Procentuele verdeling uitgaven 2011 per operationele doelstelling
A. Algemene toelichting beleidsartikel
Omschrijving
Nederland is een internationaal georiënteerd land. Bedrijven opereren over de grenzen heen, miljoenen Nederlanders reizen jaarlijks naar het buitenland voor werk, studie of vakantie. Daarnaast bezoeken miljoenen burgers uit het buitenland ons land om dezelfde redenen.
Nederlanders in het buitenland – of zij daar nu wonen, dan wel op reis zijn – doen met regelmaat een beroep op de dienstverlening van het ministerie, en in het bijzonder die van het postennetwerk. Het gaat dan zowel om consulaire bijstand aan in problemen geraakte Nederlanders, als om andere vormen van dienstverlening zoals het verlenen van reisdocumenten. Aan de andere kant vragen buitenlandse burgers toelating tot Nederland, hetzij voor kort verblijf (voor toerisme, zaken of studie), hetzij voor lang verblijf (bijvoorbeeld vestiging en asiel). Het ministerie en de posten spelen een belangrijke rol in het visumproces en in het migratiebeleid (bijvoorbeeld ambtsberichten en de terugkeerproblematiek).
Tegen de achtergrond van een toenemende neerwaartse druk op mensen en middelen, is het noodzakelijk om de komende jaren meer te investeren in automatisering en in samenwerking met ketenpartners (zoals de ministeries van BZK en van Justitie, de IND en gemeenten), particuliere organisaties, en in de samenwerking met EU-partners en andere landen. Nederland zet zich dan ook in voor het toekennen van consulaire taken aan de nieuwe Europese buitenlandse dienst EDEO. Ook wordt kritisch bezien of het huidige niveau van dienstverlening structureel gehandhaafd kan worden.
Ministeriële verantwoordelijkheid
De minister is verantwoordelijk voor:
• Consulair maatschappelijke dienstverlening (zoals assistentie bij calamiteiten in het buitenland en bijstand aan gedetineerden).
• De afgifte van reisdocumenten in het buitenland en van diplomatieke en dienstpaspoorten.
• De afhandeling van visumaanvragen voor kort verblijf.
Externe factoren
Het behalen van de doelstelling in 2011 hangt onder meer af van:
• De ontwikkeling van de vraag naar consulaire diensten. Weliswaar heeft de financiële crisis voor een tijdelijk teruggang in het aantal visumaanvragen gezorgd, maar trendmatig vertoont het aantal reisbewegingen, zowel van Nederlanders als van buitenlanders, een stijgende lijn.
• Voldoende beschikbaarheid van mensen en middelen.
• De bereidheid van andere landen om zowel binnen als buiten Schengenkader samen te werken en om mee te werken aan de terugkeer van personen die geen recht hebben op een verblijfstitel in Nederland.
• Op langere termijn zal het behalen van de doelstellingen ook afhangen van in Nederland en door Europese en/of Schengenpartners te maken beleidskeuzes. Daarbij kan worden gedacht aan de omvang en het takenpakket van het postennet, verhoging van de legesheffing door de de posten, de bereidheid van landen om elkaar te vertegenwoordigen in het visumproces en uitbreiding van in visa op te nemen biometrische gegevens.
Omschrijving | aantal 2006 | aantal 2007 | aantal 2008 | aantal 2009 |
---|---|---|---|---|
Reisdocumenten | 145 097 | 167 368 | 158 352 | 176 2781 |
Consulaire bemiddeling ongeval en ziekte | 604 | 345 | 376 | 468 |
Consulaire bemiddeling overlijden | 437 | 425 | 490 | 486 |
Consulaire bemiddeling overlijden tgv misdrijf | 27 | 18 | 42 | 19 |
Consulaire bemiddeling misdrijf zonder overlijden | Geen gegevens | 872 | 1 007 | 952 |
Consulaire bemiddeling welstand en vermissing | 526 | 334 | 445 | 392 |
Consulaire bijstand algemeen2 | 1 594 | 1 994 | 2 360 | 2 317 |
Reclassering Nederland bezoeken | 6 115 | 7 389 | 6 422 | 7 025 |
Epafras bezoeken | 1 276 | 1 413 | 1 679 | 1 616 |
BZ bezoeken gedetineerden | 6 978 | 6 950 | 6 106 | 6 058 |
Totaal bezoeken gedetineerden | 14 369 | 15 752 | 14 207 | 14 699 |
Kinderontvoeringszaken, doorlopend | 30 | 42 | 48 | 44 |
Nationaliteitsonderzoeken (ongeveer) | 1 000 | 1 250 | 1 500 | 1 800 |
