Budgettaire gevolgen van beleid,
Beleidsartikel 11 Goed functionerende economie en markten
Stand vastgestelde begroting 2014 (na nota van wijziging, amendementen en ISB) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | Stand 1e suppletoire begroting 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)= (1+2) | |||||
VERPLICHTINGEN | 196.702 | 18.380 | 215.082 | 1.055 | 55 | – 157 | – 157 |
UITGAVEN | 197.794 | 18.382 | 216.176 | 1.057 | 57 | – 155 | – 155 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 98% | ||||||
Subsidies | 1.700 | 1.700 | |||||
• Digitalisering regionale radio | 1.700 | 1.700 | |||||
Opdrachten | 12.446 | 17.687 | 30.133 | – 42 | – 42 | – 42 | – 42 |
• Onderzoek en Opdrachten | 2.339 | 58 | 2.397 | – 42 | – 42 | – 42 | – 42 |
• PIANOo/TenderNed | 6.218 | – 1.627 | 4.591 | ||||
• Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid | 3.889 | 19.256 | 23.145 | ||||
Bijdragen aan agentschappen | 11.165 | 48 | 11.213 | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 |
• Agentschap Telecom | 10.386 | 34 | 10.420 | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 |
• DICTU | 779 | 14 | 793 | ||||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 168.594 | 108 | 168.702 | 212 | 212 | ||
• Metrologie | 14.092 | – 104 | 13.988 | ||||
• Raad voor Accreditatie | 296 | 296 | |||||
• ACM | 421 | 421 | |||||
• CBS | 153.785 | 212 | 153.997 | 212 | 212 | ||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 3.889 | 539 | 4.428 | 1.037 | 37 | 37 | 37 |
• Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) | 1.153 | 1.153 | |||||
• Internationale organisaties | 2.676 | 539 | 3.215 | 1.037 | 37 | 37 | 37 |
• Raad van deskundigen voor de nationale meetstandaarden | 60 | 60 | |||||
ONTVANGSTEN | 52.265 | 756 | 53.021 | ||||
• High Trust | 31.300 | 31.300 | |||||
• Diverse ontvangsten | 20.965 | 756 | 21.721 |
Toelichting op de verplichtingen
De verhoging van de verplichtingen hangt grotendeels samen met de verhoging van de uitgaven.
Toelichting op de uitgaven
Opdrachten
De hogere uitgaven (€ 17,7 mln) houden voornamelijk verband met:
-
• De kosten samenhangend met het veilen van frequenties (€ 18,5 mln).
-
• De overboeking naar het apparaatsartikel 40 ten behoeve van de personele en materiële budgetten van PIANOo/Tenderned (€ 1,6 mln)
-
• Een vergoeding aan KPN als verzorger van de bemiddelingsdienst voor doven en slechthorenden (€ 0,8 mln)
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
De hogere uitgaven hangen met name samen met de organisatie door Nederland van de vierde Internationale Cyberspace Conferentie die in de eerste helft van 2015 gehouden wordt.
Toelichting op de ontvangsten
De hogere ontvangsten zijn toe te rekenen aan de vergoeding voor de bemiddelingsdienst ten behoeve van doven en slechthorenden, die door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) wordt geïnd bij de (inter)nationale telefoonmaatschappijen. Zie ook het daarover gestelde onder «Opdrachten».
Budgettaire gevolgen van beleid,
Beleidsartikel 12 Een sterk innovatievermogen
Stand vastgestelde begroting 2014 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | Stand 1e suppletoire begroting 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||
VERPLICHTINGEN | 589.198 | 146.748 | 735.946 | – 5.075 | 1.969 | 3.268 | 2.401 |
UITGAVEN | 814.790 | 32.992 | 847.782 | – 7.575 | – 9.338 | 3.501 | 3.779 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 81% | ||||||
Leningen | 95.814 | 118.937 | 214.751 | 500 | 500 | 500 | |
• Innovatiefonds (IF): innovatiekrediet | 67.459 | 13.322 | 80.781 | ||||
• IF: risicokapitaal | 15.555 | 2.115 | 23.170 | ||||
• IF: Vroege fase / informal Investors / ROM’s | 103.500 | 78.000 | 500 | 500 | 500 | ||
• IF: Fund of Funds | 12.800 | 12.800 | |||||
Subsidies | 64.577 | – 717 | 63.860 | 18.611 | 4.582 | 1.875 | 2.284 |
• Innovatie Prestatie Contracten | 1.084 | 1.084 | |||||
• Eurostars | 7.916 | – 324 | 7.592 | 702 | 1.517 | 1.875 | 2.284 |
• Lucht- en Ruimtevaart | 20.281 | 1 | 20.282 | 8.057 | |||
• Overig | 35.296 | – 394 | 34.902 | 9.852 | 3.065 | ||
Opdrachten | 2.633 | – 24 | 2.609 | ||||
• Onderzoek en opdrachten | 2.633 | – 24 | 2.609 | ||||
Bijdragen aan agentschappen | 64.882 | 1.025 | 65.907 | 1.036 | 1.029 | 1.021 | 1.021 |
• RVO | 64.741 | 1.025 | 65.675 | 1.037 | 1.030 | 1.022 | 1.022 |
• Agentschap Telecom | 141 | 141 | – 1 | – 1 | – 1 | – 1 | |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 133.761 | – 8.662 | 125.099 | 2.276 | 1.539 | 158 | 5 |
• TNO | 133.761 | – 8.662 | 136.099 | 2.276 | 1.539 | 158 | 5 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 453.123 | – 77.567 | 375.556 | – 29.998 | – 16.988 | – 53 | 469 |
• Toeslag Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI-toeslag) | 101.561 | – 35.027 | 66.534 | – 16.319 | – 8.776 | ||
• Internationaal Innoveren | 4.000 | 4.000 | |||||
• Grote Technologische Instituten (GTI’s) | 40.973 | 68 | 41.041 | 346 | 344 | 180 | 50 |
• Topsectoren overig | 215.097 | – 28.399 | 186.698 | – 14.035 | – 8.566 | – 243 | 409 |
• Ruimtevaart (ESA) | 90.259 | – 13.500 | 76.759 | ||||
• Overig (inclusief onderzoeksprojecten) | 1.233 | – 709 | 514 | 10 | 10 | 10 | 10 |
ONTVANGSTEN | 49.968 | 23.527 | 73.495 | 853 | 1.701 | 2.470 | 2.748 |
• Luchtvaartkredietregeling | 2.102 | 2.102 | |||||
• Technische Ontwikkelingsprojecten (TOP) | 4.000 | 4.000 | |||||
• Rijksoctrooiwet | 31.212 | 31.212 | |||||
• IF: Innovatiekredieten | 9.816 | 9.816 | |||||
• IF: ontvangsten ROM’s | 23.000 | 23.000 | |||||
• Eurostars | 1.250 | 527 | 1.777 | 853 | 1.701 | 2.470 | 2.748 |
• Diverse ontvangsten | 1.588 | 1.588 |
Toelichting op verplichtingen
De verhoging van het verplichtingbudget betreft met name:
-
• Het inzetten van het verplichtingbudget dat in 2013 niet tot benutting is gekomen binnen het Innovatiefonds MKB+ (in totaal € 125,1 mln) en € 20 mln voor de herschikking van kapitaal tussen de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen.
