Base description which applies to whole site

Beleidsartikel 7: Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer

Procentuele verdeling uitgaven 2011 per operationele doelstelling

Procentuele verdeling uitgaven 2011 per operationele doelstelling
A. Algemene toelichting beleidsartikel

Omschrijving

Nederland is een internationaal georiënteerd land. Bedrijven opereren over de grenzen heen, miljoenen Nederlanders reizen jaarlijks naar het buitenland voor werk, studie of vakantie. Daarnaast bezoeken miljoenen burgers uit het buitenland ons land om dezelfde redenen.

Nederlanders in het buitenland – of zij daar nu wonen, dan wel op reis zijn – doen met regelmaat een beroep op de dienstverlening van het ministerie, en in het bijzonder die van het postennetwerk. Het gaat dan zowel om consulaire bijstand aan in problemen geraakte Nederlanders, als om andere vormen van dienstverlening zoals het verlenen van reisdocumenten. Aan de andere kant vragen buitenlandse burgers toelating tot Nederland, hetzij voor kort verblijf (voor toerisme, zaken of studie), hetzij voor lang verblijf (bijvoorbeeld vestiging en asiel). Het ministerie en de posten spelen een belangrijke rol in het visumproces en in het migratiebeleid (bijvoorbeeld ambtsberichten en de terugkeerproblematiek).

Tegen de achtergrond van een toenemende neerwaartse druk op mensen en middelen, is het noodzakelijk om de komende jaren meer te investeren in automatisering en in samenwerking met ketenpartners (zoals de ministeries van BZK en van Justitie, de IND en gemeenten), particuliere organisaties, en in de samenwerking met EU-partners en andere landen. Nederland zet zich dan ook in voor het toekennen van consulaire taken aan de nieuwe Europese buitenlandse dienst EDEO. Ook wordt kritisch bezien of het huidige niveau van dienstverlening structureel gehandhaafd kan worden.

Ministeriële verantwoordelijkheid

De minister is verantwoordelijk voor:

  • Consulair maatschappelijke dienstverlening (zoals assistentie bij calamiteiten in het buitenland en bijstand aan gedetineerden).

  • De afgifte van reisdocumenten in het buitenland en van diplomatieke en dienstpaspoorten.

  • De afhandeling van visumaanvragen voor kort verblijf.

Externe factoren

Het behalen van de doelstelling in 2011 hangt onder meer af van:

  • De ontwikkeling van de vraag naar consulaire diensten. Weliswaar heeft de financiële crisis voor een tijdelijk teruggang in het aantal visumaanvragen gezorgd, maar trendmatig vertoont het aantal reisbewegingen, zowel van Nederlanders als van buitenlanders, een stijgende lijn.

  • Voldoende beschikbaarheid van mensen en middelen.

  • De bereidheid van andere landen om zowel binnen als buiten Schengenkader samen te werken en om mee te werken aan de terugkeer van personen die geen recht hebben op een verblijfstitel in Nederland.

  • Op langere termijn zal het behalen van de doelstellingen ook afhangen van in Nederland en door Europese en/of Schengenpartners te maken beleidskeuzes. Daarbij kan worden gedacht aan de omvang en het takenpakket van het postennet, verhoging van de legesheffing door de de posten, de bereidheid van landen om elkaar te vertegenwoordigen in het visumproces en uitbreiding van in visa op te nemen biometrische gegevens.

Kengetallen

Omschrijving

aantal 2006

aantal 2007

aantal 2008

aantal 2009

Reisdocumenten

145 097

167 368

158 352

176 2781

Consulaire bemiddeling ongeval en ziekte

604

345

376

468

Consulaire bemiddeling overlijden

437

425

490

486

Consulaire bemiddeling overlijden tgv misdrijf

27

18

42

19

Consulaire bemiddeling misdrijf zonder overlijden

Geen gegevens

872

1 007

952

Consulaire bemiddeling welstand en vermissing

526

334

445

392

Consulaire bijstand algemeen2

1 594

1 994

2 360

2 317

Reclassering Nederland bezoeken

6 115

7 389

6 422

7 025

Epafras bezoeken

1 276

1 413

1 679

1 616

BZ bezoeken gedetineerden

6 978

6 950

6 106

6 058

Totaal bezoeken gedetineerden

14 369

15 752

14 207

14 699

Kinderontvoeringszaken, doorlopend

30

42

48

44

Nationaliteitsonderzoeken (ongeveer)

