Agentschap NL
Inleiding
Agentschap NL is op 1 januari 2010 van start gegaan en komt voor uit een samenvoeging van SenterNovem, EVD en Octrooicentrum Nederland. De vijf divisies van Agentschap NL richten zich in opdracht van verschillende departementen en andere opdrachtgevers op de uitvoering van Internationaal, Innovatie en Duurzaamheidsbeleid. In 2011 wordt verder gewerkt aan de versterking van de klantgerichte en efficiënte dienstverlening van Agentschap NL. In 2011 zal tevens verdere invulling worden gegeven aan de realisatie van de taakstelling en vindt tevens krimp in het opdrachtpakket plaats.
Deze begroting van Agentschap NL is opgesteld in lijn met de begrotingen uit voorgaande jaren. De in het verleden opgelegde efficiencytaakstellingen zijn in de begroting verwerkt. De tarieven die aan de opdrachtgevers in rekening worden gebracht zijn gebaseerd op de integrale kostprijs.
Begroting van baten en lasten
Bedragen in € 1 000 | 2009 1 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie | Geactualiseerd | ||||||
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 165 614 | 170 234 | 176 343 | 166 653 | 166 243 | 166 313 | 166 293 |
Opbrengst overige departementen | 90 910 | 94 213 | 84 354 | 76 824 | 76 604 | 76 634 | 76 634 |
Opbrengst derden | 6 123 | 7 663 | 6 900 | 4 500 | 4 490 | 4 490 | 4 490 |
Rentebaten | 110 | ||||||
Bijzondere baten | 1 | 2 280 | 500 | ||||
Totaal baten | 262 758 | 274 390 | 268 097 | 247 977 | 247 337 | 247 437 | 247 417 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
* personele kosten | 179 696 | 187 890 | 180 390 | 160 100 | 160 100 | 160 100 | 160 100 |
* materiële kosten | 70 342 | 80 940 | 82 697 | 82 627 | 81 937 | 81 937 | 81 937 |
Rentelasten | 160 | 150 | 130 | 120 | 100 | ||
Afschrijvingskosten | |||||||
* materieel | 2 898 | 4 880 | 4 800 | 5 040 | 5 110 | 5 230 | 5 230 |
* immaterieel | 525 | ||||||
Overige kosten | |||||||
* dotaties voorzieningen | 3 265 | 420 | |||||
* bijzondere lasten | 5 266 | ||||||
Totaal lasten | 261 992 | 274 130 | 268 047 | 247 917 | 247 277 | 247 387 | 247 367 |
Saldo van baten en lasten exclusief onttrekking bestemmingsreserve herhuisvesting | 766 | 260 | 50 | 60 | 60 | 50 | 50 |
Onttrekking bestemmingsreserve herhuisvesting | 5 000 | ||||||
Saldo van baten en lasten | 5 766 | 260 | 50 | 60 | 60 | 50 | 50 |
Algemeen
De geactualiseerde begroting 2010 is gebaseerd op de actuele inschatting van de baten en lasten in 2010. De geactualiseerde baten 2010 zijn € 16,5 mln hoger dan de oorspronkelijke begroting 2010. Dit wordt vooral veroorzaakt door een hogere opbrengst bij EZ en VROM. De hogere opbrengst bij het moederdepartement is verspreid over een groot aantal opdrachten. De opbrengsttoename bij VROM wordt veroorzaakt door de regelingen Isolatieglas, Klimaatneutrale Steden, Duurzame Gebiedsontwikkeling en WABO.
De totale baten in 2011 dalen met € 6,3 mln ten opzichte van de geactualiseerde baten 2010 tot € 268,1 mln. Dit is per saldo het resultaat van een afname van het opdrachtenpakket met € 4,5 mln en een daling van de bijzondere baten met € 1,8 mln. Hieronder wordt dit toegelicht.
Baten
Daling van het opdrachtenpakket en taakstelling
Per 1 januari 2011 voert Agentschap NL programma’s uit voor 10 departementen en 18 opdrachtgevers buiten de Rijksoverheid zoals provincies en de EU. De vier grootste opdrachtgevers zijn de ministeries van Economische Zaken (65,9%), Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu (18,3%), Verkeer en Waterstaat (4,9%) en Buitenlandse Zaken (4,8%).