-
• Een ophoging van € 23,3 mln op Topsectoren overig voor de transitie Technologische Top Instituten (in totaal € 45 mln) zoals gemeld in de brief aan de Kamer van 4 april 2014 (TK, 28 753/32 637, nr. 33).
-
• Een ophoging met € 8 mln tot € 30 mln op het budget van de MKB-Innovatiestimulering Topsectoren zoals gemeld in de brief aan de Tweede Kamer (TK, 32 637, nr. 82, d.d. 2 oktober 2013).
-
• Een bijdrage aan artikel 13 van € 13,5 voor de oprichting van een Nederlandse Investeringsinstelling en het flankerend beleid als onderdeel van het in de Ontwerpbegroting 2014 aangekondigde stimuleringspakket (zie toelichting onder bijdragen aan organisaties en artikel 13).
-
• Een bijdrage aan NWO via het Ministerie van OCW (€ 15 mln) voor het op peil houden van de totale begroting van NWO, zodat NWO onderzoek kan uitzetten binnen en buiten topsectoren.
Toelichting op de uitgaven
Leningen
De verhoging van het Innovatiefonds met € 119 mln in 2014 wordt grotendeels verklaard door het inzetten van het budget dat in 2013 niet tot benutting is gekomen (inclusief het budget voor Vroege Fase Financiering). Hiervan betreft € 3 mln de ontvangst van de ingehouden dividendbelasting op het in 2013 ontvangen dividend van de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij. Tevens zal er in 2014 een herschikking van kapitaal plaatsvinden (€ 20 mln) tussen de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen. Het vrijkomende kapitaal zal worden bestemd voor herinvestering in ROM's die behoefte hebben aan additioneel participatiekapitaal.
Subsidies
De begrotingsmutatie op Lucht- en Ruimtevaart voor 2015 betreft het opvragen van de niet-relevante middelen die in 2013 niet tot besteding zijn gekomen voor de Luchtvaartkredietfaciliteit. Het betreft een krediet dat verstrekt is aan Rekkof (€ 20 mln) waarover nog onduidelijkheid bestaat wanneer dit project tot uitfinanciering komt.
De begrotingsmutatie op «Overig» betreft met name het ophogen van het budget van de MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) naar € 30 mln vanuit de TKI-toeslag, dit heeft een kaseffect in 2015 (€ 9 mln) en 2016 (€ 3 mln). Dit voornemen is per brief gemeld aan de Tweede Kamer (TK, 32 637, nr. 82, d.d. 2 oktober 2013).
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
In 2013 is de bevoorschotting aan TNO beperkt versneld. Hierdoor ontstaat incidenteel een kasmeevaller in 2014 die wordt ingezet voor de bekostiging van het Groen Onderwijs (artikel 17).
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
Toeslag Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI-toeslag): doordat de uitfinanciering van de aangegane verplichtingen plaatsvindt op basis van liquiditeitsbehoefte verspreid over de duur van de onderzoekstrajecten, is er in 2014 minder kas benodigd (het verplichtingenbudget van de TKI-toeslag in 2014 wordt naar verwachting volledig uitgeput). Deze ruimte wordt ingezet voor de volgende knelpunten:
-
• Bijdrage aan het tekort op de BMKB (€ 28 mln). Als gevolg van de conjunctuur van de afgelopen jaren en de gerealiseerde schades in de eerste maanden van dit jaar worden ook in 2014 fors hogere schades verwacht dan geraamd in de begroting.
-
• De bijdrage aan de Subsidieregeling Innovatieve Scheepsbouw. In december 2013 is een amendement (TK, 33 805 XIII, nr. 4) aangenomen. Het tijdsbestek om tot realisatie van dit amendement te komen was echter te kort. In de geest van het amendement wordt nu het verplichtingbudget (€ 5,3 mln) voor 2014 beschikbaar gesteld. Het kaseffect is € 2,3 mln voor 2014, € 2 mln voor 2015 en € 1 mln voor 2016.
-
• Verder wordt budget ingezet voor de MIT (zie toelichting onder subsidies), voor het ontwikkelen van de kwantumcomputer (Qutech via TNO in totaal € 2,8 mln voor de jaren 2014–2016). Daarnaast wordt vanuit de TKI-toeslag € 2,3 mln in 2015 en € 2 mln in 2016 ingezet voor de transitie «Technologische Topinstituten», overeenkomstig de brief aan de Kamer van 4 april 2014 (TK, 28 753/32 637, nr. 33).
De verlaging van het budget op «Topsectoren overig» betreft met name een bijdrage aan NWO via het Ministerie van OCW voor het op peil houden van de de totale begroting van NWO, zodat NWO onderzoek kan uitzetten binnen en buiten topsectoren. Het betreft € 25 mln voor 2014, € 15 mln voor 2015 en € 10 mln voor 2016.
De begrotingsmutatie op Ruimtevaart (– € 13,5 mln) betreft een overheveling naar artikel 13 voor de oprichting van een Nederlandse Investeringsinstelling (NII) en het flankerend beleid als onderdeel van het stimuleringspakket dat in de Ontwerpbegroting 2014 is aangekondigd. Aanvankelijk was hiervoor in 2013 budget ter beschikking gesteld. Omdat het de verwachting was dat dit niet tijdig tot committering zou leiden is dit budget bij Najaarsnota 2013 ingezet voor Ruimtevaart. Als gevolg hiervan treedt in de raming 2014 voor Ruimtevaart voor € 13,5 mln vrijval op ten gunste van het NII en het flankerend beleid.
Toelichting op de ontvangsten
De hogere ontvangsten op het onderdeel «IF (Innovatiefonds): ontvangsten ROM’s» betreffen de € 3 mln van de Belastingdienst ontvangen dividendbelasting die in 2013 is ingehouden over het uitgekeerde dividend van de NOM (€ 20 mln). Deze € 3 mln wordt conform afspraak benut om de resterende € 3 mln kapitaalstorting aan de ROM Zuidvleugel te voldoen. Tevens zal er in 2014 een herschikking van kapitaal plaatsvinden (€ 20 mln) tussen de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen. Het vrijkomende kapitaal zal worden bestemd voor herinvestering in ROM's die behoefte hebben aan additioneel participatiekapitaal.
