Algemeen
De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is dé toelatingsorganisatie van Nederland die als baten-lastendienst het beleid uitvoert zoals is vormgegeven binnen het beleidsartikel 15 Vreemdelingen.
Dit houdt in dat de IND alle aanvragen beoordeelt van vreemdelingen die in Nederland willen verblijven of Nederlander willen worden.
Daarnaast verricht de IND ook activiteiten in het kader van operationele doelstelling 13.6 Terrorismebestrijding als onderdeel van beleidsartikel 13 Rechtshandhaving, Criminaliteits- en Terrorismebestrijding.
Meerjarige begroting van baten en lasten
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 291 005 | 322 732 | 296 245 | 278 835 | 273 040 | 271 856 | 271 866 |
Opbrengst overige departementen | |||||||
Opbrengst derden | 44 183 | 51 977 | 57 560 | 57 560 | 56 560 | 56 560 | 56 560 |
Rentebaten | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
Bijzondere baten | |||||||
Totaal baten | 335 188 | 374 909 | 354 005 | 336 595 | 329 800 | 328 616 | 328 626 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
Personele kosten | 228 454 | 217 146 | 203 978 | 192 201 | 177 976 | 177 976 | 177 977 |
Materiële kosten | 131 599 | 139 783 | 128 467 | 115 525 | 119 876 | 120 750 | 120 759 |
Rentelasten | 1 579 | 1 272 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Afschrijvingskosten | |||||||
Materieel | 8 532 | 15 508 | 15 211 | 15 520 | 15 600 | 13 542 | 13 542 |
Immaterieel | 1 200 | 4 348 | 4 348 | 4 348 | 4 348 | 4 348 | |
Overige kosten | |||||||
Dotaties voorzieningen | |||||||
Bijzondere lasten | |||||||
Totaal lasten | 370 164 | 374 909 | 354 005 | 329 595 | 319 800 | 318 616 | 318 626 |
Saldo van baten en lasten | – 34 976 | 0 | 0 | 7 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
De IND haalt over de periode 2012–2015 een positief resultaat.
Baten
Opbrengst moederdepartement
De opbrengst moederdepartement is gebaseerd op de geldende kostprijzen, gerelateerd aan de bij de operationele doelstelling 15.2.3 opgenomen instroomaantallen van de hoofdproducten, aangevuld met financiering voor specifieke projecten (BES).
De opbrengst moederdepartement is inclusief de bijdrage voor het programma Vernieuwing Grensmanagement.
2010 | 2011 | |
---|---|---|
Productiebudget IND incl. BES | 317 232 | 292 345 |
Programmabudget Vernieuwing Grensmanagement | 5 500 | 3 900 |
Totaal | 322 732 | 296 245 |
Opbrengst derden
De opbrengst derden bestaat uit de leges die de aanvrager moet betalen voor een verblijfsvergunning regulier en bij een verzoek tot naturalisatie. De wettelijke basis voor de leges wordt gevonden in de Vreemdelingenwet 2000, de Rijkswet op het Nederlanderschap, het Besluit Optie- en Naturalisatiegelden 2002 en de Vreemdelingen Circulaire.
De verdeling van de leges is als volgt:
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Regulier | 40 825 | 43 408 | 43 408 | 43 408 | 43 408 | 43 408 |
Asiel | 2 100 | 2 100 | 2 100 | 2 100 | 2 100 | 2 100 |
Naturalisatie | 9 052 | 12 052 | 12 052 | 11 052 | 11 052 | 11 052 |
Totaal | 51 977 | 57 560 | 57 560 | 56 560 | 56 560 | 56 560 |
Voor Regulier is in 2009 besloten om een aantal legestarieven in twee fasen te verhogen, dan wel in te voeren. Dit levert vanaf 2011 structureel extra inkomsten op. Hier tegenover staat dat als gevolg van een uitspraak in de zaak Sahin een aantal legestarieven voor Turkse onderdanen gelijk zijn gesteld met de tarieven voor EU-onderdanen (en lager zijn geworden).
Voor naturalisatie worden de leges voor de jaren 2011 en 2012 verhoogd met € 3 mln. en structureel met € 2 mln. Dit is in de agentschapbegroting verwerkt.
Rentebaten
Het betreft hier rentebaten, met geschat percentage van 2%, als gevolg van een positieve rekening-courant verhouding met het Ministerie van Financiën.
