19.09 Ten laste van begroting Verkeer en Waterstaat
Voor de toelichting wordt verwezen naar de verdiepingsbijlage van artikel 39 in de begroting van VenW (XII).
19.09 Ten laste van begroting VenW | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 6 878 283 | 6 126 891 | 6 764 943 | 6 194 579 | 6 262 528 | 6 440 090 |
Amendement 32 123 XII, nr. 14, Cramer c.s. | – 40 | |||||
1e suppletore wet 2010 | – 79 620 | – 47 690 | – 12 062 | – 23 754 | – 140 | – 3 496 |
Nieuwe mutaties | – 483 697 | 297 690 | – 3 157 | 21 831 | 40 334 | 21 942 |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 6 314 926 | 6 376 891 | 6 749 724 | 6 192 656 | 6 302 722 | 6 458 536 |
19.10 Ten laste van het Fonds Economische Structuurversterking
19.10 Ten laste van het fonds economische structuurversterking | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 1 343 742 | 1 430 452 | 790 819 | 733 497 | 1 335 733 | 442 705 |
1e suppletore wet 2009 | – 8 282 | 547 | 6 029 | 51 768 | – 65 | 2 165 |
Nieuwe mutaties | 25 408 | 128 308 | 186 252 | 425 460 | 294 905 | 120 730 |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 1 360 868 | 1 559 307 | 983 100 | 1 210 725 | 1 630 573 | 565 600 |
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | ABvM | 36 733 | |||||
2. | Noordvleugel | – 37 112 | |||||
3. | PMR | – 721 | 997 | – 2 717 | 2 250 | 2 509 | |
4. | Verruiming vaargeul Eemshaven–Noordzee | 6 017 | 3 008 | 1 404 | |||
5. | Dynamische verkeersmanagement vaarwegen | 3 000 | 35 000 | 45 000 | 19 414 | ||
6. | IJsselsprong Zutphen | 16 045 | 4 011 | ||||
7. | Deltares Deltafaciliteit | 9 550 | 8 499 | 7 295 | |||
8. | Almere Weerwaterzone | 63 778 | |||||
9. | Parallelstructuur A12/Gouwe | 15 590 | 15 590 | 36 377 | 36 377 | ||
10. | Den Haag Internat. Stad/World Forumgebied | 4 372 | 4 372 | 13 117 | |||
11. | PHS | 12 858 | 22 190 | 87 854 | 160 875 | 185 007 | 30 104 |
12. | Driehoek Utrecht | 5 000 | 90 000 | 100 000 | 75 000 | ||
13. | Duurzaam veilig | 5 000 | 20 000 | 28 617 | |||
14. | Quick scan regionaal spoor | 8 803 | |||||
Totaal | 25 408 | 128 308 | 186 252 | 425 460 | 294 905 | 120 730 |
Ad 1.
Door vertraging in de voorbereidingskosten zijn de uitgaven voor het project Systeemkosten tolheffing van het Infrastructuurfonds in 2009 achtergebleven bij de raming. De mutatie betreft het doorschuiven van de middelen naar 2011.
Ad 2.
Bij Najaarsnota 2009 is het budget 2009 voor de Noordvleugel verhoogd in verband met de voorspoedige voorbereiding. Deze verhoging wordt gecompenseerd middels een budgetverlaging in 2014.
Ad 3.
Voor het deelproject natuurcompensatie wordt met deze mutatie de FES bijdrage in overeenstemming gebracht met de actuele uitvoeringsplanning van dit project.
Ad 4.
De FES bijdrage voor het project «Verruiming vaargeul Eemshaven–Noordzee» welk is gericht om de Eemshaven bereikbaar te maken voor grote zeeschepen die bijvoorbeeld LNG, kolen en biomassa kunnen vervoeren, wordt met deze mutatie overgeboekt naar het ministerie van VenW.
Ad 5.
Dit betreft de overboeking vanuit het FES betreffende het project «Dynamisch verkeersmangement vaarwegen».
Ad 6.
De FES bijdrage voor het project IJsselsprong «Zutphen» betreft de gebiedsontwikkeling op de westoever van de IJssel bij Zutphen. Met deze mutatie wordt de bijdrage overgeboekt naar het ministerie van VenW.
Ad 7.
De FES bijdrage voor het project «Deltares deltafaciliteit» heeft tot doel om de nieuwe kennisvragen te kunnen beantwoorden op het gebied van veiligheid tegen overstromingen, waterbeheer en meer in het algemeen het blijvend duurzaam kunnen bewonen van onze Nederlandse Delta.
Ad 8.
De FES bijdrage voor het project «Almere Weewaterzone» beoogt het verlagen van de A6 ter hoogte van de Weerwaterzone naar maaiveldniveau, waardoor ter plekke mogelijkheden ontstaan voor gebiedsontwikkeling. Met deze mutatie wordt de bijdrage overgeboekt naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Ad 9.
De FES bijdrage voor het project «Parallelstructuur A12/Gouwe» beoogt het capaciteitsknelpunt op te lossen ter hoogte van het knooppunt Gouwe (A12/A20), mede in relatie tot de ruimtelijke ontwikkelingen in het gebied (Zuidplaspolder). Met deze mutatie wordt de bijdrage overgeboekt naar het ministerie van VenW.
Ad 10.
De FES bijdrage voor het project «Den Haag Internationale Stad/ World Forumgebied» beoogt het op integrale, duurzame en toekomstgerichte wijze realiseren van een bereikbaar Worldforumgebied, dat veilig en een kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte biedt aan haar bezoekers.
Ad 11.
Op 4 juni 2010 is een voorkeursbeslissing genomen over de invulling van PHS (zie brief met kenmerk VENW/DGMo-2010/5651). Het betreft een besluit over de 4 planstudies PHS, exclusief het genoemde deel voor Noord Nederland (€ 160 mln) en OV SAAL (€ 1,4 mld). In dit kader worden nu de middelen uit de enveloppe Openbaar Vervoer aan de begroting van VenW toegevoegd.
Ad 12.
De FES bijdrage voor het project «Driehoek Utrecht» beoogt een verbetering van de bereikbaarheid van de regio Utrecht–Hilversum–Amersfoort en de economische kerngebieden in de Randstad door capaciteitsuitbreiding van de rijkswegen A27, A1 en A28. Met deze mutatie wordt de bijdrage overgeboekt naar het ministerie van VenW.
Ad 13.
Er wordt vanuit het FES € 53,5 mln uitgetrokken om de veiligheid op snelwegen en rijks-N-wegen te verbeteren.
Ad 14.
Dit betreft de overboeking vanuit het FES betreffende het project «Quick scan regionaal spoor».