A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mede namens de Minister voor Jeugd en Gezin,
A. Klink
De mutaties in deze suppletore wet bestaan uit herschikkingen binnen de begroting, uit overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, uit financieringsverschuivingen tussen premiemiddelen en begrotingsmiddelen en uit middelen die generaal aan de VWS-begroting zijn toegevoegd, dan wel middelen die generaal ten gunste komen van het EMU-saldo. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2007, die de Minister van Financiën aan de Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende beginselen toegepast:
1. Naast beleidsmatig relevante mutaties worden enkel de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag hoger is dan € 2 miljoen. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan € 2 miljoen en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van VWS, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Technische mutaties. Hierdoor kan het saldo uiteindelijk hoger zijn dan € 2 miljoen;
2. Bij een overheveling tussen twee artikelen is volstaan met één toelichting. Deze toelichting is opgenomen bij het artikel dat middels deze overheveling wordt verhoogd. Bij het andere artikel is de toelichting beperkt tot de algemene tekst Overheveling naar (niet-)beleidsartikel. De toelichting aangaande desalderingen wordt opgenomen bij de uitgaven;
3. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven;
4. Overhevelingen tussen operationele doelstellingen van eenzelfde artikel worden niet toegelicht.
Voor wat betreft de premie-uitgaven en -ontvangsten worden in principe alleen mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht. In enkele gevallen is van deze regel afgeweken.
In paragraaf 2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven en -ontvangsten besproken. Paragraaf 3 behandelt het beleid met betrekking tot de premie-uitgaven en premie-ontvangsten. Ten slotte volgt in paragraaf 4 de artikelsgewijze toelichting. Hierin worden allereerst de begrotingsmutaties toegelicht en vervolgens – indien relevant – de premiemutaties.
2. Het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven en -ontvangsten
In paragraaf 2.1 worden de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties op de begroting toegelicht. In paragraaf 2.2 worden de belangrijkste mutaties benoemd die te maken hebben met het beleid met betrekking tot Jeugd en Gezin. Verder vormt deze suppletore wet de juridische basis voor de enkele uitgaven in 2007. De wettelijke basis wordt verklaard in paragraaf 2.3.
2.1 Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (bedragen x € 1 000)
Onderstaand overzicht geeft inzicht in de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties. Dit zijn mutaties groter dan € 10 miljoen en toevoegingen uit de generale middelen die relevant zijn voor het kader Rijksbegroting. Een uitgebreide toelichting wordt gegeven in paragraaf 4 artikelsgewijze toelichting.
Tabel 1 – Belangrijkste begrotingsuitgavenmutaties
(bedragen x € 1 000) | Artikel | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 13 589 474 | ||
Stand na 1e suppletore begroting 2007 | 13 673 890 | ||
Belangrijkste suppletore mutaties | |||
1 | Ruimte budget opleidingen en beroepen | 42 | – 10 000 |
2 | Ruimte zorgverlening aan illegalen | 42 | – 10 000 |
3 | Bijstelling Tegemoetkoming buitengewone uitgaven | 43 | 36 900 |
4 | Mantelzorg | 44 | – 50 000 |
5 | Invulling Taakstellende onderuitputting voorjaarsnota 2006 | 99 | 23 700 |
6 | Invulling Taakstellende onderuitputting voorjaarsnota 2007 | 99 | 12 350 |
Overige mutaties | 57 932 | ||
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 13 734 772 |
2.2 Overzicht suppletore uitgavenmutaties Jeugd en Gezin
De programmaministers voor Jeugd en Gezin en voor Wonen, Wijken en Integratie zullen met ingang van het begrotingsjaar 2008 het beheer gaan voeren over een eigen programmabegroting. Voor het begrotingsjaar 2007 is om praktische redenen besloten om nog geen afzonderlijke programmabegrotingen op te stellen. Zoals in de eerste suppletore wet is aangegeven, blijven de programmauitgaven voor Jeugd en Gezin voor wat betreft het begrotingsjaar 2007 op de begrotingen van VWS, Justitie, SZW en OCW staan. Onderstaand overzicht geeft inzicht in de belangrijkste uitgavenmutaties op het terrein van Jeugd en Gezin.
