De Regeling Agentschappen stelt dat het een baten-lastenagentschap is toegestaan een eigen vermogen aan te houden tot een bedrag van 5% van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen 3 jaren. Met het resultaat van 2013 wordt het maximaal toegestane eigen vermogen met ca. 4,8 mln. overschreden. De eigenaar heeft besloten een deel van dat surplus nu in te zetten voor opdrachten bij Logius voor het moederdepartement met een generieke impact.
De verwerking van deze mutatie heeft geen invloed op het kasstroomoverzicht.
Baten-lastenagentschap Logius, 1e Suppletoire begroting 2014 (Voorjaarsnota)
Exploitatieoverzicht
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | |
---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting | Totaal geraamd |
Baten | |||
Omzet moederdepartement | 34.977 | 3.600 | 38.577 |
Omzet overige departementen | 45.408 | – 1.800 | 43.608 |
Omzet derden | 10.885 | 10.885 | |
Rentebaten | 0 | 0 | |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | |
Bijzondere baten | 0 | 0 | |
Totaal baten | 91.270 | 1.800 | 93.070 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | 91.064 | 1.800 | 92.864 |
– personele kosten | 28.230 | 630 | 28.860 |
– wv eigen personeel | 15.527 | 630 | 16.157 |
– wv externe inhuur | 12.704 | 12.704 | |
– materiële kosten | 62.834 | 1.170 | 64.004 |
– wv apparaat ICT | 2.000 | 0 | 2.000 |
– wv bijdrage SSO's | 2.000 | 2.000 | |
Rentelasten | 25 | 25 | |
Afschrijvingskosten | 1.381 | 1.381 | |
– materieel | 1.381 | 1.381 | |
– wv apparaat ICT | 1.381 | 1.381 | |
– immaterieel | 0 | 0 | |
Overige lasten | 0 | 0 | |
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | |
Totaal lasten | 92.470 | 1.800 | 94.270 |
Saldo van baten en lasten | – 1.200 | 0 | – 1.200 |
Toelichting
Omzet
De omzetverhoging is het gevolg van het dekken van incidentele lasten van een aantal noodzakelijke maatregelen gericht op handhaving van een hoog niveau van beschikbaarheid en veiligheid van de digitale basisinfrastructuur van de voorzieningen van Logius.
Toelichting Lasten
De extra opdrachten leiden ook tot een aanpassing aan de lastenkant.