Doelmatigheid
Belangrijke indicator voor de doelmatigheid betreft hierboven genoemde kostprijzen per product. Daarnaast wordt verwezen naar de doelmatigheidskengetallen zoals opgenomen bij Operationele Doelstelling 15.2. De kostprijzen zijn gebaseerd op de gerealiseerde kostprijzen 2009 gecorrigeerd voor taakstellingen en besparingsmaatregelen.
Voor de operationele doelstelling 13.6 vinden binnen IND dossieronderzoeken plaats. Daartoe beoordeelt en behandelt de IND (in afstemming met de CT-infobox) dossiers van vreemdelingen waarbij een inbreuk op de openbare orde in verband met terrorisme of gevaar voor de nationale veiligheid aan de orde is. Deze dossieronderzoeken zijn activiteiten die plaatsvinden als onderdeel van de productie van de hoofdproducten.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Integrale kostprijzen | |||||
Asiel | 5 470 | 5 014 | 5 014 | 5 014 | 5 014 |
Regulier | 621 | 567 | 567 | 567 | 567 |
Naturalisatie | 358 | 349 | 349 | 349 | 349 |
Terrorismebestrijding | |||||
dossieronderzoeken | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Omzet (€ 1 000) | |||||
Asiel | 159 310 | 150 130 | 150 130 | 150 130 | 150 130 |
Regulier | 170 822 | 167 327 | 167 327 | 167 327 | 167 327 |
Naturalisatie | 18 513 | 18 039 | 18 039 | 18 039 | 18 039 |
Projecten (apart gefinancierd) | 1 460 | 1 099 | 1 099 | 1 099 | 1 099 |
Het aantal fte’s (exclusief externe inhuur) | 2 813 | 2 624 | 2 427 | 2 427 | 2 427 |
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 0% | 2% | 3% | 3% | 3% |
De bovengenoemde kostprijzen voor de drie hoofdproducten worden gefinancierd uit de bijdrage van het moederdepartement die de IND ontvangt vanuit de operationele doelstellingen Verblijfsrechten vreemdelingen (15.2), Terugkeer (15.3) en Terrorismebestrijding (13.6.2). De activiteiten die de IND uitvoert in het kader van terugkeer en in het kader van terrorismebestrijding zijn geïntegreerd binnen de primaire processen van de IND.
De kostprijzen voor de IND zijn vastgesteld voor de jaren 2010 tot en met 2012. Voor 2013 en verder wordt in de bovenstaande tabel de kostprijs vooralsnog gelijk gesteld aan het jaar 2012.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten worden bepaald door de benodigde formatie, die is gerelateerd aan de te leveren prestaties, en de gemiddelde loonsom. De kosten per formatieplaats worden verhoogd met de secundaire kosten zoals gedifferentieerd belonen, vorming & opleiding en woon-werkverkeer. De kosten van externe inzet, bijvoorbeeld uitzendkrachten en deskundigen, worden bekostigd uit het totale personele kader.
De IND heeft als beleid om een deel van zijn personeel flexibel aan te trekken/in te zetten. Zo kan de IND inspelen op de wisselingen (daling of stijging) in de instroom. De IND stuurt daarbij op een afname van de externe inhuur.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ambtelijk personeel | |||||||
Kosten | 184 730 | 184 680 | 168 780 | 157 440 | 145 620 | 145 620 | 145 620 |
Aantal fte | 3 180 | 3 078 | 2 813 | 2 624 | 2 427 | 2 427 | 2 427 |
Overige personele kosten | |||||||
Kosten | 43 724 | 32 466 | 35 198 | 34 761 | 32 356 | 32 356 | 32 357 |
Aantal fte | 368 | 265 | 290 | 286 | 264 | 264 | 264 |
– Postactief personeel | |||||||
Dotatie voorziening post actief personeel | – | – | – | – | – | – | – |
aantal fte’s | – | – | – | – | – | – | – |
Totale kosten | 228 454 | 217 146 | 203 978 | 192 201 | 177 976 | 177 976 | 177 977 |
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan uit programmakosten en apparaatskosten. De programmakosten hebben een directe relatie met de uitvoering van de te leveren prestaties. De volgende categorieën maken deel uit van de programmakosten: tolkenkosten, kosten procesvertegenwoordiging, verwijderingkosten en opvangkosten. De apparaatskosten houden verband met de bedrijfsvoering van de IND en betreffen onder andere huisvestingskosten en automatiseringskosten.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Programmakosten | 30 544 | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 |
Huisvesting, facilitair | 47 943 | 48 000 | 46 000 | 44 000 | 44 000 | 44 000 | 44 000 |
Automatisering | 35 209 | 41 000 | 38 000 | 35 000 | 35 000 | 35 000 | 35 000 |
Overige kosten | 17 903 | 20 783 | 14 467 | 6 525 | 10 876 | 11 750 | 11 759 |
Totaal | 131 599 | 139 783 | 128 467 | 115 525 | 119 876 | 120 750 | 120 759 |
Rentelasten
Dit betreft de te betalen rente in 2011 als gevolg van het beroep op de leenfaciliteit ten behoeve van investeringen in (im)materiële vaste activa. De gemiddelde rente over de stand van de leningen bedraagt 3,2%.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingsbedragen zijn bepaald volgens een consistente gedragslijn. De afschrijvingstermijnen sluiten aan op de richtlijnen die zijn vastgelegd in het Handboek Financiële Informatie en Administratie Rijksoverheid. Op de (im)materiële vaste activa wordt, op basis van de economische levensduur, lineair afgeschreven. Hierbij geldt als uitgangspunt dat als vaste activa worden aangemerkt:
• Het actief dat langer dan 1 jaar wordt gebruikt voor de bedrijfsvoering van de IND;
• Het economische eigendom ligt bij de IND;
• De aanschafwaarde van de individuele activa is gelijk aan of groter is dan € 500,– (inclusief b.t.w.).
