Base description which applies to whole site

6. BATEN-LASTENDIENSTEN

Agentschap NL

Inleiding

Agentschap NL is op 1 januari 2010 van start gegaan en komt voor uit een samenvoeging van SenterNovem, EVD en Octrooicentrum Nederland. De vijf divisies van Agentschap NL richten zich in opdracht van verschillende departementen en andere opdrachtgevers op de uitvoering van Internationaal, Innovatie en Duurzaamheidsbeleid. In 2011 wordt verder gewerkt aan de versterking van de klantgerichte en efficiënte dienstverlening van Agentschap NL. In 2011 zal tevens verdere invulling worden gegeven aan de realisatie van de taakstelling en vindt tevens krimp in het opdrachtpakket plaats.

Deze begroting van Agentschap NL is opgesteld in lijn met de begrotingen uit voorgaande jaren. De in het verleden opgelegde efficiencytaakstellingen zijn in de begroting verwerkt. De tarieven die aan de opdrachtgevers in rekening worden gebracht zijn gebaseerd op de integrale kostprijs.

Begroting van baten en lasten

Tabel 1 Begroting van baten en lasten voor het jaar 2011 Agentschap NL

Bedragen in € 1 000

2009 1

2010

2011

2012

2013

2014

2015

 

Realisatie

Geactualiseerd

     

Baten

       

Opbrengst moederdepartement

165 614

170 234

176 343

166 653

166 243

166 313

166 293

Opbrengst overige departementen

90 910

94 213

84 354

76 824

76 604

76 634

76 634

Opbrengst derden

6 123

7 663

6 900

4 500

4 490

4 490

4 490

Rentebaten

110

      

Bijzondere baten

1

2 280

500

    

Totaal baten

262 758

274 390

268 097

247 977

247 337

247 437

247 417

        

Lasten

       

Apparaatskosten

       

* personele kosten

179 696

187 890

180 390

160 100

160 100

160 100

160 100

* materiële kosten

70 342

80 940

82 697

82 627

81 937

81 937

81 937

Rentelasten

  

160

150

130

120

100

Afschrijvingskosten

       

* materieel

2 898

4 880

4 800

5 040

5 110

5 230

5 230

* immaterieel

525

      

Overige kosten

       

* dotaties voorzieningen

3 265

420

     

* bijzondere lasten

5 266

      

Totaal lasten

261 992

274 130

268 047

247 917

247 277

247 387

247 367

Saldo van baten en lasten exclusief onttrekking bestemmingsreserve herhuisvesting

766

260

50

60

60

50

50

Onttrekking bestemmingsreserve herhuisvesting

5 000

      

Saldo van baten en lasten

5 766

260

50

60

60

50

50

1

Resultaat vóór de verwerking van de uniformering van de waarderingsgrondslagen.

Algemeen

De geactualiseerde begroting 2010 is gebaseerd op de actuele inschatting van de baten en lasten in 2010. De geactualiseerde baten 2010 zijn € 16,5 mln hoger dan de oorspronkelijke begroting 2010. Dit wordt vooral veroorzaakt door een hogere opbrengst bij EZ en VROM. De hogere opbrengst bij het moederdepartement is verspreid over een groot aantal opdrachten. De opbrengsttoename bij VROM wordt veroorzaakt door de regelingen Isolatieglas, Klimaatneutrale Steden, Duurzame Gebiedsontwikkeling en WABO.

De totale baten in 2011 dalen met € 6,3 mln ten opzichte van de geactualiseerde baten 2010 tot € 268,1 mln. Dit is per saldo het resultaat van een afname van het opdrachtenpakket met € 4,5 mln en een daling van de bijzondere baten met € 1,8 mln. Hieronder wordt dit toegelicht.

Baten

Daling van het opdrachtenpakket en taakstelling

Per 1 januari 2011 voert Agentschap NL programma’s uit voor 10 departementen en 18 opdrachtgevers buiten de Rijksoverheid zoals provincies en de EU. De vier grootste opdrachtgevers zijn de ministeries van Economische Zaken (65,9%), Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu (18,3%), Verkeer en Waterstaat (4,9%) en Buitenlandse Zaken (4,8%).

