De onderstaande tabellen geven een cijfermatig overzicht per artikel. Tabel 3 geeft de mutaties vanaf de stand ontwerpbegroting 2010 tot aan de 2e suppletoire begroting 2010 op artikelniveau weer. Relevante mutaties worden in tabel 4 verder toegelicht.
Stand VWS ontwerpbegroting 2010 | Stand VWS 1e suppletoire begroting 2010 | Stand VWS 2e suppletoire begroting 2010 | |
---|---|---|---|
41 Volksgezondheid | 107,8 | 92,1 | 86,9 |
42 Gezondheidszorg | 33 346,8 | 34 016,3 | 34 340,2 |
43 Langdurige zorg | 22 484,6 | 23 041,1 | 23 597,6 |
44 Maatschappelijke ondersteuning | 178,0 | 178,0 | 180,7 |
99 Nominaal en onvoorzien | 934,8 | 631,6 | 39,3 |
Wmo (Gemeentefonds) | 1 626,6 | 1 544,6 | 1 544,6 |
Opleidingsfonds (begroting VWS) | 839,7 | 845,0 | 845,0 |
Wtcg (begroting VWS) | 499,3 | 515,4 | 551,1 |
BES-eilanden (begroting VWS) | 0,0 | 0,0 | 1,5 |
Begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven | 36,8 | 3,9 | 0,0 |
Totaal | 60 054,4 | 60 868,0 | 61 186,9 |
Tabel 4 Zorguitgaven per artikel
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2010 | 107,8 |
Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010 | – 15,7 |
Stand1esuppletoire begroting 2010 | 92,1 |
Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010 | |
1. Actualisering zorguitgaven | – 5,0 |
2. Nominale tranche 2010 | – 0,2 |
Stand 2esuppletoire begroting 2010 | 86,9 |
Toelichting mutaties:
1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn na het verschijnen van de 1e suppletoire begroting 2010 de zorguitgaven geactualiseerd. Uit deze actualisering volgt voor 2010 een meevaller van € 5 miljoen.
2. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2010–2015. De tranche 2010 wordt nu toebedeeld aan de sectoren.
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2010 | 33 346,8 |
Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010 | 669,5 |
Stand 2esuppletoire begroting 2010 | 34 016,3 |
Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010 | |
1. Actualisering zorguitgaven | 66,3 |
2. Intertemporele compensatie korting medisch specialisten | 33,0 |
3. Doorwerking korting medisch specialisten | – 28,7 |
4. Chronische keten dbc's | – 13,9 |
5. Niet indexeren vrije beroepsbeoefenaren | 57,5 |
6. Nominale tranche 2010 | 205,8 |
Overige mutaties | 3,9 |
Stand 2esuppletoire begroting 2010 | 34 340,2 |
Toelichting mutaties:
1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn na het verschijnen van de 1e suppletoire begroting 2010 de zorguitgaven geactualiseerd. Uit deze actualisering volgt per saldo voor 2010 een tegenvaller van € 66,3 miljoen. Deze tegenvaller bestaat voornamelijk uit hogere uitgaven bij de ziekenhuizen (€ 120,3 miljoen) en ZBC’s (€ 65,5 miljoen) en minder uitgaven bij de medisch specialisten (€ 117,4 miljoen) dan gemeld in de 1e suppletoire begroting.
2. De NZa heeft de korting van medisch specialisten van € 512 miljoen gedifferentieerd in de tarieven verwerkt. Een deel van de korting in 2010 slaat echter neer in 2011. Daarom vindt een intertemporele compenstaie plaats van € 33 miljoen van 2010 naar 2011.
3. De afname van de overschrijding bij de ziekenhuizen ten opzichte van de stand begroting 2011 is vanaf 2010 en latere jaren groter in verband met de doorwerking van de korting medisch specialisten (circa € 30 miljoen in 2010 en circa € 50 miljoen in 2011). Hierdoor is de toename van deze overschrijding ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2010 minder groot dan in de ontwerpbegroting 2011 werd verwacht. Door deze korting hebben ziekenhuizen minder inkomsten voor hun medisch specialisten in loondienst omdat ook de tarieven voor medisch specialisten in loondienst neerwaarts zijn bijgesteld.
4. De geraamde uitgaven voor de keten dbc’s zijn vanaf 2010 neerwaarts bijgesteld omdat de keten dbc hartfalen vooralsnog niet van start gaat, de keten COPD op 1 juli 2010 is gestart en de POH pas met ingang van 1 januari 2011 via de ketens gefinancierd kan worden. De bedragen waarmee de keten dbc’s neerwaarts zijn bijgesteld zijn teruggeboekt naar de sectoren (extramurale zorg, eerstelijnssectoren en ziekenhuizen en nominaal en onvoorzien) waaruit de bedragen voor de keten dbc’s vorig jaar zijn onttrokken.