Tabel 2 – Belangrijkste begrotingsuitgavenmutaties J&G (bedragen x € 1 000)
Uitgaven | |
---|---|
Begroting VWS (XVI), artikel 45 (programmamiddelen) | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 1 091 092 |
1. Sterkere volume-ontwikkeling in de provinciale jeugdzorg dan vooraf aangenomen. | 36 111 |
2. Ruimte door vertraging van een bouwproject en verrekening van aanvalsplannen met provincies | – 6 430 |
3. Verwachte toename van het aantal meldingen van kindermishandeling | 5 000 |
Nominale mutaties | 20 462 |
Overige mutaties | – 621 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 1 145 614 |
Begroting VWS (XVI), artikel 41 (deels) | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 213 725 |
Nominale mutaties | 4 222 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 217 947 |
Begroting VWS (XVI), artikel 99 (deels) | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | – 1 300 |
1. Aandeel Jeugd en Gezin in de taakstellende onderuitputting op de VWS-begroting | 1 300 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 0 |
Begroting Justitie (VI), artikel 14 (deels) | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 284 902 |
1. Extra middelen voor de Raad voor de Kinderbescherming om toenemende instroom op te kunnen vangen en tegenvallende kosten voor ICT | 7 500 |
2. Eenmalig beschikbare extra middelen voor het convenant gezinsvoogdij worden door interne herschikking op de Justitie-begroting toegevoegd aan de middelen voor Jeugd en Gezin. | 4 000 |
Nominale mutaties | 6 072 |
Overige mutaties | – 911 |
Stand 2e suppletore begroting | 301 563 |
Begroting SZW (XV), artikel 33 (deels) | |
Stand 1e suppletore begroting | 3 376 273 |
1. Op basis van onder meer de uitvoeringsinformatie van de SVB zijn de (volume)ramingen voor de AKW meerjarig aangepast | 15 105 |
2. Correctie van een te lage inschatting door de SVB van het aantal kinderen dat recht heeft op AKW in het 2e kwartaal van dit jaar | 31 071 |
Nominale mutaties | 20 028 |
Overige mutaties | – 1 000 |
Stand 2e suppletore begroting | 3 441 477 |
Begroting SZW (XV), artikel 22 (deels) | |
Stand 1e suppletore begroting | 2 000 |
1. Bijdragen van VWS, BZK en OCW ter ondersteuning van pilotprojecten ten behoeve van jongeren die niet werken, noch leren | 2 400 |
Overige mutaties | 602 |
Stand 2e suppletore begroting | 5 002 |
In deze paragraaf wordt door deze begrotingswet de wettelijke basis voor een aantal uitgaven geregeld.
Gedwongen opname TB-patiënten:
Op basis van de begrotingswet wordt aan het Universitair Medisch Centrum Groningen voor de jaren 2006 € 0,3 miljoen en 2007 maximaal € 1,0 miljoen beschikbaar gesteld voor de financiering van het gedwongen opnemen van TB-patiënten die weigeren een behandeling te ondergaan maar die wel besmettelijk zijn voor de omgeving, voor zover deze kosten niet laste van de zorgverzekering komen.
Kwaliteitscontrole melk-, zuivel en eiersector:
Voor controle in de melk- en zuivelsector is een bedrag van € 1,3 miljoen aan het Centraal Orgaan voor Kwaliteitsaangelegenheden in de Zuivel (COKZ) ter beschikking gesteld. Tevens is voor controle in de eiersector een bedrag van € 0,2 miljoen aan het Controlebureau voor Pluimvee, Eieren en eiproducten(CPE) ter beschikking gesteld.
Het nieuwe sportbeleid uit de nota Tijd voor sport, Bewegen, Meedoen, Presteren kamerstukken 30 234, nr. 2, heeft ook gevolgen voor de subsidieverlening aan sportbonden. Uit oogpunt van behoorlijk bestuur is voorzien in een afbouwsubsidie in de jaren 2007 en 2008 voor bonden waarvoor de wijzigingen ingrijpende financiële gevolgen hebben. In 2007 is aan 7 sportbonden een dergelijke afbouwsubsidie verleend voor een totaalbedrag van € 0,2 miljoen.
Haalbaarheidsonderzoek WK Voetbal in 2018:
Daarnaast heeft het Kabinet, in navolging van de Belgische regering, een subsidie van € 0,5 miljoen ter beschikking gesteld aan de KNVB voor het haalbaarheidsonderzoek naar de organisatie van het WK Voetbal in 2018.
Bestrijden illegale invoer van geneesmiddelen:
Vanwege de problematiek rond de invoer van illegale geneesmiddelen in Nederland en de overige lidstaten van de EU wordt een bijdrage gegeven aan de Raad van Europa van € 34 022,–.
De Raad van Europa wil met behulp van de bijdrage een training opzetten voor met de grenscontrole belaste Oost-Europese functionarissen om dit soort geneesmiddelen bij de invoer te onderscheppen.
3. Het beleid met betrekking tot de premiegefinancierde uitgaven en ontvangsten
Deze paragraaf geeft een overzicht van de ontwikkeling van de uitgaven in de zorgsector in het lopende jaar. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2007, die de Minister van Financiën aan de Kamer aanbiedt.
De gepresenteerde mutaties zijn bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de 1e Suppletore Wet 2007 en de VWS-begroting 2008.
Voor de beoordeling in hoeverre bijstellingen nodig zijn ten opzichte van de VWS-begroting 2008, is mede gebruik gemaakt van de informatie van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ), het Centraal Administratie Kantoor (CAK) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Met betrekking tot de AWBZ is informatie van het CVZ beschikbaar, welke voornamelijk is gebaseerd op een extrapolatie van de tot en met juli aan zorginstellingen betaalde voorschotten. Daarnaast is van het CAK informatie ontvangen over de nabetalingen over voorgaande jaren als gevolg van bijstellingen van instellingsbudgetten in die jaren.
Voor wat betreft de ZVW gaat het om de opgaven van de uitgaven ZVW van de zorgverzekeraars over het eerste half jaar van 2007. De opgaven van de kosten met betrekking tot de ZVW over het eerste half jaar bevatten nog voor een belangrijk deel schattingen van de zorgverzekeraars inzake de tot nog te ontvangen declaraties met betrekking tot het eerste half jaar. De kostencijfers en de extrapolatie daarvan naar een jaar zijn dan ook met onzekerheden omgeven. Van de NZa zijn gegevens ontvangen over de instellingsbudgetten.