Het opdrachtenvolume van Agentschap NL neemt in 2011 per saldo af met € 4,5 mln ten opzichte van 2010 door daling van het opdrachtenpakket ten gevolge van de invulling van de Rijksbrede taakstellingen voor Agentschap NL.

In 2012 wordt een opdrachtenvolumedaling van 7,3% verwacht. Vanaf 2013 worden ongeveer gelijkblijvende opbrengsten verwacht. De opbrengst wordt naast de volumeontwikkeling tevens bepaald door de tariefontwikkeling.

Opbrengst moederdepartement

Voor het Ministerie van Economische Zaken wordt voor 2011 uitgegaan van een opbrengststijging van per saldo 3,6% ten opzichte van 2010. De stijging wordt onder andere veroorzaakt door het onderbrengen per 1 januari 2011 van Antwoord voor Bedrijven bij Agentschap NL vanuit de beleidskern van het Ministerie van Economische Zaken. De afname van het opdrachtenpakket wordt onder andere veroorzaakt door Innovatievouchers, TGO+Cure en Veiligheid Kleine Bedrijven. Het aandeel van het Ministerie van Economische Zaken in de totale opbrengsten bedraagt 65,9%.

Opbrengst overige departementen

Tabel 1a Opbrengst overige departementen Agentschap NL
Bedragen in € 1 000
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

 

Geactualiseerd

     

VROM

56 711

48 960

45 640

45 490

45 510

45 510

BZ

14 097

12 818

12 214

12 180

12 186

12 185

V&W

12 752

13 070

12 659

12 641

12 643

12 643

LNV

5 286

5 265

2 990

2 982

2 983

2 983

VWS

2 628

1 718

1 083

1 080

1 080

1 081

OCW

1 875

1 849

1 794

1 788

1 789

1 789

BZK

534

449

205

204

204

204

SZW

218

120

121

121

121

121

Financiën

113

105

118

118

118

118

totaal

94 213

84 354

76 824

76 604

76 634

76 634

Bij de opbrengst overige departementen is uitgegaan van een daling van 11,5% ten opzichte van 2010. Voor het Ministerie van VROM wordt voor 2011 uitgegaan van een daling van de opbrengst van 13,7% ten opzichte van 2010 door de verlaging van de omvang van programma’s, in het kader van de realisatie van de taakstelling. De opbrengst overige departementen bedraagt in 2011 circa 31,5% van de totale opbrengst.

Opbrengst derden

Tabel 1b Opbrengst derden Agentschap NL
Bedragen in € 1 000
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

 

Geactualiseerd

     

EU

2 203

1 635

2 421

2 414

2 415

2 415

Provincie

283

337

246

245

245

245

Overig

5 177

4 927

1 833

1 831

1 830

1 830

totaal

7 663

6 900

4 500

4 490

4 490

4 490

Opbrengst derden betreft de opbrengst die buiten de Rijksoverheid wordt gerealiseerd. Deze heeft vooral betrekking op opdrachten voor de Europese Unie en provincies. Bij de opbrengst derden is uitgegaan van een daling van 10,0% ten opzichte van 2010. De afname van het opdrachtenpakket bij Europese Unie als gevolg van afloop van 3-jarige contracten wordt naar verwachting gecompenseerd door de toename van werkzaamheden voor Regionale Uitvoeringsdiensten. Het aandeel in de totale opbrengst bedraagt circa 2,6%. Een sterke daling van de opbrengst derden wordt voorzien na 2011, nadat de taakstelling geëffectueerd is en opdrachten afgestoten dan wel beëindigd moeten worden.

Rentebaten

De rentebaten hebben betrekking op de afgesloten deposito’s gedurende het jaar en de rentevergoeding over het positieve saldo bij de Rijkshoofdboekhouding. Voor 2011 zijn geen rentebaten voorzien.

Bijzondere baten

Voor de uitvoering van het meerjarenprogramma eDienstverlening heeft Agentschap NL een claim bij Programma Vernieuwing Rijksdienst gehonoreerd gekregen voor het project eDienstverlening. De bijzondere baten hebben betrekking op medefinanciering van het project eDienstverlening.