Het opdrachtenvolume van Agentschap NL neemt in 2011 per saldo af met € 4,5 mln ten opzichte van 2010 door daling van het opdrachtenpakket ten gevolge van de invulling van de Rijksbrede taakstellingen voor Agentschap NL.
In 2012 wordt een opdrachtenvolumedaling van 7,3% verwacht. Vanaf 2013 worden ongeveer gelijkblijvende opbrengsten verwacht. De opbrengst wordt naast de volumeontwikkeling tevens bepaald door de tariefontwikkeling.
Opbrengst moederdepartement
Voor het Ministerie van Economische Zaken wordt voor 2011 uitgegaan van een opbrengststijging van per saldo 3,6% ten opzichte van 2010. De stijging wordt onder andere veroorzaakt door het onderbrengen per 1 januari 2011 van Antwoord voor Bedrijven bij Agentschap NL vanuit de beleidskern van het Ministerie van Economische Zaken. De afname van het opdrachtenpakket wordt onder andere veroorzaakt door Innovatievouchers, TGO+Cure en Veiligheid Kleine Bedrijven. Het aandeel van het Ministerie van Economische Zaken in de totale opbrengsten bedraagt 65,9%.
Opbrengst overige departementen
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Geactualiseerd | ||||||
VROM | 56 711 | 48 960 | 45 640 | 45 490 | 45 510 | 45 510 |
BZ | 14 097 | 12 818 | 12 214 | 12 180 | 12 186 | 12 185 |
V&W | 12 752 | 13 070 | 12 659 | 12 641 | 12 643 | 12 643 |
LNV | 5 286 | 5 265 | 2 990 | 2 982 | 2 983 | 2 983 |
VWS | 2 628 | 1 718 | 1 083 | 1 080 | 1 080 | 1 081 |
OCW | 1 875 | 1 849 | 1 794 | 1 788 | 1 789 | 1 789 |
BZK | 534 | 449 | 205 | 204 | 204 | 204 |
SZW | 218 | 120 | 121 | 121 | 121 | 121 |
Financiën | 113 | 105 | 118 | 118 | 118 | 118 |
totaal | 94 213 | 84 354 | 76 824 | 76 604 | 76 634 | 76 634 |
Bij de opbrengst overige departementen is uitgegaan van een daling van 11,5% ten opzichte van 2010. Voor het Ministerie van VROM wordt voor 2011 uitgegaan van een daling van de opbrengst van 13,7% ten opzichte van 2010 door de verlaging van de omvang van programma’s, in het kader van de realisatie van de taakstelling. De opbrengst overige departementen bedraagt in 2011 circa 31,5% van de totale opbrengst.
Opbrengst derden
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Geactualiseerd | ||||||
EU | 2 203 | 1 635 | 2 421 | 2 414 | 2 415 | 2 415 |
Provincie | 283 | 337 | 246 | 245 | 245 | 245 |
Overig | 5 177 | 4 927 | 1 833 | 1 831 | 1 830 | 1 830 |
totaal | 7 663 | 6 900 | 4 500 | 4 490 | 4 490 | 4 490 |
Opbrengst derden betreft de opbrengst die buiten de Rijksoverheid wordt gerealiseerd. Deze heeft vooral betrekking op opdrachten voor de Europese Unie en provincies. Bij de opbrengst derden is uitgegaan van een daling van 10,0% ten opzichte van 2010. De afname van het opdrachtenpakket bij Europese Unie als gevolg van afloop van 3-jarige contracten wordt naar verwachting gecompenseerd door de toename van werkzaamheden voor Regionale Uitvoeringsdiensten. Het aandeel in de totale opbrengst bedraagt circa 2,6%. Een sterke daling van de opbrengst derden wordt voorzien na 2011, nadat de taakstelling geëffectueerd is en opdrachten afgestoten dan wel beëindigd moeten worden.
Rentebaten
De rentebaten hebben betrekking op de afgesloten deposito’s gedurende het jaar en de rentevergoeding over het positieve saldo bij de Rijkshoofdboekhouding. Voor 2011 zijn geen rentebaten voorzien.
