In dit wetsvoorstel zijn alleen technische uitvoeringsmutaties, mutaties van boekhoudkundige aard of mutaties voortvloeiend uit controlebevindingen opgenomen.
De absoluut of relatief kwantitatief omvangrijke mutaties zijn hieronder in tabelvorm opgenomen en van een toelichting voorzien. Hierbij is een onderverdeling gemaakt in uitgaven, ontvangsten en verplichtingen.
Daarna zijn tabellen met de budgettaire gevolgen van beleid opgenomen, waardoor inzicht wordt gegeven in de (slotwet)mutaties op financieel instrumentniveau.
Overzicht belangrijkste uitgaven-, ontvangsten- en verplichtingen mutaties
Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | ||
---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 9 732,1 | 71,9 | 9 468,9 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2010 | 9 684,2 | 94,4 | 9 422,0 | ||
Stand 2e suppletore begroting 2010 | 9 443,6 | 89,9 | 9 142,6 | ||
– belangrijkste mutaties Slotwet: | |||||
1. | Mainports en logistiek | 35 | 4,9 | – 29,1 | |
2. | Bewaken, waarborgen en verbeteren | ||||
van kwaliteit leefomgeving, gegeven | |||||
de toename van mobiliteit | 36 | – 30,0 | |||
3. | Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU | 39 | 7,1 | 21,4 | |
4. | Ondersteunen functioneren I&M | 41 | – 7,6 | – 5,4 | – 15,7 |
Diversen | – 1,7 | – 4,7 | – 1,8 | ||
Realisatie 2010 |
| 9 441,4 | 84,7 | 9 087,4 |
Toelichting
1. De opgenomen ontvangstenmutatie bestaat enerzijds uit een lagere ontvangst van de Stichting Buisleidingenstraat doordat de stichting de door haar ontvangen entreegelden heeft ingezet voor investeringen. Dit is conform de met de stichting gemaakte afspraken.
Anderzijds zijn de ontvangsten ten opzichte van de raming toegenomen door een eerder ontvangen EU-subsidie voor het beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) en terugbetalingen als gevolg van vaststellingen van in voorgaande jaren verstrekte subsidies.
De betalingsverplichtingen voor de programmafinanciering en de instandhoudingsbijdrage NLR over 2011 zijn als uitvloeisel van het Regeerakkoord aan het ministerie van EL&I overgedragen. Hierdoor zijn deze verplichtingen bij IenM negatief bijgesteld.
2. De lagere realisatie op het verplichtingenbudget heeft verschillende oorzaken waarvan de belangrijkste hieronder zijn genoemd:
– Door aanpassingen van overeenkomsten met het Agentschap NL zijn verplichtingen vrij gevallen;
– In afwachting van bijdragen van derden is geen subsidie verstrekt voor het project Truck van de Toekomst. Verder is de opdrachtverstrekking in het kader van dit plan aangehouden omdat er nog geen resultaten beschikbaar zijn;
– De betalingsverplichting ten behoeve van de bodemsanering van NS percelen wordt in 2011 vastgelegd;
– Met name door een scopewijziging en een verschuiving van werkzaamheden naar de eerste helft van 2011, zijn ten laste van het project Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) niet alle voorgenomen betalingsverplichtingen vastgelegd. Dit is voornamelijk het gevolg van vertraging in de werkzaamheden van ingenieursbureaus;
– Hoewel het Schadeschap een versnelling heeft weten te bereiken in de afhandeling van schadeclaims Schiphol, is de verplichtingenstand in lijn gebracht met de uitvoeringsplanning.
3. Naast enkele relatief kleine overboekingen van de (voormalige) ministeries van LNV, VROM en EZ, betreft de bijstelling van de uitgavenraming de betaalde BTW op de projecten HSL-Zuid en Betuweroute, die op basis van declaraties (en verantwoording over de werkelijk betaalde BTW over de relevante onderdelen) uit een aanvullende post van het ministerie van Financiën wordt gecompenseerd.