Voor «Eurostars» is het nieuwe Europese programma vastgesteld voor de periode 2014–2020. Op basis van de bijdrage van de lidstaten is de Europese «top-up» vastgesteld, dit is 1/3 van de nationale bijdrage. De Europese bijdrage wordt als ontvangst op de EZ-begroting verwerkt waardoor via de uitgavenbegroting deze ruimte beschikbaar komt voor het programma «Eurostars» (desaldering).
Budgettaire gevolgen van beleid,
Beleidsartikel 13 Een excellent ondernemingsklimaat
Stand vastgestelde begroting 2014 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | Stand 1e suppletoire begroting 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||
VERPLICHTINGEN | 2.377.631 | 22.066 | 2.399.697 | 2.914 | 988 | 1.198 | 1.200 |
Waarvan garantieverplichtingen | 2.190.294 | – 1.158 | 2.189.136 | – 1.158 | – 1.158 | – 1.158 | – 1.158 |
UITGAVEN | 319.466 | 32.383 | 351.849 | 5.731 | 2.698 | 1.208 | 1.205 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 93% | ||||||
Garanties | 97.011 | 25.342 | 122.353 | – 1.158 | – 1.158 | – 1.158 | – 1.158 |
• BMKB | 65.000 | 26.500 | 91.500 | ||||
• Groeifinancieringsfaciliteit | 9.343 | 9.343 | |||||
• Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) | 13.000 | – 1.158 | 11.842 | – 1.158 | – 1.158 | – 1.158 | – 1.158 |
• Borgstelling Scheepsnieuwbouw | 9.668 | 9.668 | |||||
Subsidies | 19.945 | 15.374 | 35.319 | 1.397 | 317 | – 650 | – 650 |
• Bevorderen ondernemerschap | 5.430 | 12.924 | 18.354 | – 753 | – 833 | – 500 | – 500 |
• Interdepartementaal Programma Biobased Economy | 2.744 | – 150 | 2.594 | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 |
• Uitfinanciering subsidies | 11.771 | 2.600 | 14.371 | 2.300 | 1.300 | ||
Opdrachten | 25.669 | – 472 | 25.197 | 833 | 1.071 | 583 | 583 |
• Onderzoek & ontwikkeling | 1.043 | 1.063 | 2.106 | 1.100 | 1.089 | 1.089 | 1.089 |
• ICT-beleid | 19.980 | – 1.122 | 18.858 | 183 | 421 | – 67 | – 67 |
• Beleidsvoorbereiding en evaluaties | 2.316 | – 413 | 1.903 | – 450 | – 439 | – 439 | – 439 |
• Regiegroep Regeldruk/ACTAL | 2.330 | 2.330 | |||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 19.337 | 1.127 | 20.464 | 1.027 | 27 | 27 | 27 |
• NBTC | 10.152 | 10.152 | |||||
• UNWTO | 233 | 239 | |||||
• Bijdragen aan instituten | 8.952 | 400 | 10.073 | ||||
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | 137.042 | – 11.414 | 125.628 | 2.419 | 1.231 | 1.231 | 1.231 |
• Kamers van Koophandel / Ondernemerspleinen | 137.042 | – 11.414 | 125.628 | 2.419 | 1.231 | 1.231 | 1.231 |
Bijdragen aan agentschappen | 20.462 | 2.426 | 22.888 | 1.213 | 1.210 | 1.175 | 1.172 |
• RVO | 18.258 | 2.426 | 20.684 | 1.213 | 1.210 | 1.175 | 1.172 |
• Logius | 2.204 | 2.204 | |||||
ONTVANGSTEN | 72.087 | – 5.500 | 66.587 | ||||
• BMKB | 38.406 | – 5.500 | 32.906 | ||||
• Groeifinancieringsfaciliteit | 8.000 | 8.000 | |||||
• Garantie Ondernemingsfinanciering | 13.000 | 13.000 | |||||
• Borgstelling Scheepsnieuwbouw | 10.000 | 10.000 | |||||
• Joint Strike Fighter (JSF) | 1.303 | 1.303 | |||||
• Diverse ontvangsten | 1.378 | 1.378 |
Toelichting op de verplichtingen
De verhoging van de verplichtingen met € 21,3 mln wordt met name veroorzaakt door een overheveling vanuit artikel 12 van € 18,8 mln. Dit bedrag bestaat voor € 5,3 mln uit een bijdrage aan de Subsidieregeling Innovatieve Scheepsbouw (SIS). In december 2013 is een amendement aangenomen (TK, 33 805 XIII, nr. 4). Het tijdsbestek om in 2013 tot realisatie van dit amendement te komen, was echter te kort. In de geest van het amendement wordt nu het budget voor 2014 beschikbaar gesteld voor de SIS. Hiernaast wordt € 13,5 mln beschikbaar gesteld vanuit het Ruimtevaartbudget voor de oprichting van een Nederlandse Investeringsinstelling (NII) en het flankerend beleid voor alternatieve financieringsvormen dat onderdeel vormt van het stimuleringspakket dat in de begroting 2014 is aangekondigd. Dit ter compensatie voor de tegengestelde beweging die in 2013 heeft plaatsgevonden. In de 2e suppletoire begroting 2013 is namelijk het budget dat niet voor het NII en flankerend beleid kon worden aangewend ingezet voor Ruimtevaart.
Toelichting op de uitgaven
Garanties
Als gevolg van de conjunctuur van de afgelopen jaren worden er ook voor 2014 hoger dan in de begroting geraamde schades verwacht. Op basis van de aangepaste verwachtingen wordt de raming van de BMKB in de begroting opgehoogd met € 26,5 mln. Hiernaast worden de geraamde premie-ontvangsten voor 2014 verlaagd met € 5,5 mln omdat de benutting van de BMKB naar verwachting beperkter is dan aanvankelijk in de begroting werd geraamd. De dekking hiervoor wordt gevonden in:
-
• Het kasbudget van de TKI-toeslag dat als gevolg van een langere uitfinancieringsperiode in 2014 niet nodig is (€ 28 mln).
-
• De kasvrijval in 2014 (€ 4 mln) op de aangegane verplichting voor het Center for Translational Molecular Medicine (CTMM).
Subsidies
De verhoging van de uitgaven op de categorie «subsidies» van totaal € 15,4 mln hangt bijna volledig (€ 15,8 mln) samen met het beschikbaar stellen van het budget voor SIS (€ 2,3 mln onderdeel «Uitfinanciering subsidies») en NII (€ 13,5 mln onderdeel «Bevorderen Ondernemerschap»), zie hiervoor de toelichting op de verplichtingen. De uitfinanciering van het budget voor de SIS zal naar verwachting verspreid over 3 jaar plaatsvinden (2014 tot en met 2016).