Lasten

Personele kosten

De personele kosten dalen in 2011 ten opzichte van 2010 met € 7,5 mln. Voor 2011 wordt het gemiddelde aantal fte’s geraamd op 2 235 (1 492 ambtenaren en 743 inhuur). Dit betekent een daling van 133 fte (56 ambtenaren en 77 inhuur) ten opzichte van 2010. Bij de personele kostenontwikkeling voor 2011 is uitgegaan van de CPB-index voor de «prijs overheidsconsumptie, beloning werknemers» van 1,75%.

Agentschap NL voert veel taken uit die eind 2011 worden beëindigd. Dit betekent dat ook een aanzienlijk aantal inhuurcontracten eind 2011 beëindigd zal worden.

Materiële kosten

Bij de materiële kostenontwikkeling voor 2011 is uitgegaan van de CPB-index voor de «prijs overheidsconsumptie, netto materieel» van 1,75%.

De materiële kosten zijn voor 2011 geraamd op € 82,7 mln, inclusief de kosten die betrekking hebben op het uitvoeren van declarabele opdrachten. Een grote post binnen de materiële kosten betreft huisvestingskosten. De huur- en exploitatiekosten in 2011 bedragen circa € 20 mln.

Rentelasten

In 2011 wordt bij het Ministerie van Financiën een lening afgesloten ten behoeve van financiering van herhuisvesting divisie NL EVD Internationaal in het Centre Court. De rentelasten in 2011 bedragen € 0,16 mln (rentepercentage 3,46%).

Afschrijvingskosten

In 2011 bedragen de afschrijvingskosten € 4,99 mln. Het niveau van de afschrijvingen neemt in 2011 licht af. Door ingebruikname van de nieuwe vestigingen is een verlaging van de reguliere investeringen in 2011 voorzien. De afschrijvingstermijnen bedragen vijftien jaar voor bouwkundige zaken en installaties, vijf jaar voor inventaris/overig en drie jaar voor hardware/software. Deze afschrijvingstermijnen van de materiële en immateriële vaste activa zijn gelijk aan de geschatte economische levensduur van de betreffende activa.

Dotatie voorzieningen

De dotatie betreft de toevoeging aan de voorzieningen voor personele kosten zoals arbeidsongeschiktheid en aan de voorziening dubieuze debiteuren. Voor 2011 en verder wordt geen dotatie voorzieningen verwacht als gevolg van de afname van de ambtelijke fte’s.

Bijzondere lasten

Voor 2011 worden geen bijzondere lasten verwacht.

Saldo van baten en lasten

Het saldo van baten en lasten laat vanaf 2011 een beperkt positief resultaat zien. Dit is in overeenstemming met de beleidslijn om kostendekkende tarieven in rekening te brengen bij de opdrachtgevers.

Kasstroomoverzicht

Tabel 2 Kasstroomoverzicht 2011 Agentschap NL
Bedragen in € 1 000
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

 

Realisatie

Geactualiseerd

     

1. Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito)

37 537

47 588

36 595

40 656

42 138

42 276

42 232

        

2. Totaal operationele kasstroom

21 947

2 945

4 910

5 412

5 218

5 313

5 324

        

3a. –/– totaal investeringen

– 10 831

– 10 411

– 9 400

– 4 600

– 4 600

– 4 600

– 4 600

3b. + totaal boekwaarde desinvesteringen

       

3. Totaal investeringskasstroom

– 10 831

– 10 411

– 9 400

– 4 600

– 4 600

– 4 600

– 4 600

        

4a. –/– eenmalige uitkering aan moederdepartement

– 1 065

– 3 527

     

4b. + eenmalige storting door moederdepartement

  

4 250

1 150

   

4c. –/– aflossing op leningen

  

– 240

– 480

– 480

– 480

– 480

4d. + mogelijk beroep op leenfaciliteit

  

4 800

    

4. Totaal financieringskasstroom

– 1 065

– 3 527

8 550

670

– 480

– 756

– 866

        

5. Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito)

(=1+2+3+4) (maximale roodstand € 0,5 mln)

47 588

36 595

40 656

42 138

42 276

42 232

42 090

Toelichting

Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal. In 2011 ontwikkelt de operationele kasstroom zich positief. Dit wordt vooral verklaard doordat in 2011 in tegenstelling tot 2010 minder onttrekkingen aan voorzieningen worden verwacht.

