INHOUDSOPGAVE | blz. | |
A. | Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel | 2 |
Wetsartikel 1 | 2 | |
Wetsartikel 2 | 2 | |
Wetsartikel 3 | 2 | |
Wetsartikel 4 | 3 | |
Wetsartikel 5 | 3 | |
B. | Algemene toelichting bij de begroting | 4 |
1. Inleiding | 4 | |
2. Uitgaven | 5 | |
3. Ontvangsten | 7 | |
4. Totaaloverzicht van het Fonds | 7 | |
C. | Toelichting per begrotingsartikel | 9 |
1. Uitgaven | 9 | |
2. Ontvangsten | 17 | |
Bijlagen | 20 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Fonds economische structuurversterking (Fes) voor het jaar 2009 vast te stellen.
Alle voor dit jaar vastgestelde begrotingswetten tezamen vormen de Rijksbegroting voor het jaar 2009. Een toelichting bij de Rijksbegroting als geheel is opgenomen in de Miljoenennota 2009.
Met de vaststelling van dit wetsartikel wordt de in de begrotingsstaat opgenomen begroting van de uitgaven en de ontvangsten voor het jaar 2009 vastgesteld. De in die begroting opgenomen begrotingsartikelen worden door middel van een algemene toelichting en een toelichting per begrotingsartikel toegelicht in de onderdelen B en C van deze memorie van toelichting.
In het Coalitieakkoord is afgesproken dat het Fes een vaste voeding krijgt die niet meer fluctueert als gevolg van mutaties in de gasbaten. Daarom wordt in dit artikel bepaald dat – vooruitlopend op een wijziging van de Wet Fonds economische structuurversterking, Stb. 1996, 51 en 52 (Feswet) – in het jaar 2009 de gasbatenvoeding van het fonds wordt gevormd door de niet-belastingontvangsten van de staat uit aardgasbaten voor het bedrag dat daarvoor in de begrotingsstaat is opgenomen. Het in de begrotingsstaat opgenomen bedrag komt overeen met de totale uitgaven in de begroting 2009. De voeding uit aardgasbaten wordt derhalve niet meer berekend als een percentage van de gasbaten.
Door de hierboven toegelichte manier van vaststellen van de gasbatenvoeding van het fonds is de Fes-voeding uit incidentele baten niet meer relevant en is derhalve komen te vervallen.
In het Coalitieakkoord is afgesproken dat in 2011 minimaal € 500 mln van de investeringen die in het Coalitieakkoord zijn opgenomen Fes-waardig moet zijn. Het betreft o.a. investeringen op het gebied van infrastructuur, kennis en het regionaal economische beleid. Het kabinet zal een voorstel doen om deze investeringsgebieden in de Fes-wet op te nemen. Om te voorkomen dat de voorziene uitgaven in het Fes in 2009 vanwege de tijd die gemoeid is met het wetgevingsproces, geen wettelijke basis hebben, wordt voor dit begrotingsjaar met de Fes-begroting 2009 afgeweken van de Fes-wet. Hierdoor wordt het mogelijk de in het Coalitieakkoord voorziene investeringen in verduurzaming van de energiehuishouding, ruimtelijke investeringen (waaronder bodemsanering, stedelijke hoofdstructuur en ecologische hoofdstructuur en de projecten die genoemd worden in de brief van de Minister van VROM aan de Tweede Kamer d.d. 2 juli 2007 (TK vergaderjaar 2006–2007, 29 435, nr. 192)) en investeringen in waterbeheer uit het Fes te financieren.
Door de onder wetsartikel 2 toegelichte manier van vaststellen van de gasbatenvoeding van het fonds is het niet meer nodig om de gevolgen van een batig of nadelig eindsaldo van het fonds van het jaar 2007 toe te voegen aan het beginsaldo van het begrotingsjaar 2009 en latere jaren. Dit boekhoudkundige saldo was in beginsel belegd met uitgaven in de jaren na deze kabinetsperiode en was niet beschikbaar om extra uitgaven uit te financieren. Omdat de ontvangsten uit aardgasbaten in het jaar 2009 en later zo zijn vastgesteld dat de uitgaven in enig jaar gedekt kunnen worden is het voordelig eindsaldo 2007 niet meer relevant.
De totale geraamde fondsuitgaven in enig jaar mogen niet hoger zijn dan de totale voor dat jaar geraamde ontvangsten plus het cumulatief eindsaldo van het jaar ervoor. Dit is het zogenaamde kasplafond. Door de nieuwe systematiek wordt de voeding van het Fes afgestemd op de begrote uitgaven en het is niet meer nodig om de geraamde ontvangsten in enig jaar te verminderen met 10 procent (de zogenaamde buffer) bij het bepalen van het kasplafond.
Door de onder wetsartikel 2 toegelichte manier van vaststellen van de gasbatenvoeding van het fonds is het amendement De Nerèe tot Babberich van oktober 2006, (Kamerstukken II 2006–2007, 30 804, nr. 11) niet meer relevant. Het amendement betreft de verhoging van de ontvangsten in het jaar 2009 met € 1 mld, vermeerderd met rente. De hiervoor bedoelde verhoging diende ter compensatie van de beperking van de voeding van het Fes in het jaar 2007 met € 1 mld ten behoeve van de voorfinanciering van lastenverlichting.
B. ALGEMENE TOELICHTING BIJ DE BEGROTING
Bij wet van 21 december 1995 is het Fonds economische structuurversterking (Fes) ingesteld (Wet Fonds economische structuurversterking, Stb. 1996, 51 en 52). Het fonds is een begrotingsfonds conform de Comptabiliteitswet 2001 en heeft als doel het financieren van investeringsprojecten van nationaal belang waarmee beoogd wordt de economische structuur te versterken. Hiertoe worden vanuit het fonds bijdragen toegekend aan andere begrotingshoofdstukken ter financiering van dergelijke projecten. Het Fes is dus een verdeelfonds, de feitelijke projectuitgaven worden onderbouwd, geraamd en verantwoord op de andere begrotingshoofdstukken.
Wijziging van de Fes-systematiek
Dit kabinet hecht waarde aan investeringen in de economische structuur. Daarom is in het Coalitieakkoord afgesproken dat in 2011 minimaal € 500 mln van de intensiveringen die in het Coalitieakkoord zijn opgenomen Fes-waardig moet zijn. Het betreft o.a. investeringen op het gebied van infrastructuur, kennis en het regionaal economische beleid.