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
In 2013 is de bevoorschotting aan de Kamers van Koophandel beperkt versneld. Hierdoor ontstaat incidenteel een kasmeevaller in 2014 die wordt ingezet voor de bekostiging van het Groen Onderwijs (artikel 17).
Ontvangsten
De begrotingsmutatie op de ontvangstraming BMKB wordt veroorzaakt door de verwachte lagere premie-ontvangsten in 2014 (– € 5,5 mln).
Budgettaire gevolgen van beleid,
Beleidsartikel 14 Een doelmatige en duurzame energievoorziening
Stand vastgestelde begroting 2014 (na nota van wijziging, amendementen en ISB) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | Stand 1e suppletoire begroting 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||
VERPLICHTINGEN | 3.899.850 | 77.771 | 3.977.621 | 40.426 | 444 | 444 | 730 |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||
UITGAVEN | 1.538.633 | – 35.112 | 1.503.521 | 1.826 | 530 | 444 | 730 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 86% | ||||||
Subsidies | 1.331.133 | – 45.640 | 1.285.493 | – 3.286 | – 3.286 | – 3.286 | – 3.000 |
• Topsectoren Energie | 45.787 | – 1.624 | 44.163 | 15.000 | 30.000 | 25.000 | 15.000 |
• Energie-innovatie (IA) | 19.749 | 19.749 | |||||
• Green Deal | 28.692 | – 4.065 | 24.627 | ||||
• Energieakkoord | 35.000 | – 4.195 | 30.805 | – 286 | – 286 | – 286 | |
• MEP | 470.000 | – 17.800 | 452.200 | ||||
• SDE | 417.496 | – 16.956 | 400.540 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 |
• SDE+ | 171.060 | 171.060 | – 15.000 | – 30.000 | – 25.000 | – 15.000 | |
• Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS) | 78.000 | – 1.000 | 77.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 |
• CCS | 39.047 | 39.047 | |||||
• Hoge Flux Reactor | 7.250 | 7.250 | |||||
• Elektrisch rijden | 2.210 | 2.210 | |||||
• Caribisch Nederland | 11.500 | 11.500 | |||||
• Overige subsidies | 5.342 | 5.342 | |||||
Opdrachten | 27.268 | – 3.124 | 24.144 | 1.400 | 100 | 100 | 100 |
• O&O bodembeheer | 666 | 540 | 1.206 | 100 | 100 | 100 | 100 |
• Joint implementation | 2.308 | – 965 | 1.343 | 1.300 | |||
• Straling | 11.456 | – 2.699 | 8.757 | ||||
• Pallas | 9.100 | 9.100 | |||||
• Onderzoek en opdrachten | 3.738 | 3.738 | |||||
Bijdragen aan agentschappen | 34.998 | 14.904 | 49.902 | 3.613 | 3.613 | 3.613 | 3.613 |
• RVO | 31.012 | 13.954 | 44.966 | 3.615 | 3.615 | 3.615 | 3.615 |
• NVWA | 693 | 693 | – 2 | – 2 | – 2 | – 2 | |
• Kern Fysische Dienst | 3.293 | 3.293 | |||||
• KNMI | 950 | 950 | |||||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 113.106 | – 1.390 | 111.716 | ||||
• Doorsluis COVA heffing | 111.000 | 111.000 | |||||
• TNO bodembeheer | 2.106 | – 1.390 | 716 | ||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 32.128 | 138 | 32.266 | 99 | 103 | 17 | 17 |
• ECN/NRG | 31.347 | 257 | 31.604 | 86 | 86 | ||
• Diverse instituten | 781 | – 119 | 662 | 13 | 17 | 17 | 17 |
ONTVANGSTEN | 12.165.411 | – 504.000 | 11.661.411 | – 751.000 | – 1.366.000 | – 546.000 | – 454.000 |
• COVA | 111.000 | 111.000 | |||||
• SDE+ | 200.000 | 200.000 | |||||
• Aardgasbaten | 11.850.000 | – 504.000 | 11.346.000 | – 751.000 | – 1.366.000 | – 546.000 | – 454.000 |
• Ontvangsten zoutwinning | 1.761 | 1.761 | |||||
• Diverse ontvangsten | 2.650 | 2.650 |
Toelichting op de verplichtingen
De verhoging van de verplichtingen (€ 77,8 mln) wordt als volgt verklaard:
-
• Om een voorgenomen lening (€ 40 mln) aan de stichting ter voorbereiding van Pallas, de voorziene opvolger van de Hoge Flux Reactor te Petten, in 2013 te effectueren is de verplichtingenruimte van 2014 en 2015 voor ieder van deze jaren met € 10,1 mln verlaagd.
-
• Vanuit het budget SDE+ wordt voor de jaren 2015 tot en met 2020 € 100 mln kasgeld overgeheveld ten behoeve van de Topsectoren Energie. In 2014 wordt hiertoe € 82,6 mln verplichtingenruimte opgevoerd (doorschuif van € 32,6 mln van tot en met 2013 overgebleven verplichtingenruimte en € 50,0 mln voor 2014). Deze aanwending van SDE+ middelen vindt plaats in het kader van het ondersteunen van innovatieprojecten, die passen binnen de programmalijnen van de Topsector Energie. Uitgangspunt hierbij is dat deze projecten bijdragen aan het kosteneffectiever bereiken van de doelstelling van 16% duurzame energie in 2023. De totale uitgaven voor de SDE+ nemen hierdoor niet toe.
-
• Vanwege vertraging van het realiseren van investeringen in duurzame energie op de BES-eilanden wordt € 6,5 mln verplichtingenruimte toegevoegd aan 2014. Deze ruimte werd in 2013 niet benut.
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
De lagere subsidie-uitgaven (€ 45,6 mln) houden voornamelijk verband met:
-
• In de MEP- en SDE raming 2014 is sprake van lagere uitgaven. Deze lagere uitgaven hebben geen consequenties voor het doelbereik duurzame energie in 2020 (14%) of 2023 (16%).
-
• Een overboeking van middelen (€ 0,7 mln) in het kader van de «Green Deal» naar het Provincie- en Gemeentefonds.
-
• Overboekingen naar het artikelonderdeel Bijdragen aan agentschappen (RVO) vanwege de niet eerder geraamde uitvoering van regelingen inzake Topsectoren Energie (€ 1,6 mln), Green Deal (€ 3,2 mln), Nationaal Energie Akkoord (€ 3,9 mln), Duurzame Energie (€ 2,0 mln) en Compensatie Energie-intensieve bedrijven (€ 1,0 mln).
Opdrachten
De lagere uitgaven op het instrument «Straling» houden met name verband met de overboeking van middelen (€ 1,4 mln) naar artikel 40 (apparaat) ten behoeve van de inzet van tijdelijk personeel voor de projectdirectie Nucleaire Installaties en Veiligheid (NIV). Daarnaast wordt € 1,3 mln voor uitvoeringskosten toegevoegd aan de middelen van het agentschap RVO.