3.1 Bijstellingen van de uitgaven en ontvangsten in 2007
De netto zorguitgaven, die relevant zijn voor het Budgettair Kader Zorg (het BKZ), stijgen met € 12,0 miljoen. Dit is het saldo van diverse mee- en tegenvallers in de verschillende BKZ-sectoren, die in tabel 3 zijn opgenomen en daaronder worden toegelicht.
Tabel 3 Ontwikkeling in de bruto BKZ relevante uitgaven 2007 (bedragen x € 1 000 000)
2007 | |
---|---|
Bruto BKZ-uitgaven stand 1e suppletore begroting 2007 | 51 441,2 |
Mutaties gemeld in de VWS-Begroting 2008 | 190,0 |
Bruto BKZ-uitgaven stand VWS-begroting 2008 | 51 631,2 |
Nieuwe mutaties | |
Ova-correctie | 27,3 |
Subtotaal tegenvallers | 27,3 |
Technische mutaties | |
IJklijnmutaties | – 15,3 |
Subtotaal technische mutaties | – 15,3 |
Totaal uitgavenmutaties | 12,0 |
Bruto BKZ-uitgaven stand 2e suppletore begroting 2007 | 51 643,2 |
Deze mutatie betreft een correctie op de middelen die eerder voor de jaarlijkse indexering van budgetten en tarieven voor de loonkostenstijging, de ova, waren gereserveerd.
Deze post is het saldo van mutaties, die samenhangen met overboekingen tussen het Budgettair Kader Zorg en de ijklijn Rijksbegroting eng. Het betreft toevoeging aan de premiemiddelen vanuit de begroting van Justitie van € 0,2 miljoen ten behoeve van extra beheerskosten van zorgkantoren voor de forensische psychiatrie. Daarnaast wordt € 15,5 miljoen overgeheveld naar de begroting van Justitie voor een aanvullende financiering van forensische zorg.
Toelichting ontvangstenmutaties
Er zijn geen mutaties in de ontvangstenraming.
In tabel 4 is de ontvangstenraming opgenomen.
Tabel 4 Ontwikkeling BKZ-Ontvangsten 2007 (bedragen x € 1 000 000)
2007 | |
---|---|
BKZ-ontvangsten stand 1e suppletore begroting 2007 | 3 711,9 |
Mutaties gemeld in de VWS-begroting 2008 | 2,9 |
BKZ-ontvangsten stand VWS-begroting 2008 | 3 714,8 |
Nieuwe mutaties | 0,0 |
BKZ-ontvangsten stand 2e suppletore begroting 2007 | 3 714,8 |
3.2 Bijstellingen van het Budgettair Kader Zorg
Het kabinet heeft in het coalitieakkoord afspraken vastgelegd over de nieuwe budgettaire ruimte die in 2007 tot en met 2011 beschikbaar is voor de zorguitgaven. Het nieuw vastgestelde Budgettair Kader Zorg (BKZ) is in de begroting 2008 opgenomen.
Tabel 5 geeft een overzicht van de bijstellingen van het BKZ. In totaal is het BKZ sinds de begroting 2008 met € 15,3 miljoen bijgesteld.
Tabel 5 Mutaties in het Budgettair Kader Zorg 2007 (bedragen x € 1 000 000)
2007 | |
---|---|
BKZ-stand 1e suppletore begroting 2007 | 45 680,4 |
Mutaties t/m VWS-begroting 2008 | 2 236,0 |
BKZ-stand VWS-begroting 2008 | 47 916,4 |
Bij: IJklijnmutaties begrotingsgefinancierde uitgaven | – 15,3 |
BKZ-stand 2e suppletore begroting 2007 | 47 901,1 |
3.3 Confrontatie van de netto BKZ-uitgaven met het BKZ
De uitgavenmutaties leiden tot een verhoging van de netto BKZ-uitgaven met € 12,0 miljoen ten opzichte van de stand Begroting 2008. Het Budgettair Kader Zorg (BKZ) neemt af met € 15,3 miljoen. In totaal ontstaat hierdoor een overschrijding van € 27,3 miljoen.