Voorts is de aan de CROW/KPvV (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek/Kennisplatform Verkeer en Vervoer) verstrekte subsidie hoger dan waarmee in de begroting rekening is gehouden.
In aanvulling op de hierboven vermelde oorzaken, die ook gevolgen hebben voor de verplichtingenraming, is de forfaitaire toevoeging van de loon en prijsbijstelling, die in 2011 via de bijdrage aan de BDU zal worden uitgekeerd, reeds in 2010 als betalingsverplichting vastgelegd.
4. De per saldo lagere kasrealisatie op dit centrale begrotingsartikel wordt enerzijds veroorzaakt door overboekingen van met name het ministerie van VWS in verband met een verrekening over het 3e en 4e kwartaal van het in de Dienstverleningsovereenkomst overeengekomen basisbedrag, enkele relatief kleine overboekingen van andere onder IenM ressorterende diensten en hogere uitgaven voor P-Direkt alsmede door het uitblijven van enkele (interne) doorbelastingen.
Anderzijds is dit het gevolg van:
– lagere uitgaven voor onderzoeken, adviezen, corporate- en arbeidsmarktcommunicatie, informatie en materiële uitgaven. Dit mede door vacatures en de samenvoeging van de voormalige ministeries van VROM en VenW tot het nieuwe IenM, waardoor programma’s zijn vertraagd en interne verhuizingen zijn stilgelegd;
– lagere personele en materiële uitgaven in verband met vacatures;
– salariskosten van de Deltacommissaris is in het verslagjaar nog niet in rekening gebracht;
– vertraging in de uitvoering van operational audits in het tweede halfjaar;
– lagere uitgaven door het controversieel verklaren van het wetsvoorstel voor de oprichting van de raden voor de leefomgeving en infrastructuur (RLI). De voor 2010 op te starten adviezen zijn daardoor vertraagd en zijn vacatures niet tijdig vervuld;
– enkele projecten worden later opgeleverd en de bijbehorende publicatie-uitingen zijn daardoor ook verschoven naar 2011;
– vertragingen in de uitvoering van het Sociaal Flankerend Beleid;
– een neerwaartse correctie op zowel het uitgaven- als het ontvangstenbudget van een eerder aangebrachte overboeking van het ministerie van SZW die ten onrechte als desaldering met de ontvangsten is opgenomen. Deze ontvangsten zijn in mindering van de uitgaven geboekt.
De lagere uitgavenrealisatie op het budget ten behoeve van het regeringsvliegtuig is het gevolg van minder vliegbewegingen. Analoog hieraan is minder doorberekend en zijn de ontvangsten minder dan geraamd.
Als laatste kan worden genoemd een lagere bijdrage uit de begroting van het Fonds Economische Structuurversterking voor de projecten Duurzame mobiliteit (binnenvaart), Elektrisch Rijden, Auto van de Toekomst en Biobrandstoffen.
De aanpassing van de raming voor de vastlegging van betalingsverplichtingen hangt samen met de lagere realisatie van de uitgaven, de hierboven genoemde correctie van de desaldering en door negatieve bijstellingen van in voorgaande jaren aangegane verplichtingen.
