A. Opbouw uitgaven beleidsartikelen (bedragen x euro 1 000)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 24 832 | 24 037 | 22 397 | 22 834 | 22 834 |
Nieuwe mutaties | – 560 | – 560 | – 560 | – 10 | – 10 |
1. Naar OCW. Bijdrage onderzoek door Netspar | – 550 | – 550 | – 550 | ||
2. Naar Fin. Bijdrage toezicht pensioenwet BES | – 10 | – 10 | – 10 | – 10 | – 10 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 24 272 | 23 477 | 21 837 | 22 824 | 22 824 |
1. Overboeking naar het ministerie van OCW als SZW-bijdrage in de kosten voor het onderzoek «Vernieuwing Nederlands pensioenstelsel» door Netspar.
2. Overboeking naar het ministerie van Financiën ten behoeve van toezicht pensioenwet BES.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 9 199 433 | 9 258 090 | 9 255 187 | 9 142 227 | 8 989 057 |
Nieuwe mutaties | 30 605 | 53 427 | 93 684 | 67 369 | 69 172 |
1. Correctie AOW-leeftijdverhoging | 600 | 300 | – 100 | – 700 | 900 |
2. Weglek aanpassing ZW-begrip | 31 000 | 44 000 | 24 000 | 24 000 | |
3. Harmonisering wekeneis WW musici en artiesten | 1 000 | 5 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 |
4. Niet invoeren verlenging IOW | 1 431 | 2 866 | 4 065 | 4 782 | 5 261 |
5. Loon- en prijsbijstelling OCW deel participatiebudget | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
6. Sociale werkgeverslasten 2012 WSW | 15 640 | 13 877 | 13 013 | 12 830 | 12 702 |
7. Beëindiging rijksbijdrage IAU | – 9 000 | – 9 000 | – 9 000 | – 9 000 | |
8. Kasschuif bevordering arbeidsparticipatie | – 7 000 | 7 000 | |||
9. Macrowerkloosheid | – 13 624 | – 22 475 | – 3 123 | – 2 274 | – 2 306 |
10. Uitvoeringsmutaties Juninota | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 |
11. Uitvoeringsinformatie SISA | 2 158 | 1 459 | 1 429 | 1 331 | 1 215 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 9 230 038 | 9 311 517 | 9 348 871 | 9 209 596 | 9 058 229 |
1. Dit betreft een correctie op de oorspronkelijke boeking voor de AOW-leeftijdverhoging.
2. Na invoering van het nieuwe criterium in de ZW komt een deel van het bestand niet langer in aanmerking voor een ZW-uitkering en stroomt de bijstand in. Na enige tijd gaat een deel weer aan het werk. In 2016 wordt het structurele effect van € 24 mln. bereikt.
3. De dereguleringsmaatregel WW-wekeneis voor musici en artiesten leidt tot hogere bijstanduitgaven.
4. De verlenging IOW (onderdeel pensioenakkoord) gaat niet door. De oorspronkelijke volumereeks (minder WWB’ers) wordt uitgeboekt.
5. Dit betreft loon- en prijsbijstelling over het OCW-deel van het participatiebudget.
6. Het WSW-budget is verhoogd met de toegekende loonbijstelling. Het betreft de compensatie voor de hogere werkgeverslasten.
7. De rijksbijdrage aan de IAU regeling loopt af in 2014.
8. Om beter aan te sluiten bij de financiering van projecten arbeidsparticipatie is een kasschuif van 2013 naar 2015 verwerkt.