In het Coalitieakkoord is tevens afgesproken dat er een nieuwe voedingssystematiek wordt geformuleerd met meer stabiliteit (vaste voeding) en goede criteria gericht op investeringen die de economische structuur versterken.
Op deze wijze is de voeding van het Fes niet meer afhankelijk van de veranderlijke olieprijs. In voorgaande jaren heeft de sterk fluctuerende olieprijs geleid tot een korte aanloop naar de besluitvorming over Fes-uitgaven. De vaste voeding leidt ertoe dat mee- en tegenvallers in de aardgasbaten niet direct leiden tot aanpassing van de voeding van het Fes. Dit voorkomt bij hoge meevallers het risico op een te korte aanloop naar de besluitvorming en bij tegenvallers het risico van bezuinigingen op lopende projecten. Dit sluit aan bij het advies dat de Studiegroep Begrotingsruimte in 2006 uitbracht over het Fes.
Vooruitlopend op de wijziging van de Fes-wet heeft dit kabinet met ingang van de begroting 2008 een vaste voeding ingevoerd. De voeding van het fonds is voor deze kabinetsperiode vastgesteld op het bedrag dat daarvoor in de begrotingsstaat van artikel 21 Ontvangsten uit aardgasbaten is opgenomen.
Met de wijziging van de Fes-wet wil het kabinet de vaste voeding voor de resterende jaren van deze kabinetsperiode, de nieuwe lange termijn voedingssystematiek voor de jaren daarna en de aangepaste Fes-domeinen integraal in één wijziging van de wet vastleggen. Deze wetswijziging wordt momenteel voorbereid. Een brief van de Ministers van EZ en van Financiën inzake de wijziging van de Fes-wet is reeds aan de Tweede Kamer verstuurd (brief d.d. 1 juli 2008, Kamerstukken II 2007–2008, 31 200 D, nr. 11). In deze brief wordt, zoals in de Miljoenennota 2008 is toegezegd, op hoofdlijnen uitgewerkt hoe het kabinet de Fes-voeding op de langere termijn wil vormgeven.
In deze paragraaf wordt een overzicht gegeven van alle uitgaven die reeds uit het Fes zijn gefinancierd of waarvoor middelen zijn geraamd binnen het Fes. In paragraaf 2.1 (Besluitvorming) wordt kort ingegaan op alle besluitvorming die heeft plaatsgevonden over Fesuitgaven. In paragraaf 2.2 (Toezeggingen) en in de bijlage bij deze begroting wordt ingegaan op alle formele toezeggingen die tot nu toe door de Fesbeheerders zijn gedaan voor een bijdrage uit het Fes aan een departementale begroting, aansluitend bij de besluitvorming.
Voor de Investeringsimpuls 1994 is binnen het Fes in totaal € 3 117 mln geraamd en gerealiseerd. Aan deze impuls is later het investeringsplan voor het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) toegevoegd, dat ook geheel is afgerond (€ 45 mln).
Voor de Betuweroute en de Hogesnelheidslijn is binnen het Fes op artikel 11 Verkeer en vervoer in totaal € 4 525 mln geraamd en gerealiseerd. Daarnaast is als onderdeel van de reeks Bereikbaarheid/voorfinanciering, Investeringsimpuls 1998, € 1 784 mln aan voorfinanciering en gemaximeerde prijsbijstelling geraamd voor de Betuweroute en de Hogesnelheidslijn.
Het project Samen Werken Aan Bereikbaarheid (SWAB) is ultimo 2000 geheel afgerond. Hieraan is € 549 mln bijgedragen uit het Fes.
Voor de extra impuls voor de ruimtelijk-economische structuur uit 1998 is in totaal € 899 mln geraamd in het Fes ten behoeve van een aantal verkeer- en vervoerprojecten. De middelen zijn volledig gerealiseerd.
Voor de Investeringsimpuls 1998 is in totaal € 6 363 mln binnen het Fes gereserveerd voor de periode tot en met 2012 (daarnaast is op het artikel 11 Verkeer en vervoer als onderdeel van de reeks Bereikbaarheid/ voorfinanciering € 1 784 mln aan voorfinanciering geraamd voor de Betuweroute en de Hogesnelheidslijn). Daarvan is tot en met 2007 in totaal € 4 663 mln gerealiseerd.
Voor de Hubertustunnel is vanuit het Fes € 11,4 mln beschikbaar gesteld en gerealiseerd. Het gaat hierbij om gemaakte kosten voor de Industriële Tunnelbouw-Methode (ITM), die uiteindelijk niet is toegepast bij de ondertunneling van het Hubertusduin.
Voor de Investeringsimpuls 2001 is binnen het Fes in totaal € 5 621 mln gereserveerd voor investeringen in de clusters Bereikbaarheid, Natuur, Milieu en vitaliteit steden en Kennis voor de periode tot en met 2013 (€ 5 634 mln voor de gehele impuls). Hiervan is tot en met 2007 € 4 336 mln gerealiseerd.
Via de zogenaamde Fes-brug werden in de jaren 2000 tot en met 2006 Fes-waardige projecten in het Infrastructuurfonds die voorheen werden gefinancierd uit de reguliere Rijksbegroting, gefinancierd uit het Fes. Hierdoor viel ruimte vrij op de reguliere Rijksbegroting. Het gaat in totaal om € 1 540 mln geraamd en gerealiseerd in de periode 2000 tot en met 2006.
Voor het project Kenniswijk is € 33,7 mln beschikbaar gesteld binnen het Fes. Hiervan is tot en met 2007 € 29,5 mln gerealiseerd.
In het kader van het Fileplan Zichtbaar, Slim en Meetbaar (ZSM) is in de jaren 2004 tot en met 2006 € 492 mln aan extra middelen uitgetrokken voor mobiliteit en bereikbaarheid. De middelen zijn volledig gerealiseerd in de bovengenoemde periode.
Voor het Besluit subsidies investeringen kennisinfrastructuur (Bsik) is binnen het Fes in totaal € 801 mln gereserveerd voor de periode tot en met 2012. Daarvan is tot en met 2007 € 412 mln gerealiseerd.