Investeringskasstroom

De voor 2011 geraamde investeringen (€ 9,4 mln) hebben betrekking op de investeringen voor de herhuisvesting van de divisie NL EVD Internationaal en de reguliere investeringen. Binnen de reguliere investeringen vallen de aanschaf van hard- en software, toegangstechniek, gebouwinrichting, inventaris en kantoormachines.

Financieringskasstroom

De financieringskasstroom is geraamd op € 8,6 mln. De financieringskasstroom heeft betrekking op eenmalige storting door het moederdepartement in verband met de herhuisvesting van divisie NL EVD Internationaal en het beroep op de leenfaciliteit en de aflossing daarvan voor investeringen in herhuisvesting van de divisie NL EVD Internationaal.

Doelmatigheid

Agentschap NL heeft haar bedrijfsvoering efficiënt vormgegeven. Doordat de uitvoeringsactiviteiten vanaf 2010 bijeengebracht zijn in één agentschap treedt in de eerste plaats kwaliteitswinst voor de doelgroepen (bedrijven, andere overheden en kennisinstellingen) op. Door verdere stroomlijning van de ondersteunende functies binnen Agentschap NL is ook in 2011 kwaliteitswinst te boeken en effectiviteit te winnen.

Doelmatigheid
 

2009

2010

2011

Inputindicatoren

SN

EVD

OCNL

Agentschap NL

Agentschap NL

Kernindicatoren

     

Verhouding direct/indirect personeel in fte’s

1 504 fte

261 fte

362 fte

93 fte

86 fte

33 fte

1 997 fte

372 fte

1 863 fte

372 fte

Verklarende/achterliggende variabelen

     

Personeelskosten per fte

€ 75 514

€ 72 552

€ 74 000

€  76 478

€ 77 709

Totaal aantal fte’s

1 765 fte

479 fte

119 fte

2 368 fte

2 235 fte

Kosten inhuur externen (x 1 000)

€ 54 857

€ 13 930

€ 1 435

€ 66 656

€ 61 423

Outputindicatoren

SN

EVD

OCNL

Agentschap NL

Agentschap NL

Kernindicatoren

     

Uurtarief

2,4% reële tariefstijging

3,43% reële tariefstijging

– 3,6% reële tariefdaling

1,0% reële tariefstijging

1,9% reële tariefstijging

Aantal declarabele uren per fte en totaal

1 454 uren/fte,

2,19 mln uren totaal

1 434 uren/fte,

552 090 uren totaal

1 146 uren/fte, 136 329 uren totaal

1 448 uren/fte,

2,89 mln uren totaal

1 448 uren/fte,

2,84 mln uren totaal

Aantal werkbare en bruto/netto beschikbare uren

2 032 werkbaar

1 656 bruto

1 568 netto

2 032 werkbaar

1 659 bruto

1 568 netto

2 032 werkbaar

1 663 bruto

1 592 netto

2 040 werkbaar

1 671 bruto

1 579 netto

2 048 werkbaar

1 679 bruto

1 587 netto

Verklarende/achterliggende variabelen

     

Bedrijfsresultaat / omzet (x 1 000)

€ 4 921/

€ 168 692

€ 0/

€ 42 000

€ 389/

€ 16 749

€ 260/

€ 274 390

€ 50/

€ 268 097

Kwaliteitsindicatoren

SN

EVD

OCNL

Agentschap NL

Agentschap NL

Kernindicatoren

     

Klanttevredenheid

7,5

Niet beschikbaar

7,8

Doelgroep:

≥ 7,5

Opdrachtgevers:

≥ 7,5

Doelgroep:

≥ 7,5

Opdrachtgevers:

≥ 7,5

Doorlooptijd primaire processen

Verleningen: 86%

Declaraties: 95,5%

Declaraties

< 50%;

23 dagen.

