1 Openbaar bestuur en democratie | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 22 668 | 22 128 | 24 397 | 24 201 | 23 967 | |
1.1 Bestuurlijke en financiële verhouding | 3 916 | 5 233 | 7 738 | 7 626 | 7 309 | |
1.2 Participatie | 18 752 | 16 895 | 16 659 | 16 575 | 16 658 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | 5 317 | 2 735 | 2 621 | 2 621 | 2 421 | 2 440 |
1.1 Bestuurlijke en financiële verhouding | 5 983 | 2 750 | 2 400 | 2 400 | 2 400 | 2 400 |
1.2 Participatie | – 666 | – 15 | 221 | 221 | 21 | 40 |
Nieuwe mutaties | 2 338 | 239 | 229 | 247 | 246 | 246 |
1.1 Bestuurlijke en financiële verhouding | 104 | 16 | 18 | 23 | 22 | 22 |
1.2 Participatie | 2 234 | 223 | 211 | 224 | 224 | 224 |
waarvan: | ||||||
a. Voorlichting verkiezingen Tweede Kamer | 2 000 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 30 323 | 25 102 | 27 247 | 27 069 | 26 634 | 26 616 |
1.1 Bestuurlijke en financiële verhouding | 10 003 | 7 999 | 10 156 | 10 049 | 9 731 | 9 713 |
1.2 Participatie | 20 320 | 17 103 | 17 091 | 17 020 | 16 903 | 16 903 |
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 21 965 | 49 465 | 24 865 | 21 965 | 21 965 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 21 965 | 49 465 | 24 865 | 21 965 | 21 965 | 21 965 |
Toelichting
-
a. Voorlichting verkiezingen Tweede Kamer
Op 12 september 2012 vinden vervroegde verkiezingen plaats voor de Tweede Kamer der Staten Generaal. Teneinde (potentiële) kiezers te informeren en te bewegen de gang naar de stembus te maken, dient voorlichting plaats te vinden.
2 Algemene inlichtingen en Veiligheidsdienst | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 200 328 | 198 440 | 197 800 | 195 406 | 195 160 | |
2.1 Apparaat | 190 560 | 188 672 | 188 032 | 185 638 | 185 392 | |
2.2 Geheim | 9 768 | 9 768 | 9 768 | 9 768 | 9 768 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | 2 689 | 1 870 | – 98 | – 98 | – 98 | – 98 |
2.1 Apparaat | 2 899 | 2 317 | 501 | 629 | 629 | 629 |
2.2 Geheim | – 210 | – 447 | – 599 | – 727 | – 727 | – 727 |
Nieuwe mutaties | 1 115 | – 2 285 | – 2 273 | – 2 291 | – 2 266 | – 2 266 |
2.1 Apparaat | 940 | – 2 183 | – 2 170 | – 2 188 | – 2 164 | – 2 164 |
waarvan: | ||||||
a. Departementale taakstelling | – 2 183 | – 2 170 | – 2 188 | – 2 164 | – 2 164 | |
2.2 Geheim | 175 | – 102 | – 103 | – 103 | – 102 | – 102 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 204 781 | 199 621 | 196 892 | 194 553 | 194 328 | 194 082 |
2.1 Apparaat | 195 036 | 190 237 | 187 666 | 185 454 | 185 228 | 184 982 |
2.2 Geheim | 9 745 | 9 384 | 9 226 | 9 099 | 9 100 | 9 100 |
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 1 191 | 8 191 | 12 691 | 12 691 | 12 691 |
|
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | 493 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 1 684 | 8 214 | 12 714 | 12 714 | 12 714 | 12 714 |
Toelichting:
-
a. Departementale taakstelling
Er is in het Begrotingsakkoord 2013 een (efficiency-)taakstelling op de BZK-begroting doorgevoerd. De taakstelling is gebaseerd op de omvang en samenstelling van de departementale begroting en is conform deze grondslag aan de verschillende begrotingsonderdelen toegedeeld.
