examens mbo | 11 300 | 11 300 | 11 300 | |
• Stage- en simulatieplaatsen | 35 000 | 35 000 | 35 000 | |
• Algemeen | 1 850 | 1 750 | 1 750 | |
Bevorderen Leven Lang Leren (projectdirectie Leren & Werken) | 7 050 | 14 259 | 3 992 | 18 251 |
• Duale trajecten + EVC | 4 900 | 12 109 | 3 992 | 16 101 |
• Overige instrumenten | 2 150 | 2 150 | 2 150 | |
Meedoen in de samenleving | 202 204 | 202 204 | 9 221 | 211 452 |
• Inkoop educatie activiteiten | 183 887 | 183 887 | 5 721 | 189 608 |
• Alfabetisering | 4 000 | 4 000 | 4 000 | |
• Leerling gebonden Fin. Gehandicapten (LGF) | 6 162 | 6 162 | 3 500 | 9 662 |
• Overig | 8 155 | 8 155 | 8 155 | |
Meer eigen verantwoordelijk-heid van deelnemers voor hun leerloopbaan | 1 886 | 1 886 | 0 | 1 886 |
• Versterking loopbaan oriëntatie en begeleiding | 361 | 361 | 361 | |
• Overige instrumenten | 1 525 | 1 525 | 1 525 | |
Programmakosten overig: | 75 392 | 12 373 | 342 | 12 715 |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 5 349 | 5 349 | 2 152 | 7 501 |
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 70 043 | 7 024 | – 1 810 | 5 214 |
Apparaatsuitgaven | 3 486 | 3 455 | 114 | 3 569 |
Ontvangsten | 82 250 | 82 250 | 2 000 | 84 250 |
Voor het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie is sprake van een stijging van de uitgaven met € 77,8 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.
Voor € 76,7 miljoen betreft het technische mutaties. Hiervan heeft € 69,3 miljoen betrekking heeft op een bijstelling uit de aanvullende post te weten de loon- en prijsbijstelling en is € 5,7 miljoen toegevoegd aan het educatiebudget. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 1,1 miljoen gestegen.
Als gevolg van technische mutaties zijn de ontvangsten met € 2 miljoen gestegen.
Toelichting per operationele doelstelling
Het betreft een toelichting op de autonome- beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de stijging van € 1,1 miljoen verklaren.
Instandhouding van het stelsel
– Als gevolg van de Pardonregeling wordt aan meer mensen een verblijfsvergunning verstrekt waardoor een stijging van het aantal ingeschreven mbo deelnemers wordt verwacht. Dit heeft geleid tot een verhoging van het budget in de jaren 2007 en 2008 met respectievelijk € 3 miljoen en € 3,2 miljoen.
– Om de instellingen te ondersteunen bij het gebruik van het onderwijsnummer is het budget in 2007 en 2008 opgehoogd met € 3 miljoen. Deze middelen dragen tevens bij aan een goede inrichting van de bedrijfsvoering van de instellingen als randvoorwaarde voor een adequate invoering van competentiegericht beroepsonderwijs (CGO) in het mbo.
Meer innovatie en rendement door samenwerking tussen instellingen
– In 2006 is slechts € 17 miljoen van de in totaal € 20 miljoen die voor het innovatiearrangement beschikbaar was uitgeput. Als gevolg hiervan valt in 2007 € 3 miljoen vrij.
– Om de toename van het aantal gehandicapten mbo deelnemers in 2007 op te kunnen vangen is het beschikbare budget in 2007 verhoogd met € 3,5 miljoen.
Budgettaire gevolgen artikel 5 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 9 136 | 9 236 | 162 | 9 398 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 9 136 | 9 236 | 81 | 9 317 |
Programma-uitgaven | 9 136 | 9 236 | 81 | 9 317 |
Ontvangsten | 9 136 | 9 236 | 0 | 9 236 |
Voor de technocentra is sprake van een stijging van de uitgaven met € 81 000 ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007. Het betreft een technische mutatie.
De ontvangsten zijn ongewijzigd.