Bijdragen aan agentschappen
Voor de uitvoering van diverse regelingen zijn middelen overgeboekt naar het agentschap RVO: (NEA € 3,9 mln, Green Deal € 3,2 mln, Duurzame Energie € 2,0 mln, Energie-innovatie € 1,6 mln, Straling € 1,3 mln, ETS € 1,0 mln).
Toelichting op de ontvangsten
De verlaging van de aardgasbaten is het gevolg van het kabinetsbesluit van 17 januari jl. Dit besluit behelst ten eerste een reductie van het volume van het uit het Groningengasveld gewonnen gas tot 42,5 mld kubieke meter in 2014/2015 en tot 40 mld kubieke meter in 2016. De raming van de aardgasbaten wordt voor 2017 en 2018 gebaseerd op 40 mld m3 (hetzelfde niveau als in 2016 waartoe het kabinet eerder reeds besloten heeft). Dit is een technische aanpassing van de raming. Besluitvorming over de maximale productie na 2016 vindt plaats in 2016. Ten tweede is rekening gehouden de aardgasbatenderving als gevolg van het compensatiepakket voor Groningen samenhangend met de aardbevingen.
Beleidsartikel 16 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens
Stand vastgestelde begroting 2014 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | Stand 1e suppletoire begroting 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||
VERPLICHTINGEN | 659.135 | 108.354 | 767.489 | 9.095 | 4.572 | – 370 | – 2.272 |
Waarvan garantieverplichtingen | 138.000 | ||||||
UITGAVEN | 565.726 | 104.692 | 670.418 | 25.717 | 18.272 | 10.330 | 5.428 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 84% | ||||||
Subsidies | 48.576 | 44.498 | 93.074 | 5.340 | 4.499 | – 580 | 643 |
• Agrarisch ondernemerschap (16.1) | 5.688 | 1.896 | 7.584 | ||||
• Duurzame veehouderij (16.1) | 4.775 | 14.546 | 19.321 | 1.505 | 1.050 | – 1.450 | |
• Mestbeleid (16.1) | 2.550 | 269 | 2.819 | ||||
• Plantaardige productie (16.1) | 14.386 | 2.163 | 16.549 | – 20 | 161 | ||
• Agrarische innovatie en overig (16.1) | 3.140 | – 105 | 3.035 | 972 | 1.089 | 870 | 643 |
• Visserij (16.1) | 4.039 | 4.039 | 2.883 | 2.199 | |||
• Cofinanciering GLB/GVB (16.1) | 8.760 | – 6.260 | 2.500 | ||||
• Dierenwelzijn productiedieren en gezelschapsdieren (16.3) | 2.008 | 2.008 | |||||
• Apurement (16.5) | 7.269 | 27.950 | 35.219 | ||||
Garanties | 17.800 | 6.200 | 24.000 | 15.200 | 12.200 | 9.200 | 6.200 |
• Bijdrage begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit (16.1) | 3.000 | 3.000 | |||||
• Verliesdeclaraties Borgstellingsfaciliteit (16.1) | 14.800 | 6.200 | 21.000 | 15.200 | 12.200 | 9.200 | 6.200 |
Opdrachten | 134.701 | 27.400 | 162.101 | 6.156 | 4.629 | 4.585 | 1.261 |
– Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij (16.1) | 11.606 | 14.740 | 26.346 | 5.259 | 3.287 | 3.574 | 1.750 |
• Borgen voedselveiligheid- en kwaliteit(16.2) | 5.943 | 2.970 | 8.913 | 200 | 200 | ||
• Plant- en diergezondheid (16.3) | 14.237 | 1.220 | 15.457 | 290 | 840 | 840 | – 660 |
• Kennisontwikkeling en innovatie (16.4) | 101.047 | 7.970 | 109.017 | 407 | 302 | 171 | 171 |
• Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid (16.5) | 1.868 | 500 | 2.368 | ||||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 123.393 | – 8.785 | 114.608 | 1.305 | – 937 | – 937 | – 937 |
• College Toelating Bedrijdingsmiddelen en Biociden (16.3) | 456 | 1.090 | 1.546 | 600 | 600 | 600 | 600 |
• Dienst Landbouwkundig Onderzoek (16.4) | 72.118 | 1.787 | 73.905 | 2.242 | |||
• ZON-mw (dierproeven) (16.4) | 300 | – 300 | 0 | ||||
• Medebewind produktschappen (16.5) | 50.519 | – 11.362 | 39.157 | – 1.537 | – 1.537 | – 1.537 | – 1.537 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 3.650 | 3.650 | |||||
• Diergezondheidsfonds | 3.650 | ||||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 7.915 | 882 | 8.797 | 746 | 920 | 1.158 | 1.358 |
• UNEP, FAO en overige contributies | 7.915 | 882 | 8.797 | 746 | 920 | 1.158 | 1.358 |
Bijdragen aan agentschappen | 229.691 | 34.497 | 264.188 | – 3.030 | – 3.039 | – 3.096 | – 3.097 |
• NVWA | 95.485 | 33.001 | 128.486 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 |
• RVO | 125.959 | 1.496 | 127.455 | – 2.730 | – 2.739 | – 2.796 | – 2.797 |
• DLG | 222 | 222 | |||||
• Rijksrederij | 8.025 | 8.025 | |||||
ONTVANGSTEN | 292.779 | 73.243 | 366.022 | 27.264 | 21.696 | 13.865 | 8.764 |
• Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij (16.1) | 22.581 | 43.419 | 66.000 | 27.093 | 21.525 | 13.694 | 8.593 |
• Borgen voedselveiligheid- en kwaliteit(16.2) | 430 | 430 | |||||
• Plant- en diergezondheid (16.3) | 500 | 500 | |||||
• Kennisontwikkeling en innovatie (16.4) | 10.584 | 1.874 | 12.458 | 171 | 171 | 171 | 171 |
• Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid (16.5) | 258.684 | 27.950 | 286.634 |
Toelichting op de verplichtingen
De hogere verplichtingen hangen grotendeels samen met de uitgavenmutaties. Bovendien vindt ten behoeve van het landelijk meetnet effecten mestbeleid een verplichtingenschuif plaats waarbij de verplichtingen in 2014 zijn verhoogd met € 6 mln en in 2015 tot en met 2018 zijn verlaagd met € 1,5 mln per jaar. In 2014 wordt voor de periode 2014–2020 opdracht verleend aan het RIVM voor de monitoring van de waterkwaliteit op landbouwbedrijven. De opdracht heeft betrekking op de periode van het vijfde actieprogramma Nitraatrichtlijn en de daaraan verbonden derogatie. Dit betreft de periode 2014–2017, met een doorloop van werkzaamheden tot en met 2020. Omdat de opdracht in één keer voor de gehele periode wordt verleend, wordt een verplichtingenschuif van de jaren 2015–2018 naar 2014 verwerkt.