3 Woningmarkt | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 2 786 655 | 2 714 170 | 2 797 096 | 2 861 313 | 2 891 710 | |
3.1 Betaalbaarheid | 2 778 378 | 2 708 718 | 2 789 675 | 2 853 919 | 2 884 316 | |
3.2 Onderzoek en kennisoverdracht | 8 277 | 5 452 | 7 421 | 7 394 | 7 394 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | 2 821 | – 1 402 | – 1 527 | – 1 647 | – 1 647 | – 1 647 |
3.1 Betaalbaarheid | 524 | – 1 026 | – 1 151 | – 1 221 | – 1 221 | – 1 221 |
3.2 Onderzoek en kennisoverdracht | 2 297 | – 376 | – 376 | – 426 | – 426 | – 426 |
Nieuwe mutaties | 9 463 | 119 675 | 145 752 | 145 236 | 194 784 | 219 442 |
3.1 Betaalbaarheid | 9 340 | 119 577 | 145 619 | 146 805 | 196 653 | 221 311 |
waarvan: | ||||||
a. Huurtoeslag | 8 760 | 118 667 | 169 482 | 170 582 | 220 841 | 245 500 |
b. Departementale taakstelling | – 800 | – 25 136 | – 24 612 | – 24 606 | – 24 606 | |
3.2 Onderzoek en kennisoverdracht | 123 | 98 | 133 | – 1 569 | – 1 869 | – 1 869 |
waarvan: | ||||||
c. Departementale taakstelling | – 1 700 | – 2 000 | – 2000 | |||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 2 798 939 | 2 832 443 | 2 941 321 | 3 004 902 | 3 084 847 | 3 182 831 |
3.1 Betaalbaarheid | 2 788 242 | 2 827 269 | 2 934 143 | 2 999 503 | 3 079 748 | 3 177 732 |
3.2 Onderzoek en kennisoverdracht | 10 697 | 5 174 | 7 178 | 5 399 | 5 099 | 5 099 |
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 556 140 | 552 733 | 1 310 618 | 1 310 218 | 1 293 659 | |
Nieuwe mutaties | 8 760 | 25 712 | – 725 488 | – 729 702 | – 716 959 | – 717 100 |
waarvan: | ||||||
d. Huurtoeslag | 8 760 | 24 467 | 33 682 | 29 882 | 43 041 | 42 900 |
e. Heffingswet | – 760 000 | – 760 000 | – 760 000 | – 760 000 | ||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 564 900 | 578 445 | 585 130 | 580 516 | 576 700 | 595 000 |
Toelichting
-
a. Huurtoeslag
Het budget voor de huurtoeslag wordt verhoogd om het verwachte beroep op de huurtoeslag te kunnen opvangen. De toename is onder andere het gevolg van een groter aantal bijstandsgerechtigden dat een beroep doet op de huurtoeslag.
-
b en c. Departementale taakstelling
Er is in het Begrotingsakkoord 2013 een (efficiency-)taakstelling op de BZK-begroting doorgevoerd. De taakstelling is gebaseerd op de omvang en samenstelling van de departementale begroting en is conform deze grondslag aan de verschillende begrotingsonderdelen toegedeeld.
-
d. Huurtoeslag
In de ramingsnota 2013 zijn per saldo hogere ontvangsten opgenomen. Deze worden veroorzaakt door extra inspanningen van de belastingdienst om onterechte bevoorschottingen tegen te gaan.
-
e. Heffingswet
De wetgeving en de uitvoering van de Heffingswet liggen conform het Begrotingsakkoord 2013 bij de staatssecretaris van Financiën (fiscaliteit). De op de begroting van BZK (VII) geraamde bijbehorende ontvangstenreeks gaat over naar Financiën, zodat budget en verantwoordelijkheid overeenkomen.