Artikel 6. Hoger beroepsonderwijs
Budgettaire gevolgen artikel 6 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 012 274 | 2 058 385 | 125 114 | 2 183 499 | ||
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||
Totale uitgaven | 1 968 462 | 1 978 266 | 53 794 | 2 032 060 | ||
Programma-uitgaven | 1 963 688 | 1 973 544 | 53 180 | 2 026 724 | ||
Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek | 1 797 843 | 1 811 145 | 52 000 | 1 863 145 | ||
• Reguliere bekostiging (lumpsum) | 1 797 843 | 1 811 145 | 52 000 | 1 863 145 | ||
Getalenteerde studenten (binnen en buiten Nederland) aantrekken met uitdagend en excellent hoger onderwijs | 3 333 | 3 333 | – 2 855 | 478 | ||
• Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs | 3 333 | 3 333 | – 2 855 | 478 | ||
Versterken innovatief vermogen van Nederland door optimale benutting hoger onderwijs | 137 025 | 137 025 | 4 118 | 141 143 | ||
• Lectoren en kenniskringen | 49 225 | 49 225 | 1 360 | 50 585 | ||
• Zorgopleidingen in het hoger onderwijs | 10 200 | 10 200 | 10 200 | |||
• Deltaplan bèta/techniek | 58 300 | 58 300 | 3 008 | 61 308 | ||
• FES: Investeringsagenda bèta en techniek hoger onderwijs | 6 000 | 6 000 | 6 000 | |||
• Regionale Actie en Aandacht voor Kennisinnovatie (Raak) | 8 500 | 8 500 | – 160 | 8 340 | ||
• Versterking kennisinfrastructuur publieke sector | 4 800 | 4 800 | – 90 | 4 710 | ||
Werken aan een goed opgeleide beroepsbevolking door maximale participatie aan hoger onderwijs | 9 000 | 4 000 | – 20 | 3 980 | ||
• Erkenning van verworden competenties | 5 000 | 0 | 0 | |||
• Studiekeuze informatie voor het hoger onderwijs | 2 400 | 2 400 | 2 400 | |||
• Verhoging deelname allochtone studenten/Ambassadeursnetwerk | 1 500 | 1 500 | 1 500 | |||
• Emancipatie | 100 | 100 | – 20 | 80 | ||
Meer onderzoekers van meer kwaliteit door verbeteren en aantrekkelijker maken van onderzoekersopleidingen | 3 000 | 4 000 | 83 | 4 083 | ||
• Promotievouchers hbo-docenten | 3 000 | 4 000 | 83 | 4 083 | ||
Programmakosten-overig | 13 487 | 14 041 | – 146 | 13 895 | ||
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 8 841 | 8 841 | – 375 | 8 466 | ||
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 4 646 | 5 200 | 229 | 5 429 | ||
Apparaatsuitgaven | 4 774 | 4 722 | 614 | 5 336 | ||
Ontvangsten | 6 017 | 6 017 | 6 017 |
Voor het hoger beroepsonderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven met € 53,8 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.
Voor € 49 miljoen betreft het technische mutaties (hiervan heeft € 47,5 miljoen betrekking op een bijstelling uit de aanvullende post t.w. de loon- en prijsbijstellingen; zie de toelichting in het algemene deel van deze suppletore begroting).
Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 4,8 miljoen gestegen.
De ontvangsten zijn ongewijzigd.
Toelichting per operationele doelstelling
et betreft een toelichting op de autonome en beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de stijging van € 4,8 miljoen verklaren.
Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek/Getalenteerde studenten (binnen en buiten Nederland) aantrekken met uitdagend en excellent hoger onderwijs
Van de € 3,3 miljoen die in de begroting was geraamd voor het onderdeel «Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs» (i.c. subsidies voor experimenten «Ruim baan voor talent») wordt in 2007 een bedrag gerealiseerd van € 0,5 miljoen. Omdat de geraamde € 3,3 miljoen volledig afkomstig is uit de lumpsum van de hogescholen wordt het verschil tussen raming en realisatie van € 2,8 miljoen weer toegevoegd aan de lumpsum. Het onderdeel «Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs» is daarom verlaagd met € 2,8 miljoen en het onderdeel «Reguliere bekostiging» verhoogd met eenzelfde bedrag (de verhoging van € 2,8 miljoen maakt deel uit van de verhoging op dit onderdeel van € 52 miljoen).
Versterken innovatief vermogen van Nederland door optimale benutting hoger onderwijs
Om de doelstelling van 15% meer instroom te halen, vindt er in 2007 een versnelling plaats ad € 3 miljoen van het mbo-programma. (Omdat de middelen voor bèta/techniek voor de gehele onderwijskolom op begrotingsartikel 6 staan, is de versnelling voor het mbo-programma op dit artikel verwerkt.)
