Base description which applies to whole site

41.3 Operationele doestellingen

Er zijn zes operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:

  • 1. Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl;

  • 2. Het voorkómen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten;

  • 3. Het voorkómen van gezondheidsschade door ongevallen;

  • 4. De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en chronische ziekten;

  • 5. Er is een doelmatig systeem van openbare gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid;

  • 6. Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek.

41.3.1 Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl

Stand 1e suppletoire begroting

37 887

Mutaties 2e suppletoire begroting:

 

1. Als gevolg van het controversieel verklaren van de wijziging van de Drank- en Horecawet zijn middelen niet tot besteding gekomen. Daarnaast is besloten de gemeente Nijmegen niet tegemoet te komen in de kosten voor de inrichting van heroïne behandelplaatsen.

– 1 084

2. Overige mutaties

268

Stand 2e suppletoire begroting

37 071

41.3.2 Het voorkomen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten

Stand 1e suppletoire begroting

83 836

Mutaties 2esuppletoire begroting:

 

1. Actualisatie van beleidsvoornemens op het terrein van voedsel- en productveiligheid ter invulling van de taakstellende onderuitputting op de VWS-begroting.

– 2 500

2. Overige mutaties

– 477

Stand 2e suppletoire begroting

80 859

41.3.3 Het voorkomen van gezondheidsschade door ongevallen

Stand 1e suppletoire begroting

5 453

Mutaties 2esuppletoire begroting:

 

1. Overige mutaties

67

Stand 2e suppletoire begroting

5 520

41.3.4 De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en chronische ziekten

Stand 1e suppletoire begroting

497 568

Mutaties 2esuppletoire begroting:

 

1. Als gevolg van een overeenkomst met GlaxoSmithKline (GSK) over het niet afnemen van een restant deel van de vaccins tegen Nieuwe Influenza A (H1N1) komt een bedrag van € 21 miljoen niet tot besteding.

– 21 000

2. Overboeking van het Budget Kader Zorg (BKZ). De middelen voor de aanschaf van HPV-Vaccins zijn op het BKZ gereserveerd. De feitelijke betaling loopt echter via de begroting. Met behulp van voorliggende ijklijnmutatie wordt de betaling mogelijk gemaakt.

6 000

3. De compensatie voor de transitiekosten van het Nederlands Vaccin Instituut (NVI) liep normaliter via de opdrachtgever. Inhoudelijk gezien ligt het meer voor de hand om deze boeking via de eigenaar te laten lopen. Vandaar dat er een overboeking van artikel 41 OD 4 naar artikel 98 (Strategisch onderzoek NVI) plaatsvindt.

– 8 000

4. Betreft een overboeking naar het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Bedrijven ontvangen compensatie voor het fokverbod dat aan hen in het kader van Q-koorts is opgelegd. De ministeries van LNV en VWS dragen gezamenlijk bij aan deze compensatie. Hiermee is naar huidige inzichten een totaalbedrag van € 5 miljoen gemoeid. Omdat de feitelijke kosten onder meer afhankelijk zijn van bezwaar- en beroepprocedures kan de omvang nog wijzigen.

– 2 500

5. De Gezondheidsraad heeft geadviseerd een humaan vaccin tegen Q-koorts beschikbaar te stellen. Om voorbereid te zijn op aanloopkosten wordt een voorziening getroffen.

1 000

6 De voorliggende onderuitputting is grotendeels toe te schrijven aan vrijval van middelen op de volgende onderwerpen: Nederlands Vaccin Instituut (– € 14,9 miljoen) en antivirale middelen (– € 3,9 miljoen). Het restant omvat een breed scala aan diverse kleine posten.

– 25 885

7. Overige mutaties

– 357

Stand 2e suppletoire begroting

446 826

41.3.5 Er is een doelmatig systeem van openbare gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid

Stand 1e suppletoire begroting

209 604

Mutaties 2esuppletoire begroting:

 

1. Het betreft hier de overheveling van middelen van artikel 42 OD 3 naar artikel 41 OD 5 in verband met de implementatie van ICD-10 (een uniform classificatiesysteem voor ziekenhuizen) door het RIVM.

1 024

2. De bevoorschotting van de programma’s van ZonMw vindt plaats op basis van reële liquiditeitenprognoses. Deze prognoses zijn lager dan voor 2010 was geraamd.

– 1 500

3. Afgelopen voorjaar zijn extra middelen uitgetrokken naar aanleiding van de bevindingen van de stuurgroep Zwangerschap en geboorte. Een deel van de daarin opgenomen voornemens is dit jaar niet tot besteding gekomen.

– 1 050

4. Overige mutaties

1 042

Stand 2e suppletoire begroting

209 120

41.3.6 Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek

Stand 1e suppletoire begroting

16 377

Mutaties 2esuppletoire begroting:

 

1. Een deel van de middelen die bestemd waren voor de personele uitbreiding bij de CCMO is dit jaar niet besteding gekomen.

– 400

2. Overige mutaties

– 133

Stand 2e suppletoire begroting

15 844

Licence