1 000

1 250

1 500

1 800

Personen evacuaties

553

0

0

geen

Internationale rechtshulp- en uitleveringsverzoeken

483

369

467

nnb3

Reisadviezen

doorlopend

doorlopend

doorlopend

doorlopend

Inburgeringsexamens voor naturalisatie

0

35

61

50

naturalisatieverzoeken

72

88

100

104

Alleen MVV's

31 256

31 748

38 532

37 339

Visumaanvragen niet MVV

399 917

429 250

405 377

363 518

Visumaanvragen (incl. MVV)

431 173

460 998

443 909

400 857

Documentenlegalisaties

125 005

136 374

151 745

153 259

Documentenverificaties

263

206

191

214

Inburgeringsexamens

3 300

8 500

8 100

9 186

Individuele ambtsberichten

291

250

132

68

Algemene ambtsberichten

31

26

26

27

Hervestiging

0

500

544

509

Terugkeer

doorlopend

doorlopend

doorlopend

doorlopend

Beroep-/bezwaarschriften

405

645

473

537

opm. reisdocumenten 2007 betreft aanvragen

opm. reisdocumenten 2008 Betreft realisatie

1

Betreft schatting, aantal LP en NP dat meetelt is nog niet vastgesteld vandaar dat aantal iets kan afwijken

2

Betreft de 5 meest voorkomende categorieën consulaire bijstand

3

Globale telling laat een met 2008 vergelijkbaar aantal zien

B. Operationele doelstellingen

Operationele doelstelling 7.1

Professionele consulaire dienstverlening

Beoogde beleidseffecten

  • De consulaire dienstverlening aan Nederlandse burgers in het buitenland blijft in stand.

  • Nederlanders zijn zich meer bewust van de risico’s van het reizen naar het buitenland, het belang van een goede voorbereiding en van de (on)mogelijkheden van het verlenen van consulaire bijstand indien zij in problemen geraken.

Te realiseren prestaties

  • De beoogde instelling van een loket op Schiphol wordt ondersteund onder meer voor de verstrekking van reisdocumenten aan in het buitenland wonende Nederlanders (doel aanvangsjaar 2011: 2000 reisdocumenten).

  • Behandeling van de optieverzoeken van personen die door de aanpassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap in 2010 latente Nederlanders zijn geworden.

  • Organisatie van de «Wijs op Reis» campagne.

  • Het informatiesysteem voor beantwoording van burgervragen over consulaire aangelegenheden (Atlas) en de informatiesystemen van Postbus 51, gemeenten en andere ketenpartners zijn geharmoniseerd.

Instrumenten/activiteiten en financiële inzet

Ter realisatie van bovenstaande prestaties wordt gebruikt gemaakt van een veelheid aan instrumenten, waaronder training en begeleiding van medewerkers, publiekscampagnes, deelname aan evenementen en het verstrekken van actuele consulaire informatie op de websites van het ministerie, ambassades en het Rijk. Daarnaast investeert het ministerie in het beheer, onderhoud en verdere ontwikkeling van informatiesystemen als Kompas en Atlas.

De financiële inzet bij deze operationele doelstelling bedraagt in totaal EUR 16,8 miljoen waaronder EUR 4 miljoen voor de uitgifte van reisdocumenten en EUR 2 miljoen voor gedetineerdenbegeleiding in het buitenland. Voor investeringen in ICT-systemen is EUR 9,3 miljoen uitgetrokken.

Indicator

Streefwaarde 2011

Percentage schriftelijke klachten bij afgifte reisdocumenten

0,034%1

Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken

1

De streefwaarde voor 2011 is gebaseerd op de basiswaarde 2006. Ondanks de toenemende complexiteit van het paspoortproces door bijvoorbeeld de invoering van biometrie, wordt de streefwaarde constant gehouden.

Operationele doelstelling 7.2

Als ketenpartner kwalitatief hoogwaardige bijdrage leveren aan de uitvoering van het Nederlandse vreemdelingenbeleid

Beoogde beleidseffecten

  • Duurzame herintegratie van uitgeprocedeerde asielzoekers in hun land van herkomst.

  • Efficiencyverhoging van het visumproces.

  • Tegengaan van vervalsingen van visumstickers in het Koninkrijk.

  • Fraudebestrijding bij personenverkeer en burgerzaken om te voorkomen dat vreemdelingen onder valse voorwendselen toegang en/of verblijf krijgen tot Nederland en dat verkeerde identiteitsinformatie wordt opgenomen in de Nederlandse administratie.

Te realiseren prestaties

  • Daadwerkelijke terugkeer van 300 uitgeprocedeerde asielzoekers begeleid door Platform Duurzame Terugkeer, afhankelijk van besluitvorming door het nieuwe kabinet.

  • Aansluiting van alle Nederlandse posten in het buitenland op het EU visuminformatiesysteem EU-VIS.