5. In de begroting 2010 stond aangekondigd dat VWS voor alle vrije beroepsbeoefenaren (medisch specialisten, huisartsen, kraamzorg, verloskunde, paramedici, tandheelkunde en apothekers) het tarief voor de tweede helft van 2009 en voor heel 2010 niet zou indexeren. Dit betreft een technische overheveling naar artikel 99.
6. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2010–2015. De tranche 2010 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2010 | 22 484,6 |
Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010 | 556,5 |
Stand 1esuppletoire begroting 2010 | 23 041,1 |
Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010 | |
1. Actualisering zorguitgaven | 257,3 |
2. Uitzonderingen op PGB-stop in 2010 | 13,0 |
3. Nominale tranche 2010 | 287,0 |
Overige mutaties | – 0,8 |
Stand 2esuppletoire begroting 2010 | 23 597,6 |
Toelichting mutaties:
1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn na het verschijnen van de 1e suppletoire begroting 2010 de zorguitgaven geactualiseerd. Uit deze actualisering volgt per saldo voor 2010 een tegenvaller van € 257,3 miljoen. Deze tegenvaller bestaat uit hogere uitgaven bij de zorg in natura door AWBZ-instellingen ((€ 100 miljoen kapitaallasten en € 83,3 miljoen nieuwe capaciteit) en pgb (€ 74 miljoen).
2. Het betreft de middelen voor uitzonderingsgevallen op het handhaven van het pgb-subsidieplafond vanaf 1 juli 2010. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de motie Van der Veen c.s. (Kamerstuk 32 123 XVI, nr.149).
3. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2010–2015. De tranche 2010 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2010 | 178,0 |
Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010 | 0,0 |
Stand 1esuppletoire begroting 2010 | 178,0 |
Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010 | |
1. Nominale tranche 2010 | 2,7 |
Stand 2esuppletoire begroting 2010 | 180,7 |
Toelichting mutaties:
1. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2010–2015. De tranche 2010 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2010 | 934,8 |
Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010 | – 303,2 |
Stand 1esuppletoire begroting 2010 | 631,6 |
Mutaties tot en met de 2e suppletoire begroting 2010 | |
1. HPV-vaccinatie | – 6,0 |
2. Hepatitis B | – 10,0 |
3. BES-eilanden | – 1,5 |
4. Niet indexeren vrije beroepsbeoefenaren | – 57,5 |
5. Chronische keten dbc's | 13,9 |
6. Nominaal tranche 2010 | – 491,7 |
Overige mutaties | – 39,5 |
Stand 2esuppletoire begroting 2009 | 39,3 |
Toelichting mutaties:
1. Met de leverancier is een contract afgesloten voor de jaarlijkse aanschaf van HPV-vaccins. Deze worden rechtstreeks via het NVI aangeschaft en lopen dus niet via het RVP. De opdrachtverlening hierdoor verloopt via het RIVM/CIb. Daardoor moet het benodigd budget worden overgeheveld naar de VWS-begroting.
2. Als gevolg van het besluit om (uiterlijk) per 1 januari 2012 de vaccinatie tegen Hepatitis B toe te voegen aan het RVP valt in 2010 € 10 miljoen vrij.
3. De BES-eilanden worden per 10 oktober 2010 als openbare lichamen onderdeel van Nederland. Rijksbreed is afgesproken dat het voorzieningenniveau op de BES-eilanden gefaseerd verbeterd zal worden richting Nederlands niveau. De minister van VWS draagt per 10 oktober 2010 de verantwoordelijkheid voor de rijkstaken op het terrein van zorg en welzijn op de BES-eilanden. De zorgkosten, beheerskosten en zorgontwikkelingskosten van de burgers op de BES-eilanden vallen vanaf de transitiedatum onder het Budgettair Kader Zorg. De totale uitgaven ten behoeve van de BES-eilanden worden via operationele doelstelling 42.4 «De burgers van de BES-eilanden kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg en welzijn» op de VWS-begroting verantwoord.
4. In de begroting 2010 stond aangekondigd dat VWS voor alle vrije beroepsbeoefenaren (medisch specialisten, huisartsen, kraamzorg, verloskunde, paramedici,tandheelkunde en apothekers) het tarief voor de tweede helft van 2009 en voor heel 2010 niet zou indexeren. Dit betreft een technische overheveling van artikel 42.
