Het GDI heeft als missie het leveren van excellente, generieke ICT beheerdiensten aan klanten bij Justitie én de Rijksoverheid. Het GDI heeft jarenlange ervaring met het beheren, ontwikkelen en onderhouden van ICT-diensten voor alle onderdelen van het Ministerie van Justitie en steeds meer ook voor andere ministeries. Het GDI wil in principe de ICT-dienstverlener voor de gehele Rijksoverheid worden door te groeien en te fuseren met andere ICT-dienstverleners. Dit sluit aan bij de nota Vernieuwing Rijksdienst waarin staat dat de bedrijfsvoering voor het Rijk centraler geregeld moet worden. In 2010 wordt de samenwerking en bundeling met andere ICT-beheerorganisaties binnen Justitie en Rijksoverheid onderzocht. In deze begroting zijn de effecten daarvan niet meegenomen, in afwachting van de verdere uitwerking en besluitvorming.
Het GDI levert beheerdiensten, business development en projecten. De beheerdiensten betreffen:
• Digitale Werkplek Omgeving (DWO): beheer van ICT-werkplekken inclusief telefonie en applicaties;
• Enterprise Resource Planning (ERP): advies en beheer van systemen in SAP, ORACLE, Siebel en PeopleSoft;
• Enterprise Content Management (ECM): advies en beheer van documentmanagement en contentbeheersystemen voor internet- en intranetsites;
• Operations & Infrastructure (O&I): housing en hosting van servers, beheer van netwerkinfrastructuren;
• Gebruikersondersteuning en klantcontact: servicedesk, gebruikersopleidingen, account- en servicelevelmanagement.
• Business development en projecten betreffen consultancy over nieuwe ICT toepassingen en dienstverlening en de projectuitvoering bij de invoering en verdere ontwikkeling van beheerdiensten.
Meerjarige begroting van baten en lasten
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 35 828 | 30 762 | 32 709 | 32 684 | 32 271 | 31 878 | 31 505 |
Opbrengst overige departementen | 2 663 | 2 000 | 1 206 | 1 206 | 1 206 | 1 206 | 1 206 |
Opbrengsten derden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 46 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 38 539 | 32 762 | 33 915 | 33 890 | 33 477 | 33 084 | 32 711 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
Personele kosten | 20 143 | 14 899 | 16 242 | 16 653 | 16 653 | 16 653 | 16 653 |
Materiële kosten | 12 906 | 12 083 | 13 145 | 12 710 | 12 296 | 11 903 | 11 530 |
Rentelasten | 157 | 528 | 528 | 528 | 528 | 528 | 528 |
Afschrijvingskosten | |||||||
Materieel | 3 182 | 5 252 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 |
Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | |||||||
Dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 36 388 | 32 762 | 33 915 | 33 891 | 33 477 | 33 084 | 32 711 |
Saldo van baten en lasten | 2 151 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Baten per groep van producten en diensten
Het GDI werkt met afspraken met opdrachtgevers over de dienstverlening en de kosten daarvan op basis van kostencomponenten, tarieven en afname aantallen.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beheer (incl. opleidingen) | 30 751 | 28 866 | 27 310 | 27 310 | 27 310 | 27 310 | 27 310 |
Projecten | 6 990 | 3 146 | 5 855 | 5 830 | 5 417 | 5 024 | 4 651 |
Bijdrage Computervloer SSC-ICT | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Totale opbrengst overige departementen | 38 491 | 32 762 | 33 915 | 33 890 | 33 477 | 33 084 | 32 711 |
Opbrengst moederdepartement
Dit betreft inkomsten voor geleverde diensten en producten aan dienstonderdelen van het Ministerie van Justitie.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beheer (incl. opleidingen) | 28 088 | 26 866 | 26 104 | 26 104 | 26 104 | 26 104 | 26 104 |
Projecten | 6 990 | 3 146 | 5 855 | 5 830 | 5 417 | 5 024 | 4 651 |
Bijdrage Computervloer SSC-ICT | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Totale opbrengst moederdepartement | 35 828 | 30 762 | 32 709 | 32 684 | 32 271 | 31 878 | 31 505 |
Opbrengst overige departementen
Het GDI verleent al een aantal jaar ICT-diensten aan andere departementen, waaronder P-Direkt van het Ministerie van BZK. Eind 2010 wordt de dienstverlening voor P-Direkt uitgefaseerd waardoor de Opbrengst overige departementen daalt. Nieuwe opbrengsten worden pas in de begroting meegenomen indien de afspraken daarover concreet zijn vastgelegd.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beheer (incl. opleidingen) | 2 663 | 2 000 | 1 206 | 1 206 | 1 206 | 1 206 | 1 206 |
Projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage Computervloer SSC-ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale opbrengst overige departementen | 2 663 | 2 000 | 1 206 | 1 206 | 1 206 | 1 206 | 1 206 |
Rentebaten
Gelet op de beperkte omvang van de rekening courant in de afgelopen jaren wordt vooralsnog geen rekening gehouden met rentebaten.
