2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 2 635 637 | 2 134 999 | 2 136 787 | 2 139 901 | 2 134 866 | |
Mutatie 1e suppl. begroting 2010 | 1 117 726 | – 4 947 | – 14 947 | 74 | 74 | |
Nieuwe mutaties | 56 144 | 10 480 | – 1 972 | – 13 652 | 4 426 | |
1. Microkredieten | 1 000 | – 1 000 | ||||
2. Actieplan Veilig Ondernemen | 7 700 | 5 556 | ||||
3. Seed | 21 500 | 21 500 | 21 500 | 21 500 | ||
4. Valorisatie | 25 135 | 25 000 | ||||
5. Bevorderen Ondernemerschap | – 739 | – 10 262 | – 17 447 | – 5 197 | – 197 | |
6. Onderwijs en Ondernemerschap | – 3 000 | |||||
7. Pieken in de Delta | 64 277 | |||||
8. Bedrijventerreinen | – 13 094 | – 26 271 | – 24 965 | – 24 919 | – 11 877 | |
9. Subsidietaakstelling | – 5 000 | – 5 000 | – 5 000 | – 5 000 | – 5 000 | |
Overige beleidsmatig niet-relevante mutaties | – 178 | – 60 | – 36 | |||
Stand ontwerpbegroting 2011 | 3 809 507 | 2 140 532 | 2 119 868 | 2 126 323 | 2 139 366 | 2 158 470 |
Waarvan nog te betalen | 617 757 | 257 954 | 239 926 | 251 620 | 265 517 | 284 869 |
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 401 306 | 333 635 | 340 761 | 344 379 | 305 852 | |
Mutatie 1e suppl. begroting 2010 | 95 423 | 30 551 | 33 959 | 25 905 | 24 594 | |
Nieuwe mutaties | 1 917 | 59 272 | 16 142 | 7 914 | 5 859 | |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 498 646 | 423 458 | 390 862 | 378 198 | 336 305 | 328 229 |
w.v. Algemeen | 32 209 | 19 671 | 16 561 | 16 436 | 16 567 | 16 567 |
w.v. Benutten van gebiedsgerichte economische kansen | 171 678 | 198 397 | 176 633 | 184 264 | 185 115 | 177 437 |
w.v. Stimuleren meer en beter ondernemerschap | 248 410 | 167 421 | 170 133 | 156 337 | 116 086 | 116 249 |
w.v. Bevorderen Level Playing Field | 46 349 | 37 969 | 27 535 | 21 161 | 18 537 | 17 976 |
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 136 887 | 110 838 | 112 708 | 110 838 | 73 998 | |
Mutatie 1e suppl. begroting 2010 | 95 817 | 32 220 | 35 320 | 25 520 | 24 520 | |
Nieuwe mutaties | 20 345 | 12 254 | – 2 458 | – 7 575 | – 2 272 | |
10. IPR decentraal | 15 253 | |||||
11. Ontvangsten uit het FES | 10 780 | 19 780 | 7 880 | 4 880 | 4 480 | |
12. Ontvangsten Volvo | 445 | 307 | 196 | |||
13. Ontvangsten lucht- en ruimtevaart | – 5 688 | – 7 971 | – 10 645 | – 12 651 | – 6 752 | |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 253 049 | 155 312 | 145 570 | 128 783 | 96 246 | 74 405 |
1. Voorgesteld wordt om budget uit 2012 voor Microkredieten naar voren te halen om zo in 2010 de committering aan te kunnen gaan aan de stichting Microfinanciering en Ondernemerschap.
2. Met deze mutatie wordt het budget voor de regeling Veiligheid kleine bedrijven dat in 2009 niet meer gecommitteerd kon worden aan de begroting van 2010 toegevoegd. 61 Daarnaast wordt voorgesteld om in 2011 middelen beschikbaar te stellen om de regeling in 2011 te kunnen voortzetten. De dekking wordt gevonden binnen het budget van Bevorderen ondernemerschap.