4 Woonomgeving en bouw | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 44 033 | 41 819 | 38 671 | 33 131 | 33 012 | |
4.1 Energie en bouwkwaliteit | 35 356 | 22 664 | 19 186 | 16 601 | 16 482 | |
4.2 Woningbouwproductie | 2 799 | 3 140 | 3 140 | 3 140 | 3 140 | |
4.3 Kwaliteit woonomgeving | 5 878 | 16 015 | 16 345 | 13 390 | 13 390 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | 6 706 | – 2 139 | – 1 181 | – 1 238 | – 1 238 | – 1 238 |
4.1 Energie en bouwkwaliteit | – 1 458 | – 1 850 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 |
4.2 Woningbouwproductie | 8 004 | – 228 | – 228 | – 228 | – 228 | – 228 |
4.3 Kwaliteit woonomgeving | 160 | – 61 | – 853 | – 910 | – 910 | – 910 |
Nieuwe mutaties | 698 | – 7 041 | – 9 363 | 527 | 629 | 647 |
4.1 Energie en bouwkwaliteit | 330 | 490 | 402 | 313 | 416 | 415 |
4.2 Woningbouwproductie | 163 | 2 361 | 153 | 155 | 154 | 173 |
4.3 Kwaliteit woonomgeving | 205 | – 9 890 | – 9 918 | 59 | 59 | 59 |
waarvan: | ||||||
a. Programma Zichtbare schakel | – 10 000 | – 10 000 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 51 437 | 32 639 | 28 127 | 32 420 | 32 403 | 32 321 |
4.1 Energie en bouwkwaliteit | 34 228 | 21 304 | 19 488 | 16 814 | 16 798 | 16 697 |
4.2 Woningbouwproductie | 10 966 | 5 273 | 3 065 | 3 067 | 3 066 | 3 085 |
4.3 Kwaliteit woonomgeving | 6 243 | 6 062 | 5 574 | 12 539 | 12 539 | 12 539 |
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
|
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | 4 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 4 291 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
Toelichting
-
a. Programma Zichtbare schakel
Het Rijk wil gemeenten meer sturingsmogelijkheden geven om op lokaal niveau een goede verbinding te leggen tussen preventie, wonen, welzijn en zorg. In 2009 is het programma «Zichtbare schakel: de wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt» gestart. Uit de tussenrapportage van dit programma (Kamerstukken II, 2011–2012, 23 235 nr. 95) blijkt dat de wijkverpleegkundigen deze rol heel goed vervullen. Om de projecten uit dit programma te borgen kiest het Rijk ervoor de structurele middelen (€ 10 miljoen per jaar) gedurende twee jaar via een decentralisatie-uitkering beschikbaar te stellen aan het Gemeentefonds.
5 Integratie en maatschapelijke Samenhang | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 251 633 | 187 837 | 94 506 | 87 988 | 87 904 | |
5.1 Faciliteren inburgering | 197 293 | 134 926 | 36 515 | 40 512 | 40 428 | |
5.2 Maatschappelijke en economische zelfredzaamheid | 54 340 | 52 911 | 57 991 | 47 476 | 47 476 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | 5 507 | – 4 377 | – 4 553 | – 5 060 | – 4 873 | – 3 282 |
5.1 Faciliteren inburgering | 6 509 | – 3 527 | – 3 403 | – 3 610 | – 3 123 | – 3 032 |
5.2 Maatschappelijke en economische zelfredzaamheid | – 1 002 | – 850 | – 1 150 | – 1 450 | – 1 750 | – 250 |
Nieuwe mutaties | 4 914 | – 11 073 | 31 225 | 30 077 | 29 292 | 29 293 |
5.1 Faciliteren inburgering | 4 139 | – 12 393 | 28 507 | 28 607 | 28 607 | 28 607 |
waarvan: | ||||||
a. Sociale leenfaciliteit integratie | 15 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 | |
b. BDU-SIV | 23 141 | |||||
c. Uitvoeringskosten inburgering Gemeente | – 24 600 | |||||
d. Departementale taakstelling | – 26 041 | – 1 600 | – 1 500 | – 1 500 | – 1 500 | |
e. Prijsbijstelling | 4 139 | |||||
5.2 Maatschappelijke en economische zelfredzaamheid | 775 | 1 320 | 2 718 | 1 470 | 685 | 686 |
waarvan: | ||||||
f. Aanpak Antillianen | 4 485 | |||||
g. Subsidie LOM | – 2 985 | 2 200 | 785 | |||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 262 054 | 172 387 | 121 178 | 113 005 | 112 323 | 114 878 |
5.1 Faciliteren inburgering | 207 941 | 119 006 | 61 619 | 65 509 | 65 912 | 66 966 |
5.2 Maatschappelijke en economische zelfredzaamheid | 54 113 | 53 381 | 59 559 | 47 496 | 46 411 | 47 912 |
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 32 425 | 4 425 | 4 425 | 4 425 | 4 425 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 23 141 | 0 | 0 | 1 500 | 4 500 |
waarvan: | ||||||
h. Sociale leenfaciliteit integratie | 1 500 | 4 500 | ||||
i. BDU-SIV | 23 141 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 32 425 | 27 566 | 4 425 | 4 425 | 5 925 | 8 925 |
Toelichting
-
a. en h. Sociale leenfaciliteit integratie
Met de wijziging Wet inburgering worden inburgeringsplichtigen, met ingang van 1 januari 2013, zelf (financieel) verantwoordelijk voor het inburgeren. Minder draagkrachtigen komen in aanmerking voor een sociale lening.
