11 Nederlandse rechtsorde
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 16 609 | 16 424 | 2 289 | 18 713 | |
Apparaat-uitgaven | 16 609 | 16 424 | 2 289 | 18 713 | |
11.1 (Nationale) wetgeving | 7 184 | 7 173 | 202 | 7 375 | |
11.1.1 Directie Wetgeving | 7 184 | 7 173 | 202 | 7 375 | |
11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid | 9 425 | 9 251 | 2 087 | 11 338 | |
11.2.1 Directie Wetgeving | 9 425 | 9 251 | 2 087 | 11 338 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 920 | 920 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
12 Rechtspleging en rechtsbijstand
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 444 435 | 1 452 987 | – 13 961 | 1 439 026 | |
Programma-uitgaven | 1 444 435 | 1 452 987 | – 13 961 | 1 439 026 | |
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | 488 040 | 508 006 | – 19 790 | 488 216 | |
Waarvan juridisch verplicht | 473 216 | ||||
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand | 453 437 | 477 140 | – 15 200 | 461 940 | |
12.2.2 Overig | 34 603 | 30 866 | – 4 590 | 26 276 | |
12.3 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging | 956 395 | 944 981 | 5 829 | 950 810 | |
Waarvan juridisch verplicht | 949 329 | ||||
12.3.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten | 913 218 | 904 197 | 2 | 904 199 | |
12.3.2 Hoge Raad | 26 611 | 24 686 | 6 527 | 31 213 | |
12.3.3 Overige diensten | 16 566 | 16 098 | – 700 | 15 398 | |
Ontvangsten | 198 655 | 203 655 | – 643 | 203 012 | |
Waarvan Griffie-ontvangsten | 194 526 | 199 526 | – 5 000 | 194 526 |
Artikel 12: Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Orde van Advocaten en het Bureau Financieel Toezicht (BFT). Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor de gesubsidieerde rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten. Ook zijn er middelen bestemd voor toezicht en onderzoek, bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering en rechtsbijstand.
Toelichting op beleidsartikel 12
Uitgaven
Tegenvaller Hoge Raad
Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» doet zich een tegenvaller voor van € 5,8 mln. Deze tegenvaller wordt voornamelijk veroorzaakt door extra inspanningen ten behoeve van het terugdringen van werkvoorraden en doorlooptijden bij de Hoge Raad.
Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» doet zich een meevaller voor van € 15,2 mln. Deze wordt toegelicht in paragraaf 2.1
Ontvangsten
Tegenvaller Griffieontvangsten
Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» doet zich een tegenvaller voor van € 5 mln. Het wetsvoorstel voor het nieuwe griffiestelsel is later in de Eerste Kamer der Staten-Generaal behandeld dan aanvankelijk gepland. Hierdoor worden minder ontvangsten gerealiseerd dan oorspronkelijk geraamd.
13 Rechtshandhaving, criminaliteits- en terrorismebestrijding
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 895 925 | 2 859 891 | 36 726 | 2 896 617 | |
Waarvan garanties | 388 | ||||
Programma-uitgaven | 2 895 925 | 2 859 891 | 36 726 | 2 896 617 | |
13.1 Preventieve maatregelen | 24 736 | 22 123 | 7 244 | 29 367 | |
Waarvan juridisch verplicht | 26 867 | ||||
13.1.1 Dienst Justis | 8 921 | 6 707 | – 2 | 6 705 | |
13.1.2 Overig | 15 815 | 15 416 | 7 246 | 22 662 | |
13.3 Handhaving en vervolging | 789 418 | 778 000 | 15 602 | 793 602 | |
Waarvan juridisch verplicht | 690 607 | ||||
13.3.1 Rechtshandhaving | 133 501 | 127 765 | 3 837 | 131 602 | |
13.3.2 Openbaar Ministerie | 588 885 | 584 189 | 11 770 | 595 959 | |
13.3.3 NFI | 67 032 | 66 046 | – 5 | 66 041 | |
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 1 993 384 | 1 972 420 | 23 882 | 1 996 302 | |
Waarvan juridisch verplicht | 1 994 074 | ||||
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier | 1 017 232 | 1 019 312 | 5 958 | 1 025 270 | |
13.4.2 DJI-Forensische zorg | 668 136 | 662 752 | 8 000 | 670 752 | |
13.4.3 Reclassering | 268 155 | 253 300 | – 3 702 | 249 598 | |
13.4.5 CJIB | 32 514 | 29 904 | 13 336 | 43 240 | |
13.4.6 Overig | 7 347 | 7 152 | 290 | 7 442 | |
13.5 Slachtofferzorg | 54 346 | 51 076 | – 14 294 | 36 782 | |
Waarvan juridisch verplicht | 36 782 | ||||
13.5.1 Slachtofferhulpbeleid | 32 129 | 29 379 | – 10 314 | 19 065 | |
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 22 217 | 21 697 | – 3 980 | 17 717 | |
13.6 Terrorismebestrijding | 34 041 | 36 272 | 4 292 | 40 564 | |
Waarvan juridisch verplicht | 40 192 | ||||
13.6.1 NCTb | 30 870 | 33 204 | 4 320 | 37 524 | |
13.6.2 IND | 3 171 | 3 068 | – 28 | 3 040 | |
Ontvangsten | 879 110 | 901 773 | – 64 258 | 837 515 | |
Waarvan Boeten & Transacties | 830 991 | 830 991 | – 80 500 | 750 491 | |
Waarvan Pluk ze | 27 820 | 38 420 | 0 | 38 420 |
* de garanties betreffen het geschatte potentiële risico (4,6 %) op het daadwerkelijk uit te keren bedrag inzake de afgegeven garanties aan faillissementcuratoren.