Bijzondere baten
Voor de uitvoering van het meerjarenprogramma eDienstverlening heeft Agentschap NL een claim bij Programma Vernieuwing Rijksdienst gehonoreerd gekregen voor het project eDienstverlening. De bijzondere baten hebben betrekking op medefinanciering van het project eDienstverlening.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten dalen in 2011 ten opzichte van 2010 met € 7,5 mln. Voor 2011 wordt het gemiddelde aantal fte’s geraamd op 2 235 (1 492 ambtenaren en 743 inhuur). Dit betekent een daling van 133 fte (56 ambtenaren en 77 inhuur) ten opzichte van 2010. Bij de personele kostenontwikkeling voor 2011 is uitgegaan van de CPB-index voor de «prijs overheidsconsumptie, beloning werknemers» van 1,75%.
Agentschap NL voert veel taken uit die eind 2011 worden beëindigd. Dit betekent dat ook een aanzienlijk aantal inhuurcontracten eind 2011 beëindigd zal worden.
Materiële kosten
Bij de materiële kostenontwikkeling voor 2011 is uitgegaan van de CPB-index voor de «prijs overheidsconsumptie, netto materieel» van 1,75%.
De materiële kosten zijn voor 2011 geraamd op € 82,7 mln, inclusief de kosten die betrekking hebben op het uitvoeren van declarabele opdrachten. Een grote post binnen de materiële kosten betreft huisvestingskosten. De huur- en exploitatiekosten in 2011 bedragen circa € 20 mln.
Rentelasten
In 2011 wordt bij het Ministerie van Financiën een lening afgesloten ten behoeve van financiering van herhuisvesting divisie NL EVD Internationaal in het Centre Court. De rentelasten in 2011 bedragen € 0,16 mln (rentepercentage 3,46%).
Afschrijvingskosten
In 2011 bedragen de afschrijvingskosten € 4,99 mln. Het niveau van de afschrijvingen neemt in 2011 licht af. Door ingebruikname van de nieuwe vestigingen is een verlaging van de reguliere investeringen in 2011 voorzien. De afschrijvingstermijnen bedragen vijftien jaar voor bouwkundige zaken en installaties, vijf jaar voor inventaris/overig en drie jaar voor hardware/software. Deze afschrijvingstermijnen van de materiële en immateriële vaste activa zijn gelijk aan de geschatte economische levensduur van de betreffende activa.
Dotatie voorzieningen
De dotatie betreft de toevoeging aan de voorzieningen voor personele kosten zoals arbeidsongeschiktheid en aan de voorziening dubieuze debiteuren. Voor 2011 en verder wordt geen dotatie voorzieningen verwacht als gevolg van de afname van de ambtelijke fte’s.
Bijzondere lasten
Voor 2011 worden geen bijzondere lasten verwacht.
Saldo van baten en lasten
Het saldo van baten en lasten laat vanaf 2011 een beperkt positief resultaat zien. Dit is in overeenstemming met de beleidslijn om kostendekkende tarieven in rekening te brengen bij de opdrachtgevers.
Kasstroomoverzicht
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie | Geactualiseerd | ||||||
1. Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 37 537 | 47 588 | 36 595 | 40 656 | 42 138 | 42 276 | 42 232 |
2. Totaal operationele kasstroom | 21 947 | 2 945 | 4 910 | 5 412 | 5 218 | 5 313 | 5 324 |
3a. –/– totaal investeringen | – 10 831 | – 10 411 | – 9 400 | – 4 600 | – 4 600 | – 4 600 | – 4 600 |
3b. + totaal boekwaarde desinvesteringen | |||||||
3. Totaal investeringskasstroom | – 10 831 | – 10 411 | – 9 400 | – 4 600 | – 4 600 | – 4 600 | – 4 600 |
4a. –/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 1 065 | – 3 527 | |||||
4b. + eenmalige storting door moederdepartement | 4 250 | 1 150 | |||||
4c. –/– aflossing op leningen | – 240 | – 480 | – 480 | – 480 | – 480 | ||
4d. + mogelijk beroep op leenfaciliteit | 4 800 | ||||||
4. Totaal financieringskasstroom | – 1 065 | – 3 527 | 8 550 | 670 | – 480 | – 756 | – 866 |
5. Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito) (=1+2+3+4) (maximale roodstand € 0,5 mln) | 47 588 | 36 595 | 40 656 | 42 138 | 42 276 | 42 232 | 42 090 |
Toelichting
Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal. In 2011 ontwikkelt de operationele kasstroom zich positief. Dit wordt vooral verklaard doordat in 2011 in tegenstelling tot 2010 minder onttrekkingen aan voorzieningen worden verwacht.