-
b. en i. Brede Doeluitkering sociaal, integratie en veiligheid (BDU–SIV)
In het kader van afrekening BDU/SIV met de gemeenten worden er meerontvangsten verwacht. Het betreft de terugvordering van de inburgeringsmiddelen waarvoor geen tegenprestatie is geleverd. Gemeenten hebben in het verleden middelen in de vorm van een voorschot gekregen om inburgeringstrajecten aan te bieden. Achteraf wordt op basis van de werkelijk geleverde prestaties afgerekend.
-
c. Gemeente uitvoeringskosten inburgering
Overboeking naar de algemene uitkering in het gemeentefonds voor de uitvoering van de Wet inburgering.
-
d. Departementale taakstelling
Er is in het Begrotingsakkoord 2013 een (efficiency-)taakstelling op de BZK-begroting doorgevoerd. De taakstelling is gebaseerd op de omvang en samenstelling van de departementale begroting (kader RBG-eng, stand Miljoenennota 2012) en is conform deze grondslag aan de verschillende begrotingsonderdelen toegedeeld.
-
e. Prijsbijstelling
De begroting is incidenteel opgehoogd ter compensatie van stijgende prijzen. Deze middelen zijn aan verschillende begrotingsonderdelen toegedeeld.
-
f. Aanpak Antillianen
De financiële bijdrage aan gemeenten voor de aanpak van Antilliaans-Nederlandse risicojeugd wordt ultimo 2012 beëindigd. Dit is een jaar eerder dan bij aanvang van de regeling werd voorzien.
-
g. Subsidie LOM
De middelen die in 2013 gereserveerd waren voor de aanpak Antillianen worden ingezet ten behoeve van wachtgeldregeling en voorzieningen met betrekking tot afbouw subsidie Landelijk Overleg Minderheden. Middels een intertemporele compensatie wordt het budget verdeeld over de jaren waarin ze nodig zijn (2013–2015).
6 | Dienstverlenende en innovatieve overheid | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 125 170 | 104 669 | 111 362 | 91 998 | 89 295 | ||
6.1 | Verminderen Regeldruk | 2 800 | 3 100 | 3 100 | 3 100 | 0 | |
6.2 | Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 25 166 | 25 229 | 25 126 | 17 482 | 17 465 | |
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | 45 852 | 45 138 | 43 668 | 42 852 | 42 707 | |
6.4 | Burgerschap | 4 942 | 4 872 | 6 544 | 6 469 | 6 469 | |
6.5 | Reisdocumenten en basisadministratie personen | 46 410 | 26 330 | 32 924 | 22 095 | 22 654 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | – 2 660 | 20 912 | – 14 413 | – 3 913 | – 3 313 | – 3 313 | |
6.1 | Verminderen Regeldruk | 1 700 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 0 | 0 |
6.2 | Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | – 1 455 | – 3 100 | – 2 925 | – 2 925 | – 1 125 | – 1 125 |
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | 227 | – 2 188 | – 2 188 | – 2 188 | – 2 188 | – 2 188 |
6.4 | Burgerschap | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.5 | Reisdocumenten en basisadministratie personen | – 3 382 | 25 000 | – 10 500 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 12 105 | 267 | 266 | 272 | 22 | 22 | |
6.1 | Verminderen Regeldruk | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.2 | Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 1 144 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | – 645 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.4 | Burgerschap | 14 | 262 | 262 | 267 | 17 | 17 |
6.5 | Reisdocumenten en basisadministratie personen | 11 319 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
waarvan: | |||||||
a. | Resultaat NIKS | 10 839 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 134 612 | 125 848 | 97 215 | 88 357 | 86 004 | 85 806 | |
6.1 | Verminderen Regeldruk | 4 770 | 4 300 | 4 300 | 4 300 | 0 | 0 |
6.2 | Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 24 855 | 22 129 | 22 201 | 14 557 | 16 340 | 16 322 |
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | 45 434 | 42 950 | 41 480 | 40 664 | 40 519 | 40 357 |
6.4 | Burgerschap | 5 206 | 5 134 | 6 806 | 6 736 | 6 486 | 6 486 |
6.5 | Reisdocumenten en basisadministratie personen | 54 347 | 51 335 | 22 428 | 22 100 | 22 659 | 22 641 |
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | 11 151 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | 10 839 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: | ||||||
b. Resultaat NIKS | 10 839 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 22 490 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Toelichting
-
a en b. Resultaat NIKS
BPR heeft conform de regelgeving het resultaat dat het in 2011 op de reisdocumenten heeft geboekt, overgemaakt naar de opdrachtgever. Deze ontvangst wordt ingezet voor de extra kosten die BZK moet maken om de run op paspoorten en NIKs in goede banen te leiden, die wordt veroorzaakt door het vervallen van de geldigheid van kinderbijschrijvingen in de paspoorten van ouders.