• De afschrijvingen geschieden overeenkomstig de geschatte economische levensduur en zijn berekend op basis van de aanschafwaarde verminderd met de geschatte restwaarde.
De IND maakt gebruik van de onderstaande termijnen:
Grond | niet afschrijven |
---|---|
Gebouwen | 30 jaar |
Immateriële vaste activa (IMVA) | 10 jaar |
Verbouwingen | 5 jaar |
Inventarissen / installaties | 5 jaar |
Hardware en software | 4 jaar |
Vervoermiddelen | 4 jaar |
Immateriële vaste activa: Als onderdeel van IND bij de Tijd is de ontwikkeling van een nieuw informatiesysteem INDIGO gestart. Om recht te doen aan de economische levensduur van INDIGO wordt het informatiesysteem in 10 jaar afgeschreven.
Kasstroomoverzicht
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari (plus stand depositorekeningen) | 26 704 | 13 370 | 12 665 | 6 517 | 6 529 | 12 574 | 21 819 |
2. | Totaal operationele kasstroom | – 37 126 | 16 508 | 19 360 | 26 669 | 29 748 | 27 690 | 27 690 |
3a | Totaal investeringen | – 36 941 | – 37 716 | – 10 200 | – 10 200 | – 10 200 | – 10 200 | – 10 200 |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen | 24 | ||||||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 36 917 | – 37 716 | – 10 200 | – 10 200 | – 10 200 | – 10 200 | – 10 200 |
4a | Eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | ||||||
4b | Eenmalige storting door moederdepartement | 31 999 | ||||||
4c | Aflossingen op leningen | – 8 290 | – 17 213 | – 25 507 | – 26 657 | – 23 703 | – 18 445 | – 11 138 |
4d | Beroep op leenfaciliteit | 37 000 | 37 716 | 10 200 | 10 200 | 10 200 | 10 200 | 10 200 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 60 709 | 20 503 | – 15 307 | – 16 457 | – 13 503 | – 8 245 | – 938 |
5. | Rekening courant RHB 31 december (plus stand depositorekeningen) | 13 370 | 12 665 | 6 517 | 6 529 | 12 574 | 21 819 | 38 371 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in (eventuele) voorzieningen en het netto werkkapitaal.
Investeringskasstroom
Het betreft de investeringen die worden gedaan in materiële vaste activa. Het betreft zowel vervangings- als uitbreidingsinvesteringen. Voor 2011 worden onder andere investeringen voorzien in inventaris en installaties en hardware en software. Zie voor een verwachting bijgaand overzicht:
Omschrijving | Looptijd (in jaren) | Vervanging | Uitbreiding |
---|---|---|---|
Hardware en software | 4 | 4 500 | 2 850 |
Gebouwen | 5 | 150 | 100 |
Verbouwingen | 5 | 300 | 300 |
Inventaris / installaties | 5 | 1 000 | 1 000 |
Totaal investeringen | 5 950 | 4 250 |
Financieringskasstroom
Deze reeks heeft betrekking op storting door het moederdepartement, het voorgenomen beroep op de leenfaciliteit en op de aflossing van leningen. De storting in 2009 van het moederdepartement heeft betrekking op het compenseren van het nadelig verlies&winst saldo van 2008.