9. De ramingen BUIG en TW zijn aangepast voor ontwikkelingen in de werkloosheid.
10. De raming TW is op basis van uitvoeringsgegevens van het UWV bijgesteld.
11. De ramingen BUIG en BBZ zijn aangepast aan de hand van uitvoeringsinformatie van de gemeenten (SISA).
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 472 | 497 | 523 | 554 | 585 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 472 | 497 | 523 | 554 | 585 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 2 893 513 | 3 024 472 | 3 162 547 | 3 297 626 | 3 429 046 |
Nieuwe mutaties | – 287 346 | – 86 149 | – 85 759 | – 86 859 | – 88 468 |
1. Correctie AOW-leeftijdverhoging | – 5 083 | – 11 083 | – 18 558 | – 29 129 | – 44 500 |
2. Uitvoeringsmutaties | – 82 263 | – 75 066 | – 67 201 | – 57 730 | – 43 968 |
3. Kasschuif | – 200 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 2 606 167 | 2 938 323 | 3 076 788 | 3 210 767 | 3 340 578 |
1. Dit betreft een correctie op de oorspronkelijke inboeking. In eerste instantie was gerekend met de totale uitstroom in plaats van uitstroom vanwege pensionering.
2. De ramingen Wajong en re-integratie Wajong zijn op basis van uitvoeringsgegevens van het UWV bijgesteld. Deze verwerking zorgt voor een meevaller vooral door een dalende gemiddelde hoogte van de uitkering. De meevaller loopt af omdat het aantal Wajongers dat in de Wsw werkt minder snel stijgt dan aanvankelijk was verondersteld.
3. Een extra bevoorschotting in 2012 zorgt voor lagere uitgaven in 2013.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 6 908 | 6 908 | 6 908 | 6 908 | 6 908 |
Nieuwe mutaties | – 1 786 | – 3 576 | – 5 072 | – 5 967 | – 6 564 |
1. Niet invoeren verlenging IOW | – 1 786 | – 3 576 | – 5 072 | – 5 967 | – 6 564 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 5 122 | 3 332 | 1 836 | 941 | 344 |
1. De verlenging IOW (onderdeel pensioenakkoord) gaat niet door. De oorspronkelijke volumereeks wordt uitgeboekt.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 5 164 | 5 439 | 5 516 | 5 607 | 5 704 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 5 164 | 5 439 | 5 516 | 5 607 | 5 704 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 2 751 970 | 2 768 934 | 2 814 626 | 2 858 701 | 2 909 391 |
Nieuwe mutaties | – 55 000 | 0 | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
1. Van Gemeentefonds overheveling vaste voet doelgroepouders KOT | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
2. Uitvoeringsmutaties KOT | – 95 000 | – 40 000 | |||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 2 696 970 | 2 768 934 | 2 854 626 | 2 898 701 | 2 949 391 |
1. Met ingang van 2013 betaalt de Belastingdienst de volledige kinderopvangtoeslag (KOT) uit, inclusief de vaste voet voor doelgroepouders. De middelen die voor doelgroepouders aan gemeenten waren toegekend, worden vanaf 2013 overgeheveld naar de begroting van SZW.
Dit deel van de KOT werd tot en met 2012 door de gemeenten uitbetaald.
2. De raming van de Kinderopvangtoeslag is op basis van uitvoeringsgegevens van de Belastingdienst bijgesteld.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 958 574 | 984 365 | 1 007 514 | 1 020 483 | 1 035 234 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 958 574 | 984 365 | 1 007 514 | 1 020 483 | 1 035 234 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 937 | 981 | 1 027 | 1 078 | 1 132 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 937 | 981 | 1 027 | 1 078 | 1 132 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 4 303 349 | 4 219 650 | 4 179 589 | 4 139 266 | 4 098 976 |
Nieuwe mutaties | – 9 594 | – 10 837 | – 11 612 | – 12 426 | – 13 265 |
1. Afschaffen onderhoudstoets enkelvoudige kinderbijslag | 3 400 | 4 200 | 4 200 | 4 200 | 4 200 |
2. Beperken tijdsbestedingvoorwaarden kinderbijslag | 1 300 | 1 600 | 1 600 | 1 600 | 1 600 |
3. Uitvoeringsinformatie SVB | – 14 294 | – 16 637 | – 17 412 | – 18 226 | – 19 065 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 4 293 755 | 4 208 813 | 4 167 977 | 4 126 840 | 4 085 711 |
1. Door het afschaffen van de onderhoudstoets (dereguleringsmaatregel) wordt gerekend op 3 750 extra kinderbijslaguitkeringen en 1 750 extra WKB- uitkeringen.
