Base description which applies to whole site

15 Hoofdvaarwegennet

Opbouw uitgaven vanaf de vorige ontwerpbegroting (x € 1 000)

15 Hoofdvaarwegennet

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Stand ontwerpbegroting 2010

908 582

775 012

794 173

661 860

733 767

974 587

Amendement 32 123 A, nr. 17, Cramer

– 40

     

1e suppletore wet 2010

– 110 261

– 140

19 860

11 860

– 140

– 140

Nieuwe mutaties

140 883

153 250

91 273

125 781

– 55 413

– 180 036

Stand ontwerpbegroting 2011

939 164

928 122

905 306

799 501

678 214

794 411

Specificatie amendementen en nieuwe mutaties (x € 1 000)

Uitgaven

2010

2011

2012

2013

2014

2015

1a.

Loonbijstelling 2010

0

0

0

0

0

0

1b.

Prijsbijstelling 2010

 

1 713

1 770

1 482

1 676

2 330

2.

Kasschuiven

      
 

a. Beheer en onderhoud

170 267

69 280

– 35 334

– 1 942

– 29 945

– 66 269

 

b. Aanleg

– 39 146

28 391

56 965

91 492

– 33 539

– 114 625

3.

Van FES: Dynamisch verkeersmanagement vaarwegen

3 000

35 000

45 000

21 765

  

4.

TEN-subsidie Maasroute

10 201

16 850

20 123

17 201

7 841

 

5.

Van FES: Verruiming vaargeul Eemshaven

 

6 018

3 009

1 404

  

6.

Naar IF/12: Rondweg A2 Den Bosch

– 2 500

     

7.

Naar IF/18: Container Transferium Alblasserdam

– 526

– 3 698

 

– 1 776

  

8.

Aandeel Rijksbrede problematiek

– 152

– 157

– 143

– 51

– 50

– 51

9.

Taakstelling arbeidsproductiviteit

   

– 1 417

– 1 396

– 1 421

10.

Van FES: Vaarwegen

   

– 2 343

  

11.

Efficiencyverbetering BenO infrastructuur

 

– 10 000

– 10 000

– 10 000

– 10 000

– 10 000

12.

Spanning BenO

 

10 000

10 000

10 000

10 000

10 000

 

Overige mutaties

– 261

– 147

– 117

– 34

  
 

Totaal

140 883

153 250

91 273

125 781

– 55 413

– 180 036

Ad 1a.

Het kabinet heeft in het aanvullend beleidakkoord een besparing van € 3,2 miljard verondersteld uit hoofde van loonmatiging. Omdat loonmatiging niet in de veronderstelde mate is opgetreden, neemt het kabinet zijn verantwoordelijkheid en kiest het voor een alternatieve invulling. Deze invulling wordt verder toegelicht in de Miljoenennota. Eén van de maatregelen betreft de opbrengst in 2011 en verder van het inhouden van de tranche 2010 van de loonbijstelling.

Ad 1b.

Dit betreft de toevoeging van de prijsbijstelling 2010.

Ad 2a.

Deze schuif heeft betrekking op het egaliseren van de onderhoudsbudgetten. Die budgetten kennen nu een grillig verloop. Door het egaliseren blijft het budget t/m 2020 gelijk, maar wordt het budget over de gehele planperiode nagenoeg gelijk.

Ad 2b.

Deze kasschuif binnen het aanlegprogramma is noodzakelijk voor de ontvangst van de TEN-subsidie voor het project Maasroute, fase II.

Ad 3.

Vanuit het FES is circa € 105 miljoen beschikbaar gesteld voor de periode 2010–2013 voor het nemen van maatregelen op het gebied van vaarwegen. Deze middelen worden benut om, conform de doelen uit de nota Mobiliteit, de benutting van vaarwegen te verbeteren en de betrouwbaarheid van reistijden te verhogen.

Ad 4.

Dit betreft de verwerking van de door de EU toegekende TEN-subsidie voor de aanleg van de Maasroute, fase II.

Ad 5.

Dit betreffen FES middelen voor de verruiming van de vaargeul Eemshaven.

Ad 6.

Dit betreft een bijdrage aan de rondweg A2 bij Den Bosch in het kader het project omlegging Zuid-Willemsvaart.

Ad 7.

Dit betreft een Rijksbijdrage aan de Container Transferium bij Alblasserdam.

Ad 8.

Dit betreft de verdeling van de rijksbrede generale problematiek: het Kluwercontract en het Nationaal Bureau Verbindingsbeveiliging.

Ad 9.

Dit betreft de verwerking van de taakstelling arbeidsproductiviteit. Deze taakstelling stond in de begroting 2010 geparkeerd op artikel 40 «nominaal en onvoorzien».

Ad 10.

Vanuit het FES is geld beschikbaar gesteld voor de periode 2008–2012 ten behoeve van het nemen van maatregelen op het gebied van vaarwegen. Deze middelen worden benut om, conform de doelen uit de nota Mobiliteit, de benutting van vaarwegen te verbeteren en de betrouwbaarheid van reistijden te verhogen.

Ad 11.

Een andere maatregel ter invulling van het pakket van € 3,2 miljard betreft het inzetten op efficiencyverbetering beheer en onderhoud infrastructuur. In de heroverweging Mobiliteit en water zijn besparingsmogelijkheden opgenomen voor efficiencyverbetering bij beheer en onderhoud van de hoofdvaarwegen. Vanaf 2011 wordt € 10 miljoen aan besparingsmogelijkheden zonder functieverlies verwerkt.

Ad 12.

Om de spanning op het beheer en onderhoud te verminderen, worden middels herschikking middelen toegevoegd aan de diverse onderhoudsbudgetten.

Opbouw ontvangsten vanaf de vorige ontwerpbegroting (x € 1 000)

15 Hoofdvaarwegennet

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Stand ontwerpbegroting 2010

41 895

40 024

45 647

4 568

  

Amendement

      

1e suppletore wet 2010

15 514

     

Nieuwe mutaties

10 201

16 850

20 123

17 201

7 841

 

Stand ontwerpbegroting 2011

67 610

56 874

65 770

21 769

7 841

0

Specificatie amendementen en nieuwe mutaties (x € 1 000)

Ontvangsten

2010

2011

2012

2013

2014

2015

1.

TEN-subsidie Maasroute

10 201

16 850

20 123

17 201

7 841

0

 

Totaal

10 201

16 850

20 123

17 201

7 841

0

Ad 1.

Dit betreft de ontvangstenraming van de TEN-subsidie voor de aanleg van de Maasroute, fase II.

Licence