Tabel 6 Ontwikkeling Budgettair Kader Zorg 2007 (bedragen x € 1 000 000)
BKZ | Netto BKZ relevante uitgaven | Overschrijding | |
---|---|---|---|
Stand begroting 2007 | 45 769 | 46 375 | 606 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 45 680 | 47 729 | 2 049 |
Stand begroting 2008 | 47 916 | 47 916 | 0 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 47 901 | 47 928 | 27 |
4. Artikelsgewijze toelichting
Beleidsartikel 41: Volksgezondheid
Een goede volksgezondheid, waarbij mensen gezond leven en zo min mogelijk bloot staan aan bedreigingen van hun gezondheid.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 567 556 | 534 105 | 29 607 | 563 712 |
Uitgaven | 785 045 | 759 543 | 19 622 | 779 165 |
Programma-uitgaven | 776 731 | 750 566 | 19 495 | 770 061 |
Bevorderen van een gezonde leefstijl | 28 664 | 31 885 | – 1 141 | 30 744 |
Voedsel- en productveiligheid | 79 648 | 78 833 | 2 177 | 81 010 |
Voorkomen gezondheidsschade door ongevallen | 5 925 | 5 400 | – 14 | 5 386 |
Bescherming tegen infectie- en chronische ziekten | 296 346 | 254 865 | 9 903 | 264 768 |
Doelmatige lokale preventieve gezondheidszorg | 366 148 | 379 583 | 8 570 | 388 153 |
Apparaatsuitgaven | 8 314 | 8 977 | 127 | 9 104 |
Ontvangsten | 13 123 | 13 123 | – 2 618 | 10 505 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | Uitgaven |
---|---|
Stand 1e suppletore wet 2007 | 759 543 |
Grote mutaties | |
Overheidsbijdrage in de arbeidsontwikkeling (ova 2007). | 10 724 |
Overheveling van artikel 42 voor de uitvoering van een doelmatigheidsonderzoek dure – en weesgeneesmiddelen door ZonMw. | 2 650 |
Door middel van een interne herschikking worden meevallers ingezet ten behoeve van tegenvallers bij FES-gelden. Een deel (€ 2,3 miljoen) van de in 2006 ontvangen FES geleden (ad € 3,65 miljoen) voor de ontwikkeling van een RSV vaccin door het NVI dient aan Ministerie van EZ te worden terugbetaald. | 2 300 |
Als gevolg van hogere opkomst (Q) en meer SOA -testen (Q) zijn de totale kosten van uitvoering van de curatieve SOA-bestrijding in 2007 hoger dan geraamd. Uit oogpunt van bescherming tegen infectieziekten is de regeling niet gemaximeerd tot een zekere opkomst. | 3 893 |
Ruimte veroorzaakt doordat niet alle middelen van de ontvangen ova moesten worden ingezet, minder intensivering heeft plaatsgevonden door RIVM dan geraamd. Voorts heeft er dit jaar geen evaluatie van de beleidsdoelstellingen plaatsgevonden. Middelen worden ingezet ter dekking van algehele begrotingsproblematiek. | – 2 790 |
Overige mutaties | 2 845 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 779 165 |
BKZ-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
BKZ-uitgaven | 52,2 | 92,1 | 1,7 | 93,8 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Uitgaven | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 92,1 |
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2007. | 1,7 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 93,8 |
Beleidsartikel 42: Gezondheidszorg
Een goed werkend zorgstelsel, gericht op een optimale combinatie van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de gezondheidszorg.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 5 625 475 | 5 086 452 | 615 495 | 5 701 947 |
Uitgaven | 5 634 772 | 5 591 878 | – 6 139 | 5 585 739 |
Programma-uitgaven | 5 626 574 | 5 583 819 | – 6 050 | 5 577 769 |
Consument kiest zorgverzekeraar en zorgaanbieder | 1 865 | 2 340 | 0 | 2 340 |
Realisatie kwalitatief hoogwaardig zorgaanbod | 72 503 | 71 945 | – 4 505 | 67 440 |
Realisatie toegankelijk zorgaanbod | 846 813 | 860 410 | – 6 129 | 854 281 |
Betaalbaar verzekerd pakket voor noodzakelijk zorg | 4 705 393 | 4 649 124 | 4 584 | 4 653 708 |
Apparaatsuitgaven | 8 198 | 8 059 | – 89 | 7 970 |
Ontvangsten | 10 954 | 22 987 | 3 964 | 26 951 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | Uitgaven |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 5 591 878 |
Grote mutaties | |
Overheveling naar artikel 41. | – 2 650 |
Bijstelling zorgtoeslag n.a.v. de MEV van het CPB. | 14 300 |
Overheveling naar het ministerie van Financiën voor een bijdrage aan extra uitvoeringskosten door wijziging Zorgtoeslag in verband met de invoering van de Woonlandfactor. | – 3 000 |
Overheidsbijdrage in de arbeidsontwikkeling (ova 2007). | 14 101 |
Bij het bevorderen van onderzoek en deskundigheid in de zorg is sprake van lagere kosten bij aanbesteding van opdrachten en lagere subsidieaanvragen. Daarnaast zijn voorgenomen uitgaven vervallen, waardoor ruimte is ontstaan. De ruimte wordt ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek. | – 3 144 |
Deze bijstelling wordt vooral veroorzaakt door het verschuiven van landelijke communicatie-activiteiten van 2007 naar 2008. Dit is het gevolg van het besluit de pilotperiode voor de invoering van het EMD/WDH te continueren tot begin 2008. | – 5 000 |
Het grootste deel van deze mutatie wordt verklaard doordat met het instellen van het opleidingsfonds wordt een aantal opleidingen niet meer uit het reguliere beroepen- en opleidingenbudget gefinancierd. De oorspronkelijk in 2007 hiervoor gereserveerde middelen komen daardoor dit jaar vrij te vallen. | – 10 000 |