Lasten
Personele kosten
Het GDI heeft een basisformatie van 141 fte met de mogelijkheid van 30% extra bezetting voor specifieke en tijdelijke dienstverlening zoals projecten; totaal komt dit op 183 fte. Met de taakstelling op basis van het Justitieplan Kleiner en Beter Justitie is een grens gesteld aan de personele omvang van het GDI voor de komende jaren. De variabele bezetting wordt ingevuld met tijdelijke contracten en inhuur.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ambtelijk personeel | |||||||
kosten | 11 324 | 11 399 | 13 692 | 13 203 | 13 203 | 13 203 | 13 203 |
aantal fte conform ijklijn | 135,1 | 151 | 134 | 134 | 134 | 134 | 134 |
extra fte | 27,5 | 12 | 34 | 28 | 28 | 28 | 28 |
Overige personele kosten | |||||||
kosten | 8 819 | 3 500 | 2 550 | 3 450 | 3 450 | 3 450 | 3 450 |
aantal fte | 65 | 20 | 17 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Postactief personeel | |||||||
dotatie voorziening post actief personeel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
aantal fte’s | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale kosten | 20 143 | 14 899 | 16 242 | 16 653 | 16 653 | 16 653 | 16 653 |
Materiële kosten
Het GDI maakt gebruik van huisvesting op meer locaties. De hoofdvestiging is in Zoetermeer aan de Luxemburglaan. Voor directe ICT dienstverlening bij opdrachtgevers en het lokale beheer van werkplekken en systemen beschikt het GDI over huisvesting op het bestuursdepartement en bij opdrachtgevers. In 2010 wordt het naast het GDI gelegen kantoorpand aan de Europaweg, nu nog deels in gebruik van IND, volledig overgenomen door het GDI. Daarmee beschikt het GDI over ruim 400 werkplekken voor de eigen organisatie, voor ICT-projecten van opdrachtgevers en voor collega ICT beheerorganisaties. In de begroting zijn de extra huisvestingskosten én de verwachte extra opbrengsten verwerkt die deze kosten moeten compenseren.
De automatiseringskosten betreffen de interne automatisering van het GDI, de beheerde systemen en omgevingen en het aandeel van het GDI in de gemeenschappelijke computervloer van het Shared Service Centrum ICT van Justitie, waar de productiesystemen staan en de kosten van de computervloer in Zoetermeer waar de ontwikkel-, test- en acceptatie systemen staan. Het (verder) implementeren van nieuwe technieken (bijvoorbeeld Virtualisatie in de hardware) moet het GDI in staat stellen efficiencyvoordelen op materiële kosten te realiseren.
Door toepassing van de Justitiebrede kostensoortindeling heeft verschuiving van de kosten van automatiseringskosten naar overige materiële kosten plaatsgevonden. De meerjarige ontwikkeling van het totaal van deze kostenposten daalt licht.