Tabellen budgettaire gevolgen van beleid
De beleidsartikelen
Artikel 31 Integraal Waterbeleid
31 Integraal Waterbeleid | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |
Verplichtingen | 68 310 | 69 434 | 69 731 | – 2 312 | 67 419 |
Uitgaven: | 70 564 | 76 413 | 71 881 | 944 | 72 825 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie | 26 412 | 31 132 | 26 244 | – 210 | 26 034 |
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming | 15 120 | 14 924 | 14 873 | 247 | 15 120 |
31.01.02 HGIS Partners voor Water | 11 215 | 14 887 | 10 050 | – 532 | 9 518 |
31.01.03 Leven met Water | 77 | 1 321 | 1 321 | 75 | 1 396 |
31.02 Veiligheid | 15 461 | 18 732 | 23 444 | 164 | 23 608 |
31.02.01 Hoogwaterbescherming | 10 022 | 13 254 | 12 603 | 77 | 12 680 |
31.02.02 Kust | 1 297 | 1 336 | 1 403 | 87 | 1 490 |
31.02.03 Inspectie VenW | 4 142 | 4 142 | 9 438 | 0 | 9 438 |
31.03 Waterkwantiteit | 2 432 | 352 | 348 | – 130 | 218 |
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw | 2 432 | 352 | 348 | – 130 | 218 |
31.04 Waterkwaliteit | 26 259 | 26 197 | 21 845 | 1 120 | 22 965 |
31.04.01 Europese kaderrichtlijn water | 18 402 | 19 808 | 19 652 | 838 | 20 490 |
31.04.02 OSPAR/Europese mariene strategie | 3 398 | 1 897 | 2 193 | 282 | 2 475 |
31.04.03 Inspectie VenW | 4 459 | 4 492 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: |
|
|
|
| |
– Apparaatsuitgaven | 8 673 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 26 716 | ||||
– Restant | 37 436 | ||||
31.09 Ontvangsten | 570 | 570 | 570 | – 295 | 275 |
Artikel 32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |
Verplichtingen | 49 605 | 49 851 | 56 494 | 195 | 56 689 |
Uitgaven: | 49 680 | 49 926 | 57 990 | – 314 | 57 676 |
32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm. | 43 086 | 42 867 | 49 167 | – 607 | 48 560 |
32.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 1 829 | 1 610 | 1 710 | 316 | 2 026 |
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie | 4 700 | 4 700 | 4 000 | – 167 | 3 833 |
32.01.03 Gedragsbeinvloeding | 20 971 | 20 971 | 22 819 | – 756 | 22 063 |
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 15 586 | 15 586 | 20 638 | 0 | 20 638 |
32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm. | 6 503 | 6 968 | 8 751 | 201 | 8 952 |
32.02.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 208 | 208 | 607 | 118 | 725 |
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails» | 153 | 153 | 206 | 83 | 289 |
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 6 142 | 6 607 | 7 938 | 0 | 7 938 |
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren | 91 | 91 | 72 | 92 | 164 |
32.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 25 | 25 | 6 | 74 | 80 |
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV | 66 | 66 | 66 | 18 | 84 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 3 775 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 29 412 | ||||
– Restant | 24 489 | ||||
32.09 Ontvangsten | 4 100 | 4 342 | 4 342 | – 3 057 | 1 285 |
Artikel 33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsrisico's | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |
Verplichtingen | 64 889 | 64 143 | 68 203 | – 660 | 67 543 |
Uitgaven: | 63 508 | 61 438 | 66 422 | – 389 | 66 033 |
33.01 Externe veiligheid | 8 676 | 8 821 | 6 985 | 433 | 7 418 |
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen | 3 918 | 4 091 | 4 072 | 586 | 4 658 |
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens | 292 | 292 | 355 | – 37 | 318 |
33.01.03 Aankoop LIB veiligheidssloopzones | 1 348 | 1 320 | 2 558 | – 116 | 2 442 |
33.01.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 3 118 | 3 118 | 0 | 0 | 0 |