Artikel 7. Wetenschappelijk onderwijs
Budgettaire gevolgen artikel 7 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 520 326 | 3 452 723 | 72 452 | 3 525 175 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 3 467 043 | 3 442 177 | 76 797 | 3 518 974 |
Programma-uitgaven | 3 467 043 | 3 442 177 | 76 797 | 3 518 974 |
Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek | 3 420 723 | 3 395 857 | 86 685 | 3 482 542 |
• Reguliere bekostiging (lumpsum) | 3 401 298 | 3 376 021 | 85 256 | 3 461 277 |
• Toerusting van faciliterende organisaties gericht op het hoger onderwijs | 19 425 | 19 836 | 1 429 | 21 265 |
Getalenteerde studenten (binnen en buiten Nederland) aantrekken met uitdagend en excellent hoger onderwijs | 25 512 | 25 512 | – 5 670 | 19 842 |
• Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs | 1 667 | 1 667 | 1 667 | |
• FES: Rendement en excellentie | 5 000 | 5 000 | – 5 000 | 0 |
• Nederlandse Instituten in het Buitenland (NIB’s), Netherlands Education Support Offices (NESO’s), Beeldmerk* | 7 375 | 7 375 | – 670 | 6 705 |
• Noodfonds voor internationale hulpacties* | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
• Internationaal excelleren* | 8 100 | 8 100 | 8 100 | |
• Internationale samenwerking en beurzenprogramma’s* | 2 370 | 2 370 | 2 370 | |
• Voorzetting Deltabeurzen* | 0 | 0 | 0 | |
Versterken innovatief vermogen van Nederland door optimale benutting hoger onderwijs | 4 452 | 4 452 | 0 | 4 452 |
• Zorgopleidingen in het hoger onderwijs | 4 452 | 4 452 | 4 452 | |
• Dynamisering eerste geldstroom wetenschappelijk onderzoek | 0 | 0 | 0 | |
Werken aan een goed opgeleide beroepsbevolking door maximale participatie aan hoger onderwijs | 3 208 | 3 208 | – 318 | 2 890 |
• Surf Educatiefonds in het hoger onderwijs | 0 | 0 | 0 | |
• Digitale universiteit in het hoger onderwijs | 0 | 0 | 0 | |
• Verhoging deelname studenten met een handicap | 3 208 | 3 208 | – 318 | 2 890 |
Meer onderzoekers van meer kwaliteit door verbeteren en aantrekkelijker maken van onderzoekersopleidingen | 13 148 | 13 148 | – 3 900 | 9 248 |
• Jonge universiteiten | 0 | 6 000 | 6 000 | |
• Onderzoeksmasters in het wetenschappelijk onderwijs | 10 148 | 4 148 | – 3 900 | 248 |
• Promotie-voucher hbo-docenten | 3 000 | 3 000 | 3 000 | |
Ontvangsten | 16 466 | 16 466 | – 5 000 | 11 466 |
Voor het wetenschappelijk onderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven met € 76,8 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.
Voor € 76,0 miljoen betreft het technische mutaties (hierin is verwerkt een verhoging van € 78,6 miljoen als gevolg van een bijstelling uit de aanvullende post, te weten de loon- en prijsbijstelling 2007; zie de toelichting in het algemene deel van deze suppletore begroting).
Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 0,8 miljoen gestegen.
De ontvangsten zijn met € 5,0 miljoen gedaald. Deze mutatie is volledig technische van aard en heeft betrekking op het onderdeel «FES-project: Rendement en excellentie» (zie hieronder).
Toelichting per operationele doelstelling
Het betreft een toelichting op de autonome en beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de stijging van € 0,8 miljoen verklaren.
Getalenteerde studenten (binnen en buiten Nederland) aantrekken met uitdagend en excellent hoger onderwijs
In 2007 zullen prestatieafspraken voor het onderdeel «FES-project: Rendement en excellentie» worden opgesteld. De voor 2007 begrote uitgaven ad € 5,0 miljoen zullen niet eerder dan in 2008 worden gedaan.
Meer onderzoekers van meer kwaliteit door verbeteren en aantrekkelijker maken van onderzoekersopleidingen/
Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek
Conform de brief aan de Tweede Kamer van 2 februari 2007 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006–2007, 30 832, nr. 16) wordt voor de uitvoering van Studielink aan de Stichting SURF een subsidie verleend van € 5,0 miljoen (maakt deel uit van onderdeel «Reguliere bekostiging»). Een bedrag van € 3,9 miljoen is gedekt binnen artikel 7; het resterende bedrag van € 1,1 miljoen is ten laste gebracht van artikel 6.
Artikel 8. Internationaal beleid
Budgettaire gevolgen artikel 8 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 15 567 | 14 338 | 402 | 14 740 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 16 604 | 17 747 | 402 | 18 149 |
Programma-uitgaven | 13 864 | 14 968 | 119 | 15 087 |
Stimuleren van internationalisering van het onderwijs | 7 799 | 7 749 | 43 | 7 792 |
Ondersteunen van internationaal opererende organisaties in binnen- en buitenland | 6 065 | 6 115 | 76 | 6 191 |
Stimuleren van internationale culturele samenwerking | 0 | 1 104 | 1 104 | |
Apparaatsuitgaven | 2 740 | 2 779 | 283 | 3 062 |
Ontvangsten | 99 | 879 | 879 |
Artikel 9. Arbeidsmarkt en personeelsbeleid
Budgettaire gevolgen artikel 9 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 157 004 | 139 559 | – 44 518 | 95 041 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 157 004 | 139 559 | – 44 518 | 95 041 |
Programma-uitgaven | 153 920 | 136 496 | – 44 893 | 91 603 |
Zorgen voor de beschikbaarheid van voldoende personeel | 77 637 | 61 220 | – 11 395 | 49 825 |
Zorgen voor personeel van voldoende kwaliteit | 40 635 | 39 635 | – 154 | 39 481 |
Programmakosten-overig | 35 648 | 35 641 | – 33 344 | 2 297 |
• ZVOO | 33 596 | 33 596 | – 33 596 | 0 |
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 2 052 | 2 045 | 252 | 2 297 |
Apparaatsuitgaven | 3 084 | 3 063 | 375 | 3 438 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 1 245 | 1 245 |
Voor het arbeidsmarkt- en personeelsbeleid is sprake van een daling van de uitgaven met € 44,5 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.
Voor € 33,6 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 10,9 miljoen gedaald.