Declaraties

> 50%;

32 dagen

Vastgelegd in Wettelijke bepalingen

Verleningen:

≥ 95%

Declaraties:

≥ 95%

Octrooien 100%

Verleningen:

≥ 95%

Declaraties:

≥ 95%

Octrooien 100%

Gehonoreerde bezwaarschriften

605 (32,3% van totaal)

10 (20% van totaal)

83 (<0,1%)

≤ 25%

NL-OC ≤ 0,1%

Overig ≤ 25%

Aantal klachten

23

3

N.v.t.

< 25

< 25

Medewerkertevredenheid

7,5

7,6

7,4

≥ 7,5

≥ 7,5

Verklarende/achterliggende variabelen

     

Ziekteverzuim %

4,3 %

4 %

4,3 %

4,5 %

4,5 %

EZ hanteert een aantal doelmatigheidsindicatoren ten aanzien van de baten-lastendiensten. Op basis hiervan rapporteren de baten-lastendiensten van EZ.

In 2009 hanteerden SenterNovem, OCNL en EVD verschillende definities voor de indicatoren, hierdoor is onderlinge vergelijking niet goed mogelijk. Voor 2010 is gebruik gemaakt van geüniformeerde definities.

Inputindicatoren

De ontwikkelingen in de streefwaarden van de inputindicatoren bevorderen de doelmatigheid; de verhouding direct/indirect personeel stijgt en het aantal inhuur fte’s (inclusief structurele inhuur) daalt samen met de inhuurkosten. Dit laatste is met name het gevolg van het afnemend opdrachtenpakket door enerzijds het aflopen van opdrachten in het kader van het crisispakketmaatregelen en anderzijds de kabinetsintensiveringen.

De personeelskosten per fte stijgen met de CPB-index, te weten 1,75%.

Outputindicatoren

De outputindicatoren betreffen de streefwaarden. De verhoging van het aantal werkbare en bruto/netto beschikbare uren hangt samen met het geringer aantal doordeweekse nationale feestdagen in 2011 ten opzichte van 2010.

Kwaliteitsindicatoren

De normen behorende bij kwaliteitsindicatoren zijn gelijk gesteld aan het normenkader 2010 met uitzondering van de indicator gehonoreerde bezwaarschriften, deze is voor 2011 voor de divisie NL-OC bijgesteld naar een reële waarde van – 0,1%.

Ook in 2011 zijn de streefwaarden van de kwaliteitsindicatoren onverminderd hoog, ten bate van de best mogelijke inzet voor klanten en opdrachtgevers.

Agentschap Telecom

Begroting van baten en lasten

Tabel 1 Begroting van baten en lasten voor het jaar 2011 Agentschap Telecom

Bedragen in € 1 000

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

 

realisatie

geactualiseerd

     

Baten

       

Opbrengst moederdepartement

11 884

11 565

11 783

11 783

11 783

11 783

11 783

Opbrengst overige departementen

626

74

     

Opbrengst derden

19 133

18 919

20 154

20 176

20 176

20 176

20 264

Rentebaten

39

61

7

7

7

7

7

Vrijval voorzieningen

275

      

Diverse baten

138

300

305

305

305

305

305

Totaal baten

32 094

30 919

32 249

32 271

32 271

32 271

32 359

        

Lasten

       

Apparaatskosten

       

* personele kosten

19 502

19 809

20 434

20 434

20 434

20 434

20 434

* materiële kosten

9 132

9 636

9 112

9 178

9 112

9 107

9 112

Rentelasten

53

150

108

82

79

83

101

Afschrijvingskosten

       

* materieel

2 086

2 393

2 295

2 295

2 295

2 295

2 295

* immaterieel

14

      

Overige kosten

       

* dotaties voorzieningen

531

50

300

50

50

50

50

* diverse lasten

       

Totaal lasten

31 318

32 038

32 249

32 039

31 970

31 969

31 992

        

Saldo van baten en lasten

776

– 1 119

0

232

301

302

367

Algemeen

De geactualiseerde begroting 2010 is gebaseerd op de actuele inschatting van de baten en lasten 2010. De effecten van de taakstelling zijn verwerkt in de begroting.