2. Door het beperken van de tijdsbestedingvoorwaarden (dereguleringsmaatregel) wordt gerekend op 1 150 extra kinderbijslaguitkeringen en 330 extra WKB-uitkeringen.
3. De ramingen TOG en kopje TOG zijn op basis van uitvoeringsgegevens van de SVB bijgesteld.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 434 370 | 364 179 | 326 470 | 328 360 | 327 956 |
Nieuwe mutaties | – 1 511 | 1 792 | 1 687 | 1 648 | 1 621 |
1. Sociale werkgeverslasten 2012 | 2 078 | 1 742 | 1 562 | 1 573 | 1 571 |
2. Uitwisseling gegevens GBA en BKWI | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
3. Overheveling uitvoeringskosten IOW | 75 | 25 | |||
4. Herschikking uitvoeringskosten UWV | – 3 639 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 432 859 | 365 971 | 328 157 | 330 008 | 329 577 |
1. De uitvoeringskosten zijn verhoogd met de toegekende loonbijstelling. Het betreft de compensatie voor de hogere werkgeverslasten.
2. Om de uitwisseling van gegevens tussen gemeenten en BKWI mogelijk te maken wordt € 0,050 miljoen toegevoegd aan het budget van BKWI.
3. Vanwege de uitfasering van de IOW worden voor de jaren 2015 en 2016 uitvoeringskosten overgeheveld vanuit de premiegefinancierde uitvoeringskosten (WW).
4. Budgettair neutrale herschikking binnen de totale uitvoeringskosten van het UWV (begrotings- en premiegefinancierd).
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 9 929 650 | 10 639 417 | 11 125 159 | 11 343 284 | 11 557 430 |
Nieuwe mutaties | – 373 519 | – 237 977 | – 118 312 | – 363 810 | – 484 797 |
1. Uitvoeringsmutaties CMEV | – 371 100 | – 235 700 | – 115 800 | – 360 200 | – 480 500 |
2. Uitvoeringsmutaties Juninota | – 2 419 | – 2 277 | – 2 512 | – 3 610 | – 4 297 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 9 556 131 | 10 401 440 | 11 006 847 | 10 979 474 | 11 072 633 |
1. De ramingen zijn op basis van macro-economische cijfers van het CPB bijgesteld.
2. De rijksbijdrage tegemoetkoming arbeidsongeschikten is op basis van uitvoeringsgegevens van het UWV bijgesteld.
B. Opbouw uitgaven niet-beleidsartikelen (bedragen x euro 1 000)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 229 349 | 253 560 | 202 058 | 195 823 | 195 779 |
Nieuwe mutaties | 11 254 | 1 776 | 1 476 | 742 | 742 |
1. Kasschuif apparaatuitgaven | 2 225 | 25 | 25 | 25 | 25 |
2. Salarissen IWI | 7 535 | ||||
3. Invulling taakstelling IWI | 100 | 93 | 143 | 209 | 209 |
4. Van VenJ bijdrage kosten afpakken voordeel door fraude | 334 | 500 | 500 | 500 | 500 |
5. Van VWS bijdrage in de kosten gezamenlijke huisvesting | 1 150 | 1 150 | 800 | ||
6. Naar OCW bijdrage masterplan archief | – 90 | – 112 | – 112 | – 112 | – 112 |
7. Budgettair neutrale herschikkingen | 120 | 120 | 120 | 120 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 240 603 | 255 336 | 203 534 | 196 565 | 196 521 |
1. Kasschuiven apparaatkosten om betere aansluiting tussen beschikbaar budget en behoefte te bewerkstellingen. De min mutaties zijn in 2012 (oude artikelstructuur) verwerkt.
2. De salarissen IWI worden door SZW betaald en worden vervolgens door IWI terugbetaald aan SZW (zie ook ontvangsten). De reden hiervoor is dat per 2012 de baten-lastendienst Inspectie Werk en Inkomen (IWI) is opgegaan in de Inspectie SZW.
3. Een deel van de ombuigingstaakstelling IWI was verwerkt op personeel IG. Dit wordt met genoemde mutatie rechtgetrokken.