Investeringskasstroom
De voor 2011 geraamde investeringen (€ 9,4 mln) hebben betrekking op de investeringen voor de herhuisvesting van de divisie NL EVD Internationaal en de reguliere investeringen. Binnen de reguliere investeringen vallen de aanschaf van hard- en software, toegangstechniek, gebouwinrichting, inventaris en kantoormachines.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom is geraamd op € 8,6 mln. De financieringskasstroom heeft betrekking op eenmalige storting door het moederdepartement in verband met de herhuisvesting van divisie NL EVD Internationaal en het beroep op de leenfaciliteit en de aflossing daarvan voor investeringen in herhuisvesting van de divisie NL EVD Internationaal.
Doelmatigheid
Agentschap NL heeft haar bedrijfsvoering efficiënt vormgegeven. Doordat de uitvoeringsactiviteiten vanaf 2010 bijeengebracht zijn in één agentschap treedt in de eerste plaats kwaliteitswinst voor de doelgroepen (bedrijven, andere overheden en kennisinstellingen) op. Door verdere stroomlijning van de ondersteunende functies binnen Agentschap NL is ook in 2011 kwaliteitswinst te boeken en effectiviteit te winnen.
2009 | 2010 | 2011 | |||
---|---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | SN | EVD | OCNL | Agentschap NL | Agentschap NL |
Kernindicatoren | |||||
Verhouding direct/indirect personeel in fte’s | 1 504 fte 261 fte | 362 fte 93 fte | 86 fte 33 fte | 1 997 fte 372 fte | 1 863 fte 372 fte |
Verklarende/achterliggende variabelen | |||||
Personeelskosten per fte | € 75 514 | € 72 552 | € 74 000 | € 76 478 | € 77 709 |
Totaal aantal fte’s | 1 765 fte | 479 fte | 119 fte | 2 368 fte | 2 235 fte |
Kosten inhuur externen (x 1 000) | € 54 857 | € 13 930 | € 1 435 | € 66 656 | € 61 423 |
Outputindicatoren | SN | EVD | OCNL | Agentschap NL | Agentschap NL |
Kernindicatoren | |||||
Uurtarief | 2,4% reële tariefstijging | 3,43% reële tariefstijging | – 3,6% reële tariefdaling | 1,0% reële tariefstijging | 1,9% reële tariefstijging |
Aantal declarabele uren per fte en totaal | 1 454 uren/fte, 2,19 mln uren totaal | 1 434 uren/fte, 552 090 uren totaal | 1 146 uren/fte, 136 329 uren totaal | 1 448 uren/fte, 2,89 mln uren totaal | 1 448 uren/fte, 2,84 mln uren totaal |
Aantal werkbare en bruto/netto beschikbare uren | 2 032 werkbaar 1 656 bruto 1 568 netto | 2 032 werkbaar 1 659 bruto 1 568 netto | 2 032 werkbaar 1 663 bruto 1 592 netto | 2 040 werkbaar 1 671 bruto 1 579 netto | 2 048 werkbaar 1 679 bruto 1 587 netto |
Verklarende/achterliggende variabelen | |||||
Bedrijfsresultaat / omzet (x 1 000) | € 4 921/ € 168 692 | € 0/ € 42 000 | € 389/ € 16 749 | € 260/ € 274 390 | € 50/ € 268 097 |
Kwaliteitsindicatoren | SN | EVD | OCNL | Agentschap NL | Agentschap NL |
Kernindicatoren | |||||
Klanttevredenheid | 7,5 | Niet beschikbaar | 7,8 | Doelgroep: ≥ 7,5 Opdrachtgevers: ≥ 7,5 | Doelgroep: ≥ 7,5 Opdrachtgevers: ≥ 7,5 |
Doorlooptijd primaire processen | Verleningen: 86% Declaraties: 95,5% | Declaraties < 50%; 23 dagen. Declaraties > 50%; 32 dagen | Vastgelegd in Wettelijke bepalingen | Verleningen: ≥ 95% Declaraties: ≥ 95% Octrooien 100% | Verleningen: ≥ 95% Declaraties: ≥ 95% Octrooien 100% |
Gehonoreerde bezwaarschriften | 605 (32,3% van totaal) | 10 (20% van totaal) | 83 (<0,1%) | ≤ 25% | NL-OC ≤ 0,1% Overig ≤ 25% |
Aantal klachten | 23 | 3 | N.v.t. | < 25 | < 25 |
Medewerkertevredenheid | 7,5 | 7,6 | 7,4 | ≥ 7,5 | ≥ 7,5 |
Verklarende/achterliggende variabelen | |||||
Ziekteverzuim % | 4,3 % | 4 % | 4,3 % | 4,5 % | 4,5 % |
EZ hanteert een aantal doelmatigheidsindicatoren ten aanzien van de baten-lastendiensten. Op basis hiervan rapporteren de baten-lastendiensten van EZ.