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
De verhoging op het onderdeel Duurzame veehouderij houdt voornamelijk verband met een bijstelling van het budget voor de «Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)» van € 13,2 mln voor de regelingen die met de PAS-middelen worden gefinancierd (investeringsregeling duurzame stallen, het meetprogramma duurzame stallen, beroepsopleiding/voorlichting, praktijknetwerken). Hiervan is € 7,0 mln overgeheveld van artikel 18 en € 6,2 mln onttrokken aan de begrotingsreserve Landbouw. Tevens wordt dit onderdeel verhoogd met € 1,5 mln vanuit de interne begrotingsreserve landbouw voor projecten in het kader van de regeling fijnstofmaatregelen.
De verhoging op het onderdeel Visserij houdt verband met de uitfinanciering van de visserijregelingen onder het Europees Visserijfonds. Om deze verhoging te financieren worden middelen onttrokken uit de interne begrotingsreserve visserij.
De verlaging op het onderdeel Cofinanciering GLB/GVB met € 6,3 mln dient ter financiering van de bijdrage aan de NVWA. Hierover is in december 2013 een Plan van Aanpak NVWA aan de Tweede Kamer gezonden (TK, 33 835, nr. 1). Het restantbudget blijft gereserveerd ter financiering van de storting van garantiekapitaal voor de Garantieregeling Marktintroductie Innovaties zoals aangekondigd in de Beleidsbrief Tuinbouw (TK, 32 627, nr. 14) en ten behoeve van het ondersteunen van een Brede Weersverzekering (TK, 28 625, nr. 168).
De verhoging op het onderdeel Apurement houdt verband met het volgende.
Ultimo december 2013 is de Tweede Kamer geïnformeerd (TK, 21 501–32, nr. 762) over twee correcties die de Europese Commissie heeft toegepast op de door Nederland ingediende declaraties bij Europese landbouwfondsen. Deze correcties hebben betrekking op het perceelsregister voor de periode 2008–2010 en op het debiteurenbeheer van betaalorganen in de periode 1988–2006. De correctie op het perceelsregister bedraagt € 29,9 mln en de correctie op het debiteurenbeheer € 5,3 mln. Ten behoeve van de betaling van deze correcties dient het budget op het onderdeel Apurement met € 27,9 mln te worden verhoogd. De dekking vindt plaats vanuit de interne begrotingsreserve apurement.
Garanties
De verhoging op de categorie «garanties» houdt verband met een meerjarige aanpassing van de te betalen verliesdeclaraties op basis van de borgstellingsfaciliteit. In verband hiermee wordt de raming van de te onttrekken middelen uit de interne begrotingsreserve borgstellingsfaciliteit eveneens meerjarig aangepast.
Opdrachten
De verhoging op het onderdeel «Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij» houdt voornamelijk verband met een bijstelling voor de PAS van € 9,1 mln voor het project «Emissiearm veevoer». Hiervan is € 4,5 mln overgeheveld vanuit artikel 18 en € 4,6 mln onttrokken uit de interne begrotingsreserve landbouw. Voorts wordt dit onderdeel verhoogd met € 4,7 mln, onder meer voor een storting in de interne begrotingsreserve Geothermie ten behoeve van de garantieregeling Geothermie en ter dekking van tekorten op projecten op het gebied van antibiotica, pelsdierhouderij en duurzame landbouw. Tevens vindt een verhoging plaats van het budget voor het Landelijk Meetnet effecten Mestbeleid (LMM) van € 1,1 mln. Deze hogere uitgaven voor LMM worden gecompenseerd door hogere boete-inkomsten gerelateerd aan het mestbeleid.
De verhoging op het onderdeel «Borgen voedselveiligheid- en kwaliteit» houdt verband met hogere uitgaven aan projecten met betrekking tot voedselkwaliteit en transparantie, enerzijds als gevolg van tekorten op de financiering van lopende projecten en de SBIR Voedselverspilling, anderzijds door de verwachte uitgaven ten behoeve van de campagne voedselverspilling en de organisatie van een internationale conferentie over voedselverspilling. De hogere uitgaven worden gecompenseerd vanuit de interne begrotingsreserve landbouw.
De verhoging op het onderdeel «Kennisontwikkeling en innovatie» houdt verband met de uitvoering van onderzoeksprojecten door Dienst Landbouwkundig Onderzoek (DLO). Hiervan heeft € 1,3 mln betrekking op de PAS vanuit artikel 18, wordt € 1,1 mln onttrokken uit de interne begrotingsreserve Landbouw en € 1 mln ontvangsten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De resterende € 4,6 mln wordt deels gecompenseerd vanuit de overige EZ-artikelen en vanuit artikel 16.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
De hogere bijdrage aan het «College Toelating Bedrijdingsmiddelen en Biociden» hangt samen met het in lijn brengen van het budget met de voor 2014 verstrekte opdracht. Dit wordt gecompenseerd vanuit de overige onderdelen van artikel 16.
De raming voor «Medebewind produktschappen» kan voor € 9,5 mln verlaagd worden omdat de kosten van de uitvoering van de publieke taken lager uitvallen dan de € 31 mln die in verband met de overname van de publieke taken van de produktschappen aan deze post op de begroting is toegevoegd. Deze ruimte wordt gebruikt voor de financiering van de maatregelen gericht op verbetering van het toezicht NVWA. Daarnaast vindt een meerjarige overheveling van € 1,5 mln plaats naar het Ministerie van VWS plaats in verband met de overname van PBO-taken door dit ministerie.
Bijdragen aan agentschappen
NVWA
Om het toezicht van de NVWA op de voedselketen te verbeteren is in december 2013 een plan van aanpak aan de Kamer aangeboden (TK, 33 835, nr. 1). De aangekondigde maatregelen hebben betrekking op het versterken van het toezicht op vijf domeinen (vee- en vleessector, plantaardige sector, veterinaire exportcertificering, toezicht zuivelsector, consument en veiligheid) en het versterken van de organisatie ter ondersteuning van het primaire proces. Ten behoeve van dit plan van aanpak wordt de bijdrage van EZ voor 2014 verhoogd met € 33,0 mln. Compensatie vindt onder meer plaats door verlaging van de bijdragen aan de produktschappen (€ 9,5 mln), een lagere bijdrage aan het Europese Plattelands Ontwikkelingsprogramma (€ 6,3 mln), een lagere bijdrage aan de RVO ad € 1,9 mln, de Eindejaarsmarge 2013 (€ 12,6 mln) en overige onderdelen binnen artikel 16 (€ 2,7 mln).