Baten

Opbrengst moederdepartement

Tabel 1a Opbrengst per productgroep Agentschap Telecom
Bedragen in € 1 000
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

 

realisatie

geactualiseerd

     

Structurele bijdrage moederdepartement

       

Juridische procedures

771

787

826

826

826

826

826

Antennebeleid

729

818

765

765

765

765

765

Beleidsvoorbereiding en -evaluatie

1 239

1 209

1 269

1 269

1 269

1 269

1 269

Repressieve handhaving

1 203

1 237

1 299

1 299

1 299

1 299

1 299

Bevoegd aftappen

500

524

550

550

550

550

550

Dataretentie

404

816

857

857

857

857

857

Wet informatie-uitwisseling Ondergrondse netten

892

1 144

1 200

1 200

1 200

1 200

1 200

Ruimtevaart

36

76

79

79

79

79

79

Compensatie ICT-projecten

611

      

Compensatie vergunningvrij

3 773

3 954

4 150

4 150

4 150

4 150

4 150

Subtotaal structurele bijdrage

10 156

10 565

10 995

10 995

10 995

10 995

10 995

        

Incidentele bijdragen

       

Projecten DGETM

1 727

1 000

787

787

787

787

787

Subtotaal projecten DGETM

1 727

1 000

787

787

787

787

787

        

Totaal

11 884

11 565

11 783

11 783

11 783

11 783

11 783

Structurele bijdragen

De opbrengst van het moederdepartement bestaat voor een groot deel uit een bijdrage in de kosten die volgens het vigerende tarievenbeleid niet aan derden mogen worden doorberekend, namelijk de kosten van juridische procedures en van repressieve handhaving. Verder bestaat de structurele bijdrage uit een bijdrage voor de kosten voor de uitvoering van het antennebeleid en beleidsvoorbereiding en -evaluatie, bevoegd aftappen, toezicht op de ruimtevaartwetgeving, de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten en de bewaarplicht voor telecommunicatiegegevens (dataretentie). Tenslotte is er een bijdrage ter compensatie van opbrengstenderving als gevolg van vergunningvrije toepassingen.

Agentschap Telecom ontvangt incidentele bijdragen voor kosten die worden gemaakt voor verdelingsprojecten in opdracht van het Directoraat-Generaal Energie, Telecom en Markten (DGETM). Vanaf 2011 worden minder omvangrijke verdelingsprojecten verwacht.

Opbrengst overige departementen

Voor 2011 worden geen opbrengsten vanuit overige departementen verwacht. De deelname van Agentschap Telecom aan de fora wetenschap en communicatie van het Kennisplatform Elektromagnetische Velden & Gezondheid (EMV&G) loopt conform het instellingsbesluit af per eind 2010. Daarnaast blijft de ondersteuning van de gemeenten en provincies in het dossier hoogspanningslijnen vooralsnog beperkt tot de jaren 2009 en 2010.

Opbrengst derden

Tabel 1b Opbrengst derden Agentschap Telecom
Bedragen in € 1 000
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

 

realisatie

geactualiseerd

     

Productcategorie

       

Vaste verbindingen

3 523

2 987

3 145

3 145

3 145

3 145

3 145

Mobiele communicatie

4 704

4 421

4 728

4 728

4 728

4 728

4 728

Mobiele openbare telecommunicatienetwerken

1 190

1 596

1 941

1 941

1 941

1 941

1 941

Radiodeterminatie

28

20

28

28

28

28

28

Radiozendamateurs

6

4

4

4

4

4

4

Omroep

5 650

5 945

6 166

6 188

6 188

6 188

6 277

Overige/Verlengingen

 

73

77

77

77

77

77

Examens

149

186

156

156

156

156

156

Afgifte verklaringen, keuringen en erkenningen

4

6

6

6

6

6

6

Randapparatuur

2 000

2 000

2 099

2 099

2 099

2 099

2 099

Afnemerscategorie

       