Artikel 13: Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gereserveerd voor onder meer strafrechtelijke handhaving door het Openbaar Ministerie (OM), terrorismebestrijding en systeemvernieuwing van het CJIB. Daarnaast is een gedeelte complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem, Veiligheidshuizen, Regionale Arrondissementale Justitiële Beraden en bestrijding voetbalvandalisme. Indien de middelen niet besteedbaar zijn, heeft dit consequenties voor de capaciteit bij het OM en het CJIB. Ook de middelen voor het programma Veiligheid begint bij Voorkomen (VbbV) zijn inmiddels voor een groot deel bestuurlijk gebonden.
Toelichting op beleidsartikel 13
Uitgaven
Tegenvaller Reclassering
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doet zich een tegenvaller voor van € 8,3 mln. De binnen het Ministerie van Justitie verdeelde taakstellingen raken ook het reclasseringsbudget. Het is echter niet mogelijk gebleken de ingeboekte ombuigingen te realiseren omdat lopende subsidieafspraken niet zijn terug te draaien.
Meevaller slachtofferbeleid
Op operationele doelstelling 13.5 «Slachtofferzorg» doet zich een meevaller voor van € 7,4 mln. De implementatie van de Wet Versterking Positie Slachtoffers is vertraagd doordat de behandeling van het wetsvoorstel meer tijd in beslag neemt dan in eerste instantie rekening mee is gehouden.
Een onderdeel van deze wet is de voorschotregeling, waarbij slachtoffers hun schadevergoeding direct ontvangen en het CJIB de kosten op de tegenpartij verhaalt. Deze regeling treedt als gevolg van de vertraging vanaf 1 januari 2011 in plaats van 1 januari 2009 in werking. De eerder geraamde kosten in 2010 voor de voorschotregeling worden hierdoor niet gemaakt.
Tegenvaller NCTb
Op operationele doelstelling 13.6 «Terrorismebestrijding» doet zich een tegenvaller voor van € 5,6 mln. De tegenvaller wordt met name veroorzaakt door extra uitgaven in verband met de beveiliging van vliegvelden Eindhoven en Schiphol, beveiliging ten behoeve van het Libanontribunaal dat is gevestigd in Nederland en het project Cameratoezicht.
Wet en Protocol Identiteitsvaststelling (IWPI)
Op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» heeft het Ministerie van Justitie € 5,4 mln. ontvangen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor de Invoering Wet en Protocol Identiteitsvaststelling (IWPI). Het protocol is gebaseerd op de nieuwe wet Identificatie verdachten, veroordeelden en getuigen. Het protocol beschrijft op welke wijze de identiteitsvaststelling in welke situaties moet worden uitgevoerd. Het gaat uit van het gebruik van een aantal instrumenten voor het vaststellen van de identiteit van verdachten en veroordeelden, zoals documentcontrole, vingerafdrukken en foto's.
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» vindt een desaldering plaats van € 11,3 mln. Tevens doet zich een tegenvaller voor van € 10,5 mln. Deze mutaties worden toegelicht in paragraaf 2.1.
