Base description which applies to whole site

1. Het beleid

Overzicht uitgavenmutaties

In de onderstaande overzichtstabel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste mutaties die zich in de periode vanaf de ontwerpbegroting 2013 tot en met de eerste suppletoire begroting 2013 hebben voorgedaan in de uitgaven. De weergegeven mutaties (€ – 73.855.000) worden onder de tabel afzonderlijk toegelicht.

Tabel B1: Overzichtstabel suppletoire uitgavenmutaties (x € 1.000)
   

2013

Stand uitgavenbedrag ontwerpbegroting 2013

17.963.120

Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk:

 
     

1a)

Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2012

27.805

1b)

Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2012

– 6

1c)

Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2012

880

2)

Overloop 2012/2013 kosten Financiele-verhoudingswet

1.000

3)

LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

170

4)

We Can Young (decentralisatie-uitkering)

300

5)

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

6.876

6a)

Landelijke voorziening WOZ (algemene uitkering)

– 663

6b)

Landelijke voorziening WOZ (Waarderingskamer)

663

7a)

Kosten Waarderingskamer

106

7b)

Kosten Waarderingskamer uit de algemene uitkering

– 106

8a)

Informatiebeveiligingsdienst (algemene uitkering)

– 2.000

8b)

Informatiebeveiligingsdienst (VNG)

2.000

9)

Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

229

10)

Electronische bekendmaking verkeersbesluiten

– 218

11)

Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg (decentralisatie-uitkering)

15.750

12)

Centra voor Jeugd en Gezin (decentralisatie-uitkering)

15.000

13)

Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering)

55.208

14)

Mannenopvang

1.200

15)

Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)

– 3.000

16)

Herdenking slavernijverleden

150

17)

WMO (integratie-uitkering)

44.700

18a)

Accres tranche 2012 (incidenteel)

– 85.983

18b)

Accres tranche 2012 (structureel)

– 192.020

19)

Accres tranche 2013

38.104

     

Totaal nieuwe mutaties

– 73.855

Stand 1ste suppletoire begroting 2013

17.889.265

Toelichting op de beleidsmutaties:

1 a t/m c) Wijziging betalingsverloop algemene uitkering, integratie-uitkeringen en decentralisatie-uitkeringen 2012

Bij Jaarverslag en Slotwet 2012 is vastgesteld hoe de in 2012 gerealiseerde uitbetalingen voor de algemene uitkering (AU), integratie-uitkeringen (IU) en decentralisatie-uitkeringen (DU) aan de gemeenten zich verhouden tot het bedrag dat bij de 2e suppletoire begroting 2012 voor de uitbetalingen is geraamd. Daarbij is gebleken dat er in totaal lagere uitbetalingen zijn gedaan dan bij Najaarsnota 2012 werden verwacht. Het gaat hierbij om een verschil van € – 27.805.000 (negatief) voor de algemene uitkering, € 6.000 (positief) voor de integratie-uitkeringen en € – 880.000 (negatief) voor de decentralisatie-uitkeringen. Voor een verklaring van deze verschillen wordt verwezen naar de slotwet (Kamerstukken II 2012–2013, 33 605 B, nrs. 3 en 4). Bij Voorjaarsnota 2013 worden de algemene uitkering met € 27.805.000 omhoog, de integratie-uitkeringen met € 6.000 omlaag en de decentralisatie-uitkeringen met € 880.000 omhoog bijgesteld.

2) Overloop 2012/2013 kosten Financiële-verhoudingswet

In 2012 is het budget Kosten Financiële verhoudingswet niet geheel tot besteding gekomen. Daarvan wordt € 1 miljoen aan de begroting voor 2013 toegevoegd.

3) LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

Via de decentralisatie-uitkering LHBT-emancipatiebeleid (LHBT: Lesbische vrouwen, Homoseksuele mannen, Biseksuelen en Transgender personen) ontvangen de gemeenten Alkmaar, Almere, Enschede, Hengelo, Lelystad en Tilburg in 2013 en 2014 ieder € 20.000 per jaar. Daarnaast ontvangt de gemeente Amsterdam in 2013 en 2014 € 50.000 per jaar. Deze gemeenten hebben als gezamenlijke doelstelling de veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBT verder te bevorderen, in Nederland en waar mogelijk ook internationaal.

4) We Can Young (decentralisatie-uitkering)

Via de decentralisatie-uitkering «We Can Young» ontvangen vijftien gemeenten in 2013 en 2014 elk € 20.000 euro per jaar. Deze gemeenten willen zich inzetten voor de gezamenlijke doelstelling de relationele en seksuele weerbaarheid van jongeren te vergroten en daarmee een bijdrage leveren aan de preventie van geweld tegen vrouwen. Jongeren (changemakers) worden zich bewust van de ongelijkheid en stereotiepe beeldvorming die ten grondslag ligt aan geweld en proberen met eigen acties een cultuurverandering te realiseren.

5) Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

Via de decentralisatie-uitkering Nationale gebiedsontwikkelingen ontvangen in 2013 de gemeente Emmen € 4,5 miljoen voor het Dierenpark Emmen (Nota Ruimte), de gemeente Rotterdam € 1,259 miljoen voor het project Hart van Zuid (BIRK), de gemeente Tilburg € 0,557 miljoen voor het project Spoorzone (BIRK) en de gemeente Zaandam € 0,560 miljoen voor het project Inverdan (BIRK).

6 a en b) Landelijke voorziening WOZ

Op 1 januari 2013 is de landelijke voorziening WOZ (LV WOZ) van start gegaan. In de loop van 2013 zullen de gemeenten op de voorziening worden aangesloten en volgens planning is deze per 1 januari 2014 voor alle afnemers volledig operationeel. De LV WOZ wordt ondergebracht bij het Kadaster. In het bestuurlijk overleg WOZ van 13 april 2011 is door de deelnemende partijen ingestemd met de vorming van de LV WOZ en zijn tevens afspraken gemaakt over de te hanteren verdeelsleutel voor de jaarlijkse kosten van beheer en exploitatie van de LV WOZ. Deze afspraken zijn neergelegd in het Uitvoeringsbesluit kostenverrekening en gegevensuitwisseling Wet waardering onroerende zaken. Op 22 november 2012 heeft de Waarderingskamer de begroting 2013 van de LV WOZ vastgesteld. De totale kosten van beheer en exploitatie zijn geraamd op € 1.474.000. Conform de gemaakte afspraken komt de jaarlijkse bijdrage van gemeenten daarmee naar huidig inzicht neer op een bedrag van € 663.300 (45%). Met ingang van 2013 wordt de algemene uitkering van het gemeentefonds structureel met dit bedrag verlaagd ten gunste van de Waarderingskamer. De Waarderingskamer draagt zorg voor de betaling aan het Kadaster als beherende organisatie van de LV WOZ op basis van geleverde diensten.

7 a en b) Kosten Waarderingskamer

Op 22 november 2012 heeft de Waarderingskamer haar begroting voor het jaar 2013 vastgesteld. Het aandeel van de gemeenten in die begroting beloopt (naast het bedrag genoemd onder mutatie 6) een bedrag van € 1.263.500. In de ontwerpbegroting 2013 is een bedrag opgenomen van € 1.158.000. Het verschil van € 105.500 wordt vanuit de algemene uitkering overgeboekt naar de Waarderingskamer.

8 a en b) Informatiebeveiligingsdienst

Vanaf 2013 wordt de algemene uitkering met structureel € 2 miljoen verlaagd in verband met een jaarlijkse betaling aan de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) voor het financieren van een op te zetten Informatiebeveiligingsdienst (IBD). De VNG zal het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) opdracht geven tot het opzetten van de IBD. De IBD wordt belast met een taak die alle gemeenten nu reeds uitvoeren, maar die met ingang van 2013 collectief wordt georganiseerd. Samenwerking levert hier aantoonbaar voordeel op.

9) Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

De gemeente Gouda ontvangt in 2013 en 2014 een bedrag van € 0,229 miljoen via de decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang ten behoeve van het tienermoederopvanghuis van Siriz. In 2015 treedt naar verwachting het nieuwe stelsel voor vrouwenopvang in werking. Het is het voornemen om gelijktijdig de opvang van tienermoeders onder te brengen in het stelsel van de maatschappelijke opvang. In afwachting daarvan wordt de bijdrage aan de gemeente Gouda ten behoeve van het tienermoederopvanghuis van Siriz in de jaren 2013 en 2014 voortgezet.

10) Electronische bekendmaking verkeersbesluiten

Met ingang van 2013 wordt de algemene uitkering met € 218.000 verlaagd als gevolg van een wijziging van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), waardoor verkeersbesluiten vanaf 2013 elektronisch bekend worden gemaakt in de Staatscourant. Door de wijziging van genoemd besluit komt de bestaande verplichting tot mededeling van een verkeersbesluit of de zakelijke inhoud daarvan in een plaatselijke of regionale krant te vervallen. Als gevolg hiervan kunnen decentrale wegbeheerders (en Rijkswaterstaat) vanaf 2013 structureel besparen op de kosten voor publicatie in deze bladen. Een indicatie van de besparing is meer dan € 1 miljoen per jaar. Voor de elektronische publicatie in de Staatscourant wordt een voorziening ontwikkeld. De kosten voor beheer en exploitatie van deze voorziening zijn berekend op maximaal € 250.000 per jaar en worden naar rato van het aantal verkeersbesluiten doorberekend aan de wegbeheerders. Als gevolg hiervan wordt met ingang van 2013 een bedrag van € 218.000 uit het gemeentefonds genomen. Het restantbedrag komt voor rekening van het Ministerie van I en M.

11) Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg (decentralisatie-uitkering)

Voor de invoeringskosten voor de decentralisatie jeugdzorg is in 2013 € 48 miljoen beschikbaar. Hiervan komt nu een deel ten goede aan de gemeenten (€ 15,75 miljoen), provincies (€ 1,95 miljoen) en grootstedelijke regio’s (€ 450.000) voor de reeds te maken invoeringskosten. Van het restant zal een een deel (€ 5,85 miljoen) worden gebruikt voor de financiering van onderzoek, experimenten en het transitiebureau. Over het andere deel (€ 24 miljoen) wordt nog nader overleg gevoerd over de inzet.