In 2009 hanteerden SenterNovem, OCNL en EVD verschillende definities voor de indicatoren, hierdoor is onderlinge vergelijking niet goed mogelijk. Voor 2010 is gebruik gemaakt van geüniformeerde definities.
Inputindicatoren
De ontwikkelingen in de streefwaarden van de inputindicatoren bevorderen de doelmatigheid; de verhouding direct/indirect personeel stijgt en het aantal inhuur fte’s (inclusief structurele inhuur) daalt samen met de inhuurkosten. Dit laatste is met name het gevolg van het afnemend opdrachtenpakket door enerzijds het aflopen van opdrachten in het kader van het crisispakketmaatregelen en anderzijds de kabinetsintensiveringen.
De personeelskosten per fte stijgen met de CPB-index, te weten 1,75%.
Outputindicatoren
De outputindicatoren betreffen de streefwaarden. De verhoging van het aantal werkbare en bruto/netto beschikbare uren hangt samen met het geringer aantal doordeweekse nationale feestdagen in 2011 ten opzichte van 2010.
Kwaliteitsindicatoren
De normen behorende bij kwaliteitsindicatoren zijn gelijk gesteld aan het normenkader 2010 met uitzondering van de indicator gehonoreerde bezwaarschriften, deze is voor 2011 voor de divisie NL-OC bijgesteld naar een reële waarde van – 0,1%.
Ook in 2011 zijn de streefwaarden van de kwaliteitsindicatoren onverminderd hoog, ten bate van de best mogelijke inzet voor klanten en opdrachtgevers.
Agentschap Telecom
Begroting van baten en lasten
Bedragen in € 1 000 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
realisatie | geactualiseerd | ||||||
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 11 884 | 11 565 | 11 783 | 11 783 | 11 783 | 11 783 | 11 783 |
Opbrengst overige departementen | 626 | 74 | |||||
Opbrengst derden | 19 133 | 18 919 | 20 154 | 20 176 | 20 176 | 20 176 | 20 264 |
Rentebaten | 39 | 61 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Vrijval voorzieningen | 275 | ||||||
Diverse baten | 138 | 300 | 305 | 305 | 305 | 305 | 305 |
Totaal baten | 32 094 | 30 919 | 32 249 | 32 271 | 32 271 | 32 271 | 32 359 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
* personele kosten | 19 502 | 19 809 | 20 434 | 20 434 | 20 434 | 20 434 | 20 434 |
* materiële kosten | 9 132 | 9 636 | 9 112 | 9 178 | 9 112 | 9 107 | 9 112 |
Rentelasten | 53 | 150 | 108 | 82 | 79 | 83 | 101 |
Afschrijvingskosten | |||||||
* materieel | 2 086 | 2 393 | 2 295 | 2 295 | 2 295 | 2 295 | 2 295 |
* immaterieel | 14 | ||||||
Overige kosten | |||||||
* dotaties voorzieningen | 531 | 50 | 300 | 50 | 50 | 50 | 50 |
* diverse lasten | |||||||
Totaal lasten | 31 318 | 32 038 | 32 249 | 32 039 | 31 970 | 31 969 | 31 992 |
Saldo van baten en lasten | 776 | – 1 119 | 0 | 232 | 301 | 302 | 367 |
Algemeen
De geactualiseerde begroting 2010 is gebaseerd op de actuele inschatting van de baten en lasten 2010. De effecten van de taakstelling zijn verwerkt in de begroting.