Personen evacuaties | 553 | 0 | 0 | geen |
Internationale rechtshulp- en uitleveringsverzoeken | 483 | 369 | 467 | nnb3 |
Reisadviezen | doorlopend | doorlopend | doorlopend | doorlopend |
Inburgeringsexamens voor naturalisatie | 0 | 35 | 61 | 50 |
naturalisatieverzoeken | 72 | 88 | 100 | 104 |
Alleen MVV's | 31 256 | 31 748 | 38 532 | 37 339 |
Visumaanvragen niet MVV | 399 917 | 429 250 | 405 377 | 363 518 |
Visumaanvragen (incl. MVV) | 431 173 | 460 998 | 443 909 | 400 857 |
Documentenlegalisaties | 125 005 | 136 374 | 151 745 | 153 259 |
Documentenverificaties | 263 | 206 | 191 | 214 |
Inburgeringsexamens | 3 300 | 8 500 | 8 100 | 9 186 |
Individuele ambtsberichten | 291 | 250 | 132 | 68 |
Algemene ambtsberichten | 31 | 26 | 26 | 27 |
Hervestiging | 0 | 500 | 544 | 509 |
Terugkeer | doorlopend | doorlopend | doorlopend | doorlopend |
Beroep-/bezwaarschriften | 405 | 645 | 473 | 537 |
opm. reisdocumenten 2007 betreft aanvragen
opm. reisdocumenten 2008 Betreft realisatie
B. Operationele doelstellingen
Operationele doelstelling 7.1
Professionele consulaire dienstverlening
Beoogde beleidseffecten
• De consulaire dienstverlening aan Nederlandse burgers in het buitenland blijft in stand.
• Nederlanders zijn zich meer bewust van de risico’s van het reizen naar het buitenland, het belang van een goede voorbereiding en van de (on)mogelijkheden van het verlenen van consulaire bijstand indien zij in problemen geraken.
Te realiseren prestaties
• De beoogde instelling van een loket op Schiphol wordt ondersteund onder meer voor de verstrekking van reisdocumenten aan in het buitenland wonende Nederlanders (doel aanvangsjaar 2011: 2000 reisdocumenten).
• Behandeling van de optieverzoeken van personen die door de aanpassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap in 2010 latente Nederlanders zijn geworden.
• Organisatie van de «Wijs op Reis» campagne.
• Het informatiesysteem voor beantwoording van burgervragen over consulaire aangelegenheden (Atlas) en de informatiesystemen van Postbus 51, gemeenten en andere ketenpartners zijn geharmoniseerd.
Instrumenten/activiteiten en financiële inzet
Ter realisatie van bovenstaande prestaties wordt gebruikt gemaakt van een veelheid aan instrumenten, waaronder training en begeleiding van medewerkers, publiekscampagnes, deelname aan evenementen en het verstrekken van actuele consulaire informatie op de websites van het ministerie, ambassades en het Rijk. Daarnaast investeert het ministerie in het beheer, onderhoud en verdere ontwikkeling van informatiesystemen als Kompas en Atlas.
De financiële inzet bij deze operationele doelstelling bedraagt in totaal EUR 16,8 miljoen waaronder EUR 4 miljoen voor de uitgifte van reisdocumenten en EUR 2 miljoen voor gedetineerdenbegeleiding in het buitenland. Voor investeringen in ICT-systemen is EUR 9,3 miljoen uitgetrokken.
Indicator | Streefwaarde 2011 |
---|---|
Percentage schriftelijke klachten bij afgifte reisdocumenten | 0,034%1 |
Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken
Operationele doelstelling 7.2
Als ketenpartner kwalitatief hoogwaardige bijdrage leveren aan de uitvoering van het Nederlandse vreemdelingenbeleid
Beoogde beleidseffecten
• Duurzame herintegratie van uitgeprocedeerde asielzoekers in hun land van herkomst.
• Efficiencyverhoging van het visumproces.
• Tegengaan van vervalsingen van visumstickers in het Koninkrijk.
• Fraudebestrijding bij personenverkeer en burgerzaken om te voorkomen dat vreemdelingen onder valse voorwendselen toegang en/of verblijf krijgen tot Nederland en dat verkeerde identiteitsinformatie wordt opgenomen in de Nederlandse administratie.
Te realiseren prestaties
• Daadwerkelijke terugkeer van 300 uitgeprocedeerde asielzoekers begeleid door Platform Duurzame Terugkeer, afhankelijk van besluitvorming door het nieuwe kabinet.
• Aansluiting van alle Nederlandse posten in het buitenland op het EU visuminformatiesysteem EU-VIS.