12) Centra voor Jeugd en Gezin (decentralisatie-uitkering)

Met ingang van 2013 wordt er € 15 miljoen structureel toegevoegd aan de decentralisatie-uitkering Centra voor Jeugd en Gezin. In het kader van het Begrotingsakkoord 2013 investeert het Ministerie van VWS extra in het bevorderen van een gezonde leefstijl van de jeugd. Onderdeel hiervan is een extra contactmoment van de jeugdgezondheidszorg met adolescenten vanaf 14 jaar. Hiervoor is structureel € 15 miljoen beschikbaar. Met dit extra contactmoment kan de jeugdgezondheidszorg passende zorg leveren voor jongeren in de leeftijd van het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Het contactmoment kan behalve op een gezond gewicht voor pubers ingaan op onderwerpen zoals veilig vrijen, het gebruik van alcohol en drugs, pesten en depressie en het bevorderen van weerbaarheid.

13) Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering)

Om gemeenten te ondersteunen in het creëren van voldoende sport- en beweegaanbod voor alle inwoners van jong tot oud, investeren het ministerie van VWS en OCW in de uitbreiding en een bredere inzet van combinatiefuncties met extra buurtsportcoaches. Dit bouwt voort op de Impuls waarbij combinatiefuncties worden ingezet voor de sectoren onderwijs, sport en cultuur. 2.900 Buurtsportcoaches gaan actief aan de slag. Doordat zij zowel werkzaam zijn bij een sport- of beweegaanbieder als in tenminste één andere sector, dragen zij eraan bij dat meer mensen in hun eigen nabije omgeving kunnen sporten en bewegen. Voor dit doel is in 2013 € 55,208 miljoen beschikbaar als decentralisatie-uitkering uit het gemeentefonds.

14) Mannenopvang

In 2015 treedt het nieuwe stelsel voor vrouwenopvang in werking. Daarin wordt ook de opvang van specifieke groepen slachtoffers van geweld in afhankelijkheidsrelaties geregeld. In afwachting daarvan is een tweede verlenging van het convenant pilot mannenopvang in juni 2012 getekend door de G4 en het ministerie van VWS. Het convenant geldt met terugwerkende kracht van 1 januari 2012 tot 1 januari 2015. De G4 krijgen hiervoor in 2013 en 2014 € 1,2 miljoen via de algemene uitkering van het gemeentefonds.

15) Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)

Per 31 oktober 2012 is de Wet bodembescherming (Wbb) gewijzigd. Deze wijziging stelt provincies en gemeenten in staat om op 15 beleidspunten te komen tot vereenvoudiging van voorschriften in de huidige Wbb. De wetswijziging reduceert daardoor proceduretijd en vereenvoudigd. Bijkomend effect is reductie van de uitvoeringslasten met € 6 miljoen. De Provincies en gemeenten zijn in het voortraject geraadpleegd over het wetsvoorstel en de beoogde bezuiniging en hebben akkoord gegeven. In 2013 en 2014 wordt hierdoor de decentralisatie-uitkering «Bodemsanering» in zowel het gemeentefonds als het provinciefonds met € 3 miljoen verminderd.

16) Herdenking slavernijverleden

Voor de herdenking van het slavernijverleden ontvangt de gemeente Amsterdam in 2013 eenmalig € 150.000.

17) WMO (integratie-uitkering)

Het WMO-budget voor 2013 wordt met € 44,7 miljoen opgehoogd als gevolg van de volume-indexering (2,38%, € 29,7 miljoen) en het effect van het afschaffen van lichte ZZP’s (€ 15 miljoen).

18 a en b) Accres tranche 2012

In het streven naar een vermindering van regeldruk en administratieve lasten bij de overheid is de Tweede Kamer in 2006 op de hoogte gesteld van het voornemen tot het integreren van de Voorlopige Rekening van het Rijk in het financieel Jaarverslag van het Rijk. In de praktijk is de Voorlopige Rekening van het Rijk de afgelopen jaren nog wel steeds opgesteld. In lijn met het eerdere voornemen tot integreren van de Voorlopige Rekening in het Financieel Jaarverslag van het Rijk verschijnt met ingang van begrotingsjaar 2012 de Voorlopige Rekening van het Rijk niet langer. Dat betekent dat het definitieve accres over begrotingsjaar 2012 wordt berekend op basis van de stand van het Financieel Jaarverslag Rijk en wordt verwerkt in deze 1e suppletoire begroting 2013 van het gemeentefonds. Voor 2012 wordt het accres verlaagd met € 192,02 miljoen. Het totale accres voor 2012 wordt daarmee – € 436,262 miljoen.

19) Accres tranche 2013

Het accres 2013 is onderdeel van de normeringssystematiek. Als gevolg van mutaties in de netto gecorrigeerde rijksuitgaven wordt het accres 2013, ten opzichte van de stand miljoenennota, verhoogd met € 38,104 miljoen.

Licence