In afwachting van de beleidsbrief arbeidsmarkt is een deel van de middelen voor arbeidsmarktbeleid dit jaar niet tot besteding gekomen. Dit betreft een deel van de middelen voor de per 1 januari 2007 opgeheven stimuleringsregeling doorstroom zorg. Het andere deel is ingezet voor het amendement van de leden Joldersma en Bussemaker en ingezet voor bijscholing van huishoudelijke hulpen die door de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (tijdelijk) zonder werk zitten. | – 4 000 |
Bij de aanbesteding van de Diagnose Behandel Combinatie (DBC)-project- organisatie en enkele communicatie- en DBC Informatie Systeem (DIS) activiteiten hebben zich meevallers voorgedaan ten bedrage van € 0,6 miljoen. Daarnaast is inzet van de veegploeg DBC zorg (ondersteunt instellingen die achterlopen bij de invoering, met kennis en advies) niet noodzakelijk gebleken (€ 0,3 miljoen) en zijn de kosten van het vereenvoudigen van DBC’s lager uitgevallen (€ 1,1 miljoen). De ruimte wordt ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek. | – 3 506 |
Er zijn extra middelen beschikbaar gesteld aan het Nederlands Kanker Instituut-Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (NKI-AVL). Voor het NKI betreft het de rente en afschrijving voor nieuwbouw (huisvesting) om een veilige bedrijfsvoering en een adequaat onderhoud te kunnen realiseren. In de subsidie voor de nieuwbouw van het NKI is de instandhouding ervan tot nu toe buiten beschouwing gelaten. De NZa beleidsregel waarin de kengetallen voor ziekenhuizen worden vastgelegd, wordt toegepast. Voor het AVL betreft het de huisvestingskosten die zijn gerelateerd aan de bijzondere toeslag die het AVL ontvangt. | 2 400 |
In 2007 was € 15 miljoen beschikbaar ten behoeve van claims van ggz-instel- lingen voor zorg verleend aan illegalen, samenhangend met opnames in het kader van de Wet BOPZ over de jaren 2003–2007. | |
Op basis van ontvangen claims wordt verwacht dat van de beschikbare € 15 miljoen er € 10 miljoen overblijft. | |
De ruimte wordt ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek. | – 10 000 |
Overige mutaties | 4 360 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 5 585 739 |
BKZ-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
BKZ-uitgaven | 25 447,6 | 26 134,9 | 505,0 | 26 639,9 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Uitgaven | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 26 134,9 |
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2007. | 405,7 |
In juni zijn de zorguitgaven 2006 opnieuw afgerekend. Hiervoor is gebruik gemaakt van nieuwe (meer definitieve) cijfers van onder andere de NZa. Uit deze herziene afrekening blijkt een tegenvaller van per saldo € 27,6 miljoen. Deze wordt vooral veroorzaakt door een tegenvaller bij het ambulancevervoer (€ 12,0 miljoen), de overige curatieve zorg (€ 11,4 miljoen) en de huisartsenzorg (€ 4,1 miljoen). | 27,6 |
Deze mutatie betreft een voorgenomen besparing bij de huisartsen, deze is uiteindelijk niet gerealiseerd. | 101,0 |
LHV, ZN en VWS zijn overeengekomen dat de maximumtarieven tot en met 2008 ongewijzigd blijven. | – 23,8 |
Deze mutatie betreft de toedeling van de taakstelling aanpak ziekteverzuim. | – 5,5 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 26 639,9 |
Beleidsartikel 43: Langdurende zorg
Een goede en betaalbare zorg voor mensen met een langdurende of chronische beperking van lichamelijke, verstandelijke of psychische aard.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 4 825 370 | 4 822 977 | 70 307 | 4 893 284 |
Uitgaven | 4 826 470 | 4 822 031 | 63 584 | 4 885 615 |
Programma-uitgaven | 4 821 789 | 4 817 423 | 64 236 | 4 881 659 |
Tijdige en goede indicatie | 135 524 | 132 442 | 19 824 | 152 266 |
Toegang vergelijkbare informatie zorgaanbod | 51 038 | 55 391 | – 962 | 54 429 |
Keuze kwalitatief voldoende zorgaanbod | 20 978 | 25 682 | 1 123 | 26 805 |
Keuze voldoende en gevarieerd zorgaanbod | 4 948 | 17 052 | – 1 075 | 15 977 |
LZ is collectief en voor cliënt betaalbaar | 4 609 301 | 4 586 856 | 45 326 | 4 632 182 |
Apparaatsuitgaven | 4 681 | 4 608 | – 652 | 3 956 |
Ontvangsten | 144 | 144 | 135 | 279 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | Uitgaven |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 4 822 031 |
Grote mutaties | |
Bijstelling raming van de Rijksbijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) n.a.v. de MLT. | 5 300 |
Bijstelling raming van de Rijksbijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) n.a.v. de MEV. | 2 300 |
Bijstelling raming van de tegemoetkoming buitengewone uitgaven (TBU) op basis van de realisatie van het eerste half jaar van 2007 door de Belastingdienst. | 36 900 |