Voor de Investeringsimpuls 2005 is binnen het Fes in totaal € 2 095 mln gereserveerd voor de periode tot en met 2013 (€ 2 128 mln voor de gehele impuls). Daarvan is tot en met 2007 € 936 mln gerealiseerd.
Daarnaast is er in 2005 besloten bepaalde investeringen voor duurzame energie (bijvoorbeeld windmolens op zee) te financieren uit het Fes (MEP). Het gaat om een bedrag van in totaal ca. € 1 miljard aan investeringen. Hiervan is tot en met 2007 € 3 mln gerealiseerd.
Voor de Investeringsimpuls 2006 is binnen het Fes in totaal € 1 630 mln gereserveerd voor de periode tot en met 2013 (€ 1 907 mln voor de gehele impuls). Hiervan is tot en met 2007 € 170 mln gerealiseerd.
2.1.2 Besluitvorming huidige kabinetsperiode
Een deel van de uitgavenenveloppen uit het Coalitieakkoord en de doorwerking daarvan in het jaar 2013 wordt verdeeld via het Fes. Het gaat om een bedrag van in totaal € 2 323 mln in de periode 2007–2013. Hiervan is tot en met 2007 € 1 mln gerealiseerd.
Zoals aangekondigd in de kabinetsnota «De Kenniseconomie in zicht» zal bij Voorjaarsnota 2009 besluitvorming plaatsvinden over selectieve continuering van aflopende Fes-projecten in het domein kennis, innovatie en onderwijs (TK Vergaderjaar 2007–2008, 27 406, nr. 120). Ter voorbereiding hiervan zal op korte termijn een traject – op basis van gebruikelijke Fes-criteria en Fes-procedures – worden opgestart. Voor deze impuls wordt door het kabinet in totaal maximaal € 500 mln beschikbaar gesteld. Omdat het aangaan van verplichtingen met kasgevolgen in deze kabinetsperiode – zonder nadere maatregelen – leidt tot een kastekort in het Fes zal binnen het Fes naar kasruimte worden gezocht, bijvoorbeeld door een tegengestelde kasschuif of onderuitputting als gevolg van vertraging van projecten. Randvoorwaarde is dat binnen het huidige meerjarige uitgaventotaal van het Fes wordt gebleven. Per jaar moet de kas sluiten. Een en ander zal bij Voorjaarsnota 2009 worden bezien.
De fondsbeheerders kunnen ten laste van het fonds toezeggingen doen voor bijdragen aan begrotingshoofdstukken. In de hiertoe opgestelde toezeggingsbrieven is aangegeven onder welke voorwaarden de bijdragen beschikbaar worden gesteld en hoe de verantwoording dient te geschieden. Tot nu toe zijn op deze wijze voor een totaalbedrag van ongeveer € 26,8 mrd toezeggingen geformaliseerd. In Bijlage I bij deze begroting vindt u een overzicht van de afzonderlijke toezeggingsbrieven.
Met ingang van 2008 kent het Fes conform de afspraken in het Coalitieakkoord een vaste voeding uit gasbaten, die derhalve niet meer fluctueert als gevolg van de hoogte van de gasbaten. Voor de begroting 2009 wordt deze vaste voeding bij begrotingswet vastgesteld. Een wijziging van de Fes-wet zelf wordt door het kabinet voorbereid.
Omdat de ontvangsten uit aardgasbaten in het jaar 2009 en later zo zijn vastgesteld dat de uitgaven in enig jaar gedekt kunnen worden is de Fes-voeding uit incidentele baten niet meer relevant en is derhalve komen te vervallen.
4. Totaaloverzicht van het fonds
(x € 1,0 mln) | t/m 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | Totaal t/m 2013 |
Investeringsimpuls 1994 (incl. Marin) | 3 162 | 3 162 | ||||||
BR en HSL | 4 525 | 4 525 | ||||||
SWAB | 549 | 549 | ||||||
Extra impuls 1998 | 899 | 899 | ||||||
Impuls 1998 (incl. voorfinanc. BR HSL) | 4 663 | 1 272 | 909 | 859 | 440 | 4 | 8 147 | |
Impuls 2001 | 4 336 | 465 | 365 | 436 | 18 | 1 | 5 621 | |
Bruggetje RA 1998 | 1 540 | 1 540 | ||||||
Fileplan Zichtbaar, Slim en Meetbaar | 492 | 492 | ||||||
Impuls 2004 (Bsik) | 412 | 154 | 140 | 55 | 23 | 17 | 801 | |
Impuls 2005 | 936 | 491 | 257 | 235 | 99 | 71 | 6 | 2 095 |
Overig (Voorfinanciering GIS, Hubertustunnel, Kenniswijk, Reserveringen va. 2011) | 230 | 135 | 141 | 99 | 770 | 1 298 | 1 250 | 3 923 |
MEP | 3 | 109 | 101 | 166 | 205 | 205 | 205 | 994 |
Impuls 2006 | 170 | 490 | 270 | 263 | 135 | 264 | 39 | 1 630 |
Coalitieakkoord | 1 | 158 | 293 | 400 | 495 | 485 | 491 | 2 323 |
Totale uitgaven | 21 919 | 3 274 | 2 478 | 2 512 | 2 185 | 2 346 | 1 990 | 36 702 |
ONTVANGSTEN: | ||||||||
Aardgasbaten | 16 798 | 3 274 | 2 478 | 2 512 | 2 185 | 2 346 | 1 990 | 31 582 |
Rentebaten | 3 432 | 3 432 | ||||||
Staatsdeelnemingen (eenmalig) | 3 267 | 3 267 | ||||||
Overig vermogen | 600 | 600 | ||||||
Common area | 1 137 | 1 137 | ||||||
Extra export gas | 1 352 | 1 352 | ||||||
Totale ontvangsten | 26 586 | 3 274 | 2 478 | 2 512 | 2 185 | 2 346 | 1 990 | 41 370 |
De totale geraamde fondsuitgaven in enig jaar mogen niet hoger zijn dan de totale voor dat jaar geraamde ontvangsten plus het cumulatief eindsaldo van het jaar ervoor. Dit is het zogenaamde kasplafond. In onderstaande tabel worden de in deze ontwerpbegroting opgenomen uitgaven geconfronteerd met het kasplafond.