RVO
De hogere bijdrage hangt grotendeels samen met de toevoeging uit de eindejaarsmarge 2013 HGIS ad € 2,4 mln. Deze eindejaarsmarge hangt samen met minder uitgaven in 2013 die zijn ontstaan door achterstanden bij de Regionale Service Organisaties (RSO’s) van Buitenlandse Zaken met betrekking tot het administratief verwerken van gedane uitgaven door het Landbouwradennetwerk. Uitgaven door de landbouwraden worden namelijk via de RSO’s doorbelast aan Economische Zaken. De achterstanden zullen in 2014 worden ingelopen. Verder wordt de bijdrage verhoogd met € 2,4 mln voor uitvoeringskosten met betrekking tot de PAS.
Hiertegenover staat een verlaging van € 1,8 mln ten gunste van de bijdrage op artikel 12 en 14 als gevolg van het harmoniseren van het kostprijsmodel vanwege de vorming van RVO en een verlaging met € 1,9 mln in verband met lagere ICT-kosten inzake het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid.
Toelichting op de ontvangsten
-
• De hogere ontvangsten op het onderdeel «Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij» houden voor € 6,2 mln verband met een aanpassing van de raming van de te onttrekken middelen uit de interne begrotingsreserve borgstellingsfaciliteit, voor € 31,4 mln met de onttrekking uit de interne begrotingsreserve landbouw ten behoeve van de uitfinanciering van diverse regelingen op het agro-terrein, voor € 5,3 mln met de onttrekking uit de interne begrotingsreserve visserij ten behoeve van de uitfinanciering van de visserijregelingen onder het Europees Visserijfonds en voor € 1,1 mln met hogere boete-inkomsten gerelateerd aan het mestbeleid. Hiertegenover staan lagere ontvangsten van het bedrijfsleven ad € 0,6 mln aangezien de periode waarover het bedrijfsleven voor de medefinanciering van de nieuwbouw van het I&R-rundsysteem een bijdrage heeft geleverd in 2014 is beëindigd.
-
• De hogere ontvangsten op het onderdeel «Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid» houden verband met een onttrekking uit de interne begrotingsreserve apurement voor betalingen van door de Europese Commissie opgelegde correcties. Zie de toelichting bij de categorie subsidies.
Budgettaire gevolgen van beleid,
Beleidsartikel 17 Groen onderwijs van hoge kwaliteit
Stand vastgestelde begroting 2014 (na nota van wijziging, amendementen en ISB) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | Stand 1e suppletoire begroting 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||
VERPLICHTINGEN | 847.506 | 21.688 | 869.194 | 23.678 | 19.986 | 24.364 | 21.845 |
UITGAVEN | 795.701 | 21.688 | 817.389 | 23.678 | 19.986 | 24.364 | 21.845 |
Waarvan juridisch verplicht | 89% | ||||||
Bekostiging | 718.296 | 18.648 | 736.944 | 20.003 | 19.926 | 24.304 | 21.815 |
• Wageningen Universiteit | 167.020 | 4.146 | 171.166 | 2.480 | 5.033 | 5.258 | 7.147 |
• HBO-groen | 79.496 | 1.217 | 80.713 | 2.732 | 2.785 | 2.445 | 3.254 |
• MBO-groen | 148.885 | 4.419 | 153.304 | 860 | – 7.923 | – 6.016 | – 4.870 |
• Voorbereidende en Ondersteunende Activiteiten (VOA) | 11.600 | 1.133 | 12.733 | 878 | 878 | 878 | 878 |
• Wachtgelden | 13.009 | 915 | 13.924 | 637 | 637 | 637 | 637 |
• VMBO-groen | 290.681 | 6.717 | 297.378 | 12.727 | 18.607 | 21.198 | 14.855 |
• Aequor | 7.605 | 121 | 7.726 | – 291 | – 91 | – 96 | – 86 |
Subsidies | 74.793 | 2.970 | 77.783 | 3.605 | 60 | 60 | 30 |
• Groene Kennis Coöperatie | 4.030 | 4.030 | |||||
• School als Kenniscentrum | 33.828 | 33.828 | |||||
• Kennisverspreiding en innovatie groen onderwijs | 1.547 | 1.547 | |||||
• Aanvullende onderwijssubsidies | 31.482 | 2.970 | 34.472 | 3.605 | 60 | 60 | 30 |
• Ontwikkeling en beheer natuurkwaliteit | 2.394 | 2.394 | |||||
• Educatie | 1.512 | 1.512 | |||||
Opdrachten | 1.112 | 50 | 1.162 | 50 | |||
• Kennisverspreidingsprojecten | 1.112 | 50 | 1.162 | 50 | |||
Bijdragen aan agentschappen | 1.500 | 1.500 | |||||
• RVO | 1.500 | 1.500 | |||||
Leningen | |||||||
• Schatkistbankieren | |||||||
ONTVANGSTEN | 75 | 75 |
Toelichting op de verplichtingen, bekostiging en subsidies
Bekostiging
Door stijgende leerlingen- en studentenaantallen nemen de kosten van het Groen Onderwijs toe. Door een combinatie van maatregelen binnen de EZ- begroting en enkele incidentele meevallers in 2014 wordt de problematiek meerjarig binnen de begroting van EZ opgelost.
Subsidies
De verhoging op het onderdeel «Aanvullende onderwijssubsidies» wordt voor € 3,6 mln (in 2014 en 2015) veroorzaakt door een budgettaire overboeking vanuit het Ministerie van OCW voor het aandeel in de professionaliseringsmiddelen Groen onderwijs. De overboeking is afkomstig uit het nog niet verdeelde budget Regeerakkoord 2012 en het Begrotingsakkoord 2013. Daarnaast wordt een bijdrage geleverd van € 0,6 mln aan het Beleidsonderzoek Groen Onderwijs (artikel 16).