Baten
Opbrengst moederdepartement
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
realisatie | geactualiseerd | ||||||
Structurele bijdrage moederdepartement | |||||||
Juridische procedures | 771 | 787 | 826 | 826 | 826 | 826 | 826 |
Antennebeleid | 729 | 818 | 765 | 765 | 765 | 765 | 765 |
Beleidsvoorbereiding en -evaluatie | 1 239 | 1 209 | 1 269 | 1 269 | 1 269 | 1 269 | 1 269 |
Repressieve handhaving | 1 203 | 1 237 | 1 299 | 1 299 | 1 299 | 1 299 | 1 299 |
Bevoegd aftappen | 500 | 524 | 550 | 550 | 550 | 550 | 550 |
Dataretentie | 404 | 816 | 857 | 857 | 857 | 857 | 857 |
Wet informatie-uitwisseling Ondergrondse netten | 892 | 1 144 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 |
Ruimtevaart | 36 | 76 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 |
Compensatie ICT-projecten | 611 | ||||||
Compensatie vergunningvrij | 3 773 | 3 954 | 4 150 | 4 150 | 4 150 | 4 150 | 4 150 |
Subtotaal structurele bijdrage | 10 156 | 10 565 | 10 995 | 10 995 | 10 995 | 10 995 | 10 995 |
Incidentele bijdragen | |||||||
Projecten DGETM | 1 727 | 1 000 | 787 | 787 | 787 | 787 | 787 |
Subtotaal projecten DGETM | 1 727 | 1 000 | 787 | 787 | 787 | 787 | 787 |
Totaal | 11 884 | 11 565 | 11 783 | 11 783 | 11 783 | 11 783 | 11 783 |
Structurele bijdragen
De opbrengst van het moederdepartement bestaat voor een groot deel uit een bijdrage in de kosten die volgens het vigerende tarievenbeleid niet aan derden mogen worden doorberekend, namelijk de kosten van juridische procedures en van repressieve handhaving. Verder bestaat de structurele bijdrage uit een bijdrage voor de kosten voor de uitvoering van het antennebeleid en beleidsvoorbereiding en -evaluatie, bevoegd aftappen, toezicht op de ruimtevaartwetgeving, de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten en de bewaarplicht voor telecommunicatiegegevens (dataretentie). Tenslotte is er een bijdrage ter compensatie van opbrengstenderving als gevolg van vergunningvrije toepassingen.
Agentschap Telecom ontvangt incidentele bijdragen voor kosten die worden gemaakt voor verdelingsprojecten in opdracht van het Directoraat-Generaal Energie, Telecom en Markten (DGETM). Vanaf 2011 worden minder omvangrijke verdelingsprojecten verwacht.
Opbrengst overige departementen
Voor 2011 worden geen opbrengsten vanuit overige departementen verwacht. De deelname van Agentschap Telecom aan de fora wetenschap en communicatie van het Kennisplatform Elektromagnetische Velden & Gezondheid (EMV&G) loopt conform het instellingsbesluit af per eind 2010. Daarnaast blijft de ondersteuning van de gemeenten en provincies in het dossier hoogspanningslijnen vooralsnog beperkt tot de jaren 2009 en 2010.
Opbrengst derden
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
realisatie | geactualiseerd | ||||||
Productcategorie | |||||||
Vaste verbindingen | 3 523 | 2 987 | 3 145 | 3 145 | 3 145 | 3 145 | 3 145 |
Mobiele communicatie | 4 704 | 4 421 | 4 728 | 4 728 | 4 728 | 4 728 | 4 728 |
Mobiele openbare telecommunicatienetwerken | 1 190 | 1 596 | 1 941 | 1 941 | 1 941 | 1 941 | 1 941 |
Radiodeterminatie | 28 | 20 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 |
Radiozendamateurs | 6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Omroep | 5 650 | 5 945 | 6 166 | 6 188 | 6 188 | 6 188 | 6 277 |
Overige/Verlengingen | 73 | 77 | 77 | 77 | 77 | 77 | |
Examens | 149 | 186 | 156 | 156 | 156 | 156 | 156 |
Afgifte verklaringen, keuringen en erkenningen | 4 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Randapparatuur | 2 000 | 2 000 | 2 099 | 2 099 | 2 099 | 2 099 | 2 099 |
Afnemerscategorie | |||||||
Defensie | 1 210 | 1 272 | 1 335 | 1 335 | 1 335 | 1 335 | 1 335 |
Korps Landelijke Politiediensten | 131 | 138 | 145 | 145 | 145 | 145 | 145 |
BZK (C 2000) | 43 | 45 | 47 | 47 | 47 | 47 | 47 |
Satellite Operators | 462 | 226 | 276 | 276 | 276 | 276 | 276 |
E2R / E3 (Europese Commissie) | 33 | ||||||
Totaal | 19 133 | 18 919 | 20 154 | 20 176 | 20 176 | 20 176 | 20 264 |
Toelichting
De afwijking tussen 2011 en 2010 is grotendeels het gevolg van indexering en tariefstijging. Daarnaast worden vergunningopbrengsten voor 2,6GHz voor heel 2011 begroot. Voor 2010 was de helft van de opbrengsten voor 2,6GHz begroot in verband met de veiling halverwege 2010.