(x € mln) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Geraamde uitgaven | 3 274 | 2 478 | 2 512 | 2 185 | 2 346 | 1 990 |
Kasplafond | 3 274 | 2 478 | 2 512 | 2 185 | 2 346 | 1 990 |
C. TOELICHTING PER BEGROTINGSARTIKEL
Bijdragen van het fonds aan andere begrotingen
Artikel 11. Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van verkeer en vervoer
Opbouw uitgaven (in € 1000) | |||||||
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Vastgestelde begroting 2008 | 1 231 634 | 1 274 893 | 1 398 060 | 425 259 | 478 876 | ||
1e suppletore begroting 2008 | 59 563 | 49 000 | 39 000 | 38 000 | 31 890 | ||
Mutatie | 80 000 | – 190 000 | – 224 340 | 502 981 | 247 323 | 716 617 | |
Ontwerpbegroting 2009 | 1 444 941 | 1 371 197 | 1 133 893 | 1 212 720 | 966 240 | 758 089 | 716 617 |
Op dit artikel worden de volgende bijdragen ten behoeve van het onderdeel verkeer en vervoer geraamd:
• De bijdragen aan projecten van het Infrastructuurfonds uit de investeringsimpuls 1998, de investeringsimpuls 2001, de investeringsimpuls 2005, de investeringsimpuls 2006 en het Coalitieakkoord voorzover deze voldoende zijn uitgewerkt.
• De uitgaven voor de gestegen kosten van de geluidsisolatie rond Schiphol (GIS) zijn op dit artikel opgenomen (totaal € 169 mln). Het betreft hier uitgaven in de jaren 2002 tot en met 2004. Terugbetaling van de voorfinanciering uit het Infrastructuurfonds wordt gedekt door een verlenging van de bestaande heffingen in het kader van het Heffingenbesluit Geluidhinder Burgerluchtvaart (Stb. 82(284)) met ingang van 2008.
• De bijdrage aan het Infrastructuurfonds ten behoeve van het versneld aanpakken van zwakke schakels in de Nederlandse kust en dijkversterking (amendement van het lid Snijder-Hazelhoff).
• De bijdragen aan het Infrastructuurfonds ten behoeve van het project Mainport Rotterdam (PMR) en Infrastructuur Noordvleugel.
Specificatie artikel 11 | |||||||
(x € 1 000) | Departement | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Voorfinanciering GIS | IF | – 32 000 | – 33 000 | – 34 000 | – 35 000 | – 35 000 | |
Amendement Snijder-Hazelhoff | IF | 2 391 | 27 890 | ||||
PMR | IF | 408 240 | 447 199 | 273 617 | |||
Infrastructuur Noordvleugel | IF | 60 000 | 238 000 | 478 000 | |||
Bijdrage systeemkosten tolheffing | IF | 80 000 | 10 000 | 10 660 | |||
Bereikbaarheid/voorfinanciering 12 mld pakket | IF | 974 542 | 867 053 | 829 020 | 435 000 | ||
Bereikbaarheid en stedelijke ontwikkeling | IF | 237 178 | 230 840 | 343 040 | |||
Zuidas | IF | 15 000 | 25 000 | 60 000 | |||
Vit.infrastructuur-bescherming OV tegen terroristische aanslagen | VenW | 300 | |||||
Betere benutting hoofdwegen Programma filevermindering | IF | 49 786 | |||||
Betere benutting hoofdwegen Dynamisch verkeersmanagement | IF | 50 000 | |||||
Slimme benuttingsmaatregelen spoor | IF | 10 000 | 10 000 | ||||
Quick Wins wegen/Aanpak knooppunten | IF | 4 000 | 4 000 | 9 000 | 13 000 | 20 000 | |
Praktijkproef verbetering doorstroming A10 A’dam | IF | 5 000 | 30 000 | 10 000 | 5 000 | ||
Quick Wins vaarwegen | IF | 15 000 | 20 000 | 20 000 | |||
1 371 197 | 1 133 893 | 1 212 720 | 966 240 | 758 089 | 716 617 |
Specificatie mutatie | ||||||
(x € 1 000) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Voorfinanciering GIS | – 35 000 | |||||
PMR | 7 981 | 9 323 | 273 617 | |||
Infrastructuur Noordvleugel | 60 000 | 238 000 | 478 000 | |||
Bijdrage systeemkosten tolheffing | 80 000 | 10 000 | 10 660 | |||
Bereikbaarheid/voorfinanciering 12 mld pakket | – 200 000 | – 235 000 | 435 000 | |||
Totaal | 80 000 | – 190 000 | – 224 340 | 502 981 | 247 323 | 716 617 |
De mutatie betreft de overboeking van middelen van artikel 15 Projecten in voorbereiding naar artikel 11 Verkeer en vervoer (en naar de begroting van het Infrastructuurfonds) ten behoeve van de Fes-projecten PMR, Infrastructuur Noordvleugel en Bijdrage systeemkosten tolheffing (Anders betalen voor mobiliteit).
Daarnaast wordt met de mutatie in het kader van de Bereikbaarheid/voorfinanciering 12 mld pakket de raming ten behoeve van dit project in overeenstemming gebracht met de financieringsbehoefte binnen het Infrastructuurfonds.
Ten slotte betreft de mutatie de terugbetaling van de voorfinanciering GIS uit het Infrastructuurfonds in het jaar 2013.
Artikel 12 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van milieu en duurzaamheid
Opbouw uitgaven (in € 1000) | |||||||
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Vastgestelde begroting 2008 | 256 946 | 208 350 | 224 510 | 243 540 | 212 458 | ||
1e suppletore begroting 2008 | 57 940 | 17 740 | 11 190 | 4 700 | |||
Mutatie | 49 780 | 48 760 | 27 340 | 23 340 | 17 950 | 220 880 | |
Ontwerpbegroting 2009 | 224 046 | 364 666 | 274 850 | 263 040 | 271 580 | 230 408 | 220 880 |
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor de projecten in het kader van milieu en duurzaamheid voorzover deze voldoende zijn uitgewerkt.