Op de ontvangsten is nu een bedrag van € 1,2 miljoen opgenomen, het betreft een autonome mutatie.
In afwachting van het advies van de Commissie Rinnooy Kan en de beleidsreactie (actieplan) hierop zijn voorgenomen maatregelen voor het Lerarenbeleid opgeschort. Hierdoor kan de raming van de «oude» enveloppemiddelen voor 2007 neerwaarts worden bijgesteld met € 16,6 miljoen.
Hiervan is € 1,6 miljoen toegevoegd aan de uitvoeringsregeling op het amendement De Vries (kamerstuk II, 2005/2006, 30 800 VIII, nr. 22), het aantal aanvragen leraren zij-instroom van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs viel hoger uit dan geraamd.
De overige € 15 miljoen wordt toegevoegd aan de benodigde ruimte voor de CAO’s primair en voortgezet onderwijs. Om die ruimte voor het voortgezet onderwijs meerjarig te laten aansluiten met de begrote bedragen is een kasschuif van € 11,9 miljoen nodig van 2007 naar 2008.
Artikel 10. Informatie- en communicatietechnologie
Budgettaire gevolgen artikel 10 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 31 102 | 38 146 | 119 | 38 265 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 31 102 | 38 146 | 119 | 38 265 |
Programma-uitgaven | 31 102 | 38 146 | 119 | 38 265 |
Integratie van ICT in het onderwijs bevorderen door ondersteunings- en stimuleringsfaciliteiten | 21 323 | 21 323 | 21 323 | |
Scholen ondersteunen bij het realiseren van onderwijsinhoudelijke doelstellingen en docenten en leerlingen laten excellereren via ICT innovaties | 9 779 | 16 823 | 119 | 16 942 |
Apparaatsuitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 47 776 | 53 584 | 0 | 53 584 |
De toevoeging betreft een technische mutatie.
Met ingang van 2008 wordt artikel 10 toegevoegd aan artikel 3 (voortgezet onderwijs).
Artikel 11. Studiefinanciering
Budgettaire gevolgen artikel 11 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 060 586 | 3 269 144 | 46 994 | 3 316 138 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 3 060 556 | 3 269 144 | 46 994 | 3 316 138 |
Programma-uitgaven | 3 059 462 | 3 267 999 | 46 958 | 3 314 957 |
Algemene toegankelijkheid | 1 295 689 | 1 350 186 | 79 211 | 1 429 397 |
Toegankelijkheid bij minder draagkrachtige ouders | 625 763 | 653 011 | 22 632 | 675 643 |
Flexibiliteit financiering studerende | 980 600 | 1 090 161 | – 56 000 | 1 034 161 |
Studenten in staat stellen meer tijd in de studie te investeren | 50 000 | 50 000 | 0 | 50 000 |
Stimuleren internationale studentenmobiliteit | 11 000 | 14 000 | – 2 002 | 11 998 |
Overige uitgaven Studiefinanciering | 28 779 | 41 961 | 10 | 41 971 |
Programmakosten-overig | 67 631 | 68 680 | 3 107 | 71 787 |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 67 631 | 68 680 | 3 107 | 71 787 |
Apparaatsuitgaven | 1 094 | 1 145 | 36 | 1 181 |
Ontvangsten | 367 700 | 388 500 | 10 400 | 398 900 |
Voor het beleidsartikel «Studiefinanciering» is sprake van een stijging van de uitgaven met € 47,0 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.
Voor € 11,9 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 35,1miljoen gestegen.
De ontvangsten zijn met € 10,4 miljoen gestegen. Dit betreft autonome mutaties.
Toelichting per operationele doelstelling
Het betreft een toelichting op de autonome en beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de stijging van € 35,1 miljoen verklaren.
Door het «generaal pardon» voor asielzoekers stijgt het WSF-budget voor 2007 met € 3,1 miljoen.
De raming van de relevante «basis- en aanvullende beursuitgaven» wordt verhoogd met € 25,0 miljoen, grotendeels toe te schrijven aan de normale betalingen bol-beurs. Na invoering van de prestatiebeurs in de bol voor niveau 3 en 4 met ingang van schooljaar 2005–2006 blijkt thans nog een hoger aantal deelnemers dan begroot de beurs als gift te ontvangen met als gevolg hogere relevante uitgaven.
Het budget voor studiefinanciering wordt in 2007 verhoogd met € 7,0 miljoen vanwege een vooruitbetaling van de kosten van het OV-studentenkaartcontract voor 2008 (de uitgaven voor 2008 zullen met € 7,0 miljoen verlaagd worden).
De raming op de relevante ontvangsten studiefinanciering wordt in 2007 verhoogd met € 10,4 miljoen. Deze meerontvangsten doen zich hoofdzakelijk voor op het onderdeel kortlopende schulden, door meer verrekende en ontvangen schulden dan geraamd naar aanleiding van controles door de IB-Groep.