De post risico-opslag is in 2010 nog opgenomen als buffer voor niet voorzienbare kostenfluctuaties. Vanaf 2011 is deze post bedoeld om niet gerealiseerde werkplekopbrengsten te compenseren.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Huisvesting | 2 299 | 2 340 | 3 540 | 3 540 | 3 540 | 3 540 | 3 540 |
Facilitair | 481 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Overig materieel | 351 | 2 393 | 2 273 | 2 160 | 2 052 | 1 949 | 1 852 |
Automatisering (excl. afschr./incl. SSC) | 9 775 | 6 750 | 6 432 | 6 110 | 5 804 | 5 514 | 5 238 |
Risico-opslag | 0 | 200 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Totale kosten | 12 906 | 12 083 | 13 145 | 12 710 | 12 296 | 11 903 | 11 530 |
Rentelasten
De post Rentelasten is gebaseerd op de omvang van de leenfaciliteit en het gemiddelde rekening-courantsaldo bij het Ministerie van Financiën. Het gehanteerde gemiddelde percentage bedraagt 3%.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingsbedragen zijn een gemiddelde over de verschillende investeringsjaren, op basis van lineaire afschrijving en een tijdsevenredige verdeling over het jaar. Deze zijn in 2010 toegenomen door de overname van activa van de ICT-afdeling van het bestuursdepartement. Daarvoor is een interne financiële verrekening met het moederdepartement overeengekomen. Als gevolg hiervan lopen de omvang van de afschrijvingen tijdelijk niet in de pas met de omvang van de aflossingen op de bij het Ministerie van Financiën opgenomen leenfaciliteit. Nadat deze activa in het kader van vervangingsinvesteringen met de daarbij behorende opname van de leenfaciliteit zijn vernieuwd, komen de afschrijvingen en aflossingen weer in verhouding.
Voor de diverse activaklassen worden de volgende afschrijvingstermijnen gehanteerd:
Activaklassen | Termijn (jr.) |
---|---|
Meubilair | 10 |
Installaties | 5 |
Kantoormachines | 5 |
Overige inventaris | 5 |
Werkplek Hardware | 3 |
Netwerk | 3 |
Techn. Infrastructuur SW | 3 |
Techn. Infrastructuur HW | 4 |
Werkpleksoftware | 4 |
Licenties | 3 |
Saldo baten en lasten
Vanaf 2009 zijn de verwachte baten gelijk aan de begrote lasten. Een eventueel overschot waarmee het eigen vermogen boven de 5%-norm uitkomt wordt afgeroomd.
Kasstroomoverzicht
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening Courant RHB 1 januari | – 1 029 | 7 389 | 3 714 | 5 784 | 8 293 | 10 715 | 13 137 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 8 883 | 834 | 3 839 | 3 967 | 3 922 | 3 922 | 3 922 |
3a. | Totaal investeringen | – 4 012 | – 2 873 | – 2 800 | – 2 575 | – 3 775 | – 1 725 | – 2 475 |
3b. | Totaal boekwaarden desinvesteringen | 210 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 3 802 | – 2 873 | – 2 800 | – 2 575 | – 3 775 | – 1 725 | – 2 475 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | – 2 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen | – 803 | – 1 809 | – 1 768 | – 1 458 | – 1 500 | – 1 500 | – 1 500 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit | 4 140 | 2 873 | 2 800 | 2 575 | 3 775 | 1 725 | 2 475 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 3 337 | – 1 636 | 1 032 | 1 117 | 2 275 | 225 | 975 |
5. | Rekening Courant RHB 31 december | 7 389 | 3 714 | 5 784 | 8 293 | 10 715 | 13 137 | 15 559 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen, mutaties in (eventuele) voorzieningen en in het netto werkkapitaal.