3. De gebundelde activiteiten van Actieprogramma Technopartner, Actieprogramma Onderwijs & Ondernemen (O&O) en het nieuwe programma Valorisatie richten zich op een snellere overdracht van kennis en de versterking van het klimaat voor innovatief en kennisintensief ondernemerschap. De doelstelling ligt op het snijvlak van het innovatiebeleid en het ondernemerschapsbeleid. Om de samenhang tussen de programma’s verder te vergroten wordt voorgesteld om de middelen voor Valorisatie en de Seed (Technopartner) over te hevelen van artikel 2 naar artikel 3.
4. Zie toelichting bij mutatie 3.
5. Met deze ambitie wordt vastgesteld om middelen uit Bevorderen Ondernemerschap in te zetten voor de voortzetting van de regeling Veiligheid kleine bedrijven in 2011 en als dekking van een verlaging van de uitgaven van EZ in het kader van het tekort in de Business Case JSF.
6. De gebundelde activiteiten van het Actieprogramma Onderwijs & Ondernemen (O&O) en het programma Valorisatie richten zich op een snellere overdracht van kennis en de versterking van het klimaat voor innovatief en kennisintensief ondernemerschap. Met deze mutatie wordt voorgesteld om het budget van O&O in te zetten voor het programma Valorisatie, waarbij de verplichtingenruimte in 2011 wordt toegevoegd.
7. Deze mutatie betreft het opvragen van FES-middelen ten behoeve van het Nota Ruimte «project Alternatief Hoeksche Waard de Sterke Regio-projecten HST Cargo Amsterdam en CAT Agrofood. Conform bestuurlijke afspraken met de regio Noord-Nederland wordt met deze mutatie ook voorgesteld om de in 2009 niet benutte verplichtingenruimte beschikbaar te stellen in 2010.
8. In december 2009 hebben Rijk, VNG en IPO het convenant bedrijventerreinen 2010–2020 ondertekend. Dit convenant legt de afspraken tussen Rijk, provincies en gemeenten vast over o.a. de uitvoering van de herstructureringsopgave 2009–2013 (bedrijventerreinenbeleid) inclusief de afspraken over rijksfinanciering. Met betrekking tot de rijksfinanciering is in het convenant afgesproken om de Toppermiddelen te decentraliseren naar de provincies via een decentralisatie-uitkering aan het Provinciefonds. Het gaat om een netto bedrag van € 101 mln. Deze mutatie betreft de overboeking.
9. Het kabinet heeft in het Aanvullend Beleidsakkoord een besparing van € 3,2 mld verondersteld uit hoofde van loonmatiging. Omdat de loonmatiging niet in de veronderstelde mate is opgetreden, neemt het demissionair kabinet zijn verantwoordelijkheid en kiest het voor een alternatieve invulling. Eén van deze maatregelen betreft een subsidietaakstelling op de EZ-begroting van structureel € 50 mln. De subsidietaakstelling is verdeeld over de beleidsartikelen 2, 3, 4 en 10. Het aandeel in artikel 3 zal op een later moment aan specifieke instrumenten binnen het artikel worden toegewezen.
10. De afrekening van de IPR Noord Nederland leidt tot een ontvangst in 2010. Eerder was deze ontvangst voorzien in 2009.
11. Deze mutatie betreft het opvragen van FES-middelen ten behoeve van het Nota Ruimte «project Alternatief Hoeksche Waard de Sterke Regio-projecten HST Cargo Amsterdam en CAT Agrofood.
12. Voorgesteld wordt om niet-beleidsartikel 23 op te heffen en om deze voortaan te verantwoorden op artikel 3. Het betreft de afwikkeling van in het verleden aangegane verplichtingen voor de regeling bedrijfsbeëindigingshulp, de garantieregeling Particuliere Participatiemaatschappijen en de verkoop van onderdelen voor de Volvo 400-serie. EZ ontvangt nog tot en met 2016 royalty’s uit hoofde van de verkoop van de onderdelen voor de Volvo 400-serie. Mutatie betreft het opnemen van de ontvangstenraming op artikel 3.
13. In mei 2010 heeft een actualisatie plaatsgevonden van de Business Case JSF. Met deze mutatie worden de ramingen voor de afdrachten over de behaalde omzet vanuit de industrie bijgesteld, omdat deze later zullen binnenkomen dan eerder werd verwacht.