Artikel 12. Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
Budgettaire gevolgen artikel 12 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 307 796 | 291 334 | – 15 118 | 276 216 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 296 696 | 291 334 | – 15 118 | 276 216 |
Programma-uitgaven | 296 696 | 291 334 | – 15 118 | 276 216 |
TS 17- | 218 500 | 201 200 | – 11 500 | 189 700 |
Vo 18+ | 59 800 | 60 100 | 0 | 60 100 |
TS 18+ vavo | 1 300 | 1 300 | 0 | 1 300 |
TS 18+ tlo | 11 100 | 12 700 | – 4 000 | 8 700 |
Programmakosten-overig | 17 096 | 16 034 | 382 | 16 416 |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 17 096 | 16 034 | 382 | 16 416 |
Ontvangsten | 9 500 | 9 500 | 5 000 | 14 500 |
Voor het beleidsartikel «Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten» is sprake van een daling van de uitgaven met € 15,1 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.
Voor € 0,4 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 15,5 miljoen gedaald.
De ontvangsten zijn met € 5,0 miljoen gestegen als gevolg van autonome mutaties.
Toelichting per operationele doelstelling
Het betreft een toelichting op de autonome en beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de daling van € 15,5 miljoen verklaren.
Door het «generaal pardon» voor asielzoekers is het WTOS-budget voor scholieren tot 18 jaar verhoogd met € 1,5 miljoen. Het totaal aantal gerechtigden dat gebruik maakt van de WTOS-regeling voor scholieren tot 18 jaar (WTOS 17-) blijft voor zowel schooljaar 2006–2007 als schooljaar 2007–2008 echter achter bij de raming. Hierdoor dalen de totale uitgaven op dit onderdeel in 2007 naar verwachting met € 13,0 miljoen.
Per saldo ontstaat op dit artikelonderdeel een mutatie van € 11,5 miljoen;
Het aantal gerechtigden dat gebruik maakt van de WTOS-regeling voor leraren alsmede leerlingen in deeltijd voortgezet onderwijs van 18 jaar en ouder en voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (WTOS 18+) blijft in 2007 achter bij de raming. Hierdoor dalen de uitgaven in 2007 naar verwachting met € 4,0 miljoen.
De relevante ontvangsten op de onderdelen WTOS 17- en WTOS 18+ stijgen in 2007 naar verwachting met € 4,0 miljoen. Op het onderdeel ontvangsten VO 18+ stijgen de relevante ontvangsten in 2007 naar verwachting met € 1,0 miljoen.
Budgettaire gevolgen artikel 13 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5 896 | 5 868 | 131 | 5 999 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 5 896 | 5 868 | 131 | 5 999 |
• IB-Groep | 5 896 | 5 868 | 131 | 5 999 |
Ontvangsten | 199 600 | 184 800 | 0 | 184 800 |
Voor het beleidsartikel «Lesgeld» is sprake van een stijging van de uitgaven met € 0,1 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007. Dit betreft technische mutaties.
In de ontvangstenstand is geen wijziging gekomen.
Budgettaire gevolgen artikel 14 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 666 486 | 679 057 | – 4 414 | 674 643 |
Waarvan garantieverplichtingen | 171 897 | |||
Totaal uitgaven | 866 692 | 879 290 | – 4 434 | 874 857 |
Programma-uitgaven | 821 463 | 826 418 | – 3 000 | 823 419 |
Cultuurnota 2005–2008 | 439 587 | 442 043 | 12 751 | 454 794 |
• Cultuurproducerende instellingen | 289 144 | 289 807 | 9 927 | 299 734 |
• Cultuurondersteunende instellingen | 51 888 | 52 364 | 1 258 | 53 622 |
• Fondsen | 80 455 | 81 772 | 1 566 | 83 338 |
• Film | 18 100 | 18 100 | 0 | 18 100 |
Behoud en Beheer Cultureel Erfgoed | 187 417 | 197 495 | – 8 216 | 189 279 |
• Subsidies Monumentenzorg | 69 797 | 69 797 | 875 | 70 672 |
• Archieven | 22 182 | 22 182 | 0 | 22 182 |
• Huisvesting | 66 240 | 61 836 | 984 | 62 820 |
• Musea (Niet-CuNo) | 4 701 | 15 701 | 0 | 15 701 |
• Behoud en Beheer (overig) | 6 937 | 9 237 | 0 | 9 237 |
• Verdrag van Malta en subsidies archeologie | 17 560 | 18 742 | – 10 075 | 8 667 |
Bibliotheken | 40 626 | 40 972 | 454 | 41 426 |
• Subsidies | 662 | 667 | 10 | 677 |
• Provinciale vernieuwingsplannen | 26 703 | 26 860 | 181 | 27 041 |
• RVP Blinden en slechtzienden | 13 261 | 13 445 | 263 | 13 708 |
Verbreden inzet cultuur | 96 504 | 88 490 | – 12 701 | 75 789 |
• Regionale Dynamiek | 31 783 | 32 783 | 0 | 32 783 |
• Cultuur en Ruimte | 2 283 | 2 283 | 0 | 2 283 |
• Cultuur en School | 24 828 | 17 028 | – 950 | 16 078 |
• Cultuur en ICT | 9 706 | 9 706 | 219 | 9 925 |
• Cultuur en Economie | 1 934 | 1 934 | 45 | 1 979 |
• Internationaal Cultuurbeleid (HGIS) | 1 270 | 216 | 0 | 216 |
• Projecten «Beelden voor de Toekomst» | 24 700 | 24 540 | – 12 015 | 12 525 |
Overig | 31 462 | 31 372 | 4 299 | 35 671 |
Nationaal Archief | 25 866 | 26 046 | 413 | 26 459 |
Apparaatsuitgaven | 45 229 | 52 872 | – 1 434 | 51 438 |
• Bestuursdepartement | 10 018 | 9 852 | 1 576 | 11 428 |
• Uitvoeringsdiensten | 35 211 | 43 020 | – 3 010 | 40 010 |
Ontvangsten | 34 194 | 37 566 | – 15 750 | 21 816 |
Voor het artikel Cultuur is sprake van een daling van de uitgaven met € 4,4 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.