Er worden middelen beschikbaar gesteld voor de verbetering van de AZR. Per 1 januari 2007 zijn zorgaanbieders verplicht (AO WMG) om de AZR te gebrui- ken. De AZR is bedoeld voor het gestandaardiseerd vastleggen en uitwisselen van informatie tussen indicatieorganen, zorgkantoren en zorgaanbieders. De AZR «matcht» de geïndiceerde en de geleverde zorg en geeft inzicht in de procesgang in de keten. | 2 125 |
Overheveling naar artikel 98. | – 2 125 |
Er worden additionele middelen beschikbaar gesteld als gevolg van een toegenomen aantal aanvragen bij CIZ om meer indicaties te stellen. | 7 000 |
Overheidsbijdrage in de arbeidsontwikkeling (ova 2007). | 2 522 |
Er worden extra middelen beschikbaar gesteld voor het CIZ in verband met de toename van het aantal indicatieaanvragen. | 9 000 |
Overige mutaties | 562 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 4 885 615 |
BKZ-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 000 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Bruto BKZ-uitgaven | 21 563,1 | 22 129,4 | 595,2 | 22 724,6 |
BKZ-ontvangsten | 1 609,8 | 1 609,8 | – 1 609,8 | 0,0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Uitgaven | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 22 129,4 |
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2007. | 442,5 |
In juni zijn de zorguitgaven 2006 opnieuw afgerekend. Hiervoor is gebruik gemaakt van nieuwe (meer definitieve) cijfers van onder andere de NZa. Uit deze herziene afrekening blijkt een tegenvaller van per saldo € 184,9 miljoen. Deze wordt veroorzaakt door tegenvallers bij de persoonsgebonden budgetten (€ 78,0 miljoen), de verpleging en verzorging (€ 104,6 miljoen), de geestelijke gezondheidzorg (€ 8,0 miljoen) en een meevaller bij de gehandi- captenzorg (€ 5,7 miljoen). | 184,9 |
Deze mutatie betreft de toedeling van de taakstelling aanpak ziekteverzuim over de sectoren. | – 12,1 |
Overboeking naar het Gemeentefonds (Wmo-budget). Het betreft de vrijge- vallen middelen voor de voormalige AWBZ-subsidieregeling diensten bij wonen met zorg (€ 6,7 miljoen) en zorgvernieuwingsprojecten ggz (€ 1,0 miljoen). | – 7,7 |
Door de invoering van het volledig pakket thuis nemen de uitgaven en ontvangsten toe. | 2,9 |
Overboeking naar de begroting van Justitie. Het betreft een aanvulling op de overheveling van forensische zorg met betrekking tot de zorg verleend door de instellingen Tactus (verslavingszorg) en hoeve Boschoord (gehandicaptenzorg). | – 15,5 |
Overboeking van de begroting van Justitie. Het betreft de beheerskosten van zorgkantoren in verband met extra administratieve activiteiten, overleg en dataverzameling forensische psychiatrie. | 0,2 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 22 724,6 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 1 609,8 |
Door de invoering van het volledig pakket thuis nemen de uitgaven en ontvangsten toe. | 2,9 |
Technische mutatie. Alle ontvangsten worden naar Nominaal en Onvoorzien overgeheveld. | – 1 612,7 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 0,0 |
Beleidsartikel 44: Maatschappelijke ondersteuning
Burgers worden gestimuleerd en zonodig ondersteund om te (kunnen) participeren in de samenleving.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 476 019 | 563 651 | – 7 682 | 555 969 |
Uitgaven | 485 110 | 554 723 | – 45 307 | 509 416 |
Programma-uitgaven | 480 962 | 550 650 | – 45 433 | 505 217 |
Actieve participatie in maatschappelijke verbanden | 24 265 | 68 670 | – 2 607 | 66 063 |
Beschikbaarheid vrijwillige ondersteuning | 88 644 | 84 692 | – 52 831 | 31 861 |
Prof. ondersteuning voor burgers met beperkingen | 62 527 | 71 685 | 5 871 | 77 556 |
Tijdelijke ondersteuning bij (psycho) sociale problemen | 305 526 | 325 603 | 4 134 | 329 737 |
Apparaatsuitgaven | 4 148 | 4 073 | 126 | 4 199 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 3 109 | 3 109 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | Uitgaven |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 554 723 |
Grote mutaties | |
De negen kennisinstituten in de maatschappelijke zorg die waren verbonden met VWS, zijn per 1 januari 2007 teruggebracht naar drie. Er zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor transitiekosten in verband met terugbrenging van het aantal kenniscentra. | 6 000 |
Bij het beschikbaar stellen van de € 6 mln voor de transitiekosten is de helft gedekt uit de begrotingsruimte van artikel 44. | – 3 000 |
De oorspronkelijk bedoelde dekking van deze € 3 mln bleek later niet mogelijk op dat artikelonderdeel. Daarom is deze € 3 mln hier weer ter beschikking gesteld. Dekking is gevonden door ruimte op andere artikelonderdelen. | 3 000 |
Er worden n.a.v. toezeggingen in het AO Wmo van 18 april 2007 extra middelen beschikbaar gesteld om gemeenten te kunnen ondersteunen bij een goede uitvoering van de Wmo, zoals monitoren, evaluatie, handreikingen en onderzoek. | 5 700 |
Voor de hierboven genoemde mutatie voor de Wmo is dekking gevonden binnen artikel 44 door onderuitputting. | – 6 100 |
In de loop van 2007 is nogmaals geld ter beschikking gesteld voor de Wmo, omdat de implementatie meer blijkt te kosten dan geraamd. De activiteiten die niet waren voorzien zijn divers van aard, zoals kosten voor de businesscase VNG, plan van aanpak Taskforce en het Wmo-congres. | 4 400 |