Ontvangsten
Verbeurdverklaringen
Op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» doet zich een meevaller voor van € 5,0 mln. Er is een bedrag van € 5 mln. ontvangen in het kader van de verbeurdverklaringen. Hier is in de oorspronkelijke raming geen rekening mee gehouden.
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» is een desaldering geboekt van € 11,3 mln. Tevens doet zich een tegenvaller voor van € 80, mln. Deze mutaties worden toegelicht in paragraaf 2.1.
14 Jeugd
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 490 316 | 455 893 | – 5 240 | 450 653 | |
Programma-uitgaven | 490 316 | 455 893 | – 5 240 | 450 653 | |
14.1 Uitvoering jeugdbescherming | 11 052 | 10 716 | – 3 537 | 7 179 | |
Waarvan juridisch verplicht | 6 918 | ||||
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen | 4 728 | 4 590 | – 21 | 4 569 | |
14.1.4 Overig | 6 324 | 6 126 | – 3 516 | 2 610 | |
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | 479 264 | 445 177 | – 1 703 | 443 474 | |
Waarvan juridisch verplicht | 443 474 | ||||
14.2.1 DJI – jeugd | 271 680 | 253 207 | 0 | 253 207 | |
14.2.2 RvdK – strafzaken | 89 446 | 92 457 | 4 751 | 97 208 | |
14.2.3 HALT | 12 572 | 12 279 | 613 | 12 892 | |
14.2.4 Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering | 65 203 | 59 081 | 0 | 59 081 | |
14.2.5 DJJ – overig | 40 363 | 28 153 | – 7 067 | 21 086 | |
Ontvangsten | 1 487 | 3 990 | 0 | 3 990 |
Artikel 14: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere de aanpak van jeugdcriminaliteit en de verbetering van de kwaliteit van de Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI's).
Toelichting op beleidsartikel 14
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
15 Vreemdelingen
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 939 838 | 1 037 169 | 14 079 | 1 051 248 | |
Programma-uitgaven | 939 838 | 1 037 169 | 14 079 | 1 051 248 | |
15.2 Opvang gedurende beoordeling verblijf | 684 902 | 781 332 | 13 150 | 794 482 | |
Waarvan juridisch verplicht | 794 482 | ||||
15.2.1 COA en overige opvanginstellingen | 394 460 | 466 773 | – 1 800 | 464 973 | |
15.2.2 Overig | 9 046 | 9 349 | 24 250 | 33 599 | |
15.2.3 IND | 281 396 | 305 210 | – 9 300 | 295 910 | |
15.3 Terugkeer vreemdelingen | 254 936 | 255 837 | 929 | 256 766 | |
Waarvan juridisch verplicht | 256 766 | ||||
15.3.1 DJI – vreemdelingenbewaring | 134 886 | 127 648 | 0 | 127 648 | |
15.3.2 DJI – uitzetcentra | 40 488 | 39 480 | 0 | 39 480 | |
15.3.3 IND | 23 754 | 23 754 | 0 | 23 754 | |
15.3.4 Overig | 7 485 | 7 472 | 825 | 8 297 | |
15.3.5 Dienst Terugkeer en Vertrek | 48 323 | 57 483 | 104 | 57 587 | |
Ontvangsten | 253 893 | 0 | 467 | 467 |
Toelichting op beleidsartikel 15
Uitgaven
Biometrie en keteninformatisering
Op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» heeft een technische mutatie plaats gevonden van € 9,3 mln. De post biometrie en keteninformatisering zoals in de 1ste suppletoire begroting 2010 van het Ministerie van Justitie weergegeven is abusievelijk op artikel 15.2.3 geplaatst in plaats van artikel 15.2.2. Dit wordt hiermee gecorrigeerd.
Op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» doet zich onder meer een tegenvaller voor van € 15,1 mln, een meevaller van € 15 mln. en een tegenvaller van € 12 mln. Tevens is er sprake van een herberekening het budget uit ODA. Deze mutaties worden toegelicht in het overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2010, zie paragraaf 2.1.
17 Internationale rechtsorde
Stand vastgestelde begroting | Stand 1ste suppletoire begroting | Mutaties 2de suppletoire begroting | Stand 2de suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 854 | 1 761 | 681 | 2 442 | |
Apparaat-uitgaven | 1 854 | 1 761 | 681 | 2 442 | |
17.1 Internationale regelgeving | 1 854 | 1 761 | 681 | 2 442 | |
17.1.1 Directie Wetgeving | 1 854 | 1 761 | 681 | 2 442 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.