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart | 19 426 | 19 847 | 22 258 | – 571 | 21 687 |
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart | 2 073 | 1 890 | 1 643 | – 394 | 1 249 |
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens | 827 | 875 | 589 | – 135 | 454 |
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren | 588 | 635 | 492 | – 51 | 441 |
33.02.04 IMO (HGIS) | 416 | 416 | 372 | 0 | 372 |
33.02.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 15 522 | 15 522 | 18 653 | 25 | 18 678 |
33.02.06 CCR (HGIS) | 0 | 509 | 509 | – 16 | 493 |
33.03 Veiligheid luchtvaart | 34 641 | 32 356 | 36 737 | – 225 | 36 512 |
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart | 1 625 | 1 725 | 1 650 | – 58 | 1 592 |
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS) | 1 265 | 1 265 | 1 304 | 0 | 1 304 |
33.03.03 Internationaal | 1 120 | 235 | 366 | – 107 | 259 |
33.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 20 431 | 20 431 | 24 617 | 40 | 24 657 |
33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES | 8 700 | 8 700 | 8 800 | – 100 | 8 700 |
33.03.06 Galileo Supervisory Authority HGIS) | 1 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring | 765 | 414 | 442 | – 26 | 416 |
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens | 422 | 71 | 99 | – 18 | 81 |
33.04.02 Beveiliging luchtvaart | 276 | 276 | 276 | – 22 | 254 |
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen | 67 | 67 | 67 | 14 | 81 |
33.04.05 Beveiliging openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 4 263 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 53 758 | ||||
– Restant | 8 012 | ||||
33.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 6 | 6 |
Artikel 34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |
Verplichtingen | 64 090 | 66 350 | 68 103 | 748 | 68 851 |
Uitgaven: | 69 611 | 71 871 | 104 274 | 1 042 | 105 316 |
34.01 Netwerk weg | 6 289 | 8 568 | 16 174 | 319 | 16 493 |
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 2 792 | 5 071 | 14 771 | 123 | 14 894 |
34.01.02 Beheer en onderhoud | 88 | 88 | 140 | 0 | 140 |
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.01.04 Benutting en aanleg van weginfrastructuur | 629 | 629 | 656 | 252 | 908 |
34.01.05 Verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer | 770 | 770 | 607 | – 56 | 551 |
34.01.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 2 010 | 2 010 | 0 | 0 | 0 |
34.02 Netwerk vaarwegen | 2 257 | 2 257 | 2 256 | 16 | 2 272 |
34.02.01 Vaarweginfrastructuur | 2 257 | 2 257 | 2 256 | 16 | 2 272 |
34.03 Netwerk spoor | 38 858 | 38 858 | 52 887 | – 980 | 51 907 |
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 696 | 696 | 1 219 | 109 | 1 328 |
34.03.02 Beheer cf. Spoorwegwet | 663 | 663 | 707 | 46 | 753 |
34.03.03 Beheer overig | 583 | 583 | 706 | – 6 | 700 |
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet | 36 066 | 36 066 | 50 112 | – 1 106 | 49 006 |
34.03. 05 Vervoer overig | 143 | 143 | 143 | – 23 | 120 |
34.03.06 Kwaliteit spoorverbindingen goederenvervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.03.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 707 | 707 | 0 | 0 | 0 |
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer | 22 207 | 22 188 | 32 957 | 1 687 | 34 644 |
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 4 536 | 2 717 | 3 267 | 883 | 4 150 |
34.04.02 Samenwerking Rijk en decentrale overheden | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
34.04.03 Stim.dec.overh., bedrijfsleven en maatsch.org. | 0 | 0 | 0 | 136 | 136 |
34.04.04 Stimulering martwerking OV | 146 | 146 | 12 466 | – 354 | 12 112 |
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi | 0 | 0 | 0 | 126 | 126 |