Budgettaire gevolgen van beleid,
Beleidsartikel 18 Natuur en regio
Stand vastgestelde begroting 2014 (na nota van wijziging, amendementen en ISB) | Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | Stand 1e suppletoire begroting 2014 | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
VERPLICHTINGEN | 402.156 | 28.104 | 430.260 | – 119.421 | – 317.101 | – 326.501 | – 229.486 |
Waarvan garantieverplichtingen | 50.509 | ||||||
UITGAVEN | 432.349 | – 113.471 | 318.878 | – 101.007 | – 301.390 | – 301.090 | – 201.060 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 97% | ||||||
Subsidies | 75.334 | 710 | 76.044 | ||||
• Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1) | 69.597 | 400 | 69.997 | ||||
• Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2) | 2.000 | 2.000 | |||||
• Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 3.737 | 310 | 4.047 | ||||
Leningen | 31.500 | – 1.071 | 30.429 | ||||
• Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 31.500 | – 1.071 | 30.429 | ||||
Opdrachten | 43.200 | – 4.733 | 38.467 | – 2.460 | – 218 | – 58 | – 28 |
• Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1) | 710 | 710 | |||||
• Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2) | 23.501 | – 1.940 | 21.561 | – 220 | – 220 | – 60 | – 30 |
• Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 18.989 | – 2.793 | 16.196 | – 2.240 | 2 | 2 | 2 |
Bijdragen aan medeoverheden | 153.652 | – 112.407 | 41.245 | – 97.375 | – 300.000 | – 300.000 | – 200.000 |
• Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1) | 20.005 | 2.625 | 22.630 | 2.625 | |||
• Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2) | 32.147 | – 15.032 | 17.115 | ||||
• Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 101.500 | – 100.000 | 1.500 | – 100.000 | – 300.000 | – 300.000 | – 200.000 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 26.350 | 26.350 | |||||
• Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 26.350 | 26.350 | |||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 888 | 364 | 1.252 | 22 | 22 | 22 | 22 |
• Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 888 | 364 | 1.252 | 22 | 22 | 22 | 22 |
Bijdragen aan agentschappen | 101.425 | 3.666 | 105.091 | – 1.194 | – 1.194 | – 1.054 | – 1.054 |
• DLG | 56.590 | 77 | 56.667 | – 300 | – 300 | ||
• RVO | 36.980 | 3.109 | 40.089 | – 869 | – 869 | – 1.029 | – 1.029 |
• NVWA | 7.855 | 480 | 8.335 | – 25 | – 25 | – 25 | – 25 |
ONTVANGSTEN | 86.282 | 5.515 | 91.797 | 2.625 | |||
• Landinrichtingsrente | 42.161 | 42.161 | |||||
• Bijdragen van derden | |||||||
• EU-bijdragen | 2.096 | 2.096 | |||||
• Jachtakten | 1.031 | 1.031 | |||||
• Verkoop gronden | 40.000 | 40.000 | |||||
• Overige | 994 | 5.515 | 6.509 | 2.625 |
Toelichting op de verplichtingen
De verhoging van de verplichtingen houdt verband met het volgende:
-
• In 2014 zullen de verplichtingen aan de vier landsdelige (EFRO) en grensoverschrijdende (INTERREG) programma's voor de volledige periode 2014–2020 worden aangegaan, zoals contractueel is vastgelegd met de betrokken partijen. Daartoe vindt een verplichtingenschuif plaats waarbij het verplichtingenbudget in 2014 wordt verhoogd met € 133 mln en het verplichtingenbudget in de jaren tot en met het eind van de looptijd van het programma (2020) wordt verlaagd.
-
• Tevens wordt de financiering van de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen voor de periode 2014 tot en met 2016 in 2014 als verplichting vastgelegd. Dit is contractueel vastgelegd met de betrokken partijen. Daartoe wordt het verplichtingenbudget in 2014 verhoogd met € 8,6 mln en in 2015 en 2016 verlaagd met € 4,3 mln.
-
• Tegenover deze verhogingen staan verlagingen tot een bedrag van € 113,5 mln met name verband houdend met de overheveling naar het Provinciefonds zoals toegelicht bij de uitgaven.
Toelichting op de uitgaven
Opdrachten
De verlaging op het onderdeel «Wederzijds versterken van ecologie en economie» houdt onder meer verband met een budgetoverheveling naar het onderzoeksbudget van Dienst Landbouwkundig Onderzoek op artikel 16 ten behoeve van het onderzoeksprogramma «The Economics of Ecosystems and Biodiversity».
De verlaging op het onderdeel «Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur» is voor € 1,4 mln het gevolg van een overheveling naar artikel 16 omdat de middelen voor het programmamanagement van het Netwerk Ecologische Monitoring (NEM) vanaf 2014 deel uitmaken van de wettelijk taken van Dienst Landbouwkundig Onderzoek (artikel 16). Voor € 1,1 mln betreft het een verlaging ten gunste van de bijdrage aan de Dienst Landelijk Gebied voor het afronden van beheersplannen Natura 2000.
Bijdragen aan medeoverheden
De verhoging op het onderdeel «Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters» gerelateerd aan topsectoren houdt verband met de financiering 2014 en 2015 van de 2e tranche aan The Hague Institute for Global Justice als vervolg op de in 2010 reeds toegezegde startsubsidie vanuit het onderdeel Sterke Regio’s. Compensatie vindt plaats vanuit de ontvangstenbegroting.
De verlaging op onderdeel «Wederzijds versterken van ecologie en economie» houdt voornamelijk verband met het feit dat een deel van de beschikbare middelen op dit artikel voor de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) worden overgeheveld naar artikel 16. Zie de toelichting aldaar.
De verlaging op onderdeel «Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur» hangt samen met een structurele overheveling naar het Provinciefonds van de middelen van het Natuurpact ontwikkeling en beheer van natuur in Nederland (TK, 33 576, nr. 6).
Bijdragen aan agentschappen
DLG
De hogere bijdrage aan DLG bestaat uit het saldo van een extra bijdrage van € 2,7 mln voor het in overeenstemming brengen van de bijdrage met het opdachtenpakket en uitvoeringskosten voor het programma Natuurlijk Ondernemen en de PAS en een lagere bijdrage van € 2,6 mln ten gunste van RVO aangezien de uitvoering van de subsidieafhandeling inzake POP2-projecten, de zogenaamde functie van betaalorgaan, is overgegaan naar RVO.
RVO
Naast de verhoging van € 2,6 mln vanuit de DLG-bijdrage wordt de bijdrage RVO met € 1,2 mln verhoogd om de bijdrage in lijn te brengen met het opdrachtenpakket 2014. Compensatie vindt plaats vanuit de ontvangstenbegroting. Hiertegenover staat een structurele verlaging met € 0,7 mln vanaf 2014 ten gunste van de bijdrage op artikel 12 en 14 in verband met de verrekening van de budgettaire effecten van de invoering van een nieuw kostprijsmodel voortvloeiend uit de vorming van de RVO. Vanaf 2015 wordt de bijdrage structureel verlaagd met € 0,3 mln in verband met de oprichting van het Inkoop Uitvoeringscentrum RVO (zie artikel 40).
NVWA
De bijdrage NVWA wordt met € 0,5 mln verhoogd vanuit de ontvangstenbegroting en daarmee in overeenstemming gebracht met het opdrachtenpakket 2014.
Toelichting op de ontvangsten
Als gevolg van afrekeningen van projecten in het kader van ruimtelijk economisch beleid wordt de ontvangstenbegroting verhoogd.
Het betreft hier onder meer het «Interregionaal programma Limburg» en de afrekening Toppers/bedrijventerreinen. De hogere ontvangsten worden onder meer ingezet voor hogere uitgaven op het onderdeel «Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters» en de hogere bijdragen RVO en NVWA (zie de toelichting aldaar).