Rentebaten
Over het saldo op de rekening courant en deposito’s bij het Ministerie van Financiën ontvangt Agentschap Telecom rente. Deze begroting gaat uit van een rentepercentage op deposito’s van 0,5% op € 1,5 mln gedurende het jaar. Voor het saldo op de rekening courant is de rente 0%.
Bijzondere baten
Voor 2011 is rekening gehouden met een bedrag van € 0,3 mln voor de baten die volgen uit het uitlenen van personeel, door te belasten huisvestingskosten en het afstoten van materieel zoals dienstauto’s.
Lasten
Personele kosten
Bij de berekening van de personele kosten voor 2011 is rekening gehouden met een loonstijging van 1,75% in 2011 ten opzichte van de geactualiseerde begroting 2010. De verwachte gemiddelde bezetting voor 2011 is 275,0 fte (2010: 277,5 fte), waarvan 250 fte ambtelijk personeel (2010: 253 fte). De gemiddelde totale personeelskosten zijn € 74 305 per fte in 2011 (geactualiseerd 2010: € 69 990). De loonkosten per ambtelijke fte in 2011 worden geraamd op € 68 066 (geactualiseerd 2010: € 66 895). De gemiddelde kosten voor niet-ambtelijk personeel zijn begroot op € 102 292 per fte (geactualiseerd 2010: € 100 533).
Materiële kosten
Bij de berekening van de materiële kosten voor 2011 is uitgegaan van de CPB-index «prijs overheidsconsumptie, netto materieel» van 1,75%. De huisvestingskosten bedragen in 2011 circa € 2,5 mln.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten zullen vanaf 2011 lager uitvallen door de lagere investeringen in afgelopen jaren.
Rentelasten
De rente betreft de vergoeding die Agentschap Telecom betaalt voor leningen bij het Ministerie van Financiën om investeringen in vaste activa te financieren. Uitgangspunt is een rentepercentage van gemiddeld 2,6% voor de toekomstige langlopende leningen.
Dotaties voorzieningen
De stelselwijziging betreffende de financiële verslaggeving met ingang van 2007 heeft tot gevolg dat het aantal voorzieningen en daarmee de dotaties is afgenomen. In 2011 wordt met een bedrag van € 250 000 rekening gehouden als toevoeging aan voorzieningen (wachtgelders, ambtsjubileum en dubieuze debiteuren). Vanaf 2012 is dit € 50 000.
Saldo van baten lasten
Het negatieve resultaat over 2010 is bedoeld om de post te verrekenen met vergunninghouders af te bouwen tot een niveau waarmee korte termijn dekkingsresultaten op tarieven genivelleerd kunnen worden. Voor 2011 wordt uitgegaan van een kostendekkende begroting.
Kasstroomoverzicht
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
realisatie | geactualiseerd | ||||||
1. Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 32 | 5 843 | 3 132 | 2 112 | 1 771 | 1 533 | 1 849 |
2. Totaal operationele kasstroom | 4 784 | 1 137 | 2 453 | 2 446 | 2 531 | 2 571 | 2 636 |
3a -/- totaal investeringen | – 2 658 | – 2 714 | – 3 053 | – 3 053 | – 3 053 | – 3 053 | – 3 053 |
3b + totaal boekwaarde desinvesteringen | |||||||
3. Totaal investeringskasstroom | – 2 658 | – 2 714 | – 3 053 | – 3 053 | – 3 053 | – 3 053 | – 3 053 |
4a -/- eenmalige uitkeringen aan moederdepartement | 1 000 | – 290 | – 86 | – 111 | – 111 | ||
4b + eenmalige stortingen door moederdepartement | 425 | ||||||
4c -/- aflossingen op leningen | – 315 | – 845 | – 845 | – 734 | – 631 | – 591 | – 698 |
4d + mogelijk beroep op leenfaciliteit | 3 000 | 1 000 | 1 000 | 1 500 | 1 000 | ||
4. totaal financieringskasstroom | 3 685 | – 1 134 | – 420 | 266 | 284 | 798 | 191 |
5. Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito) (=1+2+3+4) (maximale roodstand € 0,5 mln) | 5 843 | 3 132 | 2 112 | 1 771 | 1 533 | 1 849 | 1 623 |
Toelichting
Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
In 2011 verwacht Agentschap Telecom circa € 3,1 mln te investeren in materiële vaste activa. De investeringen betreffen voornamelijk elektronische apparatuur.