7 Arbeidszaken overheid | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 47 192 | 45 804 | 43 335 | 38 270 | 41 203 | |
7.1 Overheid als werkgever | 14 244 | 14 656 | 12 087 | 9 522 | 9 505 | |
7.2 Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen | 32 948 | 31 148 | 31 248 | 28 748 | 31 698 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | – 1 775 | – 1 450 | – 1 275 | – 1 450 | – 2 225 | – 2 225 |
7.1 Overheid als werkgever | 1 175 | 1 500 | 1 675 | 1 500 | 725 | 725 |
7.2 Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen | – 2 950 | – 2 950 | – 2 950 | – 2 950 | – 2 950 | – 2 950 |
Nieuwe mutaties | 2 480 | – 1 177 | – 1 450 | – 1 314 | – 1 298 | – 1 298 |
7.1 Overheid als werkgever | 1 214 | 42 | 29 | 28 | 28 | 28 |
7.2 Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen | 1 266 | – 1 219 | – 1 479 | – 1 342 | – 1 326 | – 1 326 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 47 897 | 43 177 | 40 610 | 35 506 | 37 680 | 37 662 |
7.1 Overheid als werkgever | 16 633 | 16 198 | 13 791 | 11 050 | 10 258 | 10 240 |
7.2 Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen | 31 264 | 26 979 | 26 819 | 24 456 | 27 422 | 27 422 |
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 820 | 820 | 820 | 820 | 820 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 820 | 820 | 820 | 820 | 820 | 820 |
8 Kwaliteit Rijksdienst | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 28 964 | 26 480 | 25 446 | 24 878 | 24 818 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | 8 444 | 3 237 | 3 556 | 3 562 | 3 465 | 3 587 |
Nieuwe mutaties | 6 357 | – 337 | – 362 | – 369 | – 361 | – 363 |
Waarvan: | ||||||
a. Eigen vermogen Doc-Direkt | 2 153 | |||||
b. Digitale Werkomgeving Rijksdienst | 1 781 | |||||
c. Prijsbijstelling 2012 | 1 406 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 43 825 | 29 380 | 28 640 | 28 071 | 27 922 | 27 903 |
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 2 550 | 2 650 | 2 650 | 2 650 | 2 650 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | – 2 118 | – 2 400 | – 2 400 | – 2 400 | – 2 400 | – 2 400 |
Nieuwe mutaties | 2 155 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
d. Digitale Werkomgeving Rijksdienst | 1 781 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 2 587 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Toelichting
-
a. Eigen vermogen Doc-Direct
Doc-Direkt is per 1 januari 2011 als baten-lastendienst met tijdelijke status van start gegaan. Doc-Direkt werd in het eerste jaar geconfronteerd met een achterblijvend werkaanbod waardoor in 2011 een negatief eigen vermogen is ontstaan. Het negatief eigen vermogen wordt door de eigenaar aangezuiverd.
-
b. en d. Digitale Werkomgeving Rijksdienst
Voor het programma Digitale Werkomgeving Rijksdienst (DWR) is van verschillende departementen een bijdrage ontvangen.
-
c. Prijsbijstelling 2012
De begroting is incidenteel opgehoogd ter compensatie van stijgende prijzen. Deze middelen zijn aan verschillende begrotingsonderdelen toegedeeld.
