15 Hoofdvaarwegennet | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 908 582 | 775 012 | 794 173 | 661 860 | 733 767 | 974 587 |
Amendement 32 123 A, nr. 17, Cramer | – 40 | |||||
1e suppletore wet 2010 | – 110 261 | – 140 | 19 860 | 11 860 | – 140 | – 140 |
Nieuwe mutaties | 140 883 | 153 250 | 91 273 | 125 781 | – 55 413 | – 180 036 |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 939 164 | 928 122 | 905 306 | 799 501 | 678 214 | 794 411 |
Uitgaven | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1a. | Loonbijstelling 2010 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1b. | Prijsbijstelling 2010 | 1 713 | 1 770 | 1 482 | 1 676 | 2 330 | |
2. | Kasschuiven | ||||||
a. Beheer en onderhoud | 170 267 | 69 280 | – 35 334 | – 1 942 | – 29 945 | – 66 269 | |
b. Aanleg | – 39 146 | 28 391 | 56 965 | 91 492 | – 33 539 | – 114 625 | |
3. | Van FES: Dynamisch verkeersmanagement vaarwegen | 3 000 | 35 000 | 45 000 | 21 765 | ||
4. | TEN-subsidie Maasroute | 10 201 | 16 850 | 20 123 | 17 201 | 7 841 | |
5. | Van FES: Verruiming vaargeul Eemshaven | 6 018 | 3 009 | 1 404 | |||
6. | Naar IF/12: Rondweg A2 Den Bosch | – 2 500 | |||||
7. | Naar IF/18: Container Transferium Alblasserdam | – 526 | – 3 698 | – 1 776 | |||
8. | Aandeel Rijksbrede problematiek | – 152 | – 157 | – 143 | – 51 | – 50 | – 51 |
9. | Taakstelling arbeidsproductiviteit | – 1 417 | – 1 396 | – 1 421 | |||
10. | Van FES: Vaarwegen | – 2 343 | |||||
11. | Efficiencyverbetering BenO infrastructuur | – 10 000 | – 10 000 | – 10 000 | – 10 000 | – 10 000 | |
12. | Spanning BenO | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | |
Overige mutaties | – 261 | – 147 | – 117 | – 34 | |||
Totaal | 140 883 | 153 250 | 91 273 | 125 781 | – 55 413 | – 180 036 |
Ad 1a.
Het kabinet heeft in het aanvullend beleidakkoord een besparing van € 3,2 miljard verondersteld uit hoofde van loonmatiging. Omdat loonmatiging niet in de veronderstelde mate is opgetreden, neemt het kabinet zijn verantwoordelijkheid en kiest het voor een alternatieve invulling. Deze invulling wordt verder toegelicht in de Miljoenennota. Eén van de maatregelen betreft de opbrengst in 2011 en verder van het inhouden van de tranche 2010 van de loonbijstelling.
Ad 1b.
Dit betreft de toevoeging van de prijsbijstelling 2010.
Ad 2a.
Deze schuif heeft betrekking op het egaliseren van de onderhoudsbudgetten. Die budgetten kennen nu een grillig verloop. Door het egaliseren blijft het budget t/m 2020 gelijk, maar wordt het budget over de gehele planperiode nagenoeg gelijk.
Ad 2b.
Deze kasschuif binnen het aanlegprogramma is noodzakelijk voor de ontvangst van de TEN-subsidie voor het project Maasroute, fase II.
Ad 3.
Vanuit het FES is circa € 105 miljoen beschikbaar gesteld voor de periode 2010–2013 voor het nemen van maatregelen op het gebied van vaarwegen. Deze middelen worden benut om, conform de doelen uit de nota Mobiliteit, de benutting van vaarwegen te verbeteren en de betrouwbaarheid van reistijden te verhogen.
Ad 4.
Dit betreft de verwerking van de door de EU toegekende TEN-subsidie voor de aanleg van de Maasroute, fase II.
Ad 5.
Dit betreffen FES middelen voor de verruiming van de vaargeul Eemshaven.
Ad 6.
Dit betreft een bijdrage aan de rondweg A2 bij Den Bosch in het kader het project omlegging Zuid-Willemsvaart.
Ad 7.
Dit betreft een Rijksbijdrage aan de Container Transferium bij Alblasserdam.
Ad 8.
Dit betreft de verdeling van de rijksbrede generale problematiek: het Kluwercontract en het Nationaal Bureau Verbindingsbeveiliging.
Ad 9.
Dit betreft de verwerking van de taakstelling arbeidsproductiviteit. Deze taakstelling stond in de begroting 2010 geparkeerd op artikel 40 «nominaal en onvoorzien».
Ad 10.
Vanuit het FES is geld beschikbaar gesteld voor de periode 2008–2012 ten behoeve van het nemen van maatregelen op het gebied van vaarwegen. Deze middelen worden benut om, conform de doelen uit de nota Mobiliteit, de benutting van vaarwegen te verbeteren en de betrouwbaarheid van reistijden te verhogen.
Ad 11.
Een andere maatregel ter invulling van het pakket van € 3,2 miljard betreft het inzetten op efficiencyverbetering beheer en onderhoud infrastructuur. In de heroverweging Mobiliteit en water zijn besparingsmogelijkheden opgenomen voor efficiencyverbetering bij beheer en onderhoud van de hoofdvaarwegen. Vanaf 2011 wordt € 10 miljoen aan besparingsmogelijkheden zonder functieverlies verwerkt.
Ad 12.
Om de spanning op het beheer en onderhoud te verminderen, worden middels herschikking middelen toegevoegd aan de diverse onderhoudsbudgetten.
15 Hoofdvaarwegennet | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 41 895 | 40 024 | 45 647 | 4 568 | ||
Amendement | ||||||
1e suppletore wet 2010 | 15 514 | |||||
Nieuwe mutaties | 10 201 | 16 850 | 20 123 | 17 201 | 7 841 | |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 67 610 | 56 874 | 65 770 | 21 769 | 7 841 | 0 |
Ontvangsten | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | TEN-subsidie Maasroute | 10 201 | 16 850 | 20 123 | 17 201 | 7 841 | 0 |
Totaal | 10 201 | 16 850 | 20 123 | 17 201 | 7 841 | 0 |
Ad 1.
Dit betreft de ontvangstenraming van de TEN-subsidie voor de aanleg van de Maasroute, fase II.