  • Uitbouw van vertegenwoordigingsafspraken met andere Schengenstaten.

  • Gebruik wereldwijd van de nieuwe Caribische visumsticker door de Nederlandse posten in plaats van de huidige ANA sticker.

  • Uitrol van het nieuwe vragenformulier, dat de Nederlandse posten in het buitenland bij twijfel aan de inhoud van een te legaliseren brondocument moeten invullen, alsook van een nieuwe procedure voor aanbieding aan IND en Nederlandse gemeenten.

  • Uitbreiding met tien posten die beschikken over apparatuur, specialistische kennis en expertise om valse documenten te ontdekken (m.n. op het gebied van de identiteitsvaststelling van de vreemdeling).

Instrumenten/activiteiten en financiële inzet

Ter realisatie van bovenstaande prestaties wordt gebruikt gemaakt van een veelheid aan instrumenten, waaronder de deelname aan onderhandelingen met autoriteiten van landen van herkomst van uitgeprocedeerde asielzoekers en overleg van Nederlandse ambassades met deze autoriteiten bij concrete terugkeer.

Met Schengenpartners wordt ondermeer overlegd over de optimale benutting van de mogelijkheden van de in 2010 in werking getreden EU Visumcode. Ook wordt het nationale visuminformatiesysteem NVIS aangesloten op het Europese systeem EU-VIS. In Nederland neemt het ministerie deel aan het zogeheten Ketenpartner Overleg over fraudebestrijding bij personenverkeer en burgerzaken.

De financiële inzet bij deze operationele doelstelling bedraagt circa EUR 10 miljoen waarvan EUR 9 miljoen is gereserveerd voor het thema Migratie en Ontwikkeling. Hieronder valt onder meer een bijdrage van EUR 4,2 miljoen aan de Stichting Duurzame Terugkeer.

Indicator

Streefwaarde 2011

Percentage visumaanvragen kort verblijf dat binnen 15 dagen wordt afgehandeld

75%1

Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken

1

Deze indicator is aangepast ten opzichte van de Memorie van Toelichting 2010. Op basis van de in 2010 in werking getreden nieuwe EU visumcode dienen visa binnen 15 dagen te worden afgegeven.

C: Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 7 Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer

Bedragen in EUR 1 000

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Verplichtingen

284 018

30 294

26 939

24 639

24 639

24 639

24 639

         

Uitgaven:

       
         

Programma-uitgaven totaal

272 335

30 294

26 939

24 639

24 639

24 639

24 639

         

7.1

Consulaire dienstverlening

23 435

20 024

16 809

14 509

14 509

14 509

14 509

 

Juridisch verplicht

  

23%

18%

18%

18%

18%

 

Overig verplicht

  

73%

78%

78%

78%

78%

 

Beleidsmatig nog niet ingevuld

  

4%

4%

4%

4%

4%

7.2

Vreemdelingenbeleid

248 900

10 270

10 130

10 130

10 130

10 130

10 130

 

Juridisch verplicht

  

38%

26%

11%

11%

11%

 

Overig verplicht

  

21%

17%

17%

17%

17%

 

Beleidsmatig nog niet ingevuld

  

41%

57%

72%

72%

72%

         

Ontvangsten

38 763

38 450

38 450

38 450

38 450

38 450

38 450

         

7.10

Consulaire dienstverlening

38 763

38 450

38 450

38 450

38 450

38 450

38 450

D: Onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid

Titel van het evaluatieonderzoek

Jaar van afronding

Operationele doelstelling

08

09

10

11

12

13

14

15

Beleidsdoorlichtingen

 

Beleidskader consulaire dienstverlening1

  

X

     

7.1, 7.2

Migratie en ontwikkeling

   

X

    

7.2

  

Effectenonderzoek

 

Legalisatie- en verificatiebeleid

X

       

7.2

Versterken relatie remittances en ontwikkeling

  

X

     

7.2

Bevorderen duurzame terugkeer en herintegratie

  

X

     

7.2

Institutionele ontwikkeling migratiemanagement

   

X

    

7.2

Stimuleren circulaire migratie (brain gain)

   

X

    

7.2

Versterken betrokkenheid van migrantenorganisaties

   

X

    

7.2

  

Overig evaluatieonderzoek

 

Evaluatie pilotverkorte Algemene Ambtsberichten (AABs)

X

       

7.2

1

IOB evaluatieonderzoek.

• De beleidsdoorlichting «Migratie en Ontwikkeling» zal het beleid evalueren zoals opgenomen in de notitie «Internationale Migratie en Ontwikkeling» van 2008.

Licence