Specificatie artikel 12 | |||||||
(x € 1 000) | Departement | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Milieutechnologie EET/IS | EZ | 8 717 | |||||
Milieutechnologie PromT | VROM | 5 333 | 4 900 | 4 900 | 4 900 | 4 270 | |
Westerschelde (inrichten EHS) | LNV | 7 000 | 7 000 | 8 000 | |||
Bodemsanering | VROM | 20 396 | 16 600 | ||||
Luchtkwaliteit | VROM | 81 603 | 29 700 | 200 | |||
Luchtkwaliteit | LNV | 406 | 300 | 100 | |||
Duurzaamheid-biobrandstoffen | VenW | 2 264 | 3 500 | 2 000 | 1 000 | 1 458 | |
Duurzaamheid-UKR | EZ | 7 700 | 3 850 | 2 310 | 1 540 | ||
Duurzaamheid-Europese aanbestedingsregeling CO2 opslag | VROM | 297 | 2 500 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 |
Duurzaamheid-Energiebesparingstender UKR | EZ | 7 000 | 2 000 | 1 000 | |||
Duurzaamheid-Ophogen budget EOS | |||||||
Demo-tender | EZ | 1 170 | 1 040 | 390 | |||
Duurzaamheid-Verhoging budget 4e tender UKR | EZ | 10 000 | 7 500 | 5 000 | 2 500 | ||
Duurzaamheid-UKR CO2 afvangtechnologie | EZ | 8 000 | 6 000 | 4 000 | 2 000 | ||
Duurzaamheid-Verhoging budget besparingstender UKR | EZ | 1 900 | 1 200 | 800 | 200 | ||
Duurzaamheid-Innovatieve Energiebesparing en Duurzame WGO | VROM/WWI | 6 000 | 4 000 | ||||
MEP | EZ | 109 100 | 100 900 | 165 900 | 205 000 | 205 000 | 205 000 |
Groninger pijpleiding | VROM | 4 000 | 4 000 | ||||
Enveloppe luchtkwaliteit (lokale maatregelen) | VROM | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 30 000 | ||
Innovatie KRW (env. water en kust) | IF | 9 500 | 25 500 | ||||
Synergie KRW (env. water en kust) | IF | 2 280 | 8 360 | 14 440 | 14 440 | 13 680 | 9 880 |
Enveloppe luchtkwaliteit (Coalitieakkoord) | VROM | 35 000 | |||||
Enveloppe luchtkwaliteit (Coalitieakkoord) | LNV | 3 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | ||
Totaal | 364 666 | 274 850 | 263 040 | 271 580 | 230 408 | 220 880 |
Specificatie mutatie | ||||||
(x € 1 000) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Milieutechnologie PromT | 4 900 | 4 900 | 4 900 | 4 270 | ||
Duurzaamheid-Europese aanbestedingsregeling CO2 opslag | 6 000 | |||||
Duurzaamheid-Innovatieve Energiebesparing en Duurzame WGO | 6 000 | 4 000 | ||||
MEP | 205 000 | |||||
Innovatie KRW (env. water en kust) | 9 500 | 25 500 | ||||
Synergie KRW (env. water en kust) | 2 280 | 8 360 | 14 440 | 14 440 | 13 680 | 9 880 |
Enveloppe luchtkwaliteit LNV (Coalitieakkoord) | 3 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | ||
Enveloppe luchtkwaliteit VROM (Coalitieakkoord) | 35 000 | |||||
Totaal | 49 780 | 48 760 | 27 340 | 23 340 | 17 950 | 220 880 |
De mutatie betreft de overboeking van middelen van artikel 15 Projecten in voorbereiding naar artikel 12 Milieu en duurzaamheid (en naar de VROM-begroting) voor de projecten Milieutechnologie PromT, Europese aanbestedingsregeling CO2 opslag en Luchtkwaliteit van het Ministerie van VROM.
Daarnaast betreft de mutatie het overboeken van middelen ten behoeve van de projecten Innovatieve Energiebesparing en Duurzame WGO van het Ministerie van VROM/WWI, de MEP van het Ministerie van EZ, Innovatie KRW en Synergie KRW van het Infrastructuurfonds en het project Luchtkwaliteit van het Ministerie van LNV.
Artikel 13 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van kennis en innovatie
Opbouw uitgaven (in € 1000) | |||||||
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Vastgestelde begroting 2008 | 590 887 | 524 481 | 303 237 | 131 186 | 78 424 | ||
1e suppletore begroting 2008 | 168 674 | 10 674 | 74 929 | 40 622 | 25 810 | ||
Mutatie | – 55 211 | – 8 517 | 15 805 | 31 475 | 16 448 | 82 822 | |
Ontwerpbegroting 2009 | 604 619 | 704 350 | 526 638 | 393 971 | 203 283 | 120 682 | 82 822 |
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor de projecten in het kader van kennis en innovatie voorzover deze voldoende zijn uitgewerkt.
Specificatie artikel 13 | ||||||
(x € 1 000) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Kenniswijk | 4 208 | |||||
Impuls 1998 | 9 348 | 9 136 | 9 136 | |||
Impuls 2001 | 78 602 | 78 608 | 78 535 | |||
Impuls 2004 (Kennis Bsik) | 153 883 | 139 673 | 53 191 | 22 786 | 17 488 | |
Impuls 2005 | 189 070 | 122 119 | 99 399 | 60 473 | 3 130 | |
Impuls 2006 | 243 335 | 127 102 | 98 710 | 59 024 | 37 064 | 39 226 |
Coalitieakkoord | 25 904 | 50 000 | 55 000 | 61 000 | 63 000 | 43 596 |
Totaal | 704 350 | 526 638 | 393 971 | 203 283 | 120 682 | 82 822 |
In Bijlage II bij deze begroting vindt u een uitgebreide specificatie van artikel 13 Kennis en innovatie.