Defensie

1 210

1 272

1 335

1 335

1 335

1 335

1 335

Korps Landelijke Politiediensten

131

138

145

145

145

145

145

BZK (C 2000)

43

45

47

47

47

47

47

Satellite Operators

462

226

276

276

276

276

276

E2R / E3 (Europese Commissie)

33

      

Totaal

19 133

18 919

20 154

20 176

20 176

20 176

20 264

Toelichting

De afwijking tussen 2011 en 2010 is grotendeels het gevolg van indexering en tariefstijging. Daarnaast worden vergunningopbrengsten voor 2,6GHz voor heel 2011 begroot. Voor 2010 was de helft van de opbrengsten voor 2,6GHz begroot in verband met de veiling halverwege 2010.

Rentebaten

Over het saldo op de rekening courant en deposito’s bij het Ministerie van Financiën ontvangt Agentschap Telecom rente. Deze begroting gaat uit van een rentepercentage op deposito’s van 0,5% op € 1,5 mln gedurende het jaar. Voor het saldo op de rekening courant is de rente 0%.

Bijzondere baten

Voor 2011 is rekening gehouden met een bedrag van € 0,3 mln voor de baten die volgen uit het uitlenen van personeel, door te belasten huisvestingskosten en het afstoten van materieel zoals dienstauto’s.

Lasten

Personele kosten

Bij de berekening van de personele kosten voor 2011 is rekening gehouden met een loonstijging van 1,75% in 2011 ten opzichte van de geactualiseerde begroting 2010. De verwachte gemiddelde bezetting voor 2011 is 275,0 fte (2010: 277,5 fte), waarvan 250 fte ambtelijk personeel (2010: 253 fte). De gemiddelde totale personeelskosten zijn € 74 305 per fte in 2011 (geactualiseerd 2010: € 69 990). De loonkosten per ambtelijke fte in 2011 worden geraamd op € 68 066 (geactualiseerd 2010: € 66 895). De gemiddelde kosten voor niet-ambtelijk personeel zijn begroot op € 102 292 per fte (geactualiseerd 2010: € 100 533).

Materiële kosten

Bij de berekening van de materiële kosten voor 2011 is uitgegaan van de CPB-index «prijs overheidsconsumptie, netto materieel» van 1,75%. De huisvestingskosten bedragen in 2011 circa € 2,5 mln.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten zullen vanaf 2011 lager uitvallen door de lagere investeringen in afgelopen jaren.

Rentelasten

De rente betreft de vergoeding die Agentschap Telecom betaalt voor leningen bij het Ministerie van Financiën om investeringen in vaste activa te financieren. Uitgangspunt is een rentepercentage van gemiddeld 2,6% voor de toekomstige langlopende leningen.

Dotaties voorzieningen

De stelselwijziging betreffende de financiële verslaggeving met ingang van 2007 heeft tot gevolg dat het aantal voorzieningen en daarmee de dotaties is afgenomen. In 2011 wordt met een bedrag van € 250 000 rekening gehouden als toevoeging aan voorzieningen (wachtgelders, ambtsjubileum en dubieuze debiteuren). Vanaf 2012 is dit € 50 000.

Saldo van baten lasten

Het negatieve resultaat over 2010 is bedoeld om de post te verrekenen met vergunninghouders af te bouwen tot een niveau waarmee korte termijn dekkingsresultaten op tarieven genivelleerd kunnen worden. Voor 2011 wordt uitgegaan van een kostendekkende begroting.

Kasstroomoverzicht

Tabel 2 Kasstroomoverzicht 2011 Agentschap Telecom
Bedragen in € 1 000
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

 

realisatie

geactualiseerd

     

1. Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito)

32

5 843

3 132

2 112

1 771

1 533

1 849

        

2. Totaal operationele kasstroom

4 784

1 137

2 453

2 446

2 531

2 571

2 636

        

3a -/- totaal investeringen

– 2 658

– 2 714

– 3 053

– 3 053

– 3 053

– 3 053

– 3 053

3b + totaal boekwaarde desinvesteringen

       

3. Totaal investeringskasstroom

– 2 658

– 2 714

– 3 053

– 3 053

– 3 053

– 3 053

– 3 053

        

