Operatie Vernieuwing Rijksdienst
Het Ministerie van Economische Zaken is naar aanleiding van de Operatie Vernieuwing Rijksdienst uit het Coalitieakkoord onder de titel Eén EZ aan de slag gegaan met het verminderen van de interne bureaucratie en het vergroten van de flexibiliteit tussen de onderdelen. Om tot een kleiner en slagvaardiger EZ te komen moet EZ in 2011 een apparaattaakstelling gerealiseerd hebben van € 37,9 mln en 721 fte. Zoals vastgesteld in de Zesde Voortgangsrapportage van het Programma Vernieuwing Rijksdienst (mei 2010), ligt EZ op schema met de implementatie van de taakstelling. Gezien de rijksbreed geldende fasering betekent dit evenwel dat de uitdaging voor 2011 relatief groot is, te weten 50% van de totale taakstelling.
Bedrijfsvoering
In 2011 zal EZ (verder) bouwen aan diverse bedrijfsvoeringaspecten, zoals:
• de aansluiting op P-Direkt: P-Direkt is een rijksbrede shared service organisatie voor personeels- en salarisadministratie, waarop diverse departementen al geheel of gedeeltelijk zijn aangesloten. In 2009 en 2010 heeft EZ stappen gezet om de aansluiting op P-Direkt succesvol te laten verlopen. Door dit voorwerk kan EZ in één keer («big bang») worden aangesloten op P-Direkt. De aansluiting van EZ zal begin 2011 plaatsvinden. Ook een aantal betrokken medewerkers gaan in 2011 over naar P-Direkt;
• het opzetten van een EZ breed dienstencentrum voor ICT met ingang van 1 januari 2011 voor het leveren van generieke ICT voorzieningen (infrastructurele voorzieningen, rekencentra en kantoorautomatisering) aan het kerndepartement, Agentschap NL en Agentschap Telecom. Het ICT dienstencentrum ontzorgt de afzonderlijke organisaties en is bevorderlijk voor de efficiency en de dienstverlening. Verder is EZ met het ICT dienstencentrum als geheel beter voorbereid op de invoering van de Digitale Werkomgeving Rijk. Tenslotte wordt op deze manier ook invulling gegeven aan de Eén-EZ gedachte.
Coördinerend opdrachtgeverschap
Met ingang van vorig jaar is een traject gestart om de opdrachtverlening vanuit EZ aan het nieuwe Agentschap NL voortaan uniform, geïntegreerd en gecoördineerd te laten plaatsvinden. Hiervoor zijn voor heel EZ geldende Raamafspraken vastgesteld en wordt jaarlijks een Opdrachtkader opgesteld. Daarbij is in het proces van de opdrachtverlening een aantal kernwaarden van toepassing zoals: de klant/doelgroep centraal, gelijkwaardigheid en vertrouwen in de samenwerking en eenvoud in procedures. Op basis van de ervaringen uit 2010 zal in 2011 aan de verdere ontwikkeling van het coördinerend opdrachtgeverschap gewerkt worden.
Duurzaam inkopen
In 2011 zullen de actuele milieucriteria worden toegepast bij alle aanbestedingen waarvoor milieucriteria zijn vastgesteld. Zowel voor de eigen aanbestedingen als voor de interdepartementale aanbestedingen die in het kader van Categoriemanagement worden uitgevoerd wordt op deze manier uitvoering gegeven aan de doelstelling om 100% duurzaam in te kopen. Wanneer dat bij een specifieke aanbesteding niet mogelijk is, zal dat worden toegelicht.