Voor € 0,1 miljoen betreft het een daling als gevolg van technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 4,3 miljoen gedaald.
De ontvangsten zijn met € 15,8 miljoen gedaald. Dit zijn volledig technische mutaties.
Toelichting per operationele doelstelling
Het betreft een toelichting op de autonome en beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de daling van 4,3 miljoen verklaren.
Behoud en beheer Cultureel Erfgoed
Het gaat hier onder meer om een tweetal kasschuiven:
Voor de afhandeling van het restitutiedossier is in totaal € 10 miljoen beschikbaar.
Het ritme voor de uitgaven wordt hierbij aangepast . Er is voor de komende jaren nog geld nodig voor het voortbestaan van de restitutiecommissie, de afhandeling door ICN en het (nieuwe) museumonderzoek. Een bedrag van € 5,5 miljoen wordt doorgeschoven naar volgende jaren.
Ook de gelden voor het project beheer kunstvoorwerpen van ICN worden verdeeld over de jaren aan de hand van een realistische kasritme, € 2 miljoen wordt doorgeschoven naar volgende jaren.
Voor het project Beelden voor de Toekomst is vanuit de FES-middelen € 24,7 miljoen beschikbaar voor 2007. Omdat de onderliggende projecten met een halfjaar vertraging zijn gestart is in 2007 ook slechts de helft van dit budget uitgegeven. Een bedrag van € 12,4 miljoen wordt nu doorgeschoven naar 2008, omdat dit budget wel voor het totale project nodig is.
De belangrijkste mutatie op dit onderdeel hangt samen met de vertraging van de nieuwbouw voor de RACM waardoor de hiervoor gereserveerde middelen a € 2,9 mln. in 2007 pas in 2008 benodigd zullen zijn.
Budgettaire gevolgen artikel 15 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 769 107 | 791 207 | 9 916 | 801 123 | ||
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||
Totale uitgaven | 748 216 | 781 136 | 9 916 | 791 052 | ||
Programma-uitgaven | 759 036 | 781 136 | 9 916 | 791 052 | ||
Gevarieerd media-aanbod | 748 216 | 770 316 | 9 854 | 780 170 | ||
Evenwichtige representatie | 3 777 | 3 777 | 54 | 3 831 | ||
Electronische infrastructuur | 4 104 | 4 104 | 4 | 4 108 | ||
Programmakosten-overig | 2 939 | 2 939 | 4 | 2 943 | ||
Apparaatsuitgaven | 0 | 0 | 0 | |||
Ontvangsten | 212 681 | 232 878 | 0 | 232 878 |
Voor Media is sprake van een stijging van de uitgaven met € 9,9 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007. Dit zijn allemaal technische mutaties (loon- en prijsbijstelling).
De ontvangsten zijn ongewijzigd.
Artikel 16. Onderzoeks- en wetenschapsbeleid
Budgettaire gevolgen artikel 16 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 894 091 | 873 000 | 46 903 | 919 903 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 934 162 | 956 900 | 28 288 | 985 188 |
Programma-uitgaven | 930 733 | 954 019 | 27 943 | 981 962 |
Operationele doelstelling 1: Zorgen voor een goede toerusting en bekostiging van het onderzoeksstelsel | 727 315 | 728 853 | 15 684 | 744 537 |
• NWO | 302 898 | 302 944 | 7 401 | 310 345 |
• KNAW | 87 951 | 87 951 | 2 175 | 90 126 |
• Koninklijke Bibliotheek | 41 693 | 41 698 | 872 | 42 570 |
• Stichting Anno | 2 000 | 0 | 0 | 0 |
• KNAW bibliotheek | 2 349 | 2 349 | 57 | 2 406 |
• LF TUD bibliotheek | 6 985 | 6 985 | 161 | 7 146 |
• IISG | 270 | 270 | 3 | 273 |
• SURF | 2 270 | 2 270 | 0 | 2 270 |
• CPG | 462 | 462 | 14 | 476 |
• TNO | 189 636 | 190 962 | 3 432 | 194 394 |
• BPRC / Stichting AAP | 10 424 | 10 624 | 1 384 | 12 008 |
• Nationaal Herbarium | 1 101 | 1 101 | 46 | 1 147 |
• NLR | 848 | 848 | 17 | 865 |
• Waterloopkundig Laboratorium | 1 314 | 1 314 | 26 | 1 340 |
• Grondmechanica Delft | 784 | 784 | 16 | 800 |
• MARIN | 886 | 886 | 17 | 903 |
• STT | 188 | 188 | 4 | 192 |
• EMBC | 724 | 724 | 0 | 724 |
• EMBL | 2 948 | 2 948 | 200 | 3 148 |
• ESA | 31 652 | 31 652 | 301 | 31 953 |
• CERN | 30 425 | 30 425 | 0 | 30 425 |
• ESO | 5 915 | 5 915 | 0 | 5 915 |
• EG-Liaison | 228 | 228 | 2 | 230 |