De invoering van de Wet Huisverbod is uitgesteld naar 1 januari 2008. Hierdoor vallen de middelen die hiervoor beschikbaar zijn in 2007 vrij. Deze middelen zullen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek. | – 2 200 |
Uitgaven voor het bovenregionaal vervoer Valys zijn lager dan geraamd doordat het aantal nieuwe pashouders lager is dan geraamd. Daarnaast vindt de afrekening van de ritten, met ingang van het nieuwe contract, plaats op basis van de kortste route in plaats van de snelste route. Hierdoor neemt het aantal gedeclareerde kilometers af. Naar verwachting wordt er in 2007 ook geen bonus toegekend voor de punctualiteit en het aantal klachten. De ruimte wordt ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek. | – 6 000 |
Een deel van middelen die in 2007 niet nodig zijn voor het bieden van een uitkering aan mantelzorgers (€ 32 mln) op grond van de Stimuleringsregeling Mantelzorg, zal via een eenmalige toevoeging aan het Wmo-budget, dat deeluitmaakt van het Gemeentefonds, door gemeenten voor mantelzorgondersteuning worden ingezet in lijn met de Beleidsbrief Mantelzorg en vrijwillige inzet. Voor de inzet van de middelen wordt een convenant afgesloten tussen de VNG, Mezzo en VWS, dat na ondertekening aan de Tweede Kamer zal worden toegezonden. | – 50 000 |
Overheidsbijdrage in de arbeidsontwikkeling (ova 2007). | 7 389 |
Overige mutaties | – 4 496 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 509 416 |
BKZ-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
BKZ-uitgaven | 156,5 | 156,5 | 3,6 | 160,1 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Uitgaven | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 156,5 |
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2007. | 3,6 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 160,1 |
Beleidsartikel 45: Jeugdbeleid
Kinderen in Nederland groeien gezond en veilig op en ontwikkelen zich tot zelfstandige en maatschappelijk betrokken burgers.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 1 073 388 | 1 068 940 | 132 302 | 1 201 242 |
Uitgaven | 1 090 400 | 1 097 785 | 56 346 | 1 154 131 |
Programma-uitgaven | 1 083 640 | 1 091 092 | 55 522 | 1 146 614 |
Tijdige ondersteuning bij opvoeden en verzorgen | 45 021 | 51 034 | 936 | 51 970 |
Tijdige indicatie ernstig bedreigde kinderen | 155 980 | 157 339 | 8 495 | 165 834 |
Kwalitatief goede jeugdzorg | 8 076 | 7 461 | – 663 | 6 798 |
Tijdig juiste hulp voor geïndiceerde kinderen | 873 563 | 874 258 | 47 365 | 921 623 |
Betaalbare jeugdzorg | 1 000 | 1 000 | – 611 | 389 |
Apparaatsuitgaven | 6 760 | 6 693 | 824 | 7 517 |
Ontvangsten | 7 530 | 7 530 | 963 | 8 493 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | Uitgaven |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 1 097 785 |
Grote mutaties | |
Deze middelen zijn bedoeld om de te verwachte toename van het aantal meldingen van kindermishandelingen op te vangen. | 5 000 |
Deze middelen zijn bedoeld voor extra zorgaanbod op grond van de Wet op de jeugdzorg. | 30 000 |
Overheidsbijdrage in de arbeidsontwikkeling (ova 2007). | 20 462 |
Tegenvaller bij de provinciale jeugdzorg. De laatste vraagramingen voor de provinciale jeugdzorg laten een sterkere volume-ontwikkeling zien dan vooraf verwacht was. Om deze volume-ontwikkeling op te vangen wordt een extra bedrag voor 2007 beschikbaar gesteld. | 6 111 |
Er is ruimte ontstaan vanwege vertraging van een bouwproject en verrekening van aanvalsplannen met provincies. Bedrag wordt ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek. | – 6 430 |
Overige mutaties | 1 203 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 1 154 131 |
Een sportieve samenleving waarin zowel veel aan sport wordt gedaan als van sport wordt genoten.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 65 487 | 88 573 | 7 378 | 95 951 |
Uitgaven | 100 816 | 102 658 | – 2 045 | 100 613 |
Programma-uitgaven | 98 279 | 100 188 | – 2 006 | 98 182 |
Gezond door sport | 9 797 | 9 705 | – 838 | 8 867 |
Meedoen door sport | 63 628 | 66 812 | 2 731 | 69 543 |
Sport aan de top | 24 854 | 23 671 | – 3 899 | 19 772 |
Apparaatsuitgaven | 2 537 | 2 470 | – 39 | 2 431 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 912 | 912 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | Uitgaven |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 102 658 |
Grote mutaties | |
Intertemporele schuif voor Innosport. In verband met de latere start van InnoSportNL is de projectperiode verschoven naar 2007 tot en met 2011. | -3 000 |
Overige mutaties | 955 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 100 613 |
Beleidsartikel 47: Oorlogsgetroffenen en herinnering Wereldoorlog II
De erfenis van WO II is afgewikkeld en mensen beseffen, mede op basis van de gebeurtenissen uit WO II, wat het betekent om in vrijheid te kunnen leven.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 403 752 | 413 363 | 3 083 | 416 446 |