Specificatie mutatie | |||||||
(x € 1 000) | Departement | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Kennis Bsik EZ | EZ | – 12 320 | – 33 197 | 8 069 | 22 300 | 15 148 | |
Holst Center | EZ | – 19 300 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 1 300 | |
Technostarters | EZ | – 7 505 | 7 505 | ||||
Sleutelgebieden | EZ | – 1 000 | 1 000 | ||||
Inn.progr. en toponderzoek-scheidingstechnologie PPS | EZ | 1 452 | – 330 | – 3 579 | 2 457 | ||
Vit. infra-XIRAF | JUS | – 121 | 121 | ||||
TTI watertechnologie | EZ | – 2 600 | 2 000 | 600 | |||
NICIS | VROM/WWI | – 1 217 | 384 | 115 | 718 | ||
Centre for Translational Molecular Medicine | EZ | 21 000 | |||||
RSV | VWS | – 7 000 | |||||
Beroepsonderwijs in bedrijf-Fonds «versterkingberoepsonderwijs-bedrijfsleven« (incl. Regie regionale keten) | EZ | 5 840 | |||||
Beroepsonderwijs in bedrijf-Leren en werken | OCW | – 5 000 | 5 000 | ||||
Beroepsonderwijs in bedrijf-EVC trajecten en procedures | OCW | – 8 600 | 5 000 | 3 600 | |||
Beelden voor de toekomst | OCW | 19 386 | |||||
Biomedical materials | EZ | 3 096 | |||||
Genomics | OCW | 40 500 | |||||
Totaal | – 55 211 | – 8 517 | 15 805 | 31 475 | 16 448 | 82 822 |
De mutatie is in de eerste plaats het gevolg van gewijzigde inzichten in het kasverloop van diverse projecten, waardoor de middelen anders over de jaren verdeeld worden. Het gaat hierbij om met name de volgende projecten:
• Kennis Bsik, Holst Center, Technostarters, Sleutelgebieden, Scheidingstechnologie PPS en TTI Watertechnologie van het Ministerie van EZ.
• Projecten in het kader van Beroepsonderwijs in bedrijf van het Ministerie van OCW.
Daarnaast betreft de mutatie de overboeking van reeds toegezegde middelen van artikel 15 Projecten in voorbereiding naar artikel 13 Kennis en innovatie (en naar de OCW-begroting) voor het project Genomics van het Ministerie van OCW.
De overige mutaties betreffen het verwerken van de extrapolatiecijfers in het jaar 2013.
Artikel 14 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van ruimtelijke ordening
Opbouw uitgaven (in € 1 000) | |||||||
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Vastgestelde begroting 2008 | 165 099 | 35 023 | 16 237 | 20 130 | 500 | ||
1e suppletore begroting 2008 | 293 437 | ||||||
Mutatie | – 27 933 | 86 333 | 27 400 | 32 700 | 19 000 | 5 500 | |
Ontwerpbegroting 2009 | 15 365 | 430 603 | 121 356 | 43 637 | 52 830 | 19 500 | 5 500 |
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd in het kader van ruimtelijke ordening voor zover deze voldoende zijn uitgewerkt.
Specificatie artikel 14 | |||||||
(x € 1 000) | Departement | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Vitaliteit steden/Sleutelprojecten | VROM | 274 528 | 24 289 | 1 800 | |||
BIRK&Saneringsregeling | VROM | 104 915 | 50 967 | 9 437 | 17 730 | 500 | |
Mooi Nederland | VROM | 3 000 | 9 500 | 9 000 | 7 000 | 5 000 | 1 500 |
Klimaatbuffers | VROM | 3 000 | 4 000 | 5 000 | 3 000 | ||
Geluidskaarten | VROM | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | ||
BIRK/A2 Maastricht | IF | 5 000 | 5 000 | 5 000 | |||
BIRK/W4 Leiderdorp | VenW | 24 158 | |||||
Primaviera | LNV | 6 000 | |||||
Greenports | LNV | 11 900 | 8 100 | 5 700 | 1 400 | ||
Klavertje 4 (Greenport Venlo) | LNV | 11 500 | 5 700 | 5 700 | |||
Natuurpilot | LNV | 13 000 | 8 000 | 4 000 | |||
Archeologisch bodemonderzoek (Malta) | OCW | 7 102 | |||||
Totaal | 430 603 | 121 356 | 43 637 | 52 830 | 19 500 | 5 500 |
Specificatie mutatie | ||||||
(x € 1 000) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Vitaliteit steden/Sleutelprojecten | – 3 178 | 3 178 | ||||
BIRK&Saneringsregeling | – 39 655 | 42 055 | – 2 400 | |||
Mooi Nederland | 3 000 | 9 500 | 9 000 | 7 000 | 5 000 | 1 500 |
Klimaatbuffers | 3 000 | 4 000 | 5 000 | 3 000 | ||
Geluidskaarten | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | ||
Primaviera | 6 000 | |||||
Greenports | 11 900 | 8 100 | 5 700 | 1 400 | ||
Klavertje 4 (Greenport Venlo) | 11 500 | 5 700 | 5 700 | |||
Natuurpilot | 13 000 | 8 000 | 4 000 | |||
Totaal | – 27 933 | 86 333 | 27 400 | 32 700 | 19 000 | 5 500 |
De mutaties zijn in de eerste plaats het gevolg van gewijzigde inzichten in het kasverloop van de NSP-projecten Arnhem en Rotterdam en diverse BIRK-projecten van het Ministerie van VROM, waardoor de middelen anders over de jaren verdeeld worden.
Daarnaast betreffen de mutaties de overboeking van middelen van artikel 15 Projecten in voorbereiding naar artikel 14 Ruimtelijke ordening (en naar de begroting van VROM en LNV) voor de Nota Ruimte projecten Mooi Nederland, Klimaatbuffers en Geluidskaarten van het Ministerie van VROM en de projecten Primaviera, Greenports, Klavertje 4 (Greenport Venlo) en Natuurpilot van het Ministerie van LNV.
Artikel 15 Projecten in voorbereiding
Opbouw uitgaven (in € 1000) | |||||||
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Vastgestelde begroting 2008 | 465 409 | 658 473 | 717 512 | 1 298 567 | 1 496 721 | ||
1e suppletore begroting 2008 | 52 939 | – 119 096 | – 63 525 | – 41 400 | – 20 000 | ||
Mutatie | – 114 920 | – 118 245 | – 55 745 | – 566 525 | – 259 869 | 964 246 | |
Ontwerpbegroting 2009 | 403 428 | 421 132 | 598 242 | 690 642 | 1 216 852 | 964 246 |
Op dit artikel worden alle middelen geraamd die binnen het Fes worden gereserveerd voor projecten die in voorbereiding zijn. Zodra de projecten voldoende zijn uitgewerkt, worden de middelen overgeheveld naar de desbetreffende artikelen van de Fes-begroting en de departementale begrotingen.