• NTU/INL | 1 496 | 1 496 | 44 | 1 540 |
• EIB | 1 187 | 1 187 | 28 | 1 215 |
• COS | 0 | 0 | 0 | 0 |
• St.Montesquieu | 0 | 1 000 | 0 | 1 000 |
• Nader te verdelen | 681 | 1 642 | – 516 | 1 126 |
Operationele doelstelling 2: Zorgen voor specifieke stimulering voor kennisopbouw voor de toekomst | 168 293 | 186 144 | 10 370 | 196 514 |
• FES-BSIK | 56 489 | 64 330 | 0 | 64 330 |
• FES-cleanrooms | 0 | 0 | 0 | 0 |
• FES-TNO automotive | 0 | 0 | 0 | 0 |
• FES-GATE | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 |
• FES-grootsch.researchfac. | 30 642 | 30 642 | 0 | 30 642 |
• FES-Parelsnoer | 11 750 | 11 750 | 0 | 11 750 |
• FES-ITER | 0 | 15 000 | 0 | 15 000 |
• Genomics | 11 345 | 11 345 | 11 000 | 22 345 |
• Smart-mix | 51 475 | 46 485 | – 2 900 | 43 585 |
• EET | 4 592 | 4 592 | 370 | 4 962 |
• Kust- en zeeonderzoek | 0 | 0 | 1 900 | 1 900 |
Operationele doelstelling 3: Zorgen voor instroom, behoud en doorstroom van talentvolle onderzoekers | 25 613 | 25 613 | 2 000 | 27 613 |
• Vernieuwingsimpuls | 13 613 | 13 613 | 0 | 13 613 |
• VI-vrouwencomponent | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 |
• Talent Mozaiek | 0 | 0 | 2 000 | 2 000 |
• Talent Rubicon | 4 000 | 4 000 | 0 | 4 000 |
• Aspasia | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 |
• Creatieve promovendi | 4 000 | 4 000 | 0 | 4 000 |
Operationele doelstelling 4: Intensiveren van wetenschap en techniekcommunicatie | 1 670 | 1 670 | 55 | 1 725 |
• WeTeN | 0 | 0 | 0 | 0 |
• Uitvoering WTC-beleid | 1 670 | 1 670 | 55 | 1 725 |
Operationele doelstelling 5: Bevorderen nationale coördinatie en internationale samenwerking in wetenschappelijk onderzoek | 7 574 | 11 472 | – 240 | 11 232 |
• Nationale coördinatie | 2 597 | 6 495 | – 240 | 6 255 |
• Bilaterale samenwerking | 4 977 | 4 977 | 0 | 4 977 |
Programmakosten overig: | 268 | 267 | 74 | 341 |
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 268 | 267 | 74 | 341 |
Apparaatsuitgaven | 3 429 | 2 881 | 345 | 3 226 |
Ontvangsten | 177 587 | 201 345 | 1 058 | 202 403 |
Voor het beleidsterrein Onderzoek en Wetenschapsbeleid is sprake van een stijging van de uitgaven met € 28,3 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.
Voor € 19,3 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 9,0 miljoen gestegen.
De ontvangsten zijn met € 1,0 miljoen gestegen. Het betreft hier een technische mutatie.
Toelichting per operationele doelstelling
Het betreft een toelichting op de autonome en beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de stijging van € 9,0 miljoen verklaren.
Doelstelling 1: Zorgen voor een goede toerusting en bekostiging van het onderzoeksstelsel.
Er is een stijging van 15,7 miljoen ten opzichte van de 1ste suppletore wet. Het betreffen technische mutaties van € 18,0 miljoen en beleidsmatige mutaties van -/- 2,3 miljoen i.v.m. herprioritering van de middelen.
Doelstelling 2: Zorgen voor specifieke stimulering voor kennisopbouw voor de toekomst.
Er is een stijging van 10,4 miljoen ten opzichte van de 1ste suppletore wet. Het betreffen beleidsmatige mutaties in verband met aanvullende financiering Genomics en herprioritering van de middelen.
Budgettaire gevolgen artikel 24 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 1 565 693 | 380 436 | 1 946 129 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 0 | 1 567 168 | 380 436 | 1 947 604 |
Programma-uitgaven | 0 | 1 567 168 | 380 436 | 1 947 604 |
Wet kinderopvang | 0 | 1 559 393 | 380 241 | 1 939 634 |
Subsidies | 0 | 6 654 | 182 | 6 836 |
Overig | 0 | 1 121 | 13 | 1 134 |
Apparaatsuitgaven | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 41 768 | 477 000 | 518 768 |
Voor kinderopvang is sprake van een stijging van de uitgaven en verplichtingen met € 380,4 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007. Voor € 33 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 347,4 miljoen gestegen.