5. De geraamde uitgaven voor de keten dbc’s zijn vanaf 2010 neerwaarts bijgesteld omdat de keten dbc hartfalen vooralsnog niet van start gaat, de keten COPD op 1 juli 2010 is gestart en de POH pas met ingang van 1 januari 2011 via de ketens gefinancierd kan worden. De bedragen waarmee de keten dbc’s neerwaarts zijn bijgesteld zijn teruggeboekt naar de sectoren (extramurale zorg, eerstelijnssectoren en ziekenhuizen en nominaal en onvoorzien) waaruit de bedragen voor de keten dbc’s vorig jaar zijn onttrokken.
6. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2010–2015. De tranche 2010 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).
Ontvangsten | 2010 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2010 | 2 975,2 |
Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010 | – 120,0 |
Stand 1esuppletoire begroting 2010 | 2 855,2 |
Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010 | |
1. Ontvangsten wanbetalers | 20,9 |
Stand 2esuppletoire begroting 2010 | 2 876,1 |
Toelichting mutaties:
1. De ontvangsten als gevolg van de aan wanbetalers opgelegde bestuursrechterlijke premie worden toegevoegd aan het Zorgverzekeringsfonds.
Met Financiën is voor het jaar 2010 afgesproken dat op basis van gegevens van het CVZ ten aanzien van dat deel van de ontvangsten die betrekking hebben op de opslag van 30% in de bestuursrechterlijke premie de ontvangstenraming op de VWS-begroting verlaagd kan worden onder gelijktijdige verhoging van de ontvangsten op dit artikel.
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2010 | 1 626,6 |
Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010 | – 82,0 |
Stand 1esuppletoire begroting 2010 | 1 544,6 |
Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010 | |
n.v.t. | |
Stand 2esuppletoire begroting 2010 | 1 544,6 |
Toelichting mutaties:
n.v.t.
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2010 | 839,7 |
Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010 | 5,3 |
Stand 1esuppletoire begroting 2010 | 845,0 |
Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010 |
|
n.v.t |
|
Stand 2esuppletoire begroting 2010 | 845,0 |
Toelichting mutaties:
n.v.t
Ontvangsten | 2010 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2009 | 0,0 |
Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010 | 30,0 |
Stand 1esuppletoire begroting 2010 | 30,0 |
Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010 | |
1. Terugontvangsten | 23,0 |
Stand 2esuppletoire begroting 2010 | 53,0 |
Toelichting mutaties:
1. Betreft terugontvangsten uit hoofde van vaststelling van subsidies voor de zogenaamde eerste en tweede tranche die in eerdere jaren zijn verleend.
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2010 | 499,3 |
Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010 | 16,1 |
Stand 1esuppletoire begroting 2010 | 515,4 |
Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010 | |
1. Algemene tegemoetkomning Wtcg | 30,7 |
Overige mutaties | 5,0 |
Stand 2esuppletoire begroting 2010 | 551,1 |
Toelichting mutaties:
1. Op basis van Zvw-zorggebruik, AWBZ-indicaties en Wmo-zorggebruik wordt door het CAK geïnventariseerd wie er recht hebben op een algemene tegemoetkoming in het kader van de Wtcg. Voorlopige gegevens wijzen er op dat het voor de tegemoetkomingen benodigde bedrag € 30,7 miljoen hoger is dan eerder is geraamd.
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2010 | 0,0 |
Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010 | n.v.t. |
Stand 1esuppletoire begroting 2010 | 0,0 |
Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010 | |
1. BES-eilanden | 1,5 |
Stand 2esuppletoire begroting 2010 | 1,5 |
Toelichting mutaties:
1. De BES-eilanden worden per 10 oktober 2010 als openbare lichamen onderdeel van Nederland. Rijksbreed is afgesproken dat het voorzieningenniveau op de BES-eilanden gefaseerd verbeterd zal worden richting Nederlands niveau. De minister van VWS draagt per 10 oktober 2010 de verantwoordelijkheid voor de rijkstaken op het terrein van zorg en welzijn op de BES-eilanden. De zorgkosten, beheerskosten en zorgontwikkelingskosten van de burgers op de BES-eilanden vallen vanaf de transitiedatum onder het Budgettair Kader Zorg. De totale uitgaven ten behoeve van de BES-eilanden worden via operationele doelstelling 42.4 «De burgers van de BES-eilanden kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg en welzijn» op de VWS-begroting verantwoord.
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2010 | 36,8 |
Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010 | – 32,9 |
Stand 1esuppletoire begroting 2010 | 3,9 |
Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010 | |
1. Nominale tranche 2010 | – 3,6 |
Overige mutaties | – 0,3 |
Stand 2esuppletoire begroting 2009 | 0,0 |
Toelichting mutaties:
1. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2010–2015. De tranche 2010 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).