9 Uitvoering Rijkshuisvesting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 58 053 | 58 413 | 57 769 | 58 022 | 57 616 | |
9.1 Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de rijkshuisvesting | 58 053 | 58 413 | 57 769 | 58 022 | 57 616 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | 1 297 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 702 | 794 | 759 | 764 | 1 060 | 755 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 60 052 | 59 207 | 58 528 | 58 786 | 58 676 | 57 457 |
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 2 626 | 357 | 357 | 357 | 357 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 2 626 | 357 | 357 | 357 | 357 | 357 |
10 Vreemdelingen | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 793 065 | 763 820 | 731 821 | 637 445 | 636 304 | |
10.1 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | 761 366 | 737 008 | 705 607 | 611 665 | 610 354 | |
10.2 Terugkeer en bewaring Vreemdelingen | 31 699 | 26 812 | 26 214 | 25 780 | 25 950 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | – 43 824 | – 31 107 | – 22 360 | – 14 762 | – 15 119 | – 15 600 |
10.1 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | – 45 924 | – 31 107 | – 22 360 | – 14 762 | – 15 119 | – 15 600 |
10.2 Terugkeer en bewaring Vreemdelingen | 2 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 15 367 | 487 | 1 547 | 6 537 | 2 614 | 2 596 |
10.1 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | 15 031 | 217 | 1 294 | 6 282 | 2 357 | 2 340 |
waarvan: | ||||||
a. Departementale taakstelling | – 11 113 | – 11 041 | – 7 623 | – 7 532 | – 7 532 | |
b. Dienstverlening P-Direkt | 1 906 | 1 906 | 1 906 | 1 906 | 1 906 | 1 906 |
c. Prijsbijstelling 2012 | 7 599 | 6 376 | 6 007 | 5 318 | 5 306 | 5 291 |
d. Kasschuif vernieuwing grensmanagement | – 2 000 | 2 000 | ||||
e. Kasschuif biometrie | – 4 000 | 2 000 | 2 000 | |||
f. IND-archieven | 4 700 | |||||
g. Eigen vermogen COA | 2 100 | |||||
h. Loonbijstelling 2012 | 3 167 | 3 048 | 2 422 | 2 681 | 2 677 |
|
10.2 Terugkeer en bewaring Vreemdelingen | 336 | 270 | 253 | 255 | 257 | 256 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 764 608 | 733 200 | 711 008 | 629 220 | 623 799 | 621 920 |
10.1 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | 730 473 | 706 118 | 684 541 | 603 185 | 597 592 | 595 797 |
10.2 Terugkeer en bewaring Vreemdelingen | 34 135 | 27 082 | 26 467 | 26 035 | 26 207 | 26 123 |
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 467 | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 467 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting:
-
a. Departementale taakstelling
Er is in het Begrotingsakkoord 2013 een (efficiency-)taakstelling op de BZK-begroting doorgevoerd. De taakstelling is gebaseerd op de omvang en samenstelling van de departementale begroting en is conform deze grondslag aan de verschillende begrotingsonderdelen toegedeeld.
-
b. Dienstverlening P-Direkt
Dit betreft de kosten voor de dienstverlening P-Direkt. Het betreft een overboeking in verband met de structurele ontvlechting van deze middelen vanuit het ministerie van Veiligheid en Justitie.
-
c. Prijsbijstelling 2012
Zie toelichting bij artikel Nominaal en onvoorzien.
-
d. Kasschuif vernieuwing grensmanagement
Deze mutatie betreft het in overeenstemming brengen van de kasbehoefte door een kasschuif van € 2 mln. van 2012 naar 2015. Om passagiersgegevens te verzamelen en te analyseren is een wettelijke basis nodig. Consultatie bij de Europese Commissie heeft geleerd dat onderdelen van het concept wetsvoorstel niet mogelijk zijn binnen de bestaande API-richtlijn. Het wetsvoorstel dient te worden aangepast, waardoor vertraging optreedt bij de verdere ontwikkeling van het systeem Pardex, welke uiteindelijk voor de gegevensuitwisseling moet zorgen. De aanbesteding van Pardex vindt daardoor later plaats.
-
e. Kasschuif biometrie
Enkele biometrie vreemdelingenketen-projecten kennen een vertraging op terrein van een bredere invoering bij Binnenlands vreemdelingentoezicht, de opname van biometrische gegevens op het vreemdelingendocument en de invoering van het vreemdelingendocument met biometrische kenmerken op Caribisch Nederland. De mutatie dient om de budgetreeks in overeenstemming te brengen met de kasbehoefte.
-
f. IND-archieven
Betreft de bijdrage van BZK aan de kosten voor de afhandeling van de oude IND-archieven (1976–2010).
-
g. Eigen vermogen COA
Het tekort op het eigen vermogen COA is ontstaan door krimpkosten in 2011. BZK draagt zorg voor aanzuivering van het eigen vermogen.