34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 3 498 | 3 498 | 3 624 | 0 | 3 624 |
34.04.08 Regionale bereikbaarheid | 10 439 | 10 839 | 5 076 | 1 161 | 6 237 |
34.04.09 Regionale OV-systemen | 3 588 | 4 988 | 8 524 | – 266 | 8 258 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 17 248 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 8 786 | ||||
– Restant | 79 282 | ||||
34.09 Ontvangsten | 98 | 98 | 98 | 452 | 550 |
Artikel 35 Mainports en logistiek
35 Mainports en logistiek | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |
Verplichtingen | 58 859 | 67 935 | 72 332 | – 29 051 | 43 281 |
Uitgaven: | 60 377 | 62 255 | 71 913 | – 307 | 71 606 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens | 5 387 | 6 093 | 8 061 | – 3 091 | 4 970 |
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol | 0 | 0 | 46 | – 6 | 40 |
35.01.02 Luchthavens en omgeving | 3 505 | 4 211 | 5 083 | – 1 350 | 3 733 |
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens | 1 262 | 1 262 | 2 932 | – 1 735 | 1 197 |
35.01.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 620 | 620 | 0 | 0 | 0 |
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens | 1 579 | 1 565 | 1 480 | – 217 | 1 263 |
35.02.01 Verbetering marktwerking | 954 | 943 | 943 | – 52 | 891 |
35.02.02 Formuleren maatschappelijke randvoorwaarden | 227 | 227 | 217 | – 12 | 205 |
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit | 398 | 395 | 320 | – 153 | 167 |
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart | 32 990 | 34 994 | 36 580 | – 668 | 35 912 |
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens | 25 816 | 27 166 | 27 299 | – 27 | 27 272 |
35.03.02 Luchtruim | 2 146 | 2 086 | 2 470 | – 416 | 2 054 |
35.03.03 Marktordening en markttoegang | 2 304 | 3 018 | 3 156 | – 225 | 2 931 |
35.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 2 724 | 2 724 | 3 655 | 0 | 3 655 |
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer | 20 421 | 19 603 | 25 792 | 3 669 | 29 461 |
35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriëntatie | 4 248 | 4 483 | 4 548 | – 223 | 4 325 |
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart | 4 811 | 4 803 | 5 407 | 1 168 | 6 575 |
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart | 3 385 | 4 102 | 5 061 | 732 | 5 793 |
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer | 4 654 | 2 877 | 3 346 | 558 | 3 904 |
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer | 3 117 | 3 132 | 7 430 | 1 434 | 8 864 |
35.04.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 206 | 206 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: |
|
|
| ||
– Apparaatsuitgaven | 14 462 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 5 676 | ||||
– Restant | 51 468 | ||||
35.09 Ontvangsten | 5 681 | 5 681 | 5 761 | 4 885 | 10 646 |
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat | 2 042 | 2 042 | 2 042 | – 2 042 | 0 |
35.09.02 Overige ontvangsten | 3 639 | 3 639 | 3 719 | 6 927 | 10 646 |
Artikel 36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |
Verplichtingen | 90 137 | 95 815 | 96 557 | – 30 006 | 66 551 |
Uitgaven: | 115 391 | 119 990 | 80 298 | – 2 706 | 77 592 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen | 35 181 | 42 485 | 25 093 | – 856 | 24 237 |
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 823 | 1 206 | 1 726 | – 198 | 1 528 |
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie | 2 829 | 5 234 | 5 234 | 530 | 5 764 |
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer | 25 284 | 30 054 | 12 341 | – 577 | 11 764 |
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit | 1 102 | 1 102 | 1 102 | – 32 | 1 070 |
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. | 150 | 150 | 150 | 19 | 169 |