Specificatie artikel 15 | ||||||
(x € 1 000) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Verkeer en vervoer | 143 429 | 94 092 | 66 610 | 232 432 | 338 031 | 296 669 |
Milieu en duurzaamheid | 91 057 | 116 293 | 232 406 | 219 133 | 118 240 | 137 000 |
Kennis en innovatie | 44 227 | 75 679 | 117 657 | 118 420 | 306 241 | 237 925 |
Ruimtelijke ordening | 124 715 | 135 068 | 181 569 | 120 657 | 454 340 | 292 652 |
Totaal | 403 428 | 421 132 | 598 242 | 690 642 | 1 216 852 | 964 246 |
In Bijlage III bij deze begroting vindt u een uitgebreide specificatie van artikel 15 Projecten in voorbereiding.
Specificatie mutatie | ||||||
(x € 1 000) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Milieutechnologie | – 9 164 | – 9 806 | ||||
Luchtkwaliteit | 14 | 97 | 641 | |||
Duurzaamheid | 747 | – 5 253 | – 3 253 | |||
Bijdrage systeemkosten tolheffing | – 80 528 | – 10 066 | – 10 066 | |||
Maatschappelijke sectoren en ICT | 209 | |||||
Infrastructuur Noordvleugel | – 495 000 | – 238 000 | 22 000 | |||
Enveloppe NoMo | 1 676 | 1 669 | 114 669 | |||
Enveloppe NoRu | – 3 000 | – 51 892 | – 26 292 | – 33 978 | 15 677 | 222 823 |
Westerschelde | 1 187 | |||||
Vrije ruimte kennis, innovatie en onderwijs | 827 | 827 | 414 | 414 | 168 000 | |
TTI watertechnologie | 52 | 104 | 104 | |||
Centre for Translational Molecular Medicine | 111 | 445 | 556 | |||
Beroepsonderwijs in bedrijf | 740 | 962 | ||||
Integrale gebiedsopgaven (NoRu) | 1 112 | 1 112 | 1 112 | – 738 | – 50 738 | |
Reservering kennis/innovatie/onderwijs va.2011 | 11 827 | |||||
Reservering ruimtelijk economische invest. va.2011 | 38 567 | |||||
Genomics | 598 | |||||
Env Innovatie, kennis en onderzoek: Nader te verdelen | 30 | 310 | 650 | 650 | ||
Env Infra en (vaar)wegen: investeren in wegen (incl. veiligheid) | 207 | 354 | 354 | 561 | 738 | |
Env Infra en (vaar)wegen: investeren in vaarwegen | 74 | 295 | 665 | 812 | 738 | |
Env Infra en (vaar)wegen: Luchtkwaliteit | – 5 911 | – 5 911 | – 5 911 | – 6 897 | ||
Env Reg. ec. beleid: Luchtkwaliteit | – 5 911 | – 3 911 | 89 | 103 | ||
Env Reg. ec. beleid: herstructurering bedr. terreinen/verrommeling | 15 | 74 | 118 | 148 | ||
Env Reg. ec. beleid: sterke regio’s | 148 | 369 | 517 | 812 | 812 | |
Env Reg. ec. beleid: nader te verdelen | 74 | 185 | 185 | 399 | ||
Env Openbaar vervoer: Impuls spoorambitie | 148 | 443 | 591 | 886 | 886 | |
Env Energie: Pakket project Schoner en Zuiniger/innovatie | 281 | 738 | 1 196 | 1 654 | 1 654 | |
Env Water en kust: Waterkwal./KRW/WB21, nutriëntenpilots | – 11 145 | – 33 003 | – 13 436 | – 36 457 | – 13 414 | |
Env Natuur, EHS en vitaal platteland: Luchtkwaliteit | – 2 956 | – 3 941 | – 3 941 | – 3 941 | ||
Env Innovatie, kennis en onderzoek | 57 500 | |||||
Env Infra en (vaar)wegen | 100 000 | |||||
Env Reg. ec. beleid | 82 000 | |||||
Env Openbaar vervoer | 60 000 | |||||
Env Energie | 112 000 | |||||
Env Water en kust | 25 000 | |||||
Totaal | – 114 920 | – 118 245 | – 55 745 | – 566 525 | – 259 869 | 964 246 |
• De mutatie betreft op de eerste plaats de overboeking van middelen van artikel 15 Projecten in voorbereiding naar de desbetreffende uitgaven artikelen (respectievelijk de desbetreffende departementale begroting) voor diverse projecten uit de enveloppen Luchtkwaliteit (Ministerie van VROM en LNV) en de enveloppe Nota Ruimte (Ministerie van VROM en LNV). Daarnaast betreft de mutatie de projecten Milieutechnologie PromT van het Ministerie van VROM en de projecten Bijdrage systeemkosten tolheffing, Innovatie KRW, Synergie KRW en Infrastructuur Noordvleugel van het Infrastructuurfonds.
• Voor de jaren 2012–2020 zijn binnen het Fes middelen gereserveerd die bestemd zijn voor de Noordvleugel, de Nota Mobiliteit en de Nota Ruimte. Daarnaast zijn middelen gereserveerd voor Kennis, innovatie en onderzoek en voor ruimtelijk economische investeringen en middelen in het kader van de Coalitieakkoordenveloppen. Deze projecten/enveloppen zullen nader uitgewerkt worden alvorens middelen aan de departementale begrotingen worden toegevoegd. De mutatie betreft het verwerken van de reservering voor het jaar 2013.
• De reserveringen voor enveloppen, die nog niet verdeeld zijn en/of waarover nog geen besluitvorming heeft plaats gevonden en voor projecten die nog niet voldoende zijn uitgewerkt en nog niet overgeboekt kunnen worden naar de desbetreffende departementale begroting, worden geraamd op artikel 15 Projecten in voorbereiding en krijgen jaarlijks prijscompensatie binnen het Fes (voorzover hierover geen afwijkende afspraken gemaakt zijn).
De mutatie betreft het verdelen van de prijscompensatie tranche 2008 voor de bovengenoemde categorieën.