11 Centraal apparaat | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 305 445 | 286 069 | 264 962 | 254 851 | 253 314 | |
11.1 Apparaat (exclusief AIVD) | 305 445 | 286 069 | 264 962 | 254 851 | 253 314 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | 84 623 | 21 703 | 20 954 | 10 757 | 10 784 | 10 769 |
Nieuwe mutaties | 46 157 | 3 251 | 2 330 | – 1 643 | – 1 807 | – 1 822 |
Waarvan: | ||||||
a. Shared Service Organsatie ICT (SSO-ICT) | 42 500 | |||||
b. Prijsbijstellling 2012 | 3 184 | 3 638 | 3 185 | 3 038 | 3 005 | 3 000 |
c. Huisvesting | 3 700 | 3 400 | 2 400 | 2 300 | 2 300 | |
d. Departementale taakstelling | – 1 923 | – 1 745 | – 4 205 | – 4 187 | – 4 187 | |
e. Ramingsbijstelling DHC | – 4 300 | – 4 300 | – 4 300 | – 4 300 | – 4 300 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 436 225 | 311 023 | 288 246 | 263 965 | 262 291 | 261 121 |
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 32 232 | 29 865 | 29 865 | 29 865 | 29 865 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | 46 098 | 2 400 | 2 400 | 2 400 | 2 400 | 2 400 |
Nieuwe mutaties | 55 601 | – 4 300 | – 4 300 | – 4 300 | – 4 300 | – 4 300 |
Waarvan: | ||||||
f. Shared Service Organisatie ICT (SSO-ICT) | 42 500 | |||||
g. Ontvangsten dienstverlening staf | 12 891 | |||||
h. Ramingsbijstelling DHC | – 4 300 | – 4 300 | – 4 300 | – 4 300 | – 4 300 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 133 931 | 27 965 | 27 965 | 27 965 | 27 965 | 27 965 |
Toelichting
-
a. en f. Shared Service Centrum ICT (SSC-ICT)
Het budget van SSC-ICT wordt in 2012 gefinancierd uit de ontvangsten van de opdrachtgevende departementen IenM, VWS en SZW.
-
b. Prijsbijstelling 2012
Zie toelichting bij artikel Nominaal en onvoorzien.
-
c. Huisvesting
De uitgaven voor de Nieuwbouw komen hoger uit vanwege het aantal vierkante meters van de Nieuwbouw dat door BZK wordt afgenomen. Daarnaast zijn er middelen opgenomen voor structurele onderhoudswerkzaamheden.
-
d. Departementale taakstelling
Er is in het Begrotingsakkoord 2013 een (efficiency-)taakstelling op de BZK-begroting doorgevoerd. De taakstelling is gebaseerd op de omvang en samenstelling van de departementale begroting en is conform deze grondslag aan de verschillende begrotingsonderdelen toegedeeld.
-
e. en h. In de meerjarenraming voor de ontvangsten centraal apparaat zit een structureel bedrag van € 4,3 mln. voor ontvangsten voor dienstverlening aan de Dienst Huurcommissie (DHC). Op basis van de realisatie 2011 blijkt, dat deze reeks ten onrechte onderdeel is van de meerjarenraming die bij de departementale herindeling is overgekomen van voormalig ministerie van VROM naar Ministerie van BZK. Zowel bij de uitgaven als bij de ontvangsten vindt hierbij een structurele correctie plaats bij het centraal apparaat.
-
g. Ontvangsten Dienstverlening staf
De ontvangsten voor de dienstverlening van de staf komen hoger uit. Omdat in 2011 het leveringscontract met de Rijksgebouwendienst niet tijdig was geaccordeerd door opdrachtgever en opdrachtnemer zijn de ontvangsten in 2012 gerealiseerd.
-
h. Loonbijstelling 2012
Zie toelichting bij artikel Nominaal en onvoorzien.