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer | 4 993 | 4 739 | 4 540 | – 598 | 3 942 |
36.02 Leefomgeving spoorwegen | 9 120 | 9 120 | 9 120 | 75 | 9 195 |
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor | |||||
personen- en goederenvervoer per spoor | 44 | 44 | 44 | 75 | 119 |
36.02.03 Bodemsanering NS percelen | 9 076 | 9 076 | 9 076 | 0 | 9 076 |
36.03 Luchtvaart | 67 825 | 65 126 | 42 975 | – 1 446 | 41 529 |
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS | 12 365 | 12 365 | 12 365 | – 2 487 | 9 878 |
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) | 0 | 806 | 200 | 216 | 416 |
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) | 43 534 | 39 900 | 16 400 | – 1 890 | 14 510 |
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol | 919 | 900 | 150 | – 49 | 101 |
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol | 0 | 24 | 24 | – 13 | 11 |
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol | 8 373 | 8 000 | 10 000 | 3 453 | 13 453 |
36.03.07 Aankoop LIB geluidsloopzones Schiphol | 1 348 | 1 348 | 1 320 | – 518 | 802 |
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens | 0 | 523 | 523 | 44 | 567 |
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims | 0 | 0 | 0 | ||
regionale luchthavens | 0 | 0 | 112 | – 111 | 1 |
36.03.10 Duurzame luchtvaart | 649 | 623 | 1 881 | – 91 | 1 790 |
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.03.12 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 637 | 637 | 0 | 0 | 0 |
36.04 Scheepvaart | 3 265 | 3 259 | 3 110 | – 479 | 2 631 |
36.04.01 Duurzame zeevaart | 773 | 773 | 636 | – 104 | 532 |
36.04.02 Duurzame zeehavens | 188 | 184 | 896 | 66 | 962 |
36.04.03 Duurzame binnenvaart | 1 609 | 1 607 | 1 578 | – 441 | 1 137 |
36.04.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 695 | 695 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 2 352 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 766 | ||||
– Restant | 74 474 | ||||
36.09 Ontvangsten | 39 353 | 39 353 | 39 353 | – 2 035 | 37 318 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 | 12 362 | 12 362 | 12 362 | – 2 448 | 9 914 |
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3 | 15 028 | 15 028 | 15 028 | 1 821 | 16 849 |
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3 | 0 | 0 | 0 | 216 | 216 |
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten | 11 688 | 11 688 | 11 688 | – 1 603 | 10 085 |
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens | 250 | 250 | 250 | – 53 | 197 |
36.09.07 Overige ontvangsten | 25 | 25 | 25 | 32 | 57 |
Artikel 37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart
37 Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |
Verplichtingen | 42 897 | 44 844 | 46 641 | 204 | 46 845 |
Uitgaven: | 43 633 | 45 580 | 45 905 | 40 | 45 945 |
37.01 Weer, klimaat en seismologie | 32 079 | 34 026 | 34 351 | 40 | 34 391 |
37.01.01 Weer | 18 764 | 19 307 | 19 416 | 40 | 19 456 |
37.01.02 Klimaat | 11 174 | 12 414 | 12 565 | 0 | 12 565 |
37.01.03 Seismologie | 1 405 | 1 569 | 1 572 | 0 | 1 572 |
37.01.04 Contributie WMO (HGIS) | 736 | 736 | 798 | 0 | 798 |
37.02 Aardobservatie | 11 554 | 11 554 | 11 554 | 0 | 11 554 |
37.02.01 Aardobservatie | 11 554 | 11 554 | 11 554 | 0 | 11 554 |
Van totale uitgaven: |
|
| |||
– Apparaatsuitgaven | 0 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 45 147 | ||||
– Restant | 798 | ||||
37.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 100 | 100 |
De niet beleidsartikelen
Artikel 39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |
Verplichtingen | 8 837 326 | 8 757 666 | 8 432 672 | 21 406 | 8 454 078 |
Uitgaven: | 9 044 784 | 8 967 124 | 8 700 795 | 7 097 | 8 707 892 |