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom wordt bepaald door de vervangings – en uitbreidingsinvesteringen. Voor 2011 zijn conform de ingediende leenaanvragen de volgende vervangingsinvesteringen voorzien:
Omschrijving | Vervanging | Uitbreiding |
---|---|---|
Meubilair | 0 | 0 |
Installaties | 0 | 0 |
Kantoormachines | 0 | 0 |
Audio-visuele middelen | 0 | 0 |
Overige Inventaris | 0 | 0 |
Werkplek Hardware | 1 050 | 0 |
Netwerk | 200 | 0 |
Techn. Infrastructuur SW | 400 | 0 |
Licenties | 225 | 0 |
Techn. Infrastructuur HW | 925 | 0 |
Werkplek Software | 0 | 0 |
Totaal investeringen | 2 800 | 0 |
Gezien de financiële consequenties die de diverse bezuinigingsmaatregelen met zich mee brengen zullen opdrachtgevers terughoudend zijn met het investeren in nieuwe diensten en producten. Daarom is de verwachting dat de uitbreidingsinvesteringen minimaal zijn.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom bestaat uit het beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën ten behoeve van de vervangingsinvesteringen van materiële activa.
Doelmatigheid
Generieke indicatoren | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Gemiddeld uurtarief | 101 | 99 | 97 | 95 | 93 |
Totale omzet per product(groep) | 33 915 | 33 890 | 33 477 | 33 084 | 32 711 |
Beheer (incl. opleidingen en expl. bijdrage SSC-ICT) | 28 060 | 28 060 | 28 060 | 28 060 | 28 060 |
Projecten | 5 855 | 5 830 | 5 417 | 5 024 | 4 651 |
Aantal fte’s (excl. inhuur) werkzaam bij de BL-Dienst | 168 | 162 | 162 | 162 | 162 |
Aantal externe fte’s ingezet bij de BL-Dienst | 17 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Aantal externe fte’s als % van de totale fte’s | 9% | 12% | 12% | 12% | 12% |
Specifieke indicatoren | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Doelmatigheidsverbetering op de kostprijs bestaande diensten | 5% | 4% | 4% | 4% | 4% |
Benchmark ten opzichte van vergelijkbare ICT-organisaties | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% |
Beschikbaarheid systemen | 99,90% | 99,90% | 99,90% | 99,90% | 99,90% |
Betrouwbaarheid dienstverlening | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Klanttevredenheid | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Toelichting
Als baten-lastendienst streeft het GDI naar een zo efficiënt mogelijk ICT beheer. Optimale dienstverlening voor een zo laag mogelijke prijs. Dit komt tot uitdrukking in het uurtarief en de prijzen van de componenten.
Het GDI streeft er naar het gemiddelde uurtarief jaarlijks te laten dalen met 2%. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is het kunnen verminderen van de inhuur door het internaliseren van externen voor de continuering van meerjarige beheeropdrachten.
Het GDI streeft naar doelmatigheidsverbetering van de dienstverlening. Dit werkt door in de kostprijzen en tarieven voor opdrachtgevers. In 2010 is het kostprijsmodel verder verbeterd. Voor 2011 streeft het GDI naar een efficiency verbetering met 5%.
Doelmatigheid is meer dan lagere kosten. Uit een jaarlijkse meting in een onafhankelijke benchmark ten opzichte van vergelijkbare ICT-organisaties, volgt de afwijking van de gemiddelde marktprijs. Hierin is rekening gehouden met vijf indicatoren die samen bepalend zijn voor de mate van doelmatigheid: volume, complexiteit, kwaliteit, productiviteit en kosten. De afwijkingen op deze indicatoren ten opzichte van de markt worden uitgedrukt in een gewogen gemiddelde percentage prijsverschil. Het GDI streeft naar een gemiddelde prijsafwijking van 2% voor 2011 en de jaren daarna ten opzichte van de referentiegroep. Voor de opdrachtgevers is dit een aanvaardbare afwijking ten opzichte van soortgelijke ICT-organisaties.
De beschikbaarheid van de systemen betreft de feitelijke toegang tot deze systemen tijdens de afgesproken openingstijden, uitgedrukt in een percentage van de totale openingstijd.
De betrouwbaarheid van de dienstverlening betreft het aantal service-niveaus dat wordt gehaald.