12 Algemeen | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 14 084 | 4 426 | 2 180 | 3 475 | 3 831 | |
12.1 Algemeen | 1 480 | 1 480 | 1 480 | 1 296 | 1 296 | |
12.2 Verzameluitkeringen | 12 604 | 2 946 | 700 | 2 179 | 2 535 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | – 176 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.1 Algemeen | – 176 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.2 Verzameluitkeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 3 | – 6 | – 7 | 173 | 173 | 173 |
12.1 Algemeen | – 3 | – 6 | – 7 | 173 | 173 | 173 |
12.2 Verzameluitkeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 13 905 | 4 420 | 2 173 | 3 648 | 4 004 | 4 004 |
12.1 Algemeen | 1 301 | 1 474 | 1 473 | 1 469 | 1 469 | 1 469 |
12.2 Verzameluitkeringen | 12 604 | 2 946 | 700 | 2 179 | 2 535 | 2 535 |
13 Nominaal en onvoorzien | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 32 027 | 24 819 | 10 572 | 15 807 | 15 564 | |
13.1 Loonbijstelling | 4 461 | 4 098 | 3 712 | 3 430 | 3 397 | |
13.2 prijsbijstelling | 10 721 | 5 747 | 2 631 | 7 512 | 6 779 | |
13.3 Onvoorzien | 16 845 | 14 974 | 4 229 | 4 865 | 5 388 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | – 15 526 | – 4 471 | – 2 826 | – 3 311 | – 2 736 | – 2 953 |
13.1 Loonbijstelling | 778 | 1 900 | 4 901 | 4 618 | 4 610 | 4 610 |
13.2 prijsbijstelling | – 815 | – 1 842 | – 3 490 | – 4 506 | – 4 723 | – 4 940 |
13.3 Onvoorzien | – 15 489 | – 4 529 | – 4 237 | – 3 423 | – 2 623 | – 2 623 |
Nieuwe mutaties | – 6 226 | – 8 525 | – 7 428 | – 7 135 | – 6 754 | – 6 847 |
13.1 Loonbijstelling | – 5 214 | – 5 015 | – 8 295 | – 5 289 | – 4 610 | – 4 610 |
waarvan: | ||||||
a. Verdeling loonbiijstelling 2012 | – 5 214 | – 5 015 | – 4 901 | – 4 618 | – 4 610 | – 4 610 |
13.2 prijsbijstelling | – 1 640 | – 179 | 859 | – 224 | – 224 | 1 823 |
waarvan: | ||||||
b. Toedeling prijsbijstelling 2012 | 22 912 | 20 270 | 17 607 | 16 265 | 16 156 | 16 040 |
c. Verdeling prijsbijstelling 2012 | – 24 522 | – 20 270 | – 17 607 | – 16 265 | – 16 156 | – 16 040 |
13.3 Onvoorzien | 628 | – 3 331 | 8 | – 1 622 | – 1 920 | – 2 013 |
Waarvan: | ||||||
d. Huisvesting | 0 | – 3 700 | – 3 400 | – 2 400 | – 2 300 | – 2 300 |
e. Departementale taakstelling | 0 | – 47 000 | – 47 000 | – 47 000 | – 47 000 | – 47 000 |
f. Departementale taakstelling | 0 | 47 000 | 47 000 | 47 000 | 47 000 | 47 000 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 10 275 | 11 823 | 318 | 5 361 | 6 074 | 2 102 |
13.1 Loonbijstelling | 25 | 983 | 318 | 2 759 | 3 397 | 1 350 |
13.2 prijsbijstelling | 8 266 | 3 726 | 0 | 2 782 | 1 832 | 0 |
13.3 Onvoorzien | 1 984 | 7 114 | 0 | – 180 | 845 | 752 |
Toelichting
-
a. De loonbijstelling 2012, die bij 1e suppletore begroting 2012 aan deze begroting is toegevoegd, wordt nu verdeeld naar de desbetreffende artikelen.
-
b. en c. Dit betreft de verdeling van de prijsbijstelling 2012 naar de desbetreffende artikelen.
-
d. Huisvesting
De uitgaven voor de Nieuwbouw komen hoger uit vanwege het aantal vierkante meters van de Nieuwbouw dat door BZK wordt afgenomen. Daarnaast zijn er middelen opgenomen voor structurele onderhoudswerkzaamheden.
-
e. en f. Departementale taakstelling
Er is in het Begrotingsakkoord 2013 een (efficiency-)taakstelling op de BZK-begroting doorgevoerd. De taakstelling is gebaseerd op de omvang en samenstelling van de departementale begroting en is conform deze grondslag aan de verschillende begrotingsonderdelen toegedeeld.
14 VUT-fonds | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 100 000 | 380 000 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | 70 000 | – 210 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 20 000 | 40 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: | ||||||
a. Liquiditeitsbehoefte | 20 000 | 40 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 190 000 | 210 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 14 600 | 15 400 | 224 300 | 740 100 | 182 700 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | 1 300 | 3 900 | 4 100 | – 1 000 | – 1 300 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | – 300 | 100 000 | 0 | – 130 000 | 0 |
waarvan: | ||||||
b. Liquiditeitsbehoefte | 0 | – 300 | 100 000 | 0 | – 130 000 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 15 900 | 19 000 | 328 400 | 739 100 | 51 400 | 0 |
Toelichting
-
a. Liquiditeitsbehoefte
Op grond van nadere analyses blijkt de liquiditeitsbehoefte van het VUT-fonds gewijzigd te zijn. De leenbehoefte in 2012 en 2013 is hoger.
-
b. Liquiditeitsbehoefte
De aflossingsreeksen zijn aangepast aan het gewijzigde ritme van de leenfaciliteit. De verwachte renteontvangsten voor 2013 zijn iets neerwaarts bijgesteld.