4a -/- eenmalige uitkeringen aan moederdepartement

1 000

– 290

  

– 86

– 111

– 111

4b + eenmalige stortingen door moederdepartement

  

425

    

4c -/- aflossingen op leningen

– 315

– 845

– 845

– 734

– 631

– 591

– 698

4d + mogelijk beroep op leenfaciliteit

3 000

  

1 000

1 000

1 500

1 000

4. totaal financieringskasstroom

3 685

– 1 134

– 420

266

284

798

191

        

5. Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito)

(=1+2+3+4) (maximale roodstand € 0,5 mln)

5 843

3 132

2 112

1 771

1 533

1 849

1 623

Toelichting

Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.

Investeringskasstroom

In 2011 verwacht Agentschap Telecom circa € 3,1 mln te investeren in materiële vaste activa. De investeringen betreffen voornamelijk elektronische apparatuur.

Financieringskasstroom

De aflossing van de leningen, variërend van 4 tot 10 jaar, zal circa € 0,8 mln bedragen in 2011. Voor 2011 voorziet Agentschap geen lening om de investeringen te financieren.

Doelmatigheid

Inputindicatoren

2009

realisatie

2010

geactualiseerd

2011

begroting

Kernindicatoren

   

Verhouding direct/indirect personeel in fte’s en €

175,7 fte / 90,4 fte

184,7 fte / 92,8 fte

190 fte / 85 fte

€ 12,8 mln / 6,4 mln

€ 13,8 mln / 6,0 mln

€ 14,1 mln / 6,3 mln

Verklarende/achterliggende variabelen

   

Personeelskosten per fte

€ 73 316

€ 69 990

€ 74 305

Totaal aantal fte’s

266,0

277,5

275,0

Inhuur externen o.b.v. PAO-definitie

€ 2,5 mln/ 20,5 fte

€ 2,2 mln/ 24,5 fte

€ 2,6 mln / 25,3 fte

Outputindicatoren

   

Kernindicatoren

   

Uurtarief (met stijging/daling in reële termen)

– 0,01%

2,86%

≤ 3,21%

Declarabiliteit (aantal declarabele uren per fte en totaal)

1420/1660

1429/1667

1429/1667

86%

≥ 86 %

≥ 86 %

Aantal werkbare en bruto/netto beschikbare uren

werkbaar: 1 829

werkbaar: 1 836

werkbaar: 1 836

bruto: 1 660

bruto: 1 667

bruto: 1 667

netto: 1 578

netto: 1 429

netto: 1 429

Verklarende/achterliggende variabelen

   

Bedrijfsresultaat / omzet

€ 0,8 mln / € 32,1 mln

€ -/-1,1 mln/ € 31,0 mln

€ 0,0 mln / € 32,2 mln

Kwaliteitsindicatoren

   

Kernindicatoren

   

Klanttevredenheid:

   

– opdrachtgevers

Niet in 2009

≥ 7

niet in 2011

– bedrijven

Niet in 2009

≥ 7

niet in 2011

    

Doorlooptijd primaire processen:

   

Vergunningaanvragen:

   

binnen 8 weken

98%

95%

95%

binnen 6 weken

97%

85%

85%

binnen 4 weken

95%

60%

60%

binnen 2 weken

89%

35%

35%

Elektronische aanvraag:

   

binnen 10 dagen

99%

95%

95%

Reactietijd storingsklachten:

   

Klachten van levensbelang binnen 4 uur

100%

100%

100%

Klachten van maatschappelijk belang binnen 12 uur

98%

98%

98%

Klachten van individueel belang binnen 3 werkdagen

92%

90%

90%

Gehonoreerde bezwaarschriften (aantal en in %)

18 (11%)

≤ 5%

≤ 5%

Aantal klachten

7

≤ 7

≤ 7

Medewerkertevredenheid

7

≥ 7

≥ 7

Verklarende/achterliggende variabelen

   

Ziekteverzuim%

4,7%

4,3%

4,3%

Doelmatigheidbevorderende maatregelen

Vanaf 2010 wordt extra gestuurd op lagere tarieven voor interim personeel.

Licence