Financieringskasstroom
De aflossing van de leningen, variërend van 4 tot 10 jaar, zal circa € 0,8 mln bedragen in 2011. Voor 2011 voorziet Agentschap geen lening om de investeringen te financieren.
Inputindicatoren | 2009 realisatie | 2010 geactualiseerd | 2011 begroting |
---|---|---|---|
Kernindicatoren | |||
Verhouding direct/indirect personeel in fte’s en € | 175,7 fte / 90,4 fte | 184,7 fte / 92,8 fte | 190 fte / 85 fte |
€ 12,8 mln / 6,4 mln | € 13,8 mln / 6,0 mln | € 14,1 mln / 6,3 mln | |
Verklarende/achterliggende variabelen | |||
Personeelskosten per fte | € 73 316 | € 69 990 | € 74 305 |
Totaal aantal fte’s | 266,0 | 277,5 | 275,0 |
Inhuur externen o.b.v. PAO-definitie | € 2,5 mln/ 20,5 fte | € 2,2 mln/ 24,5 fte | € 2,6 mln / 25,3 fte |
Outputindicatoren | |||
Kernindicatoren | |||
Uurtarief (met stijging/daling in reële termen) | – 0,01% | 2,86% | ≤ 3,21% |
Declarabiliteit (aantal declarabele uren per fte en totaal) | 1420/1660 | 1429/1667 | 1429/1667 |
86% | ≥ 86 % | ≥ 86 % | |
Aantal werkbare en bruto/netto beschikbare uren | werkbaar: 1 829 | werkbaar: 1 836 | werkbaar: 1 836 |
bruto: 1 660 | bruto: 1 667 | bruto: 1 667 | |
netto: 1 578 | netto: 1 429 | netto: 1 429 | |
Verklarende/achterliggende variabelen | |||
Bedrijfsresultaat / omzet | € 0,8 mln / € 32,1 mln | € -/-1,1 mln/ € 31,0 mln | € 0,0 mln / € 32,2 mln |
Kwaliteitsindicatoren | |||
Kernindicatoren | |||
Klanttevredenheid: | |||
– opdrachtgevers | Niet in 2009 | ≥ 7 | niet in 2011 |
– bedrijven | Niet in 2009 | ≥ 7 | niet in 2011 |
Doorlooptijd primaire processen: | |||
Vergunningaanvragen: | |||
binnen 8 weken | 98% | 95% | 95% |
binnen 6 weken | 97% | 85% | 85% |
binnen 4 weken | 95% | 60% | 60% |
binnen 2 weken | 89% | 35% | 35% |
Elektronische aanvraag: | |||
binnen 10 dagen | 99% | 95% | 95% |
Reactietijd storingsklachten: | |||
Klachten van levensbelang binnen 4 uur | 100% | 100% | 100% |
Klachten van maatschappelijk belang binnen 12 uur | 98% | 98% | 98% |
Klachten van individueel belang binnen 3 werkdagen | 92% | 90% | 90% |
Gehonoreerde bezwaarschriften (aantal en in %) | 18 (11%) | ≤ 5% | ≤ 5% |
Aantal klachten | 7 | ≤ 7 | ≤ 7 |
Medewerkertevredenheid | 7 | ≥ 7 | ≥ 7 |
Verklarende/achterliggende variabelen | |||
Ziekteverzuim% | 4,7% | 4,3% | 4,3% |
Doelmatigheidbevorderende maatregelen
Vanaf 2010 wordt extra gestuurd op lagere tarieven voor interim personeel.