Artikel 21 Ontvangsten uit aardgasbaten
Opbouw ontvangsten (in € 1000) | |||||||
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Vastgestelde begroting 2008 | 2 120 245 | 2 095 128 | 2 024 616 | 1 567 842 | 1 716 139 | ||
1e suppletore begroting 2008 | 632 553 | – 41 682 | 61 594 | 41 922 | 37 700 | ||
Mutatie | 521 446 | 424 423 | 425 400 | 574 811 | 591 692 | 1 990 065 | |
Ontwerpbegroting 2009 | 2 219 728 | 3 274 244 | 2 477 869 | 2 511 610 | 2 184 575 | 2 345 531 | 1 990 065 |
Op dit artikel zijn de voor het fonds bestemde ontvangsten uit aardgas geraamd. Vanaf 2008 is conform de afspraken in het Coalitieakkoord sprake van een vaste Fes-voeding waarbij de voeding uit gasbaten bij begrotingswet wordt vastgesteld.
Voor het jaar 2008 en later is sprake van een vaste Fes-voeding uit gasbaten. De mutatie betreft de aanpassing van de raming die daaruit voortvloeit en die nodig is om de voorziene Fes-uitgaven te dekken.
Artikel 22 Voeding uit incidentele baten
Opbouw ontvangsten (in € 1000) | |||||||
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Vastgestelde begroting 2008 | 589 730 | 606 092 | 634 940 | 550 840 | 550 840 | ||
Mutatie | – 589 730 | – 606 092 | – 634 940 | – 550 840 | 550 840 | ||
Ontwerpbegroting 2009 | 587 678 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vanaf 2008 is conform de afspraken in het Coalitieakkoord sprake van een vaste Fes-voeding waarbij de voeding uit gasbaten bij begrotingswet wordt vastgesteld.
Het in de begrotingsstaat (artikel 21) opgenomen bedrag is toereikend om alle uitgaven in de begroting 2009 te dekken. Door deze manier van vaststellen van de gasbatenvoeding van het fonds is de Fes-voeding uit incidentele baten niet meer relevant en is derhalve komen te vervallen.
Artikel 31 Voordelig eindsaldo/beginsaldo
Opbouw standen (in € 1 000) | |||||||
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Ontwerp-begr. 2008 | 3 582 917 | 3 582 917 | 3 582 917 | 3 582 917 | 3 582 917 | ||
Mutatie | – 3 582 917 | – 3 582 917 | – 3 582 917 | – 3 582 917 | – 3 582 917 | ||
Ontwerp-begr. 2009 | 4 667 090 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit artikel wordt het voordelig eindsaldo geraamd. Het voordelig eindsaldo is gelijk aan het positieve verschil in enig jaar tussen de ontvangsten inclusief batig beginsaldo en de uitgaven inclusief nadelig beginsaldo.
Door de onder wetsartikel 2 toegelichte manier van vaststellen van de gasbatenvoeding van het fonds is het niet meer nodig om de gevolgen van een batig of nadelig eindsaldo van het fonds van het jaar 2007 toe te voegen aan het beginsaldo van het begrotingsjaar 2008 en latere jaren. Dit boekhoudkundige saldo was in beginsel belegd met uitgaven in de jaren na deze kabinetsperiode en was niet beschikbaar om extra uitgaven uit te financieren. Omdat de ontvangsten uit aardgasbaten in het jaar 2008 en later zo zijn vastgesteld dat de uitgaven in enig jaar gedekt kunnen worden is het voordelig eindsaldo 2007 niet meer relevant.
De nieuwe mutatie is per saldo het gevolg van de mutaties in de bijdragen aan de begrotingshoofdstukken en bij de ontvangsten. Een neerwaartse mutatie in de bijdragen leidt tot een opwaartse mutatie bij het voordelig eindsaldo. Een opwaartse mutatie bij de ontvangsten (inclusief het voordelig beginsaldo) heeft hetzelfde effect. De nieuwe mutatie is als volgt opgebouwd (de raming in 2013 vloeit voort uit de extrapolatie van de uitgaven en ontvangsten):
(x € 1 000) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Uitgavenmutatie artikel 11 | – 80 000 | 190 000 | 224 340 | – 502 981 | – 247 323 |
Uitgavenmutatie artikel 12 | – 49 780 | – 48 760 | – 27 340 | – 23 340 | – 17 950 |
Uitgavenmutatie artikel 13 | 55 211 | 8 517 | – 15 805 | – 31 475 | – 16 448 |
Uitgavenmutatie artikel 14 | 27 933 | – 86 333 | – 27 400 | – 32 700 | – 19 000 |
Uitgavenmutatie artikel 15 | 114 920 | 118 245 | 55 745 | 566 525 | 259 869 |
Ontvangstenmutatie artikel 21 | 521 446 | 424 423 | 425 400 | 574 811 | 591 692 |
Ontvangstenmutatie artikel 22 | – 589 730 | – 606 092 | – 634 940 | – 550 840 | – 550 840 |
Mutatie voordelig beginsaldo | – 3 582 917 | – 3 582 917 | – 3 582 917 | – 3 582 917 | |
Correctie voordelig eindsaldo | – 3 582 917 | ||||
Totaal mutatie | – 3 582 917 | – 3 582 917 | – 3 582 917 | – 3 582 917 | – 3 582 917 |
De technische correctie betreft de hierboven toegelichte afwijking van artikel 4, lid 1 en 2 van de Wet Fonds economische structuurversterking ten aanzien van het gerealiseerde batig of nadelig eindsaldo van het fonds van het jaar 2007.
Opbouw standen (in € 1000) | |||||||
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Ontwerp-begr. 2008 | 3 582 917 | 3 582 917 | 3 582 917 | 3 582 917 | 3 582 917 | ||
Mutatie | – 3 582 917 | – 3 582 917 | – 3 582 917 | – 3 582 917 | |||
Ontwerp-begr. 2009 | 4 148 655 | 3 582 917 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit artikel wordt het voordelig eindsaldo van het voorafgaande jaar geraamd, welk saldo op grond van het eerste lid van artikel 4 van de Wet Fes ten gunste van de begroting van het fonds in enig jaar komt (zie ook de toelichting bij uitgavenartikel 31 Voordelig eindsaldo). Het voordelig eindsaldo van jaar t is het voordelig beginsaldo van jaar t+1.
De nieuwe mutatie sluit aan op de mutatie in het voordelig eindsaldo van het voorafgaande jaar en is bij dat artikelonderdeel nader toegelicht.