Uitgaven | 404 348 | 413 960 | 424 | 414 384 |
Programma-uitgaven | 403 260 | 412 632 | 362 | 412 994 |
Wetten, regelingen en rechtsherstel WO II | 394 138 | 401 107 | 33 | 401 140 |
Herinnering en bewustzijn WO II | 9 122 | 11 525 | 329 | 11 854 |
Apparaatsuitgaven | 1 088 | 1 328 | 62 | 1 390 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 2 880 | 2 880 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | Uitgaven |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 413 960 |
Grote mutaties | |
De raming voor de Wet uitkeringen vervolgingsslachtoffers 1940–1945 wordt met € 3,5 miljoen verlaagd als gevolg van een lagere instroom bij het project Gerichte Benadering (–€ 2,5 miljoen) en een lager gemiddeld uitkeringsbedrag bij de categorie 65+-ers (–€ 1,0 miljoen). De ruimte wordt ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek. | – 3 500 |
Overige mutaties | 3 924 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 414 384 |
Niet-beleidsartikel 98: Algemeen
In dit niet-beleidsartikel worden de uitgaven beschreven die niet specifiek aan een van de beleidsdoelstellingen uit de voorgaande beleidsartikelen zijn toe te rekenen. Het gaat hierbij om ministeriebrede programma- en apparaatsuitgaven.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 272 472 | 277 025 | 11 444 | 288 469 |
Uitgaven | 279 269 | 290 657 | 10 657 | 301 314 |
Programma-uitgaven | 92 791 | 101 145 | 3 475 | 104 620 |
Beheer en toezicht stelsel | 80 470 | 88 837 | 3 519 | 92 356 |
Internationale samenwerking | 12 321 | 12 308 | – 44 | 12 264 |
Apparaatsuitgaven | 186 478 | 189 512 | 7 182 | 196 694 |
Ontvangsten | 3 380 | 3 380 | 2 261 | 5 641 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | Uitgaven |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 290 657 |
Grote mutaties | |
Overheveling van artikel 43 van middelen die bestemd zijn voor verbetering van de AZR. De AZR wordt uitgevoerd door het CVZ. | 2 125 |
Overheveling naar het ministerie van VROM voor strategisch onderzoek van het Milieu en Natuur Planbureau (MNP) | – 3 625 |
Loonbijstelling. | 3 095 |
Overige mutaties | 9 062 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 301 314 |
Niet-beleidsartikel 99: Nominaal en Onvoorzien
Dit is een technisch, administratief artikel.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | – 16 756 | 40 899 | – 41 066 | – 167 |
Uitgaven | – 16 756 | 40 655 | – 36 260 | 4 395 |
Loonbijstelling | 3 524 | 68 851 | – 64 630 | 4 221 |
Prijsbijstelling | 8 495 | 12 801 | – 8 699 | 4 102 |
Onvoorzien | 0 | 3 | 0 | 3 |
Taakstelling | – 28 775 | – 41 000 | 37 069 | – 3 931 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | Uitgaven |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 40 655 |
Grote mutaties | |
Door middel van een intertemporele compensatie uit 2008, 2009 en 2010 wordt algehele begrotingsproblematiek in 2007 gedekt. | 8 803 |
De vrijgekomen middelen uit de intertemporele compensatie worden overgeheveld naar artikel 41 t/m 98. | – 8 803 |
Toedeling loonbijstelling tranche 2007 over diverse artikelen. | – 68 061 |
Toedeling van de prijsbijstelling over diverse artikelen. | – 3 289 |
De prijsbijstelling tranche 2007 wordt deels ingezet ter dekking van algehele begrotingsproblematiek. | – 5 410 |
Invulling taakstelling onderuitputting opgelegd bij Voorjaarsnota 2006. | 23 700 |
Invulling taakstelling onderuitputting opgelegd bij Voorjaarsnota 2007. | 12 350 |
0,13% extra loonbijstelling tranche 2007. | 3 431 |
Overige mutaties | 1 019 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 4 395 |
BKZ-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 000 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Bruto BKZ-uitgaven | 951,5 | 923,4 | – 927,0 | – 3,6 |
BKZ-ontvangsten | 2 102,1 | 2 102,1 | 1 612,7 | 3 714,8 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Uitgaven | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 923,4 |
Uitdeling van de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling aan de beleidsartikelen (tranche 2007). | – 853,5 |
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de Macro Economische Verkenning 2008 van het Centraal Planbureau (CPB). | – 14,7 |
Deze mutatie betreft een correctie op de middelen die eerder voor de jaarlijkse indexering van budgetten en tarieven voor de loonkostenstijging, de ova, waren gereserveerd. | 26,7 |
Deze mutatie betreft de actualisatie van de kapitaallastenraming. | – 81,0 |
Deze mutatie betreft de toedeling van de taakstelling aanpak ziekteverzuim over de sectoren. | 17,6 |
Overheveling naar het Gemeentefonds (Wmo-budget). Het betreft onder andere de motie Mosterd, registratiefouten, groei bij het persoongebonden budget en nominale indexatie. | – 22,1 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | – 3,6 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 2 102,1 |
Technische mutatie. Alle ontvangsten worden naar Nominaal en Onvoorzien overgeheveld. | 1 612,7 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 3 714,8 |