De ontvangsten zijn met € 477 miljoen gestegen, dat betreft een beleidsmatige mutatie.
Toelichting autonome en beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen
Ramingsbijstelling Wet kinderopvang
De raming voor de Wet kinderopvang is opwaarts bijgesteld met € 355 miljoen als gevolg van meer gebruik dan oorspronkelijk was verondersteld.
Op basis van de Wet inburgering krijgen de gemeenten middelen voor kinderopvang. Hiervoor is € 7,7 miljoen opgenomen in 2007, maar dit bedrag zal eerst in 2008 naar het gemeentefonds overgemaakt worden. Het budget voor 2007 is derhalve met dit bedrag verlaagd.
Toelichting ontvangsten mutaties
Met ingang van de najaarsnota 2007 wordt de werkgeversbijdrage kinderopvang geraamd en verantwoord op de OCW-begroting. Voor 2007 worden de ontvangen premie inkomsten van de werkgeversbijdrage voor kinderopvang geraamd op € 477 miljoen.
Budgettaire gevolgen artikel 25 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 11 126 | 3 240 | 14 366 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 0 | 11 052 | 3 240 | 14 292 |
Programma-uitgaven | 0 | 11 052 | 1 306 | 12 358 |
Subsidies | 0 | 8 906 | 1 100 | 10 006 |
Stimuleringsuitgaven | 0 | 2 146 | 206 | 2 352 |
Programmakosten-overig | 0 | 0 | 0 | 0 |
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 0 | 0 | 1 934 | 1 934 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor het artikel Emancipatie is sprake van een stijging van de uitgaven met € 3,2 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.
Voor € 1,2 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 2,0 miljoen gestegen.
Artikel 17. Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen artikel 17 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 7 500 | 727 162 | – 726 708 | 454 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | – 7 500 | 727 162 | – 726 708 | 454 |
• Loonbijstelling | – 7 500 | 604 784 | – 604 330 | 454 |
• Prijsbijstelling | 0 | 80 460 | – 80 460 | 0 |
• Nominaal en onvoorzien | 0 | 41 918 | – 41 918 | 0 |
• Asielzoekers | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 5 188 | 0 | 5 188 |
Voor het artikel nominaal en onvoorzien is sprake van een daling van de uitgaven en verplichtingen met € 726,7 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.
Voor € 682,5 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van beleidsmatige mutaties is de begroting met € 44,2 miljoen gedaald.
De mutatie op de post loonbijstelling wordt veroorzaakt door de loonbijstelling tranche 2007. De verdeling naar de verschillende beleidsartikelen is opgenomen in het algemene deel.
De mutatie op de post prijsbijstelling wordt veroorzaakt door de uitdeling van de prijsbijstelling van € 80,5 miljoen. Bij de uitdeling van de prijsbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is rekening gehouden met het afwijkende (hogere) wettelijk verplichte bijstellingspercentage op het materiële budget van het primair onderwijs. De verdeling naar de verschillende beleidsartikelen is opgenomen in het algemene deel.
De mutatie van € 41,9 miljoen op dit onderdeel wordt verklaard door de restant uitdeling van de eindejaarsmarge 2006/2007 naar de verschillende beleidsartikelen.
Artikel 18. Ministerie algemeen
Budgettaire gevolgen artikel 18 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 118 173 | 123 301 | 5 417 | 128 718 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 118 173 | 123 301 | 5 417 | 128 718 |
Ontvangsten | 567 | 567 | 0 | 567 |
Voor het artikel 18 Ministerie algemeen is sprake van een stijging van de uitgaven met € 5,4 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.
Voor – € 3,0 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 8,4 miljoen gestegen.
Budgettaire gevolgen artikel 19 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 46 745 | 47 803 | 1 825 | 49 628 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 46 745 | 47 803 | 1 825 | 49 628 |
• Erfgoedinspectie | 2 669 | 2 706 | 400 | 3 106 |
• Onderwijsinspectie | 44 076 | 45 097 | 1 425 | 46 522 |
Ontvangsten | 0 | 437 | 169 | 606 |
Voor de inspecties is sprake van een stijging van de uitgaven met € 1,8 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.
Voor € 1,2 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 0,6 miljoen gestegen.
De ontvangsten zijn met € 0,2 miljoen als gevolg van een technische mutatie gestegen.
Budgettaire gevolgen artikel 20 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6 755 | 8 333 | – 549 | 7 784 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 6 755 | 8 333 | – 549 | 7 784 |
• Onderwijsraad | 2 574 | 2 674 | 63 | 2 737 |
• Raad voor Cultuur | 3 270 | 3 270 | 85 | 3 355 |
• AWT | 911 | 2 389 | – 697 | 1 692 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor de adviesraden is sprake van een daling van de uitgaven met € 0,5 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.
Voor – € 0,7 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 0,2 miljoen gestegen.