4. Overboeking van ministerie van VenJ als bijdrage in de kosten van intensiveren van het afpakken van voordeel dat natuurlijke rechtspersonen en rechtspersonen hebben verkregen als gevolg van fraude.
5. Overboeking van ministerie van VWS, in verband met kosten die voortvloeien uit de gezamenlijke huisvesting.
6. Overboeking naar ministerie van OCW als SZW-bijdrage in de kosten van het masterplan concentratie Archiefdepots.
7. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 67 178 | 57 074 | 49 891 | 56 128 | 56 110 |
Nieuwe mutaties | – 150 | – 143 | – 193 | – 259 | – 259 |
1. Uitwisseling gegevens GBA en BKWI | – 50 | – 50 | – 50 | – 50 | – 50 |
2. Invulling taakstelling IWI | – 100 | – 93 | – 143 | – 209 | – 209 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 67 028 | 56 931 | 49 698 | 55 869 | 55 851 |
1. Om de uitwisseling van gegevens tussen gemeenten en BKWI mogelijk te maken wordt € 0,050 miljoen overgeboekt naar het budget van BKWI.
2. Een deel van de ombuigingstaakstelling IWI was verwerkt op personeel IG. Dit wordt nu ten laste van het IWI budget geboekt.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 116 766 | 135 310 | 103 262 | 114 141 | 110 302 |
Nieuwe mutaties | – 9 614 | – 8 358 | – 7 848 | – 7 327 | – 7 090 |
1. Overboeking naar IeM ivm financiële compensatie waterschappen | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 |
2. Overboeking loonbijstelling 2012 | – 25 093 | – 22 688 | – 21 478 | – 21 171 | – 20 862 |
3. Budgettair neutrale herschikkingen | – 120 | – 120 | – 120 | – 120 | |
4. Toedeling prijsbijstelling 2012 | 17 479 | 16 450 | 15 750 | 15 964 | 15 892 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 107 152 | 126 952 | 95 414 | 106 814 | 103 212 |
1. Overboeking naar ministerie van IenM in verband met een financiële compensatie van waterschappen voor het betrekken van de eigen bijdrage Kinderopvang bij het bepalen van recht op kwijtschelding van lokale belastingen.
2. Toedeling van de loonbijstelling 2012 naar de beleidsartikelen.
3. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting.
4. Toedeling van het ministerie van Financiën voor de prijsbijstelling 2012.
C. Opbouw ontvangsten beleidsartikelen (bedragen x euro 1 000)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 37 755 | 39 039 | 38 830 | 42 799 | 43 191 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 37 755 | 39 039 | 38 830 | 42 799 | 43 191 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 127 083 | 53 383 | 53 383 | 53 383 | 53 383 |
Nieuwe mutaties | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
1. Loon- en prijsbijstelling OCW deel participatiebudget | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 127 483 | 53 783 | 53 783 | 53 783 | 53 783 |
1. Dit is de tegenhanger van de uitgavenmutatie loon- en prijsbijstelling over het OCW-deel van het participatiebudget. De mutaties zijn voor SZW budgettair neutraal.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 1 427 015 | 1 423 015 | 1 420 848 | 1 428 032 | 1 431 597 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 1 427 015 | 1 423 015 | 1 420 848 | 1 428 032 | 1 431 597 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 155 199 | 120 916 | 107 693 | 101 108 | 97 368 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 155 199 | 120 916 | 107 693 | 101 108 | 97 368 |
D. Opbouw ontvangsten niet-beleidsartikelen (bedragen x euro 1 000)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand omsleuteling nieuwe artikelstructuur | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 |
Nieuwe mutaties | 7 535 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. Salarissen IWI | 7 535 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 11 035 | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 |
1. De salarissen IWI worden door SZW betaald en worden vervolgens door IWI terugbetaald aan SZW (zie ook uitgaven). De reden hiervoor is dat per 2012 de baten-lastendienst Inspectie Werk en Inkomen (IWI) is opgegaan in de Inspectie SZW