39.01 Bijdrage aan IF | 6 878 283 | 6 798 623 | 6 424 584 | 6 100 | 6 430 684 |
39.02 Bijdrage aan de BDU | 2 166 501 | 2 168 501 | 2 276 211 | 997 | 2 277 208 |
39.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 92 | 92 |
Artikel 40 Nominaal en onvoorzien
40 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |
Verplichtingen | – 14 526 | – 16 241 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven: | – 14 526 | – 16 241 | 0 | 0 | 0 |
waarvan Verzameluitkering I&M | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 41 Ondersteuning functioneren IenM
41. Ondersteuning functioneren I&M | Realisatie | Begroting | Verschil |
| Slotwetmutaties | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010* | ||
Verplichtingen | 258 164 | 238 226 | 318 172 | 238 511 | 216 477 | 207 310 | 9 167 | – 15 393 | |
Uitgaven | 241 654 | 233 816 | 247 826 | 272 798 | 236 519 | 229 106 | 7 413 | – 7 582 | |
41.01 Centrale diensten | 128 598 | 123 033 | 140 220 | 143 630 | 116 536 | 134 166 | – 17 630 | – 990 | |
41.01.01 Interne en externe communicatie I&M | 19 767 | 9 322 | 7 567 | 9 278 | 8 369 | 10 349 | – 1 980 | – 1 758 | |
41.01.02 Bedrijfsvoering I&M | 29 968 | 33 047 | 41 831 | 58 423 | 45 039 | 43 872 | 1 167 | 2 906 | |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding | 4 884 | 5 896 | 5 780 | 6 924 | 7 271 | 9 381 | – 2 110 | – 428 | |
41.01.04 Internationaal beleid I&M | 2 715 | 2 575 | 2 612 | 39 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering | 9 036 | 8 142 | 8 497 | 8 589 | 8 747 | 9 395 | – 648 | – 388 | |
41.01.06 Financial en operational auditing | 6 008 | 7 015 | 7 150 | 7 857 | 7 167 | 6 424 | 743 | – 1 118 | |
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak | 3 411 | 4 820 | 4 511 | 4 578 | 5 911 | 3 924 | 1 987 | 1 | – 980 |
41.01.08 HGIS-gelden | 1 557 | 1 735 | 2 183 | 2 248 | 1 903 | 2 365 | – 462 | – 201 | |
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden | 50 900 | 48 166 | 56 840 | 42 638 | 28 570 | 41 598 | – 13 028 | 2 | 1 189 |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit | 352 | 2 315 | 3 249 | 3 056 | 3 559 | 6 858 | – 3 299 | 3 | – 212 |
41.02 Shared Services Organisatie | 91 731 | 89 390 | 88 227 | 108 252 | 101 979 | 73 902 | 28 077 | – 5 715 | |
41.02.01 ICT dienstverlening | 13 582 | 16 131 | 17 200 | 33 731 | 35 070 | 14 753 | 20 317 | 4 | – 1 382 |
41.02.02 Facilitaire dienstverlening | 51 977 | 42 777 | 43 004 | 44 171 | 40 554 | 34 786 | 5 768 | 4 | – 2 355 |
41.02.03 Personele dienstverlening | 10 530 | 12 489 | 13 340 | 16 548 | 15 019 | 11 697 | 3 322 | 4 | 90 |
41.02.04 Financiële dienstverlening | 7 012 | 5 032 | 5 961 | 8 364 | 8 242 | 9 315 | – 1 073 | – 385 | |
41.02.05 Communicatie en strategie | 8 630 | 12 961 | 8 722 | 5 438 | 3 094 | 3 351 | – 257 | – 1 683 | |
41.03 Algemene uitgaven dep. onderd. | 21 325 | 21 393 | 19 379 | 20 916 | 18 004 | 21 038 | – 3 034 | – 877 | |
41.03.01 Regeringsvliegtuig | 6 676 | 5 895 | 6 038 | 9 758 | 6 240 | 6 426 | – 186 | – 386 | |
41.03.02 Personeel en materieel DGMo | 3 713 | 4 217 | 4 597 | 3 888 | 4 498 | 4 154 | 344 | 550 | |
41.03.03 Personeel en materieel DGLM | 8 226 | 8 495 | 6 667 | 5 455 | 4 802 | 7 288 | – 2 486 | – 855 | |
41.03.04 Personeel en materieel DGW | 2 710 | 2 786 | 2 077 | 1 815 | 2 464 | 3 170 | – 706 | – 186 | |
Van de totale uitgaven: | |||||||||
– Apparaatsuitgaven | 193 431 | 221 716 | 240 851 | 216 302 | 206 238 | 10 064 | |||
– Agentschapsbijdrage | 2 959 | 4 207 | 8 122 | 616 | 4 615 | – 3 999 | |||
– Restant | 37 430 | 21 903 | 23 825 | 19 601 | 18 253 | 1 348 | |||
41.09 Ontvangsten | 282 641 | 34 491 | 22 048 | 35 117 | 34 381 | 22 110 | 12 271 | 5 | – 5 361 |