• Uitbouw van vertegenwoordigingsafspraken met andere Schengenstaten.
• Gebruik wereldwijd van de nieuwe Caribische visumsticker door de Nederlandse posten in plaats van de huidige ANA sticker.
• Uitrol van het nieuwe vragenformulier, dat de Nederlandse posten in het buitenland bij twijfel aan de inhoud van een te legaliseren brondocument moeten invullen, alsook van een nieuwe procedure voor aanbieding aan IND en Nederlandse gemeenten.
• Uitbreiding met tien posten die beschikken over apparatuur, specialistische kennis en expertise om valse documenten te ontdekken (m.n. op het gebied van de identiteitsvaststelling van de vreemdeling).
Instrumenten/activiteiten en financiële inzet
Ter realisatie van bovenstaande prestaties wordt gebruikt gemaakt van een veelheid aan instrumenten, waaronder de deelname aan onderhandelingen met autoriteiten van landen van herkomst van uitgeprocedeerde asielzoekers en overleg van Nederlandse ambassades met deze autoriteiten bij concrete terugkeer.
Met Schengenpartners wordt ondermeer overlegd over de optimale benutting van de mogelijkheden van de in 2010 in werking getreden EU Visumcode. Ook wordt het nationale visuminformatiesysteem NVIS aangesloten op het Europese systeem EU-VIS. In Nederland neemt het ministerie deel aan het zogeheten Ketenpartner Overleg over fraudebestrijding bij personenverkeer en burgerzaken.
De financiële inzet bij deze operationele doelstelling bedraagt circa EUR 10 miljoen waarvan EUR 9 miljoen is gereserveerd voor het thema Migratie en Ontwikkeling. Hieronder valt onder meer een bijdrage van EUR 4,2 miljoen aan de Stichting Duurzame Terugkeer.
Indicator | Streefwaarde 2011 |
---|---|
Percentage visumaanvragen kort verblijf dat binnen 15 dagen wordt afgehandeld | 75%1 |
Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken
C: Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen in EUR 1 000 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 284 018 | 30 294 | 26 939 | 24 639 | 24 639 | 24 639 | 24 639 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 272 335 | 30 294 | 26 939 | 24 639 | 24 639 | 24 639 | 24 639 | |
7.1 | Consulaire dienstverlening | 23 435 | 20 024 | 16 809 | 14 509 | 14 509 | 14 509 | 14 509 |
Juridisch verplicht | 23% | 18% | 18% | 18% | 18% | |||
Overig verplicht | 73% | 78% | 78% | 78% | 78% | |||
Beleidsmatig nog niet ingevuld | 4% | 4% | 4% | 4% | 4% | |||
7.2 | Vreemdelingenbeleid | 248 900 | 10 270 | 10 130 | 10 130 | 10 130 | 10 130 | 10 130 |
Juridisch verplicht | 38% | 26% | 11% | 11% | 11% | |||
Overig verplicht | 21% | 17% | 17% | 17% | 17% | |||
Beleidsmatig nog niet ingevuld | 41% | 57% | 72% | 72% | 72% | |||
Ontvangsten | 38 763 | 38 450 | 38 450 | 38 450 | 38 450 | 38 450 | 38 450 | |
7.10 | Consulaire dienstverlening | 38 763 | 38 450 | 38 450 | 38 450 | 38 450 | 38 450 | 38 450 |
D: Onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid
Titel van het evaluatieonderzoek | Jaar van afronding | Operationele doelstelling | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | ||
Beleidsdoorlichtingen | |||||||||
Beleidskader consulaire dienstverlening1 | X | 7.1, 7.2 | |||||||
Migratie en ontwikkeling | X | 7.2 | |||||||
Effectenonderzoek | |||||||||
Legalisatie- en verificatiebeleid | X | 7.2 | |||||||
Versterken relatie remittances en ontwikkeling | X | 7.2 | |||||||
Bevorderen duurzame terugkeer en herintegratie | X | 7.2 | |||||||
Institutionele ontwikkeling migratiemanagement | X | 7.2 | |||||||
Stimuleren circulaire migratie (brain gain) | X | 7.2 | |||||||
Versterken betrokkenheid van migrantenorganisaties | X | 7.2 | |||||||
Overig evaluatieonderzoek | |||||||||
Evaluatie pilotverkorte Algemene Ambtsberichten (AABs) | X | 7.2 |
• De beleidsdoorlichting «Migratie en Ontwikkeling» zal het beleid evalueren zoals opgenomen in de notitie «Internationale Migratie en Ontwikkeling» van 2008.